Μάθημα: Επιβάτες - Οικοσκευές - Αυτοκίνητα (11)
Περιεχόμενα
-Επιβάτες Οικοσκευές Αυτοκίνητα
-Αθλητές Επισκέπτες Τελωνεία
ΤΟ
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
α. Γενικά
Μια άλλη μεγάλη κατηγορία συναλλαγής του επιβάτη με τα τελωνεία είναι τα
αντικείμενα (αυτοκίνητο, μοτοποδήλατο, σκάφος, φωτογραφική μηχανή κλπ) που
φέρει μαζί του και θα τα χρησιμοποιήσει με την ευκαιρία της επίσκεψης του στη
χώρα. Αυτά συνήθως τα αντικείμενα είναι μη αναλώσιμα. Μια εκτενή περιγραφή
αυτής της συναλλαγής με το τελωνείο, δηλαδή του τελωνειακού καθεστώτος της
προσωρινής εισαγωγή περιγράφεται σε παρακάτω κεφάλαιο.
Περιεχόμενα
-Επιβάτες Οικοσκευές Αυτοκίνητα
-Αθλητές Επισκέπτες Τελωνεία
ΣΕΙΡΑ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΥ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΟΥ
Γιώργος Γιωγγαράς
ΕΠΙΒΑΤΕΣ
ΟΙΚΟΣΚΕΥΕΣ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Τελωνειακός
Καθεστώς Επιβατών
Προσωρινή
Εισαγωγή Αυτοκινήτων ΙΧ
Ατέλειες
Οικοσκευών και Αυτοκινήτων
Μετοικούντες
Πειραιάς 2001
Εκδόσεις –
Γιωγγαράς
Βιβλίο σελ 90
|
ΑΓΟΡΑΣΤΕ
ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΑΣ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΣΤΕ
www.bookstars.gr
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ
ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ 8
α. Γενικά........................................................................................ 8
Α.1. Η διαμετακόμιση αποσκευών..................................... 18
A. ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΑΤΕΛΕΙΕΣ............................................. 19
Α-1 Αυτοκίνητα και Οικοσκευές με ατέλειες κατά την
είσοδο των Ταξιδιωτών 19
α. Δικαιούχα πρόσωπα............................................................ 19
β. Προσωπικά είδη που προβλέπεται
απαλλαγή:.............. 24
β.α. Είδη οικοσκευής:.......................................................... 24
β.α.1.2 Απαρίθμηση των ειδών οικοσκευής............ 25
β.α.1.2.1 Προσωπικές αποσκευές Ταξιδιώτες......... 26
β.α.1.2.1.1
Ποινές ανακριβών δηλώσεων σε αποσκευές 29
β.α.1.2.2 Κληροδοτήματα εξωτερικού..................... 30
β.α.1.2.3 Αντικείμενα συνήθους κατοικίας.............. 31
β.α.1.2.4 Γάμος στο εξωτερικό.................................. 31
β.α.1.2.5 Σπουδαστές, φοιτητές.................................. 32
β.β. Μέσα μεταφοράς:.......................................................... 32
α. Έκταση απαλλαγής για το αυτοκίνητο................. 33
β. Είδη τελωνειακής ατέλειας..................................... 34
1) ατελής εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου από
αναπήρους έλληνες πολίτες 34
2) ατελής εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου από
πολύτεκνους 35
3) ατελής εισαγωγή επιβατικών αυτοκινήτων που
καταστρέφονται από τρομοκρατικές ενέργειες 36
4) μετοικεσία - ατέλειες........................................... 36
γ. Περιορισμοί μετά την εισαγωγή του αυτοκινήτου 37
δ. Μετοικεσία αυτοκινήτου από κράτος μέλος της
Κοινότητας 39
β.γ. Λοιπά είδη:..................................................................... 39
Α-2 Διευκολύνσεις κατά την έξοδο των ταξιδιωτών........... 40
Β. ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ................................................... 42
Β-1 Αυτοκίνητα ΙΧ,
λοιπά οχήματα και άλλα είδη με προσωρινή εισαγωγή 58
Β-1.1 Κατηγορίες δικαιούχων προσώπων
προσωρινής εισαγωγής 58
α) Πρόσωπα με συνήθη κατοικία στο εξωτερικό που
επισκέπτονται πρoσωρινά την Ελλάδα.(Τουρίστες) 59
β) Πρόσωπα που έχουν συνήθη κατοικία στην Ελλάδα και
εργάζονται στο εξωτερικό τουλάχιστον έξι μήνες το δωδεκάμηνο 60
γ) Ελληνικά πληρώματα εμπορικών πλοίων γραμμών
εξωτερικού 62
δ) Άλλες ειδικές κατηγορίες................................................. 62
ε) Κοινοτικοί πολίτες........................................................... 66
Β-1.2 Αντικείμενα καθεστώτος προσωρινής
εισαγωγής 67
Β-1.2.1 Οχήματα.......................................................... 67
Β-1.2.2 Άλλα
είδη του ταξιδιώτη.............................. 68
Β-1.3 Απαγορεύσεις, παραβάσεις, πρόσθετα
τέλη στην προσωρινή εισαγωγή 68
Δεν επιτρέπεται:............................................................ 68
Παραβάσεις - Πρόσθετα Τέλη.................................... 69
Β-1.4 Υπόδειγμα δασμοφορολογικής
επιβάρυνσης αυτοκινήτου (τελωνισμός) 70
Γ. ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΑΡΧΗ 74
Γ-1 Πρόταση κανονισμού του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την πρόληψη της
νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες μέσω της τελωνειακής
συνεργασίας 74
Υποχρέωση δήλωσης.............................................................. 83
Ορισμοί....................................................................................... 84
Κοινοποίηση
πληροφοριών................................................... 84
Εξουσίες των
αρμοδίων αρχών............................................ 86
Κυρώσεις................................................................................... 87
Σχέσεις με τις
τρίτες χώρες.................................................. 88
Έναρξη ισχύος.......................................................................... 89
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.......................................................................... 89
Δ. ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΤΡΙΤΗ ΧΩΡΑ................. 89
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ....... 90
ΤΟ
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
α. Γενικά
Το
τελωνειακό καθεστώς των επιβατών εξετάζει τα αγαθά που συνήθως φέρει μαζί του
σε κάθε μετακίνηση ο επιβάτης.
Σαν
προσωπικές [1] αποσκευές επιβατών θεωρούνται μόνο τα αντικείμενα που
φέρει μαζί του ο ταξιδιώτης και προορίζονται για ατομική ή οικογενειακή του
χρήση ή για δώρα.
Οι
ασυνόδευτες [2] αποσκευές που αφικνούνται με φορτωτική, αποτελούν
διαφορετικό τελωνειακό αντικείμενο και έχουν την ίδια μεταχείριση από άποψη
επιβολής δασμών και διαδικασιών, με τα εμπορεύματα.
Στο
τελωνειακό καθεστώς των επιβατών [3] εφαρμόζονται απλοποιημένες τελωνειακές διατυπώσεις
και παρέχονται ατέλειες δασμών και φόρων. Η ευαισθησία που επιδεικνύεται στην
εφαρμογή του καθεστώτος των επιβατών, έπρεπε να υπήρχε και στα άλλα καθεστώτα
των εμπορευμάτων. Αυτό θα συνέτεινε σε μια πιο γρήγορη διακίνηση των φορτίων.
Οι
χορηγούμενες ατέλειες και το ύψος τους είναι περιορισμένες και συνήθως
προσδιορίζονται σύμφωνα με διεθνείς συμβάσεις, που γίνονται οδηγοί για να
προσαρμόζουν τα κράτη τις εθνικές τους νομοθεσίες.
Οι
τελωνειακές διατυπώσεις μπορούν να χωρισθούν σε δύο μεγάλα τμήματα:
Του
ελέγχου των επιβατών και στην συνέχεια των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Ο
τελωνειακός έλεγχος των επιβατών πρέπει να γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή
ταχύτητα και χωρίς ενόχληση [4]. Ο μοντέρνος έλεγχος των προσωπικών αποσκευών στα
αεροδρόμια γίνεται με το σύστημα της διπλής ροής, μιας πράσινης και μιας
κόκκινης. Από την πράσινη ροή περνούν επιβάτες που κατά την κρίση τους δεν
έχουν να δηλώσουν [5] τίποτε, περιλαμβανομένων και των αντικειμένων που
δικαιούνται ατέλεια και στην κόκκινη ροή αυτοί που έχουν να δηλώσουν.
Τελωνειακοί
έλεγχοι δεν αποκλείονται στην πράσινη ροή σύμφωνα με την εκτίμηση των
τελωνειακών υπαλλήλων.
Η
μόρφωση εκτίμησης του τελωνειακού υπαλλήλου για έλεγχο της πράσινης ροής
(ελεύθερης) των αποσκευών επιβάτου, στηρίζεται στην ειλικρίνεια που σχηματίζει
ή όχι από διάφορους παραμέτρους που έχει υπόψη του, όπως τη δήλωση του επιβάτη,
τις στιγμιαίες αντιδράσεις του, τον αριθμό και το είδος των αποσκευών, τη
συχνότητα των ταξιδιών, τη συγκυρία των ταξιδιωτών κλπ.
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα εκτίμησης των τελωνειακών υπαλλήλων όπου οι επιβάτες που περνούν το
συνοριακό τελωνείο των κήπων, προερχόμενοι από την Τουρκία, φορολογούνται με
8.000 δρχ περίπου για δερμάτινο σακάκι που συνήθως φορούν. Η επιβολή αυτή του
κατ' αποκοπή δασμού θεωρήθηκε σκόπιμη από την τελωνειακή αρχή, για να αποτραπεί
διαρροή δασμών και λοιπών φόρων, εύκολης απόκρυψης είδους, συγκυρίας κλπ.
Επιτήδειος επιβάτης πούλμαν, με το τέχνασμα της διανομής στους σαράντα τόσους
συνεπιβάτες ισάριθμων σακακιών, επιχειρεί να αποφύγει τους δασμούς.
Οι
τελωνειακοί υπάλληλοι επιβάλλεται να επιδεικνύουν στον επιβάτη λεπτότητα,
προσήνεια και επιεική τελωνειακή μεταχείριση για να δημιουργούνται ευμενείς
εντυπώσεις στους εξεταζόμενους. Γίνονται τότε μόνο έλεγχοι όπως σε περιπτώσεις
ύπαρξης σοβαρών καταγγελιών ή ενδείξεων, για επιχειρούμενη λαθρεμπορία. Πολύ
μάλιστα περισσότερο όταν ο επιβάτης ξένος ή ομογενής που απουσιάζει για 30 και
περισσότερα χρόνια, εκφράζει την αδημονία του μετά από ένα μακρόχρονο ταξίδι
ενισχυμένη από μια νευρικότητα αναμονής.
Για
τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις, ενώ στα άλλα καθεστώτα, όπως εισαγωγής,
αποταμίευσης, προσωρινής εναπόθεσης, διαμετακόμισης κλπ., χρησιμοποιείται το
(ΕΔΕ) ενιαίο διοικητικό έγγραφο, στους επιβάτες προβλέπεται ειδικό έντυπο για
τον τελωνισμό των αποσκευών τους που ονομάζεται Πρωτόκολλο Εξέτασης Αποσκευών
Επιβάτου (ΠΕΑΕ). [6] [7]
Με
την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου Εξέτασης Αποσκευών Επιβάτου (ΠΕΑΕ) σαν τελωνειακό
παραστατικό, μπορούν να εφαρμοστούν οι δασμοί κατ' αποκοπή (FLAΤ RAΤES). Οι δασμοί κατ' αποκοπή είναι ένα συνολικό ποσοστό
στην αξία των αποσκευών, στο οποίο είναι ενσωματωμένοι εκτός από τους
εισαγωγικούς δασμούς και όλοι οι άλλοι εισπραττόμενοι στα τελωνεία φόροι, ΦΠΑ,
φόροι κατανάλωσης κλπ.
Η
επιλογή για φορολόγηση με το σύστημα των "δασμών κατ' αποκοπή" [8]ανήκει στην διακριτική ευχέρεια του επιβάτη, ο οποίος
μπορεί να ζητήσει την κανονική διαδικασία μέσω τελωνειακού δασμολογίου, όταν
θεωρήσει τον εαυτό του αδικημένο.
Σε
ορισμένα Τελωνεία της Ελλάδας (Αερολιμένας Αθηνών) απλουστεύονται ακόμα
περισσότερο οι τελωνειακές διατυπώσεις που απαιτούνται για τον τελωνισμό των
ειδών που προσκομίζονται από τους επιβάτες. Χρησιμοποιούνται ηλεκτρονικές
υπολογιστικές ταμειακές μηχανές, χωρίς να εκδίδεται το τελωνειακό παραστατικό
ΠΕΑΕ που συνοδεύεται από το απαραίτητο πιστοποιητικό είσπραξης. Με αυτό τον
τρόπο εκδίδεται η ειδική μηχανογραφική χαρτοταινία που αποτελεί απόδειξη
είσπραξης και επέχει θέση αποδεικτικού ειδικής διαχείρισης και άδεια παράδοσης
τελωνισμένων εμπορευμάτων.
Σε
αυτή τη μέθοδο ο προσδιορισμός των επιβαρύνσεων των φόρων, θα γίνεται ανάλογα
με την ειδικότερη δασμολογική και φορολογική διάκριση του τελωνιζόμενου
εμπορεύματος, που στηρίζεται σε επίσημο συγκεντρωτικό πίνακα των εμπορευμάτων
που καταρτίζεται με βάση αυτά που συνήθως φέρνουν μαζί τους οι επιβάτες, μετά
από στατιστική επιλογή.
Η
επιλογή για εφαρμογή τελωνειακών διατυπώσεων με βάση τη μηχανογραφική ταινία
ανήκει στην διακριτική ευχέρεια του επιβάτη. Με άλλα λόγια ο επιβάτης μπορεί να
ζητήσει και τις διατυπώσεις με βάση το Πρωτόκολλο Εξέτασης Αποσκευών Επιβατών
(ΠΕΑΕ) αν αντιληφθεί ότι είναι ο συμφερότερος τρόπος για την δασμολογική
επιβάρυνση των αποσκευών του.
Μεγάλη κατηγορία συναλλαγής του Επιβάτη με τα
Τελωνεία είναι τα αυτοκίνητα, είτε γιατί ο επιβάτης έχει τη δυνατότητα να
προβεί μόνο στους στην αγορά φθηνού αυτοκινήτου της αρεσκείας του από το εξωτερικό και να παρακάμψει τις
αντιπροσωπείες ή μάνδρες μεταχειρισμένων, είτε γιατί θέλει αυτοκίνητο με
ειδικές προδιαγραφές.
Σε τέτοιες περιπτώσεις οι
επιβάτες αντιμετωπίζονται με τις συνήθεις διαδικασίες του διεθνούς εμπορίου
(κατάθεση διασάφησης κλπ). Να πως
αντιμετωπίζει τέτοιες περιπτώσεις το ΥπΟικ: Οχήματα τρίτων χωρών: Πρόσωπα
(αλλοδαποί ή Έλληνες) που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα και μεταφέρουν στη
χώρα μας αυτοκίνητο (επιβατικό ή φορτηγό ή μοτοσικλέτα) ταξινομημένο ή μη σε
τρίτη, εκτός της κοινότητας, χώρα, προκειμένου να το κυκλοφορήσουν νόμιμα στην
Ελλάδα, υποχρεούνται να τηρήσουν διατυπώσεις εισαγωγής (κατάθεση διασάφησης,
προσκόμιση τιμολογίου ή οποιουδήποτε άλλου τίτλου κυριότητας του οχήματος) και να
καταβάλλουν τις οφειλόμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις. Στην περίπτωση κατά
την οποία ο τελωνισμός του εν λόγω οχήματος δεν πραγματοποιηθεί στο τελωνείο
εισόδου, αλλά σε άλλο τελωνείο στο εσωτερικό της χώρας, τότε ο ιδιοκτήτης του
οχήματος, κατά την άφιξη του στο πρώτο ελληνικό τελωνείο, οφείλει να
ακολουθήσει την κατά την τελωνειακή νομοθεσία προβλεπόμενη διαδικασία με
ταυτόχρονη καταβολή ανάλογης εγγύησης, ώστε να εξασφαλισθεί η τελωνειακή
επιτήρηση μέχρι το τελωνείο προορισμού.
[1] "Δασμολογικές Απαλλαγές
Ειδών" "Διοικητική
Κωδικοποίηση" Υπ. Οικονομικών Αθήνα
1986. Σελ. 28 άρθρο 59 Ν. 1402/1983. Ως προσωπικές αποσκευές νοούνται το σύνολο
των αποσκευών που μπορεί ο ταξιδιώτης να παρουσιάσει στην τελωνειακή υπηρεσία
κατά την άφιξή του στην Ελλάδα καθώς επίσης και εκείνας που παρουσιάζει
αργότερα στην ίδια υπηρεσία, εφόσον αυτές είχαν καταχωρηθεί κατά το χρόνο της
αναχώρησής του, ως συνοδευόμενες αποσκευές, από την εταιρία που ανέλαβε τη
μεταφορά του ταξιδιώτη.
[2] "Αι περί Επιβατών
Τελωνειακαί Διατάξεις" Μ. Τσιρακάκη Αθήνα 1961 Σελ. 9 και επόμενα. Βαρέα
κόλλα και ογκώδη, τα κομιζόμενα είτε δια φορτωτικής, είτε δια φορταποδείξεως,
ως είναι τα μπαούλα κλπ. άτινα δεν παραλαμβάνονται υπό του επιβάτου κατά την
έξοδό του"…................ ούτε κατά κανόνα εκφορτώνονται κατά την ώρα
της αποβιβάσεως των επιβατών, ίνα παραληφθώσιν υπ αυτών αμέσως δεν θεωρούνται
ως αποσκευαί επιβάτου".......….......... το περιεχόμενον των κόλλων τούτων
αποτελείται κατά κανόνα από είδη οικιακής χρήσεως ή και ατομικής του επιβάτου
και των μελών της οικογενείας του, πέρα όμως της αμέσου χρήσεως αυτών. Εξ'
άλλου από απόψεως ποσότητος και αξίας το περιεχόμενον των κόλλων τούτων είναι
πάντοτε σημαντικόν και ουχί σπανίως μεγάλης αξίας..........….......... είναι
δυνατόν να αποκρυβώσιν βαρυτελή είδη.…….............. ο καθολικός έλεγχος αυτών
υπό της τελωνειακής αρχής επιβάλλεται.
[3] "Το Καθεστώς των
Εξαγωγών" Ομιλίες σεμιναρίων ΟΠΕ. 1982 σελ. 12. Ο κ. Χαρ. Ανδρεόπουλος
δέχεται το τελωνειακό καθεστώς των επιβατών.
"Αι περί Επιβατών Τελωνειακαί Διατάξεις"
Μ. Τσιρακάκη Αθήνα 1961 σελ 30. Απαλλάσσονται των εισαγωγικών δασμών και πάντων
εν γένει των φόρων................ τα κατωτέρω είδη εφόσον είναι
μεταχειρισμένα.....…............. είναι δε ανάλογα κατά την κρίσιν της
τελωνειακής αρχής, προς την κοινωνικήν θέσιν αυτών. Τα μεταχειρισμένα είδη
ατομικής χρήσεως. Ως τοιαύτα είδη θεωρούνται τα είδη ενδύσεως
συμπεριλαμβανομένων και των μηλωτών (χαλιών) υποδήσεως, στολισμού, καθαριότητος
και λοιπά είδη καθημερινής ατομικής χρήσεως, τα κοσμήματα, τα βιβλία εφόσον
κομίζονται ανά ένα αντίτυπον κατά βιβλίον, τα είδη κλινοστρωμνής ύπνου, τα
φορητά εργαλεία και τα είδη κατασκηνώσεως.
[4] 107) "Αι περί Επιβατών
Τελωνειακαί Διατάξεις" Μ. Τσιρακάκη Αθήνα 1961. Πρόλογος. ............
Δεδομένου ότι πολλαί των τελωνειακών διατυπώσεων ήσαν αυτόχρημα καταθλιπτικαί
εις ότι κυρίως αφεώρα τα είδη της ατομικής χρήσεως και τα είδη των μετοικούντων
επί των οποίων ησκείτο εξαντλητικός έλεγχος, ένα μεγάλο ποσοστό περιηγητών
απέφευγε τη εκ του σοβαρότατου τούτου λόγου να επισκεφθή την χώρα μας παρά του
ότι θα έπρεπε να προτιμάται και λόγω της αρχαίας ιστορίας της αλλά και λόγω των
κλιματολογικών μας πλεονεκτημάτων, από πολλάς άλλας χώρας.
[5] «Τελωνειακός Κώδικας» άρθρο
68 παρ. 2. Η δήλωσις του περιεχομένου των αποσκευών γίνεται προφορικώς, η δε
τελωνειακή αρχή εξετάζει και καταγράφει τα υποκείμενα εις τέλος είδη εις επί
τούτω τηρουμένου βιβλίου.
[6] "Φορολογίες και Θέματα
Τελωνισμού" Κων/νος Κονιστής Αθήνα 1980 σελ. 289. Το πρωτόκολλο εξετάσεως
αποσκευών επιβάτου (ΠΕΑΕ) αποτελεί ένα πολυχρησιμοποιούμενο απλοποιημένο
τελωνειακό έντυπο (παραστατικό) για τον τελωνισμό συνήθως αποσκευών επιβατών
αλλά και ορισμένων άλλων εισαγομένων ειδών που καθορίζονται στο ΒΔ 805/1963 ΦΕΚ
237/Ν63. Το έντυπο αυτό εκδίδεται 'Οίκοθεν" από το τελωνείο κατόπιν
προφορικής αιτήσεως του παραλήπτου αντί της κατατιθέμενης από τον παραλήπτη των
εμπορευμάτων "διασαφήσεως εισαγωγής"…..................
[7] Άρθρο 35 β) περίπτωση Ν.2960/2001 ΕΤΚ Με
απόφαση του ΥπΟικ……β) να μην αποτελούν αντικείμενο διασάφησης τα εμπορεύματα
που εισάγονται για σκοπούς μη εμπορικούς, καθώς και τα εμπορεύματα μικρής
αξίας, ιδίως εκείνα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές επιβατών.
………………..
1.
Κατ' αποκοπή δασμός 3.5 % στην αξία εφαρμόζεται στα
εμπορεύματα:
-
που περιλαμβάνονται σε αποστολές οι οποίες πραγματοποιούνται από ιδιώτη σε ιδιώτη,
ή
-
που περιλαμβάνονται στις προσωπικές αποσκευές των ταξιδιωτών,
εφόσον
πρόκειται για εισαγωγές που δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα.
Ο
κατ' αποκοπή δασμός του 3,5 % εφαρμόζεται όταν η συνολική αξία των εμπορευμάτων
που υπόκεινται σε δασμούς κατά την
εισαγωγή δεν υπερβαίνει, κατ' αποστολή ή κατά ταξιδιώτη, το ποσό των 350 ECU.
Εξαιρούνται
από την εφαρμογή του κατ' αποκοπή δασμού τα εμπορεύματα που αναφέρονται στο
κεφάλαιο 24 τα οποία περιέχονται σε μια αποστολή ή στις προσωπικές αποσκευές
ταξιδιωτών, σε ποσότητες που υπερβαίνουν τα όρια που καθορίζονται, ανάλογα με
την περίπτωση, στο άρθρο 31 ή στο άρθρο 46 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 918/83 [8],
όπως τροποποιήθηκε τελευταία από τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 355/94 [8].
2. Θεωρείται ότι οι εισαγωγές δεν έχουν εμπορικό
χαρακτήρα:
α)
στην περίπτωση εμπορευμάτων που περιέχονται σε αποστολές και αποστέλλονται από
ιδιώτη σε ιδιώτη, εάν οι αποστολές αυτές ταυτόχρονα:
-
έχουν ευκαιριακό χαρακτήρα,
-
περιέχουν αποκλειστικά εμπορεύματα τα οποία προορίζονται για προσωπική ή
οικογενειακή χρήση των παραληπτών και για τα οποία, από τη φύση ή την ποσότητά
τους, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για εμπορεύματα χωρίς εμπορικό
χαρακτήρα,
-
πραγματοποιούνται από τον αποστολέα προς τον παραλήπτη χωρίς οποιασδήποτε
μορφής πληρωμή.
β)
στην περίπτωση εμπορευμάτων που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές
ταξιδιωτών, εάν ταυτόχρονα:
-
έχουν ευκαιριακό χαρακτήρα,
και
-
αφορούν αποκλειστικά εμπορεύματα τα οποία προορίζονται για την προσωπική ή
οικογενειακή χρήση των ταξιδιωτών ή προορίζονται για να προσφερθούν ως δώρα και
για τα οποία, από τη φύση τους ή την ποσότητά τους, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία
ότι πρόκειται για εμπορεύματα χωρίς εμπορικό χαρακτήρα.
3. Ο
κατ' αποκοπή δασμός δεν εφαρμόζεται στα εμπορεύματα που εισάγονται με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στις
παραγράφους 1 και 2, εάν ο ενδιαφερόμενος, πριν επιβληθεί σ' αυτά ο κατ'
αποκοπή δασμός, έχει ζητήσει να υπαχθούν στους εισαγωγικούς δασμούς που τους
αντιστοιχούν. Στην περίπτωση αυτή, όλα τα εμπορεύματα που περιλαμβάνονται στην
αποστολή υπόκεινται στους εισαγωγικούς δασμούς οι οποίοι προβλέπονται γι' αυτά,
με την επιφύλαξη των απαλλαγών που προβλέπονται στα άρθρα 29 έως 31 και 45 έως
49 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 918/83.
Για
την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, ως εισαγωγικοί δασμοί νοούνται τόσο οι δασμοί
και οι φορολογικές επιβαρύνσεις
ισοδύναμου αποτελέσματος όσο και το γεωργικό στοιχείο και οι λοιπές
επιβαρύνσεις κατά την εισαγωγή που προβλέπονται στα πλαίσια της κοινής
γεωργικής πολιτικής ή των ειδικών καθεστώτων που εφαρμόζονται, για ορισμένα
εμπορεύματα, τα οποία προκύπτουν από τη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων.
4.
Τα κράτη μέλη έχουν τη δυνατότητα να στρογγυλοποιήσουν, σε εθνικό νόμισμα, το
ποσό που προκύπτει από τη μετατροπή των 350 ECU.
5.
Τα μη μετέχοντα κράτη μέλη έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν αμετάβλητη την
αντίστοιχη αξία σε εθνικό νόμισμα του ποσού των 350 ECU εάν, κατά την ετήσια
προσαρμογή που προβλέπεται στο άρθρο 18 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ.
2913/92, η μετατροπή του ποσού αυτού καταλήγει πριν από τη στρογγυλοποίηση η
οποία προβλέπεται στη παράγραφο 4.,σε μεταβολή μικρότερη από το 5 % της
αντίστοιχης αξίας σε εθνικό νόμισμα ή σε μείωση αυτής της αντίστοιχης αξίας.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΑΘΗΝΑ 2004
ΑΘΛΗΤΕΣ
και
ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ
στα
ΤΕΛΩΝΕΙΑ
Προσωρινή εισαγωγή, επιβάτες, διαφημιστικά
Κατάλογος ειδών άθλησης, σύνολα επιβαρύνσεων
Ατέλειες Τελωνείων
www.bookstars.gr
|
ΑΘΛΗΤΕΣ - ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ- ΤΕΛΩΝΕΙΑ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ
ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ, ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ, ΑΘΛΗΤΩΝ 6
Α. ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ 6
Α-1 Τι θα ήθελε
να μάθει ο επισκέπτης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα 2004 6
Α-2 Διαδρομές
ξένων επισκεπτών στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας 2004 7
Α-3 Η έννοια
της διακίνησης των ταξιδιωτών 8
Α-4 Η
διαμετακόμιση αποσκευών 12
Β. ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΕΣ ΜΕ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΑΤΕΛΕΙΑ 14
Β-1 Προσωπικές
αποσκευές σε ταξιδιώτες, επισκέπτες 14
Β-2
Διευκολύνσεις κατά την έξοδο των ταξιδιωτών 29
Γ. ΕΙΔΗ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ ΜΕ ΤΟ ΚΑΘΕΤΩΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ 31
Γ-1.1 Γενικά 31
Γ-1.2 Κατηγορίες δικαιούχων προσώπων προσωρινής
εισαγωγής 38
α) Πρόσωπα με
συνήθη κατοικία στο εξωτερικό που επισκέπτονται πρoσωρινά την Ελλάδα, σαν
τουρίστες για να παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες 39
β) Πρόσωπα με
συνήθη κατοικία στο εξωτερικό που έρχονται προσωρινά στην Ελλάδα για να
δουλέψουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες 40
γ) Κοινοτικοί
πολίτες που επισκέπτονται την Ελλάδα για να παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς
Αγώνες 40
Γ-1.3 Αντικείμενα καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής 41
Γ-1.3.1 Είδη που συνοδεύουν τον ταξιδιώτη 46
Γ-1.3.2 Οχήματα 47
Γ-1.3.2.1
Διαδικασία τελωνισμού οχημάτων ιδιοκτησίας της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών
Αγώνων Αθήνα 2004 (Αριθ Δ.674/19/23-5-2002 ΦΕΚ Β 670/2002) 53
Οχήματα τρίτων
χωρών 53
Κοινοτικά
οχήματα 54
Άδειες και
πινακίδες κυκλοφορίας 55
Αρμόδια
τελωνεία 57
Xoρηγητικά οχήματα 57
Γ- 1.3.2.2
Διαδικασία τελωνισμού οχημάτων των επισκεπτών, των αθλητών, των προσωρινών
εργαζομένων στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων 60
Γ-1.4 Απαγορεύσεις, παραβάσεις, πρόσθετα τέλη στα είδη
της προσωρινής εισαγωγής 60
Δεν
επιτρέπεται: 61
Παραβάσεις -
Πρόσθετα Τέλη 61
Α. Κοινοτικά
οχήματα 62
Β. Οχήματα
Τρίτων Χωρών 64
Γ. Οχήματα
Κοινοτικών και Τρίτων Χωρών 65
Γ-1.5 Υπόδειγμα δασμοφορολογικής επιβάρυνσης
(τελωνισμός) 66
Γ-1.5.1
Υποδείγματα δασμοφορολογικής επιβάρυνσης ειδών 66
Γ-1.5.1 Υποδείγματα
δασμοφορολογικής επιβάρυνσης αυτοκινήτων 68
Γ-1.6 Εγγυήσεις 71
Δ. ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΠΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΣΕ
ΕΠΙΒΑΤΕΣ 73
Δ-1 Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
σχετικά με την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες
μέσω της τελωνειακής συνεργασίας (2002/C 227 E /34) COM (2002)328 τελικό 2002/0132(COD ) 73
Υποχρέωση δήλωσης 73
Ορισμοί 73
Κοινοποίηση πληροφοριών 74
Εξουσίες των αρμοδίων αρχών 75
Κυρώσεις 75
Σχέσεις με τις τρίτες χώρες 76
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 77
Ε. ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΔΩΝ ΑΠΟ ΕΠΙΒΑΤΗ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΔΑΦΟΣ
ΠΡΟΣ ΤΡΙΤΗ ΧΩΡΑ 78
ΣΤ. ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ 79
ΣΤ-1 Τελωνειακή
Διαδικασία Εισαγωγής, Προσωρινής Εισαγωγής κλπ 79
Στ-3 Τα
χρησιμοποιούμενα έντυπα 82
ΣΤ.3 Διάγραμμα
διαδικασίας εισαγωγής 86
Ζ. ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΘΛΗΤΙΚΏΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΕ ΑΝΤΊΣΤΟΙΧΟΥΣ ΚΩΔΙΚΟΥΣ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ 89
Ενδεικτικοί
πίνακες δασμολογίου έτους 2002 με τους εισαγωγικούς δασμούς των παραπάνω ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
/ΕΙΔΩΝ 91
Η. ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ, ΤΑ
ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ 122
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου