Ελεύθερες
Ζώνες και Ελεύθερες Αποθήκες στον Ελλαδικό χώρο (Μάθημα 1) 13 Σεπτεμβρίου 2014
Περιεχόμενα
Ένας Ορισμός
ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΖΩΝΕΣ – ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ ΑΠΌ
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΥΠ. ΟΙΚ.
Ένα ιστορικό της
Ελεύθερης Ζώνης μετά την Ενιαία Εσωτερική Αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ο ΟΛΠ Φορέα Διοίκησης της Ελεύθερης Ζώνης
Λειτουργία Ελεύθερης Ζώνης Ελέγχου τύπου ΙΙ στο Λιμάνι του
Πειραιά (ΦΕΚ Β 960/2001)
Νομική βάση της Ελεύθερης Ζώνης στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα
|
Ένας Ορισμός
*
Ελεύθερη Ζώνη:
Η ελεύθερη ζώνη αποτελεί ειδική περιοχή η οποία ανήκει στα κοινοτικά τελωνειακά
εδάφη στην οποία:
_ τα
μη κοινοτικά εμπορεύματα εξετάζονται για τους σκοπούς της επιβολής των εισαγωγικών
δασμών και της εφαρμογής των μέτρων εμπορικής πολιτικής, εφόσον βρίσκονται
εκτός του κοινοτικού τελωνειακού εδάφους, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω
εμπορεύματα ούτε παραδίδονται με σκοπό την ελεύθερη κυκλοφορία τους, ούτε
ζητείται η υπαγωγή τους στην τελωνειακή διαδικασία η οποία οδηγεί στη
δημιουργία τελωνειακής οφειλής, ούτε χρησιμοποιούνται η καταναλώνονται εντός
των ορίων της ζώνης. Η πληρωμή του ΦΠΑ αναστέλλεται, για όσο χρονικό διάστημα
τα εμπορεύματα παραμένουν στη ζώνη, ενώ οφείλεται εν γένει η πληρωμή του ΦΠΑ
για την παροχή των εμπορευμάτων και υπηρεσιών στη ζώνη αυτή.
_ Τα κοινοτικά εμπορεύματα, πριν από την φυσική τους
εξαγωγή, επιτρέπεται να θεωρηθεί ότι έχουν εξαχθεί, λαμβανομένης υπόψη της
εφαρμογής μέτρων, που συνήθως συνοδεύουν την εξαγωγή (π.χ. επιστροφές κατά την
εξαγωγή, απόδοση ή διαγραφή των τελωνειακών δασμών).
Έλεγχος τύπου I: ο έλεγχος που
βασίζεται κυρίως στην ύπαρξη περίφραξης·
* Έλεγχος τύπου II: ο έλεγχος που βασίζεται
κυρίως στις διατυπώσεις, οι οποίες διεκπεραιώνονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις
της διαδικασίας του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης·
ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΖΩΝΕΣ – ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ ΑΠΌ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΥΠ. ΟΙΚ.
- Τι είναι Ε.Ζ - Ε.Α;
Οι Ελεύθερες Ζώνες και Ελεύθερες Αποθήκες αποτελούν τμήματα του
Τελωνειακού Εδάφους της Κοινότητας ή χώρους που βρίσκονται στο έδαφος αυτό,
χωρισμένα από το υπόλοιπο εν λόγω τελωνειακό έδαφος εντός του οποίου όμως τα
εισερχόμενα μη κοινοτικά εμπορεύματα, αφενός μεν από δασμολογική άποψη και
άποψη εμπορικής πολιτικής θεωρούνται ότι δεν βρίσκονται στο τελωνειακό έδαφος
της κοινότητας, αφετέρου δε τα εγχώρια ή τελούντα σε ελεύθερη κυκλοφορία
εμπορεύματα αποτελούν, κατά κανόνα, αντικείμενα εξαγωγής.
- Πώς ιδρύεται η Ε.Ζ
- ΕΑ;
Η ίδρυση της Ε.Ζ - Ε.Α ενεργείται με απόφαση του Υπουργού
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Ο ενδιαφερόμενος για ίδρυση Ε.Ζ ή Ε.Α υποβάλλει αίτηση στην
αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία
συνοδεύεται από οικονομική μελέτη και μελέτη σκοπιμότητας για την οποία
ζητείται η ίδρυση της Ε.Ζ ή Ε.Α και στην οποία αναλύονται:
α) Η υπάρχουσα ή προβλεπόμενη διακίνηση μη κοινοτικών
εμπορευμάτων μέσω της προτεινόμενης Ε.Ζ ή Ε.Α.
β) Η προσδοκώμενη συμβολή της Ε.Ζ ή Ε.Α στην αύξηση της
εμπορευματικής διακίνησης μη κοινοτικών εμπορευμάτων σε συνδυασμό με τα
αναμενόμενα γενικότερα οικονομικά οφέλη από τη λειτουργία τους.
γ) Τα εχέγγυα για τη σωστή διοίκηση ή εκμετάλλευση της Ε.Ζ ή
για τη σωστή διαχείριση των εμπορευμάτων στην περίπτωση της Ε.Α.
Ο Υπουργός λόγω της οικονομικής σπουδαιότητας της Ε.Ζ και
των δεσμεύσεων που αναλαμβάνει το Δημόσιο προτού προχωρήσει στην έκδοση της
απόφασης ίδρυσης, ζητά από τα Υπουργεία Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας ή
Εμπορικής Ναυτιλίας, κατά περίπτωση, τις θέσεις τους, τις οποίες και λαμβάνει
υπόψη του για την έκδοση της τελικής απόφασης.
Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο Διαχειριστής της Ε.Ζ - Ε.Α,
καθώς και το γενικό πλαίσιο λειτουργίας της.
Η διοίκηση και εκμετάλλευση των Ε.Ζ ανατίθεται σε νομικά
πρόσωπα, των δε Ε.Α σε οιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
- Πότε μπορεί να
αρχίσει να λειτουργεί η Ε.Ζ - Ε.Α;
Η Ε.Ζ ή Ε.Α μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί, αφού εκδοθεί
απόφαση από τον Γενικό Διευθυντή Τελωνείων, η οποία θα εγκρίνει την λογιστική
αποθήκης που θα τηρείται, τις τελωνειακές διαδικασίες που θα εφαρμόζονται για
την λειτουργία της, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια ώστε να
ικανοποιείται ο τελωνειακός έλεγχος.
- Ποιοι είναι οι
τύποι Ελεύθερων Ζωνών;
Σήμερα, μετά την τροποποίηση του Καν(ΕΟΚ)2913/92 του
Συμβουλίου και του Καν(ΕΟΚ)2454/93 της Επιτροπής, στον ήδη υπάρχον τύπο Ε.Ζ,
που ονομάστηκε Ε.Ζ ελέγχου τύπου Ι, προστέθηκε και αυτός της Ε.Ζ ελέγχου τύπου
ΙΙ.
- Τι είναι
Ελεύθερη Ζώνη Ελέγχου τύπου Ι;
Η Ε.Ζ τύπου Ι βασίζεται στην ύπαρξη περίφραξης, της οποίας η
περίμετρος και τα σημεία εισόδου - εξόδου, τα οποία καθορίζονται από την
Τελωνειακή Αρχή, υπόκεινται σε τελωνειακή επιτήρηση.
Τα πρόσωπα καθώς και τα οχήματα που εισέρχονται στην Ε.Ζ
υποβάλλονται σε έλεγχο και μπορεί να απαγορευθεί η είσοδός τους, εφόσον δεν
παρέχουν τα απαραίτητα εχέγγυα.
Ο έλεγχος των εισερχομένων και εξερχόμενων εμπορευμάτων
ενεργείται από την τελωνειακή αρχή στα σημεία εισόδου - εξόδου της Ε.Ζ, γι αυτό
πρέπει να προσκομίζονται και να κατατίθενται, στον τελωνειακό υπάλληλο που έχει
ορισθεί αντίγραφα των εγγράφων μεταφοράς.
- Πώς
πραγματοποιείται η είσοδος και παραμονή των εμπορευμάτων στην Ε.Ζ τύπου Ι;
Η διάρκεια παραμονής των εμπορευμάτων στην Ε.Ζ δεν υπόκειται
σε περιορισμούς πλην των κοινοτικών γεωργικών προϊόντων, που δικαιούνται
επιδοτήσεων κατά την εξαγωγή, για τα οποία η διάρκεια παραμονής είναι
περιορισμένη και είναι αυτή που προβλέπεται από τον κανονισμό Ε.Κ 800/99.
Στην Ε.Ζ μπορούν να εισέρχονται κοινοτικά και μη κοινοτικά
εμπορεύματα.
Για τα κοινοτικά εμπορεύματα απαιτείται η απόδειξη του
κοινοτικού τους χαρακτήρα. άλλως λογίζονται για εμπορεύματα τρίτων χωρών για
την εφαρμογή των εισαγωγικών δασμών και κοινοτικά σε περίπτωση που εφαρμόζονται
εξαγωγικοί δασμοί..
Τα εμπορεύματα εισάγονται στην Ε.Ζ είτε:
απευθείας από την θάλασσα ή τον αέρα , οπότε σε αυτήν την
περίπτωση δεν υπάρχει καμία τελωνειακή
διατύπωση αλλά ο διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να κάνει την σχετική εγγραφή
στην λογιστική αποθήκης και να ενημερώσει το τελωνείο ελέγχου εντός του διαστήματος
που έχει καθοριστεί από την σχετική απόφαση του Γενικού Διευθυντή Τελωνείων,
για την άφιξή τους.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση δηλαδή, δεν απαιτείται η
προσκόμιση των εμπορευμάτων στο τελωνείο ούτε η κατάθεση δηλωτικού.
Εμπορεύματα που δεν εισάγονται απευθείας στην Ε.Ζ. Τα
συγκεκριμένα εμπορεύματα πριν την είσοδό τους στην Ε.Ζ έχουν υπαχθεί σε κάποιο
τελωνειακό καθεστώς με συνηθέστερο αυτό της κοινοτικής διαμετακόμισης. Τα
εμπορεύματα αυτά πριν την είσοδό τους στην Ε.Ζ πρέπει να προσκομίζονται στο
τελωνείο, ώστε να εκκαθαριστεί το προηγούμενο καθεστώς και μετά εισέρχονται
στην Ε.Ζ και εγγράφονται στη λογιστική αποθήκης όπως και στην προηγούμενη
περίπτωση.
Επίσης αντικείμενο των προβλεπομένων τελωνειακών διατυπώσεων
αποτελούν σε κάθε περίπτωση και τα κοινοτικά γεωργικά προϊόντα που δικαιούνται
επιστροφή κατά την εξαγωγή.
Ο βασικός σκοπός ίδρυσης Ε.Ζ ή Ε.Α είναι η αποθήκευση,
κυρίως, μη κοινοτικών εμπορευμάτων και η μέσω αυτών εξυπηρέτηση του διεθνούς
εμπορίου με παράλληλη όμως διασφάλιση των δημοσιονομικών συμφερόντων.
Τα εμπορεύματα που εισάγονται στην Ε.Ζ υπόκεινται σε
περιορισμούς εφόσον με σχετικές αποφάσεις απαγορεύεται η είσοδος τους στο
τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας ( εμπάργκο Ο.Η.Ε κ.λπ). Τούτο προκύπτει και
από τον ορισμό της Ε.Ζ, στον οποίο αναφέρεται ότι οι Ε.Ζ αποτελούν τμήματα του
τελωνειακού εδάφους της κοινότητας, οπότε εάν ισχύουν απαγορεύσεις εισόδου στο
τελωνειακό έδαφος ισχύουν και για τις Ε.Ζ.
Εγχώρια και κοινοτικά εμπορεύματα που εισάγονται σε Ε.Ζ, δεν
τυγχάνουν κάποιας φορολογικής απαλλαγής ή αναστολής λόγω της εισόδου τους στην
Ε.Ζ., αντιμετωπίζονται δηλαδή όπως και στο υπόλοιπο έδαφος.
Εμπορεύματα που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται εντός της
Ε.Ζ, πριν την κατανάλωσή τους ή χρησιμοποίησή τους οφείλουν να καταβάλλουν τους
οφειλόμενους εισαγωγικούς δασμούς και τις αναλογούσες φορολογικές
επιβαρύνσεις.
Εντός της Ε.Ζ επιτρέπεται η άσκηση δραστηριοτήτων
βιομηχανικής ή εμπορικής φύσης ή παροχής υπηρεσιών με προηγούμενη όμως
ενημέρωση των τελωνειακών αρχών.
Στην Ε.Ζ μπορούν να εγκατασταθούν διάφορες επιχειρήσεις, οι
οποίες δραστηριοποιούνται εντός αυτής, με την υποχρέωση τήρησης λογιστικής
αποθήκης, η οποία εγκρίνεται από τον Γενικό Διευθυντή Τελωνείων.
Οι διατάξεις που ρυθμίζουν τις Ε.Ζ τύπου Ι ισχύουν και για
τις Ε.Α
- Τι είναι Ελεύθερη
Ζώνη Ελέγχου τύπου ΙΙ;
Η Ελεύθερη Ζώνη Ελέγχου τύπου ΙΙ έχει τα εξής
χαρακτηριστικά:
α) μη υποχρεωτική
περίφραξη
β) υποχρεωτική προσκόμιση των εμπορευμάτων στις τελωνειακές
αρχές, με κατάθεση του οικείου Δηλωτικού και την εφαρμογή των προβλεπόμενων
τελωνειακών διατυπώσεων και κατάθεση Διασάφησης αποταμίευσης για την είσοδό
τους σε Ε.Ζ τύπου ΙΙ.
γ) Η λογιστική που τηρείται είναι αυτή που προβλέπεται από
τις διατάξεις της τελωνειακής αποτ/σης.
δ) άμεση απελευθέρωση των κοινοτικών με την πιστοποίηση του
κοινοτικού τους χαρακτήρα, βάσει των συνοδευτικών εγγράφων,
ε) οι έλεγχοι στηρίζονται στις λογιστικές εγγραφές με βάση
τις διατάξεις του καθεστώτος της
Τελωνειακής Αποταμίευσης, όπου δίδεται η δυνατότητα απλών εργασιών (συνήθεις
εργασίες, του παραρτήματος 72 του Καν (ΕΟΚ)2454/93 που επιτρέπονται στο
καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης.
Κοινό στοιχείο και των δύο τύπων Ε.Ζ. είναι η ύπαρξη φορέα Διοίκησης και η απεριόριστη παραμονή
εμπορευμάτων χωρίς επιβαρύνσεις.
Η Ε.Ζ τύπου ΙΙ ενδείκνυται στις περιπτώσεις που το λιμάνι
δεν μπορεί να διαχωριστεί έτσι ώστε ένα τμήμα του να λειτουργεί ως Ε.Ζ τύπου Ι
και ένα άλλο τμήμα του ως κοινοτικός λιμένας, ώστε να διευκολύνεται το
κοινοτικό εμπόριο.
Στην Ελλάδα υπάρχουν και λειτουργούν 3 Ε.Ζ: 1) Ε.Ζ Ελέγχου
τύπου ΙΙ Λιμένος Πειραιώς, 2) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Θεσσαλονίκης, 3) Ε.Ζ
Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Ηρακλείου Κρήτης.
- Ποιες οι διατάξεις
που διέπουν την λειτουργία των Ε.Ζ;
Οι διατάξεις που
διέπουν τον προορισμό των Ε.Ζ και Ε.Α είναι:
Τα άρθρα 166- 181 του καν ΕΟΚ 2913/92
Τα άρθρα 799- 814 του καν ΕΟΚ 2454/93
Το άρθρο 39 του ν. 2960/01 " Περί τελωνειακού κώδικα.
Η Τ. 10970/110/Γ0019/93 Α.Υ.Ο
Ένα ιστορικό της Ελεύθερης Ζώνης μετά την Ενιαία Εσωτερική Αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Όπως αναμενόταν η λειτουργία νέου καθεστώτος στην Ε.Ζ. Ικονίου
(σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο αρ. 168α του Καν. 2913/92), είναι πλέον γεγονός.
Το ζήτημα γνωστοποιήθηκε κι επισήμως στον Ομοσπονδία μας, με το ακόλουθο
έγγραφο της Δ.19:
Κ.Α.: 201.11 Αθήνα 8-3-2002 Αρ. Πρωτ. Τ 1216/8
ΠΡΟΣ
1. Ο.Ε.Τ.Ε Καραϊσκου 82 18532. Πειραιάς
2. Σ.Ε.Π.Α. Τσαμαδού 38 18530, Πειραιάς
ΘΕΜΑ: ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΓΓΡΑΦΟΥ
Επισυνάπτουμε για ενημέρωση και εφαρμογή τον αριθμ. Τ 1122/60/
ΑΟΟ19/282.02 εγκύκλιο του Υπουργού Οικονομικών που αφορά τον τρόπο λειτουργίας
του Λιμένος Πειραιά υπό το νέο καθεστώς της Ε.Ζ. ελέγχου τύπου 11, και σας
γνωρίζουμε ότι οι ρυθμίσεις που γίνονται και για τις οποίες από διετίας
τουλάχιστον ήσασταν ενήμεροι, υποδεικνύουν τις υποχρεώσεις και τις αρμοδιότητές
σας στη διακίνηση παραστατικών και εμπορευμάτων, όπως αυτές περιγράφονται απ'
το άρθρο 5 του Καν (ΕΟΚ) 2913/ 92 και το σύνολο των διατάξεων του Ν. 718/77 ..περί
Εκτελωνιστών».
Παρακαλείσθε επίσης, τουλάχιστον κατά τον πρώτο χρόνο
λειτουργίας της Ελεύθερης Ζώνης υπό το νέο θεσμικό της πλαίσιο, να ενημερώσετε
τα μέλη σας για τον απαιτούμενη προσοχή και συνεργασία, με τον εποπτεύουσα τον
Ε.Ζ., Τελωνειακή Αρχή.
Η υπηρεσία μας είναι ανοικτή για τον παροχή οποιονδήποτε
επιπρόσθετων πληροφοριών και διευκρινίσεων.
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Π. ΦΡΑΓΚΟΣ
Η εγκύκλιος του ΥΦυπουργού Οικονομικών κ. Απ. Φωτιάδη έχει
ως εξής:
Αθήνα. 28 Φεβρουαρίου 2002
Αρ. Πρωτ.: Τ. 1122/60/Α0019
ΠΡΟΣ: 1. Ε' Τελωνείο Πειραιά 2. ΟΛΠ Α.Ε.
ΚΟ1Ν: ΤΕΛ. ΠΕΡΙΦ. ΑΤΤΙΚΗΣ
ΘΕΜΑ: Οδηγίες λειτουργίας της Ε.Ζ. Ελέγχου τύπου ΙΙ στο
λιμάνι του Πειραιά.
ΣΧΕΤ: Το αριθμ. Π. 1086/ 125/Α0019/02 ΔΥΟ.
Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού με το οποίο δίδονται
οδηγίες για την έκδοση άδειας λειτουργίας αποθήκης Προσωρινής Εναπόθεσης στο
λιμάνι του Πειραιά με Διαχειριστή την Α.Ε. “ΟΛΠ" και προκειμένου, τουλάχιστον
κατά το πρώτο διάστημα λειτουργίας του νέου θεσμού να αντιμετωπισθούν τυχόν
προβλήματα. σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα τόσο για την άμεση έξοδο των κοινοτικών
εμπορευμάτων όσο και για την εφαρμογή των εν γένει τελωνειακών διαδικασιών.
Α. ΚΟ1ΝΟΤΙΚΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ
1. Κοινοτικά εμπορεύματα που μεταφέρονται από πλοία που
έχουν λάβει άδεια «τακτικής γραμμής" δεν προσκομίζονται στο τελωνείο.
2. Εμπορεύματα των οποίων ο κοινοτικός χαρακτήρας
αποδεικνύεται άμεσα, εφόσον προσκομίζουν τα παραστατικά και εμπορικά έγγραφα
που αναφέρονται στο άρθρο 314γ του Καν. (ΕΟΚ) 2454/93, μετά τη σχετική πράξη
του τελωνείου επί των αποδεικτικών εγγράφων και αφού εισπραχθούν τυχόν
οφειλόμενες. στο τελωνείο. φορολογικές επιβαρύνσεις απελευθερώνονται άμεσα.
3. Εμπορεύματα των οποίων εκκρεμεί η απόδειξη του
τελωνειακού τους χαρακτήρα καταγράφονται άμεσα στη λογιστική της αποθήκης
Προσωρινής Εναπόθεσης. άρθρα 37, 50 Καν. (ΕΟΚ! 2913/ 92
4. Τα δικαιολογητικά απόδειξης του κοινοτικού χαρακτήρα των
εμπορευμάτων που έχουν καταχωρηθεί στη λογιστική αποθήκης, υποβάλλονται στο
αρμόδιο τελωνείο με σχετική αίτηση του κυρίου - παραλήπτη του εμπορεύματος
(άρθρο 5 Καν. ΕΟΚ 2913/ 92). 0 τύπος και το περιεχόμενο της αίτησης καθορίζεται
από την αρμόδια τελωνειακή αρχή.
5. Το τελωνείο αφού εξετάσει και αποδεχθεί τα ανωτέρω
δικαιολογητικά, ως αποδεικνύοντα τον κοινοτικό χαρακτήρα των εμπορευμάτων
παραδίδει στο πρόσωπο της προηγούμενης παραγράφου επικυρωμένα αντίγραφα των
εγγράφων που πιστοποιούν τον κοινοτικό χαρακτήρα, για κάθε νόμιμη χρήση.
6. Το Τελωνείο χορηγεί στον ΟΛΠ κάθε στοιχείο που απαιτείται
για την πίστωση της αποθήκης Προσωρινής Εναπόθεσης και την απελευθέρωση του
εμπορεύματος του οποίου πλέον έχει αποδειχθεί ο κοινοτικός χαρακτήρας.
Β. ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΕΝΑΠΟΘΕΣΗ
Η είσοδος – παραμονή- έξοδος των εμπορευμάτων στις αποθήκες
προσωρινής εναπόθεσης θα πραγματοποιείται σύμφωνα με την περιγραφόμενη στην Α. Υ
.0. Τ.6525/421/ Α0019/29-122000, αναλυτική διαδικασία.
Τονίζουμε:
D Πριν την εκφόρτωση του εμπορεύματος και σε κάθε περίπτωση
εντός των προθεσμιών που προβλέπονται από το άρθρο 12 του Ν. 2960/01 και υπό
τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις των διατάξεων αυτού, κατατίθεται στο
αρμόδιο τελωνείο δηλωτικό σε τρία αντίτυπα. Δύο αντίτυπα του δηλωτικού
αποστέλλονται στον ΟΛΠ. ως διαχειριστή της αποθήκης Προσωρινής Εναπόθεσης. ο
οποίος, αφού βεβαιώσει σε αυτά την παραλαβή των εμπορευμάτων και τη λογιστική
καταχώρηση αυτών στην αποθήκη, επιστρέφει το εν εξ αυτών. στο αρμόδιο τελωνείο
προσδιορίζοντας τη συγκεκριμένη αποθήκη ή χώρο εναπόθεσης των εμπορευμάτων.
D Η λογιστική παρακολούθηση των εμπορευμάτων θα γίνεται
σύμφωνα με τα άρθρα 6, 8 και 10 της ΑΥΟ Τ. 6525/ 421/Α0019/29-12-2000 για κάθε
αποθήκη.
Γ. ΕΙΣOΔOΣ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ
Α) Εφόσον κατά την διάρκεια παραμονής του εμπορεύματος στο
καθεστώς Προσωρινής Εναπόθεσης, δοθεί ως τελωνειακός προορισμός η είσοδος του
εμπορεύματος σε Ελεύθερη Ζώνη Ελέγχου τύπου ΙΙ, αυτή πραγματοποιείται με
κατάθεση παραστατικού αποταμίευσης.
β) Το παραστατικό κατατίθεται στο αρμόδιο τελωνείο από τα πρόσωπα
που ορίζονται στο άρθρο 5 και 99 Καν.(ΕΟΚ) 2913/92, καθώς και από το Ν. 718/77
γ) Με την αποδοχή του παραστατικού αποταμίευσης και την
ολοκλήρωση των διαδικασιών υπαγωγής των εμπορευμάτων στο καθεστώς, ο
διαχειριστής της Ε.Ζ. Ελέγχου τύπου ΙΙ (ΟΛΠ) υποχρεούται στη τήρηση των
περιλαμβανομένων στην Τ. 3129/23/Γ0019/10-7.2001 Α.Υ.Ο. (Λειτουργία Ε.Ζ. Ελέγχου
τύπου ΙΙ στο Λιμάνι του Πειραιά) και στην Τ. 3885/34/ Γ001/11-9.01 ΔΥΟ (Έγκριση
τήρησης Λογιστικής αποθήκης του ΟΛΠ).
Δ. ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟ1ΧΕΙΩΝ
Η Τελωνειακή αρχή βάσει των στοιχείων του δηλωτικού, των
φορτωτικών και λοιπών συνοδευτικών εγγράφων ελέγχει, βάσει της Κοινοτικής και
Εθνικής Νομοθεσίας, τη διάπραξη ή μη, τελωνειακών ή φορολογικών παραβάσεων, επιλαμβανομένης
της διερεύνησης τους, ενημερώνοντας ανάλογα τις λοιπές συναρμόδιες Υπηρεσίες
ΣΔΟΕ, ΕΛΥΤ, κλπ
Ε. ΑΖΗΤΗΤΑ
Η κήρυξη των εμπορευμάτων ως αζητήτων πραγματοποιείται
σύμφωνα με την ισχύουσα κοινοτική και Εθνική Νομοθεσία.
0 ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΠ. ΦΩΤΙΑΔΗΣ
'Hδη
είχε προηγηθεί (8/2/ 2002) συνάντηση των εκπροσώπων τηc; ΟΕΤΕ με τον υπουργό
Εμπορ. Ναυτιλίας κ Γ. Avωμεpίτη, ο οποίος αποσαφήνισε με
ειλικρινή τρόπο ότι περί τα τέλη Φεβρουαρίου θα υπάρξουν οριστικές ρυθμίσεις
πάνω σ' αυτό το ζr'iτημα που εκκρεμεί τα τελευταία χρόνια.
Και πράγματι, μετά από σχετικές συνεvvοrlσεις με τον αρμόδιο
υφυπουργό Οικονομικών κ. Α.Φωτιάδη, ο υπουργός Εμπ. Ναυτιλίας προήδρευσε
ευpυτάτηc; συσκέψεως υπηpεσιαKών και λοιπών παραγόντων κατά τη διάρκεια της
οποίας ελήφθησαν οι δέουσες αποφάσεις που περιγράφονται στα ακόλουθο Δελτίο
τύπου του Υ.Ε.Ν.
ΑΝΑΚO1ΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ
Σε σύσκεψη η οποία έγινε στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας
υπό την προεδρία του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Ανωμερίτη μετά από
διαβουλεύσεις με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό του ΥΠΟΙΚ κ.κ. Ν. Χριστοδουλάκη
και Απ. Φωτιάδη
και στην οποία συμμετείχαν
ο Γ. Γραμματέας του ΥΠΟΙΚ κ. Γιώργος Κανελλόπουλος,
ο Δ/νων Σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Χ. Ψαραύτης.
ο Γεν. Διευθυντής Τελωνείων ΥΠΟ1Κ κ. Μανωλόπουλος και
οι Δ/ ντες ΥΠΟΙΚ κ. Φράγκος και
ΥΕΝ κ. Καμαρινάκης,
συζητήθηκαν τα θέματα Κοινοτικών Διαδρόμων (Green Lanes) στους Λιμένες ΟΛΠ και
ΟΛΘ.
Για τη δημιουργία νέων διαδικασιών διέλευσης κοινοτικών
εμπορευμάτων στον Πειραιά και την εφαρμογή του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα
αποφασίσθηκαν:
α) Δημιουργία Ελεύθερης Ζώνης τύπου ΙΙ.
β) Διαχειριστής ορίζεται ο ΟΛΠ Α.Ε.
γ) 0 ΟΛΠ Α.Ε. συμφωνήθηκε να καταθέσει εγγύηση 600 εκ. δρχ. "έναντι
των 30 δισ. δρχ. που εζητούντοl.
δ) Για τη δημιουργία ειδικής χωροταξικής κοινοτικής ζώνης το
ΥΠΟ1Κ και ο ΟΛΠ θα προσδιορίσουν τη συμφωνία τους εντός της εβδομάδας.
ε) Για την αντιμετώπιση του θέματος μακροπρόθεσμα θα
ανατεθεί ειδική μελέτη η οποία θα διερευνήσει το κοινοτικό καθεστώς σε άλλα
ευρωπαϊκά λιμάνια στα οποία προσεγγίζουν πλοία με μικτό φορτίο.
Τα σχετικά απαιτούμενα κείμενα θα συνυπογραφούν εντός της
επόμενης εβδομάδας, έτσι ώστε σε συνεργασία και με τους φορείς των χρηστών, να
λειτουργήσει απρόσκοπτα η κοινοτική διαμετακόμιση των φορτίων.
Αν και δεν ήταν η Ο.Ε.Τ.Ε. άμεσα επιφορτισμένη με το
προπεριγραφόμενο τοπικό πpόβλημα των εκτελωνιστών Πειραιώς - Aθηνών, παρακολούθησε στενά κι'
επισταμένα τις εν προκειμένω εξελίξεις, ενημερώνονταc; συνεχώς το Σ.Ε.Π.Α γι'
αυτές.
Αξίζει πάντως ν' αναφερθεί εδώ, πως για την επαχθή πλέον Kατάληξη του ζητr'iματος, "τον
χορό τελευταία δεν έσυρε μόνο (προτρεπτικά προς τα Υπουργεία) ο γνωστός για τις
αντιεκτελωνιστικές του εκρήξεις, βουλευτής κ. 1. Παπαθανασίου αλλά και ο νέος
(φιλόδοξος απ' ότι φαίνεται) βουλευτής κ. Μ. Βαρβιτσιώτης», ο οποίος κατέθεσε
πρόσφατα τηv εξής ερώτηση στη Βουλή, φιλοδοξώντας να θέσει εν προκειμένω
μια ταφόπλακα για τον κλάδο μας:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Εμπορικής
Ναυτιλίας θέμα: Καθυστερήσεις στην
Υλοποίηση της Τελωνειακής .Ένωσης στον ΟΛΠ Εδώ και μερικά
χρόνια η Ελλάδα συμμετέχει στην Τελωνειακή ένωση της Ευρώπης. εφαρμόζει την
συνθήκη Shengen και υιοθέτησε από 1.1.2002 και το ευρώ.
Η τελωνειακή ένωση επιβάλλει την απρόσκοπτη κυκλοφορία
αγαθών μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Για την εφαρμογή της η Ευρωπαϊκή .Ένωση έχει
διαμορφώσει την στρατηγική της για τη δημιουργία ενός λειτουργικού και
ανταγωνιστικού δικτύου μεταφορών σε όλα τα κράτη μέλη, με την λήψη μιας σειράς
αποφάσεων.
Ανάμεσα σε αυτές είναι και η δημιουργία των λεγόμενων IIGreeη Laηes" στις οποίες θα τοποθετούνται τα Ευρωπαϊκά προϊόντα
προκειμένου τα εμπορεύματα να προωθούνται άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις στον
τελικό τους προορισμό. παρά το δεσμευτικό χαρακτήρα των κοινοτικών αποφάσεων
για τη δημιουργία των συγκεκριμένων ζωνών στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του
ΟΛΠ, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας δεν έχει συμμορφωθεί με τις
συγκεκριμένες αποφάσεις με αποτέλεσμα να παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις
στην προώθηση των κοινοτικών προϊόντων και ουσιαστικά να ακυρώνεται αλλά και να
υπονομεύεται η προοπτική ανάπτυξης των Ελληνικών Εμπορικών Λιμένων.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Για ποιους λόγους δεν έχει εφαρμοστεί η κοινοτική απόφαση
για τη δημιουργία των Ευρωπαϊκών Ζωνών “Green Lanes" και πότε θα υλοποιηθεί η σχετική απόφαση;
14/01/02 0 ερωτών Βουλευτής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης
Τα κοινοτικά εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία τακτικών
γραμμών, κατά πάσα ένδειξη, θα περνούν χωρίς να «τ' αγγίζει» τελωνειακός
έλεγχος. Τι άλλο έρχεται από κοντά;
Εκτελωνιστές γρηγορείτε! I
Ο ΟΛΠ Φορέα Διοίκησης της Ελεύθερης Ζώνης
Εγκρίθηκε
από το Δ.Σ. του ΟΛΠ το Μνημόνιο Συνεργασίας της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων
και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης του υπουργείου Οικονομικών και του Οργανισμού
Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. ως Φορέα Διοίκησης της Ελεύθερης Ζώνης.
Όπως
αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, το Μνημόνιο προέκυψε από την ανάγκη συνεχούς
επιτήρησης σε 24ώρη βάση των δύο πυλών εισόδου-εξόδου της Ελεύθερης Ζώνης
Πειραιά με συμβαλλόμενα μέρη τόσο τον ΟΛΠ Α.Ε. όσο και τον ΣΕΠ Α.Ε. ως
επιχειρήσεις εγκατεστημένες εντός της Ελεύθερης Ζώνης και περιλαμβάνει τα εξής:
1.
Επιτήρηση της Ε.Ζ και τα μέτρα ελέγχου αυτής.
2.
Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας και ελέγχου της Ε.Ζ
3.
Πρόσβαση στα ηλεκτρονικά συστήματα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων από το
Τελωνείο Ελέγχου
4. Ίση
μεταχείριση και αντιμετώπιση από την επιβλέπουσα την Ε.Ζ Πειραιά Τελωνειακή
Αρχή και τον Φορέα Διοίκησης αυτής, των δραστηριοποιουμένων εντός αυτής
επιχειρήσεων.
5.
Φερεγγυότητα των δραστηριοποιούμενων στην Ε.Ζ επιχειρήσεων έναντι του Ελληνικού
Δημοσίου και της Τελωνειακής Υπηρεσίας.
Ιδιαίτερης
σημασίας είναι ότι με το Μνημόνιο αυτό εξασφαλίζεται για τις δραστηριοποιημένες
επιχειρήσεις στον χώρο Ελεύθερης Ζώνης Πειραιά ΟΛΠ Α.Ε και ΣΕΠ Α.Ε. ίση
μεταχείριση και αντιμετώπιση, τόσο από το άμεσα εποπτεύον την Ε.Ζ. Πειραιά
Τελωνείο Ελέγχου, όσο και από το Φορέα Οργάνωσης και Διοίκησης αυτής.
Επίσης,
υπάρχει ιδιαίτερη πρόβλεψη για την υποχρέωση των δύο αυτών επιχειρήσεων να
συντηρούν και να επιβλέπουν τη σωστή λειτουργία κάθε εγκατάστασης, η οποία
συμβάλλει στην ασφαλή εργασία των απασχολούμενων με κάθε ιδιότητα εντός της
Ε.Ζ.
Το
Μνημόνιο θα τεθεί σε εφαρμογή εντός τεσσάρων(4) ημερών από την υπογραφή του και
αποτελεί ένα σημαντικό βήμα συνεννόησης της Διοίκησης με φορείς του ευρύτερου
δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Πρώτη
καταχώρηση: 21
Δεκεμβρίου 2010, 14:04
Λειτουργία Ελεύθερης Ζώνης Ελέγχου τύπου ΙΙ στο Λιμάνι του Πειραιά (ΦΕΚ Β 960/2001)
Η Ελεύθερη Ζώνη Ελέγχου τύπου ΙΙ έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
α) μη υποχρεωτική περίφραξη
β) υποχρεωτική προσκόμιση των εμπορευμάτων στις τελωνειακές αρχές, με κατάθεση του οικείου Δηλωτικού και την εφαρμογή των προβλεπόμενων τελωνειακών διατυπώσεων και κατάθεση Διασάφησης αποταμίευσης για την είσοδό τους σε Ε.Ζ τύπου ΙΙ.
γ) Η λογιστική που τηρείται είναι αυτή που προβλέπεται από τις διατάξεις της τελωνειακής αποτ/σης.
δ) άμεση απελευθέρωση των κοινοτικών με την πιστοποίηση του κοινοτικού τους χαρακτήρα, βάσει των συνοδευτικών εγγράφων,
ε) οι έλεγχοι στηρίζονται στις λογιστικές εγγραφές με βάση τις διατάξεις του καθεστώτος της Τελωνειακής Αποταμίευσης, όπου δίδεται η δυνατότητα απλών εργασιών (συνήθεις εργασίες, του παραρτήματος 72 του Καν (ΕΟΚ)2454/93 που επιτρέπονται στο καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης.
Κοινό στοιχείο και των δύο τύπων Ε.Ζ. είναι η ύπαρξη φορέα Διοίκησης και η απεριόριστη παραμονή εμπορευμάτων χωρίς επιβαρύνσεις.
Η Ε.Ζ τύπου ΙΙ ενδείκνυται στις περιπτώσεις που το λιμάνι δεν μπορεί να διαχωριστεί έτσι ώστε ένα τμήμα του να λειτουργεί ως Ε.Ζ τύπου Ι και ένα άλλο τμήμα του ως κοινοτικός λιμένας, ώστε να διευκολύνεται το κοινοτικό εμπόριο.
Στην Ελλάδα υπάρχουν και λειτουργούν 3 Ε.Ζ: 1) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου ΙΙ Λιμένος Πειραιώς, 2) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Θεσσαλονίκης, 3) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Ηρακλείου Κρήτης.
α) μη υποχρεωτική περίφραξη
β) υποχρεωτική προσκόμιση των εμπορευμάτων στις τελωνειακές αρχές, με κατάθεση του οικείου Δηλωτικού και την εφαρμογή των προβλεπόμενων τελωνειακών διατυπώσεων και κατάθεση Διασάφησης αποταμίευσης για την είσοδό τους σε Ε.Ζ τύπου ΙΙ.
γ) Η λογιστική που τηρείται είναι αυτή που προβλέπεται από τις διατάξεις της τελωνειακής αποτ/σης.
δ) άμεση απελευθέρωση των κοινοτικών με την πιστοποίηση του κοινοτικού τους χαρακτήρα, βάσει των συνοδευτικών εγγράφων,
ε) οι έλεγχοι στηρίζονται στις λογιστικές εγγραφές με βάση τις διατάξεις του καθεστώτος της Τελωνειακής Αποταμίευσης, όπου δίδεται η δυνατότητα απλών εργασιών (συνήθεις εργασίες, του παραρτήματος 72 του Καν (ΕΟΚ)2454/93 που επιτρέπονται στο καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης.
Κοινό στοιχείο και των δύο τύπων Ε.Ζ. είναι η ύπαρξη φορέα Διοίκησης και η απεριόριστη παραμονή εμπορευμάτων χωρίς επιβαρύνσεις.
Η Ε.Ζ τύπου ΙΙ ενδείκνυται στις περιπτώσεις που το λιμάνι δεν μπορεί να διαχωριστεί έτσι ώστε ένα τμήμα του να λειτουργεί ως Ε.Ζ τύπου Ι και ένα άλλο τμήμα του ως κοινοτικός λιμένας, ώστε να διευκολύνεται το κοινοτικό εμπόριο.
Στην Ελλάδα υπάρχουν και λειτουργούν 3 Ε.Ζ: 1) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου ΙΙ Λιμένος Πειραιώς, 2) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Θεσσαλονίκης, 3) Ε.Ζ Ελέγχου τύπου Ι λιμένος Ηρακλείου Κρήτης.
Νομική βάση της Ελεύθερης Ζώνης στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα
Το άρθρο 39 του ν. 2960/2001 (Α΄ 265), όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 3583/2007 (Α΄ 142), αντικαθίσταται ως εξής:«Άρθρο 39 1. Οι ελεύθερες ζώνες και οι ελεύθερες αποθήκες αποτελούν τμήματα του τελωνειακού εδάφους της χώρας, διακριτά από το υπόλοιπο τελωνειακό έδαφος, όπου εμπορεύματα τρίτων χωρών που αποτίθενται σε αυτές θεωρούνται ως προς την εφαρμογή των εισαγωγικών δασμών, φόρων και μέτρων εμπορικής πολιτικής ως μη ευρισκόμενα στο τελωνειακό έδαφος της χώρας.
Εγχώρια εμπορεύματα ή εμπορεύματα τελούντα σε ελεύθερη κυκλοφορία, όταν αποτίθενται σε χώρους ελεύθερων ζωνών, προορίζονται κατά κανόνα για εξαγωγή.
2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών:
α) Συνιστώνται ή καταργούνται ελεύθερες ζώνες ή ελεύθερες αποθήκες, ή τροποποιούνται τα όρια αυτών.
β) Ορίζεται ο Φορέας Διοίκησης ή και Διαχείρισης της ελεύθερης ζώνης ή της ελεύθερης αποθήκης.
γ) Προσδιορίζονται οι όροι λειτουργίας, διαχείρισης και ελέγχου αυτών, καθώς και οι όροι διακίνησης, παραμονής και διαχείρισης των εμπορευμάτων σε αυτές.
δ) Προσδιορίζεται η ευθύνη και οι αρμοδιότητες του διαχειριστή αυτών κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η ακώλυτη διενέργεια του κοινοτικού και διεθνούς εμπορίου.
3. Για τη σύσταση ελεύθερης ζώνης και ελεύθερης αποθήκης απαιτείται προηγούμενη γνώμη του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και κατά περίπτωση:
α) Του Υπουργού Εξωτερικών, όταν η ελεύθερη ζώνη συνίσταται με αίτηση Φορέα Διοίκησης ή και Εκμετάλλευσης της ελεύθερης ζώνης ή της ελεύθερης αποθήκης στον οποίο συμμετέχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα εγκατεστημένα εκτός της Ελληνικής Επικράτειας.
β) Του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, εφόσον οι ελεύθερες ζώνες ή αποθήκες συνιστώνται σε παραμεθόριες περιοχές.
4. Για την έκδοση της απόφασης σύστασης ελεύθερης ζώνης ή ελεύθερης αποθήκης υποβάλλεται αίτηση από το Φορέα Διοίκησης ή και Εκμετάλλευσης του χώρου όπου πρόκειται να συσταθεί η ελεύθερη ζώνη ή η ελεύθερη αποθήκη προς τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης του Υπουργείου Οικονομικών.
Στην κατά τα ανωτέρω αίτηση σύστασης επισυνάπτεται ή υποβάλλεται ηλεκτρονικά μελέτη σκοπιμότητας από την οποία πρέπει να προκύπτουν τα ακόλουθα στοιχεία:
α) Η προσδοκώμενη συμβολή της ελεύθερης ζώνης ή ελεύθερης αποθήκης στην αύξηση της εμπορευματικής διακίνησης εμπορευμάτων τρίτων χωρών σε συνδυασμό με τα γενικότερα οικονομικά οφέλη που αναμένονται από τη λειτουργία της.
β) Ο προβλεπόμενος ή/και ο υπάρχων όγκος διακίνησης μη κοινοτικών εμπορευμάτων μέσω της προτεινόμενης ελεύθερης ζώνης ή ελεύθερης αποθήκης.
γ) Τα παρεχόμενα για τη σωστή διοίκηση και εκμετάλλευση της ελεύθερης ζώνης εχέγγυα όπως και εκείνα για τη σωστή διαχείριση των εμπορευμάτων. 5. Η διοίκηση των ελεύθερων ζωνών ασκείται από νομικά πρόσωπα, των δε ελεύθερων αποθηκών ασκείται είτε από φυσικά είτε από νομικά πρόσωπα.
6. Στις ελεύθερες ζώνες και ελεύθερες αποθήκες επιτρέπεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Φορέα Διοίκησης αυτών, να ασκούνται δραστηριότητες βιομηχανικής ή και εμπορικής φύσης ή και παροχής υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εφόσον παρέχονται όλα τα εχέγγυα που κρίνονται απαραίτητα για τη διασφάλιση του συνόλου της τελωνειακής νομοθεσίας.
7. Τα μη κοινοτικά εμπορεύματα που έχουν αποτεθεί σε ελεύθερη ζώνη ή ελεύθερη αποθήκη μπορεί:
α) Να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία κατά τις ισχύουσες διατάξεις.
β) Να υποβάλλονται σε συνήθεις εργασίες, χωρίς άδεια της Τελωνειακής Αρχής, που εξασφαλίζουν τη διατήρηση τους, τη βελτίωση της εμφάνισής τους ή και της εμπορικής ποιότητας ή και αυτές που απαιτούνται για την προετοιμασία της διανομής ή και μεταπώλησής τους.
γ) Να υπάγονται στα καθεστώτα τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, μεταποίησης υπό τελωνειακό έλεγχο, προσωρινής εισαγωγής με τους όρους που προβλέπονται από τα καθεστώτα αυτά.
δ) Να εγκαταλείπονται υπέρ του Δημοσίου ή και να καταστρέφονται, χωρίς οι απαιτούμενες διαδικασίες να συνεπάγονται έξοδα για το Δημόσιο, ενώ τα υπολείμματα της καταστροφής λαμβάνουν έναν από τους τελωνειακούς προορισμούς που προβλέπονται για τα μη κοινοτικά εμπορεύματα.»
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
|
Στον
Εκτελωνιστή η επαναλαμβανόμενη επαγγελματική γνώση,
πρέπει
να μετατρέπεται σε εργαστηριακή
|
Βρείτε
επαγγελματικές λύσεις στο Blog Σχολή Εκτελωνιστών του
Γιώργου Γιωγγαρά
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου