Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

Ναύλωση επαγγελματικού τουριστικού πλοίου αναψυχής και ΦΠΑ . (Εγχειρίο Ιούλιος 2017) (Μάθημα 8) 1 Σεπτεμβρίου 2017


Ναύλωση επαγγελματικού τουριστικού πλοίου αναψυχής και ΦΠΑ . (Εγχειρίο Ιούλιος 2017) (Μάθημα 8) 1 Σεπτεμβρίου 2017


Η ναύλωση επαγγελματικού πλοίου αναψυχής του ν. 4256/2014 (Α’ 92) που γίνεται από πλοιοκτήτρια εταιρεία με βάση ναυλοσύμφωνο για την εκτέλεση πλόων θαλάσσιας αναψυχής ή περιηγήσεως, θεωρείται ως παροχή υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων εκ μέρους της πλοιοκτήτριας και υπάγεται σε Φ.Π.Α. 24%.
Όμως, σύμφωνα την Ε.Δ.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1156/1997[1] προβλέπεται μείωση της φορολογητέας βάσης σε ποσοστό έκπτωσης:

- 60%, όταν εκτελούν και διεθνείς πλόες (Κατηγορία Ι),

- 50%, όταν εκτελούν πλόες Τοπικούς μέχρι Μεγάλης Ακτοπλοΐας (Κατηγορία ΙΙ),

- 40%, όταν εκτελούν πλόες Τοπικούς μέχρι Μικρής Ακτοπλοΐας (Κατηγορία ΙΙΙ).

- Η εν λόγω μείωση πραγματοποιείται στις περιπτώσεις που από τα δεδομένα της ναύλωσης τεκμέρεται ότι το σκάφος αναψυχής, το οποίο ναυλώνεται δύναται να προσεγγίσει και λιμάνι εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων κατά τη διάρκεια της εκάστοτε ναύλωσης, αλλά δεν είναι δυνατή η προσκόμιση αποδεικτικών λιμενικών εγγράφων.





[1] Αρθρο 22 (Απόσπασμα Αρ.Πρωτ.: 1051009-19.5.97 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛ. 1156 Φ.Π.Α. Οδηγίες εφαρμογής ορισμένων άρθρων των νόμων 2386/96, 2390/96 και 2399/96)
ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ
(παραγρ. 1, περιπτ. α', β', δ' και ια')
Με την παράγραφο 7 του άρθρου 11 του νόμου 2386/96 αντικαταστάθηκαν οι περιπτώσεις α', β' και δ' τηςπαραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86.
Οι διατάξεις αυτές τίθενται για λόγους εναρμόνι­σης με την 6η Κοινοτική οδηγία ΦΠΑ (77/388/ΕΟΚ ό­πως ισχύει).
Ειδικότερα:
1. Με τις διατάξεις της περίπτωσης α' της παρα­γράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96, αντικατα­στάθηκε η περίπτωση α' της παραγρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86. Έτσι με τις νέες διατάξεις της πε­ρίπτωσης α' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86, που ισχύουν από 7-3-1996, απαλλάσσε­ται από ΦΠΑ η παράδοση στο εσωτερικό της χώρας και η εισαγωγή πλοίων που προορίζονται να χρησι­μοποιηθούν στην εμπορική ναυσιπλοΐα ανοικτής θα­λάσσης και εκτελούν μεταφορές προσώπων ή αγα­θών με κόμιστρο ή άλλη εμπορική, βιομηχανική ή α­λιευτική εκμετάλλευση ή για το Δημόσιο γενικά, ό­πως τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος, τα πολεμικά πλοία, τα σκάφη της Γεν. Δ/νσης Τελωνείων κ.λπ.
Απαλλάσσεται επίσης, βάσει των διατάξεων αυ­τών, η παράδοση και η εισαγωγή πλωτών μέσων που προορίζονται να προσφέρουν επιθαλάσσια αρωγή σε πλοία ανοικτής θαλάσσης, όπως, τα ρυμουλκά, τα ναυαγοσωστικά, τα πυροσβεστικά σκάφη κ.λπ. Έτσι δεν απαλλάσσεται πλέον από 7.3.1996 κάθε πλωτό μέσο που μπορεί να καταχωρείται στα νηολόγια ή λεμβολόγια, κατά περίπτωση, σύμφωνα με τη σχετι­κή νομοθεσία όπως λ.χ. πλωτοί γερανοί εκβάθυνσης των λιμανιών, πλωτές εξέδρες (εκτός αυτών του άρ-
(1) το τμήμα της εγκυκλίου που αφορά τα άρθρα 5 έως και 21α δημοσιεύτηκε στο προηγούμενο τεύχος του «Λογι­στή» σελ. 1068 επ.
θρου 21 του ν. 1642/86), φορτηγίδες και λοιπά πλω­τά ναυπηγήματα, αλλά μόνο εκείνα που προορίζο­νται για την επιθαλάσσια αρωγή των πλοίων ανοι­κτής θαλάσσης που αναφέρονται στην περίπτωση α' της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.
Για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών, με τον ό­ρο «σκάφος» νοείται κάθε πλωτό μέσο επαγγελματικής χρήσης ολικής χωριτικότητας τουλάχιστον 4 κό­ρων ή ολικού μήκους 5 μέτρων και πάνω και εφόσον το σκάφος φέρει μηχανή, αυτή να έχει ιπποδύναμη τουλάχιστον 10 ίππους.
Στην απαλλαγή των παραπάνω διατάξεων υπάγο­νται ακόμη και τα αντικείμενα και υλικά που ενσωμα­τώνονται κατά την κατασκευή, επισκευή ή συντήρη­ση αυτών ή που χρησιμοποιούνται στα παραπάνω σκάφη και είναι αναγκαία για την εκμετάλλευση τους. Αποτελούν δηλαδή αγαθά εξοπλισμού τα αντι­κείμενα εκείνα που χρησιμοποιούνται πάνω στα σκά­φη προκειμένου να υπάρξουν όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την ασφαλή πλεύση του σκάφους και την ασφάλεια του πληρώματος, των επιβατών τους ή του φορτίου των μέσων αυτών.
Με βάση τα ανωτέρω, αποκλείονται από την άμε­ση απαλλαγή από ΦΠΑ τα αντικείμενα και υλικά που δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις εκτός αν χρησιμοποιούνται πάνω στα σκάφη και εξυπηρετούν αποκλειστικά τους όρους ασφαλείας των σκαφών και των προσώπων που επιβαίνουν σ' αυτά.
Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι, ο φόρος που ε­πιβαρύνει τα αγαθά, για τα οποία δεν παρέχεται ά­μεση απαλλαγή, επιστρέφεται κατά το μέρος που δεν μπορεί να συμψηφισθεί με φόρο εκροών λοιπών υπηρεσιών που τυχόν προσφέρονται στους επιβά­τες, πέραν της υπό στενή έννοια μεταφοράς, εφό­σον πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 23, πα­ραγρ. 1 και 2 περίπτ. α' και 26 παρ. 4 περ. α'.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις παραπάνω δια­τάξεις, δεν υπάγονται στην απαλλαγή από το ΦΠΑ τα σκάφη ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για ανα­ψυχή ή αθλητισμό και άλλα πλωτά ναυπηγήματα, ό­πως θαλάσσια σκούτερς, μπανάνες, ταχύπλοα, πλω­τοί γερανοί, εξέδρες, κ.λπ. τα οποία δεν θεωρούνται σκάφη κατά την έννοια των εν λόγω διατάξεων.
Επισημαίνεται ακόμη ότι, με τις παραπάνω διατά­ξεις κατ' αρχήν, η απαλλαγή από το Φ.Π.Α, στα αλιευτικά σκάφη παρέχεται μόνον εφόσον η επιχείρηση υπάγεται στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α.
Εντούτοις με τις διατάξεις της περιπτ. α' της παραγρ. 22 του άρθρου 4 του ν. 2390/96 (ΦΕΚ 54Α/21-3-1996), που ισχύουν από 1-1-1996 ( παραγρ. 23 του άρθρου 4 του ν. 2390/96) προστέθηκε νέα περιπτ. (ία) στηνπαραγρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86 με βάση την οποία προβλέπεται ότι η απαλλαγή στα α­λιευτικά σκάφη παρέχεται επίσης και σε επιχειρή­σεις που έχουν αντικείμενο δραστηριότητας την αλι­εία ή σπογγαλιεία στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ανε­ξάρτητα από το καθεστώς στο οποίο υπάγεται η επι­χείρηση, ήτοι κανονικό καθεστώς ή απαλλασσομέ­νων, δηλαδή και για τους αλιείς της παράκτιας αλιεί­ας, παρ' ότι, από 1-1-1997 η αλιείας στα ελληνικά χω­ρικά ύδατα (παράκτια αλιεία) έπαυσε να θεωρείται ως αγροτική εκμετάλλευση, σύμφωνα με την περί­πτωση δ της παραγράφου 3 του άρθρου 34 του ν 1642/86 όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση της με την περίπτωση γ της παραγράφου 22 του άρθρου 11 του ν. 2386/96.
Για να τύχουν της απαλλαγής του Φ.Π.Α, οι αλιείς, σύμφωνα με τη διαδικασία της Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18-12-1987 Α.Υ.Ο., πρέπει να είναι κατά κύριο ε­πάγγελμα αλιείς, να έχουν εισόδημα από την αλιεία παράγοντας αλιεύματα, σύμφωνα με τις διατάξεις του βασ. διατ/τος 666/66 (ΦΕΚ 160Α), του ν. 1361/83 (ΦΕΚ 66Α) και π.δ. 261/91 (ΦΕΚ 98Α) και γενικά να αποζούν ως επαγγελματίες από την αλιεία.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι αποκλείονται α­πό την απαλλαγή του Φ.Π.Α, τα σκάφη και ο εξοπλι­σμός της ερασιτεχνικής αλιείας που αποσκούν σε ψυχαγωγία και άθληση.
Ειδικότερα, για τους αγρότες (αλιείς) του ειδικού καθεστώτος (άρθρου 33) του ν. 1642/86) και κατ' εφαρμογήν των διατάξεων των παραγράφων 22 και 23 του άρθρου 4 του ν. 2390/1996 σε συνδυασμό και μετά ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα:
α) για τη χρήση του έτους 1996 εξακολουθούν να υπάγονται στο ειδικό καθεστώς των αγροτών που υ-πήγοντο κατά τα προηγούμενα έτη και δικαιούνται την κατ' αποκοπήν επιστροφή του φόρου με βάση την παραγρ. 1 και 2 του άρθρου 33 του ν. 1642/86.
β) για τις χρήσεις του έτους 1997 και εφεξής, ε­πειδή ως αλιείς του ειδικού καθεστώτος (άρθρο 33 του ν. 1642/86) θεωρούνται μόνον οι αλιείες που α­σκούν μια από τις δραστηριότητες που αναφέρονται στην περίπτωση δ) της παραγράφου 3 του άρθρου 34, ήτοι την αλιεία σε γλυκά νερά, την ιχθυοτροφία, βατραχοτροφία, καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών και εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων, δεν τίθεται θέμα απαλλαγής των προσώπων αυτών με τις πιο πάνω αναφερόμενες διατάξεις (άρθρου 22).
Σημειώνεται ότι οι αγρότες της κατηγορίας αυτής τυγχάνουν επιστροφής του Φ.Π.Α, με την εφαρμογή των κατ' αποκοπήν συντελεστών.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής από το Φ.Π.Α, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22, για τους αλιείς της παράκτιας αλιείας που υπάγονται στο καθεστώς των απαλλασσομένων, τίθενται με την αριθμ. Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18-12-87 Α.Υ.Ο.
2, Όπως αναφέραμε και παραπάνω, με την περί­πτωση β' της παραγράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96 αντικαταστάθηκε η περίπτωση β' της παρα­γρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86. Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, απαλλάσσεται από ΦΠΑ η παράδοση στο εσωτερικό της χώρας και η εισαγωγή αεροσκα­φών που προορίζονται για χρήση από τις ένοπλες δυνάμεις και το Δημόσιο γενικά ή εφόσον χρησιμο­ποιούνται από αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες ε­κτελούν κυρίως διεθνείς μεταφορές με κόμιστρο ή πρόκειται για αεροσκάφη που προορίζονται για διά­λυση. Την ίδια απαλλαγή έχουν και τα αντικείμενα και υλικά, που προορίζονται να ενσωματωθούν ή να χρησιμοποιηθούν σ' αυτά. Εξυπακούεται ότι, η έν­νοια της χρησιμοποίησης, προϋποθέτει τη διαρκή χρήση του αγαθού και όχι το αγαθό που αναλώνεται κατά τη χρήση του όπως συμβαίνει με τα τροφοεφόδια.
Επομένως, υπάγεται στην άμεση απαλλαγή από το ΦΠΑ η παράδοση και η εισαγωγή αεροσκαφών, ε­φόσον είναι πάνω από 1550 krg μικτοβαρή κατά την απογείωση τους και η απόκτηση πραγματοποιείται από αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν κυρίως διεθνείς πτήσεις ήτοι εκτελούν κυρίως μεταφορές ε­ξωτερικού με κόμιστρο το οποίο αντιπροσωπεύει τουλάχιστο το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των εσόδων τους.
Επομένως, πρέπει να επισημανθεί ότι, από 7.3.1996, οι αεροπορικές εταιρείες που πραγματο­ποιούν αποκλειστικά ή κυρίως πτήσεις εσωτερικού, δεν δικαιούνται της άμεσης απαλλαγής που προβλέ­πουν οι διατάξεις της περίπτωσης β' της παραγρά­φου 1 του άρθρου 22, πλην όμως δικαιούνται της έκ­πτωσης ή της επιστροφής, κατά περίπτωση, του ΦΠΑ που αυτές επιβαρύνονται κατά την απόκτηση των εν λόγω αγαθών, σύμφωνα με τις συνδυασμένες διατάξεις των άρθρων 23, παραγρ. 1 και 26, παραγρ. 4 περιπτ. α' του ν. 1642/86.
3. Όπως προαναφέρθηκε, με την περίπτωση γ' της παραγράφου 7 του άρθρου 11 του ν. 2386/96, α­ντικαταστάθηκε η περίπτωση δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86.
Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, απαλλάσσεται α­πό το ΦΠΑ, η ναύλωση πλοίων συμπεριλαμβανομέ­νων και των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και η μίσθωση αεροσκαφών, εφόσον προορίζονται να χρησιμοποιηθούν για την περαιτέρω ενέργεια φορολογητέων πράξεων ή πράξεων απαλλασσομένων με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών, ε­κτός από τη ναύλωση ή μίσθωση σκαφών ή αερο­σκαφών ιδιωτικής χρήσης, που προορίζονται για α­ναψυχή ή αθλητισμό. Εξυπακούεται ότι, οι ναυλώ­σεις και οι μισθώσεις αντίστοιχα των ως άνω μετα­φορικών μέσων, θα είναι ολικές και θα αποδεικνύο­νται με σχετικά ναυλοσύμφωνα που θα κατατίθενται στην αρμόδιο Λιμενική αρχή και στην αρμόδια ΔΟΥ του εκναυλωτή, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που προβλέπονται από το άρθρο 36 της αριθμ. Π. 8271/4879/ΠΟΛ. 366/18.12.87 ΑΥΟ. (Σχετικές είναι α) η αριθμ. Φ. 3122-1/10/97/28/31-3-1997 απόφαση Υπουργού του ΥΕΝ και β) η αριθμ. Φ. 3122-1/11/97/4-4-97 εγκύκλιος του ιδίου Υπουργεί­ου).
Η μη ολική ναύλωση επαγγελματικών τουριστικών σκαφών γενικά, συμπεριλαμβανομένων και του ν. 438/1976, (ΦΕΚ 256Α), απαλλάσσεται από Φ.Π.Α, με την προϋπόθεση ότι τα σκάφη αυτά προσεγγίζουν κατά την πραγματοποίηση των πλόων τους εκτός των ελληνικών λιμένων και σε λιμένες άλλων χωρών.
Η προσέγγιση των εν λόγω σκαφών εκτός των ελ­ληνικών λιμένων και σε λιμένες άλλων χωρών απο­δεικνύεται είτε από τα έγγραφα του πλοίου όπως αυ­τά ορίζονται από το Υ.Ε.Ν., ή ελλείψει αυτών με την προσκόμιση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. του πλοιοκτήτη ή και του εκναυλωτή κατά περίπτωση, βεβαίωσης η ο­ποία χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή ή λιμε­νική αρχή του πρώτου λιμένα επανάπλου του σκά­φους από άλλη χώρα, με βάση τα διαβατήρια των ε­πιβαινόντων (βίζα) ή άλλα στοιχεία από τα οποία προκύπτει ο κατάπλους του σκάφους στο λιμένα της άλλης χώρας.
Εκτός από τα παραπάνω παρατηρούμε ότι, η ναύ­λωση επαγγελματικών τουριστικών σκαφών του ν. 438/1976, υπάγεται σε συντελεστή Φ.Π.Α. 8%, ως παροχή υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων. Επίσης ότι, τα πλοία αυτά ως εκ της κατασκευής των χρησι­μοποιούνται αποκλειστικώς για την εκτέλεση πλόων θαλάσσιας αναψυχής ή περιηγήσεως και σε αντίθε­ση με τα κρουαζιερόπλοια δεν εκτελούν καθορισμέ­να δρομολόγια. Η παρακολούθηση των πλόων των σκαφών αυτών είναι σε μεγάλο βαθμό δυσχερής, δε­δομένου ότι δεν σφραγίζονται ναυτιλιακά έγγραφα σε κάθε προσέγγιση τους σε ξένους λιμένες από τις Αρμόδιες Αρχές των εκάστοτε ξένων κρατών (π .χ. Ιταλία, Μάλτα, Αίγυπτος κ.λπ.) ή προσεγγίζουν Όρμους (έδαφος) ξένων κρατών, όπου δεν υπάρ­χουν Αρχές του κράτους.
Στις περιπτώσεις που τα σκάφη αυτά λόγω της φύσης της λειτουργίας τους, εκτελούν και πλόες πέ­ραν των χωρικών υδάτων, όπως αυτά προσδιορίζο­νται από τη νομοθεσία της χώρας, υπάγεται σε ακέ­ραιο συντελεστή Φ.Π.Α, ποσοστό 8%, το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων τους που αναλογούν εντός των χωρικών υδάτων.
Εφόσον τα σκάφη αυτά πλέουν ή παραμένουν ε­κτός χωρικών υδάτων, απαλλάσσεται του Φ.Π.Α, μό­νον το μέρος των ακαθαρίστων εσόδων τους που α­ναλογεί πέραν των χωρικών υδάτων.
Επομένως, προκειμένου για επαγγελματικά τουρι­στικά θαλαμηγό σκάφη και τουριστικά πλοιάρια του ν. 438/1976 που πραγματοποιούν διεθνείς πλόες και τα οποία ανάλογα με τις συνθήκες εκμετάλλευσης, δεν είναι δυνατόν να ενισχύσουν με άλλες αποδεί­ξεις (ημερολόγιο σκάφους, θεώρηση ναυτιλιακών εγγράφων από αρμόδιες Αρχές ξένων κρατών, κ.λπ.), την προσέγγιση τους σε λιμένες αλλοδαπής, απαλλάσσεται του Φ.Π.Α, το μέρος των ακαθαρί­στων εσόδων που εκτιμάται ότι έχει πραγματοποιη­θεί πέραν των χωρικών υδάτων.
Στην περίπτωση αυτή, επειδή τα επαγγελματικά τουριστικά θαλαμηγό σκάφη και τα τουριστικά πλοι­άρια του ν. 438/1976 περιλαμβάνονται στις κατηγο­ρίες τουριστικών πλοίων του άρθρου 3 του π. δ/τος 917/1979 (ΦΕΚΤ.Α' 257/19.11.79), κατά την κατάτα­ξη που ορίζεται από τις διατάξεις αυτές του νόμου, η απαλλαγή του μέρους των ακαθαρίστων εσόδων τους από το Φ.Π.Α, (ναύλου, ενεργείται ανάλογα με την κατάταξη τους, βάση του πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ή του αναγνωρισμένου νηογνώμονα.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Ι Τουριστικά πλοία που εκτελούν και διεθνείς πλόες, ποσοστό έκπτωσης Φ.Π.Α. 60%.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ II Τουριστικά πλοία που εκτελούν πλόες από Τοπικούς, μέχρι Μεγάλης Ακτοπλοίας, ποσοστό έκπτωσης Φ.Π.Α. 50%.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 111 Τουριστικά πλοία που εκτελούν πλόες από Τοπικούς μέχρι και Μικράς Ακτοπλοίας, ποσοστό έκπτωσης Φ.Π.Α. 40%.
Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι στο Προεδρικό διά­ταγμα 917/79 (ΦΕΚ 257Α) με το οποίο εγκρίθηκε και τέθηκε σε εφαρμογή ο κανονισμός περί επιθεωρή­σεως των τουριστικών πλοίων ορίζονται ως διεθνής πλους: ο πλους από ελληνικό λιμάνι σε λιμένες του εξωτερικού και αντίστροφα, καθώς και ο πλους με­ταξύ λιμένων του εξωτερικού.
Πλους μεγάλης ακτοπλοΐας: ο μη βραχύς εσωτε­ρικός πλους μεταξύ των λιμένων του εσωτερικού.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι πλόες από Πειραιά προς Κέρκυρα - Βόρειο Ελλάδα - Μυτιλήνη - Κρήτη και Δωδεκάνησα.
Πλους Μικρής ακτοπλοΐας: ο βραχύς εσωτερι­κός πλους κατά τη διάρκεια του οποίου το πλοίο δεν απομακρύνεται πέραν των 20 ναυτικών μιλίων της πλησιέστερης ακτής.
Ενδεικτικά περιλαμβάνονται οι πλόες από Πειραιά προς Κυκλάδες, Β. Σποράδες, Ζάκυνθο, Κεφαλλη­νία, λιμένες της Ακαρνανίας και Αμβρακικού, προεκτινόμενοι και μέχρι Κέρκυρα ή Πελοπόννησο ανατο­λικά του Ταινάρου.
Δεν περιλαμβάνονται στις προαναφερόμενες κα­τηγορίες τα τουριστικά πλοία που εκτελούν τοπικούς πλόες και πλόες περιορισμένης έκτασης όπως οι πλόες από Πειραιά προς λιμένες Σαρωνικού και Αργολικού ή από λιμένες Ν ή Β Ευβοϊκού μέχρι Βό­λου, από λιμένες, εντός του Κορινθιακού προς λιμέ­νες Κορινθιακού μέχρι Πατρών.
Στην έννοια της απαλλαγής από το ΦΠΑ της ναύ­λωσης των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, περιλαμβάνονται και τα θαλάσσια, περιηγητικά ταξί­δια όπως ορίζονται με τις διατάξεις του Π.Δ. 122/95 (ΦΕΚ 75Α) εφόσον πραγματοποιούνται με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις. Πρόκειται δηλαδή για απαλ­λαγή των κυκλικών ταξιδιών που εκτελούν αναγνωρι­σμένα από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δια­φόρων κατηγοριών επιβατηγά πλοία μεταξύ του αφετηρίου λιμένα και ενός ή περισσοτέρων ελληνικών λιμένων με αποκλειστικό σκοπό τη θαλάσσια αναψυ­χή και περιήγηση των μεταφερομένων επιβατών, με την προϋπόθεση προσέγγισης και σε λιμένα άλλης χώρας.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για την απαλλαγή του θαλάσσιου περιηγητικού ταξιδιού είναι:
α) Η τελική αποβίβαση των επιβατών στο λιμάνι α­πό το οποίο επιβιβάστηκαν, έστω και αν γίνεται πα­ραλαβή και άλλων επιβατών-περιηγητών, από ενδιά­μεσα λιμάνια, οι οποίοι όμως θα αποβιβαστούν στο ί­διο λιμάνι της επιβίβασης τους.
β) Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο επιβάτης υπο­χρεούται να παρακολουθεί το πλοίο για όλη τη διάρ­κεια του ταξιδιού. Τυχόν δε αποβίβαση και παραμο­νή του σε ενδιάμεσα λιμάνια θα διαρκεί όσο και η παραμονή του πλοίου στο συγκεκριμένο λιμάνι προσέγγισης.
γ) Το πλοίο πρέπει να προσεγγίζει και λιμάνι άλ­λης χώρας.
δ) Από το πλοίο θα παρέχονται στον επιβάτη και άλλες υπηρεσίες, όπως ξενάγησης, φαγητού κ.τ.λ. οι οποίες θα περιλαμβάνονται στη τιμή του πακέτου ανεξάρτητα αν εκδίδονται ή όχι, για το σκοπό αυτό, εισιτήρια ή άλλα φορολογικά στοιχεία, κατά τις διατάξεις του Κ.Β.Σ. και όχι απλή μεταφορά.
Σε κάθε περίπτωση η προσέγγιση του σκάφους σε λιμάνι άλλης χώρας, πρέπει να προκύπτει από τα ναυτιλιακά έγγραφα του σκάφους αυτού.
Εκτός από το ναύλο που απαλλάσσεται του ΦΠΑ, στην απαλλαγή από το φόρο περιλαμβάνεται ένα σύ­νολο (πακέτο) υπηρεσιών, έξω από το πλοίο (επίσκε­ψη αξιοθεάτων-διασκέδαση στην ξηρά και άλλες ψυ­χαγωγικές υπηρεσίες) η αξία των οποίων περιλαμ­βάνεται στην τιμή πακέτου που επιβαρύνεται ο επιβάτης-περιηγητής, που μετέχει στην κρουαζιέρα, ε­φόσον οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται εκτός Ελλά­δας, όπως προκύπτει από την αριθμ. 520/88 Γνωμο­δότηση του ΝΣΚ και την αριθμ. ΠΟΑ. 1109/89 εγκύ­κλιο μας.
Δεν απαλλάσσονται από το ΦΠΑ η παροχή τρο­φής και ποτών στους επιβάτες ή στο πλήρωμα του σκάφους ανεξάρτητα αν η παροχή αυτή πραγματο­ποιείται μέσα ή έξω από το σκάφος κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας και ανεξάρτητα αν παρέχονται εντός ή εκτός Ελλάδος, σύμφωνα με την 0-231/94 α­πόφαση του ΔΕΚ, καθώς και οι τυχόν διανυκτερεύ­σεις σε ξενοδοχεία και λοιπά καταλύματα στην ξηρά, κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας.
Εξυπακούεται ότι, οι υπηρεσίες που παρέχονται από πλοία και λοιπά σκάφη που αναφέρονται πιο πά­νω, σε επιβάτες, εφόσον δεν πληρούνται οι προϋπο­θέσεις της έννοιας «κρουαζιέρα» θεωρούνται ως με­ταφορά προσώπων και υπάγονται στο ΦΠΑ με συ­ντελεστή 8%, ενώ η μεταφορά πραγμάτων με συντε­λεστή ΦΠΑ 18%.
Διευκρινίζεται ότι, τα θαλάσσια περιηγητικά ταξί­δια (κρουαζιέρες) θεωρούνται ως μεταφορά προσώ­πων μόνο στην περίπτωση που ο εκμεταλλευτής του πλοίου φέρει εξ ολοκλήρου την ευθύνη της μεταφο­ράς των επιβατών και οι διάφορες υπηρεσίες που παρέχονται στους επιβάτες κατά την διάρκεια της κρουαζιέρας, όπως η παροχή τροφής και ποτών, η μεταφορά των επιβατών από και προς το πλοίο κ.λπ. εφόσον είναι προαιρετικές για τον επιβάτη και δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο έστω και αν παρέχο­νται από τις ίδιες επιχειρήσεις που οργανώνουν τα θαλάσσια περιηγητικά ταξίδια. Στην περίπτωση αυ­τή, το σύνολο των εσόδων της μεταφοράς, υπάγο­νται σε ΦΠΑ με συντελεστή 8%. Εξυπακούεται, ότι οι επί μέρους υπηρεσίες αυτές, υπάγονται αυτοτελώς στον οικείο συντελεστή Φ.Π.Α. Αν δεν τηρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις το σύνολο του πακέτου υπά­γεται στις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 1642/86, ό­πως ισχύει, με συντελεστή 18%.
Επισημαίνεται ότι, η εκμετάλλευση τυχόν κατα­στημάτων που υπάρχουν πάνω σε πλοία όπως εστια­τόρια, μπαρ, ηλεκτρονικά παιχνίδια, κομμωτήρια κ,λπ. υπόκεινται σε ΦΠΑ. Σχετική είναι και η 1124126/5986/1863/0014/14-11-1996 εγκύκλιος μας. Διευκρινίζεται ότι, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 1996, οι κρουαζιέρες εξακολουθούν να απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, άσχετα αν τα πλοία κατά τη διάρκεια του τα­ξιδιού προσεγγίζουν ή όχι λιμάνια άλλης χώρας, ενώ από 1.1.1997 υπάγονται κανονικά στο φόρο, εκτός αν προσεγγίζουν και λιμάνια άλλης χώρας κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας.
Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με την απόφαση του 0-331/94 έκρινε ότι οι διατάξεις της Οδηγίας 77/388/ΕΟΚ δεν καλύπτουν την απαλ­λαγή αυτή κατά το μέρος που η κρουαζιέρα πραγ­ματοποιείται στο εσωτερικό της χώρας και τα πλοία κατά τη διάρκεια του πλου δεν προσεγγίζουν αλλο­δαπούς λιμένες.
Έτσι, στα πλαίσια της εφαρμογής του Κοινοτικού Δικαίου και των αποφάσεων του ΔΕΚ υπάγονται στο Φ.Π.Α, από 1.1.1996, οι ναυλώσεις των Ελληνικών Επαγγελματικών Τουριστικών σκαφών που πραγμα­τοποιούν κυκλικά περιηγητικά ταξίδια σε λιμάνια του εσωτερικού.
Αναγνωρίζοντας όμως τα προβλήματα που θα α­ντιμετώπιζαν οι παραγωγικές τάξεις που ασκούν δραστηριότητα ναυλώσεων τουριστικών επαγγελμα­τικών σκαφών, αλλά και ο θαλάσσιος τουρισμός, σε περίπτωση εφαρμογής της διάταξης αυτής από 1.1.1996, δεδομένο ότι τα ναυλοσύμφωνα υπογρά­φονται βασικά από το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του προηγούμενου έτους και λαμβανομένου υπόψη ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία ψήφισης του νό­μου 2386/96 είχαν υπογραφεί τα ναυλοσύμφωνα για το έτος 1996 χωρίς να υπολογιστεί ο αναλογών ΦΠΑ, ορίστηκε σαν ημερομηνία υπαγωγής στο Φ.Π.Α., των δραστηριοτήτων αυτών, από την 1/1/1997, με το άρ­θρο 10 του ν. 2399/96.
Τέλος απαλλάσσονται οι εργασίες κατασκευής, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης των μετα­φορικών μέσων για τα οποία προβλέπεται απαλλαγή με τις διατάξεις των περιπτώσεων α' και β' της πα­ραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 1642/86, καθώς και των αντικειμένων που είναι ενσωματωμένα σε αυτά ή χρησιμοποιούνται για την εκμετάλλευση τους. Η διαδικασία με την οποία χορηγείται η απαλ­λαγή αυτή ορίζεται με την Π. 8271/4879/1987ΑΥΟ.
Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διευκρινήσεις που δό­θηκαν με την Π. 4336/3162/10-7-87 αριθ. εγκυκλίου 10 καθώς και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις (Π. 8271/87, Π. 1591/87, Τ. 3300/89 κ.λπ.).
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι, με τις παραγρά­φους 3 και 4 του άρθρου 14 του ν. 2386/96 και με τις οδηγίες που δόθηκαν με την αριθμ. Δ 489/51/0018/8-4-96 εγκύκλιο, καταργήθηκαν οι διατάξεις της παρα-γρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 1473/84 (ΦΕΚ 127Α) κα­θώς και του άρθρου 32 του ν. 1947/91 (ΦΕΚ 70Α) και συνεπώς τα σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία δεν θα απολαμβάνουν πλέον της απαλλαγής από το ΕΦΚ και τον ΦΠΑ για τα είδη των εδαφίων α και ε της παραγρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 603/77 (ΦΕΚ 162/Α), (μηχανές και παντός είδους μηχανήματα, εργαλεία και τροφοεφόδια). Επομένως δεν έχουν εφαρμογή οι περί απαλλαγής από ΦΠΑ διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 1642/86, για τα σκάφη αυτά.
Επίσης με την παραγρ. 4 του ίδιου άρθρου κα­ταργούνται από 7.3.1996 σύμφωνα με την περιπτ. η' του άρθρου 29 του ν. 2386/96, οι εθνικές διατάξεις (εδάφια δ και ε του άρθρου 3 του ν. 603/77) σχετικά με τον ατελή εφοδιασμό με καύσιμα και τροφοεφό­δια των επαγγελματικών τουριστικών πλοίων ή πλοι­αρίων του ν. 438/76. Εξυπακούεται ότι, από την ίδια ως άνω ημερομηνία παύουν να έχουν εφαρμογή η ε­γκύκλιος διαταγή μας1071251/5070/ΠΟΛ. 1165/91 κατά το μέρος που αναφέρεται στην απαλλαγή και τη διαδικασία απαλλαγής των υπό ξένη σημαία μη τελωνισμένων θαλαμηγών πλοίων ιδιωτικής χρήσης.
Από 1.1.1997 καταργείται η παραγρ. 104 της ε­γκυκλίου 10/Π. 4336/3162/10.7.87 σχετικά με την ερ­μηνεία της φορολογικής μεταχείρισης των κρουα­ζιέρων που πραγματοποιούνται με πλοία που δεν προσεγγίζουν κατά τη διάρκεια του πλου αλλοδα­πούς λιμένες. Σχετική είναι η αριθμ. 1015880/545/0014/ΠΟΛ. 1051/7-2-1997εγκύκλιο μας.

E-mail = ggioggaras@Gmail.com
Για αγορά βιβλίων πατήστε εδώ 

Κάντε κλικ στην ετικέτα να δείτε τα βιβλία μας


Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
E-Mail = ggioggaras@Gmail.com
Να σας απαντήσουμε

Παραγγείλετε αντίτυπα με το σύστημα PrePrint

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα

Βιβλιοθήκη
Τελωνείων, Εξωτερικού Εμπορίου, Διεθνούς Εμπορίου
Βιβλία με τίτλους και περιεχόμενα
Blogs = ektelonistivivlia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου