Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015

H στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το σχέδιο δράσης για τη διαχείριση τελωνειακών κινδύνων Risk Analysis (Μάθημα 4β) 24 Νοεμβρίου 2015



H στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το σχέδιο δράσης για τη διαχείριση τελωνειακών κινδύνων Risk Analysis (Μάθημα 4β) 24 Νοεμβρίου 2015

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στην ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ σχετικά με τη στρατηγική της ΕΕ και το σχέδιο δράσης για τη διαχείριση τελωνειακών κινδύνων: Αντιμετώπιση των κινδύνων, ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού και διευκόλυνση του εμπορίου /* COM/2014/0527 final */ 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
σχετικά με τη στρατηγική της ΕΕ και το σχέδιο δράσης για τη διαχείριση τελωνειακών κινδύνων:
Αντιμετώπιση των κινδύνων, ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού και διευκόλυνση του εμπορίου
1. Εισαγωγή
Οι ομαλές και ασφαλείς εμπορικές ροές είναι ουσιώδους σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό συνασπισμό παγκοσμίως. Η αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων όσον αφορά τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα είναι σημαντική για την διαφύλαξη της ασφάλειας και της προστασίας των κατοίκων της ΕΕ, την προστασία των χρηματοοικονομικών συμφερόντων της ΕΕ και την ταυτόχρονη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου. Για να λειτουργεί σωστά η ενιαία αγορά της ΕΕ και η τελωνειακή ένωση, απαιτείται η ομοιογενής αντιμετώπιση των κινδύνων εκ μέρους των τελωνείων. Θα πρέπει να βελτιωθεί η διαχείριση των κινδύνων εκ μέρους των τελωνείων της ΕΕ, προκειμένου να ενισχυθεί η ακεραιότητα των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού.
Μετά την πλήρη εφαρμογή της τροποποίησης του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα[1] όσον αφορά την ασφάλεια[2] το 2011, η Επιτροπή δημοσίευσε τον Ιανουάριο του 2013 μια ανάλυση σχετικά με την εφαρμογή της πολιτικής για τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων. Η ανακοίνωση[3] επισημαίνει κάποια κενά όσον αφορά την τρέχουσα προσέγγιση και προτείνει λύσεις για το μέλλον. Τον Ιούνιο του 2013 το Συμβούλιο[4] κάλεσε την Επιτροπή να προωθήσει, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, « μια συνεκτική στρατηγική για τη διαχείριση κινδύνων και την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού βάσει αναλυτικού σχεδίου δράσης και διεξοδικών αναλύσεων κόστους-οφέλους με στόχους και προθεσμίες, που θα καλύπτει, μεταξύ άλλων, νομικά, διαδικαστικά και πληροφοριακά-τεχνολογικά θέματα».
Η ανακοίνωση αυτή περιλαμβάνει στρατηγική για τη βελτίωση της διαχείρισης των τελωνειακών κινδύνων και της ασφάλειας της αλυσίδας εφοδιασμού («η στρατηγική») καθώς και έναν πίνακα δράσεων προτεραιότητας («το σχέδιο δράσης»)[5] στο συνημμένο παράρτημα.
2. Εύρος της στρατηγικής
Η στρατηγική προβλέπει έναν αριθμό βασικών στόχων, που αποσκοπούν στην διαμόρφωση μιας πολυεπίπεδης, αποτελεσματικής και αποδοτικής προσέγγισης υψηλής ποιότητας όσον αφορά τη διαχείριση των κινδύνων. Προβλέπει επίσης κατάλληλα μέτρα για τον μετριασμό των κινδύνων και για τον έλεγχο, που μπορούν να εφαρμοσθούν την πλέον κατάλληλη χρονική στιγμή και στο πλέον ενδεδειγμένο σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού. Η στρατηγική επισημαίνει την μεταβλητότητα και το ευρύ φάσμα των κινδύνων που πρέπει να αντιμετωπισθούν και την πρωταρχική ευθύνη των τελωνειακών αρχών όσον αφορά την εποπτεία των διεθνών εμπορικών συναλλαγών της ΕΕ. Ακόμη, αναφέρεται και στο ρόλο των λοιπών αρμόδιων αρχών που εμπλέκονται στις κινήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού και επισημαίνει την ανάγκη συμπληρωματικότητας. Αναφέρεται επίσης στο διεθνές πλαίσιο των κινδύνων και στη σημασία της διεθνούς συνεργασίας για τη διαχείριση των κινδύνων. Η εν λόγω στρατηγική επισημαίνει εξάλλου τη σημασία που έχει για την ΕΕ η διευκόλυνση και η επιτάχυνση του εμπορίου, τον κεντρικό ρόλο των οικονομικών φορέων και την ανάγκη αποφυγής της αδικαιολόγητης διακοπής των διαδικασιών της αλυσίδας εφοδιασμού .
3. Σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της διαχείρισης των κινδύνων
Το σχέδιο δράσης περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων για κάθε στόχο. Οι δράσεις επιδιώκουν την κάλυψη των εντοπισθέντων κενών με στόχο την βελτίωση των ικανοτήτων των τελωνειακών αρχών της ΕΕ, τη σταδιακή και πιο συστηματική συνεργασία με άλλες υπηρεσίες, οικονομικούς φορείς και διεθνείς εμπορικούς εταίρους. Το σχέδιο δράσης περιλαμβάνει δραστηριότητες για τη στήριξη ή την ανάπτυξη διεθνών προτύπων και προδιαγραφών, κατά περίπτωση.
Η σημαντικότερη πρόκληση αφορά την ανάγκη για υψηλής ποιότητας δεδομένα όσον αφορά τις κινήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού και τη διαθεσιμότητά και αξιοποίησή τους για λόγους διαχείρισης των κινδύνων εκ μέρους των τελωνειακών και άλλων αρμόδιων αρχών. Ένας από τους βασικούς μελλοντικούς στόχους θα είναι η ανάπτυξη ικανοτήτων και μεθοδολογιών και η χρησιμοποίησή τους με στόχο τη διευκόλυνση της συνεργασίας των αρχών.
4. Συνοχή και συμπληρωματικότητα με άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ
Κατά την εφαρμογή της στρατηγικής και του σχεδίου δράσης η Επιτροπή θα επιδιώξει τη συμπληρωματικότητα και τη συνοχή με τρέχουσες συναφείς πρωτοβουλίες, τόσο στα τελωνεία (π.χ. ενωσιακός τελωνειακός κώδικας [6], αμοιβαία διοικητική συνδρομή [7]) καθώς και σε άλλους τομείς πολιτικής. Θα ληφθούν υπόψη οι πρωτοβουλίες σχετικά με την ασφάλεια ιδίως στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας[8], της ασφάλειας των αερομεταφερόμενων φορτίων[9], της ασφάλειας στη θάλασσα (περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών ναυτιλιακών υπηρεσιών (e-Maritime) και του ΚΠΑΠ)[10], καθώς και η αναθεώρηση της πολιτικής ελέγχου των εξαγωγών[11]. Θα ληφθούν επίσης υπόψη και άλλες σχετικές πρωτοβουλίες στον τομέα των μεταφορών, όπως είναι η οδηγία σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων[12] που προβλέπει τη δημιουργία ενιαίων εθνικών θυρίδων για την κοινοποίηση και την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τα πλοία και τη σύνδεσή τους με άλλα εθνικά ηλεκτρονικά συστήματα, σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών SafeSeaNet[13], που επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών, και η πρωτοβουλία για τις ηλεκτρονικές μεταφορές ως μέρος της Λευκής Βίβλου για τις μεταφορές του 2011[14] που έχει ως στόχο να κάνει πιο αποτελεσματική και πιο φτηνή την εφοδιαστική μέσω της απλοποίησης της πρόσβασης και της χρησιμοποίησης των πληροφοριών.
Οι σχετικές πρωτοβουλίες σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων[15], των ζώων, των ειδών διατροφής και των ζωοτροφών, την προστασία του περιβάλλοντος, και συγκεκριμένα οι κανονισμοί FLEGT[16] και CITES[17], θα ληφθούν επίσης υπόψη καθώς και οι πρωτοβουλίες στον τομέα των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας (ΔΔΙ), όπως είναι το σχέδιο δράσης των τελωνείων της ΕΕ για την καταπολέμηση των παραβιάσεων των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας [18], το σχέδιο δράσης για την επιβολή των ΔΔΙ, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη ενός ενωσιακού συστήματος δέουσας επιμέλειας ως μέσου για την παρεμπόδιση των παραβιάσεων των ΔΔΙ[19], καθώς και η στρατηγική για την προστασία και την επιβολή των ΔΔΙ στις τρίτες χώρες, η οποία έχει ως στόχο τη βελτίωση της διεθνούς συνεργασίας[20].
5. Ανάλυση κόστους-οφέλους όσον αφορά την προσέγγιση
Η Επιτροπή έχει αναθέσει σε τρίτους τη διενέργεια μελέτης σχετικά με το κόστος και το όφελος εναλλακτικών τρόπων υλοποίησης της στρατηγικής. Αποσκοπεί κυρίως στην εξεύρεση πιθανών λύσεων για τη βελτίωση της ποιότητας των δεδομένων, τη διαθεσιμότητα και τη χρήση τους με στόχο τη διαχείριση των κινδύνων σχετικά με τα εμπορεύματα που εισέρχονται στην ΕΕ. Εξετάστηκαν οι εξής λύσεις: (1) πλήρως αποκεντρωμένη προσέγγιση με όλες τις ενέργειες να γίνονται σε επίπεδο κρατών μελών και μέσω της διομότιμης επικοινωνίας, (2) προσέγγιση με τη χρήση κοινών υπηρεσιών και τη δημιουργία κοινής βάσης δεδομένων για τα κράτη μέλη καθώς και μιας σχετικής πλατφόρμας για την ενοποίηση και τον εξορθολογισμό της επικοινωνίας μεταξύ των κρατών μελών και (3) προσέγγιση με τη χρήση κοινών υπηρεσιών και την προσθήκη μιας κοινής εξωτερικής διεπαφής για την υποβολή των δεδομένων από τους εμπορευόμενους ανεξάρτητα από το κράτος μέλος που είναι αρμόδιο για την παραλαβή τους.
Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η δημιουργία κοινής βάσης δεδομένων για την προσήκουσα και έγκαιρη ανταλλαγή πληροφοριών θα συνέβαλε σημαντικά στην αποτελεσματική διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων στην ΕΕ. Η κοινή εξωτερική διεπαφή θα εξασφαλίσει πρόσθετα οφέλη στους εμπορευόμενους καθώς θα μειώσει το κόστος.
Η Επιτροπή θα εξετάσει προσεκτικά τις προτεινόμενες λύσεις και τα θέματα της πρακτικής εφαρμογής τους, περιλαμβανομένων των οργανωτικών και των χρηματοδοτικών επιπτώσεων. Θα δοθεί προτεραιότητα μάλιστα σε αυτό.
6. Συμπεράσματα
Η Επιτροπή θα αναλάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την υλοποίηση της εν λόγω στρατηγικής και του σχεδίου δράσης, ιδίως στο πλαίσιο του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα και των σχετικών εργασιών για τη δημιουργία υποδομών ΤΠ και θα τις συντονίσει με άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ στον τομέα της συλλογής στοιχείων. Η Επιτροπή εφιστά την προσοχή του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου όσον αφορά τη σημασία της υλοποίησης της εν λόγω στρατηγικής και του σχεδίου δράσης. Καλεί δε τα κράτη μέλη και τους λοιπούς ενδιαφερόμενους να συμβάλουν ώστε να υλοποιηθεί κατά τρόπο αποδοτικό και αποτελεσματικό.
[1] Κανονισμός (EΟΚ) 2913/92 του Συμβουλίου.
[2] Κανονισμός (ΕΚ) 648/05 του Συμβουλίου.
[3] COM (2012) 793 τελικό της 8.1.2013.
[4] Συμπεράσματα του Συμβουλίου 8761/3/13 της 18ης Ιουνίου 2013.
[5] Αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες από τα κράτη.
[6] Κανονισμός Συμβουλίου (EΕ) 952/13 της 9.10.2013.
[7] Σχέδιο πρότασης τροποποίησης του κανονισμού (EΚ) 515/97 του Συμβουλίου.
[8] COM(2010) 673 τελικό της 22.11.2010 και οι συνακόλουθες πράξεις.
[9] Συμπεράσματα του Συμβουλίου 17563/10 της 7.12.2010.
[10] JOIN(2014) 9 τελικό της 6.3.2014, και στρατηγική της ΕΕ για την ασφάλεια στη θάλασσα, η οποία εγκρίθηκε με την απόφαση 10915/14 του Συμβουλίου της, 24.6.2014.
[11] COM(2014) 244 τελικό της 24.4.2014.
[12] Οδηγία 2010/65/EΕ.
[13] Οδηγία 2002/59/EΚ.
[14] COM(2011) 144 τελικό της 28.3.2011.
[15] COM(2013) 76 τελικό της 13.2.2013.
[16] Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2173/2005 της 20.12.2005.
[17] Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 338/97 της 9.12.1996.
[18] Ψήφισμα του Συμβουλίου 2013/C 80/01, 19.3.2013.
[19] COM(2014) 392 της 3.7.2014.
[20] COM(2014) 389 της 3.7.2014.
Η στρατηγική της ΕΕ για τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων:
Αντιμετώπιση των κινδύνων, ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού και διευκόλυνση του εμπορίου
Οι ευρωπαϊκές τελωνειακές αρχές στο πλαίσιο του ελέγχου της εφοδιαστικής αλυσίδας και της διακίνησης των εμπορευμάτων πρέπει να λάβουν μέτρα: με στόχο τη διασφάλιση της ακεραιότητας της αλυσίδας εφοδιασμού για τις διεθνείς διακινήσεις εμπορευμάτων και για την διαφύλαξη της προστασίας και της ασφάλειας της Ένωσης και των κατοίκων της, την προστασία των χρηματοοικονομικών συμφερόντων της ΕΕ και των κρατών μελών της, τη διευκόλυνση και την επιτάχυνση του νόμιμου εμπορίου και την προώθηση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ. Προς το σκοπό αυτό απαιτείται η  συνεργασία με άλλες αρμόδιες αρχές , επιχειρήσεις και διεθνείς εταίρους.
Λόγω του αυξανόμενου όγκου των εμπορικών συναλλαγών και της ανάγκης εποπτείας της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα τελωνεία προβαίνουν σε ανάλυση των κινδύνων για τη διενέργεια αποδοτικών και αποτελεσματικών ελέγχων, την αποφυγή της αδικαιολόγητης διακοπής των νόμιμων συναλλαγών και την αποτελεσματική χρησιμοποίηση των πόρων. Όσον αφορά τους ελέγχους και τις παρεμβάσεις, θα πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στους τομείς που παρουσιάζουν τους μεγαλύτερους και πιο σοβαρούς κινδύνους και οι απαραίτητοι έλεγχοι να διενεργούνται  στον πλέον κατάλληλο τόπο και χρόνο.
Η ενιαία αγορά της ΕΕ και η τελωνειακή ένωση, σε συνδυασμό με τη διεθνή διάσταση των απειλών, επιτάσσει την αμοιβαία εμπιστοσύνη των κρατών μελών και την ανάγκη αποτελεσματικής αντιμετώπισης των κινδύνων, με συνεπή και ομοιόμορφο τρόπο σε ολόκληρη την ΕΕ.  
Το κοινό πλαίσιο της ΕΕ για τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων έχει ήδη καθορισθεί, αλλά θα πρέπει να προσαρμοσθεί και να βελτιωθεί προκειμένου να γίνει πιο συνεκτικό, πιο αποτελεσματικό και πιο συμφέρον από οικονομική άποψη όσον αφορά  τη διαχείριση των κινδύνων που διατρέχει η αλυσίδα εφοδιασμού. Εναπόκειται στην Επιτροπή και στα κράτη μέλη να ενεργήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση .
I. Οι αρχές που διέπουν τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού σε επίπεδο ΕΕ
Η εν λόγω στρατηγική αφορά τη διαχείριση των κινδύνων και τον έλεγχο των εμπορευμάτων που εισέρχονται, εξέρχονται ή διέρχονται από το έδαφος της Ένωσης και λαμβάνονται δεόντως υπόψη τα ειδικά τους χαρακτηριστικά, η κλίμακα των κινδύνων και το κόστος τόσο για τα τελωνεία όσο και για τους εμπορευόμενους.
Η διαχείριση των κινδύνων σε σχέση με τη διακίνηση των εμπορευμάτων μέσω της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί την ικανότητα εντοπισμού, αξιολόγησης και ανάλυσης του όλου φάσματος των απειλών και των κινδύνων σε σχέση με τα εμπορεύματα και τις διακινήσεις τους. Πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ποικιλομορφία των κινδύνων σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο, καθώς και ο αντίκτυπος και οι συνέπειες στην περίπτωση επέλευσης αυτών των κινδύνων, ώστε να λαμβάνονται μέτρα  άμβλυνσης και ελέγχου στον κατάλληλο χρόνο και σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού.
1) Εκτίμηση εκ των προτέρων, έλεγχος εάν χρειασθεί
Το κοινό πλαίσιο της ΕΕ για τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων πρέπει να προβλέπει την εκτίμηση των κινδύνων για το φορτίο πριν από τη φόρτωσή του σε μια τρίτη χώρα, την άφιξή του στο έδαφος της ΕΕ ή την άφιξή του στον τελικό του (τελωνειακό) προορισμό, ώστε να δίνεται η δυνατότητα λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση των εντοπιζόμενων κινδύνων – δηλαδή «εκτίμηση εκ των προτέρων, έλεγχος εάν χρειασθεί».
Στόχος είναι η διαχείριση των κινδύνων κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για παράδειγμα: ο κίνδυνος ασφάλειας ενός εκρηκτικού μηχανισμού ή η απειλή που συνιστά μια άκρως μολυσματική νόσος πρέπει να αντιμετωπισθεί πριν από τη φόρτωση. Τα απαγορευμένα, λαθραία ή επικίνδυνα εμπορεύματα χρειάζονται έγκαιρη παρέμβαση, αλλά μπορούν να ελεγχθούν μόλις φθάσουν στο έδαφος της ΕΕ ή στον τόπο εκφόρτωσης. Ορισμένοι κίνδυνοι που έχουν σχέση με την ασφάλεια των προϊόντων μπορούν να αντιμετωπισθούν κατά τον εκτελωνισμό. Οι οικονομικοί, εμπορικοί και άλλοι κίνδυνοι μπορούν να αντιμετωπισθούν κατά τον εκτελωνισμό καθώς και μετά τον εκτελωνισμό, μέσω των λογιστικών ελέγχων. Τα προγράμματα για τον Εγκεκριμένο Οικονομικό Φορέα και τον έμπιστο έμπορο μπορούν να διευκολύνουν σημαντικά και να επιταχύνουν τον εκτελωνισμό και τις συναλλαγές μεταξύ ασφαλών εμπόρων που ενέχουν ελάχιστους κινδύνους.
2.) Συνεργασία πολλών υπηρεσιών 
Οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ ως οι κατ’ εξοχήν αρμόδιες για την εποπτεία του διεθνούς εμπορίου της Ένωσης αναγνωρίζουν ότι η αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων απαιτεί τη συνεργασία πολλών υπηρεσιών. Απαιτεί τη στενή συνεργασία των τελωνειακών αρχών διεθνώς, των τελωνειακών και άλλων κυβερνητικών αρχών, περιλαμβανομένων των αρχών επιβολής του νόμου και των υπηρεσιών ασφάλειας, καθώς και των οικονομικών φορέων.
3.) Πολυεπίπεδη και συντονισμένη προσέγγιση
Έχοντας υπόψη αυτές τις προκλήσεις, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να δημιουργήσουν ένα αξιόπιστο σύστημα και να βασισθούν σε αυτό για την έγκαιρη εκτίμηση των κινδύνων σχετικά με τη διακίνηση των εμπορευμάτων. Προς το σκοπό αυτό απαιτείται πολυεπίπεδη και συντονισμένη προσέγγιση σε συνεργασία με όλες τις αρμόδιες αρχές καθώς και η έγκαιρη κοινοποίηση στα τελωνεία κατάλληλων και εναρμονισμένων στοιχείων εκ μέρους των  φορέων της αλυσίδας εφοδιασμού.
4.) Αποτελεσματική χρησιμοποίηση των πόρων
Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να φροντίσουν για τη συλλογή, την ενοποίηση και τη διαχείριση ηλεκτρονικών δεδομένων από πολλές πηγές κάνοντας χρήση του υφιστάμενου εξοπλισμού πληροφορικής και αξιοποιώντας τις νέες ευκαιρίες για βελτίωση της αποτελεσματικότητας.
Η σωστή ανταλλαγή αυτών των δεδομένων και των πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους καθώς και των αποτελεσμάτων των ελέγχων μεταξύ των τελωνειακών αρχών της ΕΕ είναι κεφαλαιώδους σημασίας. Μέσω του κοινού πλαισίου, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτές οι πληροφορίες θα μπορούν να διατίθενται και να χρησιμοποιούνται πλήρως για τη διαχείριση των κινδύνων τηρουμένων των ισχυουσών διατάξεων για την προστασία των δεδομένων.
Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των κινδύνων, οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ πρέπει να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχει το κατάλληλο προσωπικό και ο σχετικός τεχνικός εξοπλισμός και ότι θα γίνεται συνεχής αξιολόγηση προκειμένου να μην υπάρχει πλεονάζον προσωπικό και να αποφεύγονται οι περιττοί έλεγχοι και το περιττό κόστος.
II. Βελτίωση της πολυεπίπεδης διαχείρισης των κινδύνων στην ΕΕ
Προκειμένου να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα του πλαισίου διαχείρισης των κινδύνων σε επίπεδο ΕΕ, η Επιτροπή και τα κράτη μέλη θα συνεργάζονται, βήμα-βήμα, με στόχο την λήψη των αναγκαίων μέτρων ΓΙΑ τους στόχους, ΜΕ τους εξής τρόπους:
1) Βελτίωση της ποιότητας των δεδομένων και τρόποι διαβίβασης
για την έγκαιρη κοινοποίηση στις τελωνειακές αρχές εκτενών και υψηλής ποιότητας δεδομένων όσον αφορά τις διεθνείς διακινήσεις εμπορευμάτων που διέρχονται τα σύνορα της ΕΕ μέσω της αλυσίδας εφοδιασμού.
με την προσαρμογή των νομικών, διαδικαστικών και πληροφοριακών συστημάτων της ΕΕ, ώστε να διασφαλισθεί ότι οι συμμετέχοντες στη εμπορική αλυσίδα εφοδιασμού θα μπορούν να κοινοποιούν τις απαιτούμενες πληροφορίες, περιλαμβανομένων των εκ των προτέρων πληροφοριών για τα φορτία, κατά τρόπο εναρμονισμένο, λαμβανομένων υπόψη των διεθνών προτύπων, χωρίς περιττές δαπάνες για τις επιχειρήσεις και τις τελωνειακές αρχές.
2) Διασφάλιση της διαθεσιμότητας των δεδομένων όσον αφορά την αλυσίδα εφοδιασμού και ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη διαχείριση των κινδύνων μεταξύ των τελωνειακών αρχών
για να μπορούν οι τελωνειακές αρχές των κρατών μελών να αναλύουν και να αμβλύνουν τους εκάστοτε κινδύνους και να διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση των οικονομικών φορέων.
με τη δημιουργία των κατάλληλων νομικών, διαδικαστικών και πληροφοριακών μηχανισμών για τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας των απαραίτητων δεδομένων, της επικοινωνίας και της ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους, περιλαμβανομένων των αποτελεσμάτων του συνόλου των ελέγχων, μεταξύ των τελωνειακών αρχών της ΕΕ.
3) Εφαρμογή εν ανάγκη μέτρων ελέγχου και άμβλυνσης των κινδύνων
για να διασφαλισθεί ότι θα εφαρμόζονται με συνέπεια τα μέτρα ελέγχου και άμβλυνσης των κινδύνων για τη σωστή αντιμετώπιση των εντοπιζόμενων κινδύνων σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο με παράλληλη βελτίωση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων και επιτάχυνση της ροής της αλυσίδας εφοδιασμού .
με την καθιέρωση μεθόδων και διαδικασιών ώστε οι έλεγχοι όσον αφορά τους κινδύνους να γίνονται στον κατάλληλο χρόνο και σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού, να ανταλλάσσονται τα αποτελέσματα ανάμεσα στις τελωνειακές αρχές και να αποφεύγονται οι περιττοί ή διπλοί έλεγχοι
ΜΕ τον καθορισμό του τόπου και του χρονικού σημείου που χρειάζονται μέτρα άμβλυνσης των κινδύνων για την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση του κινδύνου λαμβανομένων υπόψη των περιορισμών της αλυσίδας υλικοτεχνικής υποστήριξης.
4) Βελτίωση των ικανοτήτων
για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής του κοινού πλαισίου της ΕΕ για τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων κατά τρόπο ομοιόμορφο σε όλα τα κράτη μέλη και την γρηγορότερη αντιμετώπιση των νεοεμφανιζόμενων κινδύνων .
με τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των ανεπίτρεπτων διαφορών όσον αφορά την εφαρμογή σε επίπεδο κρατών μελών με τη συνδρομή, εν ανάγκη, της ΕΕ για την επίλυση  των εντοπιζόμενων προβλημάτων.
με τη συνέχιση της ανάλυσης και τον εντοπισμό πιθανών πρόσθετων δυνατοτήτων σε επίπεδο ΕΕ και κρατών μελών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας της διαχείρισης των κινδύνων.
με την ενίσχυση της περαιτέρω συνεργασίας και του συντονισμού μεταξύ των τελωνειακών αρχών της ΕΕ .
με την περαιτέρω ανάπτυξη και συνεχή αξιολόγηση των κοινών κριτηρίων και προτύπων της ΕΕ όσον αφορά ολόκληρο το φάσμα των κινδύνων και τη διασφάλιση της εναρμονισμένης εφαρμογής τους.
με τη συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση του σχεδίου διαχείρισης των κινδύνων  της ΕΕ σε όλα τα κράτη μέλη και τη μέτρηση των επιδόσεων με βάση τους επιδιωκόμενους στόχους.
5) Προώθηση της διϋπηρεσιακής συνεργασίας και της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των τελωνειακών και άλλων αρχών σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ
για να διασφαλισθεί ότι οι κίνδυνοι θα εντοπίζονται και θα αντιμετωπίζονται κατά τρόπο αποτελεσματικό από τις αρμόδιες αρχές στον πλέον κατάλληλο χρόνο και τόπο της αλυσίδας εφοδιασμού  και με ελάχιστη διακοπή όσον αφορά τη διακίνηση των εμπορευμάτων.
με την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των τελωνείων και των άλλων αρμόδιων αρχών, περιλαμβανομένων των αρχών επιβολής του νόμου και των υπηρεσιών ασφαλείας, με στόχο τη διασφάλιση της συμπληρωματικότητας των ρόλων όσον αφορά τη διαχείριση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού, την προώθηση της ανάπτυξης κοινών κριτηρίων κινδύνων, όπου ενδείκνυται, και τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους .
με την προώθηση και την ευρύτερη αναγνώριση του προγράμματος για τον Εγκεκριμένο Οικονομικό Φορέα της ΕΕ από μη τελωνειακές ρυθμιστικές ή άλλες αρχές
6) Ενίσχυση της συνεργασίας με τους εμπορευόμενους  
για την καλύτερη στόχευση των κινδύνων με ταυτόχρονη διευκόλυνση των αλυσίδων εφοδιασμού και επιτάχυνση του εμπορίου.
με την επιδίωξη συμπράξεων με νόμιμους οικονομικούς φορείς, φορείς της αλυσίδας εφοδιασμού  και  παρόχους υπηρεσιών εφοδιαστικής, με στόχο:
-    τη βελτίωση της γνώσης και της προβολής των διεθνών αλυσίδων εφοδιασμού, ιδίως στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τις ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές,
-    τον εντοπισμό νέων τάσεων και παράνομου εμπορίου διαμέσου των συνόρων της ΕΕ  και απειλών σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού,
-    την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης των τελωνειακών δεδομένων που κοινοποιούνται ηλεκτρονικά από τους οικονομικούς φορείς, με στόχο τον εξορθολογισμό των τελωνειακών διαδικασιών και ως εκ τούτου τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της αποδοτικότητας ,
-    την προώθηση και ενίσχυση του προγράμματος για τον Εγκεκριμένο Οικονομικό Φορέα (ΕΟΦ) της ΕΕ και περαιτέρω διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου.
7) Αξιοποίηση των δυνατοτήτων της διεθνούς τελωνειακής συνεργασίας
για τον καλύτερο εντοπισμό και την άμβλυνση των κινδύνων  και τη σημαντική μείωση του κόστους για τους φορείς και τις αρχές.
με την ενεργό συμμετοχή όσον αφορά τον καθορισμό των γενικών κριτηρίων στο πλαίσιο πολυμερών διασκέψεων.
με την εφαρμογή ή την προώθηση της εκπόνησης διεθνών κανόνων και προτύπων στο πλαίσιο πολυμερών και διμερών πρωτοβουλιών με τους εμπορικούς εταίρους, καθώς και της ανταλλαγής τελωνειακών πληροφοριών και σύναψης συμφωνιών για εμπορικές λωρίδες ελεύθερης ροής .
με τη συνέχιση της προσπάθειας για την αναγνώριση του προγράμματος ΕΟΦ της Ένωσης από τους εμπορικούς εταίρους και την αμοιβαία αναγνώριση των προγραμμάτων έμπιστων εμπόρων και ελέγχων, όπου ενδείκνυται.
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
Στόχος 1: Βελτίωση της ποιότητας των δεδομένων και λήψη μέτρων για την αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων
Δράση || Περιγραφή της δράσης || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
1.1. Άσκηση του δικαιώματος που παρέχει ο ενωσιακός τελωνειακός κώδικας  (ΕΤΚ) στην Επιτροπή για την έκδοση πράξεων της σειράς COM || Για  προϊόντα που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης: ― Ολοκλήρωση της ανάλυσης σχετικά με τις αναγκαίες βελτιώσεις των δεδομένων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου  (ΣΔΕ), λαμβανομένων υπόψη των διάφορων επιχειρηματικών μοντέλων,  των αποτελεσμάτων των πιλοτικών δράσεων σχετικά με την ασφάλεια των αερομεταφερόμενων φορτίων και της αξιολόγησης του συστήματος  ελέγχου  εισαγωγών (ICS)[1]. ― Πρόταση ενιαίας λύσης για τη συλλογή και την ενοποίηση των δεδομένων ΣΔΕ από  διάφορες εμπορικές πηγές, με βάση την ανάλυση  κόστους -οφέλους καθώς και τις διάφορες πτυχές εφαρμογής  (π.χ. τεχνικές, οικονομικές και οργανωτικές πτυχές). || 2014 - 2015 || Επιτροπή || ― Μελέτη εφαρμογής ― Έκδοση πράξεων της σειράς  CO M
1.2. Εκπόνηση και εφαρμογή των κατάλληλων λύσεων πληροφορικής || ― Προσαρμογή και περαιτέρω ανάπτυξη των απαραίτητων συστημάτων πληροφορικής για την κοινοποίηση δεδομένων ΣΔΕ από τους οικονομικούς καθώς και για τη συλλογή τους και την ενοποίησή τους από τις τελωνειακές αρχές. ― Πρόσβαση των τελωνείων στα συστήματα πληροφορικής των οικονομικών φορέων στον τομέα της αεροπορικής ασφάλειας || 2016 – 2020[2] || Επιτροπή ,κράτη μέλη, οικονομικοί φορείς || Προσαρμογή και περαιτέρω βελτίωση των συστημάτων πληροφορικής σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ  
Στόχος 2: Διασφάλιση της διαθεσιμότητας δεδομένων για την αλυσίδα εφοδιασμού, ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους και των αποτελεσμάτων ελέγχου μεταξύ των τελωνειακών αρχών με στόχο την ανάλυση και την άμβλυνση των κινδύνων και τη διασφάλιση της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων
Δράση || Περιγραφή της δράσης || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
2.1. Πρόταση λύσεων και άσκηση του δικαιώματος που προβλέπει ο ΕΤΚ  για την έκδοση πράξεων της COM || ― Με βάση την ανάλυση κόστους - οφέλους και τις σχετικές πτυχές εφαρμογής, (π.χ. τεχνικές, οικονομικές και οργανωτικές πτυχές) πρόταση εναρμονισμένων λύσεων όσον αφορά τα εμπορεύματα  : α) που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, β) που υπάγονται σε τελωνειακό καθεστώς μετά την είσοδό τους  στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, γ) εξάγονται και εξέρχονται από  το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης || 2014 - 2015 2015 – 2016 2016 – 2017 || Επιτροπή || ― Μελέτες εφαρμογής ― Έκδοση πράξεων COM, εν ανάγκη ― Κοινές κατευθυντήριες γραμμές για τις τελωνειακές αρχές
2.2. Εκπόνηση και εφαρμογή κατάλληλων λύσεων πληροφορικής || Προσαρμογή και περαιτέρω ανάπτυξη των απαραίτητων συστημάτων πληροφορικής για τη διαθεσιμότητα και την ανταλλαγή, μεταξύ των τελωνειακών αρχών, δεδομένων σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού, τη διαθεσιμότητα και την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους, περιλαμβανομένων των αποτελεσμάτων ελέγχου, μεταξύ των τελωνειακών αρχών της ΕΕ. || 2016 – 2020[3] || Επιτροπή, κράτη μέλη || Περαιτέρω βελτίωση των συστημάτων πληροφορικής ―εθνικά συστήματα διαχείρισης των κινδύνων ― Σύστημα Ελέγχου Εισαγωγών(ICS),, Νέο Ηλεκτρονικό Σύστημα Διαμετακόμισης (NCTS) και Σύστημα Διαχείρισης Τελωνειακών Κινδύνων (CRMS)
2.3. Πρόταση λύσεων για την ανίχνευση των διακινούμενων εμπορευμάτων κατά τη διάρκεια των διάφορων τελωνειακών ελέγχων || ―Ανάλυση των διάφορων λύσεων για την ανίχνευση των διακινούμενων εμπορευμάτων κατά τη διάρκεια των διάφορων τελωνειακών ελέγχων, παρακολούθησή τους από το χρονικό σημείο εισόδου στο,  τελωνειακό έδαφος της Ένωσης μέχρι τον οριστικό τους εκτελωνισμό ,  βάσει των τρεχουσών πρωτοβουλιών , όπως η πρωτοβουλία για το ηλεκτρονικό δηλωτικό (e-Manifest) και η πρωτοβουλία για τις ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές ή /και με την προσαρμογή των υφισταμένων συστημάτων τελωνειακών πράξεων ― Πρόταση της κατάλληλης μεθόδου  αφού ληφθούν υπόψη οι σχετικές πτυχές (πληροφορικής, νομικές ή διαδικαστικές)  || 2015-2020 || Επιτροπή || ―  Αναλυτική έκθεση σχετικά με τις προτεινόμενες λύσεις   ― Λύσεις που επιτρέπουν την ιχνηλασιμότητα 
Στόχος 3: Εφαρμογή της προτεινόμενης λύσης « Εκτίμηση εκ των προτέρων- έλεγχος εάν χρειασθεί» για τη σωστή αντιμετώπιση των εντοπιζόμενων κινδύνων σε επίπεδο ΕΕ και κρατών μελών με παράλληλη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων και της απρόσκοπτης λειτουργίας της αλυσίδας εφοδιασμού
Δράση || Περιγραφή της δράσης || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
3.1. Ανάπτυξη μεθόδων για τη εφαρμογή  της προτεινόμενης λύσης « εκτίμηση εκ των προτέρων- έλεγχος εάν χρειασθεί» || Πρόταση μεθόδου για τον καθορισμό του καταλληλότερου τόπου και χρόνου για τη διενέργεια των τελωνειακών ελέγχων και των μέτρων άμβλυνσης των κινδύνων  με βάση το είδος/επίπεδο του κινδύνου, τους περιορισμούς όσον αφορά τον έλεγχο και την αλυσίδα εφοδιασμού (διαθεσιμότητα πληροφοριών, τεκμηρίωση και δυνατότητες ελέγχου). ||  2014-2016 || COM || Έγγραφο προτεινόμενης λύσης
3.2. Εξακρίβωση της δυνατότητας υλοποίησης της προτεινόμενης λύσης στους κυριότερους τομείς και πρόταση κατάλληλων λύσεων || ―Καθορισμός των κυριότερων τομέων και ανάληψη διάφορων δράσεων για τη δοκιμή των , π.χ. με δράσεις στους τομείς ελέγχου κατά προτεραιότητα σε συνεργασία με τους σχετικούς ενδιαφερόμενους. ― Η Επιτροπή θα προτείνει ρήτρες όσον αφορά τους τελωνειακούς ελέγχους για μη τελωνειακή νομοθεσία στους τομείς που θα αποτελέσουν αντικείμενο εξακρίβωσης, εάν χρειασθεί, και αφού ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματα της εξακρίβωσης της δυνατότητας υλοποίησης της προτεινόμενης λύσης. || 2015-2016 || COM || ― Εξακρίβωση της δυνατότητας υλοποίησης της προτεινόμενης λύσης ― Πρόταση της Επιτροπής για  επικαιροποιημένες ρήτρες όσον αφορά τους τελωνειακούς ελέγχους για μη τελωνειακή νομοθεσία, εν ανάγκη
Στόχος 4: Ενίσχυση των ικανοτήτων για τη διασφάλιση της εναρμονισμένης εφαρμογής του  κοινού πλαισίου διαχείρισης των κινδύνων( ΚΠΔΚ) και την γρηγορότερη αντιμετώπιση των νεοεμφανιζόμενων κινδύνων
Δράση || Περιγραφή της δράσης || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
4.1. Εντοπισμός και αντιμετώπιση των αδυναμιών και των ανεπίτρεπτων διαφορών όσον αφορά την εφαρμογή του  ΚΠΔΚ, εν ανάγκη, με την ενίσχυση της ΕΕ || ―  Ανάλυση, εκπόνηση και πρόταση κατάλληλων λύσεων περιλαμβανομένων των ( λύσεων πληροφορικής), εν ανάγκη, με την ενίσχυση της ΕΕ  : α) για την αντιμετώπιση των ανεπίτρεπτων διαφορών όσον αφορά την εφαρμογή των κοινών κριτηρίων και προτύπων, β) για τις απαραίτητες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των συστημάτων των κρατών μελών για τη διαχείριση των κινδύνων, γ) για τις απαιτήσεις όσον αφορά τα επαγγελματικά προσόντα στον τομέα της ανάλυσης των κινδύνων  . || 2014 - 2020 || COM, MS || ― Έκθεση σχετικά με τη ανάλυση. ― Σε επίπεδο κρατών μελών ή /και ΕΕ αναπτύσσονται  και άλλα απαραίτητα  συστήματα πληροφορικής καθώς και άλλα προγράμματα σχετικά με τη διαχείριση των κινδύνων    (π.χ. προγράμματα επιμόρφωσης)
4.2. Περαιτέρω ανάπτυξη των ικανοτήτων και ενίσχυση της συνεργασίας και του συντονισμού των ενεργειών μεταξύ των τελωνειακών υπηρεσιών || ― Καθορισμός, με βάση τις στρατηγικές απαιτήσεις, των ικανοτήτων  που πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω σε επίπεδο κρατών μελών και σε επίπεδο ΕΕ (λαμβανομένων υπόψη των οφελών από το αποθετήριο δεδομένων της ΕΕ ή των εναλλακτικών λύσεων καθώς και των αποτελεσμάτων των σχετικών προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ). ― Καθορισμός, σε συνδυασμό με τη δράση 2.1 και με περαιτέρω ανάλυση, τρόπων για την περαιτέρω ενίσχυση της ενεργού συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών με στόχο: α) την στήριξη της αποτελεσματικής και αποδοτικής διαχείρισης των κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού, β) τη διασφάλιση ότι οι έλεγχοι θα ανατίθενται και θα διεξάγονται στο καταλληλότερο σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού, ότι τα αποτελέσματα θα ανταλλάσσονται μεταξύ των τελωνειακών αρχών και ότι θα αποφεύγονται τα κενά ή οι περιττοί έλεγχοι,  γ) τη βελτίωση της συμπληρωματικότητας των ελέγχων που βασίζονται στους τελωνειακούς κινδύνους και των ερευνών των τελωνείων, με την κατάλληλη διαχείριση, μεταξύ άλλων, ώστε να διασφαλισθεί ότι η ανάπτυξη και η χρήση   των υφισταμένων συστημάτων και η ανάπτυξη των μελλοντικών συστημάτων πληροφορικής θα γίνεται επισήμως από κοινού από τις σχετικές υπηρεσίες της Επιτροπής σύμφωνα με τους κανόνες περί προστασίας των δεδομένων, ― Διευκόλυνση της ανάλυσης και της αξιολόγησης των πιθανών προσεγγίσεων περιλαμβανομένης της πιθανής δημιουργίας ευέλικτης δομής και εξεύρεσης λύσεων για τη βελτίωση της διαχείρισης των κινδύνων σε πραγματικό χρόνο με την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών εκ μέρους των κρατών μελών, ― Πρόταση και εφαρμογή κατάλληλων λύσεων (περιλαμβανομένης της πληροφορικής) για την περαιτέρω βελτίωση της  διαχείρισης των κινδύνων σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ (με την εξέταση επίσης λύσεων που θα προταθούν στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ ) περιλαμβανομένης και της ενίσχυσης της συνεργασίας και του συντονισμού των ενεργειών των τελωνειακών αρχών   || 2014 - 2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || ― Έκθεση σχετικά με την ανάλυση ή/και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των πιλοτικών ενεργειών ― Σε επίπεδο κρατών μελών ή /και ΕΕ αναπτύσσονται  και άλλα απαραίτητα  συστήματα πληροφορικής καθώς και άλλες ικανότητες διαχείρισης των κινδύνων ― Σε επίπεδο ΕΕ αναπτύσσονται και άλλες απαραίτητα  ικανότητες συστήματα πληροφορικής για τη διαχείριση των κινδύνων (π.χ.. βελτίωση του κοινοτικού συστήματος διαχείρισης κινδύνων ) ή άλλες σχετικές ικανότητες
4.3. Εκτίμηση  σε εθνικό επίπεδο και σε επίπεδο ΕΕ των απειλών και των τελωνειακών κινδύνων για ολόκληρο το φάσμα των απειλών και των κινδύνων || ―Καθιέρωση σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ, με βάση τα υφιστάμενα μέσα, , διαδικασιών και μεθοδολογιών με στόχο: α) τον εντοπισμό και την αξιολόγηση ολόκληρου του φάσματος των κινδύνων από κοινού από τα κράτη μέλη καθώς και από τα κράτη μέλη και την Επιτροπή,  β) ενσωμάτωση αυτών των αξιολογήσεων στη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων, με βάση τα κοινά κριτήρια και πρότυπα, εν ανάγκη || 2015 και μετά || Επιτροπή, κράτη μέλη || ― Αξιολόγηση των τελωνειακών απειλών και κινδύνων σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ
4.4. Περαιτέρω ανάπτυξη και εφαρμογή κοινών κριτηρίων κινδύνου (ΚΚΚ) για ολόκληρο το φάσμα των κινδύνων, σε συνεργασία  με τις αρμόδιες αρχές εν ανάγκη || ― Περαιτέρω ανάπτυξη και εφαρμογή κοινών κριτηρίων κινδύνου (ΚΚΚ) για ολόκληρο το φάσμα των κινδύνων, σε συνεργασία  με τις αρμόδιες αρχές, εν ανάγκη, βάσει των καθορισμένων προτεραιοτήτων και πρωτοβουλιών. || 2014 και μετά || Επιτροπή || ― Πράξεις της Επιτροπής στο πλαίσιο ΚΤΚ και του ΕΤΚ για τον καθορισμό  κοινών κριτηρίων (ΚΚΚ), ― ΚΚΚ που εφαρμόζονται μέσω δράσεων ελέγχου προτεραιότητας
4.5. Συστηματική παρακολούθηση, αξιολόγηση και βελτίωση της διαχείρισης των κινδύνων της ΕΕ από τα κράτη μέλη, καθώς και αξιολόγηση της εφαρμογής του ΚΠΔΚ || ― Συστηματική παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων διαχείρισης των κινδύνων της ΕΕ με στόχο τη διασφάλιση της εναρμονισμένης, αποτελεσματικής και αποδοτικής  τους εφαρμογής    ― Συνέχιση της αξιολόγησης και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας των ΚΚΚ μέσω των ετήσιων εκθέσεων αξιολόγησης της Επιτροπής και των επακόλουθων ενεργειών ― Περαιτέρω βελτίωση των διαδικασιών και των μεθόδων για την παρακολούθηση, αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας  και αναθεώρηση των ΚΚΚ σε επίπεδο ΕΕ, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, εν ανάγκη, και καθορισμός των πληροφοριών που πρέπει να συγκεντρώνουν τα κράτη μέλη και να κοινοποιούν στην Επιτροπή || 2014 και μετά || Επιτροπή, κράτη μέλη || Αξιολόγηση της εφαρμογής του ΚΠΔΚ μέσω: ― των ετήσιων εκθέσεων αξιολόγησης της Επιτροπής ― των συστάσεων της έκθεσης για τους τομείς ελέγχου με προτεραιότητα
Στόχος 5: Προώθηση της διϋπηρεσιακής συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των  τελωνειακών και άλλων αρχών σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ με στόχο την αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων
Δράση || Περιγραφή της δράσης || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
5.1. Περαιτέρω ανάπτυξη των διατομεακών συνεργασιών, βελτίωση της ανταλλαγής και της πρόσβασης στις πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους και συμμετοχή των τελωνείων στις αξιολογήσεις των κινδύνων και των απειλών || ― Στους σχετικούς τομείς να αναζητηθούν τρόποι περαιτέρω βελτίωσης: α)  της πρόσβασης στις πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους, της ανταλλαγής  και της έγκαιρης ενοποίησής με στόχο τη διαχείριση των κινδύνων των αλυσίδων εφοδιασμού, ακόμη και σε καταστάσεις κρίσης,     β) των συμφωνιών συνεργασίας για τη διασφάλιση  της   συμπληρωματικότητας των ελέγχων  που βασίζονται στους τελωνειακούς κινδύνους καθώς και των ελέγχων που διενεργούν άλλες αρμόδιες αρχές,  γ) της συμμετοχής των τελωνείων στις εκτιμήσεις των κινδύνων σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ με στόχο τη διαχείριση των τελωνειακών κινδύνων. ―Πρόταση πιθανών λύσεων σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ  λαμβανομένης υπόψη της κατανομής των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στις αρχές κάθε κράτους μέλους, ιδίως στον τομέα της επιβολής του νόμου και στο πλαίσιο σχετικών πρωτοβουλιών, όπως είναι η πρωτοβουλία για τις ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές και η πρωτοβουλία για τη δημιουργία κοινού περιβάλλοντος ανταλλαγής πληροφοριών . || 2015-2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || ― Βελτίωση της συστηματικής ανταλλαγής και πρόσβασης όσον αφορά τις πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους ― Εκτελεστική πράξη της Επιτροπής στο πλαίσιο της πρότασης κανονισμού του Συμβουλίου σχετικά με τους επίσημους ελέγχους (COM (2013) 265)  ― Ενδεδειγμένη συμμετοχή των τελωνείων στις εκτιμήσεις των απειλών και των κινδύνων
5.2. Ενίσχυση του προγράμματος της ΕΕ Εγκεκριμένο Οικονομικό Φορέα (ΕΟΦ) μέσω της ευρύτερης αναγνώρισης και προώθησης εκ μέρους των άλλων αρχών   ||  ― Καθορισμός τομέων προτεραιότητας σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες αρχές, με βάση τις τρέχουσες πρωτοβουλίες   ― Ανάλυση των απαιτήσεων σε σχέση με τα άλλα προγράμματα σύμπραξης ή καθεστώτα ελέγχου άλλων αρχών με στόχο  : α) τον εντοπισμό συμπληρωματικοτήτων και συνεργιών μεταξύ του προγράμματος ΕΟΦ και άλλων προγραμμάτων  β) τον καθορισμό των αναγκαίων μέτρων για την υπαγωγή του προγράμματος  ΕΟΦ στα καθεστώτα ελέγχου άλλων αρμόδιων αρχών γ) τα κριτήρια συμμόρφωσης τα οποία έχουν αναπτύξει άλλες αρχές που θα πρέπει να αντανακλώνται στο πρόγραμμα ΕΟΦ ― Η Επιτροπή θα προτείνει κατάλληλες λύσεις στο μέτρου του αναγκαίου και του εφικτού || 2014-2020 || Επιτροπή || ― Μελέτες σκοπιμότητας  και οι συνακόλουθες προτάσεις εν ανάγκη
5.3. Προώθηση της χρήσης καλών πρακτικών και τρόπων συνεργασίας μεταξύ των τελωνειακών και άλλων εθνικών αρχών   || ― Τα κράτη μέλη, με τη βοήθεια της Επιτροπής, θα προωθήσουν την χρήση καλών πρακτικών και τρόπων  συνεργασίας || 2014-2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || Μελέτη /έκθεση με συστάσεις 
Στόχος 6: Περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας με τους εμπορευόμενους μέσω της σύμπραξης με τους οικονομικούς φορείς  και τους παρόχους υπηρεσιών εφοδιαστικής  για τον εντοπισμό των κινδύνων και την επιτάχυνση του εκτελωνισμού των νόμιμων εμπορευμάτων   
Δράσεις || Περιγραφή της δράσεις || Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
6.1. Συνέχιση της ενίσχυσης και της προώθησης του προγράμματος ΕΟΦ, μέσω της εξάλειψης των αδυναμιών και  της περαιτέρω βελτίωσής του || ―Πραγματοποίηση και άλλων αναλύσεων από κοινού με τους σχετικούς ενδιαφερόμενους και εξάλειψη των σχετικών αδυναμιών όσον αφορά την υλοποίηση του προγράμματος ΕΟΦ με στόχο τη διασφάλιση του κύρους του ― Εντοπισμός και άλλων πλεονεκτημάτων του προγράμματος ΕΟΦ  όσον αφορά τις τελωνειακές διαδικασίες και πρόταση κατάλληλων μέτρων, λαμβανομένων υπόψη των νομικών και των διαδικαστικών πτυχών || 2014-2020 || Επιτροπή || ― Έκδοση πράξεων COM στο πλαίσιο του ΕΤΚ , εν ανάγκη ― Επικαιροποίηση των  κοινών κατευθυντήριων γραμμών όσον αφορά το πρόγραμμα ΕΟΦ
6.2 Βελτίωση της γνώσης των αλυσίδων εφοδιασμού, βελτίωση των γνώσεων σχετικά με το εμπόριο και αξιοποίηση των πολύτιμων δεδομένων που διαθέτει ο εμπορικός κλάδος || ― Πρόταση και εφαρμογή κατάλληλων λύσεων για τη βελτίωση της διαχείρισης των κινδύνων μέσω  της περαιτέρω προβολής της αλυσίδας εφοδιασμού  με: α)  την διερεύνηση τρόπων , στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τις ηλεκτρονικές εμπορευματικές μεταφορές,  για την καλύτερη δυνατή χρήση των αποτελεσμάτων των σχετικών ερευνητικών προγραμμάτων (π.χ..,FP7Cassandra και CORE) , και με την ολοκλήρωση του τρέχοντος πιλοτικού προγράμματος σχετικά με  τα μηνύματα που αφορούν το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων(CSM) β) την διερεύνηση τρόπων για την καλύτερη δυνατή χρήση των εμπορικών βάσεων δεδομένων ― Συνεργασία σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ με τον εμπορικό κλάδο με στόχο τον καθορισμό ενιαίων προτύπων όσον αφορά την ποιότητα των τελωνειακών δεδομένων, και την καλύτερη κατανόηση των αδυναμιών , των απειλών και των τάσεων όσον αφορά την αλυσίδα εφοδιασμού   || 2014-2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || ―  Συγκέντρωση και αξιοποίηση των CSM (μηνυμάτων σχετικά με το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων) για λόγους διαχείρισης των κινδύνων ― Αναλυτική έκθεση σχετικά με τις εμπορικές βάσεις δεδομένων και τα ερευνητικά προγράμματα   ―Οργάνωση σε επίπεδο κρατών μελών και ΕΕ εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με τους εμπορευόμενους    
6.3. Προώθηση της διαχείρισης της συμμόρφωσης εκ μέρους των τελωνειακών διοικήσεων σε στενή συνεργασία με τους εμπορευόμενους   || ― Εντοπισμός των καλύτερων πρακτικών με τη σύγκριση των εθνικών προγραμμάτων και διερεύνηση δυνατοτήτων για την καθιέρωση εναρμονισμένης προσέγγισης όσον αφορά την κατάτμηση των πελατών, ως στοιχείο του γενικού σχεδίου  που συμπληρώνει το πρόγραμμα ΕΟΦ || 2014-2020 || Επιτροπή || ―Εντοπισμός των καλύτερων πρακτικών και ανάλυση εφικτότητας
6.4. Προώθηση της χρήσης των  τελωνειακών δεδομένων που  υποβάλλονται ηλεκτρονικά από τους οικονομικούς φορείς μα στόχο  απλούστευση των τελωνειακών διαδικασιών || ― Καθορισμός, σε συνεργασία με τους εμπορευόμενους, , τελωνειακών διατυπώσεων, διαδικασιών και τομέων όπου η επαναχρησιμοποίηση των δεδομένων που προβλέπει η τελωνειακή νομοθεσία της ΕΕ θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα των οικονομικών φορέων και των τελωνειακών διοικήσεων || 2014-2020 || Επιτροπή , κράτη μέλη || ― Ανάλυση εφικτότητας
Στόχος 7: Αξιοποίηση του δυναμικού της διεθνούς τελωνειακής συνεργασίας για τη βελτίωση  της διαχείρισης των κινδύνων της αλυσίδας εφοδιασμού
Δράσεις || Περιγραφή των δράσεων || Χρονοδιάγραμμα || Αρμόδιοι φορείς || Παραδοτέο
7.1. Ανάπτυξη της διεθνούς συνεργασίας μέσω πολυμερών και διμερών πρωτοβουλιών || ― Καθορισμός, ανάλογα με τους διάφορους εμπορικούς εταίρους, προτύπων συνεργασίας, περιλαμβανομένης της  αμοιβαίας αναγνώρισης  των προγραμμάτων ΕΟΦ εκ μέρους των τελωνειακών αρχών, των εμπορικών  λωρίδων ασφαλούς και ελεύθερης ροής  και της ανταλλαγής πληροφοριών ― Λαμβανομένων υπόψη των εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο, καθορισμός προτύπων σε επίπεδο ΕΕ για την ανταλλαγή: α) δεδομένων σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση των προγραμμάτων ΕΟΦ β) δεδομένων από τα συστήματα τελωνειακών πράξεων γ) πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους ― Περαιτέρω ανάπτυξη της διμερούς συνεργασίας με τρίτες χώρες περιλαμβανομένων των πιλοτικών δράσεων , σύγκριση και δοκιμή των τεχνολογιών σχετικά με την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας ― Η Επιτροπή θα προτείνει κατάλληλες λύσεις || 2014-2020 || Επιτροπή, Συμβούλιο και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, || ― Επεξεργασία μοντέλων διεθνούς συνεργασίας   ―  Πρότυπα ΕΕ για την ανταλλαγή τελωνειακών πληροφοριών με τρίτες χώρες ― Κατάλληλες διατάξεις στις διεθνείς συμφωνίες τελωνειακής συνεργασίας ― Εκθέσεις στο πλαίσιο του σχεδίου CORE (FP7) σχετικά με την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού
7.2 Εφαρμογή κατάλληλων λύσεων πληροφορικής χωρίς μεγάλο κόστος όσον αφορά τη διεθνή συνεργασία || Εφαρμογή οικονομικά συμφερουσών λύσεων όσον αφορά την πληροφορική ώστε να καθίσταται να μπορεί  η διεθνής συνεργασία να βοηθά τις τελωνειακές αρχές της ΕΕ στον εντοπισμό των κινδύνων (δηλαδή ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση του προγράμματος ΕΟΦ από τα συστήματα τελωνειακών πράξεων καθώς και πληροφοριών σχετικά με τους κινδύνους), || 2014-2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || Δημιουργία συστημάτων πληροφορικής σε επίπεδο κρατών μελών ή/και ΕΕ  
7.3. Διασφάλιση ότι η ΕΕ και τα κράτη μέλη της παίζουν ενεργό ρόλο για την ανάπτυξη παγκόσμιων προτύπων  στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών || Συνέχιση των προσπαθειών της ΕΕ  για την καθιέρωση διεθνών προτύπων και τη διασφάλιση ότι θα τηρούνται τα πρότυπα και οι προδιαγραφές που έχουν αναπτύξει ο ΠΟΤ, ο ΔΝΟ, ο ΔΟΠΑ, η ΠΤΕ και  η ΟΕΕ/ΗΕ || 2014-2020 || Επιτροπή, κράτη μέλη || Ανάπτυξη διεθνών προτύπων με την ενεργό συμμετοχή της ΕΕ
[1] COM (2012) 793 της 8.1.2013
[2] Τα χρονοδιαγράμματα θα καθορισθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια με την εκτελεστική απόφαση  της Επιτροπής σχετικά με το πρόγραμμα εργασίας για τον ΕΤΚ ( 2014/255/EΕ της 29.4.2014)
[3]Τα χρονοδιαγράμματα θα καθορισθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια με την εκτελεστική απόφαση  της Επιτροπής σχετικά με το πρόγραμμα εργασίας για τον ΕΤΚ  (2014/255/EΕΕ, 29.4.2014)

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος


Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου