Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

Αιτιολογική έκθεση της κατ΄εξουσιοδότηση ή εκτελεστικής πράξης για εφαρμογή του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (Νομοθετική δέσμη ΕΤΚ) (Μάθημα 1) 26 Ιανουαρίου 2016


Αιτιολογική έκθεση της κατ΄εξουσιοδότηση ή εκτελεστικής πράξης για εφαρμογή του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (Νομοθετική δέσμη ΕΤΚ) (Μάθημα 1) 26 Ιανουαρίου 2016


Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας
1ος τόμος Καν. (ΕΕ) 952/2013 Ενωσιακός
2ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2446/2015 Κατ΄ εξουσιοδότηση
3ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2447/2015Εκτελεστικός
Νομοθετική δέσμη ΕΤΚ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
1. ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΚΑΤ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ
Για πολλά χρόνια συνεχίζονται οι εργασίες για τον εκσυγχρονισμό της τελωνειακής νομοθεσίας στη βάση των σημαντικών αρχών της αποτελεσματικότητας, της απλούστευσης και της διευκόλυνσης των συναλλαγών. Σε αυτή τη βάση, εγκρίθηκε το 2013 ο ενωσιακός τελωνειακός κώδικας (ΕΤΚ)1. Σε συμφωνία με τις αλλαγές στα είδη των νομικών πράξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εισήγαγε η Συνθήκη της Λισαβόνας, ο κώδικας επικεντρώνεται στον προσανατολισμό και τους στόχους πολιτικής, χωρίς να υπεισέρχεται σε πολύ τεχνικές συζητήσεις. Κατά συνέπεια, ο παρών κανονισμός θα αρχίσει να ισχύει από την 1η Μαΐου 2016, με την επιφύλαξη της θέσπισης των κατάλληλων για τη συμπλήρωση και την εφαρμογή νομικών πράξεων (κατ’ εξουσιοδότηση πράξη και εκτελεστική πράξη). Η έγκαιρη έγκριση είναι αναγκαία για να δοθεί η δυνατότητα στους οικονομικούς φορείς και τις τελωνειακές διοικήσεις να προετοιμαστούν για την εφαρμογή τους.
1 Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (αναδιατύπωση)
Οι εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση και εκτελεστικές πράξεις, από κοινού με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα αποτελούν μια νομοθετική δέσμη (νομοθετική δέσμη ΕΤΚ), η οποίο έχει ως στόχο να διασφαλίσει:
α) τον εκσυγχρονισμού της τελωνειακής νομοθεσίας και των τελωνειακών διαδικασιών, καθώς και τη χρήση των συστημάτων τελωνειακών πληροφοριών για τη διευκόλυνση των συναλλαγών με τα τελωνεία και την κατοχύρωση της ασφάλειας και της προστασίας των εμπορευματικών συναλλαγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση·
β) την τήρηση των απαιτήσεων της Συνθήκης της Λισαβόνας·
γ) τον συνυπολογισμό της εξέλιξης των πολιτικών και της νομοθεσίας σε άλλους τομείς που ενδέχεται να έχουν επίπτωση στην τελωνειακή νομοθεσία, όπως η ασφάλεια και η προστασία στον τομέα των μεταφορών·
δ) τον μεγαλύτερο εξορθολογισμό των τελωνειακών επιχειρησιακών διαδικασιών και την κατάλληλη στήριξή τους στην ύπαρξη περισσότερης σαφήνειας και καλύτερης συνοχής στην τελωνειακή νομοθεσία
ε) τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους οικονομικούς φορείς, με τη χρήση ηλεκτρονικών διαδικασιών και εγκαταστάσεων αποθήκευσης, η οποία θα οδηγήσει σε μείωση των διατυπώσεων υποβολής δηλώσεων και θα προλειάνει το έδαφος για περαιτέρω εκσυγχρονισμό και καλύτερα συντονισμένη διαχείριση των συνόρων·
στ) τις επακόλουθες ενέργειες στις οριζόντιες πολιτικές της ΕΕ όπως το ψηφιακό θεματολόγιο και οι πρωτοβουλίες για την προώθηση των ΜΜΕ, οι οποίες παράλληλα με άλλες πρωτοβουλίες θεωρούνται ως σημαντικά εργαλεία για τη δημιουργία απασχόλησης και την προαγωγή της οικονομικής ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας·
ζ) την πλήρη εναρμόνιση της τελωνειακής νομοθεσίας της ΕΕ με τα παγκόσμια πρότυπα, καθώς και με άλλες διεθνείς και παγκόσμιες εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που λαμβάνουν χώρα στους μείζονες εμπορικούς εταίρους της ΕΕ, γεγονός που θα διευκολύνει και θα εξορθολογίσει το εμπόριο, αυξάνοντας έτσι τις εξαγωγικές ευκαιρίες για τους οικονομικούς φορείς της ΕΕ·
η) την προστασία των ενωσιακών χρηματοδοτικών πόρων (ίδιοι πόροι) και την θωράκιση της ευρωπαϊκής τελωνειακής νομοθεσίας κατά της απάτης με την κάλυψη των νομικών κενών, την αποφυγή μη συνεκτικής ερμηνείας και εφαρμογής των κανόνων και την παροχή ηλεκτρονικής πρόσβασης στις σχετικές πληροφορίες χωρίς να δημιουργείται πρόσθετη επιβάρυνση για το εμπόριο·
θ) τη διασφάλιση ενός κοινού συνόλου πληροφοριακών εργαλείων που λειτουργούν σε ολόκληρη την Τελωνειακή Ένωση, το οποίο θα συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων του καλύτερου ελέγχου και της αποτελεσματικότερης είσπραξης φόρων και δασμών, παράλληλα με τη διευκόλυνση του εμπορίου μέσω εναρμόνισης και απλουστευμένων ηλεκτρονικών διαδικασιών.
Ο κυριότερος στόχος πολιτικής που επιδιώκεται με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα και τις σχετικές πράξεις της Επιτροπής είναι να βελτιωθεί η λειτουργία της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ στο σύνολό της, με την ενίσχυση της ομοιόμορφης εφαρμογής της τελωνειακής νομοθεσίας σε ολόκληρο το τελωνειακό έδαφος της ΕΕ από τις εθνικές τελωνειακές υπηρεσίες των κρατών μελών. Η πρόταση αποσκοπεί επίσης στον εξορθολογισμό και την ψηφιοποίηση των τελωνειακών διαδικασιών με στόχο την απλούστευση και την καλύτερη διάρθρωσή τους. Αυτές οι βελτιώσεις αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικά και απτά οφέλη για τους εμπορευόμενους και τις τελωνειακές αρχές.
Το περιεχόμενο της κατ’ εξουσιοδότηση πράξης μπορεί να χωριστεί σε δύο διακριτά πεδία. Πρώτον, υπάρχουν διατάξεις που αφορούν βασικά τελωνειακά στοιχεία όπως η αποτίμηση ή οι κανόνες καταγωγής, όταν τα κείμενα βασίζονται στις ισχύουσες πρακτικές και αποσαφηνίζουν υπάρχοντες κανόνες. Δεύτερον, τα κείμενα παρέχουν το νομικό υπόβαθρο για την ψηφιοποίηση των τελωνειακών διαδικασιών σύμφωνα με τις φιλοδοξίες που απορρέουν από τον ΕΤΚ και προσφέρουν μια βάση για τις εργασίες που πρέπει να πραγματοποιηθούν από τα κράτη μέλη, τους συναλλασσόμενους και την Επιτροπή σχετικά με τη δημιουργία και την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων, σύμφωνα με τους αντίστοιχους προϋπολογισμούς.
2. ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Η εκπόνηση της παρούσας κατ’ εξουσιοδότηση πράξης πραγματοποιήθηκε με βάση τη συμφωνία-πλαίσιο για τις σχέσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το έγγραφο συναντίληψης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής σχετικά με τις κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις. Τα κράτη μέλη και όλα τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν συμμετάσχει δεόντως και ζητείται σταθερά η γνώμη τους σχετικά με τα σχέδια διατάξεων.
Από το 2013 και μετά πραγματοποιήθηκαν διαβουλεύσεις, προετοιμασία και οριστικοποίηση σχεδίου νομικών κειμένων, με την Επιτροπή να έχει δεσμευτεί για την έκδοση κατ’ εξουσιοδότηση πράξης για τον ΕΤΚ στο πρώτο εξάμηνο του 2015 με στόχο την εφαρμογή του από τον Μάιο του 2016.
Τα κράτη μέλη και οι ενδιαφερόμενοι παράγοντες (Ομάδα Εμπορικών Επαφών της TAXUD - TCG) έχουν συμμετάσχει στην κατάρτιση του προκαταρκτικού σχεδίου κατ’ εξουσιοδότηση πράξης. Τα κράτη μέλη, μέσω των συνεδριάσεων της ομάδας εμπειρογνωμόνων (ομάδα εμπειρογνωμόνων τελωνειακού κώδικα) εξέφρασαν τις απόψεις τους σχετικά με το προκαταρκτικό σχέδιο κατ’ εξουσιοδότηση πράξης. Οι εκπρόσωποι του εμπορίου εντός της ομάδας εμπορικών επαφών εξέφρασαν τη γνώμη τους επί του προσχεδίου διατάξεων, αλλά ζητήθηκε επίσης η γνώμη τους σε ad hoc συνεδριάσεις εμπειρογνωμόνων ή σε κοινές συνεδριάσεις με εμπειρογνώμονες των κρατών μελών.
Το προσχέδιο κατ’ εξουσιοδότηση πράξης για τον ΕΤΚ (μαζί με την εκτελεστική πράξη) έχει διανεμηθεί στα κράτη μέλη και την TCG στις 13 Ιανουαρίου 2014. Ο πρώτος γύρος επανεξέτασης σχετικά με τα σχέδια διατάξεων διοργανώθηκε μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου 2014. Λήφθηκαν περισσότερα από 6000 σχόλια και απαντήθηκαν από την Επιτροπή (5000 από τα κράτη μέλη και 1000 από την TCG) κατά τη διάρκεια της διαδικασίας επανεξέτασης. Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος των συζητήσεων, πραγματοποιήθηκαν 52 ημέρες συνεδριάσεων (39 ημέρες με κράτη μέλη, 5 ημέρες με την TCG και 8 ημέρες κοινών εκδηλώσεων). Ως αποτέλεσμα του 1ου γύρου επανεξέτασης, επαναδιατυπώθηκαν οι διατάξεις και οι νέες εκδοχές διανέμονται στα ενδιαφερόμενα μέρη.
Αυτές οι τροποποιημένες διατάξεις που προέρχονται από τον 1ο γύρο επανεξέτασης χρησιμοποιήθηκαν για τις συζητήσεις κατά την 2ο γύρο επανεξέτασης με τα κράτη μέλη και με την TCG κατά το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2014. Ο δεύτερος γύρος συζητήσεων περιελάμβανε 29 ημέρες συνεδριάσεων (20 ημέρες με κράτη μέλη, 4 ημέρες με την TCG και 5 ημέρες κοινών εκδηλώσεων). Τα αποτελέσματα του 2ου γύρου επανεξέτασης ενσωματώθηκαν στο προσχέδιο διατάξεων και η 3η ενοποιημένη έκδοση διανεμήθηκε στους ενδιαφερόμενους φορείς κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου 2014.
Σε συνεδριάσεις του Ιανουαρίου 2015 με τα κράτη μέλη και την TCG συζητήθηκαν, εξηγήθηκαν και διευκρινίστηκαν εκκρεμή ζητήματα και οι βασικές αλλαγές.
Οι προκαταρκτικές συζητήσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Επιτροπής με βάση το ενοποιημένο κείμενο του προσχεδίου κατ’ εξουσιοδότηση πράξης άρχισαν στα τέλη Οκτωβρίου 2014, παράλληλα με τις συζητήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Εν τω μεταξύ, διεξήχθησαν παράλληλα σύνοδοι εργασίας με τη Νομική Υπηρεσία (Γλωσσομαθείς Νομικοί) , καθώς και ενημερωτικές συνεδριάσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (IMCO) και την Ομάδα «Τελωνειακή Ένωση» (CUWP) στο Συμβούλιο.
Βάσει των εργασιών αυτών, το σχέδιο κατ’ εξουσιοδότηση πράξης του ΕΤΚ αποτέλεσε αντικείμενο διυπηρεσιακής διαβούλευσης και συζητήθηκε εκτενώς με τη Νομική Υπηρεσία προκειμένου να καταστεί δυνατή η έγκαιρη έγκριση και να δοθεί η δυνατότητα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να ασκήσουν το «δικαίωμα αντιρρήσεως», εντός 2 έως 4 μηνών από την έγκριση της κατ’ εξουσιοδότηση πράξης, προτού η πράξη δημοσιευθεί και τεθεί σε ισχύ.
3. ΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ
Η αναδιατύπωση του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα, του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (UCC), εγκρίθηκε στις 9 Οκτωβρίου 2013 ως κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Τέθηκε σε ισχύ στις 30 Οκτωβρίου 2013 και κατήργησε τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας) (ΕΕ L 145 της 4.6.2008, σ.1).
Ωστόσο, οι ουσιαστικές διατάξεις του θα εφαρμόζονται μόνο από την 1η Μαΐου 2016, μόλις εγκριθούν και τεθούν σε ισχύ οι σχετικές με τον ΕΤΚ πράξεις της Επιτροπής (κατ’ εξουσιοδότηση και εκτελεστικές πράξεις) και το αργότερο την 1 Μαΐου 2016. Η νομική βάση για ΤΙ¦ κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις περιέχεται στις διατάξεις του ΕΤΚ για την ανάθεση εξουσιών.
Αρχή της επικουρικότητας
Δεδομένου ότι ο ΕΤΚ δεν υπόκειται σε έλεγχο της επικουρικότητας δεν είναι σκόπιμο να διενεργηθεί ο εν λόγω έλεγχος σχετικά με την κατ’ εξουσιοδότηση πράξη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εύρυθμη λειτουργία της Τελωνειακής Ένωσης απαιτεί τη δημιουργία ενός πλαισίου σε επίπεδο ΕΕ και ότι η αλληλεξάρτηση των κρατών μελών σε ένα χώρο χωρίς εσωτερικά σύνορα σημαίνει ότι οι λύσεις, ιδίως στην περίπτωση διασυνοριακών συστημάτων που λειτουργούν σε ένα εναρμονισμένο και αυτοματοποιημένο περιβάλλον, απαιτούν δράση στο επίπεδο της ΕΕ.
Αρχή της αναλογικότητας
Από την άποψη της αναλογικότητας, η κατ’ εξουσιοδότηση πράξη τηρεί τα όρια των εξουσιοδοτήσεων που χορηγούνται από τους συννομοθέτες και προβλέπει μόνο στοιχεία για τη συμπλήρωση των υφιστάμενων νομικών διατάξεων σχετικά με τους βασικούς κανόνες καθώς και για την παροχή της νομικής δομής επί της οποίας μπορούν να δομηθούν τα σχεδιαζόμενα συστήματα ΤΠ.
Δημοσιονομικές επιπτώσεις: Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις είναι οι ίδιες με εκείνες στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9/10/2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα. Η Επιτροπή, τα κράτη μέλη και οι οικονομικοί φορείς θα πρέπει να επενδύσουν σε προσβάσιμα και διαλειτουργικά τελωνειακά συστήματα.
Απλούστευση: Η εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 προβλέπει Η εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013 μέσω των κατ’ εξουσιοδότηση και των εκτελεστικών πράξεων επιτρέπει καλύτερη αντιστοιχία της νομοθεσίας με τις επιχειρηματικές πρακτικές, υποστηριζόμενη από βέλτιστη δομή και άριστο προγραμματισμό της ανάπτυξης συστημάτων ΤΠ, ενώ παράλληλα ενσωματώνει όλα τα πλεονεκτήματα του κανονισμού που αποτελεί αντικείμενο της πρότασης αναδιατύπωσης, και συγκεκριμένα την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών για τις δημόσιες αρχές (ενωσιακές ή εθνικές) και τους ιδιώτες. Η πλήρης αυτοματοποίηση των συστημάτων και διαδικασιών θα περιορίσει επίσης τον διοικητικό φόρτο για τους οικονομικούς φορείς, με τη μείωση της επαναλαμβανόμενης υποβολής δεδομένων και την παροχή καλύτερων εξορθολογισμένων διαδικασιών.
Οι μη δεσμευτικές πράξεις, όπως οι κατευθυντήριες γραμμές και οι επεξηγηματικές σημειώσεις, θα εκπονηθούν αφού συμπληρωθεί το βασικό νομικό πλαίσιο με τις κατ’ εξουσιοδότηση και τις εκτελεστικές πράξεις. Επιπλέον, η δέσμη ΕΤΚ υποστηρίζεται και συνοδεύεται επίσης από κατάλληλη μοντελοποίηση επιχειρηματικών διεργασιών (ΜΕΔ). Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλιστεί η συνεπής και ενιαία ερμηνεία και εφαρμογή των τελωνειακών κανόνων από τα κράτη μέλη, γεγονός που θα ωφελήσει σημαντικά τους οικονομικούς φορείς καθώς και, κατά περίπτωση, τους ιδιώτες.
Κατάργηση κείμενης νομοθεσίας: διατάξεις για τις κατ’ εξουσιοδότηση και τις εκτελεστικές πράξεις, καθώς και διατάξεις που περιέχονται στον ΕΤΚ, θα καταργήσουν και θα αντικαταστήσουν τους ακόλουθους κανονισμούς:
Κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του Συμβουλίου, της 12ης Οκτωβρίου 1992, περί θεσπίσεως κοινοτικού τελωνειακού κώδικα·
Κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93 της Επιτροπής, της 2ας Ιουλίου 1993, για τον καθορισμό ορισμένων διατάξεων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92 του Συμβουλίου για τη θέσπιση του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα·
Κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ. 3925/91 του Συμβουλίου, της 19ης Δεκεμβρίου 1991, για την κατάργηση των ελέγχων και διατυπώσεων που εφαρμόζονται στις χειραποσκευές και τις παραδιδόμενες αποσκευές προσώπων που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικές πτήσεις καθώς και στις αποσκευές των προσώπων που πραγματοποιούν ενδοκοινοτικό θαλάσσιο ταξίδι·
«Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1207/2001 του Συμβουλίου, της 11ης Ιουνίου 2001, σχετικά με τις διαδικασίες διευκόλυνσης της έκδοσης ή της σύνταξης στην Κοινότητα αποδεικτικών καταγωγής και της έκδοσης ορισμένων αδειών εγκεκριμένου εξαγωγέα, σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν τις προτιμησιακές εμπορικές συναλλαγές μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και ορισμένων χωρών· από την ημερομηνία εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013. και

Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας).

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου