Σάββατο 6 Μαΐου 2017

Οι έλεγχοι στα είδη Διπλής Χρήσης του Τελωνείου ιδιαίτερα στην Εξαγωγή (Μάθημα 6) 6 Μαΐου 2017


Οι έλεγχοι στα είδη Διπλής Χρήσης του Τελωνείου  ιδιαίτερα στην Εξαγωγή (Μάθημα 6) 6 Μαΐου 2017


Ι. ΕΙΔΗ ΔΙΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
(α) Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 428/2009 του Συμβουλίου της 5ης Μαΐου 2009 περί κοινοτικού συστήματος ελέγχου των εξαγωγών, της μεταφοράς, της μεσιτείας και της διαμετακόμισης ειδών διπλής χρήσης,
- Περίληψη του κανονισμού
- Ιστορικό
(β) Βέλτιστες πρακτικές στον τομέα του ελέγχου των εξαγωγών ειδών διπλής χρήσης για τις οποίες συμφώνησαν τα κράτη μέλη
(γ) Κοινή δράση 401/2001/ΚΕΠΠΑ σχετικά με τον έλεγχο της τεχνικής βοήθειας που αφορά ορισμένες στρατιωτικές τελικές χρήσεις
ΙΙ. ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
(α) Κοινή θέση του Συμβουλίου για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού
(β) Δραστηριότητες ευαισθητοποίησης από την ΕΕ για την προώθηση σε τρίτες χώρες του ελέγχου των εξαγωγών όπλων και των αρχών και κριτηρίων του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων
(γ) Στήριξη της ΕΕ για μια νομικά δεσμευτική διεθνή Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων
(δ) Έλεγχος της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα
Ι. ΕΙΔΗ ΔΙΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
α) Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 428/2009 του Συμβουλίου της 5ης Μαΐου 2009 (+COR) περί κοινοτικού συστήματος ελέγχου των εξαγωγών, της μεταφοράς, της μεσιτείας και της διαμετακόμισης ειδών διπλής χρήσης (αναδιατύπωση) (και διορθωτικό) που τέθηκε σε ισχύ στις 27 Αυγούστου 2009.
(Κατά την ίδια ημερομηνία καταργήθηκε ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1334/2000 του Συμβουλίου της 22ας Ιουνίου 2000 περί κοινοτικού συστήματος ελέγχου των εξαγωγών ειδών και τεχνολογίας διπλής χρήσης)
(Σημ. : Η λειτουργία αναζήτησης επιτρέπει τη γρήγορη αναδίφηση τόσο στο σώμα του κανονισμού όσο και στους καταλόγους ειδών διπλής χρήσης υποκείμενων σε ελέγχους).
Περίληψη
Οι εξαγωγές, η μεταφορά, η μεσιτεία και η διαμετακόμιση ειδών διπλής χρήσης υπόκεινται σε ελέγχους, που έχουν θεσπισθεί σε κοινοτικό επίπεδο με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 428/2009. Ο κανονισμός αυτός, ο οποίος αποβλέπει στη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου και στη συγκέντρωση των διαθέσιμων μέσων στον έλεγχο των ευαίσθητων εξαγωγών, των μεταφορών, της μεσιτείας και της διαμετακόμισης ειδών διπλής χρήσης και την καταπολέμηση της απάτης, αποτελείται από τα εξής κύρια στοιχεία :
το σώμα του κανονισμού, όπου μεταξύ άλλων :
- ορίζεται (στο άρθρο 2) τι νοούνται ως «είδη διπλής χρήσης» (όπου περιλαμβάνονται και το λογισμικό και η τεχνολογία), «εξαγωγή», «εξαγωγέας», «διασάφηση εξαγωγής», «μεσίτης» και «μεσιτικές υπηρεσίες», «διαμετακόμιση» η «Κοινοτική Γενική Άδεια Εξαγωγής» και άλλοι τύποι αδειών εξαγωγής που μπορούν να χορηγηθούν σε εθνικό επίπεδο,
- περιγράφεται το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού :
- πέραν των ειδών διπλής χρήσης που απαριθμούνται στο Παράρτημα I του κανονισμού, με το άρθρο 4 - το γνωστό ως «σαρωτική ρήτρα» - επιβάλλεται υποχρέωση άδειας για την εξαγωγή οποιουδήποτε είδους προορίζεται ή ενδέχεται να προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε σχέση με όπλα μαζικής καταστροφής καθώς και των συμβατικών όπλων όταν προορίζονται για τόπους υποκείμενους σε απαγορεύσεις αποστολής όπλων,
- θεσπίζεται Κοινοτική Γενική Άδεια Εξαγωγής (άρθρο 9 παράγραφος 1 και Παράρτημα II), για την εξαγωγή όλων των απαριθμούμενων ειδών διπλής χρήσης εκτός από τα όντως πιο ευαίσθητα, προς επτά «ομόφρονες» τρίτες χώρες,
- για όλες τις άλλες εξαγωγές για τις οποίες δυνάμει του κανονισμού απαιτείται άδεια, επαφίεται στις εθνικές αρχές η τελική απόφαση σχετικά με τη χορήγηση εθνικής, συνολικής ή ατομικής άδειας εξαγωγής (άρθρο 9 παράγραφος 2)· επιτυγχάνεται έτσι ισορροπία μεταξύ της αρχής της κοινοτικής αρμοδιότητας και των θεμιτών μελημάτων των κρατών μελών ως προς τη διατήρηση του ελέγχου των θεμάτων που άπτονται της εθνικής τους ασφάλειας,
- ορίζονται κανόνες περί ανταλλαγής πληροφοριών και διαβουλεύσεων μεταξύ κρατών μελών σχετικά με τις αποφάσεις χορήγησης αδειών εξαγωγής κλπ. (Άρθρο 13),  
- συγκροτείται «Ομάδα Συντονισμού» (άρθρο 23) απαρτιζόμενη από αντιπροσώπους καθενός κράτους μέλους υπό την προεδρία της Επιτροπής, με καθήκον την εξέταση θεμάτων σχετικών με την εφαρμογή του κανονισμού. Σύμφωνα με το άρθρο 23 παράγραφος 2, η Ομάδα Συντονισμού δύναται να συμβουλεύεται φορείς αντιπροσωπευτικούς των εξαγωγέων τους οποίους αφορά ο κανονισμός.
τα Παραρτήματα :
- Παράρτημα I Κοινός κατάλογος ειδών διπλής χρήσης υποκείμενων σε ελέγχους.
Ο κατάλογος αυτός έχει καταρτισθεί σε πλήρη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις και δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει τα κράτη μέλη ως μέρη των οικείων διεθνών καθεστώτων μη διάδοσης και ρυθμίσεων ελέγχου εξαγωγών (συμπεριλαμβανομένων του Διακανονισμού του Wassenaar, του Καθεστώτος Ελέγχου Πυραυλικής Τεχνολογίας, της Ομάδας Πυρηνικών Προμηθευτών, και της Ομάδας της Αυστραλίας) ή επικυρώνοντας τις οικείες διεθνείς συνθήκες (όπως τη Σύμβαση περί Χημικών Όπλων), ενημερώνεται δε ανάλογα με τις εξελίξεις των εν λόγω καθεστώτων, διακανονισμών και διεθνών συνθηκών.
- Παράρτημα II Η Κοινοτική Γενική Άδεια Εξαγωγής, βάσει της οποίας όλα τα απαριθμούμενα είδη διπλής χρήσης εκτός από τα πιο ευαίσθητα μπορούν να εξάγονται στην Αυστραλία, την Ελβετία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία και τη Νορβηγία.
- Παράρτημα IIIα Υπόδειγμα προς χρήση από όλα τα κράτη μέλη για τις εθνικές, συνολικές και ατομικές άδειες εξαγωγής.
- Παράρτημα IIIβ Υπόδειγμα προς χρήση από όλα τα κράτη μέλη για τις άδειες μεσιτικών υπηρεσιών
- Παράρτημα IIIγ Κοινά στοιχεία για τη δημοσίευση των γενικών αδειών εξαγωγής.
- Παράρτημα IV Επιβολή ελέγχου στις ενδοκοινοτικές μεταβιβάσεις των πιο ευαίσθητων από τα είδη διπλής χρήσης που απαριθμούνται στο Παράρτημα I.
Στο σημείο αυτό περιλαμβάνονται λεπτομέρειες σχετικά με τις εθνικές αρμόδιες αρχές των κρατών μελών που είναι υπεύθυνες για τη χορήγηση αδειών εξαγωγής, μαζί με τις διαδικτυακές διευθύνσεις των ιστοτόπων των κρατών μελών που παρέχουν πληροφορίες όσον αφορά τη νομοθεσία και τις εθνικές διαδικασίες περί ελέγχου των εξαγωγών.
Ιστορικό
Τον Ιούνιο του 2003 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης ενέκρινε το Πρόγραμμα Δράσης κατά της διάδοσης των όπλων μαζικής καταστροφής, η παράγραφος 21 του οποίου ζητούσε την έναρξη μιας "αξιολόγησης από ομοτίμους των εξαγωγικών ελέγχων όλων των κρατών μελών και των προσχωρουσών χωρών". Η παράγραφος 21 αναφέρει ότι «προκειμένου να συντονισθούν καλύτερα οι δραστηριότητες ελέγχου των εξαγωγών των κρατών μελών της ΕΕ και να αποκομίσει η κάθε χώρα γνώσεις από τις εμπειρίες των άλλων χωρών, θα πρέπει να διενεργηθεί μια Αξιολόγηση από Ομοτίμους σε όλα τα κράτη μέλη και τις προσχωρούσες χώρες».
Η στρατηγική της ΕΕ κατά της διάδοσης όπλων μαζικής καταστροφής, που εγκρίθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 2003, περιέχει ως ένα στοιχείο για τη δράση της ΕΕ την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του ελέγχου των εξαγωγών σε μια διευρυμένη Ευρώπη και επαναλαμβάνει ότι είναι ανάγκη να υπάρξει μια επιτυχής Αξιολόγηση από Ομοτίμους.
Το πρώτο στάδιο της Αξιολόγησης από τους Ομοτίμους ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2004. Η εκτέλεση του σταδίου αυτού της αξιολόγησης έγινε καθ’ ομάδες δύο ή τριών χωρών, που εξέτασαν την εθνική νομοθεσία και την εφαρμογή της προκειμένου να αναγνωρισθούν οι βέλτιστες πρακτικές στη διευρυμένη Ένωση. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής συντόνισαν την Αξιολόγηση από Ομοτίμους επικουρούμενες από μια ειδική ομάδα (Task Force), η οποία συνέταξε ανάλυση και συστάσεις βασισμένες σε εκθέσεις των ομάδων των επί μέρους χωρών. Στις 13 Δεκεμβρίου 2004 το Συμβούλιο ενέκρινε μια δήλωση, όπου επαναλαμβάνει τις συστάσεις που προέκυψαν από την εν λόγω Αξιολόγηση και υπογραμμίζει τη σημασία που αποδίδει η ΕΕ στους αποτελεσματικούς ελέγχους των εξαγωγών, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά.
Η εφαρμογή των συστάσεων που προέκυψαν από την Αξιολόγηση από Ομοτίμους προωθήθηκε κατά προτεραιότητα από την Ομάδα «Αγαθά διπλής χρήσης» του Συμβουλίου το 2005 και 2006.
Η Επιτροπή, βάσει των συζητήσεων σχετικά με την εφαρμογή της Αξιολόγησης από Ομοτίμους, στο πλαίσιο τόσο της Ομάδας «Αγαθά διπλής χρήσης» όσο και της Ομάδας Συντονισμού του άρθρου 18 καθώς και των αποτελεσμάτων από συνεδριάσεις διαβούλευσης με εξαγωγείς, υπέβαλε στο Συμβούλιο, στις 18 Δεκεμβρίου 2006 ανακοίνωση και πρόταση για αναδιατυπωμένο κανονισμό του Συμβουλίου για τη θέσπιση κοινοτικού καθεστώτος για τον έλεγχο των εξαγωγών ειδών και τεχνολογίας διπλής χρήσης, όπου λαμβάνονται υπόψη οι συστάσεις της Αξιολόγησης από Ομοτίμους και τα αποτελέσματα από επακόλουθη μελέτη αξιολόγησης των επιπτώσεων καθώς και οι υποχρεώσεις των κρατών δυνάμει της αποφάσεως 1540 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.
Όπως είχε αναγγελθεί στην παραπάνω ανακοίνωση, βάσει των συζητήσεων που διεξήγαγε η υποομάδα για τις νέες Γενικές Κοινοτικές Άδειες Εξαγωγής (ΓΚΑΕ) της Ομάδας «Αγαθά διπλής χρήσης» κατά το 2007, η Επιτροπή υπέβαλε το Δεκέμβριο του 2008 στο Συμβούλιο πρόταση για νέες Γενικές Κοινοτικές Άδειες για ορισμένα μη ευαίσθητα είδη διπλής χρήσης σε συγκεκριμένες μη ευαίσθητες χώρες. Η πρόταση καλύπτει έξι νέες ΓΚΑΕ.
(β) Βέλτιστες πρακτικές στον τομέα του ελέγχου των εξαγωγών ειδών διπλής χρήσης για τις οποίες συμφώνησαν τα κράτη μέλη
(ι) ένας αναλυτικός κατάλογος ελέγχου τον οποίο τα κράτη μέλη μπορούν να χρησιμοποιούν ως κριτήριο αξιολόγησης των υφισταμένων πρακτικών τους για την αλληλεπίδραση με τη βιομηχανία ώστε να επιτευχθεί υψηλότερος βαθμός ευαισθητοποίησης από τις επιχειρήσεις της ΕΕ για τον έλεγχο των εξαγωγών και ώστε να εξασφαλισθεί η εκ μέρους τους πλήρης υποστήριξη και ενεργός συνεργασία για την καταπολέμηση της διάδοσης όπλων μαζικής καταστροφής, σημειώθηκε σε έκθεση του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2005.
(ιι) συστάσεις βέλτιστων πρακτικών για στοιχεία μιας κοινοτικής βεβαίωσης τελικής χρήσης
Μετά τις συστάσεις της Αξιολόγησης από Ομοτίμους του 2004 η Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων, κατά τη συνεδρίασή της στις 23 Δεκεμβρίου 2008, σημείωσε τις συστάσεις βέλτιστων πρακτικών για στοιχεία μιας κοινοτικής βεβαίωσης τελικής χρήσης (εγκρίθηκαν από την Ομάδα «Αγαθά διπλής χρήσης»), που θα πρέπει να προσκομίζεται, κατά περίπτωση, δεόντως υπογεγραμμένη και σφραγισμένη, από τους εξαγωγείς οι οποίοι ζητούν από τις εθνικές αρχές τους άδειες εξαγωγής ειδών διπλής χρήσης (βλ. άρθρο 9 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 428/2009 του Συμβουλίου).
Για περισσότερες πληροφορίες βλ.
http://www.ec.europa.eu/comm/trade/issues/sectoral/industry/dualuse/index_en.htm
γ) Κοινή δράση 401/2001/ΚΕΠΠΑ σχετικά με τον έλεγχο της τεχνικής βοήθειας που αφορά ορισμένες στρατιωτικές τελικές χρήσεις
Με την επιβολή ελέγχων στην τεχνική βοήθεια τη σχετική με όπλα μαζικής καταστροφής, το εν λόγω κείμενο συνιστά ένα πρώτο βήμα προς την εναρμόνιση των ελέγχων των υπηρεσιών που σχετίζονται με αγαθά διπλής χρήσης. Στο άρθρο 3 μεθοδεύεται και ένα δεύτερο βήμα, καθότι προβλέπεται το ενδεχόμενο της εφαρμογής τέτοιων ελέγχων και στις περιπτώσεις όπου η τεχνική βοήθεια αφορά συμβατικές στρατιωτικές τελικές χρήσεις και παρέχεται σε χώρες που υπόκεινται σε απαγόρευση αποστολής όπλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ ή του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
α) ΚΟΙΝΗ ΘΕΣΗ 2008/944/ΚΕΠΠΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού
Ιστορικό και περίληψη
Η ΕΕ έχει διαδραματίσει επί πολλά έτη ηγετικό ρόλο στον έλεγχο των εξαγωγών όπλων, τόσο σε περιφερειακό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Το 1998 το Συμβούλιο θέσπισε τον Κώδικα Συμπεριφοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Εξαγωγές Όπλων, με τον οποίο ορίσθηκαν οκτώ κριτήρια για την εξαγωγή συμβατικών όπλων, καθιερώθηκε μηχανισμός κοινοποίησης αρνήσεων και διαβουλεύσεων και προβλέφθηκε διαδικασία διαφάνειας μέσω της δημοσιεύσεως των ετήσιων εκθέσεων της ΕΕ σχετικά με τις εξαγωγές όπλων. Ο Κώδικας συνέβαλε σημαντικά στην εναρμόνιση των εθνικών πολιτικών ελέγχου των εξαγωγών όπλων, ενώ οι αρχές και τα κριτήριά του έχουν υιοθετηθεί επισήμως από διάφορες τρίτες χώρες.
Το Συμβούλιο αξιολογούσε την εφαρμογή του Κώδικα σε ετήσια βάση (βλ. Πρώτη, Δεύτερη, Τρίτη, Τέταρτη, Πέμπτη, Έκτη, Έβδομη, Όγδοη, Ένατη και Δέκατη Ετήσια Έκθεση).
Για επόμενες εκθέσεις, βλέπε κατωτέρω.
Η κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ, που υιοθετήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 2008, σηματοδότησε την επίσημη επιτυχή ολοκλήρωση μιας επανεξέτασης του Κώδικα και συνιστά άλλο ένα σημαντικό βήμα στη βελτίωση των προτύπων της ΕΕ όσον αφορά τον έλεγχο των εξαγωγών. Η κοινή θέση αποτελεί ένα ευρέως ενημερωμένο και αναβαθμισμένο μέσο που αντικαθιστά τον Κώδικα Συμπεριφοράς. Περιλαμβάνει διάφορα νέα στοιχεία, τα οποία εμβαθύνουν και διευρύνουν το πεδίο εφαρμογής. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν την επέκταση των ελέγχων στη μεσιτεία, τις δραστηριότητες διαμετακόμισης και τις άυλες μεταφορές τεχνολογίας καθώς και στην εφαρμογή ενισχυμένων διαδικασιών προς εναρμόνιση των εξαγωγικών πολιτικών των κρατών μελών. Τα κράτη μέλη, αναγνωρίζοντας την ειδική ευθύνη των κρατών που εξάγουν στρατιωτική τεχνολογία και εξοπλισμό, επιβεβαίωσαν τη βούλησή τους όσον αφορά την πρόληψη της εξαγωγής στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για ανεπιθύμητους σκοπούς όπως η εσωτερική καταστολή ή διεθνείς επιθετικές ενέργειες ή να συμβάλουν σε περιφερειακή αποσταθεροποίηση.
Το άρθρο 8, παράγραφος 2 της κοινής θέσης ΕΕ προβλέπει τη δημοσίευση ετήσιας έκθεσης της ΕΕ
(βλ. ενδέκατη ετήσια έκθεση).
Σύμφωνα με τη Λειτουργική Διάταξη 5 του Κώδικα συμπεριφοράς της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης για την εξαγωγή όπλων του 1998, το Συμβούλιο θέσπισε στις 13 Ιουνίου 2000 τον Κοινό Κατάλογο Εξοπλισμού διεπόμενου από τον Κώδικα Συμπεριφοράς και ταυτόχρονα τη δήλωση 2000/C/191/01. Η πιο πρόσφατη μορφή του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ενημερώνει τις προηγούμενες μορφές, θεσπίσθηκε από το Συμβούλιο στις 15 Φεβρουαρίου 2010. Στο άρθρο 12 της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ ορίζεται ότι ο Κοινός Στρατιωτικός Κατάλογος της ΕΕ αποτελεί το στοιχείο αναφοράς για τους εθνικούς καταλόγους στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού των κρατών μελών, αλλά δεν τους υποκαθιστά άμεσα.
Ο κοινός στρατιωτικός κατάλογος της ΕΕ χρησιμεύει επίσης ως βάση για την ερμηνεία, εκ μέρους των κρατών μελών, όλων των απαγορεύσεων εξαγωγών όπλων που έχει επιβάλει η ΕΕ.
Οι Οδηγίες Χρήσης, που καταρτίζονται και ενημερώνονται τακτικά από την Ομάδα «Εξαγωγές Συμβατικών Όπλων», χρησιμεύουν ως κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή της κοινής θέσης από τα κράτη μέλη (βλ. άρθρο 13 της κοινής θέσης). Απευθύνονται κυρίως στους υπευθύνους της χορήγησης αδειών εξαγωγής.
Η παράγραφος 4.1.2 των Οδηγιών Χρήσης απαιτεί από τα κράτη μέλη που εξάγουν εξοπλισμό αναγραφόμενο στον Κοινό Στρατιωτικό Κατάλογο της ΕΕ να δημοσιεύουν εθνική έκθεση σχετικά με τις αμυντικές εξαγωγές τους. Τα περισσότερα κράτη μέλη δημοσιεύουν τις εθνικές εκθέσεις τους στο Διαδίκτυο, ως εξής :

Αυστρία :
(Κυβέρνηση http://www.austria.gv.at Υπουργ. Εξωτερικών http://www.bmaa.gv.at)
Βέλγιο :
« Rapport du Gouvernement au Parlement sur la loi relative à l'importation, l'exportation et le transit d'armes
http://www.diplomatie.be/fr/press/homedetails.asp?TEXTID=8481
(diplobel.fgov.be)
http://docs.vlaanderen.be/buitenland/deelsites/wapenhandel.htm
http://gov.wallonie.be/code/fr/rap_2005.pdf
Βουλγαρία :
http://www.mee.government.bg/ind/lic/arms.html
Τσεχική Δημοκρατία :
« Yearly National Reports : 2001, 2002, 2003, 2004 »
http://www.mzv.cz/wwwo/mzv/default.asp?ido=15135&idj=2&amb=1&ikony=True&trid=1&prsl=True&pocc1=8
(www.mzv.cz/kontrolaexportu)
Δανία :
« Udforsel af vaben og produkter med dobbelt anvendelse fra Danmark 2004 »

β) Δραστηριότητες ευαισθητοποίησης από την ΕΕ για την προώθηση σε τρίτες χώρες του ελέγχου των εξαγωγών όπλων και των αρχών και κριτηρίων του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων
(i) ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 2008/230/ ΚΕΠΠΑ της 17ης Μαρτίου 2008 προς υποστήριξη των δραστηριοτήτων της ΕΕ για την προώθηση σε τρίτες χώρες του ελέγχου των εξαγωγών όπλων και των αρχών και κριτηρίων του κώδικα συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων.
Η κοινή δράση διαθέτει ποσό ύψους 500.500 Ευρώ από το γενικό προϋπολογισμό της ΕΕ για τη χρηματοδότηση σεμιναρίων, τα οποία θα διοργανωθούν από την Προεδρία (με τη συνδρομή της Γραμματείας του Συμβουλίου) με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων σε θέματα ελέγχου εξαγωγών όπλων από τα κράτη μέλη ΕΕ και τις ενδιαφερόμενες τρίτες χώρες, ιδίως τις άμεσα γειτονικές. Στους δικαιούχους συγκαταλέγονται οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι βορειοαφρικανικοί και μεσογειακοί εταίροι και οι εταίροι της Ανατολικής Ευρώπης και του Καυκάσου στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Γειτονίας, καθώς και η Τουρκία και η Ουκρανία. Μεταξύ των στόχων των σεμιναρίων περιλαμβάνονται η προώθηση των κριτηρίων και των αρχών του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων και η παροχή βοήθειας για τη σύνταξη και εφαρμογή νομοθετημάτων που να εξασφαλίζουν αποτελεσματικό έλεγχο των εξαγωγών όπλων.
Η τελική έκθεση της Κοινής Δράσης του Συμβουλίου 2008/230/ΚΕΠΠΑ , στην οποία προσαρτώνται εκθέσεις για κάθε ένα από τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σύμφωνα με την Κοινή δράση, εκτίθεται στο εγγρ. 17645/09.
(ii) ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 2009/1012/ ΚΕΠΠΑ της 22ας Δεκεμβρίου 2009 για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της ΕΕ για την προώθηση σε τρίτες χώρες του ελέγχου των εξαγωγών όπλων και των αρχών και κριτηρίων της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ
Δεδομένης της επιτυχούς εφαρμογής της κοινής δράσης 2008/230/ΚΕΠΠΑ, που το Συμβούλιο θεώρησε ότι βοήθησε να τεθούν τα θεμέλια για την εδραίωση μιας όλο και πιο υπεύθυνης και αποτελεσματικής νομοθεσίας και πρακτικών όσον αφορά τον έλεγχο των εξαγωγών στις ενδιαφερόμενες χώρες, το Συμβούλιο εξέδωσε στις 22 Δεκεμβρίου 2009 την απόφαση 2009/1012/ΚΕΠΠΑ στην οποία προβλέπονται πρόσθετα, πιο προχωρημένα σεμινάρια με τους ίδιους δικαιούχους (εκτός της Τουρκίας) με αυτούς που καθορίζονται στην Κοινή Δράση:
γ) Στήριξη της ΕΕ σε μια νομικά δεσμευτική διεθνή Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων
Από το 2005, όπου το ΗΒ δρομολόγησε πρωτοβουλία για την προώθηση της έκδοσης μιας Συνθήκης για το Εμπόριο Όπλων (ΣΕΟ) το 2005, η ΕΕ ανέλαβε πλήρη δέσμευση για αυτό το σχέδιο.
Στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών η ΕΕ στήριξε πλήρως τη διαδικασία έκδοσης μιας ΣΕΟ.
Στις 19 Ιανουαρίου 2009 η Ευρωπαϊκή Ένωση έλαβε επίσης συγκεκριμένα μέτρα για να προωθηθεί η ΣΕΟ με την έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου 2009/42/ΚΕΠΠΑ για την προώθηση της διαδικασίας έκδοσης μιας Συνθήκης για το Εμπόριο των Όπλων. Στόχος της απόφασης είναι η αύξηση της ευαισθητοποίησης των εθνικών και περιφερειακών παραγόντων, των κρατών μελών των Ηνωμένων Εθνών, της κοινωνίας των πολιτών και της βιομηχανίας, σχετικά με τις τρέχουσες συζητήσεις σε διεθνές επίπεδο με θέμα μια ΣΕΟ, καθώς και η ενθάρρυνση συνομιλιών μεταξύ των κρατών μελών των Ηνωμένων Εθνών, ιδίως μεταξύ εκείνων που δεν συμμετέχουν στην Ομάδα Κυβερνητικών Εμπειρογνωμόνων. Αυτοί οι στόχοι θα επιδιωχθούν με τη διοργάνωση έξι περιφερειακών σεμιναρίων, μιας παράλληλης εκδήλωσης επ' ευκαιρία της 64ης συνόδου της Πρώτης Επιτροπής της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, και ενός εναρκτήριου και ενός καταληκτικού σεμιναρίου.
δ) Έλεγχος της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα
Στις 23 Ιουνίου 2003 το Συμβούλιο υιοθέτησε την κοινή θέση 2003/468/ΚΕΠΠΑ για τον έλεγχο της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα, με στόχο τη ρύθμιση της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα προκειμένου να αποφευχθεί η καταστρατήγηση των απαγορεύσεων που επιβάλλουν τα Ηνωμένα Έθνη, η ΕΕ ή ο ΟΑΣΕ στις εξαγωγές όπλων.
Η κοινή θέση περιέχει σειρά διατάξεων που πρέπει να εφαρμοσθούν μέσω της εθνικής νομοθεσίας και απαιτεί από τα κράτη μέλη να λάβουν τα αναγκαία μέτρα ελέγχου δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα στην επικράτειά τους ή δραστηριότητες μεσαζόντων οι οποίοι είναι υπήκοοί τους.

Ειδικότερα, απαιτεί από τα κράτη μέλη να αξιολογούν τις αιτήσεις έκδοσης άδειας για συγκεκριμένες πράξεις διαμεσολάβησης με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Συμπεριφοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εξαγωγές όπλων, να θεσπίσουν σύστημα για την ανταλλαγή πληροφοριών όσον αφορά τις δραστηριότητες διαμεσολάβησης και να θεσπίσουν κατάλληλες κυρώσεις προκειμένου να εξασφαλισθεί η ουσιαστική διενέργεια ελέγχων.
,
ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Κάντε κλικ στην ετικέτα να δείτε τα βιβλία μας 

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου