Διαμετακόμισης
Καθεστώς (Εθνική – Κοινοτική διαμετακόμιση) Μάθημα (1) 11 Απριλίου 2014
Καθεστώς διαμετακόμισης
Τερματισμός
τελωνειακών καθεστώτων (Συνδυασμοί)
Ο σχεδιασμός αυτός αποβλέπει να
δώσει στον αναγνώστη έναν σύντομο οδηγό
για το επόμενο τελωνειακό καθεστώς που μπορεί να υπαχθεί το εμπόρευμα, αλλά
και να τερματίσει και το υπάρχον καθεστώς. Ακολουθία τελωνειακών καθεστώτων
λοιπόν.
Από
|
Σε
|
||
Διαμετακόμιση μεταφόρτωσης
εσωτερικού
|
1
|
Προσωρινή εναπόθεση
|
α)Διαμετακόμιση μεταφόρτωσης
εξωτερικού
|
β)Εισαγωγή
|
Νομική Βάση
Αριθμ
3009/2/21-γ /21-4-1994 ΦΕΚ Β 301 Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία εκδόσεως
άδειας διαμετακόμισης όπλων πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών και λοιπών
αντικειμένων καθώς και ασφαλούς πραγματοποίησης αυτής
Τ.3225/295/Α0019/26.06.1998 Κοινοτική Διαμετακόμιση - Θαλάσσιες μεταφορές
Απόφαση αριθ.
105/2000/EΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου
1999 ζητήθηκε η πλήρης εφαρμογή του νέου μηχανογραφημένου συστήματος
διαμετακόμισης (NCTS) μέχρι τις 30 Ιουνίου 2003. ΕΕ L13, 19.01.2000, σ. 1
52003DC0125 /2003 Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο -
Εφαρμογή του νέου μηχανογραφημένου συστήματος διαμετακόμισης (NCTS) /*
COM/2003/0125 τελικό *
Υπουργική απόφ. Τ2030/143/Α0019 /
18-6-2004Απλουστευμε΄νες διαδικασίες εισαγωγής εξαγωγής και διαμετακόμισης της
ηλεκτιρκής ενέργειας (ΦΕΚ β 910/18-6-2004)
2004- Σχέδιο εγχειριδίου
διαμετακόμισης TAXUD/801/2004 – EL με πέντε συμπληρώματα
Αριθ. Πρωτ. 5024773/2—6-2009. Οδηγίες
για τη λειτουργία του Υποσυστήματος Διαμετακόμισης. Κατάργηση των Τ5473/138/B0019/22-12-05
και τροποποίηση της Τ4299/9/Β0019/12-9-07 ΔΥΟ.
Αρ. Πρωτ.:Δ19Β 5040100 ΕΞ 2013 / 13 Νοεμβρίου 2013 «Οδηγίες για τη λειτουργία του Υποσυστήματος
Διαμετακόμισης στα πλαίσια του ICISnet»
ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΚΟΙΝΗΣ/ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗΣ ΠΡΑΞΗ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΓΓΥΗΣΗ
Άρθρα Βασ. ΚτΚ 91-97 Καν (ΕΟΚ)
2913/92) και άρθρα 341-380 και 382-388 Εφ. ΚτΚ Καν
2454//93
Ενωσιακός / Κανονισμός (EE) αριθ.
952/2013 άρθρα 226-236
Το τελωνειακό καθεστώς της
διαμετακόμισης [1] [2], υφίσταται
όταν γίνεται μεταφορά φορτίων ή εμπορευμάτων από ένα τελωνείο σε άλλο, χωρίς να
πληρωθούν οι δασμοί και φόροι, με την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλισθεί η
ταυτότητα αυτών, και θα τηρηθούν όλες οι αναγκαίες διατυπώσεις.
Εκ του ορισμού προκύπτει ότι:
α) Είναι απαραίτητο να εξασφαλισθεί
η ταυτότητα [3] [4] του
διακινούμενου εμπορεύματος ή φορτίου από το σημείο που ξεκινά η μεταφόρτωση
μέχρι του τελικού τόπου προορισμού.
β) Είναι απαραίτητο να ακολουθήσει
το φορτίο καθορισμένο δρομολόγιο μεταφοράς όπως έχει νομοθετηθεί από την
Τελωνειακή Αρχή. Σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζεται ο θεσμός της συνοδείας των
εμπορευμάτων από τελωνειακά όργανα.
γ) Δεν πληρώνονται οι δασμοί και
φόροι
δ) Είναι υποχρεωτική η κατάθεση
εγγύησης για τους δασμούς και φόρους όταν πρόκειται για την εσωτερική
μεταφόρτωση, την κοινοτική μεταφόρτωση ή την εσωτερική αποστολή (Λεπτομέρειες
της μορφής εγγύησης στο κεφάλαιο 2.1.6.)
Το τελωνειακό καθεστώς της
διαμετακόμισης διευκολύνει την διέλευση των φορτίων μέσα από μια πόλη-κράτος
για διαφορετικό τελικό προορισμό. Είναι καθεαυτό καθεστώς που χρησιμοποιούν οι
διάφορες μεταφορικές εταιρείες για τα φορτία που διακινούν.
Χρησιμοποιείται για συνδυασμένες
μεταφορές, όταν δηλαδή το φορτίο χρησιμοποιήσει δύο διαφορετικά μεταφορικά μέσα
π.χ. εμπορευματοκιβώτιο από πλοίο σε σιδηρόδρομο ή από αυτοκίνητο σε
σιδηρόδρομο κ.α.
Χρησιμοποιείται από τις ναυτιλιακές
γραμμές, για την μεταφορά των φορτίων τους από τα καθορισμένα μεγάλα κέντρα
προσέγγισης των πλοίων τους, με το σύστημα FREEDER. Παράδειγμα η NΟRASΙA LlNE έχει
διαμετακομιστικό κέντρο (ΗUΒ CENTER) την Μάλτα για τα φορτία της ανατολικής
λεκάνης της Μεσογείου.
Χρησιμοποιείται κατά τον ίδιο τρόπο
από τις Αεροπορικές Γραμμές. Παράδειγμα η Φραγκφούρτη της Γερμανίας, για τα
αεροπορικά φορτία των ΗΠΑ κ.ά.
Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση του
όρου διαμετακόμιση και του όρου αποταμίευση. Ο πρώτος σημαίνει διέλευση των
αλλοδαπών/ ή εγχωρίων υποκείμενων εμπορευμάτων. Ο δεύτερος σημαίνει αποθήκευση
των αλλοδαπών ή εγχωρίων εμπορευμάτων στα οποία δεν έχει καθορισθεί ο τελικός
τελωνειακός προορισμός των.
Κατά την πρώτη εφαρμογή του
τελωνειακού καθεστώτος της διαμετακόμισης/ μεταφόρτωσης, πιστεύετο ότι η
διακίνηση ξένων εμπορευμάτων, μέσα από το έδαφος της χώρας προξενούσε βλάβη στο
εξαγωγικό εμπόριο και γενικότερα στην εθνική οικονομία. Επιστεύετο δηλαδή ότι
με αυτή την πρακτική προτιμούντο τα αλλοδαπά εμπορεύματα έναντι των εγχωρίων
στο διεθνές εμπόριο και έμενε πίσω η εγχώρια εξαγωγή. Με βάση αυτή την αιτία
είχαν επιβληθεί και οι δασμοί διαμετακόμισης. Όμως η πλάνη αυτή γρήγορα ανακαλύφθηκε.
Βοήθησε σε αυτό η ανάπτυξη της
εμπορικής μας ναυτιλίας με αποτέλεσμα να καταργηθούν οι δασμοί διαμετακόμισης
και κατεβλήθησαν σύντονες προσπάθειες για τη μείωση των εξόδων και της
διαδικασίας μεταφόρτωσης. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ίδρυση των Ελεύθερων
Ζωνών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Από άποψη νομοθετικής ρύθμισης ο
θεσμός της διαμετακόμισης, με δικές του αρχές και όρους πρωτοεμφανίστηκε [5] στην
Ελλάδα με Υπουργική Απόφαση του 1890, παρά του ότι διαμετακομιστικό εμπόριο
εγένετο σε ευρεία έκταση στο λιμάνι της Σύρου και μετέπειτα στο λιμάνι του
Πειραιά. Η ψήφιση του Ν 1165/1912 ρύθμισε με κάθε λεπτομέρεια το καθεστώς της
διαμετακόμισης.
Η διαμετακόμιση διευκολύνει την
ισόρροπη ανάπτυξη της περιφέρειας μιας οικονομίας. Ο έμπορος της περιφέρειας
μέσα από τη διαδικασία της μεταφόρτωσης εσωτερικού, έχει τη δυνατότητα να
παραγγείλει προϊόντα (πρώτες ύλες ή έτοιμα) στο εξωτερικό και να πετύχει εξίσου
καλές τιμές όπως ο έμπορος του κέντρου. Έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί ένας
εξαγωγέας, μέσα από τις δικές του τοπικές δυνάμεις (τελωνεία, μεταφορείς, εκτελωνιστές,
τράπεζες, επιμελητήρια κλπ.), παρά του ότι τα δρομολόγια των διεθνών μεταφορών (πλοία,
σιδηρόδρομος, αεροπλάνα, αυτοκίνητα) είναι μακριά από την ελεγχόμενη περιοχή
του στις ναυτιλιακές, αεροπορικές, σιδηροδρομικές και λοιπές επιχειρήσεις
παροχής μεταφορικού έργου. Τέτοιες δραστηριότητες επεκτείνονται και στην
επισκευή και δεξαμενισμό πλοίων, με παράλληλο εφοδιασμό αυτών.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται
με τις τυχόν υπάρχουσες διαφορές στο τελωνείο προορισμού, προκειμένου για
εσωτερική μεταφόρτωση. Οποιαδήποτε διαφορά μεταξύ των διασαφησθέντων στο
τελωνείο αποστολής και στο τελωνείο προορισμού επισύρει πρόσθετα τέλη, ποινές.
Σε περίπτωση διαμετακόμισης
εμπορευμάτων προς το εξωτερικό από την τελωνειακή αποταμίευση ή από τις
προσωρινές αποθήκες του τελωνείου, εκτός από τις Ελεύθερες Ζώνες και για
ορισμένα είδη (πολυτελείας), πρέπει να προσκομίζεται πιστοποιητικό αποβίβασης
της προξενικής ή άλλης τοπικής αρχής του τόπου προορισμού. Το μέτρο αυτό έχει
την δικαιολογία του, ώστε να αποφευχθεί η απόπειρα λαθρεμπορίας,
Απαλλάσσονται στο καθεστώς της
διαμετακόμισης, από την υποχρέωση παροχής εγγύησης στα τελωνεία:
α) οι διοικήσεις των σιδηροδρόμων
των κρατών μελών της Ενωμένης Ευρώπης, β) η μεταφορά εμπορευμάτων στο Ρήνο και
στους παραποτάμους του.
γ) η μεταφορά εμπορευμάτων δια
θαλάσσης.
δ) η μεταφορά εμπορευμάτων
αεροπορικώς.
ε) η μεταφορά εμπορευμάτων με
δίκτυο αγωγών.
Διαφορές μεταξύ του καθεστώτος
διαμετακόμισης και άλλων καθεστώτων είναι: α) Η τελωνειακή αποταμίευση και η
μεταποίηση υπό τελωνειακό έλεγχο τα δύο αυτά καθεστώτα, έχουν το στοιχείο της
αποθήκευσης των εμπορευμάτων (πραγματική εναπόθεση των εμπορευμάτων) προκαθορισμένους
ή εκ των προτέρων εγκεκριμένους χώρους, ενώ η διαμετακόμιση περιέχει την έννοια
της διέλευσης των εμπορευμάτων από μία χώρα.
β) Κοινό γνώρισμα μεταξύ της
τελωνειακής αποταμίευσης και της διαμετακόμισης είναι ότι τα εμπορεύματα δεν
υποβάλλονται σε πληρωμή εισαγωγικών δασμών και φόρων. Συνηθίζεται να
χρησιμοποιείται ο όρος "υπό διαμετακόμιση" ΤRANSΙΤ στις αγοραπωλησίες
των εμπορευμάτων όταν αναφέρονται σε τιμές που δεν περιλαμβάνονται οι δασμοί
και άλλοι φόροι.
γ) Στα εμπορεύματα που βρίσκονται στο καθεστώς της
τελωνειακής αποταμίευσης δεν είναι γνωστός ο τελικός προορισμός αυτών, ενώ στη
διαμετακόμιση ρητά καθορίζεται ότι θα αποσταλούν στο εσωτερικό ή εξωτερικό. Η
αποταμίευση αποτελεί στατική τελωνειακή κατάσταση αναμονής, ενώ η διαμετακόμιση
κινητική.
Ερωτήσεις απαντήσεις
γ). Διαμετακόμιση
Νομική βάση: ΕΔΥΟ
αριθ Τ. 2634/208/Α 0019/ 15-6-2001. Αναμόρφωση καθεστώτος Κοινοτικής / Κοινής
Διαμετακόμισης
γ.α. Καθεστώς εξωτερικής κοινοτικής διαμετακόμισης
Νομική βάση: (άρθρα Βασ. ΚτΚ 91-97 Καν (ΕΟΚ) 2913/92), (άρθρα 341-380 και 382-388 Εφ. ΚτΚ) Καν
2454//93
Η διαμετακόμιση
σαν τελωνειακή διαδικασία αρχίζει σε μια
τελωνειακή αρχή (Τελωνείο Αποστολής) για υποκείμενα εμπορεύματα και καταλήγει
σε μια άλλη Τελωνειακή Αρχή (Τελωνείο Προορισμού) χωρίς να πληρωθούν δασμοί και
λοιποί φόροι. Εκεί θα παραληφθούν τα εμπορεύματα και θα γίνουν διατυπώσεις για
οποιοδήποτε μελλοντικό προορισμό.
Ποιο είναι το σύστημα
διεθνούς διαμετακόμισης;
Όταν μια εταιρεία
διεθνούς μεταφοράς θελήσει να μεταφέρει εμπορεύματα με αυτοκίνητο στο
εξωτερικό, πρέπει να χρησιμοποιήσει το σύστημα διεθνούς διαμετακόμισης. Η
μεταφορά από την Ελλάδα στην Ουκρανία μέσω Μολδαβίας, μπορεί να γίνει εύκολα
μόνο με τη χρησιμοποίηση του Καρνέ TIR. Το σύστημα TIR
επιτρέπει τη διαμετακόμιση φορτίων με φορτηγά αυτοκίνητα, μέσω Τελωνείων κρατών
διέλευσης, με το μικρότερο δυνατό τελωνειακό έλεγχο. Το καρνέ TIR
αποτελεί «τίτλο εγγύησης» για κάθε κράτος διέλευσης ότι δεν θα εκφορτωθούν
φορτία, παρά μόνο στον τόπο προορισμού.
Ποια έντυπα του ΕΔΕ
χρησιμοποιούνται για την εξωτερική/ εσωτερική κοινοτική διαμετακόμιση;*
Χρησιμοποιείται η
δέσμη ΕΔΕ-5 (1,4,5,7,Ε) σημειώνοντας τα
σύμβολα Τ1 ή Τ2 ανάλογα τον χαρακτήρα των εμπορευμάτων (κοινοτικά ή μη).
Ποια είναι η
χρησιμότητα του καθεστώτος εξωτερικής κοινοτικής διαμετακόμισης;
Το καθεστώς
εξωτερικής διαμετακόμισης επιτρέπει τη μεταφορά συνήθως των μη κοινοτικών
εμπορευμάτων στο κοινοτικό τελωνειακό έδαφος. Είναι κατ’ εξοχήν ένα καθεστώς
για τις μετακινήσεις- μεταφορές των εμπορευμάτων. Το εν λόγω καθεστώς εφαρμόζεται:
- στα
μη κοινοτικά εμπορεύματα με αναστολή της πληρωμής των δασμών και άλλων
φόρων κατά την εισαγωγή·
- στα
κοινοτικά εμπορεύματα σε ορισμένες περιπτώσεις που προβλέπονται από τη
νομοθεσία όταν αυτά πριμοδοτούνται.
Πόσα είδη εγγυήσεων
έχουμε στην κοινοτική διαμετακόμιση;*
Νομική βάση: (άρθρα
359-380 Εφαρμ ΚτΚ)
Έχουμε τρία είδη
εγγυήσεων που μπορεί να χρησιμοποιηθούν στην Κοινοτική / Κοινή Διαμετακόμιση:
Τη συνολική
εγγύηση : Η συνολική εγγύηση καθορίζεται στο 30% των απαιτούμενων υψηλότερων
δασμών και λοιπών επιβαρύνσεων, σε μια περίοδο μιας εβδομάδας, για τους
υπόχρεους που έχουν μια συνεχή ροή διαμετακομιστικών φορτίων.
Την κατ’
αποκοπή εγγύηση: Ο εγγυητής εγγυάται με μία μόνο πράξη κατ’ αποκοπή, σε ένα
ποσό ίσο με 7.000 ευρώ για μια κοινοτική διαμετακόμιση.
Τη μεμονωμένη
εγγύηση: Το τελωνείο αναχώρησης από μόνο του καθορίζει το ύψος της εγγύησης σε
μια μεμονωμένη πράξη κοινοτικής διαμετακόμισης.
Πότε ολοκληρώνεται η
εξωτερική κοινοτική διαμετακόμιση;
Η εξωτερική κοινοτική
διαμετακόμιση ολοκληρώνεται με την επιστροφή του αντιτύπου «5» στο τελωνείο
αποστολής ή της προσκόμισης του αντιτύπου «Ε» από τον εκτελωνιστή. Το “5” το
στέλνει το Τελωνείο εξόδου ή προορισμού του εμπορεύματος. Στα μηχανοργανωμένα
Τελωνεία τελειώνει, όταν το μήνυμα του Τελωνείου εξόδου/ προορισμού βεβαιώνει
την έξοδο χωρίς παρατηρήσεις προς το Τελωνείο αναχώρησης.
Πως είναι δυνατόν να
πραγματοποιηθεί η εξωτερική κοινοτική διαμετακόμιση χωρίς την κατάθεση
εγγύησης, χωρίς να λάβουμε υπόψη μας τις απαλλαγές;
Όταν χρησιμοποιούμε
φορτηγό αυτοκίνητο που έχει TIR. Οι διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης TIR
έχουν από μόνες τους εγγύηση μεταφοράς. Προϋποθέσεις: η διέλευση τρίτης χώρας
και η συμμετοχή της στη διεθνή σύμβαση TIR.
Α) με το καθεστώς της
εξωτερικής κοινοτικής διαμετακόμισης. Κατάθεση δέσμης εντύπων Τ1….. Κατάθεση εγγύησης
Β) με το έντυπο Τ1
αλλά χρησιμοποίηση της διαδικασίας TIR όταν μεσολαβεί τρίτη
χώρα.
Πρέπει να σημειωθεί
ότι με την ίδια διαδικασία διακινούνται και κοινοτικά εμπορεύματα τα οποία
διέρχονται ή εξάγονται στις χώρες ΕΖΕΣ (Νορβηγία, Ελβετία, Ισλανδία,
Λιχτεστάιν) (Κοινή Διαμετακόμιση).
Σε ποιες περιπτώσεις
έχουμε απλοποιημένες διαδικασίες διαμετακόμισης;*
Α) στα έντυπα Τ1 ή Τ2
που χρησιμοποιούνται δεν τα προσκομίζουμε στο αρμόδιο Τελωνείο για σφράγιση και
υπογραφή επικύρωσης. Σφραγίζονται ή
υπογράφονται από τον αδειούχο εγκεκριμένο αποστολέα
Β) όταν δεν
προσκομίζονται ούτε η δήλωση κοινοτικής διαμετακόμισης (Τ1 ή Τ2) ούτε τα
εμπορεύματα στο Τελωνείο, με την προϋπόθεση ότι υπάρχει η άδεια του
εγκεκριμένου αποστολέα
Γ) όταν υπάρχει η
ευχέρεια να μην προσκομίζονται τα εμπορεύματα στο τελωνείο προορισμού εφόσον
προορίζονται σε πρόσωπα που έχουν την άδεια του εγκεκριμένου παραλήπτη.
Με ποια κοινοτική
διαμετακόμιση μοιάζει η εθνική διαμετακόμιση;
Με την εξωτερική
Κοινοτική Διαμετακόμιση.
Διαφορά μεταξύ της
εθνικής διαμετακόμισης και της κοινοτικής
Στην εθνική
διαμετακόμιση μεσολαβούν δύο τελωνεία (αποστολής και προορισμού) στο τελωνειακό
έδαφος της Ελλάδας, στην κοινοτική διαμετακόμιση μεσολαβούν και τελωνεία
διέλευσης του φορτίου, αν περάσει το φορτίο από τρίτη χώρα.
Σε ποια εμπορεύματα
χρησιμοποιούν τη δήλωση Τ1, Τ2 Τ2F στη διαμετακόμιση;*
Α) το Τ1
χρησιμοποιείται για εμπορεύματα τρίτων χωρών, δηλαδή μη κοινοτικά
Β) το Τ2
χρησιμοποιείται για εμπορεύματα κοινοτικά και
Γ) τα Τ2F
χρησιμοποιείται για εμπορεύματα κοινοτικά που δεν έχει πληρωθεί ο ΦΠΑ (σε
καθεστώς ελεύθερης κυκλοφορίας).
Δ) τα T2SM
χρησιμοποιείται για εμπορεύματα κοινοτικά για τον Άγιο Μαρίνο
Η εκπρόθεσμη
προσκόμιση στο Τελωνείο Εξόδου εμπορευμάτων, που διαμετακομίζονται με το
καθεστώς TIR, καθώς και η αλλαγή
του Τελωνείου Εξόδου, κατά παρέκκλιση από την υποχρεωτική διαδρομή, αποτελούν
παράβαση;
Α) Στην περίπτωση που παραβιάζεται η προθεσμία εξόδου, κατά την
μεταφορά εμπορευμάτων με το καθεστώς TIR, δεν θεωρείται
παράβαση όταν:
- η μικρή σχετικά καθυστέρηση άφιξης στο Τελωνείο Εξόδου, όταν η
μεταφορά κατά τα’ άλλα είναι κανονική.
- η δικαιολογημένη καθυστέρηση άφιξης στο Τελωνείο Εξόδου (η
δικαιολογημένη καθυστέρηση μπορεί να σημαίνει προβλήματα υγείας του οδηγού,
απρόβλεπτες βλάβες του οχήματος, αποκλεισμός εθνικών δρόμων, αναμονή πλησίον
του Τελωνείου Εξόδου αποτελούν λόγους που δικαιολογούν καθυστέρηση άφιξης στο
Τελωνείο Εξόδου, όταν προσκομίζονται οι κατάλληλες αποδείξεις).
- η καθυστέρηση άφιξης στο Τελωνείο Εξόδου, που οφείλεται σε
λόγους ανωτέρας βίας.
Β) Στην περίπτωση αλλαγής του Τελωνείου Εξόδου κατά τη μεταφορά
εμπορευμάτων με το καθεστώς TIR, δεν θεωρείται παράβαση εάν :
- κατά τη διάρκεια της διαδρομής έχει εκδοθεί σχετική έγκριση από
την πλησιέστερη Τελωνειακή Αρχή.
- αφίχθηκε στο νέο Τελωνείο Εξόδου λόγω
ανωτέρας βίας
- η αλλαγή κρίνεται μικρής σημασίας σε σχέση με το εκτελούμενο
διεθνές δρομολόγιο, εφόσον κατά τα άλλα η μεταφορά TIR
είναι κανονική.
Εξυπακούεται
ότι στις λοιπές περιπτώσεις, κάθε καθυστέρηση άφιξης στο Τελωνείο Εξόδου όπως
και κάθε αλλαγή στην υποχρεωτική διαδρομή χαρακτηρίζεται Τελωνειακή Παράβαση.
Πόσα μηνύματα -
στάδια δημιουργούνται μέχρι την εξόφληση της ηλεκτρονικής διαμετακόμισης;*
Στη προσπάθεια
δημιουργίας ηλεκτρονικών τελωνειακών εργασιών, δημιουργήθηκε το νέο
μηχανογραφημένο σύστημα διαμετακόμισης (New Computerized Transit Systems) για τη λειτουργία του τελωνειακού
καθεστώτος της διαμετακόμισης.
Το υποσύστημα
διαμετακόμισης εφαρμόζεται μεταξύ των τελωνείων της κοινότητας και κατ’
επέκταση και των ελληνικών τελωνείων.
Τα μηνύματα – στάδια
της ηλεκτρονικής διαμετακόμισης είναι κατά σειρά:
1Ε15
(δήλωση διαμετακόμισης. Κατάθεση ενδιαφερόμενου για διαμετακόμιση εμπορευμάτων)
1Ε28
(αποδοχή της δήλωσης από το σύστημα του τελωνείου)
1Ε16
(απόρριψη της δήλωσης διαμετακόμισης από το σύστημα του τελωνείου)
Έκδοση αποδεικτικού
αποδοχής MRN
(πιθανή επανάληψη
διόρθωση/ συμπλήρωση και υποβολή εκ νέου μέχρι της αποδοχής)
Θέση έντυπης δήλωσης
έχει το Συνοδευτικό Έγγραφο Διαμετακόμισης (ΣΕΔ) για διεκπεραίωση στο τελωνείο
αναχώρησης όπως (φυσικός έλεγχος, έλεγχος επισυναπτόμενων εγγράφων σύμφωνα με
το σύστημα ανάλυσης κινδύνου, δέσμευση εγγύησης)
1Ε01
(μήνυμα προς το δηλωθέν τελωνείο προορισμού)
1Ε50
(μήνυμα προς το δηλωθέν τελωνείο διέλευσης)
1Ε29
(μήνυμα προς ενδιαφερόμενο για οριστικοποίηση της διαμετακόμισης)
1Ε006
(μήνυμα άφιξης του μέσου μεταφοράς, από το τελωνείο άφιξης στο τελωνείο
αναχώρησης)
1Ε18
(μήνυμα μεταξύ τελωνείου προορισμού, αναχώρησης, με την παρατήρηση του έχει
καλώς για την ολοκλήρωση της διαμετακόμισης)
Παρατήρηση: Μπορεί να
κατατίθεται στο τελωνείο αναχώρησης ΕΔΕ, ωστόσο οι λοιπές διατυπώσεις (αποστολή
μηνυμάτων στο τελωνείο προορισμού, λήξη και εκκαθάριση κίνησης
πραγματοποιούνται μέσω του μηχανογραφικού συστήματος ΟΠΣΤ.
γ.β. Καθεστώς εσωτερικής κοινοτικής διαμετακόμισης
:Νομική βάση:
(άρθρα Βασ. ΚτΚ 163-165) (άρθρο 381 και 382-388 Εφαρμ ΚτΚ)
Το καθεστώς
εσωτερικής διαμετακόμισης επιτρέπει τη διατήρηση του κοινοτικού χαρακτήρα των
εμπορευμάτων που μεταφέρονται από το ένα κράτος-μέλος σε ένα άλλο κράτος –μέλος
της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), εφόσον πρόκειται να διέλθουν από το έδαφος μιας
τρίτης χώρας.
Η
διαμετακόμιση δύναται να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις διαδικασίες που
προβλέπονται στη σχετική νομοθεσία, από τις οποίες οι σημαντικότερες είναι η
κοινοτική διαμετακόμιση (Τ2) και η διαδικασία TIR.
Σε τι διαφέρει η
εσωτερική κοινοτική διαμετακόμιση από την εξωτερική κοινοτική διαμετακόμιση
Με την
εσωτερική κοινοτική διαμετακόμιση διακινούνται κοινοτικά εμπορεύματα που
ξεκινούν από ένα σημείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και καταλήγουν σε άλλο σημείο της
Ευρωπαϊκής Ένωσης διασχίζοντας όμως μια τρίτη χώρα. Αν δεν υπήρχε στη διαδρομή
της μεταφοράς η τρίτη μη κοινοτική χώρα, τότε τα κοινοτικά εμπορεύματα θα
κυκλοφορούσαν ελεύθερα.
Στην
εξωτερική κοινοτική διαμετακόμιση μετακινούνται εμπορεύματα μη κοινοτικά από
ένα σημείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ένα άλλο Τελωνείο προορισμού/ εξόδου κυρίως
με προορισμό την έξοδο τους από το τελωνειακό έδαφος της.
Πως μεταφέρονται
κοινοτικά εμπορεύματα μεταξύ των κρατών-μελών;
Η μεταφορά –
διακίνηση- κυκλοφορία κοινοτικών εμπορευμάτων γίνεται ελεύθερα χωρίς
περιορισμούς. Τα τελωνειακά σύνορα έχουν καταργηθεί μετά τη λειτουργία της
ενιαίας εσωτερικής αγοράς. Εξαίρεση στον κανόνα έχουμε α) για κοινοτικά
εμπορεύματα που διέρχονται από Τρίτη χώρα (εσωτερική κοινοτική διαμετακόμιση)
β) για κοινοτικά εμπορεύματα υποκείμενα σε ΕΦΚ, όπου πρέπει να συνοδεύονται από
ΣΔΕ (Συνοδευτικό Διοικητικό Έντυπο).
γ.γ. Εθνική διαμετακόμιση
Νομική βάση: (άρθρο
38 ΕΤΚ)
Γράψτε τον ορισμό της
εθνική διαμετακόμισης
Χρησιμοποιείται η
εθνική διαμετακόμιση για υποκείμενα
εμπορεύματα προκειμένου να μεταφερθούν από μια τελωνειακή αρχή της
Ελλάδας σε άλλη τελωνειακή, από το Ε Τελωνείο Πειραιά στο Α Τελωνείο
Θεσσαλονίκης, με κατάθεση της σχετικής εγγύησης, ακολουθώντας τους γενικούς
κανόνες του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα.
Πότε έχουμε ποινή
στην εθνική διαμετακόμιση;*
Κυρώσεις για
τελωνειακές παραβάσεις και για λαθρεμπορία επιβάλλεται σε περίπτωση, που τα
εμπορεύματα δεν προσκομισθούν ή στο τελωνείο προορισμού ευρεθούν εμπορεύματα
επί έλαττον, ή διαφορετικά από τα αναφερόμενα στη διασάφηση διαμετακόμισης. Η διαπίστωση
αυτή γίνεται μετά από ενημέρωση του τελωνείου αναχώρησης, από το τελωνείο
προορισμού.
Επιβάλλεται η ποινή
ανακριβούς δήλωσης, που προβλέπεται στο
άρθρο 42 του εθνικού τελωνειακού κώδικα, στην περίπτωση, που το τελωνείο
αναχώρησης ενημερωθεί από το τελωνείο προορισμού, για επί πλέον ποσότητα του
ιδίου ή διαφορετικού είδους κατά την άφιξη των εμπορευμάτων. Αυτό μπορεί να
προκύψει, μεταξύ της αναγραφομένης στη διασάφηση διαμετακόμισης και της
ευρεθείσας κατά τον τελωνισμό, επιφυλασσομένων των διατάξεων περί λαθρεμπορίας.
Με ποια κοινοτική
διαμετακόμιση ταιριάζει η εθνική διαμετακόμιση
Ταιριάζει με το
καθεστώς της εξωτερικής κοινοτική διαμετακόμισης για εμπορεύματα τρίτων χωρών.
Τα δύο αντίτυπα “Ε”
της δέσμης ΕΔΕ που χρησιμεύουν;
Τα δύο “Ε” αντίτυπα
της διασάφησης συνοδεύουν το εμπορεύματα στη μεταφορά του.
Το ένα αντίτυπο Ε για
στο Τελωνείο προορισμού καταχωρείται σαν δηλωτικό.
Το άλλο “Ε”
αποστέλλεται από την τελωνειακή Αρχή προορισμού στο Τελωνείο Αποστολής με τη βεβαίωση παραλαβής και τις τυχόν
παρατηρήσεις σε διαφορές μεταξύ των παραλαμβανόμενων και αναγραφομένων
εμπορευμάτων στην διασάφηση.
γ.δ. Κοινή Διαμετακόμιση
Χρησιμεύει για τη
μεταφορά κοινοτικών ή μη εμπορευμάτων μεταξύ της Ενωμένης Ευρώπης και των Χωρών
ΕΖΕΣ (Ελεύθερη Ζώνη Ευρωπαϊκών Συναλλαγών). Κατά τα άλλα ισχύουν οι κοινές
διατάξεις της κοινοτικής διαμετακόμισης.
Άρθρο
38
1. Για
τη διακίνηση υποκειμένων εμπορευμάτων, με αναστολή είσπραξης των αναλογουσών
επ' αυτών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων μεταξύ δύο Τελωνείων, που βρίσκονται
εντός του ελληνικού τελωνειακού εδάφους, κατατίθεται διασάφηση (δήλωση)
διαμετακόμισης υπό τους όρους, που
προβλέπονται για την εφαρμογή του καθεστώτος της κοινοτικής διαμετακόμισης.
2. Για
την κατά τα ανωτέρω διακίνηση υποκειμένων εμπορευμάτων κατατίθεται εγγύηση.
Ο
κύριος υπόχρεος και ο εγγυητής ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον για
οποιαδήποτε απώλεια του εμπορεύματος ή διαφορά που προκύπτει στον τόπο της
παραλαβής αυτού.
Οι
Τελωνειακές Αρχές είναι δυνατόν να εγκρίνουν τη μη σύσταση εγγύησης, υπό τους
όρους και προϋποθέσεις, που προβλέπονται για την εφαρμογή του καθεστώτος της
κοινοτικής διαμετακόμισης.
3. Η
Τελωνειακή Αρχή επιτρέπει τη διακίνηση των εμπορευμάτων μετά από την εξέταση
και επαλήθευσή τους. Στη συνέχεια τα εμπορεύματα σφραγίζονται και παραδίδονται
με τα συνοδευτικά έγγραφα και παραστατικά προς μεταφορά στο Τελωνείο
Προορισμού. Η Τελωνειακή Αρχή δύναται να επιτρέψει τη διακίνηση των
εμπορευμάτων χωρίς σφράγιση, όταν το είδος αυτών και τυχόν άλλα μέτρα που έχουν
ληφθεί εξασφαλίζουν τη διαπίστωση της ταυτότητάς τους.
4. Οι
διατάξεις που προβλέπονται στις προηγούμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου
εφαρμόζονται και κατά τις διατυπώσεις της διακίνησης εμπορευμάτων για τα οποία
αναγράφεται σε δηλωτικό πλοίου ότι προορίζονται να μεταφερθούν σε άλλο
προορισμό, που πραγματοποιούνται από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα του πλοίου, ο
οποίος και έχει κατ' αναλογία τις ευθύνες και υποχρεώσεις του κύριου υπόχρεου.
Σε
περίπτωση που δηλώνεται από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα προορισμός διαφορετικός
από αυτόν που αναγράφεται στο δηλωτικό του πλοίου, κατατίθεται σχετική αίτηση
από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα, η οποία εγκρίνεται και θεωρείται από το
Τελωνείο και προσαρτάται επί της φορτωτικής που επισυνάπτεται στη διασάφηση
διαμετακόμισης, αντίγραφο δε αυτής προσαρτάται στο δηλωτικό.
Στις
περιπτώσεις της παρούσας παραγράφου η εξέταση και επαλήθευση των εμπορευμάτων
δεν πραγματοποιείται παρά μόνο αν τούτο κριθεί αναγκαίο από την αρμόδια
Τελωνειακή Αρχή.
5. Για
τη διαδικασία της παραγράφου 4 προσαρτάται η φορτωτική του πλοίου υπογεγραμμένη
από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα της ναυτιλιακής εταιρίας, που πραγματοποίησε τη
μεταφορά.
6. Το
καθεστώς της εθνικής διαμετακόμισης θεωρείται ότι έληξε κανονικά, όταν τόσο τα
εμπορεύματα όσο και τα παραστατικά που τα συνοδεύουν προσκομισθούν στο Τελωνείο
Προορισμού.
7. Το
επιστρεπτέο αντίτυπο της διασάφησης (δήλωσης)
διαμετακόμισης, δεόντως συμπληρωμένο και θεωρημένο από το Τελωνείο Προορισμού,
επιστρέφεται το αργότερο εντός μηνός στο Τελωνείο Αναχώρησης.
Εάν
μετά την παρέλευση μηνός δεν επιστραφεί το εν λόγω αντίτυπο, το Τελωνείο
Αναχώρησης διεξάγει έρευνα σύμφωνα με τα οριζόμενα για το καθεστώς της
κοινοτικής διαμετακόμισης, με σκοπό τη διαπίστωση της λήξης του καθεστώτος.
8. Η ποινή ανακριβούς δήλωσης, που προβλέπεται
στο άρθρο 42, επιβάλλεται, επιφυλασσομένων των διατάξεων περί λαθρεμπορίας και
στην περίπτωση, που το τελωνείο αναχώρησης ενημερωθεί από το τελωνείο
προορισμού, ότι κατά την άφιξη των εμπορευμάτων προέκυψε επί πλέον ποσότητα του
ιδίου ή διαφορετικού είδους, μεταξύ της αναγραφομένης στη διασάφηση
διαμετακόμισης και της ευρεθείσας.
Σε περίπτωση, που τα εμπορεύματα δεν
προσκομισθούν ή στο τελωνείο προορισμού ευρεθούν εμπορεύματα επί έλαττον, ή
διαφορετικά από τα αναφερόμενα στη διασάφηση διαμετακόμισης, το τελωνείο
αναχώρησης, με βάση την ενημέρωση που δέχεται από το τελωνείο προορισμού,
προβαίνει στις ενέργειες για την επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων, σύμφωνα με
τις ισχύουσες διατάξεις για τις τελωνειακές παραβάσεις και τη λαθρεμπορία.
Στις ως άνω ενέργειες προβαίνει το ελληνικό
τελωνείο προορισμού, όταν το τελωνείο αναχώρησης βρίσκεται σε άλλο κράτος-μέλος
της Ευρωπαϊκής ΄Ένωσης και διαπιστώνεται ότι η τελωνειακή οφειλή γεννάται στην
Ελλάδα.[6]
9. Η
εγγύηση που έχει συσταθεί επιστρέφεται, μετά τη διαπίστωση από το Τελωνείο
Αναχώρησης ότι τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες για το καθεστώς διατυπώσεις και
ότι δεν προέκυψε παρατυπία ή διαφορά στα εμπορεύματα που διακινήθηκαν, σύμφωνα
με τις παρατηρήσεις που σημειώνονται στο επιστρεπτέο αντίτυπο της διασάφησης
(δήλωσης) διαμετακόμισης.
10.
Επιτρέπεται στις Τελωνειακές Αρχές, που έχει εγκατασταθεί το Ολοκληρωμένο
Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων (Ο.Π.Σ.Τ.), η ανταλλαγή
δεδομένων, που αφορούν την αναχώρηση, άφιξη και τα αποτελέσματα ελέγχων, μέσω
του συστήματος αυτού.
11. Με απόφαση του Υπουργού
Οικονομικών καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο του εντύπου εθνικής
διαμετακόμισης, για αποστολή από ένα Τελωνείο σε άλλο, εμπορευμάτων που
υπόκεινται σε ειδικά μέτρα επιτήρησης.
Το
άρθρο αυτό αποτελεί ουσιαστικά συγκερασμό των άρθρων 37 και 38 του ισχύοντος,
με προσαρμογή των διαδικασιών προς αυτές του Κοινοτικού Κώδικα.
Αιτιολογική έκθεση ν. 3583/2007: Με την ισχύουσα παράγραφο
8 του άρθρου 38 του ν. 2960/2001 προβλέπεται ότι σε κάθε περίπτωση που
διαπιστώνεται στο τελωνείο προορισμού διαφορά μεταξύ των διασαφισθέντων και των
ευρεθέντων εμπορευμάτων επιβάλλεται ποινή ανακριβούς δήλωσης.
Η ποινή αυτή επιβάλλεται ανεξάρτητα από τη
διαφορά που διαπιστώνεται στο τελωνείο προορισμού, ακόμη και αν πρόκειται για
επί έλαττον ή για διαφορά είδους, που θα έπρεπε να θεωρείται ως διαφυγή των
εμπορευμάτων, που διασαφίσθηκαν και να επιβάλλεται, εκτός από τους αναλογούντες
δασμούς και ποινή σύμφωνα με τις διατάξεις για τις τελωνειακές παραβάσεις.
Επειδή η ισχύουσα παράγραφος θεωρεί ως ανακριβή δήλωση και τις περιπτώσεις, που τα εμπορεύματα
διασαφίσθηκαν και έγιναν δεκτά χωρίς εξέταση και ως εκ τούτου θεωρεί ως τυπική παρατυπία τη διαφυγή
εμπορευμάτων, προτείνεται να αντικατασταθεί η παράγραφος 8 ώστε να
ρυθμίζεται διαφορετικά η περίπτωση διαπίστωσης επιπλέον διαφοράς της ποσότητας
των εμπορευμάτων του ιδίου είδους, που πρέπει να θεωρείται ως ανακριβής δήλωση, από τις περιπτώσεις διαπίστωσης
διαφοράς επί έλαττον ή διαφοράς είδους.
Στην πρώτη περίπτωση της επιπλέον διαφοράς
είτε του ιδίου είτε διαφορετικού είδους, θα πρέπει να επιβάλλεται από το
τελωνείο αναχώρησης ποινή ανακριβούς δήλωσης, ενώ στην περίπτωση της επί
έλαττον διαφοράς ή της αντικατάστασης των εμπορευμάτων θα πρέπει να
εφαρμόζονται οι διατάξεις για τις τελωνειακές παραβάσεις και τη λαθρεμπορία.
3.
Ειδικά για τα εμπορεύματα που διακινούνται στο πλαίσιο διαδικασίας
διαμετακόμισης, ως δηλωτικό
χρησιμοποιείται αντίγραφο του αντιτύπου του παραστατικού διαμετακόμισης.
7. Για τα εμπορεύματα, για τα οποία
κατατέθηκε διασάφηση εξαγωγής ή διαμετακόμισης, το δεκαπλάσιο ως άνω δικαίωμα
υπερημερίας επιβάλλεται μετά παρέλευση ενός (1) μήνα από την αποδοχή των
σχετικών παραστατικών.
3. Οι
αποσκευές των επιβατών είναι δυνατόν να
διαμετακομίζονται, εφαρμοζομένων ανάλογα των διατάξεων περί διαμετακόμισης.
3.
Ομοίως, το κατά την πρώτη παράγραφο του παρόντος άρθρου πρόστιμο επιβάλλεται με
τους όρους και προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου και σε περίπτωση που
τυχόν διαπιστώνονται διαφορές μεταξύ των στη διασάφηση - δήλωση διαμετακόμισης, αναφερόμενων ειδών και των κατά την επαλήθευση αυτής στον
τόπο φόρτωσης ευρισκομένων, εφόσον από άλλη διάταξη δεν προβλέπεται βαρύτερη
κύρωση.
[1] "Ψήφισμα του Κυβερνήτου της
25ης Μαρτίου 1830". Αι από ξένων επικράτειαν προερχόμεναι πραγματείαι
χάριν διαμετακομίσεως και στελλόμεναι εις ξένην επικράτειαν δεν υπόκεινται εις
την πληρωμήν του τελωνείου της εισαγωγής. «Συλλογή εγκυκλίων κανονισμών και
οδηγιών». Αθήνα 1880.
[2] «Παραδόσεις επί των συστημάτων
τελωνειακών εργασιών» του Αναστ. Συρογιανόπουλου Υπ. Οικονομικών Αθήνα 1952 σελ.
23. Διαμετακόμισις καλείται η άνευ
καταβολής τελωνειακών δασμών διαμετακομιδή εμπορεύματος τινός δια μέσου του
εδάφους χώρας τινός ή ομάδος χωρών αποτελούντων τελωνειακήν ένωσιν.
[3] Εμ. Μακριδάκης σελ. 242. Σκοπός του κυρίως
τελωνισμού είναι η παράδοσις του εμπορεύματος ελευθέρου εκ Δημοσίων Βαρών, ενώ
του κατά την μεταφόρτωσιν διενεργουμένου περιοριζομένου συνήθως εις την διατύπωσιν
της εξελίξεως του εμπορεύματος, είναι η εξασφάλισις της ταυτότητος του
προωθουμένου, η διευκόλυνσις του τελωνισμού στον προορισμό κλπ..
[4] «Τελωνειακός Κώδικας» άρθρο 35. Επιτρέπεται να
γίνεται χρήσις ειδικών σημάτων τιθέμενων τη φρουτίδη των ενεργούντων την
εξέτασιν υπαλλήλου άμα τω πέρατι αυτής επί των εξετασθέντων δεμάτων ή δοχείων
προς βεβαίωσιν της ταυτότητας αυτών.
[5] Κων/νου Στρεφτάρη «Όικονομική
Ανάπτυξη και Τελωνειακή Πολιτική» σελ 97. Ο θεσμός της διαμετακόμισης υπό την
σύγχρονου μορφήν και έννοιαν είναι δημιούργημα των νεωτέρων χρόνων και δή από
του έτους 1800 και εφεξής.
Η παράγραφος 8 του άρθρου 38 αντικαθίσταται ως ακολούθως
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Στο blog που βρισκόσαστε υπάρχουν:
250 αναρτήσεις σε 16.381 προβολές σελίδων
με κανονισμούς ΕΕ, νόμους, εγκυκλίους, μελέτες, σχόλια, βιβλία
Πίνακας προηγούμενων Μαθημάτων της Σχολής
στην ανάρτηση της 31 Δεκεμβρίου 2014
|
Ο
ηλεκτρονικός επαγγελματισμός μειώνει τη γνώση της πείρας.
Επικεντρωθείτε
στο βιβλίο και στην δια βίου εκπαίδευση
|
Βρείτε
επαγγελματικές λύσεις στο Blog Σχολή Εκτελωνιστών του
Γιώργου Γιωγγαρά
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου