Εφοδιασμοί πλοίων και σενάρια για υποχρεώσεις ή απαλλαγές του ΦΠΑ με σχόλια (Απόσπασμα: ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΣΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, 2016, (Μάθημα 3) 30 Ιουνίου 2016
19. Εφοδιασμοί
πλοίων
Με το άρθρο 27
του Κώδικα Φ.Π.Α. απαλλάσσονται οι παραδόσεις καυσίμων, λιπαντικών,
τροφοεφοδίων και λοιπών αγαθών, καθώς και αντικειμένων και υλικών που
προορίζονται να ενσωματωθούν ή να χρησιμοποιηθούν σε πλοία που απαλλάσσονται με
το 27.1.α. 52 Βάσει του άρθρου 786 του καν. αριθ. 2454/93 της Επιτροπής -
Διατάξεις Εφαρμογής του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα, οι παραδόσεις κοινοτικών
εμπορευμάτων που προορίζονται για τον εφοδιασμό πλοίων και αεροσκαφών με πλήρη
απαλλαγή από φορολογικές επιβαρύνσεις δηλ. Φ.Π.Α και Ε.Φ.Κ, πραγματοποιούνται,
υποχρεωτικά, από 01.01.2011, με τη χρήση διατυπώσεων εξαγωγής με σκοπό τη
θέσπιση μίας ενιαίας διαδικασίας σε κοινοτικό επίπεδο ώστε τα πρόσωπα που
προβαίνουν στον εφοδιασμό πλοίων και αεροσκαφών να μπορούν να λάβουν απόδειξη
για την πραγματοποίηση του εφοδιασμού η οποία κρίνεται απαραίτητη για σκοπούς
φοροαπαλλαγής.
Διευκρινίζεται
ότι, οι παραδόσεις εμπορευμάτων που προορίζονται για τον εφοδιασμό πλοίων και
αεροσκαφών με απαλλαγή από φορολογικές επιβαρύνσεις, δεν εξομοιώνονται με
εξαγωγές αλλά απλά πραγματοποιούνται με τη χρήση διατυπώσεων εξαγωγής για
φορολογικούς σκοπούς δηλ. η χρήση διατυπώσεων εξαγωγής αποσκοπεί στην παροχή
αποδεικτικών στοιχείων για την επιβεβαίωση της νομιμότητας της απαλλαγής Φ.Π.Α.
κατά την παράδοση των εφοδίων.
Σημειώνουμε
ωστόσο ότι η απαλλαγή χορηγείται μόνο όταν τιμολογείται ο εκμεταλλευτής του
πλοίου. Στο εσωτερικό της χώρας η διαδικασία εφοδιασμού των πλοίων που
διενεργούν πλόες εξωτερικού και μικτούς ορίζεται στην ΑΥΟ Π.1591/ΠΟΛ.69/1087.
Παραθέτουμε τα εξής παραδείγματα για την καλύτερη κατανόηση του θέματος:
Παράδειγμα 1
Έλληνας προμηθευτής πωλεί αγαθά σε Ιταλό
πλοιοκτήτη, τα οποία ενσωματώνονται σε πλοίο που βρίσκεται στην Ιταλία. Η
πώληση αυτή απαλλάσσεται από το Φ.Π.Α., καθώς τα αγαθά χρησιμοποιούνται για τον
εφοδιασμό πλοίου[1]
και το τιμολόγιο εκδίδεται προς τον πλοιοκτήτη. Ο Έλληνας οφείλει να
διενεργήσει διασάφηση εξαγωγής στο Ελληνικό τελωνείο σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν
ανωτέρω. Σημειώνεται ότι η συναλλαγή αυτή δεν θεωρείται ενδοκοινοτική και ως εκ
τούτου, δεν υφίστανται οι υποχρεώσεις υποβολής ανακεφαλαιωτικών πινάκων κτλ.
Παράδειγμα 2
Έλληνας
πλοιοκτήτης παραγγέλνει αγαθά από Ιταλό εφοδιαστή με σκοπό να τα ενσωματώσει
στο πλοίο του που βρίσκεται στην Ιταλία.
Ο Ιταλός
εφοδιαστής, καθώς δεν διαθέτει τα εν λόγω αγαθά στην επιχείρησή του, τα παραγγέλνει
με τη σειρά του από Έλληνα προμηθευτή.
Για τις εν λόγω
συναλλαγές ισχύουν τα εξής:
Ο Έλληνας
προμηθευτής που παραδίδει τα αγαθά στον Ιταλό εφοδιαστή, διενεργεί ενδοκοινοτική
παράδοση αγαθών και υποβάλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα. Η συναλλαγή αυτή δεν
απαλλάσσεται βάσει του άρθρου 27, δεδομένου ότι δεν τιμολογείται ο Έλληνας
πλοιοκτήτης αλλά ο Ιταλός εφοδιαστής.
Ο Ιταλός
εφοδιαστής αποστέλλει τα αγαθά στο πλοίο[2] στην Ιταλία και τιμολογεί
τον Έλληνα πλοιοκτήτη. Η πράξη αυτή απαλλάσσεται και το τιμολόγιο εκδίδεται
χωρίς να επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., βάσει του άρθρου 27. Σημειώνεται ότι η
συναλλαγή αυτή δεν θεωρείται ενδοκοινοτική και ως εκ τούτου, δεν υφίστανται οι
υποχρεώσεις υποβολής ανακεφαλαιωτικών πινάκων κτλ. Για την παράδοση των αγαθών
στο πλοίο, ο Ιταλός εφοδιαστής οφείλει να ακολουθήσει την τελωνειακή διαδικασία
της χώρας του. 53
Παράδειγμα 3
Ιταλός
πλοιοκτήτης παραγγέλνει αγαθά από Ιταλό εφοδιαστή με σκοπό να τα ενσωματώσει
στο πλοίο του που βρίσκεται στην Ελλάδα. Ο Ιταλός εφοδιαστής, καθώς δεν
διαθέτει τα εν λόγω αγαθά στην επιχείρηση του, τα παραγγέλνει με τη σειρά του
από Έλληνα προμηθευτή για να τα παραδώσει απευθείας στο πλοίο. [3]
Δεδομένου ότι ο
Ιταλός εφοδιαστής αποκτά τα αγαθά στην Ελλάδα, οφείλει να λάβει ΑΦΜ-ΦΠΑ στην
Ελλάδα.
Ως εκ τούτου,:
- ο Έλληνας προμηθευτής θα τιμολογήσει με
Φ.Π.Α. τον Ελληνικό Α.Φ.Μ. – Φ.Π.Α. του Ιταλού εφοδιαστή [4]
- ο Ιταλός
εφοδιαστής με τον Ελληνικό Α.Φ.Μ. – Φ.Π.Α. θα τιμολογήσει τον Ιταλό πλοιοκτήτη
χωρίς Φ.Π.Α. καθώς η πράξη αυτή απαλλάσσεται βάσει του 27.1.γ.[5]
- για την παράδοση των αγαθών στο πλοίο θα
πρέπει να ακολουθηθεί η τελωνειακή διαδικασία που περιγράφεται στην ΑΥΟ
Π.1591/ΠΟΛ.69/1987. Σημειώνεται ότι η διασάφηση εξαγωγής θα πρέπει να
διενεργηθεί στο όνομα του Ιταλού πλοιοκτήτη (όπου έχει εκδοθεί και το
τιμολόγιο)
Ωστόσο τα πλοία
πλόων εσωτερικού τα οποία απαλλάσσονται με το άρ. 27.1α του Κώδικα Φ.Π.Α.
μπορούν να διαθέτουν Δελτίο Προμήθειας Υλικών και Αντικειμένων για την αγορά
των εφοδίων τους, σύμφωνα με την Π.8271/ΠΟΛ.366/87, σε συνδυασμό με την ΑΥΟ Τ.
1940/41/2003 για την προμήθεια των καυσίμων.
[1]
Ο εφοδιασμός πλοίου είναι ειδικό τελωνειακό καθεστώς ανεξάρτητα από την σημαία του πλοίου. Η ονομασία του από την Ευρωπαϊκή
Ένωση είναι «Ειδικός Προορισμός».
[2]
Η συναλλαγή μεταξύ ιταλού εφοδιαστή και έλληνα πλοιοκτήτη είναι εφόδιο πλοίου,
τελωνειακό καθεστώς ειδικού
προορισμού. Οι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες
είναι μόνο για ενδοκοινοτικές συναλλαγές και όχι για τελωνειακές. Η ενδοκοινοτική συναλλαγή είναι μεταξύ του
ιταλού εφοδιαστή και του έλληνα προμηθευτή. Η τελωνειακή συναλλαγή (ιταλικό
τελωνείο) είναι μεταξύ του ιταλού εφοδιαστή και του έλληνα πλοιοκτήτη.
[3] Είναι τριγωνική συναλλαγή.
[4]
Ενδοκοινοτική συναλλαγή
[5]
Τελωνειακή συναλλαγή σε ελληνικό τελωνείο
Εκτύπωση
πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με
μικρό κόστος
|
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Ρωτήστε μας
Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου