Η Δασμολογητέα Αξία Α.1 Ιστορικό Πρακτικών Λύσεων της Ελληνικής Υπηρεσίας Αξιών Μάθημα (2), 12 Μαΐου 2014
Δεν είναι δυνατό να παρουσιασθεί ένα
βιβλίο που να ασχολείται με την Δασμολογητέα Αξία, έστω και αν είναι
ηλεκτρονικό, αν δεν γίνει μια ιστορική αναφορά σε πρακτικές που έχουν
χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς από τη Ελληνική Τελωνειακή Υπηρεσία Αξιών.
Η αναδρομή σε αυτή την έρευνα ξεκινά
εδώ και 22 χρόνια από το προσωπικό μας αρχείο που είχαμε την πρόνοια και το
μεράκι να διατηρήσουμε όλα αυτά τα χρόνια.
Η πρώτη αντίδραση ίσως θα είναι, “μα αυτά
δεν ισχύουν σήμερα….” Δεν είπε κανένας ότι ισχύουν, όμως πολλά πράγματα θα
γίνουν κατανοητά ευκολότερα από τον μελετητή ή τον εκτελωνιστή που εφαρμόζει
τις ισχύουσες διατάξεις,
Πέρα από αυτή μας την πρόθεση
καλύτερης κατανόησης, θέλουμε να αφήσουμε και κάποια χειρόγραφα που να
διαβάζονται από τους επόμενους που θα έλθουν…..
………..δικαιολογείται ο καθορισμός της
αξίας τους, οίκοθεν, από την
τελωνειακή Αρχή εισαγωγής τους, χωρίς τη μεσολάβηση της ΔΙΠΑΕ.
ΕΔΥΟ Α2092/363/ 24-6-1978
|
ΕΔΥΟ Δ464/33/ 13-4-82
|
Συνολική επιβάρυνση
|
Αξία CIF20.000
|
50.000
|
Ανεξάρτητα από το
ύψος της δασμολογικής επιβάρυνσης
|
Αξία CIF από 20 .000 μέχρι 40.000
|
50- 100.000
|
Δεν υπερβαίνει το 30%
|
Αξία CIF από 40 .000 μέχρι 80.000
|
100- 200.000
|
Δεν υπερβαίνει το 15%
|
Αξία CIF από 80 .000 μέχρι 120.000
|
200- 300.000
|
Δεν υπερβαίνει το 7%
|
Μέχρι 300.000
|
750.000
|
Είδη διατροφής εν
γένει εκτός χαβιαρίου των σολομοειδών και του ήπατος χηνός
|
Μειωμένος δασμός
|
Πρώτες ύλες
οιαδήποτε αξίας
|
|
Αξία c.i.f. μέχρι 150.000
|
375.000
|
Πρώτες ύλες
εισαγόμενες από βιομηχανίες
|
Αξία CIF μέχρι 300.000
|
750.000
|
Μηχανήματα
εξαρτήματα και ανταλλακτικά ως μηχανολογικός εξοπλισμό των εισαγουσών
βιομηχανιών ή βιοτεχνιών
|
Αξίας CIF μέχρι 500.000
|
1250.000
|
Πτηνοτροφές ή
κτηνοτροφές εισαγόμενες από τις εγχώριες πτηνοτροφικές ή κτηνοτροφικές
μονάδες
|
Απεριόριστη αξία
|
Δημόσιο,
Δήμοι, ΝΠΔΔ και από τους λοιπού ς φορείς του ενιαίου προγράμματος
προμηθειών
|
|
Απεριόριστη
αξία
|
Εφόδια
για έργα υποδομής ΝΑΤΟ
|
|
Αξίας μέχρι 100.000
|
200.000
|
Είδη οικοσκευής
επιβατών
|
Απεριόριστη Αξία
|
Φάρμακα συσκευασμένα
για την λιανική πώληση.
|
|
Απεριόριστη αξία
|
Ατελώς εισαγόμενα
περιλαμβανομένων και του ΦΚΕ, ΤΧ κλπ (εκτός αν υπάρχουν υπόνοιες
υπερτιμολόγησης)
|
|
Επαναλαμβανόμενες
εισαγωγές
|
Προσάρτηση
αντιγράφου τιμολογίου με θεώρηση από ΔΙΠΑΕ μέχρι 2 μηνών (εξαιρούνται
επιβατικά αυτοκίνητα και υφάσματα)
|
|
Εξαιρέσεις
(Απαραίτητη η θεώρηση από ΔΙΠΑΕ)
|
Μεταχειρισμένα,
δευτέρας διαλογής, βεβλαμμένα ή αν πρόκειται για τμηματικές παραλαβές
συνολικής αξίας μεγαλύτερος της στις κατ ιδίαν ως αν περιπτώσεις αναφερομένων
Δασμοί αντιντάμπινγκ
|
Οσάκις οι εκάστοτε αρμόδιοι με τον
έλεγχο της τιμολογιακής τιμής (επόπτες κλπ) έχουν ειδικές και βάσιμες
επιφυλάξεις για την μη αποδοχή αυτής, μπορούν να ζητούν την θεώρηση των
τιμολογίων, που εμπίπτουν στις ανωτέρω ρυθμίσεις από την ΔΙΠΑΕ, γνωρίζοντας
συγχρόνως σε αυτήν , με ειδικό σημείωμα, τους ειδικούς λόγους της μη αποδοχής
των τιμολογίων αυτών (ΕΔΥΟ Α2092/363/24-6-1978).
………..Το νέο σύστημα δασμολογητέας
αξίας …….στηρίζεται στην εμπορική πραγματικότητα, αναγνωρίζοντας ότι στο
εμπόριο δεν υπάρχουν ενιαίες και αμετάβλητες τιμές για κάθε εμπόρευμα και ότι
συνεπώς σαν βάση καθορισμού της δασμολογητέας αξίας δεν μπορεί να λαμβάνεται η
θεωρητική έννοια, αλλά η πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα τιμή στη συγκεκριμένη
συναλλαγή, ή όπως αλλιώς αποκαλείται “συναλλακτική
αξία” (Υ370/66/πολ80/10-10-80)
………Το σύστημα εκτιμήσεως της αξίας
των εισαγομένων εμπορευμάτων, που υιοθετήθηκε με το βασικό κανονισμό της ΕΟΚ
1224/80 είναι ένα νέο σύστημα……..που εφαρμόζεται στα κράτη μέλη από 1-7-1980……..ένα
νέο σύστημα εκτιμήσεως της δασμολογητέας αξίας των εμπορευμάτων, βασιζόμενο στη συναλλακτική αξία αυτών (valeur transactionnelle),
έναντι της κανονικής τιμής (Prix normal) που
είχε σαν βάση ο ορισμός της Συμβάσεως των Βρυξελλών της 15-12-1950 (συγγρ καν
803/68 και ν398/76).
Η ανάγκη εγκαταλείψεως της συστήματος
εκτιμήσεως της αξίας των εισαγόμενων εμπορευμάτων, με βάση την «κανονική
τιμή» ανέκυψε από το γεγονός ότι το σύστημα αυτό, ενώ είχε σαν βασικό στόχο την
εξασφάλιση ίσης μεταχειρίσεως ομοίων εμπορευμάτων εισαγομένων κατά την αυτή
στιγμή , εν τούτοις σε πολλές περιπτώσεις, η διενέργεια εκ μέρους ων
Τελωνειακών Διοικήσεως διάφορων προσαρμογών της τιμολογιακής τιμής δια τη
διαμόρφωση της κανονικής τιμής επέφερε εντελώς αντίθετα αποτελέσματα.
Ως ΄έντονο χαρακτηριστικό παράδειγμα
αναφέρεται η ανομοιομορφία που επικρατούσε μεταξύ των χωρών που εφάρμοζαν το
ορισμό αξία των Βρυξελλών ως προς την αντιμετώπιση των εισαγομένων από
αποκλειστικούς εισαγωγείς εμπορευμάτων. Συγκεκριμένα, το ποσοστό προσαυξήσεως
της τιμολογιακής τιμής στις περιπτώσεις αυτές εκυμαίνετο μεταξύ των διαφόρων
χωρών από 0 έως και 40%.(ΕΔΥΟ Δ1472/485/πολ95/17-12-1980)
…………Έχει εισαγάγει με μίσθωση …………με το καθεστώς του άρθρου 6 ΑΝ
583/37, των οποίων ζητείται εκ των υστέρων η οριστική εισαγωγή…….Στις
περιπτώσεις συνεπώς, είτε κατά την διάρκεια της παραμονής των ειδών στη
χώρα με το παραπάνω καθεστώς, είτε μετά της λήξη της προθεσμίας
επανεξαγωγής τους, ζητείται οριστική εισαγωγή τους στη χώρα και η καταβολή του
υπολοίπου των οφειλομένων δασμών και φόρων, εφόσον διαπιστώνεται ότι η
αρχικά καθορισθείσα από τη ΔΙΠΑΕ αξία, με βάση το ενοίκιο,
είναι διάφορη (μικρότερη) από τη διαπιστουμένη εκ των υστέρων τιμή πώλησης τους
θα πρέπει αυτή να ανακαθορίζεται (ΔΥΟ Δ536/223/3-5-84)
…………….Συνεπώς όπως διευκρινίζεται και
με την παρ ΙΙΙα της αριθ Δ957/430/πολ25 /129-85 διαταγής μας, ανεξάρτητα αν
υπάγεται ή όχι σε εισαγωγικό δασμό το αυτοκίνητο, θα πρέπει παράλληλα με
τη φορολογητέα αξία, να
διαμορφώνεται και η δασμολογητέα αξία του
Καν ΕΟΚ/1224/80 για σύγκριση και επιλογή της μεγαλυτέρας ( Εγκ ΥπΟικ Π
3031/0202/28-11-85)
…………..Σύμφωνα με τις διατάξεις των
άρθρων 8 και 15 του Κανονισμού ΕΟΚ/1224/80 για τον καθορισμό του ναύλου απαιτείται η ύπαρξη πραγματικών
στοιχείων.
Για το λόγο αυτό και όταν η μεταφορά
γίνεται δωρεάν ή με μεταφορικά μέσα του αγοραστή ο ναύλος υπολογίζεται σύμφωνα
με το σύνηθες τιμολόγιο μεταφοράς που ισχύει για τον ίδιο τρόπο μεταφοράς.
Όταν όμως πρόκειται για αυτοκίνητα
που έχουν εισαχθεί οδηγούμενα από τον κάτοχο τους, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν
στοιχεία παρόμοιου τρόπου μεταφοράς, επειδή δεν είναι δυνατό να έχουμε
στοιχεία ίδιου τρόπου μεταφοράς.
Ακόμη όπως γνωρίζετε,σ τη πρακτική
υπάρχει διαφορισμός του ναύλου των αυτοκινήτων του ίδιου τρόπου μεταφοράς ανάλογα
με τον όγκο, το βάρος και τον τόπο προέλευσης.
Για όλους τους παραπάνω λόγους η
καθιέρωση ενιαίου ναύλου δεν είναι επιτρεπτή.
Κατά συνέπεια, θα πρέπει τα τελωνεία
να συγκεντρώνουν στοιχεία ναύλου ανάλογα με τον τρόπο μεταφοράς, χώρα
προέλευσης, μέγεθος αυτοκινήτου, ώστε ο καθορισμός του να βασίζεται σε
πραγματικά δεδομένα (φορτωτικές ΟΣΕ. Μεταφορικών εταιριών κλπ)
(Κ2213/233/8-10-1985)
……………..όταν το εμπόρευμα που δεν
παρουσιάζει ζημιές κατά την αγορά του, υφίσταται ζημιές
πριν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία ή πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα τιμή, η
οποία χρησιμοποιείται για τον καθορισμό της συναλλακτικής αξίας, πρέπει να
μειωθεί ανάλογα με την ζημιά που έχει υποστεί το εμπόρευμα άρθρο 3 και 1 του
Καν 1224/80 που αποδέχτηκε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (Ναυτεμπορική
13-9-1986)
………..δικαιολογείται ο καθορισμός της
αξίας τους, οίκοθεν, από την
τελωνειακή Αρχή εισαγωγής τους, χωρίς τη μεσολάβηση της ΔΙΠΑΕ.
ΕΔΥΟ Δ231/133/88
|
Συνολική επιβάρυνση
|
|
Αξία CIF200.000
|
Ανεξάρτητα από το
ύψος της δασμολογικής επιβάρυνσης
|
|
Αξία CIF από 200 .000 μέχρι 400.000
|
Δεν υπερβαίνει το 41%
|
|
Αξία CIF από 400 .000 μέχρι 700.000
|
Δεν υπερβαίνει το 26%
|
|
Αξία CIF από 700 .000 μέχρι 1000.000
|
Δεν υπερβαίνει το 16%
|
|
Μέχρι 2000.000
|
Είδη διατροφής εν
γένει εκτός χαβιαρίου των σολομοειδών και του ήπατος χηνός
|
|
Μειωμένος δασμός
|
Πρώτες ύλες
οιαδήποτε αξίας
|
|
Αξία c.i.f. μέχρι 1500.000
|
Πρώτες ύλες
εισαγόμενες από βιομηχανίες
|
|
Αξία CIF μέχρι 3000.000
|
Μηχανήματα
εξαρτήματα και ανταλλακτικά ως μηχανολογικός εξοπλισμό των εισαγουσών βιομηχανιών
ή βιοτεχνιών
|
|
Αξίας CIF μέχρι 200.000
|
Πτηνοτροφές ή
κτηνοτροφές εισαγόμενες από τις εγχώριες πτηνοτροφικές ή κτηνοτροφικές
μονάδες
|
|
Απεριόριστη αξία
|
Δημόσιο,
Δήμοι, ΝΠΔΔ και από τους λοιπού ς φορείς του ενιαίου προγράμματος
προμηθειών
|
|
Απεριόριστη αξία
|
Εφόδια για έργα
υποδομής ΝΑΤΟ
|
|
Αξίας μέχρι 400.000
|
Είδη οικοσκευής
επιβατών
|
|
Απεριόριστη Αξία
|
Φάρμακα συσκευασμένα
για την λιανική πώληση.
|
|
Απεριόριστη αξία
|
Ατελώς εισαγόμενα
περιλαμβανομένων και του ΦΚΕ, ΤΧ κλπ (εκτός αν υπάρχουν υπόνοιες υπερτιμολόγησης)
|
|
Επαναλαμβανόμενες
εισαγωγές
|
Προσάρτηση
αντιγράφου τιμολογίου με θεώρηση από ΔΙΠΑΕ μέχρι 2 μηνών (εξαιρούνται
επιβατικά αυτοκίνητα και υφάσματα)
|
|
Εξαιρέσεις
(Απαραίτητη η θεώρηση από ΔΙΠΑΕ)
|
Μεταχειρισμένα,
δευτέρας διαλογής, βεβλαμμένα ή αν πρόκειται για τμηματικές παραλαβές
συνολικής αξίας μεγαλύτερος της στις κατ ιδίαν ως αν περιπτώσεις αναφερομένων
Δασμοί αντιντάμπινγκ
Υφαντουργικά
προϊόντα των κεφαλαίων 50-62 του Δασμολογίου
Είδη διακόσμησης από
κάθε ύλη
Πλακίδια επένδυσης
από κεραμευτικές ύλες
|
………………Εφιστούμε την προσοχή σας στο
νέο άρθρο 2 παρ 1α του
καν/ΕΟΚ/3272/88,που προβλέπει παραίτηση
από τη συμπλήρωση DV1 όταν το εισαγόμενο εμπόρευμα δεν έχει
αξία άνω των 3.000 ΕCU. Για τη μετατροπή των ECU σε δραχμές θα λαμβάνεται η
ισοτιμία του δασμολογίου. (Δ 1502/1124/30-12-1988)
…………Οι παρακάτω περιπτώσεις γα τις
οποίες θα απαιτείται κατάθεση της οικείας διασάφησης, πλήρης και λεπτομερής επαλήθευσης
του εμπορεύματος πριν από τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας από την αρμόδια για τον καθορισμό της
αξίας ΔΙΠΑΕ.
1. Εμπορεύματα που δεν είναι
επώνυμα προϊόντα του πωλητή. Ο πωλητής εξαγωγέας δεν είναι κατασκευαστής
ή παραγωγός των περιγραφομένων στο τιμολόγιο εμπορευμάτων. Εξαιρούνται οι
περιπτώσεις εξαγωγικών οίκων χωρών κρατικού εμπορίου και ημικρατικών οργανισμών
(πχ περίπτωση ξυλείας Σουηδίας)
2. Εμπορεύματα των οποίων η
παραλαβή ζητήθηκε από το παραλήπτη να γίνει με τη διαδικασία της άμεσης
παράδοσης.
3. Τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα
4. Τα διακόσμηση από κάθε ύλη
5. Πλακίδια
6. Γουναρικά
7. Εμπορεύματα που προέρχονται από
μεταφόρτωση από άλλες τελωνειακές αρχές, εκτός αν πρόκειται για πρώτες
ύλες βιομηχανίας
8. 8 είδη
εκποιούμενα από ελεύθερες ζώνες
9. Εμπορεύματα μεταχειρισμένα,
ελαττωματικά, stock κατά
τιμολόγιο ή τιμοκατάλογο, δεύτερης ή τρίτης διαλογής
10. είδη τελούντα υπό ειδική
τελωνειακή παρακολούθηση. (Εγκ
ΥπΟικ Δ433/233/13-5-1988)
………..οι παρεχόμενες από τον πωλητή
στον αγοραστή εκπτώσεις, εφόσον είναι πραγματικές, αναγνωρίζονται
και δεν υπολογίζονται στη διαμόρφωση της δασμολογητέας αξίας. Αντίθετα δεν
γίνονται δεκτές οι εκπτώσεις που χορηγούνται εκ των υστέρων ( Εγκ ΥπΟικ
1081338/2524/0017/10-7-1989)
……….Η δασμολογητέα αξία των μεταχειρισμένων εμπορευμάτων εφόσον δεν θα τύχει εφαρμογής το άρθρο
3, καθορίζεται στις περισσότερες περιπτώσεις σύμφωνα με τη μέθοδο των “ευλόγων
μέτρων”, του άρθρου 2 παρ 3. (Εγκ ΥπΟικ 1081338/2524/0017/10-7-1989)
…………..2. Ειδικότερα για τον καθορισμό
της αξίας των εμπορευμάτων που έχουν κατασκευασθεί με βάση ορισμένα εργαλεία, μήτρες καλούπια που παρέχονται άμεσα ή έμμεσα,
αδαπάνως ή με μειωμένο κόστος από τον αγοραστή, καθίσταται αναγκαίος ο
επιμερισμός της αξίας των εργαλείων ή μητρών αυτών επί των εισαγομένων
εμπορευμάτων.
3. Σύμφωνα δε με τον Καν.ΕΟΚ 1494/80
υπάρχουν πολλές δυνατότητες για τον επιμερισμό αυτό.
α) Η αξία των στοιχείων αυτών
(εργαλείων, μητρών) θα ήταν δυνατόν να καταλογισθεί εξ . ολοκλήρου στην πρώτη
αποστολή των εμπορευμάτων, εφ’ όσον ο εισαγωγέας επιθυμεί να πληρώσει τους
δασμούς εφάπαξ για το σύνολο της αξίας.
β) Ο εισαγωγέας δύναται να ζητήσει
τον επιμερισμό της αξίας επί του αριθμού των μονάδων που έχουν παραχθεί μέχρι
της χρονικfις στιγμής της πρώτης αποστολής.
γ) Ο εισαγωγέας δύναται να ζητήσει
τον επιμερισμό της αξίας επί του συνόλου της προβλεπόμενης παραγωγής δεν
υπάρχουν συμβάσεις ή αναλήψεις υποχρεώσεων για την παραγωγή αυτή.
4. Επειδή όμως, συνήθως, οι πληρωμές
της αξίας των στοιχείων αυτών πραγματοποιούνται σε χρόνους μεταγενέστερους από
την εισαγωγή του εμπορεύματος με βάση τροποποιητικό σημειώματα αδειών
εκτελωνισμού που εκδίδουν οι μεσολαβούσες τράπεζες και τα οποία εμφανίζουν τα
εμβαζόμενα ποσό, πρέπει οι εισαγωγείς να προσκομίζουν τα τροποποιητικό
σημειώματα στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή για συμπληρωματική χρέωση των δασμών
που αντιστοιχούν στα ποσό αυτό.
5. Η άρνηση σας να θεωρήσετε το
αριθμ. 977/89 τροποποιητικό της αριθ. 44598/89 αδείας εκτελωνισμού με το
αιτιολογικό ότι η αναφερόμενη σ' αυτό αξία μίας μήτρας δεν καλύπτεται και από
παράλληλη εισαγωγή της μήτρας αυτής, δεν ευσταθεί δεδομένου ότι σύμφωνα με το
αριθ. 13 συμπέρασμα της Επιτροπής δασμολογητέας αξίας (σελίδα 262 της
κωδικοποίησης δασμολογητέας αξίας) ενδέχεται να μην εισπραχθεί ποτέ στην χώρα.
(Δ. 1788 / 734 / 0017 / 28.8.90 εγκ ΥπΟικ)
………….3. Ειδικότερα και καθόσον αφορά
στην αξία μεταχειρισμένων ή
εχόντων υποστεί βλάβη εμπορευμάτων ή ειδών διαλογής, αυτή, όπως σας είναι
γνωστό, δεν συνιστά ξεχωριστή περίπτωση για τον Καν 1224/80, αλλά καθορίζεται
με βάση τη συναλλακτική τιμή, η οποία, τονίζεται για μία ακόμη φορά,
απορρίπτεται μόνον αιτιολογημένα όπως λ.χ. όταν αποδειχθεί, ότι δεν είναι η
πράγματι πληρωθείσα, όταν υπάρχουν σχέσεις μεταξύ αγοραστού και πωλητού οι
οποίες έχουν επηρεάσει την τιμή, σε περιπτώσεις προσαγωγής ασαφών τιμολογίων κ.λπ.,
οπότε ο καθορισμός της δασμολογητέας αξίας γίνεται με βάση τις άλλες μεθόδους
προσδιορισμού, που προβλέπονται από τον ανωτέρω Κανονισμό ή ακόμα και βάσει του
άρθρού 2 (εύλογα μέσα).
4. Ενόψει αυτών των νομίμων πλαισίων,
σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να γίνονται αυθαίρετες προσαρμογές γενικά των
τιμών σε εισαγωγές μεταχειρισμένων ειδών και ειδικότερα τροχοφόρων, βάσει των
τιμών που αναφέρονται στις ειδικές εκδόσεις SCHWACKE κ.λπ γιατί αυτές
αντιπροσωπεύουν τιμές λιανικής πώλησης στο εσωτερικό της χώρας εξαγωγής και σαν
τέτοιες δεν αποτελούν συγκριτικό στοιχείο, αλλά μόνον απλή πληροφόρηση (άρθρο 2
παρ. 4 περ. γ του Καν. (ΕΟΚ) 1224/80)
5. Εξάλλου, παρατηρήθηκαν περιπτώσεις
κατά τις οποίες τα Τελωνεία εισαγωγής εφάρμοσαν τη διαδικασία του άρθρου 36 του
Ν. 1165/1918, για τη διαμόρφωση της αξίας εισαχθέντων ως μεταχειρισμένων
εμπορευμάτων ή ειδών διαλογής, για τα οποία η ΔΙΠΑΕ. Πειραιά είχε γνωστοποιήσει
αξία καινουργούς ή κανονικού εμπορεύματος.
Η πρακτική αυτή, είναι αντίθετη με
τις ισχύουσες διατάξεις καθόσον η εφαρμογή του άρθρου 36 αφορά περιπτώσεις
εμπορευμάτων τα οποία υπέστησαν φθορά ή βλάβη μετά την εισαγωγή τους στο
τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας και πριν τεθούν σε ελεύθερη κuκλοφορία (στάδιο
προσωρινής εναπόθεσης) και όχι εμπορευμάτων τα οποία επωλήθησαν μεταχειρισμένα
ή ελαττωματικά.
Στις περιmώσεις αυτές, όπου δηλαδή
απορρίπτεται αιτιολογημένα η τιμολογιακή τιμή μεταχειρισμένου εμπορεύματος, για
τους λόγους που προαναφέρθηκαν και οι ΔΙ.Π.Α.Ε. γνωστοποιούν τιμή καινουργούς ή
κανονικού εμπορεύματος, οι παράγοντες του τελωνισμού, έχοντας αυτή την τιμή ως
αφετηρία, προέρχονται, ανάλογα με το βαθμό φθοράς ή μειονεκτικότητας του
εμπορεύματος, στην ανάλογη μείωση της αξίας κατ' εφαρμογή της μεθόδου του
άρθρου 2 του Κανονισμού 1224/80.
Τέλος επισημαίνεται ότι για την
καταλληλότερη εφαρμογή αυτής της διαδικασίας θα μπορούσε να γίνει προσφυγή και
στις δυνατότητες που προσφέρουν οι διατάξεις του άρθρου 27 παρ. 7 του
Ν.1808/88, όταν προκύπτει σχετική ανάγκη (Δ. 1076 /678 /23 7 1992 εγκύκ ΥπΟικ)
1. Σας κοινοποιούμε τον ΚΑΝ (ΕΟΚ}
αριθμ. 3903/ 92 (με τον οποίο καταργείται ο ΚΑΝ (ΕΟΚ} αριθμ. 3579/85}, ο οποίος
αφού έλαβε υπόψη τις γεωπολιτικές αλλαγές που έλαβαν χώρα από το 1985 μέχρι
σήμερα, προσδιορίζει σε ποσοστό το
ύψος του κόστους της αεροπορικής μεταφοράς που πραγματοποιείται εκτός του
κοινοτικού εδάφους και πρέπει να περιλαμβάνεται στη δασμολογητέα αξία, ενώ το
υπολειπόμενο ποσοστό, θεωρούμενο ενδοκοινοτικό δεν περιλαμβάνεται σ' αυτή.
2. Ο Κανονισμός συνοδεύεται από
Παράρτημα οκτώ πινάκων (1 - VIII} που ο καθένας αναφέρει
όλα τα αεροδρόμια τρίτων χωρών κατά ήπειρο, σαν σημεία αναχώρησης, και τα
επίσημα αεροδρόμια ενός ή περισσοτέρων κρατών - μελών ΕΟΚ, σαν σημείo άφιξης
των εμπορευμάτων, παραθέτοντας το ποσοστό του κόστους που θα συμπεριλαμβάνεται
στη δασμολογητέα αξία.
3. Επισημαίνεται ότι ο
κοινοποιούμενος κανονισμός ρυθμίζει τον τρόπο χειρισμού των εξόδων μεταφοράς
εμπορευμάτων τρίτων χωρών, εκτός ΕΟΚ, όσον αφορά τη διαμόρφωση της
δασμολογητέας αξίας στο στάδιο επιβολής του εισαγωγικού δασμού. (Δ. 197/ 114/
9.2.93 εγκ ΥπΟικ)
………..Στη συνέχεια της υπ' αρ.
Τ7993/1380/ΑΟΟ19/28.9.95 εγκυκλίου το υπουργείου Οικονομικών, με τη οποία
κοινοποιήθηκε στις Τελωνειακές Αρχές ο υπ' αρ. 1762/95 Καν EΚ. για την τροποποίηση ορισμένων διατάξεων του Καν 2454/93 απεστάλησαν στις ίδιες
αρχές με την υπ' αριθ Δ1216/693/2-11-95 εγκύκλιο, προς ενημερώσει και
εφαρμογή, σχόλια της Επιτροπή (Δασμολογητέας Αξίας της ΕΕ σχετικά με την
εφαρμογή του τροποποιηθέντος άρθρου 147 του πιο πάνω υπ' αρ' 2454/93 Καν που
αφορά τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας εμπορευμάτων, τα οποία πωλούνται
δύο ή και περισσότερες φορές πριν εισαχθούν στο τελωνειακό έδαφος της
Κοινότητας.και δόθηκαν οι ακόλουθες διευκρινίσεις:
1) Όπως θα παρατηρήσετε, με την
τροποποιημένη διάταξη, σε περίπτωση διαδοχικών
πωλήσεων πριν από την
τελωνειακή εκτίμηση, η τελευταία πώληση με βάση την οποία τα εμπόρευμα
εισήχθησαν στο τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας ή η πώληση που πραγματοποιήθηκε
στο τελωνειακό έδαφος της κοινότητας πριν από τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, λαμβάνεται
σαν βάση για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας. Είναι όμως δυνατόν να
δηλωθεί και η τιμή μιας πώλησης η οποία προηγήθηκε της τελευταίας πώλησης με
βάση την οποία τα εμπορεύματα εισήχθησαν στο τελωνειακό έδαφος της κοινότητας.
Στην περίπτωση αυτή ο διασαφιστής
μπορεί να ζητήσει από τις τελωνειακές αρχές να δεχθούν αυτή την πρότερη πώληση
ως βάση για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας μόνον εφόσον αποδείξει,
σχετικά με την εν λόγω πώληση, ότι υπάρχουν ειδικές και κατάλληλες περιστάσεις,
οι οποίες οδήγησαν στην εξαγωγή των εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της
κοινότητας.
2) Με τα κοινοποιημένα σχόλια, τα
οποία συνοδεύονται και με σειρά παραδειγμάτων, ορίζεται το πεδίο εφαρμογής τη
τροποποιημένης διάταξης, ερμηνεύεται η έννοια της «μιας πώλησης» «των
διαδοχικών πωλήσεων» και της «πρότερης πώλήσης» και ορίζονται αποδεικτικά
στοιχεία, τα οποία μεταξύ άλλων μπορούν να προσκομισθούν από τον διασαφιστή
προκειμένου να γίνει δεκτή από τις Τελωνειακές Αρχές η δηλωθείσα τελευταία ή
πρότερη πώληση, ως βάση για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας.
Ειδικότερα:
α) Σύμφωνα με την παράγραφο 2 των
σχολίων, το άρθρο 147 του ΚΑΝ (Ε.Κ.} 2454/93 εφαρμόζεται στις περιπτώσεις κατά τις οποίες:
ι) η δασμολογητέα αξία των
εισαγoμένων εμπορευμάτων καθορίζεται με βάση το άρθρο 29 του ΚΑΝ (Ε.Κ.2913/92 συναλλακτική αξία}.
ιι) Τα εμπορεύματα αποτέλεσαν
αντικείμενο μιας ή περισσοτέρων πωλήσεων πριν εισαχθούν στο τελωνειακό έδαφος
της Κοινότητας ή πώλησης, η οποία πραγματοποιείται στο τελωνειακό έδαφος της
Κοινότητας, αλλά πριν από τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων (π.χ.
σε αποθήκες).
ιιι) Η τιμή η οποία πράγματι
καταβάλλεται ή πρέπει να καταβάλλεται αφορά εμπορεύματα τα οποία επωλήθησαν για
εξαγωγή με προορισμό το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας όπως αναφέρεται στο
άρθρο 29 παρ. 1 του Τελωνειακού Κώδικα. Δεν θίγονται οι λοιπές διατάξεις και
ειδικά αυτές που αφορoύν πωλήσεις μεταξύ ενδιαφερομένων μερών, καθώς και οι
διατάξεις του άρθρου 32.
β) Σύμφωνα με την παρ. 3 των σχολίων:
ι) Περιπτώσεις μιας πώλησης υφίστανται,
όταν εμπορεύματα που αποτέλεσαν, σύμφωνα με το άρθρο 29 του Κώδικα, αντικείμενο
πώλησης δηλώνονται για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία στο τελωνειακό έδαφος της
Κοινότητας. Αφορά περιπτώσεις όπου τα εμπορεύματα πωλούνται μόνο μία φορά. Αυτό
αποτελεί ικανοποιητική απόδειξη ότι τα εμπορεύματα επωλήθησαν προς εξαγωγή με
προορισμό την Ε.Κ
ιι) Περιπτώσεις διαδοχικών πωλήσεων
υφίστανται, όταν εμπορεύματα επωλήθησαν περισσότερες της μιας φορές πριν
εισαχθούν στο τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας, στην περίπτωση αυτή προβλέπεται
να ληφθεi υπόψη για τον καθορισμέ της δασμολογητέάς αξίας η τελευταία πώληση, η
οποία πραγματοποιείται στα πλαίσια του εμπορικού κυκλώματος και συνεπεία της
οποίας εισάγονται τα εμπορεύματα στη' Κοινότητα. Γίνεται επίσης όπως προαναφέρθηκε,
δεκτή, σαν τελευταία πώληση και εκείνη που πραγματοποιείται, ενώ τα
εμπορεύματα, ήδη βρίσκονται στην Ε.Κ
ιιι) Περίπτωση πρότερης πώλησης
υφίσταται, όταν εκτός από τελευταία πώληση, όπως περιγράφεται στην περίmωση
3.2.1. των σχολίων, πραγματοποιείται και πρότερη πώληση για τα εν λόγω
εμπορεύματα. Στην περίmωση αυτή ο διασαφιστής μπορεί να ζητήσει από τις
Τελωνειακές Αρχές να δεχθούν την τιμή της πρότερης αυτής πώλησης, ως βάση για
τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας, εφόσον όμως αποδείξει, σχετικά με την
πώληση αυτή, ότι υπάρχουν ειδικές και κατάλληλες περιστάσεις, οι οποίες
οδήγησαν στην εισαγωγή των εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας.
γ) Τα αποδεικτικά στοιχεία τα οποία,
μεταξύ άλλων, μπορούν να προσκομισθούν στις Τελωνειακές Αρχές προκειμένου αυτές
να πειστούν ότι τα εμπορεύματα επωλήθησαν προς εξαγωγή με προορισμό το
τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας αναφέρονται στην παρ. 4 των σχολίων.
δ) Στην παρ. 5 των σχολίων αναφέρεται
η ευθύνη του διασαφιστή, να αναφέρει σύμφωνα με το άρθρο 147 τη βάση την οποία
προτίθεται να λάβει για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας των εισαγομένων
εμπορευμάτων και ανάλογα με την περίπτωση (τελευταία ή πρότερη πώληση} να
προσκομίσει τα απαιτούμενα αποδεικτικά στοιχεία
3) Τέλος στο Παράρτημα Ι παρατίθεται
μια σειρά σχετικά με περιπτώσεις κατά τις οποίες εμπορεύματα πωλούνται
περισσότερες της μιας φορές πριν εισαχθούν στο τελωνειακό έδαφος της
κοινότητας.
……….στις περιπτώσεις εγέρσεως
αμφιβολιών ως προς την ακρίβεια της αναγραφόμενης , στα τιμολόγια αγοράς, αξίας
των αυτοκινήτων και ιδίως όταν υπάρχει απόκλιση μεταξύ της τελευταίας αυτή
αξίας και εκείνης που καθορίζει η αρμόδια ΔΙΠΑΕ, θα λαμβάνεται υπόψη για τη
διαμόρφωση της φορολογικής
αξίας για τον υπολογισμό του
ΦΠΑ, η αξία που διαμορφώνει η αρμόδια ΔΙΠΑΕ και όχι η άξια που αναγράφεται στα
τιμολόγια αγοράς. (Εγκ ΥπΟικ Α 2114/14/58/1996)
……………2. Ο κοινοποιούμενος ΚΑΝ
(Ε.Κ.)αριθμ. 1676/96 παρεμβάλλει στις διατάξεις του ΚΑΝ (ΕΟΚ) αριθμ. 2454/93 το άρθρο 156α, που
αποσκοπεί στη διευκόλυνση του προσδιορισμού της δασμολογητέας αξίας σε
εισαγωγές που γίνoνται με συνεχή και επαναλαμβανόμενo τρόπο και ειδικότερα στον
υπολογισμό ορισμένων στοιχείων, των οποίων η συμμετοχή ή μη στον καθορισμό της
δασμoλoγητέας αξίας προβλέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 32 και 33 του
Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα.
3. Συγκεκριμένα μετά από αίτηση του
ενδιαφερομένου η Τελωνειακή Αρχή δύναται να επιτρέπει τον, κατά παρέκκλιση των
άρθρων 32 παρ, 2 και 33 του ΚΑΝ (ΕΟΚ) 2913/1992, προσδιορισμό της πράγματι
πληρωθείσας ή πληρωτέας τιμής και κατ ' επέκταση της δασμολογητέας αξίας των
εισαγομένων εμπορευμάτων. Ως γνωστόν, τα άρθρα αυτά αναφέρονται αφ' ενός μεν
στα στοιχεία που προστίθενται στην πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα
τιμή και λαμβάνονται υπόψη για την τελική διαμόρφωσή της (π.χ. προμήθειες και
έξοδα μεσιτείας, κόστος συσκευασίας, έξoδα μεταφοράς, ασφάλισης, φόρτωσης,
διαφύλαξης, κ.λπ.) αφ' ετέρου δε, στα στοιχεία εκείνα που δεν περιλαμβάνονται
στη δασμολογητέα αξία, εφόσoν αυτά διακρίνονται από την πράγματι πληρωθείσα ή
πληρωτέα τιμή (π.χ. έξoδα μεταφοράς μετά την άφιξη των ειδών στον τόπο εισόδου
στο τελωνειακό έδαφoς της Κοινότητας, έξoδα εργαmών κατασκευής, εγκατάστασης,
συναρμολόγησης, συντήρησης ή τεχνικής βοήθειας. κ.λπ.).
4. Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, στις
περιπτώσεις που τα εν λόγω στοιχεία δεν είναι δυνατόν να διαπιστωθούν
(αποτιμηθούν) κατά το χρόνο γένεσης της τελωνειακής οφειλής, βάσει της εν λόγω
άδειας της Τελωνειακής Αρχής και σύμφωνα με το νεοεισαγόμενο άρθρο 156α, αυτά
θα καθορίζονται με βάση κατάλληλα και ειδικά κριτήρια.
Υπογραμμίζουμε ότι στις περιπτώσεις
αυτές, η δηλoύμενη δασμoλογητέα αξία δεν πρέπει να θεωρείται ως προσωρινή, κατά
την έννοια της δεύτερης περίπτωσης του άρθρου 254 του ΚΑΝ (Ε.Ο.Κ.) 2454/93 (Ελλιπής Διασάφηση).
5. Στα πλαίσια των προϋποθέσεων
χορήγησης από το Τελωνείο της εν προκειμένω άδειας, που εκτίθενται λεπτομερώς
στην παράγραφο 2 του άρθρου 156α, η προβλεπόμενη χρονική περίοδος ισχύος της
πρέπει να προσδιορίζεται κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να τηρείται η αρχή που
αποβλέπει στη διασφάλιση των ιδίων πόρων της Ε.Ε. Έτσι φρονούμε ότι η διάρκεια
ισχύος της άδειας δεν πρέπει να υπερβαίνει εκείνη του εντύπου DV1 της διασάφησης, δηλ. να είναι ετήσια. (Δ. 1333/593/1996 εγκ
ΥπΟικ)
……………7.Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι στο
Παράρτημα Ι του Κοινοποιούμενου Κανονισμού 1676/96, με το οποίο τροποποιείται
το αριθμ. 25 Παράρτημα του ΚΑΝ (ΕΟΚ) 2454/93, αναγράφονται τα ποσοστά εξόδων αεροπορικής μεταφοράς που πρέπει να ενσωματωθούν στη
δασμολογητέα αξία του εμπορεύματος σαν συνέπεια της Τελωνειακής Ένωσης της
Τουρκίας με την Ε.Ε. Όπως είναι γνωστό, τα εν λόγω ποσοστά που
αναπροσαρμόζονται μετά από σύμφωνη γνώμη Επιτροπής της COMMISSION, μία ή και δύo φορές το χρόνο, διαμορφώνoυν τη
δασμολογητέα αξία των ειδών , που διακινούνται δια της αεροπορικής οδού. (Δ.
1333/5931996 εγκ ΥπΟικ)
……………Α) όσον αφορά στον καθορισμό της
δασμολογητέας αξίας μη κοινοτικών αυτοκινήτων οχημάτων
ι) που εκποιούνται και το
εκπλειστηρίασμα καταβάλλεται από τον πλειοδότη τοις μετρητοίς με τη χορήγηση
για το λόγο αυτό έκπτωσης από τον ΟΔΔΥ ποσοστού 30%. Στην περίπτωση αυτή , με
βάση τη μέθοδο καθορισμού τα δασμολογητέας αξίας του άρθρου 29 του κοινοτικού
Τελωνειακού Κώδικα (καν ΕΟΚ? 2913/1992) και σύμφωνα με τις οδηγίες
της ΔΥΟ 1026/455/2-8-96,θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η τελευταία μετά την έκπτωση
του 30% επί του εκπλειστηριάσματος προκύπτουσα τιμή
ιι) που διατίθενται σε Δημόσιες
Υπηρεσίες, Δήμους, Κοινότητες κλπ.Στην περίπτωση αυτή , τα αρμόδια τελωνεία με
βάση τη μέθοδο «των ευλόγων μέσων» του άρθρου 31 του Κοινοτικού
Τελωνειακού Κώδικα, θα καθορίζουν τη δασμολογητέα άξια αναζητώντας στοιχεία που
διατηρούν στ Αρχείο τους, για την αξία ομοειδών αυτοκινήτων, που έχουν
εκποιηθεί, λαμβάνοντας ιδιαιτέρως υπόψιν τον τύπο, την ιπποδύναμη, την
παλαιότητα ή μη των οχημάτων.
Β) όσον αφορά το παραστατικό που θα
χρησιμοποιηθεί για τη είσπραξη του εισαγωγικού δασμού κατ εφαρμογή των
διατάξεων του άρθρου 867α του
καν 2454/93 των
οχημάτων που προορίζονται για διάλυση σας γνωρίζουμε ότι, είναι δυνατόν
ανεξάρτητα από το ύψος της αξίας στις περιπτώσεις αυτές, να χρησιμοποιείται και
το ΠΕΑΕ για τη διευκόλυνση των συναλλαγών. (Δ 788/412/22-5-1998)
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Ο
ηλεκτρονικός επαγγελματισμός μειώνει τη γνώση της πείρας.
Επικεντρωθείτε
στο βιβλίο και στην δια βίου εκπαίδευση
|
Βρείτε
επαγγελματικές λύσεις στο Blog Σχολή Εκτελωνιστών του
Γιώργου Γιωγγαρά
|
Δείτε
σχετικές με το θέμα Αναρτήσεις στις 18/2/, 8/3, 16/4/2014
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου