Νέες αιτήσεις αναστολής των αυτόνομων
δασμών βιομηχανικών και γεωργικών προϊόντων του δασμολογίου για το 2018 . C
123/10 (Μάθημα 3) 28 Απριλίου 2017
20.4.2017
|
EL
|
Επίσημη Εφημερίδα
της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
C 123/10
|
Ανακοίνωση προς τους
οικονομικούς φορείς — Νέος γύρος αιτήσεων αναστολής των αυτόνομων δασμών του
κοινού δασμολογίου για ορισμένα βιομηχανικά και γεωργικά προϊόντα
(2017/C 123/11)
Οι οικονομικοί φορείς ενημερώνονται ότι η Επιτροπή
έλαβε αιτήσεις σύμφωνα με τις διοικητικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στην
ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τις αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και
ποσοστώσεις (2011/C 363/02) (1) για τον γύρο του Ιανουαρίου 2018.
Ο κατάλογος των προϊόντων για τα οποία ζητείται
δασμολογική αναστολή είναι τώρα διαθέσιμος στον θεματικό ιστότοπο (Europa) της
Επιτροπής για την τελωνειακή ένωση (2).
Οι οικονομικοί φορείς ενημερώνονται επίσης ότι οι
αντιρρήσεις για τις νέες αιτήσεις πρέπει να περιέλθουν στην Επιτροπή, μέσω των
εθνικών διοικήσεων, το αργότερο στις 16 Ιουνίου 2017, ημερομηνία της δεύτερης
προγραμματισμένης συνεδρίασης της ομάδας δασμολογικής οικονομίας.
Συνιστάται στους ενδιαφερόμενους φορείς να
συμβουλεύονται τον κατάλογο τακτικά προκειμένου να ενημερώνονται σχετικά με την
κατάσταση των αιτήσεων.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία
αναστολής των αυτόνομων δασμών είναι διαθέσιμες στον ιστότοπο Europa:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/tariff_aspects/suspensions/index_en.htm
(2) http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/susp/susp_home.jsp?Lang=en
13.12.2011
|
EL
|
Επίσημη
Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
C
363/6
|
Ανακοίνωση
της Επιτροπής για τις αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις
2011/C
363/02
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1.1.
|
Δυνάμει
του άρθρου 31 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), οι
αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις καθορίζονται από το
Συμβούλιο το οποίο αποφασίζει με ειδική πλειοψηφία κατόπιν πρότασης της Επιτροπής.
Το 1998 η Επιτροπή δημοσίευσε ανακοίνωση (1) που καθόρισε
βασικές αρχές και διαδικασίες τις οποίες σκόπευε να ακολουθήσει η Επιτροπή
προκειμένου να καταρτίσει τις προτάσεις της προς το Συμβούλιο.
|
1.2.
|
Η
παρούσα αναθεωρημένη ανακοίνωση συνεκτιμά τους στόχους του προγράμματος
δράσης «Τελωνεία 2013» και τις ανάγκες και τις παρατηρήσεις που υπέβαλαν τα
κράτη μέλη μετά το σεμινάριο για τις αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και
ποσοστώσεις το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις 23 και 24
Σεπτεμβρίου 2010. Το πεδίο της αναθεώρησης είναι περιορισμένο και διττό:
διευκρινίζει, αφενός, μερικές αρχές που διέπουν τα καθεστώτα αυτόνομων
δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων και, αφετέρου, τη διαδικασία που
πρέπει να ακολουθούν τα κράτη μέλη και οι φορείς για να υποβάλλουν αιτήσεις
χορήγησης τέτοιων αυτόνομων μέτρων.
|
1.3.
|
Στο
μέλλον, ενδέχεται να είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν ουσιαστικού χαρακτήρα
τροποποιήσεις της παρούσας ανακοίνωσης, μετά τη μελέτη των επιπτώσεων των
αυτόνομων δασμολογικών ποσοστώσεων και αναστολών για την οικονομία της ΕΕ,
την οποία η Επιτροπή σκοπεύει να πραγματοποιήσει στη διάρκεια του 2012. Η
μελέτη θα περιλαμβάνει τις επιπτώσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
(ΜΜΕ).
|
1.4.
|
Ο
στόχος που επιδιώκει η Επιτροπή καθορίζοντας αυτές τις βασικές αρχές είναι να
διευκρινιστεί η οικονομική λογική στην οποία βασίζεται η πολιτική της Ένωσης
στον συγκεκριμένο τομέα. Τα ανωτέρω συνάδουν επίσης με τους κανόνες περί
διαφάνειας που έχει θεσπίσει η Επιτροπή.
|
1.5.
|
Η
Επιτροπή σκοπεύει να ακολουθήσει τη γενική πολιτική που καθορίζεται στην
παρούσα ανακοίνωση και τους αντίστοιχους διοικητικούς κανόνες όσον αφορά τις
δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις που αρχίζουν να ισχύουν κατά το
δεύτερο εξάμηνο του 2012.
|
2. ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ
ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ — ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
2.1. Ο
ρόλος του κοινού δασμολογίου
2.1.1.
|
Το
άρθρο 28 της ΣΛΕΕ αναφέρει ότι «η Ένωση περιλαμβάνει τελωνειακή ένωση που
εκτείνεται στο σύνολο των εμπορευματικών συναλλαγών και περιλαμβάνει […] την
υιοθέτηση κοινού δασμολογίου στις σχέσεις με τις τρίτες χώρες».
Από
το 1968, η Ένωση εφαρμόζει την κύρια συνιστώσα του εν λόγω κοινού δασμολογίου (2) ως μέρος δέσμης
μέτρων που προορίζονται για την προώθηση της αποδοτικής και ανταγωνιστικής
ικανότητας της βιομηχανίας της σε διεθνή κλίμακα.
|
2.1.2.
|
Η
είσπραξη των δασμών που προβλέπονται στο εν λόγω δασμολόγιο, εκτός από το ότι
ευνοεί την ανάπτυξη της βιομηχανίας εντός της Ένωσης, σκοπεύει να ενισχύσει
την παραγωγική ικανότητα της ενωσιακής βιομηχανίας, δίνοντας έτσι στους
παραγωγούς της τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν ευκολότερα τον ανταγωνισμό
προμηθευτών από τρίτες χώρες.
Κατά
συνέπεια, για όλα τα προϊόντα που τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, εκτός από
παρεκκλίσεις που προβλέπονται στις διατάξεις της ενωσιακής νομοθεσίας, πρέπει
να καταβάλλονται οι δασμοί που αναφέρονται στο εν λόγω δασμολόγιο. Η καταβολή
των εν λόγω δασμών, επομένως, αποτελεί τη συνήθη περίπτωση.
|
2.2. Η
έννοια των δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων
2.2.1.
|
Οι
αναστολές που εγκρίνονται με βάση το άρθρο 31 της ΣΛΕΕ αποτελούν εξαίρεση της
συνήθους περίπτωσης κατά την περίοδο ισχύος του μέτρου και για απεριόριστη
ποσότητα (δασμολογική αναστολή) ή περιορισμένη ποσότητα (δασμολογική
ποσόστωση). Αμφότερα τα μέτρα επιτρέπουν την πλήρη ή τη μερική αναστολή των
δασμών τρίτων χωρών που εφαρμόζονται για τα εισαγόμενα προϊόντα (οι δασμοί
αντιντάμπινγκ και οι αντισταθμιστικοί δασμοί δεν επηρεάζονται από τις εν λόγω
δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις). Τα εμπορεύματα για τα οποία
εφαρμόζονται δασμοί αντιντάμπινγκ και αντισταθμιστικοί δασμοί θα πρέπει,
κανονικά, να εξαιρούνται από τη χορήγηση αναστολής ή ποσόστωσης. Για
εμπορεύματα για την εισαγωγή των οποίων ισχύουν απαγορεύσεις και περιορισμοί
[π.χ. σύμβαση για το διεθνές εμπόριο των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας
που απειλούνται με εξαφάνιση (CITES)] δεν είναι δυνατόν να χορηγείται
δασμολογική αναστολή ή ποσόστωση.
|
2.2.2.
|
Τα
εμπορεύματα που εισάγονται με καθεστώς δασμολογικής αναστολής ή ποσόστωσης
μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε ολόκληρη την Ένωση· συνεπώς, εφόσον
παρασχεθεί δασμολογική αναστολή ή ποσόστωση, έχουν τη δυνατότητα να τη
ζητήσουν όλοι οι οικονομικοί φορείς όλων των κρατών μελών. Μια δασμολογική
αναστολή ή ποσόστωση που χορηγείται κατόπιν αίτησης από ένα κράτος μέλος
είναι δυνατόν να έχει συνέπειες για όλα τα άλλα κράτη μέλη και, επομένως, θα
πρέπει να υπάρχει στενή και εκτενής συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και
της Επιτροπής, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη τα συμφέροντα της Ένωσης στο
σύνολό τους. Η διαχείριση των αυτόνομων δασμολογικών ποσοστώσεων
πραγματοποιείται από την Επιτροπή σε στενή συνεργασία με τα κράτη μέλη σε μια
κεντρική βάση δεδομένων για τις δασμολογικές ποσοστώσεις. Οι εν λόγω
δασμολογικές ποσοστώσεις χορηγούνται σύμφωνα με την αρχή της χρονικής
προτεραιότητας, σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις των άρθρων 308α έως 308γ
του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 για τον καθορισμό ορισμένων διατάξεων
εφαρμογής του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του Συμβουλίου για τη θέσπιση
του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (3).
|
2.2.3.
|
Η
διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η τεχνολογική πρόοδος και οι αλλαγές των
παραδοσιακών διεθνών οδών των εμπορικών συναλλαγών έχουν μεταβάλει το
οικονομικό πλαίσιο σε μια ολοένα πιο παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Είναι
σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι οι δασμολογικές αναστολές δίνουν τη δυνατότητα
στις εταιρείες που έχουν την έδρα τους στην Ευρωπαϊκή 'Ενωση να διατηρούν πλήρη
απασχόληση και να εξασφαλίζουν τα αναγκαία εξαρτήματα για την παραγωγή
προϊόντων υψηλής τεχνολογίας με υψηλή ενωσιακή προστιθέμενη αξία, ακόμα και
όταν η δραστηριότητα συνίσταται κυρίως στη συναρμολόγηση εξαρτημάτων.
|
2.3. Χαρακτηριστικά
των δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων
2.3.1.
|
Το
άρθρο 31 της ΣΛΕΕ ορίζει ότι το Συμβούλιο καθορίζει τους δασμούς βάσει του
κοινού δασμολογίου κατόπιν προτάσεων της Επιτροπής. Στα ανωτέρω
περιλαμβάνονται οι τροποποιήσεις ή οι αναστολές των εν λόγω δασμών.
|
2.3.2.
|
Οι
δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις θα πρέπει να επανεξετάζονται τακτικά
με δυνατότητα κατάργησής τους κατόπιν αιτήματος ενός ενδιαφερόμενου μέρους.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν υπάρχει μόνιμη ανάγκη να προμηθεύεται η
Ένωση ορισμένα προϊόντα με μειωμένους ή μηδενικούς δασμούς [π.χ. όταν οι
απαιτούμενες ποσότητες ενός συγκεκριμένου προϊόντος δεν είναι διαθέσιμες
(δασμολογική αναστολή) ή είναι πολύ μικρές (δασμολογική ποσόστωση) για να
δικαιολογήσουν τις επενδύσεις που είναι απαραίτητες για την καθιέρωση
ενωσιακής παραγωγής], η Επιτροπή μπορεί να προτείνει τροποποίηση του κοινού
δασμολογίου. Για τον σκοπό αυτόν η Επιτροπή θα ενεργεί κατόπιν αιτήματος από
τα κράτη μέλη, καθώς και με δική της πρωτοβουλία.
|
2.3.3.
|
Επιπροσθέτως,
δεδομένου ότι οι δασμολογικές αναστολές αποτελούν μέτρα εξαίρεσης από τον
γενικό κανόνα, δηλαδή από το κοινό δασμολόγιο, πρέπει, όπως κάθε παρέκκλιση,
να εφαρμόζονται ομοιόμορφα.
|
2.3.4.
|
Για
να αποφεύγονται οι διακρίσεις, οι δασμολογικές αναστολές πρέπει να είναι
ανοικτές σε όλους τους ενωσιακούς εισαγωγείς και σε όλους τους προμηθευτές
από τρίτες χώρες. Αυτό σημαίνει ότι δεν χορηγούνται δασμολογικές αναστολές ή
ποσοστώσεις για τα ακόλουθα:
|
2.4. Ο
ρόλος των αυτόνομων δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων
2.4.1.
|
Η
Επιτροπή θεωρεί ότι οι δασμοί διαδραματίζουν συγκεκριμένο οικονομικό ρόλο. Οι
αυτόνομες δασμολογικές αναστολές, σκοπός των οποίων είναι η πλήρης ή η μερική
κατάργηση των επιπτώσεων αυτών των δασμών κατά τη διάρκεια συγκεκριμένης
περιόδου, μπορούν να παρέχονται μόνο εάν τα προϊόντα δεν είναι διαθέσιμα
εντός της Ένωσης. Είναι δυνατό να ανοίγονται αυτόνομες δασμολογικές
ποσοστώσεις για εμπορεύματα τα οποία παράγονται εντός της Ένωσης σε
ανεπαρκείς ποσότητες.
|
2.4.2.
|
Περαιτέρω,
επειδή οι δασμοί συνεισφέρουν στους παραδοσιακούς ιδίους πόρους της Ένωσης,
οι οικονομικοί λόγοι που αναφέρονται θα πρέπει να αξιολογούνται σε συνάρτηση
με το γενικότερο συμφέρον της Ένωσης.
|
2.4.3.
|
Στο
παρελθόν είχε αποδειχθεί ότι το καθεστώς των δασμολογικών αναστολών και
ποσοστώσεων ήταν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο πολιτικής για την
υποστήριξη της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και θα
συνεχίσει να παίζει αυτό τον ρόλο, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τον διαρκώς
αυξανόμενο αριθμό των αιτήσεων που διαβιβάζονται στην Επιτροπή. Επί του
παρόντος τα εν λόγω μέτρα αντιπροσωπεύουν ποσοστό μεταξύ 5% και 6% των
προϋπολογιζόμενων παραδοσιακών ιδίων πόρων.
|
2.4.4.
|
Η
παροχή στις επιχειρήσεις της δυνατότητας να προμηθεύονται, για κάποιο χρονικό
διάστημα, διάφορα προϊόντα με χαμηλότερο κόστος, θα επιτρέψει την τόνωση της
οικονομικής δραστηριότητας εντός της Ένωσης, τη βελτίωση της
ανταγωνιστικότητας των εν λόγω επιχειρήσεων και ιδίως θα επιτρέψει στις
επιχειρήσεις αυτές τη διατήρηση ή τη δημιουργία απασχόλησης, τον
εκσυγχρονισμό του διαρθρωτικού τους τομέα, κ.λπ. Το 2011 ισχύουν περίπου
1 500 αυτόνομες αναστολές και ποσοστώσεις, ενώ κατά την πρόσφατη φάση
ύφεσης της ενωσιακής οικονομίας καταγράφηκε από την Επιτροπή αύξηση των
αιτήσεων, γεγονός που δείχνει πόσο σημαντική είναι η πολιτική αυτή για την
ενωσιακή βιομηχανία.
|
2.5. Πεδίο
κάλυψης των προϊόντων για αυτόνομες δασμολογικές αναστολές
2.5.1.
|
Οι
δασμολογικές αναστολές έχουν σκοπό να επιτρέψουν στις ενωσιακές επιχειρήσεις
τη χρησιμοποίηση πρώτων υλών, ημικατεργασμένων προϊόντων ή συστατικών μερών
που δεν διατίθενται ή δεν παράγονται στο εσωτερικό της Ένωσης, εξαιρουμένων
των «τελειωμένων» προϊόντων.
|
2.5.2.
|
Με
την επιφύλαξη των παραγράφων 2.5.3 και 2.5.4, για τους σκοπούς της παρούσας
ανακοίνωσης, τα «τελειωμένα προϊόντα» είναι εμπορεύματα τα οποία διαθέτουν
ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
|
2.5.3.
|
Δεδομένου
ότι οι ενωσιακοί παραγωγοί αναπροσανατολίζουν την παραγωγή τους όλο και
περισσότερο προς τη συναρμολόγηση προϊόντων που εξαρτώνται από εξαρτήματα ήδη
υπερσύγχρονης τεχνολογίας, ορισμένα από τα απαιτούμενα εξαρτήματα
χρησιμοποιούνται χωρίς να υποστούν μεγάλες μεταβολές και συνεπώς θα μπορούσαν
να θεωρηθούν «τελειωμένα» προϊόντα. Εντούτοις, τελωνειακές αναστολές θα
μπορούσαν, σε ορισμένες περιπτώσεις, να χορηγηθούν για «τελειωμένα» προϊόντα
που χρησιμοποιούνται ως συστατικά στοιχεία του τελικού προϊόντος, υπό την
προϋπόθεση ότι η προστιθέμενη αξία αυτής της δραστηριότητας συναρμολόγησης
είναι αρκετά υψηλή.
|
2.5.4.
|
Μπορεί
να εξεταστεί το ενδεχόμενο δασμολογικής αναστολής στην περίπτωση εξοπλισμού ή
υλικού που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγική διαδικασία (παρόλο
που, κανονικά, αυτά τα προϊόντα θεωρούνται «τελειωμένα» προϊόντα), υπό την
προϋπόθεση ότι ο εξοπλισμός και το υλικό είναι κατάλληλα και απαραίτητα για
την παραγωγή σαφώς προσδιορισμένων προϊόντων και ότι οι δασμολογικές
αναστολές δεν θέτουν σε κίνδυνο τις ανταγωνιστικές ενωσιακές επιχειρήσεις.
|
2.6. Πεδίο
κάλυψης των προϊόντων για αυτόνομες δασμολογικές ποσοστώσεις
Όλες
οι διατάξεις της παραγράφου 2.5. εφαρμόζονται και για τις αυτόνομες
δασμολογικές ποσοστώσεις. Τα προϊόντα αλιείας εξαιρούνται από το καθεστώς
δασμολογικών ποσοστώσεων επειδή τα συμπεράσματα μιας παράλληλης εξέτασης που
βασίζεται και στην ευαισθησία των προϊόντων αυτών ενδέχεται να οδηγήσει στη
συμπερίληψή τους σε ξεχωριστή πρόταση κανονισμού του Συμβουλίου, την οποία θα
υποβάλει η Επιτροπή, για το άνοιγμα και τον τρόπο διαχείρισης των αυτόνομων
κοινοτικών δασμολογικών ποσοστώσεων για ορισμένα προϊόντα αλιείας.
2.7. Οι
δικαιούχοι των αυτόνομων δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων
Οι
αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις προορίζονται για τις επιχειρήσεις
που αναπτύσσουν παραγωγική δραστηριότητα στην Ένωση. Στην περίπτωση που η χρήση
του προϊόντος περιορίζεται για συγκεκριμένο σκοπό, η χρήση αυτή υπόκειται σε
επιτήρηση σύμφωνα με τις διαδικασίες ελέγχου της τελικής χρήσης (5).
Θα
δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα συμφέροντα των ΜΜΕ. Δεδομένου ότι οι αυτόνομες
δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις θα μπορούσαν να διευκολύνουν την
διεθνοποίηση των ΜΜΕ, θα αναληφθούν πρωτοβουλίες για αύξηση της
ευαισθητοποίησης των ΜΜΕ σχετικά με αυτό το εργαλείο. Όπως προαναφέρθηκε, ο
αντίκτυπος του εν λόγω καθεστώτος στις ΜΜΕ θα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης
αξιολόγησης που θα διεξαχθεί το 2012.
Στο
μεταξύ, οι δασμολογικές αναστολές δεν θα πρέπει να καλύπτουν εμπορεύματα για τα
οποία το ποσό των δασμών είναι, από οικονομική άποψη, αμελητέο.
2.8. Τελωνειακή
ένωση με την Τουρκία
Για
τα προϊόντα που υπόκεινται στους κανόνες της τελωνειακής ένωσης με την Τουρκία
(όλα τα εμπορεύματα εκτός από τα γεωργικά προϊόντα και τα προϊόντα που
διέπονται από τη Συνθήκη ΕΚΑΧ) εφαρμόζονται τα ίδια κριτήρια δεδομένου ότι τα
δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της Τουρκίας σε αυτήν την περίπτωση είναι παρόμοια
με εκείνα των κρατών μελών.
Η
Τουρκία μπορεί επίσης να υποβάλλει αιτήσεις για δασμολογικές αναστολές και
ποσοστώσεις και οι εκπρόσωποι της Τουρκίας μπορούν να συμμετέχουν στις
συνεδριάσεις της ομάδας δασμολογικής οικονομίας (Economic Tariff Questions Working
Group — ETQG) που συζητά σχετικά με τις αιτήσεις με τους εκπροσώπους όλων των
κρατών μελών και της Επιτροπής. Η παραγωγή της Τουρκίας θα συνεκτιμάται κατά
τον ίδιο τρόπο που συνεκτιμάται η ενωσιακή παραγωγή προκειμένου να λαμβάνονται
αποφάσεις σχετικά με την εφαρμογή μιας νέας δασμολογικής αναστολής και να
υπολογίζονται οι κατάλληλοι όγκοι των δασμολογικών ποσοστώσεων.
Οι
αιτήσεις της Τουρκίας για δασμολογική αναστολή, αφού εξεταστούν από την
Επιτροπή, μπορούν να συμπεριληφθούν στην πρόταση που θα υποβληθεί στο
Συμβούλιο. Η διαδικασία λήψης αποφάσεων για τις δασμολογικές ποσοστώσεις είναι
διαφορετική, δεδομένου ότι δεν θα αποτελούν τμήμα του κανονισμού του
Συμβουλίου. Οι εν λόγω δασμολογικές ποσοστώσεις που βασίζονται στις αιτήσεις
της Τουρκίας θα εφαρμόζονται μόνο στο εσωτερικό της Τουρκίας.
3. ΓΕΝΙΚΕΣ
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Για
τους λόγους που αναφέρονται παραπάνω, η Επιτροπή, για την υποβολή προτάσεων
προς το Συμβούλιο και την έκδοση των κανονισμών της, σκοπεύει να ακολουθήσει
την ακόλουθη πολιτική:
3.1.
|
Οι
αυτόνομες δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις σκοπεύουν ουσιαστικά να
επιτρέψουν στις ενωσιακές επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν πρώτες ύλες,
ημικατεργασμένα προϊόντα ή συστατικά μέρη με απαλλαγή από τους κανονικούς
δασμούς του κοινού δασμολογίου.
Όλες
οι αιτήσεις για δασμολογικές αναστολές υποβάλλονται αρχικά στους εκπροσώπους
της ETQG οι οποίοι εξετάζουν την καταλληλότητά τους. Στη συνέχεια
πραγματοποιείται προσεκτική συζήτηση για τις αιτήσεις στο πλαίσιο τριών
συνεδριάσεων της ΕΤQG και προτείνονται μέτρα μόνο μετά την ολοκλήρωση αυτής
της εξέτασης των οικονομικών λόγων στους οποίους θεμελιώνονται οι αιτήσεις.
Η
Επιτροπή θα υποβάλλει τις προτάσεις της (οι οποίες κάθε έξι μήνες
επικαιροποιούν, εν μέρει, τους καταλόγους των προϊόντων που υπόκεινται σε
δασμολογικές αναστολές ή τους καταλόγους των προϊόντων που υπόκεινται σε
δασμολογικές ποσοστώσεις) στο Συμβούλιο προς εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου
και από την 1η Ιουλίου, ώστε να συνεκτιμώνται οι νέες αιτήσεις και οι
τεχνικές ή οικονομικές τάσεις των προϊόντων και των αγορών.
|
3.2.
|
Καταρχήν,
εφόσον δεν θίγονται τα συμφέροντα της Ένωσης και με σεβασμό των διεθνών
υποχρεώσεων, δεν θα προτείνεται μέτρο δασμολογικής αναστολής ή ποσόστωσης
στις ακόλουθες περιπτώσεις:
|
3.3.
|
Όταν
υπάρχει ενωσιακή παραγωγή όμοιων ή ισοδύναμων προϊόντων ή προϊόντων
υποκατάστασης του προϊόντος που πρόκειται να εισαχθεί, αλλά η παραγωγή τους
δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες όλων των σχετικών εταιρειών
μεταποίησης ή κατασκευής, είναι δυνατόν να χορηγούνται δασμολογικές
ποσοστώσεις (περιορισμένες στις μη διαθέσιμες ποσότητες) ή μερικές
δασμολογικές αναστολές.
Η
αίτηση για δασμολογική ποσόστωση μπορεί να υποβληθεί απευθείας ή να προκύψει
από την εξέταση αίτησης δασμολογικής αναστολής. Στο πλαίσιο αυτό, θα ληφθούν
υπόψη, ανάλογα με την περίπτωση, οι ζημίες που θα μπορούσε ενδεχομένως να
υποστεί κάθε παραγωγική ικανότητα που θα μπορούσε να καταστεί διαθέσιμη στην Ένωση.
|
3.4.
|
Στο
μέτρο του δυνατού, η ισοδυναμία των προϊόντων που πρόκειται να εισαχθούν και
των ενωσιακών προϊόντων εκτιμάται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, αφού
ληφθούν δεόντως υπόψη τα βασικά χημικά, φυσικά και τεχνικά χαρακτηριστικά
κάθε προϊόντος, η προβλεπόμενη λειτουργία τους και η εμπορική τους χρήση και
ιδίως ο τρόπος λειτουργίας τους και η τρέχουσα ή μελλοντική διαθεσιμότητά
τους στην ενωσιακή αγορά.
Κατά
την εν λόγω αξιολόγηση δεν λαμβάνονται υπόψη οι διαφορές τιμής μεταξύ των
προϊόντων που πρόκειται να εισαχθούν και των ενωσιακών προϊόντων.
|
3.5.
|
Σύμφωνα
με τις διατάξεις των παρακάτω παραρτημάτων, οι αιτήσεις δασμολογικής
αναστολής ή ποσόστωσης θα πρέπει να υποβάλλονται από τα κράτη μέλη για
λογαριασμό των ενωσιακών εταιρειών μεταποίησης ή παραγωγής, που καθορίζονται
ονομαστικά και διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη χρησιμοποίηση των
εισαγόμενων προϊόντων στην παραγωγική τους διαδικασία. Οι αιτούντες πρέπει να
αποδεικνύουν ότι κατέβαλαν πρόσφατα, χωρίς επιτυχία, σοβαρές προσπάθειες για να
αποκτήσουν τα εν λόγω εμπορεύματα ή ισοδύναμα αυτών ή προϊόντα υποκατάστασης
από τους πιθανούς προμηθευτές της Ένωσης. Για τις αιτήσεις δασμολογικών
ποσοστώσεων, η(οι) ονομασία(-ες) του(-ων) παραγωγού(-ών) της Ένωσης πρέπει να
αναγράφεται(-ονται) στην αίτηση.
Οι
αιτούντες πρέπει επίσης να παρέχουν στην Επιτροπή τις απαιτούμενες
πληροφορίες που θα της επιτρέψουν να εξετάσει την αίτηση βάσει των κριτηρίων
που καθορίζονται στην παρούσα ανακοίνωση. Για πρακτικούς λόγους, δεν είναι
δυνατόν να λαμβάνονται υπόψη οι αιτήσεις όταν το υπολογιζόμενο ποσό των
εισαγωγικών δασμών που δεν θα εισπραχθούν είναι μικρότερο των 15 000 EUR
κατ’ έτος. Οι επιχειρήσεις μπορούν να συνενωθούν για να επιτύχουν το εν λόγω
όριο.
|
3.6.
|
Τα
τρέχοντα υπόλοιπα των δασμολογικών ποσοστώσεων είναι διαθέσιμα σε ημερήσια
βάση στο διαδίκτυο στην πύλη EUROPA:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/databases/index_en.htm, με κλικ
στη λέξη «quota».
Τα
ενοποιημένα παραρτήματα των κανονισμών για τις δασμολογικές αναστολές και
ποσοστώσεις, ο κατάλογος των νέων αιτήσεων και οι διευθύνσεις των οικείων
υπηρεσιών των κρατών μελών θα είναι επίσης διαθέσιμα στον ίδιο εξυπηρετητή.
|
4. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Από
την αποκτηθείσα πείρα στον τομέα αυτόν συνάγεται ότι ο καλύτερος τρόπος
διαχείρισης του συγκεκριμένου τομέα συνίσταται στη συγκέντρωση των αιτήσεων,
έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ότι, μετά την έγκρισή τους, οι νέες δασμολογικές
αναστολές και ποσοστώσεις, καθώς και οι τροποποιήσεις, αρχίζουν να ισχύουν είτε
την 1η Ιανουαρίου είτε την 1η Ιουλίου κάθε έτους. Η εν λόγω συγκέντρωση
διευκολύνει την επεξεργασία των εν λόγω μέτρων στο πλαίσιο του ΤΑRIC
(integrated Tariff of the European Communities — ολοκληρωμένο δασμολόγιο των
Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων) και, κατά συνέπεια, την εφαρμογή τους από τα κράτη μέλη.
Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να παρουσιάσει τις
προτάσεις της σχετικά με τις δασμολογικές αναστολές και ποσοστώσεις στο
Συμβούλιο εντός της κατάλληλης προθεσμίας, ώστε να δημοσιευθούν οι σχετικοί
κανονισμοί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης πριν από την έναρξη
ισχύος τους.
4.1. Διαβίβαση
των νέων αιτήσεων
4.1.1.
|
Οι
αιτήσεις διαβιβάζονται σε μία κεντρική υπηρεσία σε κάθε κράτος μέλος. Οι
διευθύνσεις των υπηρεσιών βρίσκονται μέσω του ακόλουθου συνδέσμου:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/susp/faq/faqsusp.jsp?Lang=en#Who.
Τα κράτη μέλη είναι αρμόδια να εξασφαλίζουν ότι οι αιτήσεις πληρούν τους
όρους της παρούσας ανακοίνωσης και ότι οι πληροφορίες που περιέχονται στις
αιτήσεις είναι ακριβείς ως προς όλες τις σημαντικές πτυχές. Τα κράτη μέλη
αποστέλλουν στην Επιτροπή μόνον τις αιτήσεις που πληρούν τους όρους οι οποίοι
αναφέρονται στην παρούσα ανακοίνωση.
|
4.1.2.
|
Οι
αιτήσεις θα πρέπει να διαβιβάζονται στην Επιτροπή εγκαίρως και να λαμβάνουν
υπόψη το χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αξιολόγησης
και δημοσίευσης μιας δασμολογικής αναστολής ή ποσόστωσης. Οι ισχύουσες
προθεσμίες δημοσιεύονται στο παράρτημα V της παρούσας ανακοίνωσης.
|
4.1.3.
|
Οι
αιτήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά σε μορφότυπο επεξεργασίας κειμένου
χρησιμοποιώντας τα έντυπα του παραρτήματος Ι. Για να επισπευσθεί η διοικητική
επεξεργασία και για την αποτελεσματική διεκπεραίωση των αιτήσεων συνιστάται
οι αιτήσεις στη γλώσσα του αιτούντος να συνοδεύονται από αγγλική, γαλλική ή
γερμανική μετάφραση (συμπεριλαμβανομένων όλων των συνημμένων εγγράφων).
|
4.1.4.
|
Όλες
οι αιτήσεις πρέπει να συνοδεύονται από δήλωση που να αναφέρει ότι δεν
υπόκεινται σε σύμβαση παροχής αποκλειστικότητας (βλ. παράρτημα ΙΙ της
παρούσας ανακοίνωσης).
|
4.1.5.
|
Οι
αιτήσεις δασμολογικών αναστολών και ποσοστώσεων εξετάζονται από την Επιτροπή
και ζητείται η γνώμη της ομάδας δασμολογικής οικονομίας (ETQG). H ομάδα
συνεδριάζει τουλάχιστον τρεις φορές ανά γύρο (βλ. χρονοδιάγραμμα στο
παράρτημα V της παρούσας ανακοίνωσης) για να συζητήσει όσον αφορά τις
αιτήσεις υπό την αιγίδα της Επιτροπής, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τη φύση
των υπό εξέταση προϊόντων.
|
4.1.6.
|
Η
διαδικασία που περιγράφεται στο σημείο 3.3 της ανακοίνωσης δεν απαλλάσσει τον
αιτούντα από την υποχρέωση να αναφέρει με σαφήνεια ποιό είδος μέτρου ζητά
(δηλ. δασμολογική αναστολή ή ποσόστωση) για τις αιτήσεις ποσόστωσης, ο προβλεπόμενος
όγκος αποτελεί μέρος της αίτησης.
|
4.1.7.
|
Η
περιγραφή του προϊόντος θα πρέπει να γίνεται με χρησιμοποίηση των ονομάτων
και εκφράσεων της συνδυασμένης ονοματολογίας ή, αν δεν αυτές δεν είναι
κατάλληλες, του διεθνούς οργανισμού τυποποίησης (ISO), της κοινής διεθνούς
ονομασίας (INN), της διεθνούς ένωσης καθαρής και εφαρμοσμένης χημείας
(IUPAC), του ευρωπαϊκού τελωνειακού καταλόγου χημικών ουσιών (ECICS) ή των
ονομάτων του δείκτη χρωμάτων (CI).
|
4.1.8.
|
Οι
μονάδες μέτρησης που χρησιμοποιούνται θα πρέπει να είναι εκείνες που
αναφέρονται στη συνδυασμένη ονοματολογία και, εάν δεν υπάρχουν
συμπληρωματικές μονάδες, εκείνες που αναφέρονται στο διεθνές σύστημα μονάδων
(SI). Εάν για την περιγραφή των αιτούμενων εμπορευμάτων είναι αναγκαίο να
αναφερθούν μέθοδοι δοκιμών και πρότυπα, αυτά θα πρέπει να είναι διεθνώς
αναγνωρισμένα. Εμπορικά σήματα, πρότυπα ποιότητας του εσωτερικού της
εταιρείας, προδιαγραφές προϊόντων, κωδικοί ειδών ή παρόμοιοι όροι δεν
γίνονται δεκτά.
|
4.1.9.
|
Η
Επιτροπή μπορεί να απορρίψει τις αιτήσεις σε περίπτωση που οι παραπλανητικές
περιγραφές των προϊόντων δεν έχουν διορθωθεί έως τη δεύτερη συνεδρίαση της
ETQG.
|
4.1.10.
|
Οι
αιτήσεις δασμολογικής αναστολής ή ποσόστωσης πρέπει να συνοδεύονται από όλα
τα έγγραφα που κρίνονται αναγκαία για τον ενδελεχή έλεγχο των προτεινόμενων
μέτρων (δελτία τεχνικών στοιχείων, επεξηγηματικά φυλλάδια, εμπορικά έντυπα,
στατιστικές, δείγματα κ.λπ.). Όποτε κρίνεται σκόπιμο, η Επιτροπή μπορεί να
καλέσει το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος να υποβάλει πρόσθετες πληροφορίες
σχετικά με αίτηση δασμολογικής αναστολής, τις οποίες θεωρεί ουσιαστικές για
την προετοιμασία πρότασης προς το Συμβούλιο.
Σε
περίπτωση ελλιπών δεδομένων και εγγράφων τεκμηρίωσης ο αιτών μπορεί να τα
προσκομίσει έως την ημερομηνία της δεύτερης συνεδρίασης της ETQG· εάν δεν
προσκομιστούν μέχρι την εν λόγω ημερομηνία, η Επιτροπή μπορεί να απορρίψει
την αίτηση. Οι αντιρρήσεις όσον αφορά τις εν λόγω ατελείς αιτήσεις πρέπει να
υποβάλλονται το αργότερο κατά την τρίτη συνεδρίαση.
|
4.1.11.
|
Εάν
κάποια πληροφορία έχει εμπιστευτικό χαρακτήρα, θα πρέπει να φέρει σαφή
σχετική επισήμανση και θα πρέπει να προσδιορίζεται ο βαθμός εμπιστευτικότητας
(δηλαδή, για χρήση μόνον από την Επιτροπή, μόνο για ενημέρωση των μελών της
ETQG). Εντούτοις, ο πρόεδρος της ETQG μπορεί να κοινοποιεί τις εν λόγω
πληροφορίες σε άλλο κράτος μέλος ή υπηρεσία της Επιτροπής κατόπιν ρητής
αίτησης του(-ης) τελευταίου(-ας), αλλά μόνο κατόπιν ρητής άδειας του
εκπροσώπου του κράτους μέλους που είναι υπεύθυνο για τη συγκεκριμένη
πληροφορία. Οι εκπρόσωποι της ETQG και οι υπάλληλοι της Επιτροπής οφείλουν να
λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του εμπιστευτικού
χαρακτήρα της εν λόγω πληροφορίας.
Ωστόσο,
μια αίτηση δεν λαμβάνεται υπόψη εάν για κάποιο λόγο δεν είναι δυνατό να
υποβληθεί για λεπτομερή συζήτηση κάποιο βασικό στοιχείο (ιδίως για να
προστατευτούν οι «εμπιστευτικές πληροφορίες της εταιρείας» σχετικά π.χ. με
τις διαδικασίες παραγωγής, τον χημικό τύπο ή τη σύνθεση κ.λπ.)
|
4.2. Διαβίβαση
των αιτήσεων παράτασης
4.2.1.
|
Οι
αιτήσεις πρέπει να διαβιβάζονται ηλεκτρονικά σε μορφότυπο επεξεργασίας
κειμένου χρησιμοποιώντας το έντυπο του παραρτήματος ΙΙΙ στην κεντρική
υπηρεσία κάθε κράτους μέλους (βλ. σύνδεσμο στο σημείο 4.1.1.), όπου και
εξετάζονται για να εξασφαλιστεί ότι πληρούν τους όρους της παρούσας
ανακοίνωσης. Τα κράτη μέλη αποφασίζουν, με δική τους ευθύνη, ως προς το ποιες
αιτήσεις θα αποσταλούν στην Επιτροπή. Οι ισχύουσες προθεσμίες δημοσιεύονται
στο παράρτημα V της παρούσας ανακοίνωσης.
|
4.2.2.
|
Οι
διοικητικές ρυθμίσεις που αφορούν τις νέες αιτήσεις εφαρμόζονται, τηρουμένων
των αναλογιών, για τις αιτήσεις παράτασης.
|
4.3. Αιτήσεις
για τροποποιήσεις των μέτρων ή για την αύξηση των όγκων των δασμολογικών
ποσοστώσεων
Η
υποβολή των αιτήσεων για τροποποίηση της περιγραφής του προϊόντος μιας
δασμολογικής αναστολής ή ποσόστωσης και η λήψη των σχετικών αποφάσεων πρέπει να
πραγματοποιούνται δύο φορές το χρόνο σύμφωνα με τις προθεσμίες που ισχύουν για
τις νεές αιτήσεις (βλ. παράρτημα V).
Οι
αιτήσεις για αύξηση του όγκου μιας υπάρχουσας δασμολογικής ποσόστωσης μπορούν
να υποβάλλονται και να εγκρίνονται ανά πάσα στιγμή και, εφόσον εγκριθούν από τα
κράτη μέλη, μπορούν να δημοσιεύονται στον προσεχή κανονισμό, την 1η Ιανουαρίου
ή την 1η Ιουλίου. Για τις αιτήσεις αυτές δεν έχει ταχθεί προθεσμία για τη διατύπωση
αντιρρήσεων.
4.4. Διεύθυνση
της Επιτροπής στην οποία πρέπει να διαβιβάζονται οι αιτήσεις
European Commission
Directorate-General for Taxation and Customs Union
TAXUD-SUSPENSION-QUOTA-REQUESTS@ec.europa.eu
Οι
αιτήσεις που αφορούν άλλες υπηρεσίες της Επιτροπής θα διαβιβάζονται σε αυτές.
4.5. Διαβίβαση
των αντιρρήσεων
4.5.1.
|
Οι
αντιρρήσεις διαβιβάζονται στην κεντρική υπηρεσία κάθε κράτους μέλους (βλ.
σύνδεσμο στο σημείο 4.1.1.), όπου και εξετάζονται για να εξασφαλιστεί ότι
πληρούν τους όρους της παρούσας ανακοίνωσης. Τα κράτη μέλη αποφασίζουν με
ιδία ευθύνη ως προς το ποιες αντιρρήσεις θα υποβάλουν μέσω του συστήματος
CIRCA στα μέλη της ETQG και στην Επιτροπή.
|
4.5.2.
|
Οι
αντιρρήσεις πρέπει να υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε μορφότυπο επεξεργασίας κειμένου
χρησιμοποιώντας το έντυπο του παραρτήματος ΙV. Οι ισχύουσες προθεσμίες
δημοσιεύονται στο παράρτημα V της παρούσας ανακοίνωσης.
|
4.5.3.
|
Η
Επιτροπή μπορεί να απορρίψει μια αντίρρηση εάν αυτή υποβληθεί καθυστερημένα,
εάν το έντυπο δεν έχει συμπληρωθεί σωστά, εάν δεν υποβλήθηκαν τα ζητούμενα
δείγματα, εάν δεν πραγματοποιήθηκαν επαφές μεταξύ της εταιρείας που προβάλλει
την αντίρρηση και της εταιρείας που υποβάλλει την αίτηση σε εύθετο χρόνο
(περίπου 15 εργάσιμες ημέρες), ή εάν το έντυπο της αντίρρησης περιέχει
παραπλανητικές ή ανακριβείς πληροφορίες.
|
4.5.4.
|
Σε
περίπτωση που η εταιρεία η οποία προέβαλε την αντίρρηση και η εταιρεία που
υπέβαλε την αίτηση δεν μπορούν να επικοινωνήσουν (π.χ. νομοθεσία περί
ανταγωνισμού) η Γενική Διεύθυνση Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης της
Επιτροπής θα ενεργήσει ως αμερόληπτος διαιτητής· σε περιπτώσεις που
συνιστάται, θα συμμετάσχουν άλλες υπηρεσίες της Επιτροπής.
|
4.5.5.
|
Το
κράτος μέλος που ενεργεί εξ ονόματος του αιτούντος πρέπει να μεριμνήσει για
την έναρξη των επαφών της εταιρείας και πρέπει να μπορεί να το αποδείξει, εάν
ζητηθεί από την Επιτροπή ή από τα μέλη της ETQG.
|
(2) Κανονισμός
(ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του Συμβουλίου (ΕΕ L 256 της 7.9.1987, σ. 1).
(4) Για οδηγίες
ως προς το τι συνιστά ουσιαστική μεταποίηση ή μετατροπή, συμβουλευθείτε τον
«κατάλογο των κανόνων» σχετικά με τον καθορισμό της μη προτιμησιακής καταγωγής,
που βρίσκεται στο δικτυακό τόπο:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/customs_duties/rules_origin/non-preferential/
— Επίσης, οι εργασίες ανασυσκευασίας δεν είναι δυνατό να θεωρείται ότι
συνιστούν ουσιαστική μεταποίηση ή μετατροπή.
(5) Άρθρα 291
έως 300 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 της Επιτροπής.
(6) Για
διευκρινίσεις σχετικά με την έννοια των συνδεόμενων μερών βλ. άρθρο 143 του
κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό ορισμένων
διατάξεων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του Συμβουλίου περί
θεσπίσεως του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (ΕΕ L 253 της 11.10.1993, σ. 1).
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Ρωτήστε μας
Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Εκτύπωση
πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με
μικρό κόστος
|
ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου