Γνωμοδότηση Ευρ. Οικ. Κοιν, Επιτροπής (ΕΟΚΕ) για το αντιντάμπινγκ. C- 209 (Μάθημα 3) 5 Ιουλίου 2017
30.6.2017
|
EL
|
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
C 209/66
|
Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής
και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Πρόταση κανονισμού για την τροποποίηση του
κανονισμού (ΕΕ) 2016/1036 για την άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν
αντικείμενο ντάμπινγκ εκ μέρους χωρών μη μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του
κανονισμού (ΕΕ) 2016/1037 για την άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν
αντικείμενο επιδοτήσεων εκ μέρους χωρών μη μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
[COM(2016) 721 final]
(2017/C 209/12)
Εισηγητής:
|
ο κ. Christian BÄUMLER
|
Συνεισηγητής:
|
ο κ. Andrés
BARCELÓ DELGADO
|
Αίτηση γνωμοδότησης
|
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 24.11.2016
|
Νομική βάση
|
Άρθρο 304 της Συνθήκης για τη
λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
|
|
Αρμόδιο τμήμα
|
REX
|
Υιοθετήθηκε από το τμήμα
|
6.3.2017
|
Υιοθετήθηκε από την Ολομέλεια
|
29.3.2017
|
Σύνοδος ολομέλειας αριθ.
|
524
|
Αποτέλεσμα της ψηφοφορίας
(υπέρ/κατά/αποχές)
|
194/0/1
|
1. Συμπεράσματα και συστάσεις
1.1.
|
Η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) υποστηρίζει θερμά το
ανοικτό και θεμιτό εμπόριο και αναγνωρίζει την αξία του ως κινητήρια δύναμη
για την ανάπτυξη και την απασχόληση.
|
1.2.
|
Η ΕΟΚΕ ζητά ισότιμους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαίων και μη
ευρωπαίων εξαγωγέων παραγωγών και αποτελεσματικά μέσα εμπορικής άμυνας.
|
1.3.
|
Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι συνολικά η πρόταση της Επιτροπής παρέχει μια
ισορροπημένη προσέγγιση μεταξύ, αφενός, του ζητήματος του καθεστώτος
οικονομίας της αγοράς της Κίνας και, αφετέρου, του στόχου της δημιουργίας
μιας αποτελεσματικής μεθόδου υπολογισμού του ντάμπινγκ.
|
1.4.
|
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής σύμφωνα με την οποία το
περιθώριο ντάμπινγκ δεν θα πρέπει να υπολογίζεται με την τυπική μεθοδολογία,
αλλά βάσει δεικτών αναφοράς που λαμβάνουν υπόψη τη σημαντική στρέβλωση της
παραγωγής και το κόστος πωλήσεων. Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι στη γνωμοδότησή της
του 2016 σχετικά με την εξασφάλιση βιώσιμης απασχόλησης και ανάπτυξης στον
κλάδο της χαλυβουργίας είχε ήδη ζητήσει να μη χρησιμοποιείται η τυπική
μεθοδολογία στους ελέγχους των κινεζικών εισαγωγών για την καταπολέμηση του
ντάμπινγκ και των παράνομων επιδοτήσεων, εφόσον η εν λόγω χώρα δεν πληρούσε
τα πέντε κριτήρια της ΕΕ για να θεωρείται οικονομία της αγοράς.
|
1.5.
|
Η ΕΟΚΕ χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να χρησιμοποιούνται
συγκεκριμένα κριτήρια προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν σημαντικές
στρεβλώσεις στην κατάσταση της αγοράς. Η ΕΟΚΕ σημειώνει ότι η τήρηση των
προτύπων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας και των πολυμερών συμφωνιών για το
περιβάλλον, θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη.
|
1.6.
|
Η ΕΟΚΕ καλεί το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να δηλώσουν ρητά ότι η
Επιτροπή θα εκδώσει ειδικές ανά χώρα εκθέσεις για κάθε χώρα με σημαντικές
στρεβλώσεις της αγοράς. Ο στόχος θα περιλαμβάνει όλες τις χώρες που,
αθροιστικά, ευθύνονται για το 70 % των ερευνών κατά του ντάμπινγκ που
δρομολογήθηκαν την προηγούμενη πενταετή περίοδο.
|
1.7.
|
Εντούτοις, η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι εξακολουθεί να υπάρχει περιθώριο
βελτίωσης της πρότασης της Επιτροπής όσον αφορά την τροποποίηση του βασικού
κανονισμού αντιντάμπινγκ της ΕΕ σχετικά με την αποτελεσματικότητα και
εφαρμοσιμότητα της διαδικασίας ελέγχων κατά του ντάμπινγκ (νομικό καθεστώς,
σκοπιμότητα και συνάφεια των προτεινόμενων εκθέσεων) και ιδίως σχετικά με το
βάρος της απόδειξης, το οποίο δεν θα πρέπει να μεταφέρεται στην ευρωπαϊκή
βιομηχανία.
|
1.8.
|
Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει ότι στη διαδικασία καταγγελιών κατά του ντάμπινγκ και
κατά των επιδοτήσεων πρέπει επίσης να έχουν πρόσβαση οι μικρές και μεσαίες
επιχειρήσεις.
|
1.9.
|
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει τις μεταβατικές ρυθμίσεις και τις ρυθμίσεις
διαβουλεύσεων που προτείνει η Επιτροπή.
|
1.10.
|
Η ΕΟΚΕ παροτρύνει την Επιτροπή να διασφαλίσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό
τη συμβατότητα της νέας πολιτικής αντιντάμπινγκ της ΕΕ με τη συμφωνία
αντιντάμπινγκ του ΠΟΕ ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια δικαίου.
|
1.11.
|
Η ΕΟΚΕ συνιστά η πολιτική εμπορικής άμυνας έναντι χωρών με σημαντικές
στρεβλώσεις της αγοράς θα πρέπει να υιοθετήσει μια διεθνώς συντονισμένη
προσέγγιση η οποία δεν θα περιορίζεται στα σύνορα της ΕΕ. Απαιτείται στενός
συντονισμός με τους μείζονες εμπορικούς εταίρους.
|
1.12.
|
Η ΕΟΚΕ επικροτεί την πρόταση της Επιτροπής σχετικά με τις αλλαγές που
προτείνονται στον κανονισμό κατά των επιδοτήσεων.
|
1.13.
|
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι η αποδοτικότητα των διαδικασιών που αφορούν τα
μέσα εμπορικής άμυνας (ΜΕΑ) συνδέεται επίσης με την πρόταση του 2013 για τον
εκσυγχρονισμό των ΜΕΑ, συμπεριλαμβανομένου του κανόνα του χαμηλότερου δασμού.
Η ΕΟΚΕ εμμένει στην κρισιμότητα της σημασίας της οριστικοποίησης και έγκρισης
της δέσμης για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΑ τους επόμενους μήνες, προκειμένου να
δημιουργηθεί ένα στέρεο και αποτελεσματικό σύστημα εμπορικής άμυνας και να
εξασφαλιστεί η απασχόληση και η ανάπτυξη στην ΕΕ.
|
2. Πλαίσιο και κύρια σημεία του εγγράφου
της Επιτροπής
2.1.
|
Η πρόταση της Επιτροπής (1) τροποποιεί τον κανονισμό (ΕΕ)
2016/1036 για την άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν αντικείμενο
ντάμπινγκ εκ μέρους χωρών μη μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον κανονισμό
(ΕΕ) 2016/1037 για την άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν αντικείμενο
επιδοτήσεων εκ μέρους χωρών μη μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αλλαγές
σχετίζονται με υπολογισμούς αντιντάμπινγκ, καθώς και με διαδικασίες κατά των
επιδοτήσεων.
|
2.2.
|
Η νέα πρόταση της Επιτροπής εισάγει αλλαγές στον βασικό κανονισμό
αντιντάμπινγκ καταργώντας τη διάκριση μεταξύ χωρών με καθεστώς οικονομίας της
αγοράς και χωρών που δεν έχουν οικονομία της αγοράς και είναι μέλη του ΠΟΕ. Η
μέθοδος της «ανάλογης χώρας» μπορεί να εξακολουθήσει να ισχύει για χώρες που
δεν είναι μέλη του ΠΟΕ και δεν έχουν οικονομία της αγοράς. Η τυπική
μεθοδολογία θα ισχύει για όλα τα μέλη του ΠΟΕ, εκτός από την περίπτωση ουσιαστικών
στρεβλώσεων της αγοράς. Σε αυτήν την περίπτωση, το νέο άρθρο 2
παράγραφος 6α επιτρέπει η κανονική αξία να ορίζεται με βάση το κόστος
παραγωγής και πώλησης, αντικατοπτρίζοντας τις τιμές χωρίς στρεβλώσεις ή βάσει
δεικτών αναφοράς.
|
2.3.
|
Ακόμα και εάν η νέα πρόταση κανονισμού είναι «ουδέτερη όσον αφορά τις
χώρες», συνδέεται στενά με τη λήξη ισχύος του άρθρου 15 στοιχείο α
σημείο ii του πρωτοκόλλου προσχώρησης της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό
Εμπορίου (ΠΟΕ) της 11ης Δεκεμβρίου 2016. Οι συνέπειες αυτής της λήξης
ισχύος επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες (2).
|
2.4.
|
Βάσει της τυπικής μεθοδολογίας, το ντάμπινγκ πρέπει να υπολογίζεται με τη
σύγκριση των τιμών εξαγωγής προς την ΕΕ με τις εγχώριες τιμές ή το κόστος των
προϊόντων στη χώρα εξαγωγής. Εντούτοις, για χώρες που δεν έχουν οικονομία
αγοράς η ΕΕ χρησιμοποιεί σήμερα την αποκαλούμενη «μέθοδο της ανάλογης χώρας»,
σύμφωνα με την οποία οι εγχώριες τιμές αντικαθίστανται από τιμές και κόστος
άλλης «ανάλογης χώρας» ως βάση υπολογισμού.
|
2.5.
|
Ο κανονισμός (ΕΕ) 2016/1036 για την άμυνα κατά των εισαγωγών που
αποτελούν αντικείμενο ντάμπινγκ κατονομάζει τις χώρες του ΠΟΕ που θεωρούνται
χώρες χωρίς οικονομία της αγοράς (3), για τις οποίες πρέπει να ακολουθείται
μια μη τυποποιημένη μεθοδολογία αντιντάμπινγκ.
|
2.6.
|
Εντούτοις, το γεγονός ότι η λήξη ισχύος του άρθρου 15 στοιχείο α
σημείο ii του πρωτοκόλλου προσχώρησης της Κίνας ενδέχεται να ερμηνευθεί ως
εξαναγκασμός της ΕΕ να χορηγήσει καθεστώς οικονομίας της αγοράς στην Κίνα
ανάγκασε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει διαφορετικά σενάρια σχετικά με το
πώς θα διατηρήσει ισχυρά μέσα εμπορικής άμυνας (ΜΕΑ), προστατεύοντας
παράλληλα την ευρωπαϊκή βιομηχανία από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και τηρώντας
τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον ΠΟΕ.
|
2.7.
|
Το 2016 διεξήχθη εντατική συζήτηση μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ και
των ενδιαφερόμενων φορέων. Η ΕΟΚΕ συμμετείχε σε αυτήν τη συζήτηση και στη
γνωμοδότησή της με θέμα «Οι επιπτώσεις σε βασικούς βιομηχανικούς τομείς (και
στις θέσεις εργασίας και στην ανάπτυξη) της ενδεχόμενης χορήγησης του
καθεστώτος της οικονομίας της αγοράς στην Κίνα (για σκοπούς των μέσων
εμπορικής άμυνας) (4)» επέμεινε ότι η ΕΕ δεν θα πρέπει να
χάσει τα εργαλεία διασφάλισης ενός ελεύθερου και θεμιτού εμπορίου με την
Κίνα, διότι διαφορετικά θα χαθεί ένας απαράδεκτος αριθμός θέσεων εργασίας
(που φτάνει τις εκατοντάδες χιλιάδες). Η ΕΟΚΕ επέμεινε ότι αυτές οι απώλειες
θα συγκεντρώνονταν σε συγκεκριμένους τομείς και περιφέρειες, που θα
επηρεάζονταν σε σοβαρό βαθμό· τομείς όπως το αλουμίνιο, τα ποδήλατα, τα
κεραμικά, τα ηλεκτρόδια, τα σιδηροκράματα, το γυαλί, το χαρτί, οι ηλιακοί
συλλέκτες, ο χάλυβας και τα ελαστικά επίσωτρα. Η ΕΟΚΕ κάλεσε την Ευρωπαϊκή
Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να προωθήσουν τον θεμιτό
ανταγωνισμό σε διεθνή κλίμακα, ως τρόπο ενεργού υπεράσπισης των συγκεκριμένων
θέσεων εργασίας και των αξιών της ευρωπαϊκής κοινωνίας, και να ενισχύσουν το
εισόδημα και τον πλούτο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (5). Στις 12 Μαΐου 2016, το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο ενέκρινε ψήφισμα σχετικά με το καθεστώς οικονομίας της αγοράς της
Κίνας.
|
2.8.
|
Οι προτάσεις της Επιτροπής περιλαμβάνουν μη εξαντλητικό κατάλογο
κριτηρίων στον οποίο επισημαίνονται σημαντικές στρεβλώσεις της αγοράς που
σχετίζονται κυρίως με την κρατική παρέμβαση στον κλάδο. Οι υπηρεσίες της
Επιτροπής δύνανται να εκδίδουν δημόσιες εκθέσεις που θα περιγράφουν τη
συγκεκριμένη κατάσταση σχετικά με τις συνθήκες της αγοράς σε κάθε χώρα ή
κλάδο. Οι εν λόγω εκθέσεις και τα αποδεικτικά στοιχεία επί των οποίων αυτές
θα στηρίζονται θα επισυνάπτονται στον φάκελο της έρευνας που σχετίζεται με
την εν λόγω χώρα ή τον κλάδο, έτσι ώστε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να μπορούν
να υποβάλλουν τις απόψεις τους και τα σχόλιά τους.
|
2.9.
|
Η πρόταση της Επιτροπής, πέραν της νέας μεθοδολογίας υπολογισμού του
ντάμπινγκ, ορίζει μεταβατικές ρυθμίσεις για τα υφιστάμενα μέτρα εμπορικής
άμυνας και τους συνεχιζόμενους ελέγχους. Η πρόταση της Επιτροπής αναφέρει ότι
το νέο σύστημα θα εφαρμόζεται μόνο σε υποθέσεις που ξεκίνησαν μετά την έναρξη
ισχύος των νέων διατάξεων. Η εισαγωγή της νέας μεθοδολογίας δεν αποτελεί
επαρκή αιτιολογία για την επανεξέταση των υφιστάμενων μέτρων αντιντάμπινγκ.
Τα αιτήματα επανεξέτασης της μεθοδολογίας μπορούν να υποβληθούν μόνο μετά την
εκκίνηση επανεξέτασης ενόψει της λήξης ισχύος του μέτρου.
|
2.10.
|
Η πρόταση της Επιτροπής περιλαμβάνει επίσης αλλαγές σχετικά με τον τρόπο
με τον οποίο η ΕΕ ελέγχει τις επιδοτήσεις που χορηγούνται σε τρίτες χώρες και
διευκρινίζει σε τροποποίηση του βασικού κανονισμού κατά των επιδοτήσεων ότι
οι συμπληρωματικές επιδοτήσεις που διαπιστώνονται κατά τον έλεγχο για την
καταπολέμηση των παράνομων επιδοτήσεων ή της επανεξέτασής του μπορούν να
αντικατοπτριστούν στον υπολογισμό των μέτρων κατά των επιδοτήσεων.
|
3. Γενικές παρατηρήσεις
3.1.
|
Η ΕΟΚΕ στηρίζει την πολιτική της ΕΕ για ανοικτό και θεμιτό εμπόριο. Η ΕΕ
(δρώντας εξ ονόματος των κρατών μελών της, δεδομένου ότι η κοινή εμπορική
πολιτική αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕ) προωθεί το ανοικτό εμπόριο
και αναγνωρίζει την αξία του εμπορίου ως κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης και
της απασχόλησης.
|
3.2.
|
Η ΕΟΚΕ επικροτεί τα αποτελεσματικά μέσα εμπορικής άμυνας. Στην εμπορική
πολιτική της η ΕΕ απαιτεί από τους εγχώριους και ξένους παραγωγούς να
δραστηριοποιούνται με ισότιμους όρους ανταγωνισμού. Ως εκ τούτου, αντιτίθεται
στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και εφαρμόζει τη δική της νομοθεσία
χρησιμοποιώντας μέσα εμπορικής άμυνας (ΜΕΑ), συμπεριλαμβανομένων μέτρων
αντιντάμπινγκ και αντιστάθμισης.
|
3.3.
|
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι τα περισσότερα μέτρα αντιντάμπινγκ που ισχύουν για
τις κινεζικές εισαγωγές επικεντρώνονται σε συγκεκριμένους τομείς, με
κυριότερο τον κλάδο της χαλυβουργίας. Αυτός ο κλάδος εξυπηρετεί εξίσου
κατάντη και ανάντη κλάδους. Παρέχοντας περισσότερες από 350 000 άμεσες
θέσεις εργασίας και πολλά εκατομμύρια ακόμα θέσεις εργασίας σε συναφείς κλάδους,
διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην κατασκευαστική βιομηχανία και την
ευρωπαϊκή οικονομία γενικότερα.
|
3.4.
|
Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι συνολικά η πρόταση της Επιτροπής παρέχει μια
ισορροπημένη προσέγγιση μεταξύ, αφενός, του ζητήματος του καθεστώτος
οικονομίας της αγοράς της Κίνας και, αφετέρου, του στόχου της δημιουργίας
μιας αποτελεσματικής μεθόδου υπολογισμού ντάμπινγκ ουδέτερης όσον αφορά τις
χώρες.
|
3.5.
|
Η ΕΟΚΕ χαιρετίζει την τροποποίηση του βασικού κανονισμού κατά των
επιδοτήσεων, ο οποίος αποσαφηνίζει τη διαδικασία ελέγχου παράνομων
επιδοτήσεων.
|
3.6.
|
Η ΕΟΚΕ προτείνει οι αιτιολογικές σκέψεις των κανονισμών να καθιστούν
σαφές ότι η τροποποίηση του βασικού κανονισμού αντιντάμπινγκ δεν χορηγεί στην
Κίνα καθεστώς οικονομίας της αγοράς.
|
3.7.
|
Εντούτοις, η ΕΟΚΕ επεσήμανε ότι στις 13 Δεκεμβρίου 2016 η Κίνα
ζήτησε διαβουλεύσεις του ΠΟΕ με τις ΗΠΑ και την ΕΕ, επειδή οι τελευταίες δεν
συμμορφώνονται με τη συμφωνία αντιντάμπινγκ του ΠΟΕ, και ότι για την ΕΕ αυτές
οι διαβουλεύσεις καλύπτουν τόσο τον ισχύοντα βασικό κανονισμό αντιντάμπινγκ
όσο και την προτεινόμενη τροποποίησή του, που εξετάζεται σε αυτήν τη
γνωμοδότηση. Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει τις παλαιότερες νομικές διαφορές, που
αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα των προβλημάτων. Συνεπώς, η ΕΟΚΕ εκφράζει την
ανησυχία της για την ασφάλεια δικαίου σχετικά με την προτεινόμενη τροποποίηση
του κανονισμού αντιντάμπινγκ και καλεί την Επιτροπή να παράσχει βάσιμη
αιτιολόγηση για τη συμβατότητα του νέου συστήματος με τους κανόνες
αντιντάμπινγκ του ΠΟΕ.
|
3.8.
|
Η ΕΟΚΕ αναφέρει ότι κανένας από τους μεγάλους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ
δεν έχει αλλάξει τις μεθοδολογίες του για το αντιντάμπινγκ, ακόμη και ενόψει
της λήξης ισχύος του άρθρου 15 στοιχείο α σημείο ii του πρωτοκόλλου
προσχώρησης της Κίνας στον ΠΟΕ. Αυτή η στρατηγική σχετίζεται με την εκκρεμή
διαδικασία που έχει εκκινήσει η Κίνα ενώπιον του ΠΟΕ, το αποτέλεσμα της
οποίας αναμένεται.
|
3.9.
|
Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξει μια διεθνώς συντονισμένη
προσέγγιση για αυτήν την υπόθεση η οποία δεν θα περιορίζεται στα σύνορα της
ΕΕ.
|
3.10.
|
Ως εκ τούτου, η ΕΟΚΕ παροτρύνει την Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και το
Συμβούλιο να παρακολουθούν στενά τις νέες εξελίξεις στις πολιτικές εμπορικής
άμυνας των μεγάλων εμπορικών εταίρων και να αναλύουν τον αντίκτυπό τους στο
ισοζύγιο των ροών εμπορικών συναλλαγών.
|
3.11.
|
Η ΕΟΚΕ σημειώνει ότι η Επιτροπή των Περιφερειών ζήτησε την κατάργηση του
κανόνα του χαμηλότερου δασμού (6). Τον Απρίλιο του 2014, το Κοινοβούλιο
συνέστησε τον περιορισμό του κανόνα του χαμηλότερου δασμού στην περίπτωση του
εργασιακού και περιβαλλοντικού ντάμπινγκ. Η ΕΟΚΕ στη γνωμοδότησή της του 2016
ζήτησε επίσης την κατάργηση του κανόνα του χαμηλότερου δασμού για τις
εισαγωγές χάλυβα.
|
3.12.
|
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΟΚΕ τονίζει ότι η αποδοτικότητα των διαδικασιών
που αφορούν τα μέσα εμπορικής άμυνας (ΜΕΑ) συνδέεται επίσης με την πρόταση
του 2013 για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΑ. Η ΕΟΚΕ σημειώνει ότι η δέσμη για τον
εκσυγχρονισμό των ΜΕΑ και η νέα μέθοδος υπολογισμού του περιθωρίου ντάμπινγκ
καλύπτουν διαφορετικές, τεχνικά και νομικά μη συναφείς πτυχές της πολιτικής
αντιντάμπινγκ της ΕΕ και της εφαρμογής της, παρότι συνδέονται στενά. Η ΕΟΚΕ
επισημαίνει ότι η πλήρης αξιοποίηση του περιθωρίου ντάμπινγκ θα προάγει
περαιτέρω τον στόχο της επίτευξης όρων οικονομίας της αγοράς σε όλες τις
χώρες μέλη του ΠΟΕ και σημειώνει την κρισιμότητα της σημασίας της
οριστικοποίησης και έγκρισης της δέσμης για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΑ τους
επόμενους μήνες, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα στέρεο και αποτελεσματικό
σύστημα μέσων εμπορικής άμυνας και να εξασφαλιστεί η απασχόληση και η
ανάπτυξη στην ΕΕ.
|
4. Ειδικές παρατηρήσεις
4.1.
|
Η ΕΟΚΕ επικροτεί την πρόταση της Επιτροπής (άρθρο 2
παράγραφος 6 στοιχείο α) για την αλλαγή της μεθοδολογίας
υπολογισμού έτσι ώστε σε περίπτωση σημαντικών στρεβλώσεων σε ορισμένες χώρες
να μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια μη τυπική μεθοδολογία και θεωρεί ότι αυτή η
μεθοδολογία θα επιτρέψει στην Επιτροπή να ορίσει και να μετρήσει το
πραγματικό μέγεθος του ντάμπινγκ.
|
4.2.
|
Η ΕΟΚΕ στη γνωμοδότησή της (7) του 2016 σχετικά με την
εξασφάλιση βιώσιμης απασχόλησης και ανάπτυξης στον κλάδο της χαλυβουργίας
είχε ήδη ζητήσει να μη χρησιμοποιείται η τυπική μεθοδολογία στους ελέγχους
των κινεζικών εισαγωγών για την καταπολέμηση του ντάμπινγκ και των παράνομων
επιδοτήσεων, εφόσον η εν λόγω χώρα δεν πληρούσε τα πέντε κριτήρια της ΕΕ
προκειμένου να θεωρείται οικονομία της αγοράς. Αυτό συνάδει με το ψήφισμα του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Μάιο του 2016.
|
4.3.
|
Η ΕΟΚΕ συμφωνεί με την εκτίμηση της Επιτροπής ότι οι τιμές και το κόστος
σε ορισμένες χώρες είναι τεχνητά χαμηλές λόγω της κρατικής επιρροής, γεγονός
που σημαίνει ότι δεν αντικατοπτρίζουν ρεαλιστικά τις δυνάμεις της αγοράς. Οι
εγχώριες τιμές και το κόστος υπόκεινται σε σημαντική στρέβλωση λόγω της
κρατικής παρέμβασης. Συνεπώς, σε τέτοιες περιπτώσεις οι εγχώριες τιμές δεν θα
πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη σύγκριση με τις τιμές εξαγωγών.
|
4.4.
|
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι η αφορμή για την ενεργοποίηση του νέου υπολογισμού
είναι πλέον η σημαντική στρέβλωση της αγοράς για την οποία ο κανονισμός
παρέχει έναν μη εξαντλητικό κατάλογο παραδειγμάτων. Ωστόσο, η ΕΟΚΕ σημειώνει
επίσης ότι η παραβίαση των ελάχιστων εργασιακών και περιβαλλοντικών προτύπων
ενδέχεται να συμβάλει στη στρέβλωση του ανταγωνισμού με τις επιχειρήσεις της
ΕΕ και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, ιδίως αν αποτελεί μέρος του κρατικού
κανονιστικού πλαισίου. Επιπλέον, η συμβατότητα της νέας μεθόδου με τους
κανόνες του ΠΟΕ θα πρέπει να αξιολογηθεί προσεκτικά.
|
4.5.
|
Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει ότι η Κίνα ζήτησε τη σύσταση επίσημης ομάδας στο
πλαίσιο του ΠΟΕ σχετικά με τη λεγόμενη προσέγγιση της «ανάλογης χώρας» που
χρησιμοποιείται από την ΕΕ, και επισημαίνει ότι η ΕΕ ασχολείται επί του
παρόντος με την καθιέρωση μιας νέας μεθοδολογίας, σύμφωνης με όλες τις
διεθνείς συμφωνίες. Η ΕΟΚΕ είναι της γνώμης ότι, εάν η απόφαση του ΠΟΕ
καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η λήξη της ισχύος του άρθρου 15
στοιχείο α) σημείο ii) δεν συνεπάγεται αυτομάτως τη χορήγηση καθεστώτος
οικονομίας της αγοράς στην Κίνα και ότι η Κίνα οφείλει να σεβαστεί τις
υπόλοιπες δεσμεύσεις που ανέλαβε με το πρωτόκολλο προσχώρησής της, τότε η
χρήση της μεθοδολογίας της «ανάλογης χώρας» θα πρέπει να διατηρηθεί.
|
4.6.
|
Η ΕΟΚΕ αναφέρει ότι σύμφωνα με την προτεινόμενη νομοθεσία, η Επιτροπή
μπορεί να προετοιμάσει και να εκδώσει εκθέσεις στις οποίες θα περιγράφει τις
ειδικές συνθήκες της αγοράς σε κάθε χώρα ή κλάδο. Αυτές οι εκθέσεις και τα
αποδεικτικά στοιχεία στα οποία θα βασίζονται θα αποτελούν μέρος οποιουδήποτε
ελέγχου αντιντάμπινγκ στην εν λόγω χώρα ή τον κλάδο και θα δημοσιεύονται. Η
βιομηχανία της ΕΕ θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιήσει αυτές τις εκθέσεις
κατά την υποβολή καταγγελίας ή αιτήματος επανεξέτασης. Εντούτοις, η ΕΟΚΕ
εκφράζει τις ανησυχίες της για το γεγονός ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής δεν υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση του σημερινού αριθμού προσωπικού
που χειρίζεται τα μέσα εμπορικής άμυνας. Επίσης σημειώνει ότι το νομικό
καθεστώς αυτών των εκθέσεων δεν έχει καθοριστεί και δεν είναι σαφές το πώς θα
μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι εν λόγω εκθέσεις σε περίπτωση νομικής
αμφισβήτησης τους από την ενδιαφερόμενη χώρα. Δεν αναφέρεται επίσης το πόσο
συχνά θα ενημερώνονται οι εκθέσεις και πώς θα προσαρμόζονται στις ειδικές
προκλήσεις του κλάδου.
|
4.7.
|
Η ΕΟΚΕ ανησυχεί επίσης για το γεγονός ότι αυτές οι εκθέσεις δεν είναι
υποχρεωτικές (η πρόταση αναφέρει ότι «οι υπηρεσίες της Επιτροπής μπορούν να
εκδίδουν έκθεση») και ζητά τον σαφέστερο ορισμό του βάρους της απόδειξης στην
προτεινόμενη νομοθεσία.
|
4.8.
|
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι η διαδικασία καταγγελιών αντιντάμπινγκ πρέπει να
είναι αποτελεσματική, ρεαλιστική και εφικτή. Ωστόσο, η ΕΟΚΕ δεν μπορεί να
αποδεχθεί την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης. Το βάρος της απόδειξης δεν
θα πρέπει να επιβαρύνει τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις της ΕΕ ούτε την
Επιτροπή όσον αφορά την απόδειξη της ύπαρξης ντάμπινγκ. Οι σχετικές
απαιτήσεις συλλογής δεδομένων θα πρέπει να παραμείνουν βιώσιμες.
|
4.9.
|
Η ΕΟΚΕ τονίζει ότι η διαδικασία καταγγελιών αντιντάμπινγκ πρέπει επίσης
να είναι προσβάσιμη στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και θα πρέπει να
δοθεί ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να διασφαλιστεί ότι αυτές οι επιχειρήσεις
μπορούν να αναλάβουν το κόστος ελέγχου και των σχετικών απαιτήσεων συλλογής
δεδομένων.
|
4.10.
|
Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι οι μεταβατικές ρυθμίσεις που προτείνονται από την
Επιτροπή είναι προς το συμφέρον της νομικής σαφήνειας και τις υποστηρίζει.
|
Βρυξέλλες 29 Μαρτίου 2017.
Ο Πρόεδρος της
Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
Γιώργος ΝΤΆΣΗΣ
(1) COM(2016) 721 final.
(2) Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την περίοδο 2012-2016 δρομολογήθηκαν 73 νέες έρευνες για
υποθέσεις ντάμπινγκ και παράνομων επιδοτήσεων εκ των οποίων 42 % αφορούσαν
την Κίνα, 10 % την Ινδία, 5 % τη Ρωσία, 5 % την Ινδονησία και
5 % την Τουρκία. Το 2016, τα περισσότερα από τα προσωρινά μέτρα
επιβλήθηκαν πρωτίστως στην Κίνα, και ορισμένα στη Ρωσία, στη Λευκορωσία και
στην Κορέα.
(3) Κανονισμός (ΕΕ) 2016/1036 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 8ης Ιουνίου 2016, για την
άμυνα κατά των εισαγωγών που αποτελούν αντικείμενο ντάμπινγκ εκ μέρους χωρών μη
μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 176 της
30.6.2016, σ. 21).
Γνωρίστε τα βιβλία
μας στις Ετικέτες του BLOG
|
ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα
|
Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα
= PrePrint.gr
Με μικρό κόστος
|
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Απορίες στα ξενόγλωσσα
Τιμολόγια,
Φορτωτικές, Πιστοποιητικά, Διατακτικές
Λεξικό
Μεταφοράς,
Τελωνείου, Ναυτιλίας, Logistics
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου