Το συνοδευτικό έγγραφο
μεταφοράς, η φορτωτική CMR στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα,
(Μάθημα 8) 22 Ιανουαρίου 2015
Περιληπτική
προσέγγιση χρησιμότητας του συνοδευτικού εγγράφου CMR
1.Κάθε άφιξη
φορτηγού αυτοκινήτου από τρίτες χώρες ή από χώρες της ΕΕ σε ειδικές
περιπτώσεις, σε Τελωνείο της Ελληνικής Επικράτειας, πρέπει να συνοδεύεται από
φορτωτική CMR. Σύμφωνα
και με αυτό το έγγραφο γίνεται έλεγχος λαθρεμπορικών πράξεων. (Εισηγητική έκθεση
παρ. 7)
2.Η έκδοση και
μόνο της φορτωτικής CMR μεταξύ αποστολέα και μεταφορέα δικαιολογεί κατά ένα τρόπο, αν το
φορτίο είναι σε διαμετακόμιση (εισηγ. Έκθεση για άρθρο 144)
3. Επαλήθευση περιεχομένου
φορτωτικής CMR φορτηγού
αυτοκινήτου, με τα μεταφερόμενα εμπορεύματα, σε περιπτώσεις ελλειμμάτων ή
διαφορετικών εμπορευμάτων (τόπου αποστολής και προορισμού) στην διαμετακόμιση (εισηγητική
έκθεση για άρθρο 144)
4.Έλεγχος της
περιγραφής των εμπορευμάτων της φορτωτικής CMR, από τις Τελωνειακές Υπηρεσίες για τα εμπορεύματα εξωτερικού
που έχουν τα φορτηγά αυτοκίνητα, οπουδήποτε και αν βρίσκονται στο εθνικό
έδαφος, για προάσπιση της δημόσιας υγείας και την προστασία του κοινωνικού
συνόλου (άρθρο 3 παρ 2)
5. Επίσκεψη
έλεγχος Τελωνειακών Υπηρεσιών των συνοδευτικών εγγράφων, στις Ελεύθερες Ζώνες ή
υποκείμενες Τελωνειακές Αποθήκες της νόμιμης κατοχής αλλοδαπών εμπορευμάτων με
βάση τα συνοδευτικά έγγραφα (δηλαδή φορτωτική
CMR) (άρθρο 3 παρ. 4)
5α. Η
ύπαρξη και μόνο φορτωτικής CMR
σε αυτοκίνητο δείχνει στον τελωνειακό έλεγχο πιθανή, διαπίστωση υποκειμένων σε δασμούς
εμπορεύματα που απαγορεύεται η
εκφόρτωση (άρθρο 8)
6. Το
συνοδευτικό έγγραφο (φορτωτική CMR)
μπορεί να είναι αποδεικτικό στοιχείο τυχαίου γεγονότος, για απαλλαγή ποινικών
κυρώσεων (άρθρο 10)
7. Τα συνοδευτικά
έγγραφα που περιλαμβάνεται και (η φορτωτική CMR) μνημονεύεται στο περιεχόμενο του δηλωτικού φορτίου (άρθρο 17
παρ. 1)
8. Τα
συνοδευτικά έγραφα (φορτωτική CMR)
των διεθνών φορτηγών αυτοκινήτων αποδεικνύουν τη νόμιμη κατοχή, κυριότητα, προέλευση
και προορισμό των μεταφερομένων εμπορευμάτων τους (άρθρο 18 παρ. 3).
9. Κάθε εμπορικό
έγγραφο (φορτωτική CMR)
μπορεί να κατατεθεί κατά την είσοδο του μεταφορικού μέσου στην χώρα σαν
δηλωτικό εισαγωγής εφόσον δεν έχει τίτλο διεθνούς διαμετακόμισης TIR κλπ
((άρθρο 21)
9α.
Τα ελλείμματα με βάση και τη φορτωτική CMR παρουσιάζονται στη σύνταξη του
πρωτόκολλου. (άρθρο 24)
9β. Το CMR είναι
αναγκαίο για τη σύνταξη, κατάθεση του δηλωτικού και ταυτόχρονα προσδιορίζει και
χρόνους που μπορεί να παραμείνουν στην προσωρινή εναπόθεση τα φορτία, προτού
κηρυχθούν αζήτητα (άρθρο 43)
10. Η φορτωτική CMR αναφέρει την κλίμακα
επικινδυνότητας των μεταφερομένων εμπορευμάτων που μπορεί να επισύρει
τελωνειακή παράβαση. Διοικητικές τελωνειακές παραβάσεις εάν το CMR δεν
αναφέρει στο περιεχόμενό του τις εύφλεκτες εκρηκτικές ή άλλες επικίνδυνες ύλες
για να τηρηθεί μια πρόσθετη διαδικασία από τους πράκτορες (άρθρο 52)
10α. Το
CMR και
η περιγραφή σε αυτό των φορτίων, βοηθά για μια πρώτη εκτίμηση αν πρόκειται για
φορτία επιβατών ή ταξιδιωτών (άρθρο 60)
10β.
Δικαιολογητικό για επιστροφή ΕΦΚ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και το CMR (άρθρο
66)
10γ. Γίνεται
κλείσιμο καθεστώτος αναστολής και με το συνοδευτικό έγγραφο CMR (άρθρο 116)
11. Διαφορά
εμπορευμάτων μεταξύ του δηλωτικού που στηρίζεται στη φορτωτική CMR και των αποβιβαζομένων
επιβάλλεται πρόστιμο. (Άρθρο 143 και 144 παρ.3, 145)
12. Έλλειψη
εμπορικών εγγράφων μεταφοράς (π.χ. φορτωτική CMR) κατά τον τελωνισμό των εμπορευμάτων και τα συσκευασμένα, όχι
με το συνήθη εμπορικό τρόπο, για απόκρυψη πραγματικής κατάστασης των
εμπορευμάτων, επιφέρουν πρόστιμο. Η αναληθής
περιγραφή των φορτίων στο CMR επιβάλλει πρόστιμο (απομίμηση,
παραποίηση κλπ) (άρθρο 147 παρ.4)
Νομική βάση:
Εθνικός
Τελωνειακός Κώδικας
Εισηγητική
έκθεση
Παράγραφος 7. Προσθήκη
διατάξεων, με τις οποίες καθορίζονται αρμοδιότητες των τελωνειακών υπαλλήλων
για τον έλεγχο, κατά την άφιξη, στη χώρα μας, οποιουδήποτε μεταφορικού μέσου, με
στόχο την πρόσληψη λαθρεμπορικών πράξεων, με ταυτόχρονη καθιέρωση συγκεκριμένης
αρμοδιότητας του Υπουργού Οικονομικών για τον καθορισμό των διαδικασιών
επίσκεψης από την Τελωνειακή Αρχή των πλοίων και των αεροσκαφών των Ενόπλων
Δυνάμεων της χώρας ή άλλων Δημοσίων Υπηρεσιών.
Για το άρθρο 144
Το εν λόγω πρόστιμο επιβάλλεται κατ' αρχήν στον κύριο υπόχρεο και δευτερευόντως
στον μεταφορέα ή και στον παραλήπτη σε περίπτωση που αποδεικνύεται ότι
αυτός παρέλαβε εμπορεύματα τα οποία τελούσαν εν γνώσει του σε καθεστώς
διαμετακόμισης. Δηλαδή διευρύνεται το φάσμα των προσώπων που μπορεί η Τελωνειακή
Αρχή να απευθυνθεί και να ζητήσει την καταβολή των προστίμων.
Νέα Παράγραφος 9
Με την παράγραφο αυτή επιβάλλεται στον μεταφορέα όλων των μεταφορικών
μέσων πρόστιμο για την ρήξη, αντικατάσταση, αφαίρεση και αλλοίωση των
τελωνειακών σφραγίδων ή άλλων σημείων
αναγνώρισης που τίθενται από τις τελωνειακές αρχές στα μεταφορικά μέσα ή
στα εμπορεύματα που κυκλοφορούν με το καθεστώς της διαμετακόμισης.
γ) Με την προσθήκη της παραγράφου 6
γίνεται αναφορά στο καθεστώς της κοινοτικής διαμετακόμισης δηλαδή στις
περιπτώσεις που τα εμπορεύματα δεν προσκομίζονται στο τελωνείο προορισμού ή
προσκομίζονται ελλειμματικά ή διαφορετικά εμπορεύματα από αυτά που
διασαφίσθηκαν στο τελωνείο αναχώρησης και επιβάλλεται πρόστιμο για τις
περιπτώσεις αυτές ίσο με το διπλάσιο των αναλογούντων δασμών και φόρων, επιφυλασσομένων
των περί λαθρεμπορίας διατάξεων. Το ανωτέρω πρόστιμο επιβάλλεται στον κύριο
υπόχρεο ή στον μεταφορέα ή στον παραλήπτη, όταν αποδεικνύεται ότι ο
τελευταίος γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς της διαμετακόμισης
και δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εξακοσίων (600) ευρώ.
Εθνικός Τελωνειακός
Κώδικας
Άρθρο 3
2. Η Τελωνειακή
Υπηρεσία είναι επίσης αρμόδια, δια των οργάνων της στα
σημεία εισόδου - εξόδου, σε τελωνειακούς περιβόλους και στο εν γένει τελωνειακό
έδαφος, για την προάσπιση της δημόσιας υγείας και την προστασία του κοινωνικού
συνόλου, να ελέγχει πρόσωπα, αποσκευές, εμπορεύματα και μεταφορικά μέσα,
για τον εντοπισμό αφ' ενός παράνομης διακίνησης ναρκωτικών, ψυχοτρόπων ή
τοξικών ουσιών, όπλων, εκρηκτικών, πυρηνικών υλικών, κεφαλαίων προερχόμενων από
οικονομικές εγκληματικές δραστηριότητες, πολιτιστικών αγαθών, πειρατικών
προϊόντων, προϊόντων παραποίησης ή απομίμησης, ασέμνων ειδών, και αφ ' ετέρου
παρατυπιών που αφορούν μεταφορές, αλιεία, λαθρομετανάστευση, προστασία
περιβάλλοντος, διακίνηση ειδών πνευματικής ιδιοκτησίας, άγριας πανίδας και
χλωρίδας, προδρόμων ουσιών, καθώς και παρατυπιών που δεν κατονομάζονται στην
παρούσα παράγραφο και διαπιστώνονται κατά τους ελέγχους, που της έχουν ανατεθεί,
με Ειδικές Κοινοτικές - Εθνικές Διατάξεις, Διεθνείς Συνθήκες και συμφωνίες για
την προστασία των εθνικών συμφερόντων και των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης
(Ε.Ε.).
………………………………..
4. Οι
τελωνειακοί υπάλληλοι μπορούν να ελέγχουν την
ταυτότητα των προσώπων που εισέρχονται, εξέρχονται ή κυκλοφορούν στους
τελωνειακούς περιβόλους, καθώς και στο τελωνειακό έδαφος της χώρας, σε
συνδυασμό με τους διενεργούμενους τελωνειακούς ελέγχους. Κατά πάντα χρόνο οι
υπάλληλοι της Τελωνειακής Υπηρεσίας επισκέπτονται κάθε χώρο υποκείμενο σε
τελωνειακή επιτήρηση, όπως αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης, αποθήκες
προσωρινής εναπόθεσης, Ελεύθερες Ζώνες και πάσης φύσεως εγκαταστάσεις, για
επιθεώρηση και έλεγχο των ευρισκόμενων σ' αυτές εμπορευμάτων και των
συνοδευτικών εγγράφων και στοιχείων τα οποία αποδεικνύουν τη νόμιμη κατοχή
και σύννομη διαχείριση.
Άρθρο 17
1. Το δηλωτικό του φορτίου περιλαμβάνει το ονοματεπώνυμο του
πλοιάρχου, την εθνικότητα και τον αριθμό της ταυτότητας ή του διαβατηρίου του, το
όνομα και την εθνικότητα του πλοίου, τη χώρα προέλευσης και τον τόπο φόρτωσης, τον
αριθμό των μελών του πληρώματος, την ποσότητα και το είδος του φορτίου και τα
συνοδευτικά αυτού έγγραφα.
Στο δηλωτικό
περιλαμβάνονται και τα μη αναφερόμενα στις φορτωτικές εμπορεύματα.
…………………………………
3. Ο πλοίαρχος
δεν υποχρεούται να περιλάβει στο δηλωτικό τις αποσκευές των επιβατών, εάν δεν έχουν εκδοθεί
γι' αυτές φορτωτικές.
Άρθρο 18
3. Οι
τελωνειακοί υπάλληλοι που πραγματοποιούν την επίσκεψη, επιφυλασσομένων των
διατάξεων περί λαθρεμπορίας, προβαίνουν στην κατάσχεση των εμπορευμάτων που υποχρεωτικά περιλαμβάνονται στο δηλωτικό
και άσχετα με την κατάθεση αυτού, εφόσον αυτά δεν συνοδεύονται από τις
ανάλογες φορτωτικές και τα υπόλοιπα επίσημα έγγραφα, που αποδεικνύουν τη
νόμιμη κατοχή, κυριότητα, προέλευση και προορισμό αυτών.
Άρθρο 21
1. Για τα
εμπορεύματα, που μεταφέρονται οδικώς στο
τελωνειακό έδαφος της χώρας, μέσω αναγνωρισμένων χερσαίων σημείων εισόδου, εφόσον
δεν καλύπτονται με τίτλο διεθνούς διαμετακόμισης, κατατίθεται στην Τελωνειακή
Αρχή εισόδου, από τον οδηγό του μεταφορικού μέσου, ως δηλωτικό εισαγωγής,
οποιοδήποτε έγγραφο, από τα αναφερόμενα στο άρθρο 16[1] του
παρόντα Κώδικα.[2]
Άρθρο 24
3. Αν κατά την
εκφόρτωση των εμπορευμάτων διαπιστωθούν ελλείμματα ή βρεθούν δέματα, δοχεία, κιβώτια ή άλλα είδη
συσκευασίας τους, που φέρουν σαφή σημεία παραβίασης ή διαρρέουν ή είναι κενά του περιεχομένου τους,
για την παραλαβή των εμπορευμάτων εκ μέρους της Τελωνειακής Αρχής συντάσσεται
πρωτόκολλο,
που υπογράφεται από το διαχειριστή της αποθήκης και το μεταφορέα ή τον
αντιπρόσωπό του. Στο πρωτόκολλο αυτό αναγράφονται, με κάθε λεπτομέρεια, η
κατάσταση και το περιεχόμενο των παραπάνω μέσων συσκευασίας κατά βάρος, ποσότητα
και εμπορευματολογική περιγραφή, καθώς και τα ληφθέντα διασφαλιστικά μέτρα.
Για τα
ελλείμματα αυτά η Τελωνειακή Αρχή προβαίνει στη βεβαίωση και, εφόσον συντρέχει
περίπτωση, στην είσπραξη των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, που
αναλογούν σε αυτά.
Άρθρο 38
3. Η Τελωνειακή
Αρχή επιτρέπει τη διακίνηση των εμπορευμάτων μετά από την εξέταση και
επαλήθευσή τους. Στη συνέχεια τα εμπορεύματα σφραγίζονται και παραδίδονται με
τα συνοδευτικά έγγραφα και παραστατικά προς μεταφορά στο Τελωνείο Προορισμού. Η
Τελωνειακή Αρχή δύναται να επιτρέψει τη διακίνηση των εμπορευμάτων χωρίς
σφράγιση, όταν το είδος αυτών και τυχόν άλλα μέτρα που έχουν ληφθεί
εξασφαλίζουν τη διαπίστωση της ταυτότητάς τους.
4. Οι διατάξεις
που προβλέπονται στις προηγούμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται
και κατά τις διατυπώσεις της διακίνησης εμπορευμάτων για τα οποία αναγράφεται
σε δηλωτικό πλοίου ότι προορίζονται να μεταφερθούν σε άλλο προορισμό, που
πραγματοποιούνται από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα του πλοίου, ο οποίος και έχει
κατ' αναλογία τις ευθύνες και υποχρεώσεις του κύριου υπόχρεου.
Σε περίπτωση που
δηλώνεται από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα προορισμός διαφορετικός από αυτόν που
αναγράφεται στο δηλωτικό του πλοίου, κατατίθεται σχετική αίτηση από τον
πλοίαρχο ή τον πράκτορα, η οποία εγκρίνεται και θεωρείται από το Τελωνείο και
προσαρτάται επί της φορτωτικής που επισυνάπτεται στη διασάφηση διαμετακόμισης, αντίγραφο δε αυτής προσαρτάται στο δηλωτικό.
Άρθρο 38
5. Για τη
διαδικασία της παραγράφου 4 προσαρτάται η φορτωτική του πλοίου υπογεγραμμένη
από τον πλοίαρχο ή τον πράκτορα της ναυτιλιακής εταιρίας, που πραγματοποίησε
τη μεταφορά.
Άρθρο 43
1. Εμπορεύματα
που μεταφέρονται δια θαλάσσης και δεν παραλαμβάνονται μέσα σε προθεσμία σαράντα
πέντε (45) ημερών, από την ημερομηνία κατάθεσης του δηλωτικού, καθώς και
εμπορεύματα που μεταφέρονται με κάθε άλλο μεταφορικό μέσο και δεν
παραλαμβάνονται μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών, από την ημερομηνία
κατάθεσης του δηλωτικού, κηρύσσονται αζήτητα,
με πρωτόκολλο που συντάσσεται εις διπλούν και υπογράφεται από τον Προϊστάμενο
του Τελωνείου και τον αρμόδιο τελωνειακό υπάλληλο που τα διαχειρίζεται.
Άρθρο 52
Τα εισαγόμενα
δοχεία ή δέματα, που περιέχουν εύφλεκτες, εκρηκτικές ή άλλες επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον ύλες και
ουσίες, πρέπει να φέρουν ευδιάκριτη και ευανάγνωστη επιγραφή, που να δηλώνει το
περιεχόμενο και την επικινδυνότητά τους Οι μεταφορείς ή οι πράκτορες των
εταιριών οφείλουν να δηλώνουν, με χωριστό σημείωμα,
στην Τελωνειακή Αρχή την εισαγωγή των δοχείων ή δεμάτων αυτών πριν την
εκφόρτωσή τους άλλως, υποπίπτουν σε απλή τελωνειακή παράβαση, τιμωρούμενη κατά
τις διατάξεις του παρόντα Κώδικα.
Άρθρο 60
2. Για την
απόδειξη ότι τα προϊόντα που αναφέρονται στο άρθρο 59 προορίζονται για
εμπορικούς σκοπούς, οι αρμόδιες Αρχές λαμβάνουν υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία:
- την εμπορική
ιδιότητα του κατόχου και τους λόγους κατοχής των προϊόντων,
- τον τόπο όπου
βρίσκονται τα προϊόντα ή, ανάλογα με την περίπτωση, τον χρησιμοποιούμενο
τρόπο μεταφοράς,
Άρθρο 66
2. Για την
εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
α) Ο αποστολέας
υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Αρχή για την επιστροφή φόρου, πριν από την
αποστολή των προϊόντων, η οποία συνοδεύεται με έγγραφο ή άλλα στοιχεία από τα
οποία αποδεικνύεται η καταβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.).
β) Η
ενδοκοινοτική κυκλοφορία των προϊόντων πραγματοποιείται με την κάλυψη του συνοδευτικού
εγγράφου της παραγράφου 1 του άρθρου 115του παρόντα Κώδικα.
γ) Ο αποστολέας
υποβάλλει το επιστρεπτέο αντίτυπο του συνοδευτικού διοικητικού ή εμπορικού
εγγράφου, συμπληρωμένο από τον παραλήπτη, το οποίο συνοδεύεται από έγγραφο
που πιστοποιεί την ανάληψη της υποχρέωσης καταβολής των φόρων στο Κράτος - Μέλος
προορισμού και είναι θεωρημένο από την αρμόδια Αρχή του Κράτους - Μέλους
προορισμού των προϊόντων ή συνοδεύεται από ειδική ένδειξη (δήλωση) θεωρημένη
από την ίδια Αρχή, με τις κατωτέρω πληροφορίες:
- τη διεύθυνση
της αρμόδιας Αρχής του Κράτους - Μέλους προορισμού,
- τον αριθμό και
την ημερομηνία του διπλοτύπου καταβολής του φόρου ή την ημερομηνία αποδοχής της
δήλωσης.
Άρθρο 116
1. Το καθεστώς
αναστολής του εδαφίου α του άρθρου 55 του παρόντα Κώδικα
αίρεται με τη θέση των προϊόντων που υπάγονται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.)
σε τελωνειακό καθεστώς της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του παρόντα Κώδικα και
μετά την παραλαβή από τον αποστολέα του επιστρεπτέου αντιτύπου του διοικητικού
ή εμπορικού συνοδευτικού εγγράφου ή αντιγράφου του εμπορικού εγγράφου, συμπληρωμένου
με την ένδειξη της υπαγωγής των προϊόντων στο καθεστώς αυτό.
2. Επίσης, το
καθεστώς αναστολής των προϊόντων της παραγράφου 3 του άρθρου 54 του παρόντα
Κώδικα αίρεται με την πιστοποίηση από το Τελωνείο εξόδου επί του αντιτύπου του
συνοδευτικού εγγράφου που προορίζεται για τον αποστολέα, ότι τα εμπορεύματα
εγκατέλειψαν πράγματι το κοινοτικό έδαφος και την επιστροφή από το Τελωνείο
αυτό στον αποστολέα θεωρημένου αυτού του αντιτύπου.
Άρθρο 143
Επιφυλασσομένων
των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, εάν βρεθούν επί των μεταφορικών μέσων ή
αποβιβασθούν από αυτά εμπορεύματα περισσότερα ή λιγότερα των αναγραφομένων στο
δηλωτικό, επιβάλλεται στον μεταφορέα ή τον πράκτορα πρόστιμο ίσο με τριακόσια (300) ευρώ ανά δηλωτικό.
Άρθρο 144
3. Με επιφύλαξη των διατάξεων περί
λαθρεμπορίας, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ στον μεταφορέα
κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές
για καθεμία από τις παρακάτω
παραβάσεις :
α) Σε περίπτωση φόρτωσης, εκφόρτωσης ή
μεταφόρτωσης εμπορευμάτων από όχημα
χωρίς άδεια της τελωνειακής αρχής ή χωρίς την παρουσία των αρμοδίων
τελωνειακών οργάνων, σε χώρους και αποθήκες μη εγκεκριμένους από αυτήν.
β) Σε
περίπτωση εκφόρτωσης από το όχημα εμπορευμάτων περισσότερων ή λιγότερων από τα
αναγραφόμενα στο συνοδευτικό έγγραφο του φορτίου, πλην της περίπτωσης, που, λόγω
ανώτερης βίας, αποβιβάζονται λιγότερα εμπορεύματα. Στην
περίπτωση αυτή δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 143 του παρόντα
κώδικα.
γ) Σε περίπτωση ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης
και αλλοίωσης των τελωνειακών σφραγίδων ή
άλλων σημείων αναγνώρισης που τίθενται από τις τελωνειακές αρχές στο μεταφορικό
μέσο ή στα εμπορεύματα.[3]
4. Με επιφύλαξη
των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, ειδικά στο μεταφορέα κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές και
μεταφέρει εμπορεύματα που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) και
προορίζονται για εξαγωγή και δεν μεταβαίνει στο Τελωνείο Εξόδου, μέσα στην
προθεσμία που ορίζεται από την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή, επιβάλλονται τα
παρακάτω πρόστιμα:
- Για μία ημέρα
καθυστέρησης πρόστιμο τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ.
- Για δύο ημέρες
καθυστέρησης πρόστιμο έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ.
- Για τρεις
ημέρες καθυστέρησης πρόστιμο δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ.
- Για τέσσερις
ημέρες καθυστέρησης και άνω, πρόστιμο ίσο με το μισό του Ειδικού Φόρου
Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) που αναλογεί στα εν λόγω εμπορεύματα και το οποίο δε
μπορεί να είναι μικρότερο των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.
Τα πρόστιμα αυτά
δεν επιβάλλονται εάν η μη εμπρόθεσμη μετάβαση στο Τελωνείο Εξόδου οφείλεται σε
αποδεδειγμένη ανώτερη βία.
Άρθρο 145
6. Επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας
διατάξεων, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των αναλογούντων δασμών και
φόρων σε περιπτώσεις που το καθεστώς της διαμετακόμισης δεν
εξοφλείται ή εξοφλείται με διαπιστώσεις ποσοτικών διαφορών επί έλαττον ή
διαφορετικού είδους των αναφερομένων στη
διασάφηση διαμετακόμισης, για τις οποίες γεννάται τελωνειακή οφειλή στην
Ελλάδα.
Το πρόστιμο επιβάλλεται στον κύριο υπόχρεο ή
στον μεταφορέα ή στον παραλήπτη, όταν αποδεικνύεται ότι ο τελευταίος
γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο
καθεστώς της διαμετακόμισης και δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εξακοσίων (600) ευρώ.
10. Με επιφύλαξη των διατάξεων περί
λαθρεμπορίας, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1500) ευρώ στον κάτοχο
του δελτίου TIR/ ATA ή στο μεταφορέα σε περίπτωση παράβασης
των λοιπών διατάξεων της ισχύουσας
Διεθνούς Τελωνειακής Σύμβασης, περί διεθνών οδικών μεταφορών ή της Σύμβασης της
Κωνσταντινούπολης και των παραρτημάτων αυτών ή του παρόντα Κώδικα και των
συναφών τελωνειακών κανονιστικών πράξεων, με τις οποίες επιβάλλονται
υποχρεώσεις κατά την μεταφορά εμπορευμάτων δια του Ελληνικού εδάφους.
Άρθρο 147
4. Επιβάλλεται
πρόστιμο στο τριπλάσιο της διαφοράς των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων
που διέφυγαν με καταστρατήγηση των διατάξεων περί απόβαρου,
όταν τα εμπορεύματα, τελωνίζονται με βάση το μικτό βάρος αυτών, εισάγονται
γυμνά, παρά τον καθιερωμένο και συνήθη τρόπο συσκευασίας ή όταν τα εμπορεύματα
υπόκεινται σε έκπτωση νομίμου απόβαρου ή στην πραγματική αποστάθμιση και σε
κάθε περίπτωση εισάγονται μη συνοδευόμενα από τα απαιτούμενα εμπορικά
έγγραφα μεταφοράς και αποστολής και εισάγονται συσκευασμένα, όχι με το
συνήθη εμπορικό τρόπο, αλλά με ειδικό τρόπο, με σκοπό τη ζημιά του Δημοσίου.
7. Για τα εμπορεύματα απομίμησης/παραποίησης
ή πειρατικά και λοιπά που αναφέρονται στον Κανονισμό (ΕΚ)
1383/03, όταν διαπιστώνεται σύμφωνα με τις σχετικές
κοινοτικές διατάξεις ότι παραβιάζουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος του διασαφιστή από
δύο χιλιάδες (2.000) μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, ανάλογα με τη
σοβαρότητα της παράβασης (το είδος, την ποσότητα, την αξία των κατασχεθέντων
εμπορευμάτων σε σχέση με την αξία των αντιστοίχων γνησίων, την συχνότητα
εισαγωγών και την περίπτωση υποτροπής).
Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται σε βάρος του κυρίως
υπόχρεου και του μεταφορέα, εφόσον αυτοί γνώριζαν την ανωτέρω παραβίαση. [4]
[1] Άρθρο
16. Παρ. 1. Ως δηλωτικό μπορεί να γίνει δεκτό από την αρμόδια
Τελωνειακή Αρχή και κάθε εμπορικό ή διοικητικό έγγραφο, που περιέχει όλα τα
αναγκαία στοιχεία για την εξακρίβωση της ταυτότητας των εμπορευμάτων.
[2] Άρθρο
22 Οι κυβερνήτες αεροσκαφών,
οι προϊστάμενοι αμαξοστοιχιών,
οι οδηγοί φορτηγών οδικών οχημάτων ή άλλων
χερσαίων μεταφορικών μέσων ή οι υπεύθυνοι διαχειριστές δικτύου αγωγών υπέχουν τις υποχρεώσεις και ευθύνες, που
προβλέπονται από τον παρόντα Κώδικα για τους πλοιάρχους. Οι φορείς ιδιοκτησίας
των μεταφορικών αυτών μέσων, φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή οι κατά νόμο εκπρόσωποί
τους υπέχουν τις υποχρεώσεις και ευθύνες, που προβλέπονται για τους πράκτορες.
[3] Ν. 3583/2007 ΦΕΚ Α142/28-6-2007
Οι παράγραφοι 1
και 3 του άρθρου 144
τροποποιούνται και προστίθενται νέες παράγραφοι 6, 7, 8, 9, 10, 11
Οι παράγραφοι 2 και 5 του άρθρου 147 αντικαθίστανται και
προστίθενται νέες παράγραφοι 6 και 7 ως
εξής:
Στο blog που βρισκόσαστε υπάρχουν:
250 αναρτήσεις σε 16.381
προβολές σελίδων
με κανονισμούς ΕΕ, νόμους, εγκυκλίους,
μελέτες, σχόλια, βιβλία
Πίνακας προηγούμενων Μαθημάτων της
Σχολής
στην ανάρτηση της 31 Δεκεμβρίου 2014
|
Ρωτήστε μας
Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε
|
Εκτύπωση
πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με
μικρό κόστος
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου