Κίνδυνοι της αλυσίδας
εφοδιασμού για τους εισαγωγείς από εμπόλεμες κλπ περιοχές Σύσταση 1149/2018
(Μάθημα 6) 8 Σεπτεμβρίου 2018
17.8.2018
|
EL
|
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
L 208/94
|
ΣΫΣΤΑΣΗ (ΕΕ)
2018/1149 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ
της 10ης Αυγούστου
2018
για μη δεσμευτικές
κατευθυντήριες γραμμές για τον προσδιορισμό περιοχών συγκρούσεων και υψηλού
κινδύνου και άλλων κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού βάσει του κανονισμού (ΕΕ)
2017/821 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της
Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδίως το άρθρο 292,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1)
|
Οι φυσικοί ορυκτοί πόροι διαθέτουν σημαντικές
δυνατότητες για ανάπτυξη, αλλά σε περιοχές που πλήττονται από συγκρούσεις ή
σε περιοχές υψηλού κινδύνου μπορεί να αποτελέσουν αιτία διαμάχης, εάν τα
έσοδα τροφοδοτούν το ξέσπασμα ή τη συνέχιση βίαιων συγκρούσεων, υπονομεύοντας
τις προσπάθειες προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης, της χρηστής διακυβέρνησης
και του κράτους δικαίου. Στους τομείς αυτούς, η θραύση του δεσμού μεταξύ
συγκρούσεων και παράνομης εκμετάλλευσης των ορυκτών είναι ζωτικής σημασίας
στοιχείο για τη διασφάλιση της ειρήνης, της ανάπτυξης και της σταθερότητας.
|
(2)
|
Για να αντιμετωπιστούν οι εν λόγω ανησυχίες, ο
κανονισμός (ΕΕ) 2017/821 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (1) καθορίζει υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας
στην αλυσίδα εφοδιασμού των ενωσιακών εισαγωγέων κασσιτέρου, τανταλίου και
βολφραμίου, των μεταλλευμάτων τους, καθώς και χρυσού, που προέρχονται από
περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου· οι εν λόγω υποχρεώσεις θα τεθούν σε
εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2021 (εφεξής «ο κανονισμός»).
|
(3)
|
Οι περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου για τους
σκοπούς του εν λόγω κανονισμού ορίζονται ως περιοχές σε κατάσταση ένοπλης
σύγκρουσης ή σε ασταθή μεταπολεμική περίοδο, καθώς και περιοχές με ανεπαρκή ή
ανύπαρκτη διακυβέρνηση και ασφάλεια, όπως αποσαθρωμένα κράτη, και με
εκτεταμένες και συστηματικές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου,
περιλαμβανομένων των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
|
(4)
|
Το άρθρο 14 παράγραφος 1 του εν λόγω κανονισμού
ορίζει ότι για να υπάρχει σαφήνεια και βεβαιότητα, καθώς και συνέπεια μεταξύ
των πρακτικών των οικονομικών φορέων, και ιδίως των ΜΜΕ, η Επιτροπή, ύστερα
από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και τον ΟΟΣΑ,
εκπονεί μη δεσμευτικές κατευθυντήριες γραμμές για οικονομικούς φορείς, με τις
οποίες θα εξηγείται ο καλύτερος τρόπος εφαρμογής των κριτηρίων για τον
προσδιορισμό των περιοχών συγκρούσεων και των περιοχών υψηλού κινδύνου
(εφεξής «κατευθυντήριες γραμμές»).
|
(5)
|
Το εν λόγω άρθρο ορίζει επίσης ότι οι εν λόγω κατευθυντήριες
γραμμές βασίζονται στον ορισμό των περιοχών συγκρούσεων και των περιοχών
υψηλού κινδύνου που καθορίζεται στον κανονισμό και λαμβάνει υπόψη τις
κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια στον τομέα αυτόν,
περιλαμβανομένων και άλλων κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού που θέτουν σε
ενέργεια προειδοποιητικά σήματα όπως αυτά προσδιορίζονται στα σχετικά
συμπληρώματα των εν λόγω κατευθυντήριων γραμμών.
|
(6)
|
Για να είναι αποτελεσματικές, οι εν λόγω
κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει να καθορίζουν τη γενική έννοια της δέουσας
επιμέλειας στις αλυσίδες εφοδιασμού ορυκτών και μετάλλων που συνδέονται με
περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου, και τα μέτρα που πρέπει να
λαμβάνουν οι εταιρείες για τον προσδιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων
που σχετίζονται με την προέλευση του κασσιτέρου, του τανταλίου, του
βολφραμίου και του χρυσού.
|
(7)
|
Θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι οι απαιτήσεις του
κανονισμού για τους ενωσιακούς εισαγωγείς δεν αφορούν μόνο μέταλλα και ορυκτά
που προέρχονται από περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου, αλλά και τους
συναφείς κινδύνους σε όλη την ανάντη αλυσίδα όσον αφορά π.χ. το εμπόριο, την
επεξεργασία και την εξαγωγή.
|
(8)
|
Οι εν λόγω κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει επίσης
να εξηγούν τις βασικές αρχές προσδιορισμού των περιοχών συγκρούσεων και
υψηλού κινδύνου ειδικά για τον σκοπό εφαρμογής του κανονισμού, ενώ ο ορισμός
των περιοχών αυτών και οι συναφείς εξηγήσεις δεν προδικάζουν τη θέση της
Ένωσης σχετικά με το τι μπορεί να συνιστά περιοχή συγκρούσεων και περιοχή υψηλού
κινδύνου εκτός του πλαισίου του εν λόγω κανονισμού.
|
(9)
|
Η παραπομπή σε σχετικές πληροφορίες ανοικτής πηγής
που μπορούν να χρησιμοποιούν οι οικονομικοί φορείς για τον προσδιορισμό των
περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου θα πρέπει να αποτελέσει κεντρικό
στοιχείο των παρουσών κατευθυντήριων γραμμών, λαμβανομένου υπόψη ότι οι
σχετικές πηγές επικαιροποιούνται με διαφορετική περιοδικότητα και θα πρέπει,
κατά περίπτωση, να συμπληρώνονται με άλλες πηγές.
|
(10)
|
Οι άλλοι κίνδυνοι της αλυσίδας εφοδιασμού που θέτουν
σε ενέργεια προειδοποιητικά σήματα που καλύπτονται από τις παρούσες
κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει να σχετίζονται με την τοποθεσία, τους
προμηθευτές και ασυνήθιστες συνθήκες των εμπορικών πράξεων και θα πρέπει να
βασίζονται στο έργο του ΟΟΣΑ στον τομέα αυτό.
|
(11)
|
Το άρθρο 14 παράγραφος 2 του κανονισμού ορίζει ότι η
Επιτροπή ζητεί να της χορηγηθεί εξωτερική εμπειρογνωμοσύνη που θα προσφέρει
ενδεικτικό, μη διεξοδικό, τακτικά επικαιροποιούμενο κατάλογο περιοχών
συγκρούσεων και περιοχών υψηλού κινδύνου. Ο εν λόγω επικείμενος κατάλογος
βασίζεται σε αναλύσεις των παρουσών κατευθυντήριων γραμμών από εξωτερικούς
εμπειρογνώμονες και σε άλλες πληροφορίες που διατίθενται, μεταξύ άλλων, από
τον επιστημονικό κόσμο και από συστήματα δέουσας επιμέλειας στην αλυσίδα
εφοδιασμού.
|
(12)
|
Οι παρούσες κατευθυντήριες γραμμές είναι μη
δεσμευτικές και οι ενωσιακοί εισαγωγείς συνεχίζουν να υποχρεούνται να
συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας που επιβάλλονται με
τον κανονισμό, ενώ οι υπηρεσίες της Επιτροπής εξασφαλίζουν ότι οι παρούσες
κατευθυντήριες γραμμές παραμένουν επίκαιρες με την πάροδο του χρόνου,
|
ΕΞΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΣΥΣΤΑΣΗ:
1.
|
Οι ενωσιακοί
εισαγωγείς με υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κανονισμό (ΕΕ) 2017/821 θα
πρέπει να ακολουθούν τις μη δεσμευτικές κατευθυντήριες γραμμές που
προβλέπονται στο παράρτημα της παρούσας σύστασης. Η τήρηση αυτών των
κατευθυντήριων γραμμών θα τους βοηθήσει να προσδιορίζουν σωστά τις περιοχές
συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου καθώς και τα προειδοποιητικά σήματα, ώστε να ανταποκρίνονται
στις απαιτήσεις του εν λόγω κανονισμού μόλις τεθεί σε εφαρμογή από την 1η
Ιανουαρίου 2021. Οι κατευθυντήριες γραμμές μπορούν να ακολουθούνται επίσης
από άλλες οντότητες που εφαρμόζουν δέουσα επιμέλεια στην αλυσίδα εφοδιασμού
τους για τα ορυκτά.
|
2.
|
Η παρούσα σύσταση θα
δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
|
Βρυξέλλες, 10 Αυγούστου 2018.
Για την Επιτροπή
Cecilia MALMSTRÖM
Μέλος της Επιτροπής
(1) Κανονισμός (ΕΕ) 2017/821 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Μαΐου 2017, για τον
προσδιορισμό υποχρεώσεων δέουσας επιμέλειας στην αλυσίδα εφοδιασμού των
ενωσιακών εισαγωγέων κασσιτέρου, τανταλίου και βολφραμίου, των μεταλλευμάτων
τους, καθώς και χρυσού, που προέρχονται από περιοχές συγκρούσεων και υψηλού
κινδύνου (ΕΕ L 130 της 19.5.2017, σ. 1)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΩΝ
ΓΡΑΜΜΩΝ
Ο κανονισμός (ΕΕ) 2017/821 (εφεξής «ο κανονισμός»)
τέθηκε σε ισχύ στις 8 Ιουνίου 2017 και εφαρμόζεται για τους ενωσιακούς
εισαγωγείς (1) (συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των
μεταλλουργείων και των εγκαταστάσεων εξευγενισμού) από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Όπως ορίζεται στο πρώτο του άρθρο, ο κανονισμός είναι σχεδιασμένος με σκοπό να
παρέχει διαφάνεια και ασφάλεια σε ό,τι αφορά τις πρακτικές προμήθειας των
ενωσιακών εισαγωγέων από περιοχές που πλήττονται από συγκρούσεις και περιοχές
υψηλού κινδύνου.
Σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 1 του
κανονισμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επιφορτισμένη με την εκπόνηση μη
δεσμευτικών κατευθυντήριων γραμμών υπό μορφή εγχειριδίου για οικονομικούς
φορείς, στο οποίο θα εξηγείται ο καλύτερος τρόπος εφαρμογής των κριτηρίων για
τον προσδιορισμό των περιοχών συγκρούσεων και των περιοχών υψηλού
κινδύνου. Το εν λόγω άρθρο αναφέρει επίσης ότι οι κατευθυντήριες γραμμές
λαμβάνουν υπόψη τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τη δέουσα
επιμέλεια (2) στον τομέα αυτόν, περιλαμβανομένων και
άλλων κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού που θέτουν σε ενέργεια τα λεγόμενα «προειδοποιητικά
σήματα», όπως αυτά προσδιορίζονται στα σχετικά συμπληρώματα των εν λόγω
κατευθυντήριων γραμμών.
Στις παρούσες κατευθυντήριες γραμμές,
—
|
στην ΕΝΟΤΗΤΑ 2 καθορίζεται η γενική έννοια
της δέουσας επιμέλειας στις αλυσίδες εφοδιασμού ορυκτών που
προέρχονται από περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου, και τα μέτρα που θα
πρέπει να λαμβάνουν οι εταιρείες για τον προσδιορισμό και την αντιμετώπιση
των κινδύνων που συνδέονται με την προμήθεια του κασσιτέρου, του τανταλίου,
του βολφραμίου και του χρυσού.
|
—
|
στην ΕΝΟΤΗΤΑ 3 εξηγούνται τα βασικά στοιχεία ορισμού
των περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνουγια τους σκοπούς του
κανονισμού.
|
—
|
στην ΕΝΟΤΗΤΑ 4 περιλαμβάνονται πληροφορίες
ανοικτής πηγής οι οποίες βοηθούν τις εταιρείες να προσδιορίσουν τις
περιοχές συγκρούσεων και τις περιοχές υψηλού κινδύνου καθώς και άλλους
κινδύνους.
|
—
|
στην ΕΝΟΤΗΤΑ 5 περιλαμβάνονται πληροφορίες σχετικά
με άλλους δείκτες πιθανών κινδύνων (ή «προειδοποιητικά σήματα») στην
αλυσίδα εφοδιασμού ορυκτών σε σχέση με την τοποθεσία, τους προμηθευτές, και
ασυνήθιστες συνθήκες των εμπορικών πράξεων.
|
Οι παρούσες κατευθυντήριες γραμμές έχουν σκοπό να
βοηθήσουν τους εισαγωγείς της ΕΕ να ασκούν δέουσα επιμέλεια στις αλυσίδες
εφοδιασμού τους. Οι κατευθυντήριες γραμμές ισχύουν υπό την επιφύλαξη του κανονισμού
(ΕΕ) 2017/821 και δεν είναι νομικά δεσμευτικές.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, βάσει του άρθρου
14 παράγραφος 2 του κανονισμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει (σε
μεταγενέστερο χρόνο) να της χορηγηθεί εξωτερική εμπειρογνωμοσύνη που θα
προσφέρει ενδεικτικό, μη διεξοδικό, τακτικά επικαιροποιούμενο κατάλογο περιοχών
συγκρούσεων και περιοχών υψηλού κινδύνου. Ο εν λόγω κατάλογος θα βασίζεται σε
αναλύσεις των παρουσών κατευθυντήριων γραμμών από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες
και σε πληροφορίες που διατίθενται, μεταξύ άλλων, από κυβερνήσεις, διεθνείς
οργανισμούς, τον επιστημονικό κόσμο και από συστήματα δέουσας επιμέλειας στην
αλυσίδα εφοδιασμού.
2. ΔΕΟΥΣΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ
ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΟΡΥΚΤΩΝ – ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ
2.1. Η έννοια της δέουσας επιμέλειας
βάσει του κινδύνου
Στις περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου,
οι εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στην εξόρυξη, την επεξεργασία
και το εμπόριο ορυκτών έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν έσοδα,
ανάπτυξη και ευημερία, να παρέχουν μέσα βιοπορισμού και να προωθούν την τοπική
ανάπτυξη. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι εταιρείες κινδυνεύουν επίσης να συμβάλουν
σε ή να συσχετιστούν με σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις που συνδέονται με τις
δραστηριότητές τους ή τις αποφάσεις τους όσον αφορά την προμήθεια,
συμπεριλαμβανομένων ένοπλων συγκρούσεων και σοβαρών παραβιάσεων των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων. Υπό αυτό το πρίσμα, για να εξασφαλιστεί ότι οι εταιρείες δεν
συμβάλλουν, είτε εκ προθέσεως είτε εξ αμελείας, ούτε συνδέονται (ή εξακολουθούν
να συνδέονται) με αυτές τις δυσμενείς επιπτώσεις, πρέπει να ασκούν δέουσα
επιμέλεια βάσει κινδύνου ως μέρος μια συνεχούς, προληπτικής και συμπληρωματικής
διαδικασίας, πλήρως ενσωματωμένης στο σύστημα διαχείρισής τους.
Γενικά, η δέουσα επιμέλεια βάσει κινδύνου αφορά
τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουν οι εταιρείες για τον προσδιορισμό και την
αντιμετώπιση πραγματικών ή δυνητικών κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού ορυκτών,
με στόχο την πρόληψη και τον μετριασμό ενδεχόμενης συνεισφοράς σε δυσμενείς
επιπτώσεις που σχετίζονται με την εξόρυξη, την παραγωγή, την εμπορία, τη
μεταποίηση, την επεξεργασία και την εξαγωγή ορυκτών που συνδέονται με περιοχές
συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου. Οι κίνδυνοι ορίζονται σε σχέση με τις δυνητικά
δυσμενείς επιπτώσεις των πράξεων της εκάστοτε εταιρείας, οι οποίες προκύπτουν
από τις δραστηριότητες της ίδιας της εταιρείας ή που ενδέχεται
να συνδέονται άμεσα με πράξεις, προϊόντα ή υπηρεσίες που προκύπτουν από επιχειρηματικές
σχέσεις της με τρίτα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών και
άλλων οντοτήτων στην αλυσίδα εφοδιασμού. Οι δυσμενείς επιπτώσεις ενδέχεται να
περιλαμβάνουν ζημίες σε πρόσωπα (δηλαδή εξωτερικές επιπτώσεις), δυσφήμηση ή
νομική ευθύνη για την εταιρεία (δηλαδή εσωτερικές επιπτώσεις), ή και τα δύο.
Οι εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίζουν κινδύνους
στις αλυσίδες εφοδιασμού ορυκτών τους διότι οι συνθήκες της εξόρυξης, της
παραγωγής, της εμπορίας, της επεξεργασίας ή της εξαγωγής ορυκτών από τη φύση
τους ενέχουν υψηλότερο κίνδυνο να έχουν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις, όπως η
χρηματοδότηση συγκρούσεων ή η υποδαύλιση, διευκόλυνση ή επιδείνωση των συνθηκών
σύγκρουσης όπως περιγράφεται στο παράρτημα II των κατευθυντήριων
γραμμών του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια και τα συμπληρώματά τους.
Λόγω αυτών των κινδύνων, οι εταιρείες θα πρέπει να
καταβάλουν καλόπιστες προσπάθειες προκειμένου να προσδιορίζουν και να
αξιολογούν τους κινδύνους που συνδέονται με την τοποθεσία, τους
προμηθευτές ή τις συνθήκες και να θέσουν σε εφαρμογή μέτρα δέουσας
επιμέλειας προσαρμοσμένα στις εκάστοτε απαιτήσεις των εν λόγω κινδύνων. Η
δέουσα επιμέλεια μπορεί επίσης να βοηθήσει τις εταιρείες να διασφαλίζουν ότι
τηρούν το διεθνές δίκαιο και συμμορφώνονται με τις οικείες εθνικές νομοθεσίες,
συμπεριλαμβανομένων των κανόνων που διέπουν το παράνομο εμπόριο ορυκτών πόρων,
καθώς και τις κυρώσεις του ΟΗΕ και τις αποφάσεις της ΕΕ βάσει της Συνθήκης για
την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής
Ένωσης (ΣΛΕΕ), ιδίως τα περιοριστικά μέτρα βάσει του άρθρου 215 της ΣΛΕΕ.
Ο γενικός στόχος του κανονισμού, o οποίος βασίζεται
στις αρχές που διατυπώνονται στις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ, είναι να
καταστεί δυνατή η ανάπτυξη ασφαλών, διαφανών και επαληθεύσιμων αλυσίδων
εφοδιασμού ορυκτών και να εξασφαλιστεί, να διευκολυνθεί και να προωθηθεί η
υπεύθυνη εισαγωγή στην ΕΕ ορυκτών και μετάλλων από περιοχές συγκρούσεων και
υψηλού κινδύνου, χωρίς να υποβοηθούνται οι ένοπλες συγκρούσεις και οι συναφείς
παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ούτως ώστε να προάγεται η οικονομική
ανάπτυξη και η ευημερία των τοπικών κοινοτήτων.
2.2. Δέουσα επιμέλεια - πλαίσιο πέντε
βημάτων
Σύμφωνα με τις συστάσεις του ΟΟΣΑ για τη δέουσα
επιμέλεια, η δέουσα επιμέλεια βάσει κινδύνου είναι διαρθρωμένη γύρω από τα
ακόλουθα πέντε βήματα, τα οποία έχουν επίσης ενσωματωθεί στον κανονισμό.
Οι εταιρείες σ' όλη την αλυσίδα εφοδιασμού θα πρέπει:
—
|
να δημιουργήσουν ένας ισχυρό σύστημα διαχείρισης και να
υιοθετήσουν και να γνωστοποιήσουν με σαφήνεια στους προμηθευτές και το κοινό τη
πολιτική τους για τα ορυκτά και τα μέταλλα που ενδέχεται να προέρχονται από
περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου. Αυτό περιλαμβάνει τον προσδιορισμό
των πραγματικών συνθηκών υπό τις οποίες πραγματοποιούνται η εξόρυξη, η
μεταφορά, η επεξεργασία, το εμπόριο, η μεταποίηση, η χύτευση, ο εξευγενισμός
και η κραματοποίηση, την κατασκευή ή την πώληση προϊόντων που περιέχουν
ορυκτά από περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου (άρθρο 4 του κανονισμού).
|
—
|
να προσδιορίζουν και να αξιολογούν πραγματικούς ή
δυνητικούς κινδύνους στην αλυσίδα εφοδιασμού (3)[άρθρο 5 παράγραφος 1 στοιχείο α) του
κανονισμού].
|
—
|
να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν στρατηγική με σκοπό
την αντιμετώπιση των προσδιορισθέντων κινδύνων για την
πρόληψη ή το μετριασμό τους, με τη θέσπιση και την εφαρμογή σχεδίου
διαχείρισης κινδύνων. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη λήψη απόφασης
για συνέχιση του εμπορίου σε όλη τη διάρκεια των προσπαθειών
μετριασμού των κινδύνων, προσωρινή διακοπή του εμπορίου ενόσω
συνεχίζονται οι προσπάθειες μετριασμού των κινδύνων, ή αποδέσμευση
από έναν προμηθευτή είτε μετά από αποτυχημένες προσπάθειες
μετριασμού των κινδύνων είτε σε περίπτωση που ο προμηθευτής διαπράττει
σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (π.χ. χείριστες μορφές
παιδικής εργασίας, καταναγκαστική εργασία και βασανιστήρια) ή παρέχει άμεση ή
έμμεση στήριξη σε παρακρατικές ένοπλες ομάδες [άρθρο 5 παράγραφος 1 στοιχείο
β) του κανονισμού].
|
—
|
να διεξάγουν ή να αναθέτουν ελέγχους μέσω
ανεξάρτητου τρίτου μέρους των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, των
διαδικασιών και των συστημάτων που χρησιμοποιούνται για την εφαρμογή της
δέουσας επιμέλειας στην αλυσίδα εφοδιασμού σε προσδιορισμένα σημεία της
αλυσίδας εφοδιασμού, ιδίως όσον αφορά τις πρακτικές δέουσας επιμέλειας των
μεταλλουργείων και των εγκαταστάσεων εξευγενισμού (άρθρο 6 του κανονισμού).
|
—
|
να δημοσιεύουν εκθέσεις σχετικά με τις πολιτικές και
τις πρακτικές δέουσας επιμέλειας στην αλυσίδα εφοδιασμού προκειμένου
να αναπτυχθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στα μέτρα που λαμβάνουν οι εταιρείες
(άρθρο 7 του κανονισμού).
|
3. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Ο ορισμός των περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου
που εφαρμόζεται στον κανονισμό συνάδει με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ
για τη δέουσα επιμέλεια όσον αφορά τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τις περιοχές
αυτές και δεν προδικάζει τη θέση της ΕΕ σχετικά με το τι μπορεί να συνιστά
περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου εκτός του πλαισίου
του κανονισμού. Παρέχεται αποκλειστικά για τους σκοπούς της δέουσας επιμέλειας
στην αλυσίδα εφοδιασμού όσον αφορά τα μέταλλα και τα ορυκτά στο πεδίο εφαρμογής
του κανονισμού και έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι πρακτικός, εμπεριστατωμένος
και εύκολα κατανοητός για τις εταιρείες.
Ορισμός των περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου
στον κανονισμό [άρθρο 2 στοιχείο στ)]:
«περιοχές σε κατάσταση ένοπλης σύγκρουσης ή σε ασταθή
μεταπολεμική περίοδο, καθώς και περιοχές με ανεπαρκή ή ανύπαρκτη διακυβέρνηση
και ασφάλεια, όπως αποσαθρωμένα κράτη, και με εκτεταμένες και συστηματικές
παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, περιλαμβανομένων των παραβιάσεων των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων.»
Ο ορισμός αυτός βασίζεται σε ορισμένες βασικές
αρχές που καθορίζονται στο διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένων των «σε
κατάσταση ένοπλης σύγκρουσης», «σε ασταθή μεταπολεμική περίοδο» και
«αποσαθρωμένα κράτη». Οι εν λόγω αρχές παρουσιάζονται και εξηγούνται κατωτέρω
για να διευκολυνθεί η πρακτική κατανόησή τους στο πλαίσιο της υπεύθυνης διαχείρισης
των αλυσίδων εφοδιασμού από τις εταιρείες.
Επιπλέον, αυτές οι βασικές αρχές θα πρέπει να
επιτρέπουν την εύκολη διασταύρωση με πληροφορίες ανοικτής πηγής σχετικά
με την επί τόπου κατάσταση σε περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου, και να
συνδράμουν τις εταιρείες με τον ευρύτερο προσδιορισμό των κινδύνων στην αλυσίδα
εφοδιασμού τους και τις δυνητικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων τους (πρβλ.
ενότητα 4).
Θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι η δέουσα επιμέλεια στην
αλυσίδα εφοδιασμού που προβλέπεται στον κανονισμό -καθώς και στις
κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια— έχει ως στόχο τον
προσδιορισμό και την αξιολόγηση των κινδύνων από τις δυσμενείς επιπτώσεις
ορισμένων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και σχέσεων που αφορούν μέταλλα και
ορυκτά που προέρχονται από ή που μεταφέρονται μέσω περιοχώνσυγκρούσεων
και υψηλού κινδύνου (οι οποίες μπορεί να είναι υποεθνικές). Ειδικές
ανά χώρα πληροφορίεςμπορούν να παρέχουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για να
προσδιοριστεί το γενικό επίπεδο επιμέλειας που απαιτείται.
Βασικό στοιχείο του ορισμού
|
Επεξήγηση
|
Κατάσταση
ένοπλης σύγκρουσης
|
Η παρουσία
ένοπλης σύγκρουσης, εκτεταμένης βίας ή άλλων
κινδύνων πρόκλησης βλάβης σε ανθρώπους όπως περιγράφεται στο πλαίσιο
του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου, το οποίο ρυθμίζει τη διεξαγωγή των
ένοπλων συγκρούσεων από μαχητές. Η ένοπλη σύγκρουση μπορεί να λάβει διάφορες
μορφές, όπως μια σύγκρουση διεθνούς ή μη διεθνούς χαρακτήρα, στην οποία
μπορεί να εμπλέκονται δύο ή περισσότερα κράτη, ή που μπορεί να συνίσταται σε
απελευθερωτικούς πολέμους ή εξεγέρσεις, εμφυλίους πολέμους κ.λπ.
Συγκεκριμένη
καθοδήγηση σχετικά με την «κατάσταση ένοπλης σύγκρουσης» παρέχεται στις Συμβάσεις
της Γενεύης του 1949 και περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις κηρυχθέντος
πολέμου ή οποιασδήποτε άλλης ένοπλης σύρραξης οι
οποίες ενδέχεται να προκύψουν μεταξύ δύο ή περισσοτέρων μερών, έστω και αν η
κατάσταση πολέμου δεν αναγνωρίζεται από το ένα εξ αυτών· και όλες τις
περιπτώσεις μερικής ή ολικής κατοχής των εδαφών ενός μέρους,
ακόμα και αν η εν λόγω κατοχή δεν αντιμετωπίσει ένοπλη αντίσταση. Σύμφωνα με
το πρόσθετο πρωτόκολλο II (1977) των Συμβάσεων της Γενεύης
του 1949, αυτές δεν εφαρμόζονται σε καταστάσεις
εσωτερικών αναταραχών και εντάσεων, όπως ταραχών, μεμονωμένων και
σποραδικών πράξεων βίας και άλλων πράξεων παρόμοιας φύσεως.
|
Περιοχές
σε ασταθή μεταπολεμική περίοδο
Περιοχές
με ανεπαρκή ή ανύπαρκτη διακυβέρνηση και ασφάλεια, όπως αποσαθρωμένα κράτη,
και με εκτεταμένες και συστηματικές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου,
περιλαμβανομένων των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
|
Οι περιοχές
σε ασταθή μεταπολεμική περίοδο είναι περιοχές με παύση των ενεργών
εχθροπραξιών που βρίσκονται σε ασταθή κατάσταση, υπό την
έννοια ότι η περιφέρεια ή το κράτος διαθέτει περιορισμένη ικανότητα
να εκτελεί βασικές λειτουργίες διακυβέρνησης και δεν διαθέτει την
ικανότητα να αναπτύξει αμοιβαία εποικοδομητικές σχέσεις εντός της κοινωνίας
λόγω της προηγούμενης συγκρουσιακής κατάστασης. Τέτοιες περιοχές είναι πιο
ευάλωτες σε εσωτερικές ή εξωτερικές αναταράξεις, όπως οι οικονομικές κρίσεις
ή οι φυσικές καταστροφές. Σε τέτοιες περιπτώσεις, όπως οι περιπτώσεις που
καλύπτονται από την ακόλουθη παράγραφο του ορισμού (δηλαδή περιοχές με
ανεπαρκή ή ανύπαρκτη διακυβέρνηση και ασφάλεια), οι οικονομικοί φορείς πρέπει
να εξακριβώσουν ότι υπάρχουν είτεθεσμικές αδυναμίες είτε έλλειψη
διακυβέρνησης και εκτεταμένες και συστηματικές παραβιάσεις
του διεθνούς δικαίου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προκειμένου να προβούν
σε διαπίστωση ότι η περιοχή αποτελεί περιοχή συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου.
Ως εκ τούτου, η προϋπόθεση των παραβιάσεων του διεθνούς δικαίου
εφαρμόζεται σωρευτικά στις προϋποθέσεις για τις περιοχές σε
ασταθή μεταπολεμική περίοδο και τις περιοχές με ανεπαρκή ή ανύπαρκτη
διακυβέρνηση και ασφάλεια. Σχετικά με το τελευταίο, η απουσία επίσημης διαδικασίας
έκδοσης αδειών εξόρυξης θα μπορούσε, για παράδειγμα, να αποτελέσει απόδειξη
της έλλειψης διακυβέρνησης.
|
Αποσαθρωμένα
κράτη
|
Ένα
«αποσαθρωμένο κράτος» αποτελεί παράδειγμα κατάστασης εξαιρετικής
θεσμικής αδυναμίας. Το αποσαθρωμένο κράτοςπεριλαμβάνει
κατάρρευση των δομών εξουσίας και διοίκησης, κατάρρευση του νόμου και της
τάξης και απουσία θεσμικών οργάνων ικανών να εκπροσωπήσουν το κράτος.
|
4. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΗΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΨΗΛΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Η παρούσα ενότητα περιλαμβάνει ενδεικτικό, μη
εξαντλητικό κατάλογο των σχετικών πληροφοριών ανοικτής πηγής ώστε να παρέχει
συνδρομή στις εταιρείες για τον προσδιορισμό περιοχών συγκρούσεων και υψηλού
κινδύνου. Κατανοώντας το εθνικό και περιφερειακό πλαίσιο, καθώς και τους
δυνητικούς κινδύνους που ενέχουν οι περιοχές στις οποίες δραστηριοποιούνται ή
από τις οποίες προμηθεύονται, οι εταιρείες θα είναι σε θέση να προσαρμόσουν
καλύτερα τις προσπάθειες δέουσας επιμέλειας. Τέτοιες πιο ευρείες, ειδικές ανά
χώρα πληροφορίες μπορεί επίσης να είναι επωφελείς στην αξιολόγηση της
αξιοπιστίας των καταγγελιών για παραβιάσεις.
Οι πληροφορίες ανοικτής πηγής που περιλαμβάνονται στον
κατάλογο είναι ομαδοποιημένες βάσει των βασικών στοιχείων που καθορίζονται στον
ορισμό των περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου (πρβλ. ενότητα 3):
—
|
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ – οι πληροφορίες θα καθιστούν δυνατή την
αξιολόγηση του αν μια περιοχή βρίσκεται σε «κατάσταση ένοπλης σύγκρουσης» ή
αν βρίσκεται «σε ασταθή μεταπολεμική περίοδο».
|
—
|
ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ – καθιστούν δυνατή την αξιολόγηση του
βαθμού στον οποίο οι περιοχές διαθέτουν ανεπαρκή ή ανύπαρκτη διακυβέρνηση και
ασφάλεια.
|
—
|
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ – καθιστούν δυνατή την
αξιολόγηση του κατά πόσον μια περιοχή πλήττεται από εκτεταμένες και
συστηματικές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, περιλαμβανομένων των
παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (4).
|
Επιπλέον, ο κατάλογος που παρέχεται στην ενότητα 4.2
περιλαμβάνει πηγές πληροφοριών για τους ορυκτούς πόρους, ώστε να παρέχεται
καλύτερη εικόνα του γενικού πλαισίου.
4.1. Τρόποι καλύτερης χρήσης των
πηγών πληροφοριών
Οι αναφερόμενες πηγές πληροφοριών δεν έχουν εμπορικό
χαρακτήρα, δηλαδή δεν απαιτούν τέλη συνδρομής ή τυχόν χρηματοδοτική συνεισφορά.
Όταν χρησιμοποιούν τις εν λόγω πηγές, οι εταιρείες θα πρέπει να εξετάζουν αν οι
πηγές παρέχουν επικαιροποιημένες πληροφορίες. Ο κανονισμός ορίζει ότι, επιπλέον
των εν λόγω κατευθυντήριων γραμμών, η Επιτροπή θα ζητήσει να της χορηγηθεί
εξωτερική εμπειρογνωμοσύνη που θα προσφέρει ενδεικτικό, μη διεξοδικό, τακτικά
επικαιροποιούμενο κατάλογο περιοχών συγκρούσεων και περιοχών υψηλού κινδύνου.
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα διασφαλίζουν, από κοινού με
εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, την κατάλληλη επικαιροποίηση του καταλόγου των
πηγών πληροφοριών ώστε να εξασφαλίζεται η συνεχής συνάφειά του.
Πρόσθετες πηγές γενικότερης φύσης (μερικές
εκ των οποίων δεν αναφέρονται ρητά στον κατάλογο κατωτέρω), στις οποίες είναι
χρήσιμο να ανατρέχει κανείς, περιλαμβάνουν γεωλογικές έρευνες με πληροφορίες
σχετικά με ορυκτούς πόρους (Βρετανικό και Αμερικανικό Ινστιτούτο Γεωλογικών
Ερευνών), το Σύστημα Πληροφοριών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Πρώτες Ύλες,
τους ιστοτόπους κορυφαίων οργανισμών στο εν λόγω θέμα όπως π.χ. οι ανά χώρα
εκθέσεις του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ (διακυβέρνηση και ανθρώπινα
δικαιώματα), εκθέσεις που έχουν δημοσιευτεί από τους διάφορους εξειδικευμένους
οργανισμούς των Ηνωμένων Εθνών (συμπεριλαμβανομένων του Συμβουλίου Ανθρωπίνων
Δικαιωμάτων, της UNHCR, του OHCHR, της UNICEF, του UNDP, της ΔΟΕ, και του ΔΟΜ)
και άλλες συναφείς οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, για παράδειγμα τη
Διεθνή Αμνηστία, την Global Witness, το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
και την IMPACT (η πρώην Partnership Africa Canada). Για πιο θεματικές και
επίκαιρες πληροφορίες μπορεί να ανατρέξει κανείς στου ιστοτόπους άλλων
οργανισμών και άλλων πηγών πληροφοριών, όπως η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού
Σταυρού, ο Natural Resource Governance Index (Δείκτης Διακυβέρνησης Φυσικών
Πόρων), ο Παγκόσμιος Δείκτης Ειρήνης κ.λπ.
Θα ήταν επίσης χρήσιμο να ανατρέχει κανείς σε εθνικές
ή περιφερειακές πηγές πληροφοριών. Αν και ορισμένες φορές η πρόσβαση σε
εθνικές/περιφερειακές πηγές είναι πιο δύσκολη, οι εν λόγω πηγές προσφέρουν μια
πιο εμπεριστατωμένη επισκόπηση της κατάστασης σ' έναν συγκεκριμένο τομέα σε
σχέση με τις συγκεντρωτικές πληροφορίες για τη χώρα.
Οι εταιρείες που ανατρέχουν στις εν λόγω πηγές μπορούν
να ενεργήσουν ως εξής:
1.
|
Οι εταιρείες, βάσει των πληροφοριών για την αλυσίδα
εφοδιασμού που διατηρούν στο σύστημα διαχείρισης (βήμα 1 του πλαισίου πέντε
βημάτων, πρβλ. ενότητα 2), θα πρέπει κατ' αρχάς να επιδιώκουν να
προσδιορίσουν τις γεωγραφικές περιοχές στις οποίες δραστηριοποιούνται για την
εξόρυξη, την εμπορία, την επεξεργασία και τη μεταφορά ορυκτών, ώστε να
κατανοήσουν το πλαίσιο εντός του οποίου διεξάγονται οι δραστηριότητες
εξόρυξης και εμπορίας και να προσδιορίσουν τους σχετικούς κινδύνους.
|
2.
|
Για τον σκοπό αυτό, οι εταιρείες μπορούν να
συμβουλεύονται τις ανοικτές πηγές (δηλαδή πηγές ανάλυσης, χάρτες/πίνακες και
ειδήσεις) που απαριθμούνται κατωτέρω και καλύπτουν τα τρία βασικά στοιχεία
του ορισμού των περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου (δηλαδή σύγκρουση,
διακυβέρνηση και ανθρώπινα δικαιώματα) για να κατανοήσουν την πολιτική
κατάσταση καθώς και την κατάσταση όσον αφορά την ασφάλεια, και να
προσδιορίσουν και να αξιολογήσουν τους δυνητικούς κινδύνους δυσμενών
επιπτώσεων της αλυσίδας εφοδιασμού τους σε σχέση με την πολιτική τους για την
αλυσίδα εφοδιασμού, η οποία πρέπει να συνάδει με το παράρτημα II των
κατευθυντήριων γραμμών του ΟΟΣΑ και να λαμβάνει υπόψη τα «προειδοποιητικά
σήματα» που καθορίζονται στα συμπληρώματά τους.
|
3.
|
Σε περίπτωση που οι πηγές που παρατίθενται κατωτέρω
παρέχουν αντιφατικά στοιχεία ή στοιχεία που δεν οδηγούν σε ασφαλή
συμπεράσματα, οι εταιρείες θα πρέπει να επιδείξουν σύνεση πριν απεντάξουν μια
περιοχή από τις διαδικασίες ενισχυμένης δέουσας επιμέλειας. Πρέπει να υπογραμμιστεί
και πάλι ότι ευθύνη της δέουσας επιμέλειας είναι ο προσδιορισμός και η
αντιμετώπιση πραγματικών ή δυνητικών κινδύνων με σκοπό την πρόληψη ή τον
μετριασμό των δυσμενών επιπτώσεων των πράξεων, ιδίως του εφοδιασμού, των
εμπορικών και επιχειρηματικών σχέσεων καθώς και άλλων περιστάσεων που
συνδέονται με τις δραστηριότητες των εταιρειών και όχι μόνο στη χώρα
ή την περιοχή προέλευσης των ορυκτών.
|
4.
|
Οι πηγές που αναφέρονται παρακάτω επικαιροποιούνται
με διαφορετική περιοδικότητα και ενώ είναι συναφείς με το θέμα, ενδέχεται να
μην είναι πάντοτε απολύτως ακριβείς. Επομένως, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται
συνδυαστικά και με την προσθήκη συμπληρωματικών πηγών, κατά περίπτωση. Μόλις
είναι διαθέσιμος ο προαναφερθείς ενδεικτικός, μη διεξοδικός, τακτικά επικαιροποιούμενος
κατάλογος περιοχών συγκρούσεων και περιοχών υψηλού κινδύνου που πρόκειται να
παρέχεται από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, θα αποτελέσει πρόσθετη πηγή
πληροφοριών.
|
4.2. Κατάλογος ανοικτών πηγών
πληροφοριών
Ζήτημα προς αξιολόγηση
|
Κάλυψη
|
Ανοικτές πηγές πληροφοριών
|
Περιεχόμενο των πηγών
|
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
|
Παγκόσμια
|
Αναλυτικές
πηγές πληροφοριών
|
|
Heidelberg
Conflict Barometer (Βαρόμετρο Συγκρούσεων της Χαϊδελβέργης)
http://www.hiik.de/?lang=en/
|
Ανάλυση
των πιο πρόσφατων συγκρούσεων παγκοσμίως με τη μορφή κειμένων και γραφικών
παραστάσεων· σε χωριστά ανά περιφέρεια και ανά χώρα κεφάλαια.
|
||
Geneva
Academy Rule of Law in Armed Conflicts («Κράτος δικαίου στις ένοπλες
συγκρούσεις» της Ακαδημίας της Γενεύης)
http://www.rulac.org/
|
Βάση
δεδομένων και αναλυτικές εκθέσεις σχετικά με την εφαρμογή του διεθνούς
δικαίου σε ένοπλες συγκρούσεις ανά τον κόσμο (παγκόσμια κάλυψη και σύντομες
επισκοπήσεις).
|
||
Assessment
Capacities Project – Global Emergency Overview (Πρόγραμμα αξιολόγησης
ικανοτήτων – Παγκόσμια επισκόπηση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης)
https://www.acaps.org/countries/
|
Παγκόσμιος
χάρτης και ειδικές ανά χώρα αναλύσεις που παρέχουν επισκόπηση και ανάλυση των
χωρών που βρίσκονται σε «ανησυχητική κατάσταση», «ανθρωπιστική κρίση» και
«σοβαρή ανθρωπιστική κρίση».
|
||
Πίνακες
ή χάρτες
|
|||
Uppsala
Conflict Data Programme – Georeferenced Event Dataset (Πρόγραμμα δεδομένων
για συγκρούσεις της Ουψάλα – Σύνολο δεδομένων συμβάντων με γεωαναφορά)
http://www.ucdp.uu.se/ged/
|
Διαδραστικός
χάρτης περιστατικών οργανωμένης βίας με βάση πηγές ειδήσεων·
συμπεριλαμβάνονται πληροφορίες σχετικά με θανάτους και το είδος της βίας
(κρατική, μη κρατική, μονόπλευρη)· ο χρήστης μπορεί να μεγεθύνει τον χάρτη σε
επίπεδο μοναδικών περιστατικών.
|
||
CrisisWatch
http://www.crisisgroup.org
|
Εξέλιξη
των πιο σημαντικών παγκόσμιων καταστάσεων συγκρούσεων/δυνητικών
συγκρούσεων· διαδραστικός χάρτης και βάση δεδομένων που επιτρέπουν την
αξιολόγηση της κατάστασης σε επιλεγμένες περιπτώσεις χωρών για τα
έτη 2003-2018.
|
||
Global
Peace Index (Παγκόσμιος Δείκτης Ειρήνης)
http://www.visionofhumanity.org
|
Διαδραστικός
χάρτης που μετρά την παγκόσμια ειρήνη βάσει ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών
(σώματα ασφαλείας και αστυνομία, πολιτική αστάθεια, οργανωμένες συγκρούσεις,
προσωπικό ενόπλων δυνάμεων κ.λπ.).
|
||
Major Episodes of Political Violence (Σημαντικά επεισόδια πολιτικής βίας)
http://www.systemicpeace.org
|
Χάρτες
και πίνακες στους οποίους παρατίθενται π.χ. επεισόδια ένοπλης σύγκρουσης
(συμπεριλαμβανομένων των θανάτων) στον κόσμο μεταξύ 1946 και 2017.
|
||
Περιφερειακή
|
Armed
Conflict Location and Event Data (Δεδομένα για τοποθεσίες και συμβάντα
ένοπλων συγκρούσεων)
http://www.acleddata.com/
|
Εκθέσεις
και αναλύσεις των τάσεων των συγκρούσεων, μεταξύ άλλων σε μηνιαίες
επικαιροποιήσεις σχετικά με την πολιτική βία στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή και
την Ασία βάσει δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, καθώς και ανάλυση των τρεχουσών
και των ιστορικών δυναμικών σε συγκεκριμένες χώρες.
|
|
International
Peace Information Service – Conflict Mapping (Διεθνής Υπηρεσία Πληροφοριών
για την Ειρήνη – Χαρτογράφηση συγκρούσεων)
http://ipisresearch.be/
|
Χάρτες
της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό (συγκρούσεις/ορυκτά από εμπόλεμες
περιοχές), της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας, του Σουδάν/Νότιου Σουδάν
(αμφισβητούμενες περιοχές, συμβάντα, φυσικοί πόροι, εκπαίδευση, ενδοκοινοτική
βία, ενδοκρατική και διακρατική βία)· παρέχεται ανάλυση των χαρτών.
|
||
International Tin Association (Διεθνής Ένωση Κασσιτέρου)
https://www.internationaltin.org/
http://www.itsci.org/
|
Η
πρωτοβουλία για την αλυσίδα εφοδιασμού κασσιτέρου [Tin Supply Chain
Initiative (iTSCi)] παρέχει εκθέσεις αξιολόγησης της κατάστασης όσον αφορά
την ασφάλεια των ορυχείων στη Ρουάντα, τις ανατολικές επαρχίες της Λαϊκής
Δημοκρατίας του Κονγκό, το Μπουρούντι και την Ουγκάντα.
|
||
Mining
Conflicts in Latin America (Μεταλλευτικές συγκρούσεις στη Λατινική Αμερική)
http://ejatlas.org/featured/mining-latam
|
Ο
άτλαντας περιβαλλοντικής δικαιοσύνης καταγράφει και καταχωρίζει σε κατάλογο
κοινωνικές συγκρούσεις γύρω από περιβαλλοντικά θέματα παρέχοντας συναφείς
πληροφορίες.
|
||
ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
|
Παγκόσμια
|
Worldwide
Governance Indicators (Παγκόσμιοι Δείκτες Διακυβέρνησης)
http://info.worldbank.org/governance/wgi
|
Σύνολο
δεδομένων με επικαιροποιημένους συγκεντρωτικούς και επιμέρους δείκτες
διακυβέρνησης για συγκεκριμένες χώρες, έξι διαστάσεις της διακυβέρνησης· οι
ανά χώρα δείκτες συνοψίζονται σε ανά χώρα εκθέσεις.
|
Fragile
States Index (Δείκτης αποσαθρωμένων κρατών)
http://ffp.statesindex.org
|
Δείκτης
που εστιάζει σε δείκτες κινδύνου, με βάση ειδησεογραφικά άρθρα και ρεπορτάζ.
|
||
Corruption Perception Index (Δείκτης αντίληψης της διαφθοράς)
http://www.transparency.org/research/cpi/overview
|
Ο
δείκτης της διαφθοράς όπως γίνεται αντιληπτή στις εκάστοτε χώρες.
|
||
National
Resource Governance Institute (Ινστιτούτο για τη διακυβέρνηση των εθνικών
πόρων)
https://resourcegovernance.org/
|
Ειδικές
ανά χώρα πληροφορίες και συγκριτική ανάλυση για θέματα σχετικά με τη
διαχείριση των φυσικών πόρων.
|
||
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
|
Παγκόσμια
|
Αποφάσεις
του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών (ΣΑΗΕ)
http://www.un.org/en/sc/documents/resolutions
|
Οι
αποφάσεις του ΣΑΗΕ παρέχουν χρήσιμη περιγραφή της πολιτικής κατάστασης και
της κατάστασης ασφάλειας στις χώρες που προκαλούν ανησυχία σε ετήσια βάση.
|
Συμβούλιο
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών
http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/Pages/AboutCouncil.aspx
|
Καθολικές,
περιοδικές επισκοπήσεις.
|
||
Ύπατη
Αρμοστεία του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
http://www.ohchr.org/EN/pages/home.aspx
|
Ειδικές
ανά χώρα πληροφορίες σχετικά με ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
|
||
Αναπτυξιακό
Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών – Διεθνείς Δείκτες Ανθρώπινης Ανάπτυξης – Προφίλ
Χωρών
http://hdr.undp.org/en/countries
|
Ετήσιες
ειδικές ανά χώρα εκθέσεις για τις πρακτικές σχετικά με τα ανθρώπινα
δικαιώματα, παγκόσμια κάλυψη.
|
||
Διεθνής
Αμνηστία
https://www.amnesty.org/en/countries/
|
|
||
Global Witness
https://www.globalwitness.org/en-gb/
|
|
||
Human
Rights Watch (Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)
https://www.hrw.org/
|
|
||
Mines and Communities
http://www.minesandcommunities.org/
|
Ειδήσεις
και αναλύσεις της εξόρυξης παγκοσμίως και των επιπτώσεών της· ταξινομημένες
ανά θέμα και χώρα, εταιρεία, ορυκτά.
|
||
ΟΡΥΚΤΟΙ
ΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
|
Παγκόσμια
|
British
Geological Survey (Βρετανικό Ινστιτούτο Γεωλογικών Ερευνών)
https://www.bgs.ac.uk/mineralsuk/statistics/worldStatistics.html
|
Εκθέσεις
ανά χώρα σχετικά με διεθνή στατιστικά στοιχεία και πληροφορίες για τα ορυκτά.
|
U.S.
Geological Survey (Αμερικανικό Ινστιτούτο Γεωλογικών Ερευνών)
http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/country/
|
Εκθέσεις
ανά χώρα σχετικά με διεθνή στατιστικά στοιχεία και πληροφορίες για τα ορυκτά.
|
||
Σύστημα
πληροφοριών της ΕΕ για τις πρώτες ύλες
http://rmis.jrc.ec.europa.eu/
|
Πληροφορίες
σχετικά με την παραγωγή, τις εμπορικές ροές και τις πολιτικές που σχετίζονται
με τις πρώτες ύλες.
|
Πέραν των προαναφερόμενων ανοιχτών πηγών πληροφοριών,
αναμένεται ότι ο ΟΟΣΑ θα παράσχει συμπληρωματικές πληροφορίες που είναι
συναφείς για τον προσδιορισμό περιοχών συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου
(http://www.oecd.org/corporate/mne/mining.htm). Οι κίνδυνοι που συνδέονται με
τις ανθρωπιστικές κρίσεις και καταστροφές μπορούν επίσης να παράσχουν συναφείς
πληροφορίες και να υποδείξουν περιοχές όπου μπορούν να παρουσιαστούν ένοπλες
συγκρούσεις. Στο πλαίσιο αυτό, το INFORM (πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ της
Μόνιμης Διοργανικής Επιτροπής Ανθρωπιστικών Υποθέσεων και της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής· http://www.inform-index.org) αποτελεί χρήσιμη πηγή. Ένα ακόμη
χρήσιμο εργαλείο στο πλαίσιο αυτό είναι ο δείκτης «Global Conflict Risk» (βάση
τεκμηρίωσης ανοικτής πηγής για τη στήριξη της λήψης αποφάσεων σχετικά με
μακροπρόθεσμους κινδύνους σύγκρουσης που αναπτύχθηκε από το Κοινό Κέντρο
Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής http://conflictrisk.jrc.ec.europa.eu/).
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσφέρει στήριξη
στις ΜΜΕ στις προσπάθειές τους να θέσουν σε ισχύ και να εφαρμόσουν πολιτικές
για την υπεύθυνη προμήθεια ορυκτών μέσω του προγράμματος COSME, το οποίο
αναμένεται να σχετίζεται εν μέρει και με τον προσδιορισμό των περιοχών
συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2017/821.
5. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΤΩΝ ΑΛΥΣΙΔΩΝ
ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΟΡΥΚΤΩΝ – «ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΗΜΑΤΑ» ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗ ΔΕΟΥΣΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
5.1. Εισαγωγή στα προειδοποιητικά
σήματα και γενικές παρατηρήσεις
Η διαδικασία δέουσας επιμέλειας που ορίζεται στον
κανονισμό και στις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τη δέουσα
επιμέλεια δεν περιορίζεται στον προσδιορισμό και τον μετριασμό των
κινδύνων σε σχέση με την προέλευση και μεταφορά των ορυκτών σε
περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου. Πράγματι, οι εταιρείες πρέπει να
εξετάζουν και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους, σύμφωνα με τις
κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την εμπορία,
την επεξεργασία και την εξαγωγή ορυκτών σε όλο το μήκος του ανάντη σκέλους της
αλυσίδας εφοδιασμού, και ασυνήθιστες συνθήκες.
Προς τον σκοπό αυτό, τα συμπληρώματα των
κατευθυντήριων γραμμών του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια παρέχουν κατάλογο των
λεγόμενων περιπτώσεων «προειδοποιητικών σημάτων», που συνεπάγονται
την ανάγκη ενισχυμένης δέουσας επιμέλειας, συμπεριλαμβανομένης της
συλλογής πρόσθετων πληροφοριών μέσω του συστήματος διαχείρισης της
εταιρείας, ιδίως στις ακόλουθες περιπτώσεις:
A.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τις τοποθεσίες
προέλευσης και διέλευσης των ορυκτών
|
B.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τους προμηθευτές
|
Γ.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τις συνθήκες
|
5.2. Προσδιορισμός συγκεκριμένων
προειδοποιητικών σημάτων και διασφάλιση ενδεδειγμένης δέουσας επιμέλειας
Μετά τον προσδιορισμό των «προειδοποιητικών σημάτων»
που περιγράφεται στην ενότητα 5.1 στο πλαίσιο της αξιολόγησης κινδύνου της
εταιρείας, οι εταιρείες θα πρέπει να διεξαγάγουν εμπεριστατωμένη επανεξέταση
του πλαισίου όλων αυτών των «προειδοποιητικών σημάτων» με τη συλλογή
συμπληρωματικών πληροφοριών μέσω του συστήματος διαχείρισης της εταιρείας και
διασφαλίζοντας ότι οι σχετικοί κίνδυνοι έχουν ληφθεί δεόντως υπόψη.
Όπως επισημαίνεται στις κατευθυντήριες γραμμές του
ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια, η δέουσα επιμέλεια είναι μια προοδευτική
προσέγγιση βάσει κινδύνου, σύμφωνα με την οποία οι εταιρείες πρέπει να
εφαρμόζουν κατάλληλα συστήματα και διαδικασίες διαχείρισης, να χαρτογραφούν τα
πραγματικά περιστατικά σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού και να
προσδιορίζουν τους κινδύνους που μπορούν να τους οδηγήσουν στην εφαρμογή
ενισχυμένης δέουσας επιμέλειας.
Οι ακόλουθες κατευθυντήριες γραμμές αναμένεται να
βοηθήσουν τις εταιρείες να λαμβάνουν τις σχετικές πληροφορίες σχετικά με
περιπτώσεις «προειδοποιητικών σημάτων» και να προσαρμόζουν τη δική τους δέουσα
επιμέλεια κατά ενδεδειγμένο τρόπο. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι πηγές
πληροφοριών που παρέχονται επικαιροποιούνται με διαφορετική περιοδικότητα και
ενώ είναι συναφείς με το θέμα, ενδέχεται να μην είναι πάντοτε απολύτως ακριβείς.
Επομένως, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται συνδυαστικά και με την προσθήκη
συμπληρωματικών πηγών, κατά περίπτωση.
A.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τις τοποθεσίες
προέλευσης και διέλευσης των ορυκτών
|
B.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τους προμηθευτές
|
Γ.
|
Προειδοποιητικά σήματα που αφορούν τις συνθήκες
|
(1) Όπως ορίζεται στο άρθρο 2 παράγραφος
1 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/821, ως «ενωσιακός εισαγωγέας» νοείται κάθε φυσικό ή
νομικό πρόσωπο το οποίο δηλώνει ορυκτά ή μέταλλα για τη διοχέτευσή τους σε
ελεύθερη κυκλοφορία κατά την έννοια του άρθρου 201 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη
θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (ΕΕ L 269 της 10.10.2013, σ. 1) ή κάθε φυσικό ή
νομικό πρόσωπο για λογαριασμό του οποίου πραγματοποιείται η δήλωση αυτή, όπως
ορίζεται στα στοιχεία δεδομένων 3/15 και 3/16 σύμφωνα με το παράρτημα Β του
κατ' εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου
2015 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά λεπτομερείς κανόνες σχετικούς με
ορισμένες από τις διατάξεις του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (ΕΕ L 343 της 29.12.2015, σ. 1).
(2) Οι κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ
για τη δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την υπεύθυνη διαχείριση των αλυσίδων
εφοδιασμού ορυκτών από περιοχές συγκρούσεων και υψηλού κινδύνου (δεύτερη
έκδοση, ΟΟΣΑ 2013) αποτελούν το πλαίσιο για τη διαμόρφωση δέουσας επιμέλειας
στις αλυσίδες εφοδιασμού σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2017/821.
(3) Κίνδυνοι όπως ορίζονται στο
παράρτημα II των κατευθυντήριων γραμμών του ΟΟΣΑ για τη δέουσα επιμέλεια, καθώς
και κίνδυνοι που θέτουν σε ενέργεια τα «προειδοποιητικά σήματα» όπως ορίζονται
στα συμπληρώματά τους.
(4) Για τον ορισμό των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων, βλ. την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του
Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών· https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ELL.pdf.
(5) Οι πληροφορίες θα πρέπει να
επικαιροποιούνται τακτικά, κατά περίπτωση
(6) http://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/reports/RBA%20for%20Dealers%20in%20Precious%20Metal%20and%20Stones.pdf
(7) http://www.fintrac-canafe.gc.ca/guidance-directives/compliance-conformite/rba/rba-dpms-eng.asp
ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
με τον ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα
|
Ρωτήστε μας
Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου