Καθεστώς
Προσωρινής Εισαγωγής 7 Μαρτίου 2014 Μάθημα (1) Τελωνειακό Δίκαιο
ΣΕΙΡΑ ΕΝΤΥΠΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Γιώργος Γιωγγαράς
ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟ
ΔΕΛΤΙΟ ΑΤΑ
[CARNET ATA]
Τα
είδη που μεταφέρονται με λιγότερο Τελωνείο
ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ
Εξαγωγείς, εκθέτες, επαγγελματίες, εκπαιδευτικούς,
καλλιτέχνες
www.bookstars.gr
βιβλίο σελ 120
|
Ανακαλύψτε επαγγελματικές
λύσεις στο Blog: Sxoli-Ekteloniston.blogpost.gr του Γιώργου Γιωγγαρά
|
Σχόλια: Το Οικονομικό Τελωνειακό Καθεστώς της
Προσωρινής Εισαγωγής σέρνει μαζί του τρεις σάκους υποχρεώσεων. Ο πρώτος είναι όταν
η λειτουργία του έχει μια καθορισμένη χρονική διάρκεια, ο δεύτερος με την μη
ολοκλήρωσή του έχει σαν συνέπεια την κατάπτωση της εγγύησης και ο τρίτος είναι ο καθορισμένος κατάλογος
προϊόντων που γίνονται δεκτά από τις Τελωνειακές αρχές για το καθεστώς της
προσωρινής εισαγωγής.
Χρήσιμος-
Κρίσιμος Κατάλογος εμπορευμάτων για το καθεστώς προσωρινής εναπόθεσης και Δελτίου
ΑΤΑ βρίσκεται από
σελίδα 35 και μετά…… στο « ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
Γενικές Κατευθύνσεις για τον τίτλο ΙΙΙ «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ» του
κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 για τον
καθορισμό ορισμένων διατάξεων εφαρμογής του καν. (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του
Συμβουλίου του ΚτΚ (2001/C 269/01), σελ
50.»
Σχεδιασμός κατεύθυνσης
του τελωνειακού Καθεστώτος της Προσωρινής Εισαγωγής
Καθεστώς προσωρινής εισαγωγής
Από
|
Σε
|
||
Προσωρινή εισαγωγή
|
1
|
Εισαγωγή σε ελεύθερη κυκλοφορία
Άρθρ. 745, 709 Εφ. ΚτΚ
|
Εγκατάλειψη
|
2
|
Τελωνειακή αποταμίευση
|
||
3
|
Διαμετακόμιση
Άρθρ. 712 Εφ ΚτΚ
|
||
4
|
Ελεύθερη ζώνη ή αποθήκη
Άρθρ 711 Εφ. ΚτΚ
|
||
5
|
Καταστροφή + Κατανάλωση
Άρθρ. Εφ. ΚτΚ
|
1.- Η υποβαλλόμενη προς κύρωση Διεθνής Σύμβαση για την προσωρινή
εισαγωγή εκπονήθηκε από τον Πολυμερή Διεθνή Οργανισμό, του Συμβουλίου
Τελωνειακής Συνεργασίας (νυν Παγκόσμιος Οργανισμός Τελωνείων) που ιδρύθηκε το
1950, με έδρα τις Βρυξέλλες και του οποίου ιδρυτικό μέλος είναι και η χώρα μας,
περιλαμβάνει δε σήμερα 137 Κράτη - Μέλη.
2.- Η προς κύρωση Σύμβαση που υπογράφηκε στην Κωνσταντινούπολη
στις 26 Ιουνίου 1990, ρυθμίζει όλες τις περιπτώσεις υπαγωγής στο καθεστώς
προσωρινής εισαγωγής εμπορευμάτων, στα οποία περιλαμβάνονται και τα μεταφορικά
μέσα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη και διευκόλυνση των διεθνών συναλλαγών με
την εξασφάλιση του μεγαλύτερου βαθμού απλούστευσης και εναρμόνισης του
τελωνειακού αυτού καθεστώτος, γεγονός που αποτελεί και έναν από τους βασικούς
στόχους του Διεθνούς Οργανισμού, του Συμβουλίου Τελωνειακής Συνεργασίας.
3.- Ειδικότερα η προσωρινή εισαγωγή αποτελεί το τελωνειακό εκείνο
καθεστώς που επιτρέπει να γίνονται δεκτά στο τελωνειακό έδαφος Μάθε
Συμβαλλόμενου Μέρους, με αναστολή των εισαγωγικών δασμών και φόρων και χωρίς
εφαρμογή κατά την εισαγωγή απαγορεύσεων ή περιορισμών οικονομικού χαρακτήρα,
ορισμένα εμπορεύματα που εισάγονται για συγκεκριμένο σκοπό και προορίζονται να
επανεξαχθούν αυτούσια εντός ορισμένης προθεσμίας, χωρίς να έχουν υποστεί
μετατροπή, με εξαίρεση την κανονική απομείωση της αξίας τους λόγω της
χρησιμοποίησής τους.
ι4.- Το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής είχε, με παλαιότερες
συμβάσεις του ίδιου παραπάνω Διεθνούς Οργανισμού, καθιερωθεί για ορισμένες
Κατηγορίες εμπορευμάτων με μεμονωμένες κατά περίπτωση Συμβάσεις τις οποίες είχε
αποδεχθεί και κυρώσει η χώρα μας και συγκεκριμένα:
α) Τελωνειακή Σύμβαση της 6/12/61 σχετικά με το δελτίο ΑΤΑ για την
προσωρινή εισαγωγή εμπορευμάτων (ΦΕΚ 184/75, Ν.132/75).
β) Τελωνειακή Σύμβαση της 8/6/61 για παροχή διευκολύνσεων για την
εισαγωγή εμπορευμάτων που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν σε Εκθέσεις, πανηγύρεις,
συνέδρια κλπ (ΦΕΚ 240/73 ΝΔ 142/73).
γ) Τελωνειακή Σύμβαση της 8/6/61 για την προσωρινή εισαγωγή
επαγγελματικού υλικού (ΦΕΚ 244/73 ΝΔ 152/73).
δ) Τελωνειακή Σύμβαση της 1/12/64 για την προσωρινή εισαγωγή
υλικού ευημερίας για τους ναυτιλλομένους
(ΦΕΚ 197/70, ΝΔ 620/70).
ε) Τελωνειακή Σύμβαση της 11/6/68 για την προσωρινή εισαγωγή
επιστημονικού υλικού (ΦΕΚ 241/73 ΝΔ 150/73).
στ) Τελωνειακή Σύμβαση της Β/6/70
για την προσωρινή εισαγωγή παιδαγωγικού υλικού (ΦΕΚ 242/73, ΝΔ 151/73).
5.- Ήδη με την συνυποβαλλόμενη νέα καθολικού χαρακτήρα Σύμβαση
περί προσωρινής εισαγωγής συσσωματώνονται σ' αυτήν τόσο οι παλαιές εκείνες
συμβάσεις όσο και άλλες συμβάσεις που αφορούν το καθεστώς αυτό και που είχαν
εκπονηθεί, στους κόλπους άλλων Διεθνών Οργανισμών, οι οποίες έγιναν αποδεκτές
και από τη χώρα μας. όπως: α) Η Τελωνειακή Σύμβαση της 18/5/56 για την προσωρινή εισαγωγή εμπορικών οδικών
οχημάτων της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών (ΦΕΚ
34/61, Ν. 4144/61).
β) η Σύμβαση της 4/6/54 των Ηνωμένων Εθνών για Τελωνειακές
διευκολύνσεις στη διακίνηση τουριστών (ΦΕΚ 249/73, Ν. 176/73) και
γ) η Τελωνειακή Σύμβαση της 18/5/56 των Ηνωμένων Εθνών, περί των
εμπορευματοκιβωτίων (ΦΕΚ 34/61, Ν. 4144/61).
Πέραν των αναφερομένων Συμβάσεων η παρούσα Σύμβαση περιλαμβάνει
και νέα Παραρτήματα (Β3, Β4, Β6, Β7, Β8, Β9, Γ, Δ και Ε) με τα οποία
καλύπτονται και περιπτώσεις προσωρινής εισαγωγής για άλλα εμπορεύματα όπως αυτά
που εισάγονται προσωρινά για αθλητικούς σκοπούς ή στα πλαίσια διασυνοριακών
ανταλλαγών ή για ανθρωπιστικούς σκοπούς καθώς και παραρτήματα για μεταφορικά
μέσα και ζώα.
6.— Έτσι, με τη νέα αυτή Σύμβαση θεσπίζεται ένα ενιαίο διεθνές
νομικό όργανο που ανακεφαλαιώνει σε ενιαίο κείμενο όλες τις υπάρχουσες και
ανωτέρω αναφερόμενες ρυθμίσεις στον τομέα της προσωρινής εισαγωγής με σκοπό την
εσωτερική τους εναρμόνιση και την εξασφάλιση της ομοιόμορφης εφαρμογής τους από
όλα τα Συμβαλλόμενα Μέρη.
7.- Η προς κύρωση νέα Σύμβαση δομείται αφενός μεν από ένα κυρίως
σώμα που περιλαμβάνει τους γενικούς, κανόνες που ισχύουν σε όλη της την έκταση
και αφ' ετέρου από μια σειρά 13 παραρτημάτων τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο
μέρος της και διαλαμβάνουν τις ειδικές διατάξεις που ισχύουν για κάθε ένα
ειδικά καθιερούμενο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής, ως ακολούθως:
α) Το Παράρτημα Α που αφορά τους τίτλους προσωρινής εισαγωγής
(δελτία ΑΤΑ και CPD).
β) Το Παράρτημα Ε που αφορά
εμπορεύματα που εισάγονται με μερική
αναστολή δασμών και φόρων.
γ) τα υπόλοιπα 11 Παραρτήματα δηλ.
Β1,Β2, 83,64,65,66, Β7,Β8,Β9,Γ και Δ που προβλέπουν διευκολύνσεις που αφορούν
την προσωρινή εισαγωγή ορισμένων, κατηγοριών εμπορευμάτων όπως επαγγελματικό
υλικό, παιδαγωγικό υλικό, τεχνολογικός εξοπλισμός, εμπορευματοκιβώτια, παλέτες,
συσκευασίες, υλικό τουριστικής διαφήμισης κλπ.
8.- Στο πλαίσιο της διαδικασίας αποδοχών
η Ευρωπαϊκή Κοινότητα, με την 93/329/15-3-93 απόφαση του Συμβουλίου κατέστη
Συμβαλλόμενο μέρος της Διεθνούς αυτής Σύμβασης και των Παραρτημάτων της,
διατυπώνοντας ορισμένες επιφυλάξεις όσον αφορά τα Παραρτήματα Α, Β3, Β5 ,Γ και
Ε αυτής οι οποίες είναι αποδεκτές και από τη χώρα μας.
9.- Τέλος και όσον αφορά τη σκοπιμότητα
της εθνικής κύρωσης της Σύμβασης, μια και αυτή, μετουσιωμένη σε Κοινοτικό
παράγωγο δίκαιο, θα είχε αυτόματα βάσει των κειμένων Συνταγματικών διατάξεων
ισχύ νόμου, διευκρινίζεται ότι η εθνική κύρωση κρίνεται αναγκαία προκειμένου να
καλυφθούν με αυτήν ορισμένες διατάξεις της Σύμβασης που δεν ανταποκρίνονται
ενδεχόμενα σε εκχωρημένες στα Κοινοτικά Όργανα αρμοδιότητες Και παραμένουν
αντικείμενο εθνικής μας και μόνον αρμοδιότητας.
10.- Η εφαρμογή της Διεθνούς αυτής
Σύμβασης δεν συνεπάγεται δαπάνες για τον Κρατικό μας προϋπολογισμό.
Αθήνα 7-2-1996
ΟΙ
ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νομική βάση
Εθνικός
τελωνειακός κώδικας
Αιτιολογική
έκθεση ν. 3583/2007:
Η τροποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 133
του ν. 2960/2001 κρίνεται σκόπιμη, καθόσον πρέπει να διορθωθεί και να
απαλειφθεί η αναφορά του εν λόγω άρθρου στην απαλλαγή από ΦΠΑ για τα κοινοτικά
οχήματα, που τίθενται στο καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής μεταφοράς.
Όπως
είναι διατυπωμένη η εν λόγω διάταξη παρέχει τη δυνατότητα στα κοινοτικά οχήματα
να παραμένουν προσωρινά στο εσωτερικό της χώρας με το καθεστώς αυτό, χωρίς να
απαιτείται η καταβολή του ΦΠΑ, ακόμη και εάν δεν έχει καταβληθεί στη χώρα
απόκτησής τους, αντίθετα με όσα ορίζονται από τις ισχύουσες κοινοτικές και
εθνικές διατάξεις (Δ247/88 ΑΥΟ που κυρώθηκε με το ν. 1839/1989 και την οδηγία
83/182/ΕΟΚ).
Ειδικότερα για
το άρθρο 137 εκτίθενται τα εξής:
Οι ισχύουσες
προβλεπόμενες από το άρθρο 18 του νόμου 2682/99 ποινές απέβησαν τελικά
αναποτελεσματικές. Τα υπέρογκα ποσά που προέκυψαν λόγω πολλαπλών τελών που
επεβλήθηκαν λόγω χαρακτηρισμού των παραβάσεων ως λαθρεμπορίων:
1. οδήγησαν τους οφειλέτες στην εξάντληση όλων των
ένδικων μέσων και τελικά στην αδυναμία είσπραξης των προστίμων
2. δημιούργησαν μεγάλο κόστος διαχείρισης των
υποθέσεων από τα δικαστήρια και τις διοικητικές υπηρεσίες
3. προκάλεσαν
δυσμενείς αποφάσεις του ευρωπαϊκού δικαστηρίου και παρατηρήσεις των αρμοδίων
ευρωπαϊκών οργάνων. Έχοντας υπόψη τα ανωτέρω και το γεγονός ότι και τα κοινοτικά
οχήματα δεν υφίσταται τελωνειακή οφειλή στο τελωνειακό έδαφος της ευρωπαϊκής
ένωσης, η κυκλοφορία κοινοτικών οχημάτων δεν χαρακτηρίζεται πλέον ως ένωσης, η
κυκλοφορία κοινοτικών οχημάτων δεν χαρακτηρίζεται πλέον ως λαθρεμπορία αλλά
τελωνειακή παράβαση και επιβάλλονται πρόστιμα σε ύψος που τα καθιστά λογικά όχι
μόνο για αποτροπή της παράβασης αλλά και δυνατότητα είσπραξης τους.
Επίσης
προστέθηκε μεταβατική διάταξη ώστε για τους ίδιους προαναφερόμενους λόγους αλλά
και για λόγους ευνομίας, ίσης μεταχείρισης και τακτοποίησης των εκκρεμοτήτων τα
νέα προβλεπόμενα μέτρα να ισχύσουν κατ για τις παραβάσεις που διατυπώθηκαν πριν
την δημοσίευση του παρόντος νόμου, εφόσον οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν σχετικά
αίτημα και καταβάλουν τα νέα πρόστιμα.
Για το άρθρο 144
Το άρθρο αυτό
αποτελεί μεταφορά του ισχύοντος άρθρου 91 με πρόβλεψη νέας παράβασης και
πρόστιμο για τον πλοίαρχο στις περιπτώσεις παρέκκλισης από την υποχρεωτική
διαδρομή και απάλειψη τις παραγράφου 2 με σκοπό την προσαρμογή προς τις
ισχύουσες κοινοτικές και εθνικές διατάξεις.
Αναπροσαρμόζονται
τα ποσά των προστίμων με βάση τα νέα οικονομικά μεγέθη και με σκοπό την
διασφάλιση των κοινοτικών και εθνικών συμφερόντων.
Προστίθεται
παράγραφος 5, για των διατάξεων της οποίας προβλέπονται ποινές για καταστρατήγηση
των διατάξεων περί προσωρινής Εισαγωγής Οχημάτων, που εκτελούν εμπορικές
μεταφορές.
Άρθρο 133
2. Τα κοινοτικά οχήματα δύνανται να παραμένουν
προσωρινά στο εσωτερικό της χώρας χωρίς να απαιτείται η καταβολή του τέλους
ταξινόμησης.
Για
τη χορήγηση της προσωρινής αυτής απαλλαγής από την καταβολή του τέλους
ταξινόμησης εφαρμόζονται ανάλογα οι όροι και οι προϋποθέσεις που προβλέπονται
από τις διατάξεις του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής με τον όρο
της επανεξαγωγής για τα οχήματα τρίτων χωρών που εισάγονται προσωρινά στη χώρα.
3. Οι διατάξεις
της παραγράφου 3 του άρθρου 11 του ν. 1477/1984 (ΦΕΚ 144 Α') εφαρμόζονται
ανάλογα και για τα κοινοτικά επιβατικά αυτοκίνητα με όρους και προϋποθέσεις που
καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
4. 'Οπου από τις
εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής
εισαγωγής με τον όρο της επανεξαγωγής παρέχεται απαλλαγή από δασμούς και φόρους
στα αυτοκίνητα οχήματα, λόγω υπαγωγής τους στο παραπάνω καθεστώς, θα παρέχεται
απαλλαγή και από το τέλος ταξινόμησης, για όσο διάστημα τα οχήματα παραμένουν
στο καθεστώς αυτό.
Άρθρο 137
2. Η κατοχή ή κυκλοφορία οχήματος που έχει τεθεί σε
ανάλωση, χωρίς ταυτόχρονη καταβολή του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, για
χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών από την ημερομηνία που το τέλος
κατέστη απαιτητό, χωρίς ο υπόχρεος να προσέλθει στην Τελωνειακή Αρχή για τη
νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος, καθώς και η κατοχή ή κυκλοφορία οχημάτων
Τρίτων Χωρών από πρόσωπα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν πληρούνται
οι όροι και οι προϋπόθεσης που προβλέπονται από τις διατάξεις του τελωνειακού
καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, αποτελεί λαθρεμπορία και εφαρμόζονται οι
σχετικές διατάξεις των άρθρων 142 και επομένων του παρόντα Κώδικα.
………………………………
2. Η μεταβίβαση ή εκμίσθωση
οχημάτων, κατά παράβαση των περιορισμών του καθεστώτος
προσωρινής εισαγωγής, αποτελεί απλή τελωνειακή παράβαση και επιβάλλεται πρόστιμο
εννιακοσίων (900) ευρώ.
Άρθρο 139
1. Οχήματα
ιδιωτικής χρήσης, που τίθενται στο καθεστώς της παραγράφου 2 του άρθρου 133 του
παρόντα Κώδικα ή σε τελωνειακό καθεστώς προσωρινής εισαγωγής και φέρουν άδεια
κυκλοφορίας προσωρινού τύπου άλλου κράτους, επιτρέπεται και μετά τη λήξη
ισχύος της άδειας αυτής να παραμένουν και να κυκλοφορούν στο εσωτερικό της
χώρας, στο πλαίσιο των ιδίων καθεστώτων, εφόσον εφοδιάζονται από τις αρμόδιες
Τελωνειακές Αρχές της χώρας με ελληνική άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου.
άρθρο 144
5. Με την
επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας επιβάλλεται:
α) πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο
παραβίασης της προθεσμίας λήξης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των
μεταφορικών μέσων εμπορικής χρήσης.
β) πρόστιμο
χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για κάθε άλλη περίπτωση παράβασης των κειμένων
διατάξεων περί καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των μεταφορικών μέσων, του εδαφίου
α της παρούσας παραγράφου.
Για το 149
Αιτιολογική
έκθεση ν. 3583/2007: Η διάταξη του άρθρου 149 καθίσταται παράγραφος 1 και
προστίθεται νέα παράγραφος 2. Με την προτεινόμενη
τροποποίηση μειώνονται οι υπέρογκες προσαυξήσεις που επιβάλλονται λόγω εκπρόθεσμης
τακτοποίησης των εμπορευμάτων (πλην μεταφορικών μέσων), που είχαν υπαχθεί στο
καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, με
απαλλαγή από ΦΠΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 97 του ν.
1684/1987, στις περιπτώσεις που αυτός καθίσταται απαιτητός και προσαρμόζονται
οι εν λόγω απαιτήσεις στα όρια που προβλέπουν οι αντίστοιχες κοινοτικές
διατάξεις για τους δασμούς και οι διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. για τις απαιτήσεις του
Δημοσίου που καθίστανται ληξιπρόθεσμες.
2. Εμπορεύματα, που έχουν παραληφθεί στα πλαίσια του
καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής, τα οποία τίθενται σε ανάλωση ή για τα οποία
γεννάται τελωνειακή οφειλή λόγω εκπρόθεσμης λήξης ή ανάκλησης του καθεστώτος,
επιβαρύνονται με προσαύξηση που υπολογίζεται επί των οφειλομένων
δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, από την ημερομηνία αποδοχής του παραστατικού
εισαγωγής μέχρι την ημερομηνία καταβολής αυτού, με εξαίρεση τα υπολείμματα των
εμπορευμάτων που καταστράφηκαν με έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής και
τίθενται σε ανάλωση, για τα οποία η προσαύξηση υπολογίζεται από την ημερομηνία
καταστροφής των αγαθών.
Το ποσοστό της προσαύξησης ισούται με το ποσοστό της
προσαύξησης εκπρόθεσμης καταβολής, όπως αυτό ορίζεται από τις διατάξεις του
ν.δ. 356/74 περί ΚΕΔΕ. [1]
Βασικός ΚτΚ
ΣΤ. Προσωρινή
εισαγωγή
Άρθρα 137-144
Άρθρο 137
Το καθεστώς της
προσωρινής εισαγωγής επιτρέπει τη χρησιμοποίηση στο τελωνειακό έδαφος της
Κοινότητας, με ολική ή μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς και χωρίς
να υπόκεινται σε μέτρα εμπορικής πολιτικής, μη κοινοτικών εμπορευμάτων που
πρόκειται να επανεξαχθούν, χωρίς να έχουν υποστεί μεταποιήσεις, εξαιρουμένης
της φυσιολογικής φθοράς τους λόγω χρήσεως.
Άρθρο 138
Η άδεια προσωρινής
εισαγωγής χορηγείται μετά από αίτηση του προσώπου που χρησιμοποιεί ή για
λογαριασμό του οποίου χρησιμοποιούνται τα εν λόγω εμπορεύματα.
Άρθρο 139
Οι τελωνειακές αρχές
δεν χορηγούν την άδεια προσωρινής εισαγωγής εφόσον είναι αδύνατον να
εξακριβωθεί η ταυτότητα των εμπορευμάτων εισαγωγής.
Ωστόσο, οι τελωνειακές
αρχές μπορούν να εγκρίνουν την εφαρμογή του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής
χωρίς να εξακριβώσουν την ταυτότητα των εμπορευμάτων όταν, λόγω του είδους των
εμπορευμάτων ή των εργασιών που πρέπει να γίνουν, η αδυναμία εξακρίβωσης της
ταυτότητας των εμπορευμάτων δεν πρόκειται να προκαλέσει κατάχρηση του
καθεστώτος.
Άρθρο 140
1. Οι τελωνειακές
αρχές καθορίζουν την προθεσμία μέσα στην οποία τα εμπορεύματα εισαγωγής πρέπει
να έχουν επανεξαχθεί ή να έχουν λάβει νέο τελωνειακό προορισμό. Η προθεσμία
πρέπει να είναι επαρκής ώστε να μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της εγκεκριμένης
χρησιμοποίησης.
2. Με την επιφύλαξη
των ειδικών προθεσμιών που καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 141, η διάρκεια
παραμονής των εμπορευμάτων υπό καθεστώς προσωρινής εισαγωγής είναι είκοσι
τέσσερις μήνες. Ωστόσο, οι τελωνειακές αρχές μπορούν, σε συμφωνία με τον
ενδιαφερόμενο, να καθορίζουν μικρότερες προθεσμίες.
3. Όταν εξαιρετικές
περιστάσεις το δικαιολογούν, οι τελωνειακές αρχές μπορούν, μετά από αίτηση του
ενδιαφερομένου, να παρατείνουν σε εύλογα όρια τις προθεσμίες που αναφέρονται
στις παραγράφους 1 και 2, προκειμένου να καταστεί δυνατή η εγκριθείσα χρησιμοποίηση.
Άρθρο 141
Οι περιπτώσεις και οι
ειδικοί όροι υπό τους οποίους είναι δυνατή η εφαρμογή του καθεστώτος της
προσωρινής εισαγωγής με ολική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς,
καθορίζονται με τη διαδικασία της επιτροπής.
Άρθρο 142
1. Το ευεργέτημα του
καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς
δασμούς παρέχεται για τα εμπορεύματα τα οποία δεν καλύπτονται από τις διατάξεις
που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 141 ήτα οποία καλύπτονται μεν από τις εν
λόγω διατάξεις, αλλά δεν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις που προβλέπονται σε
αυτές, προκειμένου να παρασχεθεί η έγκριση της προσωρινής εισαγωγής με πλήρη
απαλλαγή.
2. Ο κατάλογος των
εμπορευμάτων τα οποία αποκλείονται από τη δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς
προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς, καθώς
και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορεί να εφαρμοσθεί το εν λόγω καθεστώς,
καθορίζονται με τη διαδικασία της επιτροπής.
Άρθρο 143
1. Το ποσό των
εισαγωγικών δασμών που απαιτούνται όσον αφορά τα εμπορεύματα που υπάγονται στο
καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς
δασμούς ορίζεται, ανά μήνα ή κλάσμα μηνός κατά τον οποίο τα εμπορεύματα έχουν
υπαχθεί στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή, σε 3 % του ποσού
των δασμών που θα είχαν εισπραχθεί για τα εν λόγω εμπορεύματα, αν αυτά είχαν τεθεί
σε ελεύθερη κυκλοφορία κατά την ημερομηνία της υπαγωγής τους στο καθεστώς της
προσωρινής εισαγωγής.
2. Το εισπρακτέο ποσό
των εισαγωγικών δασμών δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό που θα είχε εισπραχθεί
αν τα εν λόγω εμπορεύματα είχαν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία κατά την
ημερομηνία κατά την οποία τέθηκαν υπό το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής,
χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ενδεχόμενοι τόκοι.
3. Η μεταβίβαση των
δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής
σύμφωνα με το άρθρο 90 δεν συνεπάγεται ότι το ίδιο σύστημα απαλλαγής πρέπει να
εφαρμόζεται για κάθε μία από τις περιόδους χρησιμοποίησης που πρέπει να ληφθούν
υπόψη.
4. Όταν η μεταβίβαση
που αναφέρεται στην παράγραφο 3 πραγματοποιείται με το σύστημα της μερικής
απαλλαγής για τους δύο δικαιούχους του συστήματος κατά τη διάρκεια του ίδιου
μήνα, ο δικαιούχος που προηγείται είναι οφειλέτης του ποσού των εισαγωγικών δασμών
που οφείλεται για το σύνολο του μήνα αυτού.
Άρθρο 144
1. Όταν δημιουργείται
τελωνειακή οφειλή για εμπορεύματα εισαγωγής, το ποσό της οφειλής αυτής
καθορίζεται με βάση τα στοιχεία δασμολόγησης που αντιστοιχούν στα εμπορεύματα
αυτά κατά τη στιγμή της αποδοχής της διασάφησης για την υπαγωγή τους στο
καθεστώς προσωρινής εισαγωγής. Πάντως, όταν αυτό προβλέπεται από τις διατάξεις
του άρθρου 141, το ποσό της οφειλής καθορίζεται με βάση τα στοιχεία
δασμολόγησης που αντιστοιχούν στα εν λόγω εμπορεύματα κατά τη χρονική στιγμή
που αναφέρεται στο άρθρο 214.
2. Όταν για άλλο
λόγο, εκτός την υπαγωγή στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή
από τους εισαγωγικούς δασμούς, δημιουργείται τελωνειακή οφειλή για εμπορεύματα
που έχουν στο εν λόγω καθεστώς, το ποσό
της οφειλής αυτής ισούται με τη διαφορά του ποσού των δασμών που καθορίζεται
κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 1 και του ποσού που οφείλεται κατ’ εφαρμογή του
άρθρου 143.
Εφαρμοστικός ΚτΚ
Άρθρο 516
Οι καταχωρήσεις
στοιχείων που αναφέρονται στο άρθρο 515 και, εφόσον απαιτούνται, οι
καταχωρήσεις που αναφέρονται στο άρθρο 581 παράγραφος 2 όσον αφορά την
προσωρινή εισαγωγή, περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
α) τα στοιχεία
που περιλαμβάνονται στις θέσεις του καταλόγου ελάχιστων στοιχείων του
παραρτήματος 37 για τη διασάφηση υπαγωγής σε καθεστώς·
β) τα στοιχεία
των διασαφήσεων, με τις οποίες προσδόθηκε στα εμπορεύματα τελωνειακός
προορισμός κατά τη λήξη του καθεστώτος·
γ) την
ημερομηνία και τον αριθμό πρωτοκόλλου άλλων τελωνειακών εγγράφων, καθώς και
κάθε άλλου εγγράφου που αφορά την υπαγωγή στο καθεστώς και τη λήξη αυτού·
δ) τη φύση των
εργασιών μεταποίησης, τη μεταχείριση που υπέστησαν τα εμπορεύματα ή την
προσωρινή χρήση τους·
ε) τον
συντελεστή απόδοσης ή, όπου απαιτείται, τη μέθοδο υπολογισμού του·
στ) πληροφορίες
που παρέχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης των εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένου
του τόπου στον οποίο βρίσκονται και της ενδεχόμενης μεταφοράς τους·
ζ) τις εμπορικές
ή τεχνικές περιγραφές που απαιτούνται για την εξακρίβωση της ταυτότητας των
εμπορευμάτων·
η) στοιχεία που
παρέχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της κυκλοφορίας των εμπορευμάτων στο
πλαίσιο του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή που λειτουργεί με βάση
ισοδύναμα εμπορεύματα.
Εντούτοις, οι
τελωνειακές αρχές δύνανται να μην απαιτούν την παροχή ορισμένων από αυτά τα
στοιχεία, όταν αυτό το γεγονός δεν επηρεάζει αρνητικά τον έλεγχο ή την εποπτεία
του καθεστώτος σε σχέση με τα εμπορεύματα που προορίζονται για αποταμίευση,
μεταποίηση ή χρησιμοποίηση
Προσωρινή εισαγωγή
Τ μ ή μ α 1
Γενικές διατάξεις Άρθρα 553 -554
Άρθρο 553
1. Τα ζώντα ζώα,
εκτός εάν είναι αμελητέας εμπορικής αξίας, που έχουν γεννηθεί από ζώα τα οποία
έχουν υπαχθεί στο καθεστώς θεωρούνται μη κοινοτικά εμπορεύματα και υπάγονται,
επίσης, στο ίδιο καθεστώς.
2. Οι
τελωνειακές αρχές βεβαιώνονται ότι το συνολικό χρονικό διάστημα, για το οποίο
τα εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς για τον ίδιο σκοπό και υπό την ευθύνη
του ίδιου δικαιούχου δεν υπερβαίνει τους 24 μήνες, έστω και όταν το καθεστώς
λήγει με την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε άλλο καθεστώς αναστολής, το οποίο
ακολουθεί νέα υπαγωγή στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής.
Εντούτοις,
εφόσον το ζητήσει ο δικαιούχος, οι ως άνω αρχές δύνανται να παρατείνουν αυτό το
διάστημα κατά το χρονικό διάστημα για το οποίο τα εμπορεύματα δεν
χρησιμοποιούνται, σύμφωνα με τους όρους που θεσπίζουν οι ίδιες.
3. Για τους
σκοπούς του άρθρου 140 παράγραφος 3 του κώδικα, ως εξαιρετικές περιστάσεις
νοείται κάθε γεγονός, ως αποτέλεσμα του οποίου χρειάζεται να παραταθεί το
χρονικό διάστημα χρησιμοποίησης των εμπορευμάτων προκειμένου να επιτευχθεί ο
σκοπός της προσωρινής εισαγωγής.
4. Τα
εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς πρέπει να παραμείνουν στην αρχική τους
κατάσταση.
Επισκευές και
εργασίες συντήρησης, συμπεριλαμβανομένης της αποκατάστασης της λειτουργίας και
της ρύθμισης ή μέτρα για τη διατήρηση των εμπορευμάτων ή για τη διασφάλιση της
συμμόρφωσής τους προς τις τεχνικές απαιτήσεις για τη χρησιμοποίησή του στο
πλαίσιο του καθεστώτος είναι αποδεκτά.
Άρθρο 554
Προσωρινή
εισαγωγή με πλήρη απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς (εφεξής: «πλήρης
απαλλαγή από εισαγωγικούς δασμούς») παραχωρείται μόνον σύμφωνα με τα άρθρα 555
έως 578.
Προσωρινή
εισαγωγή με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς δεν παραχωρείται για
αναλώσιμα εμπορεύματα.
Ενωσιακός ΚτΚ
Άρθρο 77 - Θέση
σε ελεύθερη κυκλοφορία και προσωρινή εισαγωγή
1. Η τελωνειακή
οφειλή κατά την εισαγωγή γεννάται με την υπαγωγή των μη ενωσιακών εμπορευμάτων
που υπόκεινται σε εισαγωγικό δασμό σε ένα από τα ακόλουθα τελωνειακά καθεστώτα:
α) θέση σε
ελεύθερη κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων περί ειδικού προορισμού,
β) προσωρινή
εισαγωγή με μερική απαλλαγή από τον εισαγωγικό δασμό.
2. Η τελωνειακή
οφειλή γεννάται τη στιγμή αποδοχής της τελωνειακής διασάφησης.10.10.2013 EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L 269/353. Οφειλέτης είναι ο
διασαφιστής. Σε περίπτωση έμμεσης αντιπροσώπευσης, οφειλέτης είναι επίσης το
πρόσωπο για λογαριασμό του οποίου υποβάλλεται η τελωνειακή διασάφηση.
Όταν η
τελωνειακή διασάφηση για υπαγωγή σε ένα από τα καθεστώτα που ορίζονται στην
παράγραφο 1 συντάσσεται βάσει πληροφοριών δυνάμει των οποίων δεν εισπράττεται
το σύνολο ή μέρος του εισαγωγικού δασμού, το πρόσωπο που παρείχε τις αναγκαίες
για τη συμπλήρωση της διασάφησης πληροφορίες θεωρείται επίσης οφειλέτης εφόσον
γνώριζε, ή όφειλε ευλόγως να γνωρίζει, ότι οι πληροφορίες αυτές ήταν εσφαλμένες.
Τμήμα 1 -Προσωρινή εισαγωγή
Άρθρο 250 -Πεδίο
εφαρμογής
1. Στο πλαίσιο
του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής, τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που
προορίζονται για επανεξαγωγή μπορούν να αποτελούν αντικείμενο ειδικής χρήσης
στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης με πλήρη ή μερική απαλλαγή από εισαγωγικούς
δασμούς και χωρίς να υπόκεινται σε:
α) λοιπές
επιβαρύνσεις όπως προβλέπονται σε άλλες σχετικές ισχύουσες διατάξεις,
β) μέτρα
εμπορικής πολιτικής, εφόσον αυτά δεν απαγορεύουν την είσοδο ή την έξοδο των
εμπορευμάτων στο ή από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
2. Το καθεστώς
προσωρινής εισαγωγής μπορεί να χρησιμοποιείται μόνον εφόσον πληρούνται οι
παρακάτω προϋποθέσεις:
α) δεν
προβλέπεται μεταβολή των εμπορευμάτων εκτός από τη συνήθη μείωση της αξίας τους
λόγω χρήσης,
β) είναι δυνατόν
να εξασφαλισθεί η εξακρίβωση της ταυτότητας των εμπορευμάτων που υπάγονται στο
καθεστώς, εκτός εάν, λόγω της φύσης των εμπορευμάτων ή της προοριζόμενης χρήσης
τους, η έλλειψη μέτρων εξακρίβωσης της ταυτότητας δεν πρόκειται να προκαλέσει
κατάχρηση του καθεστώτος ή, στην περίπτωση που αναφέρεται στο άρθρο 223, όταν
μπορεί να επαληθευθεί η τήρηση των προϋποθέσεων που ορίζονται για τα ισοδύναμα
εμπορεύματα,
γ) ο δικαιούχος
του καθεστώτος είναι εγκατεστημένος εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης,
εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά,
δ) πληρούνται οι
απαιτήσεις της τελωνειακής νομοθεσίας για πλήρη ή μερική απαλλαγή.
Άρθρο 251 -
Προθεσμία εντός της οποίας τα εμπορεύματα είναι δυνατόν να παραμείνουν υπό το
καθεστώς προσωρινής εισαγωγής
1. Οι
τελωνειακές αρχές ορίζουν την προθεσμία εντός της οποίας τα εμπορεύματα υπό
καθεστώς προσωρινής εισαγωγής πρέπει να επανεξαχθούν ή να υπαχθούν σε νέο
τελωνειακό καθεστώς. Η εν λόγω προθεσμία πρέπει να επαρκεί για την επίτευξη της
εγκεκριμένης χρήσης.
2. Εκτός αν
ορίζεται διαφορετικά, η μέγιστη προθεσμία εντός της οποίας τα εμπορεύματα
μπορούν να παραμείνουν υπό το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής για τον ίδιο λόγο
και υπό την ευθύνη του ίδιου κατόχου της άδειας ανέρχεται σε 24 μήνες, ακόμη
και σε περιπτώσεις εκκαθάρισης του καθεστώτος με υπαγωγή των εμπορευμάτων σε
άλλο ειδικό καθεστώς και την εκ νέου υπαγωγή τους στο καθεστώς προσωρινής
εισαγωγής.
3. Όταν, σε
εξαιρετικές περιπτώσεις, δεν μπορεί να επιτευχθεί η εγκεκριμένη χρήση εντός της
προβλεπόμενης στις παραγράφους 1 και 2 προθεσμίας, οι τελωνειακές αρχές έχουν
την ευχέρεια να παρατείνουν, για εύλογο χρονικό διάστημα, την εν λόγω
προθεσμία, κατόπιν δεόντως αιτιολογημένης αιτήσεως του κατόχου της άδειας.
4. Το συνολικό
διάστημα παραμονής των εμπορευμάτων υπό το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής δεν
υπερβαίνει τα 10 έτη, εκτός απρόβλεπτων περιστατικών.
Άρθρο 252 - Ποσό
εισαγωγικών δασμών σε περίπτωση προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή από
τους εισαγωγικούς δασμούς
1. Το ποσό των
εισαγωγικών δασμών για τα εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς προσωρινής
εισαγωγής με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς ορίζεται στο 3 % του
ποσού των εισαγωγικών δασμών που θα είχε εισπραχθεί για τα εν λόγω εμπορεύματα,
αν αυτά είχαν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία κατά την ημερομηνία της υπαγωγής
τους στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής.
Το ποσό αυτό
καταβάλλεται για κάθε μήνα ή κλάσμα μηνός κατά τον οποίο τα εμπορεύματα τελούν
υπό καθεστώς προσωρινής εισαγωγής με μερική απαλλαγή από τους εισαγωγικούς
δασμούς.
2. Το ποσό των
εισαγωγικών δασμών δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό που θα είχε εισπραχθεί αν
τα εν λόγω εμπορεύματα είχαν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία κατά την ημερομηνία
κατά την οποία τέθηκαν υπό το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής.
Άρθρο 253 -
Εξουσιοδότηση
Ανατίθεται στην
Επιτροπή η εξουσία να εκδίδει κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις, σύμφωνα με το άρθρο
243, για τον καθορισμό:
α) των ειδικών
χρήσεων που αναφέρονται στο άρθρο 250 παράγραφος 1,
β) των
απαιτήσεων που αναφέρονται στο άρθρο 250 παράγραφος 2 στοιχείο δ).
Αποφάσεις -
Νόμοι
Ν.
2401/1996 ΦΕΚ Α97 Κύρωση Διεθνούς Σύμβασης περί προσωρινής εισαγωγής σελ
256/1996
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ
ΕΚΘΕΣΗ Επί του Σχεδίου Νόμου "Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης περί προσωρινής εισαγωγής"
93/329/ΕΟΚ -ΑΠΟΦΑΣΗ
ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 15ης Μαρτίου 1993 που αφορά τη σύναψη της σύμβασης για την
προσωρινή εισαγωγή και την αποδοχή των παραρτημάτων της (93/329/ΕΟΚ)
87/593/ΕΟΚ:
Απόφαση του Συμβουλίου της 30ής Νοεμβρίου 1987 για την αποδοχή, εξ ονόματος της
Κοινότητας, του παραρτήματος Ε.5 της διεθνούς σύμβασης για την απλούστευση και
την εναρμόνιση των τελωνειακών καθεστώτων
Σύμβαση για την προσωρινή εισαγωγή - (Σύμβαση της Κωνσταντινουπόλεως) /*
(Convention d'Istanbul) */ Επίσημη Εφημερίδα αριθ. L 130 της 27/05/1993 σ. 0004 –
0075 (21993A0527(01)
σελ. 75/1993
Αριθ. Τ 392/8/Β0019/2003-ΦΕΚ Β/ 136/10.10.2003 Περί εξουσιοδότησης του Εμπορικού και
Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (Ε.Β.Ε.Α) ως:
-Εκδοτικού Οργανισμού, κατ' εφαρμογή της από 26 Ιουνίου 1990 Διεθνούς
Τελωνειακής Σύμβασης "περί προσωρινής εισαγωγής" (Ν. 2401/96) κα
— κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ. 2365/91 της Επιτροπής της 31ης
Ιουλίου 1991 περί καθορισμού των προϋποθέσεων χρησιμοποίησης δελτίου ΑΤΑ για
την προσωρινή εισαγωγή εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας, καθώς
και για την προσωρινή εξαγωγή εμπορευμάτων εκτός του εν λόγω εδάφους ( 2 ),
Δ.247/13/6-4-88
ΑΥΟ (ΦΕΚ 195Β) Περί προσωρινής εισαγωγής ορισμένων μεταφορικών μέσων και ειδών
ατομικής χρήσης
Στο άρθρο 149 προστίθεται δεύτερη παράγραφος ως ακολούθως
και η μονή παράγραφός του αριθμείται ως παράγραφος 1 του άρθρου αυτού ως εξής:
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου