Ναύλωση επαγγελματικού τουριστικού πλοίου
αναψυχής και ΦΠΑ . (Εγχειρίο Ιούλιος 2017) (Μάθημα 8) 1 Σεπτεμβρίου 2017
Η ναύλωση
επαγγελματικού πλοίου αναψυχής του ν. 4256/2014 (Α’ 92) που γίνεται από
πλοιοκτήτρια εταιρεία με βάση ναυλοσύμφωνο για την εκτέλεση πλόων θαλάσσιας
αναψυχής ή περιηγήσεως, θεωρείται ως παροχή υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων εκ
μέρους της πλοιοκτήτριας και υπάγεται σε Φ.Π.Α. 24%.
Όμως, σύμφωνα
την Ε.Δ.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1156/1997[1] προβλέπεται μείωση της
φορολογητέας βάσης σε ποσοστό έκπτωσης:
- 60%, όταν
εκτελούν και διεθνείς πλόες (Κατηγορία Ι),
- 50%, όταν
εκτελούν πλόες Τοπικούς μέχρι Μεγάλης Ακτοπλοΐας (Κατηγορία ΙΙ),
- 40%, όταν
εκτελούν πλόες Τοπικούς μέχρι Μικρής Ακτοπλοΐας (Κατηγορία ΙΙΙ).
- Η εν λόγω
μείωση πραγματοποιείται στις περιπτώσεις που από τα δεδομένα της ναύλωσης
τεκμέρεται ότι το σκάφος αναψυχής, το οποίο ναυλώνεται δύναται να προσεγγίσει
και λιμάνι εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων κατά τη διάρκεια της εκάστοτε
ναύλωσης, αλλά δεν είναι δυνατή η προσκόμιση αποδεικτικών λιμενικών εγγράφων.
[1] Αρθρο 22 (Απόσπασμα Αρ.Πρωτ.: 1051009-19.5.97 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛ. 1156 Φ.Π.Α. Οδηγίες εφαρμογής ορισμένων άρθρων των νόμων
2386/96, 2390/96 και 2399/96)
ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ
(παραγρ. 1, περιπτ. α', β', δ' και
ια')
Με την παράγραφο
7 του άρθρου 11 του νόμου 2386/96 αντικαταστάθηκαν οι
περιπτώσεις α', β' και δ' τηςπαραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν.
1642/86.
Οι διατάξεις αυτές τίθενται για λόγους
εναρμόνισης με την 6η Κοινοτική οδηγία ΦΠΑ (77/388/ΕΟΚ όπως ισχύει).
Ειδικότερα:
1. Με τις διατάξεις της περίπτωσης α'
της παραγράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96, αντικαταστάθηκε η περίπτωση α'
της παραγρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86. Έτσι με τις νέες διατάξεις της περίπτωσης
α' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86, που ισχύουν από 7-3-1996,
απαλλάσσεται από ΦΠΑ η παράδοση στο εσωτερικό της χώρας και η εισαγωγή πλοίων
που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν στην εμπορική ναυσιπλοΐα ανοικτής θαλάσσης
και εκτελούν μεταφορές προσώπων ή αγαθών με κόμιστρο ή άλλη εμπορική,
βιομηχανική ή αλιευτική εκμετάλλευση ή για το Δημόσιο γενικά, όπως τα σκάφη
του Λιμενικού Σώματος, τα πολεμικά πλοία, τα σκάφη της Γεν. Δ/νσης Τελωνείων
κ.λπ.
Απαλλάσσεται επίσης, βάσει των
διατάξεων αυτών, η παράδοση και η εισαγωγή πλωτών μέσων που προορίζονται να
προσφέρουν επιθαλάσσια αρωγή σε πλοία ανοικτής θαλάσσης, όπως, τα ρυμουλκά, τα
ναυαγοσωστικά, τα πυροσβεστικά σκάφη κ.λπ. Έτσι δεν απαλλάσσεται πλέον από
7.3.1996 κάθε πλωτό μέσο που μπορεί να καταχωρείται στα νηολόγια ή λεμβολόγια,
κατά περίπτωση, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία όπως λ.χ. πλωτοί γερανοί
εκβάθυνσης των λιμανιών, πλωτές εξέδρες (εκτός αυτών του άρ-
(1) το τμήμα της εγκυκλίου που αφορά
τα άρθρα 5 έως και 21α δημοσιεύτηκε στο προηγούμενο τεύχος του «Λογιστή» σελ.
1068 επ.
θρου 21 του ν. 1642/86), φορτηγίδες
και λοιπά πλωτά ναυπηγήματα, αλλά μόνο εκείνα που προορίζονται για την
επιθαλάσσια αρωγή των πλοίων ανοικτής θαλάσσης που αναφέρονται στην περίπτωση
α' της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.
Για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών,
με τον όρο «σκάφος» νοείται κάθε πλωτό μέσο επαγγελματικής χρήσης ολικής
χωριτικότητας τουλάχιστον 4 κόρων ή ολικού μήκους 5 μέτρων και πάνω και εφόσον
το σκάφος φέρει μηχανή, αυτή να έχει ιπποδύναμη τουλάχιστον 10 ίππους.
Στην απαλλαγή των παραπάνω διατάξεων
υπάγονται ακόμη και τα αντικείμενα και υλικά που ενσωματώνονται κατά την
κατασκευή, επισκευή ή συντήρηση αυτών ή που χρησιμοποιούνται στα παραπάνω
σκάφη και είναι αναγκαία για την εκμετάλλευση τους. Αποτελούν δηλαδή αγαθά
εξοπλισμού τα αντικείμενα εκείνα που χρησιμοποιούνται πάνω στα σκάφη
προκειμένου να υπάρξουν όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την ασφαλή πλεύση
του σκάφους και την ασφάλεια του πληρώματος, των επιβατών τους ή του φορτίου
των μέσων αυτών.
Με βάση τα ανωτέρω, αποκλείονται από
την άμεση απαλλαγή από ΦΠΑ τα αντικείμενα και υλικά που δεν πληρούν τις
παραπάνω προϋποθέσεις εκτός αν χρησιμοποιούνται πάνω στα σκάφη και εξυπηρετούν
αποκλειστικά τους όρους ασφαλείας των σκαφών και των προσώπων που επιβαίνουν σ'
αυτά.
Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι, ο
φόρος που επιβαρύνει τα αγαθά, για τα οποία δεν παρέχεται άμεση απαλλαγή,
επιστρέφεται κατά το μέρος που δεν μπορεί να συμψηφισθεί με φόρο εκροών λοιπών
υπηρεσιών που τυχόν προσφέρονται στους επιβάτες, πέραν της υπό στενή έννοια
μεταφοράς, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 23, παραγρ. 1 και 2
περίπτ. α' και 26 παρ. 4 περ. α'.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις
παραπάνω διατάξεις, δεν υπάγονται στην απαλλαγή από το ΦΠΑ τα σκάφη ιδιωτικής
χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό και άλλα πλωτά ναυπηγήματα, όπως
θαλάσσια σκούτερς, μπανάνες, ταχύπλοα, πλωτοί γερανοί, εξέδρες, κ.λπ. τα οποία
δεν θεωρούνται σκάφη κατά την έννοια των εν λόγω διατάξεων.
Επισημαίνεται ακόμη ότι, με τις
παραπάνω διατάξεις κατ' αρχήν, η απαλλαγή από το Φ.Π.Α, στα αλιευτικά σκάφη
παρέχεται μόνον εφόσον η επιχείρηση υπάγεται στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α.
Εντούτοις με τις διατάξεις της περιπτ.
α' της παραγρ. 22 του άρθρου 4 του ν. 2390/96 (ΦΕΚ
54Α/21-3-1996), που ισχύουν από 1-1-1996 ( παραγρ. 23 του άρθρου 4 του ν. 2390/96)
προστέθηκε νέα περιπτ. (ία) στηνπαραγρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86 με
βάση την οποία προβλέπεται ότι η απαλλαγή στα αλιευτικά σκάφη παρέχεται επίσης
και σε επιχειρήσεις που έχουν αντικείμενο δραστηριότητας την αλιεία ή
σπογγαλιεία στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ανεξάρτητα από το καθεστώς στο οποίο
υπάγεται η επιχείρηση, ήτοι κανονικό καθεστώς ή απαλλασσομένων, δηλαδή και
για τους αλιείς της παράκτιας αλιείας, παρ' ότι, από 1-1-1997 η αλιείας στα
ελληνικά χωρικά ύδατα (παράκτια αλιεία) έπαυσε να θεωρείται ως αγροτική
εκμετάλλευση, σύμφωνα με την περίπτωση δ της παραγράφου 3 του άρθρου 34 του ν
1642/86 όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση της με την περίπτωση
γ της παραγράφου 22 του άρθρου 11 του ν. 2386/96.
Για να τύχουν της απαλλαγής του Φ.Π.Α,
οι αλιείς, σύμφωνα με τη διαδικασία της Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18-12-1987
Α.Υ.Ο., πρέπει να είναι κατά κύριο επάγγελμα αλιείς, να έχουν εισόδημα από την
αλιεία παράγοντας αλιεύματα, σύμφωνα με τις διατάξεις του βασ. διατ/τος 666/66
(ΦΕΚ 160Α), του ν. 1361/83 (ΦΕΚ 66Α) και π.δ. 261/91 (ΦΕΚ 98Α) και γενικά να
αποζούν ως επαγγελματίες από την αλιεία.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι
αποκλείονται από την απαλλαγή του Φ.Π.Α, τα σκάφη και ο εξοπλισμός της
ερασιτεχνικής αλιείας που αποσκούν σε ψυχαγωγία και άθληση.
Ειδικότερα, για τους αγρότες (αλιείς)
του ειδικού καθεστώτος (άρθρου 33) του ν. 1642/86) και κατ' εφαρμογήν των
διατάξεων των παραγράφων 22 και 23
του άρθρου 4 του ν. 2390/1996 σε συνδυασμό και μετά ανωτέρω
προκύπτουν τα ακόλουθα:
α) για τη χρήση του έτους 1996
εξακολουθούν να υπάγονται στο ειδικό καθεστώς των αγροτών που υ-πήγοντο κατά τα
προηγούμενα έτη και δικαιούνται την κατ' αποκοπήν επιστροφή του φόρου με βάση
την παραγρ. 1 και 2 του άρθρου 33 του ν. 1642/86.
β) για τις χρήσεις του έτους 1997 και
εφεξής, επειδή ως αλιείς του ειδικού καθεστώτος (άρθρο 33 του ν. 1642/86)
θεωρούνται μόνον οι αλιείες που ασκούν μια από τις δραστηριότητες που
αναφέρονται στην περίπτωση δ) της παραγράφου 3 του άρθρου 34, ήτοι την αλιεία
σε γλυκά νερά, την ιχθυοτροφία, βατραχοτροφία, καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών
και εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων, δεν τίθεται θέμα απαλλαγής των προσώπων
αυτών με τις πιο πάνω αναφερόμενες διατάξεις (άρθρου 22).
Σημειώνεται ότι οι αγρότες της
κατηγορίας αυτής τυγχάνουν επιστροφής του Φ.Π.Α, με την εφαρμογή των κατ'
αποκοπήν συντελεστών.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής
από το Φ.Π.Α, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22, για τους αλιείς της
παράκτιας αλιείας που υπάγονται στο καθεστώς των απαλλασσομένων, τίθενται με
την αριθμ. Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18-12-87 Α.Υ.Ο.
2, Όπως αναφέραμε και παραπάνω, με την
περίπτωση β' της παραγράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96 αντικαταστάθηκε η
περίπτωση β' της παραγρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86. Σύμφωνα με τις νέες
διατάξεις, απαλλάσσεται από ΦΠΑ η παράδοση στο εσωτερικό της χώρας και η
εισαγωγή αεροσκαφών που προορίζονται για χρήση από τις ένοπλες δυνάμεις και το
Δημόσιο γενικά ή εφόσον χρησιμοποιούνται από αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες
εκτελούν κυρίως διεθνείς μεταφορές με κόμιστρο ή πρόκειται για αεροσκάφη που
προορίζονται για διάλυση. Την ίδια απαλλαγή έχουν και τα αντικείμενα και
υλικά, που προορίζονται να ενσωματωθούν ή να χρησιμοποιηθούν σ' αυτά.
Εξυπακούεται ότι, η έννοια της χρησιμοποίησης, προϋποθέτει τη διαρκή χρήση του
αγαθού και όχι το αγαθό που αναλώνεται κατά τη χρήση του όπως συμβαίνει με τα
τροφοεφόδια.
Επομένως, υπάγεται στην άμεση απαλλαγή
από το ΦΠΑ η παράδοση και η εισαγωγή αεροσκαφών, εφόσον είναι πάνω από 1550
krg μικτοβαρή κατά την απογείωση τους και η απόκτηση πραγματοποιείται από
αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν κυρίως διεθνείς πτήσεις ήτοι εκτελούν κυρίως
μεταφορές εξωτερικού με κόμιστρο το οποίο αντιπροσωπεύει τουλάχιστο το εξήντα
τοις εκατό (60%) του συνόλου των εσόδων τους.
Επομένως, πρέπει να επισημανθεί ότι,
από 7.3.1996, οι αεροπορικές εταιρείες που πραγματοποιούν αποκλειστικά ή
κυρίως πτήσεις εσωτερικού, δεν δικαιούνται της άμεσης απαλλαγής που προβλέπουν
οι διατάξεις της περίπτωσης β' της παραγράφου 1 του άρθρου 22, πλην όμως
δικαιούνται της έκπτωσης ή της επιστροφής, κατά περίπτωση, του ΦΠΑ που αυτές
επιβαρύνονται κατά την απόκτηση των εν λόγω αγαθών, σύμφωνα με τις συνδυασμένες
διατάξεις των άρθρων 23, παραγρ. 1 και 26,
παραγρ. 4 περιπτ. α' του ν. 1642/86.
3. Όπως προαναφέρθηκε, με την
περίπτωση γ' της παραγράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96, αντικαταστάθηκε η
περίπτωση δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86.
Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές,
απαλλάσσεται από το ΦΠΑ, η ναύλωση πλοίων συμπεριλαμβανομένων και των
επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και η μίσθωση αεροσκαφών, εφόσον προορίζονται
να χρησιμοποιηθούν για την περαιτέρω ενέργεια φορολογητέων πράξεων ή πράξεων
απαλλασσομένων με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών, εκτός από τη
ναύλωση ή μίσθωση σκαφών ή αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης, που προορίζονται για αναψυχή
ή αθλητισμό. Εξυπακούεται ότι, οι ναυλώσεις και οι μισθώσεις αντίστοιχα των ως
άνω μεταφορικών μέσων, θα είναι ολικές και θα αποδεικνύονται με σχετικά
ναυλοσύμφωνα που θα κατατίθενται στην αρμόδιο Λιμενική αρχή και στην αρμόδια
ΔΟΥ του εκναυλωτή, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που
προβλέπονται από το άρθρο 36 της αριθμ. Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18.12.87 ΑΥΟ.
(Σχετικές είναι α) η αριθμ. Φ. 3122-1/10/97/28/31-3-1997 απόφαση Υπουργού του
ΥΕΝ και β) η αριθμ. Φ. 3122-1/11/97/4-4-97 εγκύκλιος του ιδίου
Υπουργείου).
Η μη ολική ναύλωση επαγγελματικών
τουριστικών σκαφών γενικά, συμπεριλαμβανομένων και του ν. 438/1976, (ΦΕΚ 256Α),
απαλλάσσεται από Φ.Π.Α, με την προϋπόθεση ότι τα σκάφη αυτά προσεγγίζουν κατά
την πραγματοποίηση των πλόων τους εκτός των ελληνικών λιμένων και σε λιμένες
άλλων χωρών.
Η προσέγγιση των εν λόγω σκαφών εκτός
των ελληνικών λιμένων και σε λιμένες άλλων χωρών αποδεικνύεται είτε από τα
έγγραφα του πλοίου όπως αυτά ορίζονται από το Υ.Ε.Ν., ή ελλείψει αυτών με την
προσκόμιση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. του πλοιοκτήτη ή και του εκναυλωτή κατά
περίπτωση, βεβαίωσης η οποία χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή ή λιμενική
αρχή του πρώτου λιμένα επανάπλου του σκάφους από άλλη χώρα, με βάση τα
διαβατήρια των επιβαινόντων (βίζα) ή άλλα στοιχεία από τα οποία προκύπτει ο
κατάπλους του σκάφους στο λιμένα της άλλης χώρας.
Εκτός από τα παραπάνω παρατηρούμε ότι,
η ναύλωση επαγγελματικών τουριστικών σκαφών του ν. 438/1976, υπάγεται σε
συντελεστή Φ.Π.Α. 8%, ως παροχή υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων. Επίσης ότι, τα
πλοία αυτά ως εκ της κατασκευής των χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς για την
εκτέλεση πλόων θαλάσσιας αναψυχής ή περιηγήσεως και σε αντίθεση με τα
κρουαζιερόπλοια δεν εκτελούν καθορισμένα δρομολόγια. Η παρακολούθηση των πλόων
των σκαφών αυτών είναι σε μεγάλο βαθμό δυσχερής, δεδομένου ότι δεν
σφραγίζονται ναυτιλιακά έγγραφα σε κάθε προσέγγιση τους σε ξένους λιμένες από
τις Αρμόδιες Αρχές των εκάστοτε ξένων κρατών (π .χ. Ιταλία, Μάλτα, Αίγυπτος
κ.λπ.) ή προσεγγίζουν Όρμους (έδαφος) ξένων κρατών, όπου δεν υπάρχουν Αρχές
του κράτους.
Στις περιπτώσεις που τα σκάφη αυτά
λόγω της φύσης της λειτουργίας τους, εκτελούν και πλόες πέραν των χωρικών
υδάτων, όπως αυτά προσδιορίζονται από τη νομοθεσία της χώρας, υπάγεται σε ακέραιο
συντελεστή Φ.Π.Α, ποσοστό 8%, το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων τους που
αναλογούν εντός των χωρικών υδάτων.
Εφόσον τα σκάφη αυτά πλέουν ή
παραμένουν εκτός χωρικών υδάτων, απαλλάσσεται του Φ.Π.Α, μόνον το μέρος των
ακαθαρίστων εσόδων τους που αναλογεί πέραν των χωρικών υδάτων.
Επομένως, προκειμένου για
επαγγελματικά τουριστικά θαλαμηγό σκάφη και τουριστικά πλοιάρια του ν.
438/1976 που πραγματοποιούν διεθνείς πλόες και τα οποία ανάλογα με τις συνθήκες
εκμετάλλευσης, δεν είναι δυνατόν να ενισχύσουν με άλλες αποδείξεις (ημερολόγιο
σκάφους, θεώρηση ναυτιλιακών εγγράφων από αρμόδιες Αρχές ξένων κρατών, κ.λπ.),
την προσέγγιση τους σε λιμένες αλλοδαπής, απαλλάσσεται του Φ.Π.Α, το μέρος των
ακαθαρίστων εσόδων που εκτιμάται ότι έχει πραγματοποιηθεί πέραν των χωρικών
υδάτων.
Στην περίπτωση αυτή, επειδή τα
επαγγελματικά τουριστικά θαλαμηγό σκάφη και τα τουριστικά πλοιάρια του ν.
438/1976 περιλαμβάνονται στις κατηγορίες τουριστικών πλοίων του άρθρου 3
του π. δ/τος 917/1979 (ΦΕΚΤ.Α' 257/19.11.79), κατά την κατάταξη που
ορίζεται από τις διατάξεις αυτές του νόμου, η απαλλαγή του μέρους των
ακαθαρίστων εσόδων τους από το Φ.Π.Α, (ναύλου, ενεργείται ανάλογα με την
κατάταξη τους, βάση του πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης του Υπουργείου
Εμπορικής Ναυτιλίας ή του αναγνωρισμένου νηογνώμονα.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Ι Τουριστικά πλοία που
εκτελούν και διεθνείς πλόες, ποσοστό έκπτωσης Φ.Π.Α. 60%.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ II Τουριστικά πλοία που
εκτελούν πλόες από Τοπικούς, μέχρι Μεγάλης Ακτοπλοίας, ποσοστό έκπτωσης Φ.Π.Α.
50%.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 111 Τουριστικά πλοία
που εκτελούν πλόες από Τοπικούς μέχρι και Μικράς Ακτοπλοίας, ποσοστό έκπτωσης
Φ.Π.Α. 40%.
Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι στο
Προεδρικό διάταγμα 917/79 (ΦΕΚ 257Α) με το οποίο εγκρίθηκε και τέθηκε σε
εφαρμογή ο κανονισμός περί επιθεωρήσεως των τουριστικών πλοίων ορίζονται
ως διεθνής πλους: ο πλους από ελληνικό λιμάνι σε λιμένες του
εξωτερικού και αντίστροφα, καθώς και ο πλους μεταξύ λιμένων του εξωτερικού.
Πλους μεγάλης ακτοπλοΐας: ο μη
βραχύς εσωτερικός πλους μεταξύ των λιμένων του εσωτερικού.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι πλόες από
Πειραιά προς Κέρκυρα - Βόρειο Ελλάδα - Μυτιλήνη - Κρήτη και Δωδεκάνησα.
Πλους Μικρής ακτοπλοΐας: ο βραχύς
εσωτερικός πλους κατά τη διάρκεια του οποίου το πλοίο δεν απομακρύνεται πέραν
των 20 ναυτικών μιλίων της πλησιέστερης ακτής.
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι πλόες
από Πειραιά προς Κυκλάδες, Β. Σποράδες, Ζάκυνθο, Κεφαλληνία, λιμένες της
Ακαρνανίας και Αμβρακικού, προεκτινόμενοι και μέχρι Κέρκυρα ή Πελοπόννησο ανατολικά
του Ταινάρου.
Δεν περιλαμβάνονται στις
προαναφερόμενες κατηγορίες τα τουριστικά πλοία που εκτελούν τοπικούς πλόες και
πλόες περιορισμένης έκτασης όπως οι πλόες από Πειραιά προς λιμένες Σαρωνικού
και Αργολικού ή από λιμένες Ν ή Β Ευβοϊκού μέχρι Βόλου, από λιμένες, εντός του
Κορινθιακού προς λιμένες Κορινθιακού μέχρι Πατρών.
Στην έννοια της απαλλαγής από το ΦΠΑ
της ναύλωσης των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, περιλαμβάνονται και τα
θαλάσσια, περιηγητικά ταξίδια όπως ορίζονται με τις διατάξεις του Π.Δ. 122/95
(ΦΕΚ 75Α) εφόσον πραγματοποιούνται με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις. Πρόκειται
δηλαδή για απαλλαγή των κυκλικών ταξιδιών που εκτελούν αναγνωρισμένα από το
Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας διαφόρων κατηγοριών επιβατηγά πλοία μεταξύ του
αφετηρίου λιμένα και ενός ή περισσοτέρων ελληνικών λιμένων με αποκλειστικό
σκοπό τη θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των μεταφερομένων επιβατών, με την
προϋπόθεση προσέγγισης και σε λιμένα άλλης χώρας.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για την
απαλλαγή του θαλάσσιου περιηγητικού ταξιδιού είναι:
α) Η τελική αποβίβαση των επιβατών στο
λιμάνι από το οποίο επιβιβάστηκαν, έστω και αν γίνεται παραλαβή και άλλων
επιβατών-περιηγητών, από ενδιάμεσα λιμάνια, οι οποίοι όμως θα αποβιβαστούν στο
ίδιο λιμάνι της επιβίβασης τους.
β) Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο
επιβάτης υποχρεούται να παρακολουθεί το πλοίο για όλη τη διάρκεια του
ταξιδιού. Τυχόν δε αποβίβαση και παραμονή του σε ενδιάμεσα λιμάνια θα διαρκεί
όσο και η παραμονή του πλοίου στο συγκεκριμένο λιμάνι προσέγγισης.
γ) Το πλοίο πρέπει να προσεγγίζει και
λιμάνι άλλης χώρας.
δ) Από το πλοίο θα παρέχονται στον
επιβάτη και άλλες υπηρεσίες, όπως ξενάγησης, φαγητού κ.τ.λ. οι οποίες θα
περιλαμβάνονται στη τιμή του πακέτου ανεξάρτητα αν εκδίδονται ή όχι, για το
σκοπό αυτό, εισιτήρια ή άλλα φορολογικά στοιχεία, κατά τις διατάξεις του Κ.Β.Σ.
και όχι απλή μεταφορά.
Σε κάθε περίπτωση η προσέγγιση του
σκάφους σε λιμάνι άλλης χώρας, πρέπει να προκύπτει από τα ναυτιλιακά έγγραφα
του σκάφους αυτού.
Εκτός από το ναύλο που απαλλάσσεται
του ΦΠΑ, στην απαλλαγή από το φόρο περιλαμβάνεται ένα σύνολο (πακέτο) υπηρεσιών,
έξω από το πλοίο (επίσκεψη αξιοθεάτων-διασκέδαση στην ξηρά και άλλες ψυχαγωγικές
υπηρεσίες) η αξία των οποίων περιλαμβάνεται στην τιμή πακέτου που επιβαρύνεται
ο επιβάτης-περιηγητής, που μετέχει στην κρουαζιέρα, εφόσον οι υπηρεσίες αυτές
παρέχονται εκτός Ελλάδας, όπως προκύπτει από την αριθμ. 520/88 Γνωμοδότηση
του ΝΣΚ και την αριθμ. ΠΟΑ. 1109/89 εγκύκλιο μας.
Δεν απαλλάσσονται από το ΦΠΑ η παροχή
τροφής και ποτών στους επιβάτες ή στο πλήρωμα του σκάφους ανεξάρτητα αν η
παροχή αυτή πραγματοποιείται μέσα ή έξω από το σκάφος κατά τη διάρκεια της
κρουαζιέρας και ανεξάρτητα αν παρέχονται εντός ή εκτός Ελλάδος, σύμφωνα με την
0-231/94 απόφαση του ΔΕΚ, καθώς και οι τυχόν διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία
και λοιπά καταλύματα στην ξηρά, κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας.
Εξυπακούεται ότι, οι υπηρεσίες που
παρέχονται από πλοία και λοιπά σκάφη που αναφέρονται πιο πάνω, σε επιβάτες,
εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της έννοιας «κρουαζιέρα» θεωρούνται ως
μεταφορά προσώπων και υπάγονται στο ΦΠΑ με συντελεστή 8%, ενώ η μεταφορά
πραγμάτων με συντελεστή ΦΠΑ 18%.
Διευκρινίζεται ότι, τα θαλάσσια
περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) θεωρούνται ως μεταφορά προσώπων μόνο στην
περίπτωση που ο εκμεταλλευτής του πλοίου φέρει εξ ολοκλήρου την ευθύνη της
μεταφοράς των επιβατών και οι διάφορες υπηρεσίες που παρέχονται στους επιβάτες
κατά την διάρκεια της κρουαζιέρας, όπως η παροχή τροφής και ποτών, η μεταφορά
των επιβατών από και προς το πλοίο κ.λπ. εφόσον είναι προαιρετικές για τον
επιβάτη και δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο έστω και αν παρέχονται από τις
ίδιες επιχειρήσεις που οργανώνουν τα θαλάσσια περιηγητικά ταξίδια. Στην
περίπτωση αυτή, το σύνολο των εσόδων της μεταφοράς, υπάγονται σε ΦΠΑ με
συντελεστή 8%. Εξυπακούεται, ότι οι επί μέρους υπηρεσίες αυτές, υπάγονται
αυτοτελώς στον οικείο συντελεστή Φ.Π.Α. Αν δεν τηρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις
το σύνολο του πακέτου υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου
35 του ν. 1642/86, όπως ισχύει, με συντελεστή 18%.
Επισημαίνεται ότι, η εκμετάλλευση
τυχόν καταστημάτων που υπάρχουν πάνω σε πλοία όπως εστιατόρια, μπαρ,
ηλεκτρονικά παιχνίδια, κομμωτήρια κ,λπ. υπόκεινται σε ΦΠΑ. Σχετική είναι και
η 1124126/5986/1863/0014/14-11-1996 εγκύκλιος μας. Διευκρινίζεται
ότι, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 1996, οι κρουαζιέρες εξακολουθούν να απαλλάσσονται από
το ΦΠΑ, άσχετα αν τα πλοία κατά τη διάρκεια του ταξιδιού προσεγγίζουν ή όχι
λιμάνια άλλης χώρας, ενώ από 1.1.1997 υπάγονται κανονικά στο φόρο, εκτός αν
προσεγγίζουν και λιμάνια άλλης χώρας κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας.
Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών
Κοινοτήτων με την απόφαση του 0-331/94 έκρινε ότι οι διατάξεις της Οδηγίας
77/388/ΕΟΚ δεν καλύπτουν την απαλλαγή αυτή κατά το μέρος που η κρουαζιέρα πραγματοποιείται
στο εσωτερικό της χώρας και τα πλοία κατά τη διάρκεια του πλου δεν προσεγγίζουν
αλλοδαπούς λιμένες.
Έτσι, στα πλαίσια της εφαρμογής του
Κοινοτικού Δικαίου και των αποφάσεων του ΔΕΚ υπάγονται στο Φ.Π.Α, από 1.1.1996,
οι ναυλώσεις των Ελληνικών Επαγγελματικών Τουριστικών σκαφών που πραγματοποιούν
κυκλικά περιηγητικά ταξίδια σε λιμάνια του εσωτερικού.
Αναγνωρίζοντας όμως τα προβλήματα που
θα αντιμετώπιζαν οι παραγωγικές τάξεις που ασκούν δραστηριότητα ναυλώσεων
τουριστικών επαγγελματικών σκαφών, αλλά και ο θαλάσσιος τουρισμός, σε
περίπτωση εφαρμογής της διάταξης αυτής από 1.1.1996, δεδομένο ότι τα
ναυλοσύμφωνα υπογράφονται βασικά από το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του προηγούμενου
έτους και λαμβανομένου υπόψη ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία ψήφισης του
νόμου 2386/96 είχαν υπογραφεί τα ναυλοσύμφωνα για το έτος 1996 χωρίς να
υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, ορίστηκε σαν ημερομηνία υπαγωγής στο Φ.Π.Α., των
δραστηριοτήτων αυτών, από την 1/1/1997, με το άρθρο 10 του ν. 2399/96.
Τέλος απαλλάσσονται οι εργασίες
κατασκευής, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης των μεταφορικών μέσων για τα
οποία προβλέπεται απαλλαγή με τις διατάξεις των περιπτώσεων α' και β' της παραγράφου
1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86, καθώς και των αντικειμένων που είναι
ενσωματωμένα σε αυτά ή χρησιμοποιούνται για την εκμετάλλευση τους. Η διαδικασία
με την οποία χορηγείται η απαλλαγή αυτή ορίζεται με την Π.
8271/4879/1987ΑΥΟ.
Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διευκρινήσεις
που δόθηκαν με την Π. 4336/3162/10-7-87 αριθ. εγκυκλίου 10 καθώς και οι
σχετικές υπουργικές αποφάσεις (Π. 8271/87, Π. 1591/87, Τ. 3300/89 κ.λπ.).
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι, με τις
παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 14 του ν. 2386/96 και
με τις οδηγίες που δόθηκαν με την αριθμ. Δ
489/51/0018/8-4-96 εγκύκλιο, καταργήθηκαν οι διατάξεις της παρα-γρ. 5
του άρθρου 28 του ν. 1473/84 (ΦΕΚ 127Α) καθώς και του άρθρου
32 του ν. 1947/91 (ΦΕΚ 70Α) και συνεπώς τα σκάφη αναψυχής με
ξένη σημαία δεν θα απολαμβάνουν πλέον της απαλλαγής από το ΕΦΚ και τον ΦΠΑ για
τα είδη των εδαφίων α και ε της παραγρ. 1 του άρθρου 3 του ν.
603/77 (ΦΕΚ 162/Α), (μηχανές και παντός είδους μηχανήματα, εργαλεία και
τροφοεφόδια). Επομένως δεν έχουν εφαρμογή οι περί απαλλαγής από ΦΠΑ διατάξεις
του άρθρου 22 του ν. 1642/86, για τα σκάφη αυτά.
Επίσης με την παραγρ. 4 του ίδιου
άρθρου καταργούνται από 7.3.1996 σύμφωνα με την περιπτ. η' του άρθρου
29 του ν. 2386/96, οι εθνικές διατάξεις (εδάφια δ και ε του άρθρου 3
του ν. 603/77) σχετικά με τον ατελή εφοδιασμό με καύσιμα και τροφοεφόδια των
επαγγελματικών τουριστικών πλοίων ή πλοιαρίων του ν. 438/76. Εξυπακούεται ότι,
από την ίδια ως άνω ημερομηνία παύουν να έχουν εφαρμογή η εγκύκλιος διαταγή
μας1071251/5070/ΠΟΛ.
1165/91 κατά το μέρος που αναφέρεται στην απαλλαγή και τη
διαδικασία απαλλαγής των υπό ξένη σημαία μη τελωνισμένων θαλαμηγών πλοίων
ιδιωτικής χρήσης.
Από 1.1.1997 καταργείται η παραγρ. 104
της εγκυκλίου 10/Π. 4336/3162/10.7.87 σχετικά με την ερμηνεία της φορολογικής
μεταχείρισης των κρουαζιέρων που πραγματοποιούνται με πλοία που δεν
προσεγγίζουν κατά τη διάρκεια του πλου αλλοδαπούς λιμένες. Σχετική είναι η
αριθμ. 1015880/545/0014/ΠΟΛ. 1051/7-2-1997εγκύκλιο μας.
E-mail = ggioggaras@Gmail.com
Για αγορά βιβλίων πατήστε εδώ
|
Κάντε κλικ στην ετικέτα να δείτε τα βιβλία μας
|
Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
E-Mail = ggioggaras@Gmail.com
Να σας απαντήσουμε
|
Παραγγείλετε αντίτυπα με το σύστημα PrePrint
|
Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος
|
ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα
|
Βιβλιοθήκη
Τελωνείων,
Εξωτερικού Εμπορίου, Διεθνούς Εμπορίου
Βιβλία με
τίτλους και περιεχόμενα
Blogs =
ektelonistivivlia.blogspot.com
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου