Τέλη κυκλοφορίας έτους 2016 και
επόμενων (Απόσπασμα από ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΣΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ 2016
Ιούνιος (Μάθημα 3) 14 Δεκεμβρίου 2016
Α. ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΕΤΟΥΣ 2016 ΚΑΙ
ΕΠΟΜΕΝΩΝ
1) Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη
κυκλοφορίας των αυτοκινήτων οχημάτων ιδιωτικής
χρήσης;
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
α) Επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν
ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως την 31.10.2010 και δίκυκλες και
τρίκυκλες μοτοσικλέτες ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησής τους στην
Ελλάδα, με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, ως εξής:
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα έως το
έτος 2000
|
Κατηγορία
|
Κυλινδρισμός κινητήρα (κυβ. εκατ.)
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (σε Ευρώ)
|
||||
|
Α΄
|
Έως 300
|
22
|
||||
|
Β΄
|
301-785
|
55
|
||||
|
Γ΄
|
786-1.071
|
120
|
||||
|
Δ΄
|
1.072-1.357
|
135
|
||||
|
Ε΄
|
1.358-1.548
|
225
|
||||
|
ΣΤ΄
|
1.549-1.738
|
250
|
||||
|
Ζ΄
|
1.739-1.928
|
280
|
||||
|
Η΄
|
1.929-2.357
|
615
|
||||
|
Θ΄
|
2.358-3.000
|
820
|
||||
|
Ι΄
|
3.001-4.000
|
1.025
|
||||
|
Κ΄
|
4.001 και άνω
|
1.230
|
||||
|
|
|
|
||||||||
|
Α΄
|
Έως 300
|
22
|
||||||||
Β΄
|
301-785
|
55
|
|||||||||
Γ΄
|
786-1.071
|
120
|
|||||||||
Δ΄
|
1.072-1.357
|
135
|
|||||||||
Ε΄
|
1.358-1.548
|
240
|
|||||||||
ΣΤ΄
|
1.549-1.738
|
265
|
|||||||||
Ζ΄
|
1.739-1.928
|
300
|
|||||||||
Η΄
|
1.929-2.357
|
630
|
|||||||||
Θ΄
|
2.358-3.000
|
840
|
|||||||||
Ι΄
|
3.001-4.000
|
1.050
|
|||||||||
Κ΄
|
4.001 και άνω
|
1.260
|
|||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
Α΄
|
Έως 300
|
22
|
||||||||
Β΄
|
301-785
|
55
|
|||||||||
Γ΄
|
786-1.071
|
120
|
|||||||||
Δ΄
|
1.072-1.357
|
135
|
|||||||||
Ε΄
|
1.358-1.548
|
255
|
|||||||||
ΣΤ΄
|
1.549-1.738
|
280
|
|||||||||
Ζ΄
|
1.739-1.928
|
320
|
|||||||||
Η΄
|
1.929-2.357
|
690
|
|||||||||
Θ΄
|
2.358-3.000
|
920
|
|||||||||
Ι΄
|
3.001-4.000
|
1.150
|
|||||||||
Κ΄
|
4.001 και άνω
|
1.380
|
|||||||||
β) Επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα
για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την 1.11.2010 και μετά, αποκλειστικά με βάση τις
εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανα χιλιόμετρο).
Λαμβάνονται υπόψη οι εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα, όπως αυτές αναγράφονται στην άδεια του οχήματος, ως
εξής:
|
|
||||
0-90
|
0
|
||||
91-100
|
0,90
|
||||
101-120
|
0,98
|
||||
121-140
|
1,20
|
||||
141-160
|
1,85
|
||||
161-180
|
2,45
|
||||
181-200
|
2,78
|
||||
201-250
|
3,05
|
||||
Άνω των 251
|
3,72
|
||||
Ο τρόπος αυτός υπολογισμού ισχύει για
όλα τα προαναφερόμενα αυτοκίνητα, άσχετα από την τεχνολογία που αυτά
ενσωματώνουν (βενζινοκίνητα, υβριδικά, πετρελαιοκίνητα κ.λ.π.).
Παραδείγματα:
Για ένα Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο με
εκπομπές 150 γρμ CO2 ανά χιλιόμετρο καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ίσα με 150 x
1,85 = 277,5ευρώ. Ομοίως, για ένα αυτοκίνητο με εκπομπές 195 γρμ CO2 ανά
χιλιόμετρο καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ίσα με 195 x 2,78 = 542,10 ευρώ ενώ
για ένα αυτοκίνητο με εκπομπές 90 γρμ CO2 ανά χιλιόμετρο τα τέλη κυκλοφορίας
είναι μηδενικά.
Προκειμένου για τα κλιμάκια Δ.Ο.Υ.
στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων σημειώνεται ότι, η τιμή των εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα (CO2) του αυτοκινήτου θα αναγράφεται στην υπεύθυνη δήλωση που
προσκομίζεται κατά την έκδοση της άδειας του οχήματος στο πεδίο
«κυβισμού/μ.β./θέσεων» η ένδειξη CO2 και η τιμή των εκπομπών. Για παράδειγμα
στη θέση των κυβικών εκατοστών θα αναγράφεται η ένδειξη CO2 και η τιμή των
εκπομπών του συγκεκριμένου αυτοκινήτου π.χ. 150 γρμ.
Στις περιπτώσεις οχημάτων, όπου τα
τέλη κυκλοφορίας αποτελούν τη βάση υπολογισμού από τις Τελωνειακές Υπηρεσίες,
για τον καθορισμό του τέλους ταξινόμησης, αν από τα προσκομιζόμενα στις
Υπηρεσίες αυτές δικαιολογητικά έγγραφα δεν προκύπτουν εκπομπές διοξειδίου του
άνθρακα, οι ιδιοκτήτες αυτών υποχρεούνται να προσκομίσουν πιστοποιητικό ή
βεβαίωση καυσαερίων των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, επί του οποίου
αναγράφονται και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τις οδηγίες που
θα παρασχεθούν από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου αυτού.
Για τα Ε.Ι.Χ. ρυμουλκούμενα,
ημιρυμουλκούμενα (τροχόσπιτα): 140 ευρώ.
Για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, τα τέλη
κυκλοφορίας υπολογίζονται όπως για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης.
Ειδικά, για τα τύπου JEEP φορτηγά Ι.Χ.
αυτοκίνητα διευκρινίζονται τα εξής:
Για τον υπολογισμό των ετήσιων τελών
κυκλοφορίας των αυτοκινήτων οχημάτων της κατηγορίας αυτής, τα οχήματα αυτά
εμπίπτουν στην έννοια των διατάξεων της περίπτωσης Α της παραγράφου 1 του
άρθρου 20 του ν. 2948/2001, όπως αυτές ισχύουν, ως αυτοκίνητα οχήματα ιδιωτικής
χρήσης.
Εφόσον, ο κάτοχος αυτοκινήτου της
κατηγορίας αυτής αμφισβητεί την υποχρέωσή του για την καταβολή τελών
κυκλοφορίας, ως επιβατικό αυτοκίνητο όχημα και υποστηρίζει ότι, το αυτοκίνητο
αυτό δεν είναι τύπου Jeep ή τούτο είναι φορτηγό (επαγγελματικό), η αρμόδια
Δ.Ο.Υ. θα αποφαίνεται για το θέμα, εκδίδοντας και τη σχετική βεβαίωση, όπου
απαιτείται και σε περίπτωση προσφυγής θα αποφαίνονται τα Διοικητικά Δικαστήρια
(ΣΧΕΤ: 1015436/ 147/ Τ.& Ε.Φ./ ΠΟΛ.1048/7.2.1997).
http://cdn1.carbuyer.co.uk/sites/carbuyer_d7/files/styles/16x9_720/public/cartaxbandsnew_0.jpg?itok=EToxbAAO
2) Πως υπολογίζονται τα ετήσια τέλη
κυκλοφορίας των φορτηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλέτων ιδιωτικής χρήσης και
λοιπών αυτοκινήτων της κατηγορίας αυτής.
α) Φορτηγά αυτοκίνητα και
μοτοσικλέτες:
Για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας
λαμβάνεται υπόψη το μικτό βάρος σε χιλιόγραμμα, ως εξής:
Κατηγορία
|
Μικτό βάρος σε χιλιόγραμμα
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
(σε ευρώ)
|
||||||
Α΄
|
έως
|
1.500
|
75
|
|||||
Β΄
|
1.501
|
-
|
3.500
|
105
|
||||
Γ΄
|
3.501
|
-
|
10.000
|
300
|
||||
Δ΄
|
10.001
|
-
|
20.000
|
600
|
||||
Ε΄
|
20.001
|
-
|
30.000
|
940
|
||||
ΣΤ΄
|
30.001
|
-
|
40.000
|
1.320
|
||||
Ζ΄
|
40.001
|
και άνω
|
1.490
|
|||||
Ρυμουλκά (τράκτορ) : 300 ευρώ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Στις περιπτώσεις Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων
για τα οποία εκδίδεται άδεια κυκλοφορίας ενιαίας κυκλοφοριακής μονάδας (άδεια
ρυμουλκού με επικαθήμενο), τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται μόνο με βάση το
μικτό βάρος της ενιαίας αυτής κυκλοφοριακής μονάδας (για το οποίο έχει ληφθεί
υπόψη και το βάρος του ρυμουλκού), χωρίς την προσθήκη των 300 Ευρώ (ΣΧΕΤ:
1075062/988/Τ.&Ε.Φ./19-9-2003 έγγραφο μας).
β) Λεωφορεία
Για τον υπολογισμό των τελών
κυκλοφορίας λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις των καθημένων, ως εξής:
Κατηγορία
|
Θέσεις καθημένων
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
(σε ευρώ)
|
|||
Α΄
|
έως
|
33
|
210
|
||
Β΄
|
34
|
-
|
50
|
410
|
|
Γ΄
|
51
|
και άνω
|
510
|
||
γ) Ασθενοφόρα και νεκροφόρες : 300,00
ευρώ
Επισημαίνεται ότι, το ανωτέρω πάγιο
ποσό τελών κυκλοφορίας έτους 2013, επιβάλλεται στα οχήματα αυτά, ανεξάρτητα από
τον χαρακτηρισμό τους ως επιβατικά ή φορτηγά.
3) Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη
κυκλοφορίας των αυτοκινήτων οχημάτων δημοσίας χρήσης;
α) Επιβατικά (με ή χωρίς μετρητή) που
έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως την 31/10/2010 : 290 ευρώ.
β) Επιβατικά (με ή χωρίς μετρητή)
ταξινομούμενα για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την 1/11/2010 και μετά,
αποκλειστικά με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά
χιλιόμετρο).
Λαμβάνονται υπόψη οι εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα, όπως αυτές αναγράφονται στην άδεια του οχήματος, ως
εξής:
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ
(γρμ. CO2 ανά χιλιόμετρο)
|
ΕΤΗΣΙΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΑΝΑ ΓΡΑΜΜΑΡΙΟ
ΕΚΠΟΜΠΩΝ CO2 (σε ευρώ)
|
0 - 100
|
0,00
|
101 - 150
|
2,25
|
Άνω των 151
|
2,8
|
Σύμφωνα με τις προαναφερόμενες
διατάξεις, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται στα επαγγελματικά (δημόσιας χρήσης) αυτοκίνητα
που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
από την 1/11/2010 και μετά, υπολογίζονται αποκλειστικά με ιδιαίτερη
κλίμακα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
(γρμ. CO2 ανά χιλιόμετρο).
Παραδείγματα:
Για ένα ΤΑΞΙ με εκπομπές 145 γρμ CO2
ανά χιλιόμετρο καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας ίσα με 145 x 2,25 = 326,25 ευρώ.
Ομοίως για ένα ΤΑΞΙ με εκπομπές 165 γρμ CO2 ανά χιλιόμετρο καταβάλλονται τέλη
κυκλοφορίας ίσα με 165 x 2,80 = 462 ευρώ, ενώ, για ένα ΤΑΞΙ με εκπομπές 89 γρμ
CO2 ανά χιλιόμετρο τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά.
γ) Φορτηγά αυτοκίνητα και
μοτοσικλέτες:
Κατηγορία
|
Μικτό βάρος σε χιλιόγραμμα
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (σε ευρώ)
|
||||
Α΄
|
έως
|
3.500
|
125
|
|||
Β΄
|
3.501
|
-
|
10.000
|
195
|
||
Γ΄
|
10.001
|
-
|
19.000
|
340
|
||
Δ΄
|
19.001
|
-
|
26.000
|
495
|
||
Ε΄
|
26.001
|
-
|
33.000
|
650
|
||
ΣΤ΄
|
33.001
|
-
|
40.000
|
925
|
||
Ζ΄
|
40.001
|
και άνω
|
1.460
|
|||
Ρυμουλκά (τράκτορ) : 300 ευρώ.
δ) Λεωφορεία
ΑΣΤΙΚΑ
|
Θέσεις καθημένων και ορθίων
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
(σε ευρώ)
|
Α΄
|
έως 50
|
210
|
Β΄
|
51 και άνω
|
385
|
ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΑ
|
Θέσεις καθημένων και ορθίων
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
(σε ευρώ)
|
Α΄
|
έως 50
|
215
|
Β΄
|
51 και άνω
|
300
|
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ
|
Θέσεις καθημένων
|
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
(σε ευρώ)
|
Α΄
|
έως 40
|
430
|
Β΄
|
41 και άνω
|
595
|
ε) Για τα αλλοδαπά φορτηγά αυτοκίνητα,
για κάθε ταξίδι, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά από τις ειδικές συμβάσεις της
χώρας μας με άλλα κράτη το τέλος είναι 100 ευρώ.
στ) Για τη χορήγηση προσωρινής άδειας
κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσυκλετων: 10 ευρώ και 3 ευρώ ανά ημέρα
αντίστοιχα.
ζ) Για τη δοκιμαστική κυκλοφορία των
αυτοκινήτων οχημάτων:
. Για μοτοσικλέτες: 30 ευρώ.
. Για λοιπά οχήματα: 150 ευρώ.
η) Ειδικά, για τα μοτοποδήλατα (με
κυλινδρισμό κινητήρα μικρότερο των 51 κυβ. εκατ.), για τα
οποία η άδεια κυκλοφορίας εκδίδεται
από την Αστυνομική Αρχή, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας
ανέρχονται στο ποσό των 12 ευρώ.
4) Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη
κυκλοφορίας για υβριδικά ,υδρογόνου και ηλεκτροκίνητα οχήματα;
1. Τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα
ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ), κυλινδρισμού κινητήρα έως 1.549 κ.εκ. και
1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά έως
την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα
ιδιωτικής χρήσης κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.549 κ.εκ που έχουν ταξινομηθεί
στην Ελλάδα για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας που
επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των αντίστοιχων τελών των συμβατικών οχημάτων.
Ενώ, για τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα
δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ) κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα,
που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, τα τέλη
κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο ήμισυ (50%) των τελών των αντίστοιχων
συμβατικών οχημάτων.
Για τα πιο πάνω οχήματα, ανεξάρτητα
κυλινδρισμού κινητήρα, που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την
1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης
οχήματα.
Τα επιβατικά ηλεκτροκίνητα και
υδρογόνου αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, που έχουν ταξινομηθεί στην
Ελλάδα για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για τα οχήματα αυτά, που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την
1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης
οχήματα.
2. Οι υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες
μοτοσικλέτες ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, κυλινδρισμού κινητήρα έως 1.549
κ.εκ. και 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης
ταξινόμησής τους στην Ελλάδα, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για τις υβριδικές δίκυκλες και
τρίκυκλες μοτοσικλέτες ιδιωτικής χρήσης, κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.549
κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα,
τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των τελών κυκλοφορίας
των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων.
Ενώ για τις υβριδικές δίκυκλες και
τρίκυκλες μοτοσικλέτες δημοσίας χρήσεως, κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.929
κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα,
τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο ήμισυ (50%) των τελών
κυκλοφορίας των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων
Οι επιβατικές ηλεκτροκίνητες και
υδρογόνου δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης,
ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα,
απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
5) Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη
κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα ειδικών περιπτώσεων;
1. Τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας των
ιδιωτικής χρήσης επιβατικών οχημάτων που τελούν στο ανασταλτικό τελωνειακό
καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τον
κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, όπως ορίζεται από τις διατάξεις της
υποπερίπτωσης α’ της περίπτωσης Α της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του
ν.2948/2001, όπως αυτές ισχύουν.
2. Στα εκποιούμενα από το Δημόσιο ή τον
Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (Ο.Δ.Δ.Υ.) Α.Ε. επιβατικά αυτοκίνητα
οχήματα, τα οποία τίθενται από τους αγοραστές σε κυκλοφορία, ως ιδιωτικής
χρήσης, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τον κυλινδρισμό
του κινητήρα αυτών, όπως ορίζεται από τις διατάξεις της υποπερίπτωσης α’ της
περίπτωσης Α της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν.2948/2001, όπως αυτές
ισχύουν.
3. Προκειμένου για υβριδικά αυτοκίνητα
οχήματα και υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες, που εμπίπτουν στις
διατάξεις της προηγούμενης περίπτωσης, δηλαδή αυτών που εκποιούνται από το
Δημόσιο ή τον Ο.Δ.Δ.Υ., έως 1.549 κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της
πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα, αυτά απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για τα οχήματα της κατηγορίας αυτής άνω των 1.549 κ.εκ., τα τέλη κυκλοφορίας
που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των τελών των αντίστοιχων συμβατικών
οχημάτων.
Ειδικά, προκειμένου για ηλεκτροκίνητα
και υδρογόνου αυτοκίνητα οχήματα και ηλεκτροκίνητες και υδρογόνου δίκυκλες και
τρίκυκλες μοτοσικλέτες, της πιο πάνω κατηγορίας, αυτά απαλλάσσονται των τελών
κυκλοφορίας.
4. Για τα καινούργια ή μεταχειρισμένα
επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, και θωρακισμένα επιβατικά
οχήματα, επειδή εξαιρούνται από τη μέτρηση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα
τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών.
5. Για τα μεταχειρισμένα επιβατικά
ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, με πρώτο έτος κυκλοφορίας στην διεθνή αγορά πριν
την 1.1.2002, ανεξάρτητα του χρόνου της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα,
επειδή για τα οχήματα αυτά δεν ήταν υποχρεωτική η μέτρηση των εκπομπών
διοξειδίου του άνθρακα, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον
κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών.
6. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα
δημόσιας χρήσης που αποχαρακτηρίζονται και τίθενται σε κυκλοφορία, ως ιδιωτικής
χρήσης, ως ημερομηνία για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, νοείται η
ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα.
7. Για τα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής
χρήσης που είχαν ταξινομηθεί στη Χώρα μας και μετά την διαγραφή τους από το
Μητρώο του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και
Δικτύων επαναταξινομούνται στη χώρα, ως ημερομηνία πρώτης ταξινόμησής τους στην
Ελλάδα, νοείται η ημερομηνία της πρώτης άδειας κυκλοφορίας στη χώρα μας, πριν
από την διαγραφή τους.
Επομένως, τα τέλη κυκλοφορίας θα
προσδιορίζονται είτε με βάση τον κυβισμό είτε με βάση τις εκπομπές διοξειδίου
του άνθρακα, ανάλογα με το τι ίσχυε για το όχημα κατά την πρώτη ταξινόμησή του
στην Ελλάδα και σύμφωνα με τα στοιχεία της άδειας που του είχε χορηγηθεί. Για
την πιστοποίηση των παραπάνω θα προσκομίζεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. βεβαίωση των
αρμοδίων Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της
χώρας, της πρώτης ταξινόμησης με τα στοιχεία της πρώτης άδειας.
6) Ποιες υποχρεώσεις προκύπτουν για τα
οχήματα που απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας;
Για όσα οχήματα απαλλάσσονται, τα τέλη
κυκλοφορίας είναι μηδενικά.
7) ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
1. Τα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα,
εκτός από τα τέλη των Ι.Χ. επιβατικών, δίκυκλων- τρίκυκλων μοτοσυκλετών,
φορτηγών τύπου Jeep και τροχόσπιτων και εκτός από τα τέλη για τη δοκιμαστική
κυκλοφορία και από τα τέλη κυκλοφορίας των δίτροχων-τρίτροχων μοτοποδηλάτων,
περιορίζονται κατά 50%, κατά την έννοια των διατάξεων της περίπτωσης β της
παραγράφου 2 του άρθρου 20 του ν.2948/2001 (ΦΕΚ Α΄ 242), εφόσον τα οχήματα δεν
κυκλοφόρησαν για ολόκληρο ημερολογιακό εξάμηνο:
. λόγω διαγραφής τους κατά το πρώτο
ημερολογιακό εξάμηνο,
. λόγω θέσης σε κυκλοφορία τους κατά
το δεύτερο ημερολογιακό εξάμηνο,
. λόγω θέσης σε ακινησία για ολόκληρο
ημερολογιακό εξάμηνο. (ΣΧΕΤ:1112289/1513/ Τ.&Ε.Φ./ΠΟΛ.1277/4-12-2001).
2. Τα τέλη κυκλοφορίας των φορτηγών
Ι.Χ. αυτοκινήτων κατόχων αγροτικών μηχανημάτων (αυτοπροωθούμενων θεριζοαλωνιστικών
μηχανών, βάμβακος, τεύτλων και τομάτας) περιορίζονται κατά 50% ή 25%, ανάλογα
με το χρονικό διάστημα που αυτά επιτρέπεται να κυκλοφορούν με βάση απόφαση του
οικείου Περιφερειάρχη (σχετ. ΠΟΛ 1151/2000 και ΠΟΛ 1117/2006 σε συνδυασμό με
τις διατάξεις του ν. 3852/2010 - A'87).
3. Για όσα επιβατικά αυτοκίνητα στην
άδεια κυκλοφορίας δεν αναγράφεται ο κυλινδρισμός κινητήρα (κυβικά εκατοστά),
αλλά μόνο φορολογήσιμοι ίπποι, θα λαμβάνεται υπόψη η εξής αντιστοιχία, η οποία
προκύπτει από τον τύπο «κυβικά x 0,007 = φορολογήσιμοι ίπποι», μετά από την
ανάλογη στρογγυλοποίηση (άρθρο 4, ν.722/1977-ΦΕΚ Α΄ 299). Ο συντελεστής αυτός
για τα μοτοποδήλατα ισούται με 0,013.
https://tyflosourtigr.files.wordpress.com/2015/11/image.jpeg?w=550
8) Πότε είναι εμπρόθεσμη η καταβολή
των τελών κυκλοφορίας;
Εμπρόθεσμη είναι η καταβολή των τελών
κυκλοφορίας εφόσον πραγματοποιείται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η
Νοεμβρίου έως την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους εκείνου στο οποίο
αφορούν.
9) Ποιες κυρώσεις επιβάλλονται στην
περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής τελών κυκλοφορίας;
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής, μη
καταβολής ή καταβολής μειωμένων τελών κυκλοφορίας με υπαιτιότητα του
φορολογουμένου, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο, που προβλέπεται από τις
ισχύουσες διατάξεις, ως εξής:
1. Για τα Ι.Χ. επιβατικά και
μοτοσικλέτες, τα τροχόσπιτα, τα ασθενοφόρα, τις νεκροφόρες, και τα φορτηγά
τύπου Jeep:
α) Για οχήματα στα οποία αναλογούν
τέλη κυκλοφορίας κατώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30 ευρώ
β) Για οχήματα στα οποία αναλογούν
τέλη κυκλοφορίας ανώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται στο ύψος των τελών
κυκλοφορίας, που υπολογίζονται, κατά περίπτωση, με βάση τον κυλινδρισμό του
κινητήρα του οχήματος ή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ή στο ύψος του
πάγιου ποσού τελών κυκλοφορίας.
2. Για τα λοιπά οχήματα (φορτηγά και
λεωφορεία ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, επιβατικά δημόσιας χρήσης κ.λ.π.) το
πρόστιμο περιορίζεται στο ήμισυ των κατά περίπτωση οφειλομένων τελών
κυκλοφορίας (περ. 1, υποπαρ. Ε7, αρθ. πρώτου ν 4093/2012)
10) Ποιες απαλλαγές παρέχονται από την
καταβολή των τελών κυκλοφορίας;
Απαλλαγές τελών κυκλοφορίας λόγω
αναπηρίας
1. Οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα
μέχρι 1650κ.εκ., που ανήκουν:
α)στους ανάπηρους πολέμου αξιωματικούς
και οπλίτες,
β) στους ανάπηρους αξιωματικούς και
οπλίτες των τριών κλάδων των Ενόπλων δυνάμεων, στους αξιωματικούς και άνδρες
των Σωμάτων ασφαλείας, στους αξιωματικούς και άνδρες του Πυροσβεστικού και
Λιμενικού σώματος, στους άνδρες της Αγροφυλακής καθώς και στους υπαλλήλους της
Τελωνειακής Υπηρεσίας τους εντεταλμένους στη δίωξη του λαθρεμπορίου.
γ) στους πολίτες που κατέστησαν
ανάπηροι κατά το από 21/4/67 έως 23/7/74 χρονικό διάστημα, συνεπεία της δράσεώς
τους κατά του δικτατορικού καθεστώτος.
Σημείωση
Κατ΄εξαίρεση, τα επιβατικά αυτοκίνητα
για τις ανωτέρω περιπτώσεις παραπληγικών αναπήρων και των αναπήρων με αναπηρία
100%, δύνανται να έχουν κυλινδρισμό κινητήρα ανώτερο των 1650 κ.εκ.
δ)στους ανάπηρους αγωνιστές της
Εθνικής Αντίστασης.
ε)στους ανάπηρους αγωνιστές του Δημοκρατικού
Στρατού.
2. Στους ανάπηρους Έλληνες πολίτες και
πολίτες άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κατοικία στην Ελλάδα, οι
οποίοι:
α) έχουν πλήρη παράλυση των κάτω ή άνω
άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών ή
β) εμφανίζουν σοβαρή κινητική
αναπηρία:
βα) του ενός ή και των δύο κάτω άκρων
με ποσοστό αναπηρίας συνολικά όχι μικρότερο του 67%.
ββ) του ενός ή και των δύο κάτω άκρων
με συμμετοχή κινητικής αναπηρίας του ενός ή και των δύο άνω άκρων με ποσοστό
αναπηρίας συνολικά όχι μικρότερο του 67%, από το οποίο το 40% τουλάχιστον από
το ένα κάτω άκρο.
γ) έχουν ολική και από τους δύο
οφθαλμούς τύφλωση με ποσοστό αναπηρίας 100%.
δ) είναι νοητικά καθυστερημένοι με
δείκτη νοημοσύνης κάτω του 40% ή
ε) πάσχουν από αυτισμό, εφόσον αυτός συνοδεύεται
από επιληπτικές κρίσεις ή πνευματική καθυστέρηση ή οργανικό ψυχοσύνδρομο, οι
οποίοι εξαιτίας των παθήσεων αυτών έχουν καταστεί ανάπηροι με συνολικό ποσοστό
αναπηρίας από 67% και άνω, είναι ανίκανοι για εργασία και έχουν ανάγκη βοήθειας
ή
στ) πάσχουν από μεσογειακή αναιμία,
δρεπανοκυτταρική ή μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία ή
ζ) πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια
τελικού σταδίου ή έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση νεφρού
η) πάσχουν από συγγενική αιμορραγική
διάθεση (αιμορροφιλία).
3.Οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα
μέχρι και 2650 κ.εκ. και 3650 κ.εκ. που ανήκουν:
Σε ανάπηρους πολίτες, οι οποίοι έχουν
πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών, με ποσοστό
αναπηρίας 80% και άνω κατ’εξαίρεση απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας για αυτοκίνητο
μέχρι 2650 κ.εκ. και για ποσοστό αναπηρίας 100% μέχρι 3650 κ.εκ.
Σημειώσεις:
Οι ως άνω απαλλαγές των αναπήρων
χορηγούνται, εφόσον :
. H κυριότητα του οχήματος ανήκει 100%
στον ανάπηρο, όπως αυτή προκύπτει από την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
. Η πάθηση από την οποία πάσχει ο
ανάπηρος εμπίπτει στις προαναφερόμενες διατάξεις . Ο ανάπηρος δεν έχει στην
κατοχή του άλλο όχημα στο οποίο να έχει χορηγηθεί απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας
(όπως αυτό προκύπτει από σχετική υπεύθυνη δήλωση).
Η απαλλαγή των τελών κυκλοφορίας
χορηγείται μόνο με την έκδοση σχετικής απόφασης του Προϊσταμένου της αρμόδιας
Δ.Ο.Υ. και αφορά στα επόμενα έτη από την έκδοσή της, με εξαίρεση τα νέα οχήματα
τα οποία θα λαμβάνουν απαλλαγή και για το πρώτο έτος ταξινόμησης.
. Για αυτοκίνητο που ανήκε σε θανόντα
ανάπηρο, στον οποίο είχε χορηγηθεί απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας λόγω της
αναπηρίας του, οι κληρονόμοι, στους οποίους περιέρχεται αυτό οφείλουν τέλη
κυκλοφορίας από το επόμενο του θανάτου του κληρονομούμενου ημερολογιακό έτος.
11) Σε ποιους φορείς γίνεται η πληρωμή
των τελών κυκλοφορίας;
Για όλες τις κατηγορίες οχημάτων:
-Στις Τράπεζες, τα ΕΛΤΑ και το Ταμείο
Παρακαταθηκών και Δανείων
-Στις Δ.Ο.Υ. και τα κλιμάκια των
Δ.Ο.Υ., :
όταν η καταβολή γίνεται προ χορήγησης νέας άδειας
κυκλοφορίας αυτοκινήτου οχήματος, η καταβολή μπορεί να γίνει στα Κλιμάκια των
Δ.Ο.Υ. στη Αττική ή στις κατά περίπτωση αρμόδιες Δ.Ο.Υ. της Περιφέρειας,
όταν απαιτείται διόρθωση στοιχείων
αρχείου οχημάτων της Γ.Γ.Π.Σ., η καταβολή μπορεί να γίνει και στην Δ.Ο.Υ. στην
οποία θα γίνει η διόρθωση
όταν αποδεδειγμένα δεν παρέχεται από
το σύστημα Κωδικός Πληρωμής, η καταβολή μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ.
όταν έχουν αφαιρεθεί τα στοιχεία
κυκλοφορίας του οχήματος, με πράξη Αστυνομικής Αρχής, λόγω οφειλής τελών
κυκλοφορίας, η καταβολή μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ.
όταν πρόκειται για άρση ακινησίας,
εκούσιας ή αναγκαστικής, η καταβολή μπορεί να γίνει μόνο στις αρμόδιες. για τη
φορολογία εισοδήματος του ιδιοκτήτη του οχήματος Δ.Ο.Υ.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_6QSr781PA_z9NTjzUjJ0KORkhT5yjAlGTOvcA5Dcc-yeJPlKWfZ_j9vGqlhQt6zOJhGcnkflpQv2T3FV5kUKvRqBkJUl3cMQC8a5vg0YwA_ndKLxpRqN8RrrxRTB01-U_c6Zgh0p8dTr/s1600/telh-kykloforias.jpg
12) Πώς χορηγείται η προσωρινή άδεια
κυκλοφορίας;
Αρμόδια υπηρεσία για την χορήγηση της
προσωρινής άδειας και την έκδοση πινακίδας «Μ» είναι η Δ.Ο.Υ. (από 1-3-2004, σύμφωνα
με την υπ’ αριθμ. 1109354/1188/Τα&ΕΦ/ΠΟΛ1132/3-12-2003).
Η προσωρινή άδεια χορηγείται σε
εξαιρετικές περιπτώσεις, που αναφέρονται κατωτέρω και μόνο, με την καταβολή 10
ευρώ την ημέρα για τα αυτοκίνητα και 3 ευρώ την ημέρα για τις μοτοσυκλέτες:
-Για τα ενάριθμα αυτοκίνητα που
βρίσκονται σε ακινησία, μέχρι δυο φορές ετησίως διάρκειας μέχρι τριών (3)
ημερών κατ’ετος, μόνο για επισκευή ή έλεγχο από ΚΤΕΟ ή παράδοση του οχήματος
στις εγκαταστάσεις συλλογής οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής και εφόσον ασφαλιστούν.
-Για τα ανάριθμα ασφαλισμένα
αυτοκίνητα ή μοτοσυκλέτες χορηγείται άπαξ ετησίως και μέχρι τρείς (3) ημέρες
μόνο για τη μεταφορά τους από τον τόπο αγοράς ή τελωνισμού στον τόπο
ταξινόμησης, ή για έλεγχο από το ΚΤΕΟ ή για επισκευή τους. (ν. 4254/2014, άρθρο
τρίτο, υποπαρ. Δ4)
13) Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται
για τη θέση σε ακινησία των αυτοκινήτων οχημάτων;
α) Εκούσια ακινησία:
Για τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης
αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, κατατίθενται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας:
-Δήλωση ακινησίας
-Τα στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και
πινακίδες κυκλοφορίας)
-Δήλωση του Ν. 1599/1986 ότι η
ακινητοποίηση του οχήματος γίνεται σε κλειστό ιδιωτικό χώρο καθώς και τα
στοιχεία του ιδιοκτήτη αυτού.
Για τα Επαγγελματικά αυτοκίνητα ΙΧ
(ΦΙΧ) οι ακινησίες αυτών γίνονται στις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του
Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Σε περίπτωση που τα στοιχεία
κυκλοφορίας υποβληθούν στη Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να διαβιβασθούν στις ανωτέρω
Υπηρεσίες.
β)Αναγκαστική ακινησία:
ι) ανωτέρα βία (καταστροφή , πυρκαγιά
κλπ): Βεβαίωση ολοσχερούς καταστροφής από Δημόσια αρχή
ιι) κλοπή: Βεβαίωση Αστυνομίας ότι
έχει καταγγελθεί η κλοπή και ότι σχηματίσθηκε δικογραφία και αποστάλθηκε στον
Εισαγγελέα.
ιιι) υπεξαίρεση, κατάσχεση κλπ:
Καταδικαστική απόφαση δικαστηρίου και έκθεση κατασχέσεως, αντίστοιχα,
ιν) κυκλοφορία στο εξωτερικό: Βεβαίωση
των αρχών του κράτους κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, σε επίσημη μετάφραση από τις
Ελληνικές Προξενικές Αρχές.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στην περίπτωση της
αναγκαστικής ακινησίας, όπου τα στοιχεία κυκλοφορίας δεν είναι κατατεθειμένα
στη Δ.Ο.Υ., και της κυκλοφορίας στο εξωτερικό, οι κάτοχοι των οχημάτων
υποχρεούνται να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς πρόστιμο, εντός 10 ημερών
από το γεγονός που αίρει την ακινησία πχ α) προκειμένου περί κλοπής, από την
απόδοση του οχήματος στον κάτοχο, β) εξόδου στο εξωτερικό, από την είσοδό του
στη χώρα κλπ.
14) Ποιες ενέργειες απαιτούνται για
την άρση της ακινησίας επιβατικών ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων και
μοτοσικλετών;
Ο κάτοχος του οχήματος υποβάλλει
αίτηση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Καταβάλλει τα τέλη κυκλοφορίας,
καθόσον δεν αίρεται η ακινησία εάν ο κάτοχος του οχήματος δεν πληρώσει
προηγουμένως τα τέλη κυκλοφορίας του έτους κατά το οποίο γίνεται η άρση.
Εξαιρετικά για το 2016, δίνεται,
εναλλακτικά, η δυνατότητα, σε ενδιαφερόμενους κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων
ή μοτοσυκλετών, οι οποίοι τα έχουν θέσει εμπρόθεσμα σε ακινησία, να άρουν την
ακινησία για τα εν λόγω οχήματα καταβάλλοντας, πριν την άρση, τα τέλη
κυκλοφορίας για το έτος αυτό, ως εξής:
- για άρση ακινησίας χρονικής
διάρκειας 1 μηνός, καταβάλλονται τα 2/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων
τελών κυκλοφορίας
- για άρση ακινησίας χρονικής
διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 4/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα
ετήσιων τελών κυκλοφορίας
- για άρση ακινησίας για τα υπόλοιπο
διάστημα του έτους και μέχρι το τέλος αυτού (31.12.2016), καταβάλλονται τα
δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας που
απομένουν από την ημερομηνία της άρσης μέχρι και το τέλος του έτους συν 2/12
των αναλογούντων ετήσιων τελών.
Προκειμένου για τον υπολογισμό του
ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας που γίνεται η άρση της ακινησίας,
λογίζεται ως ολόκληρος μήνας ανεξάρτητα από τη χρονική στιγμή της άρσης αυτής.
Η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία
(Δ.Ο.Υ.) από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος θα πραγματοποιείται την
τελευταία εργάσιμη ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας του οχήματος, για την οποία
έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης επιστροφής ή
μη επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο ίσο με
το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας
15) Πως πραγματοποιείται η οριστική
διαγραφή των οχημάτων;
Η οριστική διαγραφή των οχημάτων, στις
περιοχές της χώρας όπου έχει αρχίσει η εφαρμογή του Π.Δ.116/2004, γίνεται με
την παράδοση αυτών στις αδειοδοτημένες από την Ε.Δ.Ο.Ε.(ΤΗΛ 2106899039 ή
www.edoe.gr) εγκαταστάσεις ανακύκλωσης οχημάτων, προκειμένου να εκδοθούν τα
πιστοποιητικά καταστροφής και να ολοκληρωθεί η διαγραφή τους.
Στις λοιπές περιοχές της χώρας,
αρμόδιες για την οριστική διαγραφή των οχημάτων είναι οι Περιφερειακές
Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Κάντε κλικ στην ετικέτα
να δείτε τα βιβλία μας
|
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Ρωτήστε μας
Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Εκτύπωση
πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με
μικρό κόστος
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου