Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

Αιτιολογική έκθεση για την Πρόταση κανονισμός για την θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (αναδιατύπωση) COM (2012) 64 Final (Μάθημα 1) 3 Φεβρουαρίου 2016



ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Αιτιολόγηση και στόχοι της πρότασης
Στόχος του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας)[1] ήταν να προσαρμοστεί η τελωνειακή νομοθεσία όχι μόνο ώστε να είναι συμβατή με το ηλεκτρονικό περιβάλλον για τα τελωνεία και το εμπόριο, αλλά και για να μπορεί να ρυθμίζει καταλλήλως τη λειτουργία του. Με την ευκαιρία αυτή, διενεργήθηκε σημαντική αναμόρφωση των τελωνειακών κανόνων με στόχο την απλούστευση και την καλύτερη διάρθρωσή τους.
Ο παρών κανονισμός άρχισε να ισχύει στις 24 Ιουνίου 2008, αλλά δεν εφαρμόζεται ακόμη. Εφαρμόζεται μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων εφαρμογής του και το αργότερο στις 24 Ιουνίου 2013.
Η πρόταση τροποποίησης του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας ή «ΕΤΚ») πριν τεθεί σε εφαρμογή υπαγορεύθηκε από τους εξής λόγους:
·                          Η υλοποίηση μεγάλου μέρους των διαδικασιών που πρέπει να καθιερωθούν εξαρτάται από τον καθορισμό και την ανάπτυξη, από την Επιτροπή, τις εθνικές τελωνειακές διοικήσεις και τους οικονομικούς φορείς, ενός ευρέος φάσματος ηλεκτρονικών συστημάτων. Αυτό προϋποθέτει μια σύνθετη ανάληψη δράσεων μεταξύ κρατών μελών, εμπορικής κοινότητας και Επιτροπής, και ιδίως σημαντικές επενδύσεις σε ενωσιακής κλίμακας νέα συστήματα ΤΠ και δραστηριότητες υποστήριξης, καθώς και την καταβολή άνευ προηγουμένου προσπάθειας από την επιχειρηματική κοινότητα για να λειτουργήσει σύμφωνα με νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Είναι πλέον προφανές ότι, τον Ιούνιο του 2013, που είναι η καταληκτική νόμιμη ημερομηνία για την εφαρμογή του ΕΤΚ, μπορεί να καθιερωθεί μόνον ένας πολύ περιορισμένος αριθμός νέων τελωνειακών συστημάτων ΤΠ ή ακόμη και κανένα τέτοιο σύστημα.
Ένα νέο καθήκον το οποίο προέκυψε μετά την έκδοση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 και συνδέεται με την έναρξη ισχύος της Συνθήκης της Λισαβόνας είναι η δέσμευση που ανέλαβε η Επιτροπή να προτείνει τροποποιήσεις όλων των βασικών πράξεων με σκοπό την ευθυγράμμισή τους με τις νέες διατάξεις της Συνθήκης της Λισαβόνας όσον αφορά την ανάθεση εξουσιών και εκτελεστικών αρμοδιοτήτων πριν από το τέλος της κοινοβουλευτικής περιόδου. Το γεγονός αυτό έχει επίπτωση στις προβλεπόμενες διατάξεις εφαρμογής του ΕΤΚ, οι οποίες πρέπει πλέον να διαχωρίζονται μεταξύ κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων και εκτελεστικών πράξεων σύμφωνα με τις νέες εξουσιοδοτήσεις κατ’ εφαρμογή των άρθρων 290 και 291 της ΣΛΕΕ. Επιπλέον, ο «κοινοτικός» τελωνειακός κώδικας (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας) θα πρέπει πλέον να μετονομασθεί σε «ενωσιακός» τελωνειακός κώδικας (ΕΤΚ).
·                          Τέλος, από τις κοινές εργασίες των εμπειρογνωμόνων των κρατών μελών και των εκπροσώπων του εμπορίου σχετικά με τις διατάξεις εφαρμογής έγινε επίσης εμφανής η ανάγκη προσαρμογής ορισμένων διατάξεων του ΕΤΚ, οι οποίες είτε δεν συμβαδίζουν πλέον με τις τροποποιήσεις που επήλθαν από το 2008 στην ισχύουσα τελωνειακή νομοθεσία είτε των οποίων έχει αποδειχθεί δύσκολη η εφαρμογή μέσω ορθών μέτρων και λειτουργικών επιχειρηματικών διαδικασιών (π.χ. όσον αφορά την προσωρινή εναπόθεση εμπορευμάτων ή την τελωνειακή διασάφηση μέσω της εγγραφής δεδομένων στις λογιστικές καταχωρίσεις του διασαφιστή). Στόχος ήταν, ωστόσο, να περιοριστούν οι εν λόγω προσαρμογές στα απολύτως αναγκαία για την εξασφάλιση της συνοχής των διαδικασιών.
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή έκρινε σκόπιμο να προβεί σε αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 πριν από την εφαρμογή του όπως έχει προγραμματιστεί, για τους ακόλουθους τεχνικούς και διαδικαστικούς λόγους:
-               την ανάγκη μετάθεσης της ημερομηνίας εφαρμογής του ΕΤΚ. Η αναβολή αυτή αναμένεται να εγκριθεί πριν από την ύστατη προθεσμία της 24ης Ιουνίου 2013, που προβλέπεται σήμερα στο άρθρο 188 παράγραφος 2 του κανονισμού ΕΤΚ όσον αφορά την εφαρμογή του. Είναι σκόπιμο να δοθεί στις διοικήσεις και στους οικονομικούς φορείς επαρκής χρόνος για να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις και να εξασφαλίσουν τη σταδιακή, δεσμευτική αλλά και ρεαλιστική εφαρμογή των ηλεκτρονικών διαδικασιών. Η Επιτροπή θα εξακολουθήσει να συνεργάζεται με όλους τους ενδιαφερόμενους, ώστε να διασφαλιστεί ότι το νέο περιβάλλον ηλεκτρονικής επεξεργασίας θα είναι λειτουργικό το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2020. Ένα συμφωνημένο πρόγραμμα εργασίας και η πρόταση της Επιτροπής για το μελλοντικό πρόγραμμα FISCUS[2] αναμένεται να παράσχουν την αναγκαία υποστήριξη στη διαδικασία αυτή·
-               τη δέσμευση να ευθυγραμμιστεί ο ΕΤΚ με τις απαιτήσεις της Συνθήκης της Λισαβόνας, όσον αφορά τη χρήση από την Επιτροπή κατ’ ανάθεση εξουσιών ή εκτελεστικών αρμοδιοτήτων για να καταστεί δυνατή η εφαρμογή του ΕΤΚ, σύμφωνα με τα άρθρα 290 και 291 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον νέο κανονισμό «επιτροπολογίας» (ΕΕ) αριθ. 182/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Φεβρουαρίου 2011, για τη θέσπιση κανόνων και γενικών αρχών σχετικά με τους τρόπους ελέγχου από τα κράτη μέλη της άσκησης των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από την Επιτροπή[3]·
-               την ανάγκη προσαρμογής ορισμένων διατάξεων των οποίων η εφαρμογή έχει αποδειχθεί δύσκολη· το κείμενο του ΕΤΚ θα πρέπει να προσαρμοστεί, κατά περίπτωση, στα πορίσματα των εργασιών σχετικά με τις διαδικασίες και διατάξεις εφαρμογής, όταν διαπιστώνεται η ύπαρξη ανακολουθίας μεταξύ ορισμένων διατάξεων του κώδικα και της πραγματικής λειτουργίας των τελωνειακών καθεστώτων (π.χ. προσωρινή εναπόθεση) ή όταν λαμβάνεται υπόψη η εξέλιξη από το 2008 της νομοθεσίας σε άλλους τομείς πολιτικής (π.χ. ασφάλεια και προστασία των μεταφορών).
Οι στόχοι πολιτικής παραμένουν οι ίδιοι με εκείνους του προς αναδιατύπωση κανονισμού.
Όλοι αυτοί οι λόγοι που συνηγορούν υπέρ της αναδιατύπωσης του πρώην ΕΤΚ αποτέλεσαν αντικείμενο συζητήσεων με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, και συγκεκριμένα με το Συμβούλιο (επιστολή του Επιτρόπου Šemeta, της 19ης Μαΐου 2001, προς την ουγγρική Προεδρία) και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (επιστολή του Επιτρόπου Šemeta, της 19ης Μαΐου 2001, προς τον Πρόεδρο της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς και Προστασίας των Καταναλωτών), καθώς και με τους οικονομικούς φορείς της Ομάδας Εμπορικών Επαφών, που συμφώνησαν επί αυτών. Η υποστήριξη της άποψης αυτής από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αντικατοπτρίζεται στην «Έκθεση Salvini» σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των τελωνείων στην εσωτερική αγορά[4].
Γενικό πλαίσιο
Η παρούσα πρόταση πρέπει να τεθεί στο πλαίσιο:
α) του εκσυγχρονισμού της τελωνειακής νομοθεσίας και των τελωνειακών καθεστώτων, καθώς και της χρήσης των συστημάτων ΤΠ για τον εκτελωνισμό και τα τελωνειακά καθεστώτα, με σκοπό τη διευκόλυνση των συναλλαγών με τα τελωνεία και την κατοχύρωση της ασφάλειας και της προστασίας των εμπορευματικών συναλλαγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση·
β) των απαιτήσεων της Συνθήκης της Λισαβόνας·
γ) της εξέλιξης των πολιτικών και της νομοθεσίας σε άλλους τομείς, όπως η ασφάλεια και η προστασία στον τομέα των μεταφορών, που ενδέχεται να έχουν επίπτωση στην τελωνειακή νομοθεσία·
δ) της εξέλιξης των επιχειρηματικών διαδικασιών που απαιτούν σαφήνεια και συνοχή όσον αφορά τους τελωνειακούς κανόνες.
Ισχύουσες διατάξεις στον τομέα της πρότασης
Ο κανονισμός που αποτελεί το αντικείμενο της πρότασης θα καταργήσει και θα αντικαταστήσει τους ακόλουθους κανονισμούς:
                         τον κανονισμό (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του Συμβουλίου, της 12ης Οκτωβρίου 1992, περί θεσπίσεως κοινοτικού τελωνειακού κώδικα[5],
                         τον κανονισμό (ΕΟΚ) αριθ. 3925/91 του Συμβουλίου, της 19ης Δεκεμβρίου 1991, για την κατάργηση των ελέγχων και διατυπώσεων που εφαρμόζονται στις χειραποσκευές και τις παραδιδόμενες αποσκευές προσώπων που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικές πτήσεις καθώς και στις αποσκευές των προσώπων που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικό θαλάσσιο ταξίδι[6],
                         τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1207/2001 του Συμβουλίου, της 11ης Ιουνίου 2001, σχετικά με τις διαδικασίες διευκόλυνσης της έκδοσης ή της σύνταξης στην Κοινότητα αποδεικτικών καταγωγής και της έκδοσης ορισμένων αδειών εγκεκριμένου εξαγωγέα, σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν τις προτιμησιακές εμπορικές συναλλαγές μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και ορισμένων χωρών[7],
από την ημερομηνία εφαρμογής του αναδιατυπωμένου κανονισμού·
και
                         τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας), που αποτελεί το αντικείμενο της αναδιατύπωσης,
από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του αναδιατυπωμένου κανονισμού.
Συνέπεια με τις λοιπές πολιτικές και τους λοιπούς στόχους της Ένωσης
Η πρόταση διατηρεί τους στόχους του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 που ήταν απόλυτα σύμφωνοι με τις ισχύουσες πολιτικές και στόχους ως προς τις συναλλαγές εμπορευμάτων που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης ή εξέρχονται από αυτό.
Διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη
Μέθοδοι διαβούλευσης, κυριότεροι στοχευόμενοι τομείς και γενικά χαρακτηριστικά των συνομιλητών
Δεδομένου ότι η αναδιατύπωση δεν μεταβάλλει ουσιωδώς τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 450/2008, η διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, που πραγματοποιήθηκε προγενέστερα, πριν από την έκδοση του εν λόγω κανονισμού, παραμένει έγκυρη.
Οι διαβουλεύσεις σχετικά με τις αναπροσαρμογές του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 πραγματοποιήθηκαν με τις τελωνειακές διοικήσεις των κρατών μελών και τις ευρωπαϊκές επαγγελματικές ενώσεις, στο πλαίσιο κοινής συνεδρίασης στις 19 Σεπτεμβρίου 2011. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκπροσωπήθηκε στη συνεδρίαση αυτή.
Στην προετοιμασία των μελλοντικών κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων της Επιτροπής θα συμμετέχουν επίσης και τα κράτη μέλη, μέσω των συνεδριάσεων ομάδας εμπειρογνωμόνων, και θα γνωμοδοτούν σχετικά με τα σχέδια εκτελεστικών πράξεων της Επιτροπής στο πλαίσιο της Επιτροπής Τελωνειακού Κώδικα.
Οι εκπρόσωποι του εμπορίου θα συμμετέχουν μέσω διαβουλεύσεων όσον αφορά τα σχέδια πράξεων στο πλαίσιο της Ομάδας Εμπορικών Επαφών, ad hoc συνεδριάσεων εμπειρογνωμόνων ή προσκλήσεων σε κοινές συνεδριάσεις με εμπειρογνώμονες των κρατών μελών, κατά περίπτωση.
Σύμφωνα με την κοινή συνεννόηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία του άρθρου 290 της ΣΛΕΕ[8], η Επιτροπή, κατά την προετοιμασία και την κατάρτιση των κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων, θα διασφαλίζει την ταυτόχρονη, έγκαιρη και κατάλληλη διαβίβαση των σχετικών εγγράφων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.
Η ενημέρωση και το δικαίωμα εμπεριστατωμένου ελέγχου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα σχέδια εκτελεστικών πράξεων της Επιτροπής θα διασφαλίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011.
Εκτίμηση επιπτώσεων

Η απόφαση για πλήρη αναδιατύπωση του ΕΤΚ πριν από την εφαρμογή του όπως έχει προγραμματιστεί επί του παρόντος, αποτελεί τη μόνη συνολική λύση με την οποία θα καταστεί δυνατή η αποφυγή της τροποποίησης του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 δύο φορές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και θα επιτραπεί η εισαγωγή των προσαρμογών που είναι αναγκαίες για την ορθή εφαρμογή του νέου αυτού νομικού και διαδικαστικού πλαισίου.

Δεν απαιτείται να πραγματοποιηθεί εκτίμηση των επιπτώσεων, δεδομένου ότι η πρόταση αναδιατύπωσης του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 έχει ήδη αποτελέσει αντικείμενο εκτίμησης επιπτώσεων και οι προτεινόμενες τροποποιήσεις που επιφέρει ο παρών κανονισμός δικαιολογούνται από τεχνικούς και διαδικαστικούς λόγους.
Με τον προτεινόμενο αναδιατυπωμένο κανονισμό προσαρμόζονται ορισμένες διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 στην εξέλιξη της τελωνειακής και της λοιπής συναφούς νομοθεσίας, ο κανονισμός ευθυγραμμίζεται προς τις διαδικαστικές απαιτήσεις που απορρέουν από τη Συνθήκη της Λισαβόνας και μετατίθεται η εφαρμογή του.
Οι περισσότερες διατάξεις του προς αναδιατύπωση κανονισμού θα τροποποιηθούν, λόγω είτε του αντικτύπου της ευθυγράμμισης με τη Συνθήκη της Λισαβόνας είτε της ανάγκης προσαρμογών λόγω της περαιτέρω εξέλιξης της συναφούς νομοθεσίας της ΕΕ.
Η συνολική δομή του κανονισμού παραμένει αμετάβλητη και οι προβλεπόμενες τροποποιήσεις μπορούν να ταξινομηθούν ως εξής:
3.1.         Οι προσαρμογές του κειμένου αποσκοπούν στην τήρηση των ακόλουθων κριτηρίων:
τροποποιήσεις συντακτικού χαρακτήρα στη διατύπωση του ΕΤΚ, όπως τυπογραφικά λάθη ή παραλείψεις στο δημοσιευμένο κείμενο, εσφαλμένες παραπομπές, εσφαλμένη σειρά παράθεσης των διατάξεων, ασυνέπειες στη χρήση ορισμένων όρων, ευθυγράμμιση με τη φραστική διατύπωση που επιβάλλει η Συνθήκη της Λισαβόνας, π.χ. «Ένωση» αντί για «Κοινότητα»·
·         ευθυγράμμιση με την εξέλιξη της ενωσιακής νομοθεσίας μετά την έναρξη ισχύος του ΕΤΚ (και εντός της προθεσμίας για το νέο σχέδιο ΕΤΚ)·
·         ευθυγράμμιση με την ισχύουσα τελωνειακή νομοθεσία, π.χ. το άρθρο 184ζ των ΔΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 312/2009, αντί του άρθρου 88 παράγραφος 4 του ΕΤΚ (γνωστοποίηση της άφιξης)· το άρθρο 186 των ΔΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 312/2009, αντί του άρθρου 151 παράγραφος 2 του ΕΤΚ (αποσύνδεση της συνοπτικής διασάφησης εισόδου και της διασάφησης για προσωρινή εναπόθεση)·
·         ευθυγράμμιση με (πιθανές) μελλοντικές τροποποιήσεις του κώδικα, ενόψει των εξελίξεων σε άλλους συναφείς τομείς πολιτικής, π.χ. σε σχέση με την αεροπορική ασφάλεια·
·         ευθυγράμμιση με άλλες νομοθετικές πράξεις, π.χ. επικαιροποίηση των παραπομπών του ΕΤΚ σε άλλες νομοθετικές πράξεις·
·         ευθυγράμμιση με τα αποτελέσματα των εργασιών που εκτελέστηκαν όσον αφορά τη σύνταξη του προσχεδίου διατάξεων εφαρμογής του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα (ΔΕΕΤΚ) και της δημιουργίας του εργαλείου μοντελοποίησης επιχειρηματικών διεργασιών, π.χ. προσαρμογή των διατάξεων για την προσωρινή εναπόθεση ή θέσπιση βασικής διάταξης για την ακύρωση των συνοπτικών διασαφήσεων εισόδου και εξόδου. Οι εν λόγω προσαρμογές περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία για τον εξορθολογισμό και τη διασφάλιση της συνέπειας μεταξύ τελωνειακής νομοθεσίας και αποτελεσματικών και λειτουργικών διαδικασιών.
3.2. Ευθυγράμμιση με τις διατάξεις του ΕΤΚ περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων με τις απαιτήσεις των άρθρων 290 και 291 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)
Η ευθυγράμμιση αυτή πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τις διαδικαστικές απαιτήσεις που απορρέουν ιδίως από τα ακόλουθα κείμενα:
·         τα άρθρα 290 και 291 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)·
·         την ανακοίνωση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο για την εφαρμογή του άρθρου 290 της ΣΛΕΕ[9]·
·         την κοινή συνεννόηση μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία του άρθρου 290 της ΣΛΕΕ·
τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Φεβρουαρίου 2011, για τη θέσπιση κανόνων και γενικών αρχών σχετικά με τους τρόπους ελέγχου από τα κράτη μέλη της άσκησης των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από την Επιτροπή.
Η ευθυγράμμιση αυτή βασίστηκε στην προηγούμενη απογραφή των διατάξεων εξουσιοδότησης που περιλαμβάνονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 450/2008 και λαμβανομένης υπόψη της ανάγκης πρόσθετων εξουσιοδοτήσεων ώστε να διατηρήσει η Επιτροπή την ικανότητα να θεσπίζει μέτρα, την οποία διαθέτει ήδη δυνάμει των διατάξεων εφαρμογής του ισχύοντος κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (ΔΕΚ του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92) ή η οποία προσδιορίστηκε κατά την επεξεργασία των διατάξεων εφαρμογής του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα (ΔΕΕΤΚ του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008).
Οι εν λόγω εξουσιοδοτήσεις, μετά τον ορθό προσδιορισμό τους, έλαβαν τη μορφή είτε κατ’ ανάθεση εξουσίας είτε ανάθεσης εκτελεστικών αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με τα άρθρα 290 και 291 της ΣΛΕΕ. Στο πλαίσιο της ανάθεσης εκτελεστικών αρμοδιοτήτων, πραγματοποιήθηκε επιλογή μεταξύ της συμβουλευτικής διαδικασίας και της διαδικασίας εξέτασης, σύμφωνα με τα κριτήρια του άρθρου 2 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011 και με δέουσα δικαιολόγηση των εξαιρέσεων. Παρασχέθηκε δικαιολόγηση επίσης και για τις περιπτώσεις εφαρμογής της διαδικασίας κατεπείγοντος του άρθρου 8 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011 σχετικά με ορισμένες εκτελεστικές πράξεις.
Κατά περίπτωση, κατέστη αναγκαίο να εισαχθούν νέες διατάξεις σε άρθρα του κανονισμού, που θα χρησιμεύουν ως νομικά στοιχεία αναφοράς για τις αντίστοιχες διατάξεις εξουσιοδότησης.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, κρίθηκε επίσης σκόπιμο να μεταφερθούν στη βασική πράξη ορισμένες διατάξεις οι οποίες αρχικά προορίζονταν να συμπεριληφθούν σε πράξεις της Επιτροπής, με σκοπό την αποφυγή εξουσιοδοτήσεων με εξαιρετικά περιορισμένο πεδίο εφαρμογής.
Οι εν λόγω απαιτήσεις όσον αφορά την ευθυγράμμιση εξηγούν τον λόγο για τον οποίο ο αριθμός των άρθρων της πρότασης για αναδιατύπωση του κανονισμού είναι υψηλότερος (κατά 59 άρθρα) απ’ ό,τι στον αρχικό κανονισμό προς αναδιατύπωση.
Ο τίτλος ΙΧ κεφάλαιο 1 του αναδιατυπωμένου κανονισμού (άρθρα 243 και 244 σχετικά με την «εξουσιοδότηση και τη διαδικασία επιτροπής») αντικατοπτρίζει το νέο διαδικαστικό πλαίσιο.
Οι αιτιολογικές σκέψεις του κανονισμού έχουν προσαρμοστεί ώστε να αντικατοπτρίζουν τις εν λόγω τροποποιήσεις.
3.3. Μετάθεση της ημερομηνίας εφαρμογής του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα
Το άρθρο 245 του αναδιατυπωμένου κανονισμού, που αντικαθιστά το άρθρο 186 του ΕΤΚ, προβλέπει την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 από την ημερομηνία της έναρξης ισχύος του.
Το άρθρο 246 του αναδιατυπωμένου κανονισμού ρυθμίζει το θέμα της έναρξης ισχύος του, η οποία καθορίζεται την εικοστή ημέρα από τη δημοσίευσή του.
Το άρθρο 247 καθορίζει νέες ημερομηνίες για την εφαρμογή του αναδιατυπωμένου κανονισμού:
      όλες οι διατάξεις εξουσιοδότησης εφαρμόζονται από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του αναδιατυπωμένου κανονισμού (άρθρο 247 παράγραφος 1),
      το ίδιο ισχύει όσον αφορά το άρθρο 46 σχετικά με «επιβαρύνσεις και έξοδα», που αντικαθιστά, από την εν λόγω ημερομηνία έναρξης ισχύος, το άρθρο 30 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008, το οποίο εφαρμόζεται ήδη από την 1η Ιανουαρίου 2011,
      όλες οι λοιπές διατάξεις εφαρμόζονται από την πρώτη ημέρα του πρώτου μήνα έπειτα από 18 μήνες από την έναρξη ισχύος του αναδιατυπωμένου κανονισμού· το χρονικό αυτό διάστημα προβλέπεται για να δοθεί η δυνατότητα στην Επιτροπή να εκδώσει τις αναγκαίες κατ’ εξουσιοδότηση ή εκτελεστικές πράξεις (συμπεριλαμβανομένου του χρόνου αντίδρασης του νομοθέτη) και να προετοιμάσει, μέσω μη νομικών πράξεων (κατευθυντήριες γραμμές, πληροφορίες, κατάρτιση) και σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και τους εκπροσώπους του εμπορίου, την εφαρμογή ολόκληρης της νέας νομοθετικής δέσμης.
Στην πράξη, η εφαρμογή των διατάξεων του κανονισμού που εξαρτώνται από τη χρήση ηλεκτρονικών τεχνικών επεξεργασίας δεδομένων και ηλεκτρονικών συστημάτων μπορεί να ανασταλεί με βάση τις διατάξεις εξουσιοδότησης που παρέχουν στην Επιτροπή τη δυνατότητα να εκδίδει κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις οι οποίες προβλέπουν μεταβατικά μέτρα για τις περιόδους κατά τη διάρκεια των οποίων δεν διατίθενται ακόμη τα εν λόγω συστήματα (άρθρο 6 παράγραφος 2 στοιχείο γ) και άρθρο 7 του αναδιατυπωμένου κανονισμού). Εντούτοις, οι εν λόγω μεταβατικές περίοδοι και τα εν λόγω μεταβατικά μέτρα δεν θα πρέπει να παραταθούν πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2020 και, με βάση τις χρηματοοικονομικές παραδοχές που αντικατοπτρίζονται στην πρόταση της Επιτροπής για το μελλοντικό πρόγραμμα FISCUS, η πλήρης εφαρμογή των σχετικών με τις ΤΠ τμημάτων του κανονισμού θα πρέπει, επομένως, να διασφαλιστεί το αργότερο έως την ημερομηνία αυτή.
Επιπλέον, με σκοπό την υποστήριξη της προαναφερόμενης πλήρους εφαρμογής και τη ρύθμιση του καθορισμού των μεταβατικών περιόδων, η Επιτροπή θα πρέπει, εντός προθεσμίας 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του αναδιατυπωμένου κανονισμού και μέσω της ανάθεσης εκτελεστικών αρμοδιοτήτων που προβλέπεται εν προκειμένω στο άρθρο 17 παράγραφος 1 του αναδιατυπωμένου κανονισμού, να καταρτίσει πρόγραμμα εργασιών για την ανάπτυξη και την εγκατάσταση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων που είναι αναγκαία για την εφαρμογή του κανονισμού. Εξασφαλίζεται πλήρης συνοχή μεταξύ, αφενός, του ειδικού για την εφαρμογή του αναδιατυπωμένου κανονισμού προγράμματος εργασιών ΤΠ και του πολυετούς στρατηγικού σχεδίου που αναφέρεται στο άρθρο 8 παράγραφος 2 της απόφασης αριθ. 70/2008/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Ιανουαρίου 2008, για ένα περιβάλλον χωρίς χαρτί για τα τελωνεία και τις εμπορικές επιχειρήσεις[10] και, αφετέρου, του ετήσιου προγράμματος εργασίας που αναφέρεται στο άρθρο 6 της απόφασης αριθ. 624/2007/ΕΚ σχετικά με τη θέσπιση προγράμματος δράσης για τα τελωνεία στην Κοινότητα (Τελωνεία 2013)[11].
Σύνοψη της προτεινόμενης δράσης
Η προτεινόμενη δράση συνίσταται στην αντικατάσταση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας) από αναδιατυπωμένο κανονισμό, με αποτέλεσμα την ευθυγράμμισή του με τη Συνθήκη της Λισαβόνας, την προσαρμογή του στις πρακτικές πτυχές και στις εξελίξεις της τελωνειακής νομοθεσίας και των λοιπών τομέων πολιτικής που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη διακίνηση των εμπορευμάτων μεταξύ ΕΕ και τρίτων χωρών, καθώς και τη διάθεση επαρκούς χρόνου για την ανάπτυξη υποστηρικτικών συστημάτων ΤΠ.
Νομική βάση
Τα άρθρα 33, 114 και 207 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το άρθρο 31 της ΣΛΕΕ δεν μπορεί πλέον να χρησιμεύσει ως νομική βάση για νομοθετική πράξη όπως ο αναδιατυπωμένος κανονισμός.
Αρχή της επικουρικότητας
Δεδομένου ότι η πρόταση εμπίπτει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Ένωσης, δεν εφαρμόζεται η αρχή της επικουρικότητας.
Αρχή της αναλογικότητας
Δεδομένου ότι η πρόταση δεν συνεπάγεται νέες εξελίξεις πολιτικής σε σύγκριση με την αρχική πρόταση και την προκύπτουσα νομοθετική πράξη, δεν κρίνεται σκόπιμο να διεξαχθεί εκ νέου αξιολόγηση συμμόρφωσης.
Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις είναι ίδιες με εκείνες του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 που αποτελεί το αντικείμενο της αναδιατύπωσης. Η Επιτροπή, τα κράτη μέλη και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επενδύσουν σε προσιτά και διαλειτουργικά συστήματα εκτελωνισμού. Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις όσον αφορά το μερίδιο της ΕΕ στην ανάπτυξη συστημάτων ΤΠ για τον σκοπό αυτό περιλαμβάνονται στην πρόταση για το πρόγραμμα FISCUS.
5.                ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Απλούστευση
Η αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 προβλέπει καλύτερη αντιστοιχία της νομοθεσίας με τις επιχειρηματικές πρακτικές, υποστηριζόμενη από βέλτιστη δομή και άριστο προγραμματισμό της ανάπτυξης συστημάτων ΤΠ, ενώ παράλληλα ενσωματώνει όλα τα πλεονεκτήματα του κανονισμού που αποτελεί αντικείμενο της πρότασης αναδιατύπωσης, και συγκεκριμένα την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών για τις δημόσιες αρχές (ενωσιακές ή εθνικές) και τους ιδιώτες.
Η αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 θα υποστηριχθεί από την επικαιροποιημένη μοντελοποίηση επιχειρηματικών διεργασιών και θα συμπληρωθεί με τις μελλοντικές κατ’ εξουσιοδότηση και εκτελεστικές πράξεις της Επιτροπής, καθώς και με επεξηγηματικές σημειώσεις και κατευθυντήριες γραμμές. Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλιστεί συνεπής ερμηνεία και εφαρμογή των τελωνειακών κανόνων από τα κράτη μέλη, γεγονός που θα ωφελήσει σημαντικά τους οικονομικούς φορείς.
Κατάργηση κείμενης νομοθεσίας
Η έκδοση της πρότασης θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση κείμενης νομοθεσίας (βλέπε σημείο 1).




[1]               ΕΕ L 145 της 4.6.2008, σ. 1.
[2]               Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση προγράμματος δράσης για τα τελωνεία και τη φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την περίοδο 2014-2020 (FISCUS). COM(2011) 706 τελικό της 9.11.2011. 2011/0341 (COD).
[3]               ΕΕ L 55 της 28.2.2011, σ. 13.
[4]               Ψήφισμα του ΕΚ A7-0406/2011/ P7_TA-PROV(2011)0546 της 1.12.2011.
[5]               ΕΕ L 302 της 19.10.1992, σ. 1.
[6]               ΕΕ L 374 της 31.12.1991, σ. 4.
[7]               ΕΕ L 165 της 21.6.2001, σ. 1.
[8]               SI(2011) 123 της 26ης Απριλίου 2011.
[9]               COM(2009)673 τελικό της 9ης Δεκεμβρίου 2009.
[10]             ΕΕ L 23 της 26.1.2008, σ. 21.
[11]             ΕΕ L 154 της 14.6.2007, σ. 25. Θα αντικατασταθεί από το μελλοντικό πρόγραμμα FISCUS.

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας
Σε ισχύ από 1η Μαΐου 2016
1ος τόμος Καν. (ΕΕ) 952/2013 Ενωσιακός σελ. 185, € 25.00
2ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2446/2015 Κατ΄ εξουσιοδότηση σελ. 650, € 45.00
3ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2447/2015Εκτελεστικός σελ. 450, € 35.00
Νομοθετική δέσμη ΕΤΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου