Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018

Έγγραφο καθοδήγησης για την ξυλεία sτον κατάλογο CITES (2018/C 376/01) 29 Οκτωβρίου 2018



Έγγραφο καθοδήγησης για την ξυλεία sτον κατάλογο CITES (2018/C 376/01) 29 Οκτωβρίου 2018


18.10.2018   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
C 376/1

ΑΝΑΚΟΊΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ
Έγγραφο καθοδήγησης σχετικά με μέτρα που πρέπει να λαμβάνουν τα κράτη μέλη της ΕΕ σε περίπτωση αμφιβολιών ως προς τη νομιμότητα εισαγόμενης στην ΕΕ ξυλείας προερχόμενης από είδη που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES
(2018/C 376/01)
ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΕ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΜΦΙΒΟΛΙΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΕ ΞΥΛΕΙΑΣ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΑΠΟ ΕΙΔΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΓΓΕΓΡΑΜΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ CITES
Σκοπός της παρούσας ανακοίνωσης είναι να παράσχει καθοδήγηση προς τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της ΕΕ όσον αφορά την εφαρμογή των κανονισμών της ΕΕ σχετικά με το εμπόριο άγριας πανίδας και χλωρίδας (1), σε περιπτώσεις εισαγωγής στην ΕΕ αποστολών ξυλείας που προέρχεται από τα είδη που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο της σύμβασης για το διεθνές εμπόριο των ειδών άγριας χλωρίδας και πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση (CITES) με άδεια εξαγωγής που χορηγείται από τις αρχές μιας χώρας εξαγωγής, όταν υπάρχουν αμφιβολίες ότι η ξυλεία υλοτομήθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία στη χώρα υλοτόμησης.
1.   Ιστορικό
Δυνάμει των κανονισμών της ΕΕ σχετικά με το εμπόριο άγριας πανίδας και χλωρίδας, ένα διαχειριστικό όργανο CITES κράτους μέλους της ΕΕ μπορεί να εκδώσει άδεια εισαγωγής CITES μόνον εάν η χώρα εξαγωγής έχει εκδώσει άδεια εξαγωγής σύμφωνα με τη σύμβαση CITES (2). Αυτό προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ότι η χώρα εξαγωγής «έχει βεβαιωθεί ότι το δείγμα δεν αποκτήθηκε κατά παράβαση τον νόμων περί προστασίας της πανίδας και χλωρίδας οι οποίοι ισχύουν στο συγκεκριμένο κράτος» (3).
Σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 6 του κανονισμού αριθ. 865/2006, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/870 της Επιτροπής (4), «[ο]ι άδειες εξαγωγής και τα πιστοποιητικά επανεξαγωγής που εκδίδονται από τρίτες χώρες γίνονται αποδεκτά μόνον εάν η αρμόδια αρχή της οικείας τρίτης χώρας βεβαιώσει, κατόπιν σχετικού αιτήματος, με ικανοποιητικές πληροφορίες ότι τα δείγματα αποκτήθηκαν σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία των οικείων ειδών».
Το άρθρο 7 παράγραφος 6, του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006 εφαρμόζεται σε όλα τα δείγματα για τα οποία πρέπει να εκδίδονται άδειες εξαγωγής βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα είδη ξυλείας. Πρόσφατα παραδείγματα έδειξαν ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ αντιμετωπίζουν καταστάσεις κατά τις οποίες πρέπει να διεκπεραιώνουν αιτήσεις για άδειες εισαγωγής ξυλείας που είναι εγγεγραμμένη στον κατάλογο CITES, για την οποία υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες ως προς τη νόμιμη προέλευση της αποστολής. Οι αποστολές συνοδεύονται από έγκυρη άδεια εξαγωγής που εκδίδεται από τη χώρα εξαγωγής, η οποία πρέπει καταρχήν να διασφαλίζει ότι η χώρα εξαγωγής έχει επιβεβαιώσει τη νόμιμη προέλευση της ξυλείας. Πληροφορίες από διάφορες πηγές, ωστόσο, ενδέχεται να δημιουργήσουν αμφιβολίες ως προς τη νόμιμη καταγωγή των δειγμάτων και ως προς το αν η χώρα εξαγωγής έλεγξε καταλλήλως ότι τα δείγματα δεν αποκτήθηκαν κατά παράβαση της νομοθεσίας της σχετικά με την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας.
Σε μια τέτοια περίπτωση, είναι σημαντικό τα κράτη μέλη της ΕΕ να είναι συνεπή στην προσέγγισή τους και να ασκούν σε ισοδύναμο βαθμό έλεγχο ως προς τη νόμιμη προέλευση των προϊόντων, ο οποίος τελικά θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα τη μη χορήγηση αδειών εισαγωγής. Η συνοχή μεταξύ όλων των κρατών της ΕΕ αναμένεται να διασφαλίζεται με τη βοήθεια του παρόντος εγγράφου καθοδήγησης σχετικά με την ερμηνεία του άρθρου 7 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006. Τα κράτη μέλη καλούνται να χρησιμοποιούν τα στοιχεία που παρατίθενται κατωτέρω κατά περίπτωση και με τρόπο ανάλογο προς κάθε μία από τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουν.
2.   Καθεστώς του εγγράφου
Το παρόν έγγραφο καθοδήγησης εκπονήθηκε από τις υπηρεσίες της Επιτροπής και σχέδιό του εγκρίθηκε από την επιτροπή για το εμπόριο της άγριας πανίδας και χλωρίδας, η οποία έχει συσταθεί βάσει του άρθρου 18 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97, και, ως εκ τούτου, από τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών.
Το έγγραφο καθοδήγησης προορίζεται να παρέχει βοήθεια προς τις εθνικές αρχές ως προς την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97. Δεν έχει νομικά δεσμευτικό χαρακτήρα. Μοναδικός σκοπός του είναι η παροχή πληροφοριών σχετικά με ορισμένες πτυχές του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006 και σχετικά με μέτρα τα οποία θεωρούνται βέλτιστη πρακτική. Δεν αντικαθιστά ούτε συμπληρώνει ή τροποποιεί τις διατάξεις του εφαρμοστέου δικαίου της Ένωσης που αναφέρονται στο τμήμα 1 του παρόντος εγγράφου, οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν τη νομική βάση που πρέπει να εφαρμόζεται. Επίσης, το έγγραφο δεν θα πρέπει να εξετάζεται μεμονωμένα, αλλά να χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τη νομοθεσία και όχι ως «αυτοτελής» αναφορά. Μόνο το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αρμόδιο να ερμηνεύει έγκυρα το δίκαιο της Ένωσης.
Το έγγραφο θα δημοσιευτεί ηλεκτρονικά από την Επιτροπή και επιτρέπεται να δημοσιευτεί από τα κράτη μέλη. Θα επανεξεταστεί από την επιτροπή για το εμπόριο της άγριας πανίδας και χλωρίδας το 2021.
3.   Καθοδήγηση ως προς την ερμηνεία του άρθρου 7 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006
Οι πράξεις του δικαίου της Ένωσης πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με τον σκοπό τους. Το άρθρο 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97 προβλέπει ότι στόχος του κανονισμού είναι «να προστατευθούν τα είδη της άγριας πανίδας και χλωρίδας και να εξασφαλιστεί η διατήρησή τους με τον έλεγχο του εμπορίου τους». Οι διατάξεις του κανονισμού πρέπει, επομένως, να ερμηνεύονται κατά τρόπο σύμφωνο μ’ αυτόν τον στόχο.
Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 191 παράγραφος 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πολιτική της Ένωσης στον τομέα του περιβάλλοντος πρέπει να βασίζεται στην αρχή της προφύλαξης. Αυτό σημαίνει ότι εάν μια ενέργεια ή πολιτική ενδέχεται να έχει ως αποτέλεσμα σοβαρή ή μη αναστρέψιμη βλάβη στο κοινό ή στο περιβάλλον, η έλλειψη πλήρους επιστημονικής βεβαιότητας δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως λόγος για την αναβολή της εφαρμογής οικονομικά αποδοτικών μέτρων προκειμένου να αποτραπεί η εν λόγω ζημία. Σκοπός της αρχής αυτής είναι να εξασφαλιστεί υψηλότερο επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος, μέσω της λήψης προληπτικών αποφάσεων στην περίπτωση τέτοιων κινδύνων.
Σύμφωνα με πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αρχή της προφύλαξης εφαρμόζεται, μεταξύ άλλων, κατά την ερμηνεία και την εφαρμογή του κεκτημένου της Ένωσης στον τομέα του περιβάλλοντος, και, ως εκ τούτου, επίσης στην ερμηνεία και την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόζουν την αρχή της προφύλαξης κατά την άσκηση της διακριτικής τους ευχέρειας, σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97.
Σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006, οι αρχές της σύμβασης CITES των κρατών μελών πρέπει να αποφασίσουν, μετά τη λήψη της αίτησης εισαγωγής δειγμάτων CITES, αν συντρέχει λόγος να απευθυνθούν στη χώρα εξαγωγής. Το άρθρο 7 παράγραφος 6 δεν απαιτεί απ’ αυτές συστηματική διαβούλευση με τη χώρα εξαγωγής. Συνιστάται στα κράτη μέλη να υιοθετήσουν μια προσέγγιση με βάση τον κίνδυνο όταν αποφασίζουν αν θα πρέπει να διαβουλευτούν με τη χώρα σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση.
α)   Ποια στοιχεία πρέπει να εξετάζουν τα κράτη μέλη της ΕΕ προκειμένου να αποφασίσουν αν χρειάζεται να διαβουλευτούν με τη χώρα εξαγωγής;
Τα κράτη μέλη της ΕΕ καλούνται να λαμβάνουν υπόψη τους τα ακόλουθα στοιχεία:
Υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με τη χώρα εξαγωγής σε σχέση με την εφαρμογή της σύμβασης CITES οι οποίες να υποδηλώνουν ότι η εν λόγω χώρα ενδέχεται να μην εκτελεί επαρκείς ελέγχους με σκοπό τη διασφάλιση της νομιμότητας της αποστολής (για παράδειγμα, αν η χώρα υπόκειται σε συγκεκριμένες συστάσεις ή μέτρα συμμόρφωσης της μόνιμης επιτροπής της CITES, ή αν θα ήταν απαραίτητη περαιτέρω επαλήθευση σε μια παρόμοια περίπτωση στο πλαίσιο του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία (5), σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο καθοδήγησης (6));

Υπάρχουν πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές οι οποίες παρέχουν ενδείξεις ότι η αποστολή ξυλείας ενδέχεται να μην προέρχεται από νόμιμες πηγές;

Υπάρχουν ενδείξεις ότι μια εταιρεία στην αλυσίδα προμήθειας έχει εμπλακεί σε πρακτικές που σχετίζονται με την παράνομη υλοτομία;

Πόσο πολύπλοκη είναι η αλυσίδα προμήθειας; Πόσο δύσκολος είναι ο εντοπισμός της πηγής της ξυλείας;

Υφίσταται υψηλός κίνδυνος διαφθοράς στη χώρα;
Εάν από τις πληροφορίες που συλλέγονται κατά την εξέταση των ανωτέρω στοιχείων δημιουργούνται σοβαρές υποψίες ότι η αποστολή ενδέχεται να έχει αποκτηθεί κατά παράβαση των νόμων περί διατήρησης των ειδών της χώρας εξαγωγής, συνίσταται να έρχεται το κράτος μέλος της ΕΕ σε επαφή με το διαχειριστικό όργανο CITES της χώρας εξαγωγής (ενημερώνοντας, παράλληλα, την επιστημονική αρχή CITES της εν λόγω χώρας και, εάν υπάρχει, την/τις αρχή/-ές χορήγησης αδειών FLEGT (7) και τα σημεία επαφής FLEGT ή της δασικής διοίκησης). Ο υποψήφιος εισαγωγέας πρέπει να ενημερωθεί γι’ αυτή τη διαβούλευση σε περίπτωση σημαντικών καθυστερήσεων (8).
β)   Ποιες πληροφορίες θα πρέπει να ζητούνται από τη χώρα εξαγωγής;
Προτείνεται στα κράτη μέλη να λαμβάνουν υπόψη τον ακόλουθο κατάλογο ελέγχου ώστε να αποφασίζουν ποιες ερωτήσεις θα απευθύνονται στη χώρα εξαγωγής:
Για την έκδοση άδειας εξαγωγής ξυλείας από είδος του προσαρτήματος II της σύμβασης CITES, η χώρα εξαγωγής πρέπει να έχει βεβαιωθεί ότι το δείγμα έχει ληφθεί σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας. Ποια είναι η νομοθεσία για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας η οποία εφαρμόζεται ως προς τα προϊόντα που καλύπτονται από την άδεια εξαγωγής;

Τι σύστημα ακολουθείται με σκοπό την εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τη νομοθεσία; Σε περίπτωση αποστολής που καλύπτεται από την εν λόγω άδεια εξαγωγής, πώς εφαρμόστηκε αυτό το σύστημα; Συγκεκριμένα, ποια έγγραφα εκδόθηκαν και ποιοι έλεγχοι διενεργήθηκαν ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις επαλήθευσης της νομιμότητας;

Έχουν προσδιοριστεί όλοι οι φορείς εκμετάλλευσης που αποτελούν μέρος της αλυσίδας προμήθειας, από το στάδιο της υλοτόμησης έως το στάδιο της εξαγωγής προς την ΕΕ (υλοτόμηση, μεταφορά, πρώτη πώληση και επόμενες πωλήσεις, αρχική και δευτερογενής κατεργασία, εξαγωγή); Πώς διασφαλίστηκε η ιχνηλασιμότητα της αποστολής σε όλη την αλυσίδα προμήθειας ώστε να διασφαλίζεται ότι τα δείγματα που αναφέρονται στην άδεια εξαγωγής αντιστοιχούν στα δείγματα που συλλέχθηκαν;
Εάν είναι απαραίτητο, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα μπορούσαν επίσης να καλέσουν τις χώρες εξαγωγής να παράσχουν τις ακόλουθες συγκεκριμένες πληροφορίες, καθώς η πείρα έχει δείξει ότι αυτά τα στοιχεία είναι ζωτικής σημασίας για την ορθή εκτίμηση της νομιμότητας μιας αποστολής ξυλείας:
πλήρης επωνυμία και διεύθυνση της εξαγωγικής εταιρείας·

γεωγραφική καταγωγή της ξυλείας (περιφέρεια, τόπος της παραχώρησης και συναφή στοιχεία)·

έτος υλοτόμησης της εξαγόμενης ξυλείας και επαλήθευση ότι η ξυλεία εξάγεται στο πλαίσιο της ποσόστωσης για το αντίστοιχο έτος (εάν υπάρχει ποσόστωση εξαγωγής CITES ή εθνική ποσόστωση υλοτόμησης)·

πληροφορίες σχετικά με το σχέδιο διαχείρισης, την/τις άδεια/-ες υλοτόμησης ή κοπής, καθώς και τυχόν συμπληρωματικές σχετικές πληροφορίες, ανάλογα με την ισχύουσα νομοθεσία στη χώρα εξαγωγής·

πληροφορίες σχετικά με τα υλοτόμια (π.χ. αγροτεμάχια και αριθμοί δένδρων) από τα οποία προήλθε η ξυλεία·

πληροφορίες σχετικά με την ιχνηλασιμότητα από τα υλοτόμια ως τον τόπο κατεργασίας ή εξαγωγής.
γ)   Υπό ποιες συνθήκες μπορεί η ενημέρωση από τις χώρες εξαγωγής να θεωρηθεί «ικανοποιητική»;
Η απάντηση του διαχειριστικού οργάνου CITES της χώρας εξαγωγής στις παραπάνω ερωτήσεις θα πρέπει να εξετάζεται από το κράτος μέλος εισαγωγής της ΕΕ προκειμένου να εκτιμάται εάν παρέχει ένα συνεκτικό και αξιόπιστο σύνολο πληροφοριών, που προσφέρει επαρκείς εγγυήσεις ότι η αποστολή αποτελεί ξυλεία που έχει ληφθεί σε συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία για την προστασία της πανίδας και της χλωρίδας στη χώρα εξαγωγής. Εάν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις και υπάρχει η βάσιμη πεποίθηση ότι τα παρεχόμενα έγγραφα είναι έγκυρα και επαληθεύσιμα, οι πληροφορίες θα πρέπει να θεωρούνται ικανοποιητικές και να εκδίδεται η άδεια εισαγωγής.
Εάν οι παρεχόμενες πληροφορίες θεωρηθούν ανεπαρκείς ή απουσιάζουν σημαντικά στοιχεία, συνίσταται στα κράτη μέλη της ΕΕ να επικοινωνούν με τη χώρα εξαγωγής ώστε να ζητούν τα στοιχεία που απουσιάζουν.
Εάν, παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν για την απόκτηση των ζητούμενων πληροφοριών, τα στοιχεία που παρέχει η χώρα εξαγωγής σε συνέχεια των ως άνω ερωτήσεων εξακολουθούν να μην επαρκούν για να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι τα δείγματα αποκτήθηκαν σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία των οικείων ειδών, ή εάν δεν παρασχεθεί απάντηση, τα κράτη μέλη δεν θα πρέπει να εκδίδουν την αντίστοιχη άδεια εισαγωγής, σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006 (9).
Στην ειδική περίπτωση χωρών εξαγωγής οι οποίες έχουν συνάψει εθελοντική συμφωνία εταιρικής σχέσης FLEGT με την ΕΕ, στο πλαίσιο της οποίας εκδίδονται άδειες FLEGT για αποστολές ξυλείας που εξάγονται από την εν λόγω χώρα, το εθνικό σύστημα αδειών αυτής της χώρας ενδέχεται να περιλαμβάνει απαίτηση να συνοδεύονται οι αποστολές ξυλείας από είδη που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES από άδεια εξαγωγής CITES και από άδεια FLEGT (10). Μια άδεια FLEGT παρέχει πρόσθετη διασφάλιση ως προς τη νόμιμη προέλευση της αποστολής. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, το διαχειριστικό όργανο μπορεί επίσης να ζητήσει πληροφορίες από την αρμόδια αρχή χορήγησης των αδειών FLEGT της χώρας εξαγωγής. Επίσης, για τις περιπτώσεις όπου δηλώνεται άδεια FLEGT για ξυλεία CITES, συνίσταται να ενημερώνεται η αρμόδια αρχή FLEGT του εισάγοντος κράτους μέλους της ΕΕ (11).
δ)   Ποιες περαιτέρω δράσεις μπορούν να αναληφθούν για να διασφαλιστεί το ίδιο επίπεδο ελέγχου μεταξύ των κρατών μελών;
Τα κράτη μέλη της ΕΕ καλούνται να ανταλλάσσουν πληροφορίες μεταξύ τους και με την Επιτροπή ως προς περιπτώσεις στις οποίες δεν ήταν σε θέση να εκδώσουν άδεια εισαγωγής επειδή οι απαντήσεις από τις χώρες εξαγωγής στις παραπάνω ερωτήσεις δεν ήταν ικανοποιητικές ή απουσίαζαν.
Προκειμένου να εξασφαλιστεί κοινή προσέγγιση σε επίπεδο ΕΕ, το ζήτημα θα μπορούσε να τεθεί υπόψη της ομάδας εμπειρογνωμόνων των αρμόδιων διαχειριστικών οργάνων CITES, εφόσον κριθεί αναγκαίο. Σ’ αυτή τη βάση, η ομάδα εμπειρογνωμόνων θα μπορούσε να εισηγηθεί τα ακόλουθα:
i)
να επικοινωνεί η Επιτροπή με την οικεία χώρα εξαγωγής ώστε να μεταφέρει τις ανησυχίες σχετικά με τη νομιμότητα των εξαγωγών για τα εν λόγω είδη και να ζητεί διευκρινίσεις σχετικά με τα στοιχεία που την οδήγησαν στο να μην εγκρίνει την έκδοση των αδειών·

ii)
να αναστέλλονται οι εισαγωγές σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ για συγκεκριμένους συνδυασμούς ειδών/χωρών, εάν οι πληροφορίες που παρέχονται από τη χώρα εξαγωγής σε συνέχεια του αιτήματος της Επιτροπής κριθούν ανεπαρκείς. Αυτό θα μπορούσε να γίνει βάσει του άρθρου 4 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97, που προβλέπει ότι «[κ]ατόπιν διαβουλεύσεως με τις οικείες χώρες καταγωγής, σύμφωνα με την κανονιστική διαδικασία στην οποία παραπέμπει το άρθρο 18 παράγραφος 2 και λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη της ομάδας επιστημονικής εξέτασης, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλλει περιορισμούς, είτε γενικούς είτε όσον αφορά ορισμένες χώρες καταγωγής, στην εισαγωγή στην Κοινότητα·»

iii)
να θέτει η ΕΕ το ζήτημα υπόψη της γραμματείας CITES και της μόνιμης επιτροπής της CITES στο πλαίσιο των μηχανισμών συμμόρφωσης με τη CITES (12).
4.   Σύνδεση με τον κανονισμό της ΕΕ για την ξυλεία.
Τα μέτρα που προτείνονται ανωτέρω έχουν ιδιαίτερη σημασία από τη θέση σε εφαρμογή, το 2013, του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία (13), ο οποίος απαγορεύει τη διάθεση στην αγορά της ΕΕ παράνομα υλοτομημένης ξυλείας. Περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την επαλήθευση της νομιμότητας σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ για την ξυλεία και ιδίως για τον ορισμό της «κείμενης νομοθεσίας» που περιέχεται στο άρθρο 2 στοιχείο η) του εν λόγω κανονισμού παρέχονται στο παράρτημα του παρόντος εγγράφου.
Συγκεκριμένοι κανόνες για τα είδη που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES περιέχονται στο άρθρο 3 του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία: «[η] ξυλεία ειδών που είναι εγγεγραμμένα στα παραρτήματα A, B ή Γ του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97 και η οποία συμμορφώνεται με τον εν λόγω κανονισμό και με τις διατάξεις εφαρμογής του, θεωρείται νόμιμα υλοτομημένη για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού». Το σκεπτικό του εν λόγω τεκμηρίου είναι ότι —όπως περιγράφεται ανωτέρω— η σύμβαση CITES απαιτεί από τα μέρη της να χορηγούν άδεια εξαγωγής μόνο όταν το είδος λαμβάνεται, μεταξύ άλλων, σε συμμόρφωση με την οικεία εθνική νομοθεσία της χώρας εξαγωγής.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, συνίσταται να συνεργάζονται μεταξύ τους, εντός κάθε κράτους μέλους, το διαχειριστικό όργανο CITES, αφενός, και οι αρμόδιες αρχές που είναι επιφορτισμένες με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία και του κανονισμού FLEGT (14), αφετέρου (ιδίως μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών), με σκοπό να διασφαλίζεται η συνεκτική εφαρμογή των αντίστοιχων κανονισμών εντός του εκάστοτε κράτους μέλους. Σε περιπτώσεις όπου το διαχειριστικό όργανο CITES σε κράτος μέλος της ΕΕ έχει αμφιβολίες ως προς τη νομιμότητα αποστολών ξυλείας, θα πρέπει να ενημερώνει την ομόλογή του αρχή που είναι αρμόδια για την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία και του κανονισμού FLEGT και, όπου απαιτείται, τους οικείους φορείς επιβολής που είναι επιφορτισμένοι με τους ελέγχους της ξυλείας, ώστε να τους παρέχει χρήσιμα για τις δραστηριότητές τους στοιχεία. Ομοίως, οι αρμόδιες αρχές που είναι επιφορτισμένες με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία και του κανονισμού FLEGT θα πρέπει να ενημερώνουν τις ομόλογές τους αρμόδιες αρχές CITES σε περίπτωση που λάβουν πληροφορίες οι οποίες αφορούν ή ενδέχεται να αφορούν είδη που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES.
Με σκοπό την παροχή βοήθειας στα κράτη μέλη ως προς την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία, η Επιτροπή δημιούργησε μια ασφαλή πλατφόρμα για τις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών που σχετίζονται με τον εν λόγω κανονισμό (15). Πρόσβαση σ’ αυτήν την πλατφόρμα μπορεί επίσης να παρασχεθεί από την Επιτροπή στα διαχειριστικά όργανα CITES, με σκοπό την παροχή βοήθειας σε όλες τις οικείες αρχές ως προς την ανταλλαγή πληροφοριών αναφορικά με τη νομιμότητα των προϊόντων ξυλείας που εισάγονται στην ΕΕ. Η Επιτροπή έχει επίσης εκπονήσει έγγραφο καθοδήγησης, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, για την εξέταση ζητημάτων σχετικών με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία (16). Το έγγραφο καθοδήγησης είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο της Επιτροπής μαζί με άλλες πηγές πληροφοριών, όπως ενημερωτικά σημειώματα σχετικά με τις εξελίξεις που αφορούν την εφαρμογή και την επιβολή του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία.
Άλλοι πόροι είναι επίσης διαθέσιμοι για την παροχή πληροφοριών ως προς το ισχύον νομικό πλαίσιο σε ορισμένες χώρες εξαγωγής (17). Ωστόσο, το εν λόγω νομικό πλαίσιο ενδέχεται να έχει ευρύτερο πεδίο εφαρμογής απ’ ό,τι ο ορισμός της νομιμότητας σύμφωνα με τη CITES, δηλαδή «νόμοι περί προστασίας της πανίδας και χλωρίδας οι οποίοι ισχύουν στο συγκεκριμένο κράτος» σύμφωνα με το άρθρο IV της σύμβασης CITES.

(1)  Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 338/97 του Συμβουλίου της 9ης Δεκεμβρίου 1996 για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας με τον έλεγχο του εμπορίου τους (ΕΕ L 61 της 3.3.1997, σ. 1) και οι εκτελεστικοί κανονισμοί τους, ιδίως οι ακόλουθοι: Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 865/2006 της Επιτροπής, της 4ης Μαΐου 2006, για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97 του Συμβουλίου για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας με τον έλεγχο του εμπορίου τους (ΕΕ L 166 της 19.6.2006, σ. 1)· Εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 792/2012 της Επιτροπής, της 23ης Αυγούστου 2012, σχετικά με τη θέσπιση κανόνων σχεδιασμού των αδειών, πιστοποιητικών και άλλων εγγράφων που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας με τον έλεγχο του εμπορίου τους και με την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006 της Επιτροπής (ΕΕ L 242 της 7.9.2012, σ. 13) · και κανονισμός (ΕΚ) 2017/1915 της Επιτροπής, της 19ης Οκτωβρίου 2017, για την απαγόρευση της εισαγωγής δειγμάτων από ορισμένα είδη άγριας πανίδας και χλωρίδας στην Ένωση (ΕΕ L 271 της 20.10.2017, σ. 7).
(2)  Βλέπε άρθρο 4 παράγραφος 2 στοιχείο γ) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97, που εφαρμόζεται για τα είδη του παραρτήματος Β του κανονισμού.
(3)  Βλέπε άρθρο IV παράγραφος 2 στοιχείο β) της σύμβασης για το διεθνές εμπόριο των ειδών άγριας χλωρίδας και πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση (CITES), που εφαρμόζεται για τα είδη του προσαρτήματος II της σύμβασης.
(4)  Κανονισμός (ΕΕ) 2015/870 της Επιτροπής, της 15ης Ιουνίου 2015, για την τροποποίηση, όσον αφορά το εμπόριο ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας, του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97 του Συμβουλίου (ΕΕ L 142 της 6.6.2015, σ. 3).
(5)  Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 995/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Οκτωβρίου 2010, για τη θέσπιση των υποχρεώσεων των φορέων εκμετάλλευσης που διαθέτουν ξυλεία και προϊόντα ξυλείας στην αγορά (ΕΕ L 295 της 12.11.2010, σ. 23).
(6)  Ανακοίνωση της Επιτροπής της 12.2.2016 — Έγγραφο καθοδήγησης σχετικά με τον κανονισμό της ΕΕ για την ξυλεία, C(2016) 755 final — http://ec.europa.eu/environment/forests/timber_regulation.htm.
(7)  Επιβολή της δασικής νομοθεσίας, διακυβέρνηση και εμπόριο, με βάση την ανακοίνωση της Επιτροπής Η επιβολή της δασικής νομοθεσίας, η διακυβέρνηση και το εμπόριο (FLEGT) - Πρόταση για σχέδιο δράσης της ΕΕ, COM(2003) 251 και τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 2173/2005 του Συμβουλίου, της 20ής Δεκεμβρίου 2005, περί δημιουργίας εθελοντικού συστήματος αδειών FLEGT για τις εισαγωγές ξυλείας στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα (ΕΕ L 347 της 30.12.2005, σ. 1).
(8)  Βλέπε άρθρο 8 παράγραφος 3 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 865/2006.
(9)  Αναγνωρίζεται ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν επίσης το δικαίωμα να μην εγκρίνουν την έκδοση άδειας εισαγωγής με βάση το άρθρο 4 παράγραφος 1 στοιχείο ε) και το άρθρο 4 παράγραφος 2 στοιχεία α) και γ) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97.
(10)  Αυτό συμβαίνει επί του παρόντος με την Ινδονησία, όπου η ξυλεία ειδών που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES υπάγονται επίσης στο ινδονησιακό σύστημα διασφάλισης της νομιμότητας της ξυλείας και όπου απαιτείται έγκυρο θεωρημένο νομικό έγγραφο (V-Legal)/έγκυρη άδεια FLEGT για την εξαγωγή της εν λόγω ξυλείας.
(11)  Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής — Τελωνεία και FLEGT — Κατευθυντήριες γραμμές — Δημόσια περίληψη (ΕΕ C 389 της 4.11.2014, σ. 2).
(12)  Βλέπε ψήφισμα 14.3 της διάσκεψης CITES σχετικά με τις διαδικασίες συμμόρφωσης με τη CITES.
(13)  Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 995/2010.
(14)  Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2173/2005.
(15)  http://capacity4dev.ec.europa.eu/eutr-competent-authorities/dashboard
(16)  Βλέπε υποσημείωση 7.
(17)  Βλέπε για παράδειγμα http://gftn.panda.org/?202483/Framework-for-Assessing-Legality-of-Forestry-Operations-Timber-Processing-and-Trade. Ο εν λόγω ιστότοπος παρέχει πληροφορίες σχετικά με το κοινό πλαίσιο για την αξιολόγηση της νομιμότητας δασοκομικών δραστηριοτήτων και της μεταποίησης και του εμπορίου ξυλείας (γνωστό και ως κοινό πλαίσιο νομιμότητας), έναν κατάλογο ελέγχου που έχει καταρτιστεί από τις μη κυβερνητικές οργανώσεις WWF/GFTN και TRAFFIC, ώστε να παρέχεται στις κυβερνήσεις και τις εταιρείες η δυνατότητα να αξιολογούν και να κατανοούν ορισμένες πτυχές των νόμων, των κανονισμών, των διοικητικών εγκυκλίων και των συμβατικών ενοχών που επηρεάζουν τις δασοκομικές δραστηριότητες και τη μεταποίηση και το εμπόριο ξυλείας σε ορισμένες χώρες (Βραζιλία, Καμερούν, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, Κίνα, Κολομβία, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, Γκαμπόν, Ινδία, Ινδονησία, Λάος, Μαλαισία, Μιανμάρ, Περού, Δημοκρατία του Κονγκό, Ρωσία και Βιετνάμ).

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1.   Αλληλεπίδραση και διαφορές μεταξύ του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία και των κανονισμών της ΕΕ σχετικά με το εμπόριο άγριας πανίδας και χλωρίδας
Το άρθρο 2 στοιχεία στ) έως η) του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία παρέχει τους ακόλουθους ορισμούς:
«στ)
ως “νόμιμα υλοτομημένη” νοείται η ξυλεία που υλοτομήθηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της χώρας υλοτόμησης·

ζ)
ως «παράνομα υλοτομημένη» νοείται η ξυλεία που υλοτομήθηκε κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας της χώρας υλοτόμησης·

η)
ως «κείμενη νομοθεσία» νοείται η νομοθεσία που ισχύει στη χώρα υλοτόμησης και η οποία καλύπτει τους εξής τομείς δικαίου:
τα δικαιώματα υλοτόμησης εντός των νομίμως δημοσιευμένων ορίων,

τις πληρωμές για τα δικαιώματα υλοτόμησης και ξυλείας, συμπεριλαμβανομένων των δασμών υλοτόμησης,

την υλοτόμηση, συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής και δασικής νομοθεσίας, όπου περιλαμβάνονται η δασική διαχείριση και η διατήρηση της βιοποικιλότητας, όταν αφορούν άμεσα την υλοτομία,

τα έννομα δικαιώματα τρίτων όσον αφορά τη χρήση και την ιδιοκτησία που θίγονται από την υλοτόμηση, και

το εμπόριο και τα τελωνεία, στο βαθμό που αφορούν τον δασικό τομέα».
Το άρθρο 4 παράγραφος 1 του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία προβλέπει ότι «[α]παγορεύεται η διάθεση στην αγορά παράνομα υλοτομημένης ξυλείας ή προϊόντων τέτοιου είδους ξυλείας».
Ως εκ τούτου, ο κανονισμός απαιτεί από τους φορείς εκμετάλλευσης (1) που διαθέτουν για πρώτη φορά προϊόντα ξυλείας στην αγορά της ΕΕ να επιδεικνύουν δέουσα επιμέλεια για την πρόληψη της διάθεσης παράνομα υλοτομημένης ξυλείας και προϊόντων τέτοιου είδους ξυλείας στην αγορά της ΕΕ.
Ο κανονισμός της ΕΕ για την ξυλεία περιέχει, στο άρθρο 3, παραπομπή στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 (όπως αναφέρεται στο τμήμα 4). Το εν λόγω άρθρο ορίζει ότι τα προϊόντα ξυλείας που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES και που συμμορφώνονται με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 θεωρούνται νόμιμα υλοτομημένα για τους σκοπούς του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι αυτό το τεκμήριο ισχύει μόνο για προϊόντα ξυλείας που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES τα οποία πράγματι συμμορφώνονται με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 και τις εκτελεστικές διατάξεις του.
Μια σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο συστημάτων είναι ότι η απαγόρευση που θεσπίστηκε με τον κανονισμό της ΕΕ για την ξυλεία αφορά τη «διάθεση στην αγορά», ενώ ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 338/97 ισχύει από το σημείο «εισαγωγής στην» ΕΕ (2). Συνεπώς, ο τελευταίος επιβάλλει υποχρέωση από τη στιγμή που η ξυλεία φθάνει στο έδαφος της ΕΕ, ενώ ο κανονισμός της ΕΕ για την ξυλεία εφαρμόζεται μετά τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία στην αγορά.
Μια άλλη διαφορά έγκειται στο πεδίο εφαρμογής της «κείμενης νομοθεσίας» του άρθρου 2 στοιχείο η) του κανονισμού της ΕΕ για την ξυλεία (όπως προαναφέρθηκε) και το πεδίο εφαρμογής της επαλήθευσης της νόμιμης απόκτησης σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 ο οποίος, στο άρθρο 4 παράγραφος 1 στοιχείο β) σημείο i) αναφέρεται στη «νομοθεσία περί προστασίας του οικείου είδους». Συνεπώς, οι έλεγχοι νομιμότητας σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ για την ξυλεία περιλαμβάνουν ορισμένα στοιχεία που υπερβαίνουν τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97.
2.   Άδειες εισαγωγής των κρατών μελών της ΕΕ και «εξακρίβωση της νόμιμης απόκτησης» από τη χώρα εξαγωγής για τα είδη του προσαρτήματος II της σύμβασης CITES
Σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 1 στοιχείο β) σημείο i) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97, άδεια εισαγωγής εκδίδεται από κράτος μέλος της ΕΕ για δείγματα που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο CITES όταν
«ο αιτών αποδεικνύει ότι τα δείγματα αποκτήθηκαν σύμφωνα με τη νομοθεσία περί προστασίας του οικείου είδους, γεγονός το οποίο, στην περίπτωση της εισαγωγής από τρίτες χώρες δειγμάτων είδους των προσαρτημάτων της σύμβασης, προϋποθέτει την προσκόμιση άδειας εξαγωγής ή πιστοποιητικών επανεξαγωγής ή αντίγραφο αυτών, που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της σύμβασης από αρμόδια αρχή της χώρας εξαγωγής ή επανεξαγωγής».
Η διάταξη αυτή υπογραμμίζει ότι η άδεια εξαγωγής από τρίτη χώρα πρέπει να εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της σύμβασης CITES έτσι ώστε να θεωρείται παραδεκτή απόδειξη νόμιμης απόκτησης από τα εισάγοντα κράτη μέλη της ΕΕ.
Σύμφωνα με το άρθρο IV παράγραφος 2 της σύμβασης CITES ως προς το εμπόριο δειγμάτων του προσαρτήματος II,
«[η] άδεια εξαγωγής χορηγείται μόνον όταν πληρούνται οι ακόλουθοι όροι:
[…] β) διαχειριστικό όργανο του κράτους εξαγωγής έχει βεβαιωθεί ότι το δείγμα δεν αποκτήθηκε κατά παράβαση τον νόμων περί προστασίας της πανίδας και χλωρίδας οι οποίοι ισχύουν στο συγκεκριμένο κράτος (….)»·
Το ψήφισμα 11.3 της διάσκεψης CITES (Αναθ. της 17ης διάσκεψης των μερών της σύμβασης) σχετικά με τη συμμόρφωση και την επιβολή προτείνει τα ακόλουθα:
«ε)
εάν η χώρα εισαγωγής έχει λόγους να πιστεύει ότι τα δείγματα του προσαρτήματος II ή III αποτελούν αντικείμενο εμπορίας κατά παράβαση των νόμων οποιασδήποτε χώρας συμμετέχει στη συναλλαγή, προβαίνει στις εξής ενέργειες:
i)
ενημερώνει αμέσως τη χώρα της οποίας η νομοθεσία πιστεύεται ότι έχει παραβιαστεί και, στο μέτρο του δυνατού, παρέχει στην εν λόγω χώρα αντίγραφα όλων των εγγράφων που αφορούν τη συναλλαγή· και

ii)
όπου είναι δυνατόν, εφαρμόζει αυστηρότερα εσωτερικά μέτρα για την εν λόγω συναλλαγή, όπως προβλέπεται στο άρθρο XIV της σύμβασης».
Σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 6 του κανονισμού αριθ. 865/2006, «[ο]ι άδειες εξαγωγής και τα πιστοποιητικά επανεξαγωγής που εκδίδονται από τρίτες χώρες γίνονται αποδεκτά μόνον εάν η αρμόδια αρχή της οικείας τρίτης χώρας βεβαιώσει, κατόπιν σχετικού αιτήματος, με ικανοποιητικές πληροφορίες ότι τα δείγματα αποκτήθηκαν σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία των οικείων ειδών».
Η 17η σύνοδος της διάσκεψης των μερών της σύμβασης CITES παρήγγειλε περαιτέρω εργασίες σχετικά με την επαλήθευση της νόμιμης απόκτησης (3). Όταν ολοκληρωθούν οι εν λόγω εργασίες, τα αποτελέσματά τους θα πρέπει να λαμβάνονται επίσης υπόψη στο πλαίσιο της παρούσας καθοδήγησης.

(1)  Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο διαθέτει στην αγορά της ΕΕ ξυλεία ή προϊόντα ξυλείας.
(2)  Άρθρο 4 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 338/97.
(3)  Αποφάσεις της 17ης διάσκεψης των μερών 17.65 έως 17.68.
  


ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
με βάση τον Ενωσιακό τελωνειακό Κώδικα

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΚΡΟΑΣΗΣ στα ΤΕΛΩΝΕΙΑ
Σύνταξη Αίτησης για Απόφαση
σε ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ
με το Μεγαλύτερο Αρχείο στην Ελλάδα
E-Mail = ggioggaras@Gmail.comΗ

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
E-Mail = ggioggaras@Gmail.com
Να σας απαντήσουμε

Ιστοσελίδες
www.bookstars.gr
ektelonistivivlia.blogspot
sxoli-ekteloniston.blogspot
gnomesmetaforas.blogspot
logotexnia-ekteloniston.blogspot

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου