Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων δελτίου TIR στο e-Τελωνείο (Μάθημα 8) 3 Ιουνίου 2015



Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων δελτίου TIR στο e-Τελωνείο (Μάθημα 8) 3 Ιουνίου 2015

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
 ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
 ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 19Η ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
 ΤΜΗΜΑ B΄
 Ταχ. Δ/νση : Καραγεώργη Σερβίας 10
Ταχ. Κωδ. : 101 84 ΑΘΗΝΑ
 Πληροφορίες : Μεταξά-Μαριάτου Ελένη
Τηλέφωνο : 210 - 3253721 FAX : 210 - 3225731 E-mail : d19diadi@otenet.gr
ΠΡΟΣ:
Κωδ. Αρχείου 210.12
Αθήνα, 24 Νοεμβρίου 2008
Αρ.Πρ. Τ. 5566 / 94 / Β0019

ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη λειτουργία του Υποσυστήματος Διαμετακόμισης TIR - πλήρης λειτουργία μηχανογραφικού συστήματος NCTS/TIR. Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων δελτίου TIR
 ΣΧΕΤ.: α) Η αριθμ. Τ.2542/75/Β0019/5-6-2002 Δ.Υ.Ο.Ο.
 β)Η αριθμ. Τ.2864/79/Β0019/4-7-2005 Δ.Υ.Ο.Ο.
 γ)Η αριθμ. Τ.1480/ 23/ Β0019/20-3-2007 Δ.Υ.Ο.Ο.

Σε συνέχεια της Τ.1480/23/Β0019/20-3-2007 Δ.Υ.Ο.Ο. με την οποία παρασχέθηκαν οδηγίες σχετικά με την εφαρμογή, εκ μέρους των τελωνείων προορισμού / εξόδου, της μηχανογράφησης του καθεστώτος TIR μέσω του NCTS, σας γνωρίζουμε ότι από 1ης Δεκεμβρίου 2008, η χώρα μας θα συμμετέχει πλέον στην πιλοτική εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως «πιλοτικό» κράτος μέλος και θα εφαρμόζεται πλήρως η μηχανογράφηση του καθεστώτος TIR μέσω του NCTS εκ μέρους όλων των τελωνείων ( αναχώρησης / εισόδου και προορισμού / εξόδου) για το καθεστώς TIR.
 Τα «πιλοτικά» αλλά και τα « συμμετέχοντα» κράτη μέλη, καθώς και η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής ή συμμετοχής στην πιλοτική άσκηση, εμφανίζονται στο
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι της παρούσας.
 Σας γνωρίζουμε επίσης ότι από 1ης Ιανουαρίου 2009, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παύει η πιλοτική άσκηση και εφαρμόζεται υποχρεωτικά από όλα τα κράτη μέλη το μηχανογραφικό σύστημα NCTS/TIR , τροποποιούνται οι σχετικές με το καθεστώς TIR διατάξεις εφαρμογής του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα (ΚΑΝ (ΕΚ) 2454/93) και αποκτούν νομική ισχύ τα μηνύματα.
 Η βάση δεδομένων του συστήματος (NCTS/TIR) πλέον θα ενημερώνεται ως προς τα δηλωθέντα από τον Διεθνή Οργανισμό (IRU) κλεμμένα ή χαμένα δελτία TIR και το σύστημα δεν θα κάνει αποδεκτά για καταχώρηση τα δελτία αυτά. Θα υπάρχει επίσης στη βάση δεδομένων του συστήματος (NCTS/TIR) o κατάλογος των αποκλεισμένων από το καθεστώς TIR χρηστών.
Διευκρινίζεται ότι η μηχανογράφηση του καθεστώτος TIR και η εφαρμογή του μηχανογραφικού συστήματος NCTS/TIR, προς το παρόν πραγματοποιείται μόνο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν συμμετέχουν δηλαδή οι χώρες ΕΖΕΣ (που συμμετέχουν στην Κοινή Διαμετακόμιση και εφαρμόζουν το NCTS) ούτε οι τρίτες χώρες, που είναι συμβαλλόμενες στη Σύμβαση TIR. Το δελτίο TIR θα συνεχίσει να προσκομίζεται στο τελωνείο, μαζί με το όχημα, συνδυασμό οχημάτων ή εμπορευματοκιβώτιο και τα εμπορεύματα, θα ελέγχεται και θεωρείται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Εφιστούμε την προσοχή σας στο γεγονός ότι το δελτίο TIR εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως δήλωση διαμετακόμισης και να αποτελεί απόδειξη ότι υφίσταται εγγύηση για τα εμπορεύματα που μεταφέρονται με την κάλυψή του. Τα ηλεκτρονικά μηνύματα καταργούν την επιστροφή του αποκόμματος του φύλλου Νο 2 του δελτίου TIR και κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις της Σύμβασης TIR, 1975 νόμος1020/80 (ΦΕΚ 32/Α/80), που κοινοποιήθηκε με την αριθμ. Τ.2000/24/4.7.1980 εγκύκλιο.
Η ηλεκτρονική υποβολή των δεδομένων δελτίου TIR, με την πλήρη εφαρμογή του μηχανογραφικού συστήματος NCTS/TIR, καθίσταται υποχρεωτική. Για λόγους προσαρμογής των οικονομικών φορέων, τα τελωνεία είναι δυνατόν να δείξουν ανοχή και να δέχονται την υποβολή των δεδομένων δελτίου TIR με μαγνητική δισκέττα μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2008.
Από 1-1-2009 δεν θα καταχωρείται κίνηση με την κάλυψη δελτίου TIR εάν δεν έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά τα δεδομένα του δελτίου TIR.
Ειδικότερα για την χρησιμοποίηση του NCTS /TIR οι χρήστες που ήδη χρησιμοποιούν το NCTS θα πρέπει να έχουν υπόψη τους:
Α) Στη Θέση 1γ Τύπος δήλωσης, καταχωρείται : TIR
Β) Στη θέση 3 έντυπα δεν καταχωρείται τίποτα
Γ) Στη θέση 50 Κύριος υπόχρεος, καταχωρείται ο κάτοχος του δελτίου TIR και αντί για ΑΦΜ καταχωρείται : Ο αριθμός μητρώου του κατόχου.
Δ)Στη θέση τύπος εγγύησης (δήλωση χρήσης και δέσμευση εγγύησης) καταχωρείται: Β-TIR και
Ε) Στη θέση έγγραφο (στα πιστοποιητικά έγγραφα) καταχωρείται ο κωδικός: 952
 Για διευκόλυνσή σας, στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ της παρούσας περιλαμβάνεται πίνακας αντιστοιχίας των θέσεων του δελτίου TIR με τις θέσεις των πεδίων του NCTS/TIR και στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ της παρούσας, περιλαμβάνονται όλα τα μηνύματα του υποσυστήματος διαμετακόμισης NCTS/TIR.
Επισημαίνεται πως κατά την εφαρμογή του NCTS/TIR, οι προθεσμίες που ισχύουν για την έρευνα είναι αυτές που προβλέπονται και για την κοινή/ κοινοτική διαμετακόμιση (NCTS).
 Από 1ης Ιανουαρίου 2009 έναρξη της διαδικασίας TIR θα γίνεται μόνο από μηχανογραφημένα τελωνεία.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ:
 1. Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων TIR
Οι κάτοχοι των δελτίων TIR και οι εκπρόσωποί τους, εκτός από το να προσκομίζουν στο τελωνείο το δελτίο TIR, τα εμπορεύματα και το όχημα, συνδυασμό οχημάτων ή εμπορευματοκιβώτιο, έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τα δεδομένα του δελτίου TIR με τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων, μέσω εφαρμογής του διαδικτύου προς το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Τελωνείων (Ο.Π.Σ.Τ.).
Τα πρόσωπα που έχουν υποχρέωση υποβολής δεδομένων δελτίου TIR και οι νόμιμα ορισμένοι αντιπρόσωποί τους οφείλουν να είναι πιστοποιημένοι από τη Γ.Γ.Π.Σ., μέσω της εγγραφής τους στο ειδικό δίκτυο TAXISnet, προκειμένου να λάβουν συγκεκριμένους κωδικούς πρόσβασης (Όνομα Χρήστη / Username, Κωδικό Πρόσβασης / Password) για την ταυτοποίησή τους. Ο συνδυασμός του ονόματος και του κωδικού χρήστη, που ταυτοποιεί συγκεκριμένο πρόσωπο, αποτελεί απόρρητο προσωπικό στοιχείο και επιτρέπεται μόνο στο ίδιο να τον διαχειρίζεται και να τον μεταβάλλει, έτσι ώστε μόνο το ίδιο ή τα πρόσωπα της επιλογής του να τον γνωρίζουν και να έχουν τη δυνατότητα χρήσης του.
Η συμπλήρωση και υποβολή των δεδομένων δελτίου TIR στο τελωνείο αναχώρησης / εισόδου πραγματοποιείται μέσω του μηνύματος ΙΕ 15 (δήλωση διαμετακόμισης).
Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ της παρούσας, περιλαμβάνει πίνακα αντιστοιχίας μεταξύ των
θέσεων του δελτίου TIR και των θέσεων στις οθόνες του συστήματος.
Ως ημερομηνία υποβολής των δεδομένων δελτίου TIR θεωρείται η ημερομηνία επιτυχούς λήψης του μηνύματος ΙΕ15, που γίνεται αυτόματα από το σύστημα με την αποστολή του μηνύματος ΙΕ28 (αποδοχή της δήλωσης), που πραγματοποιείται μετά την απόδοση αριθμού καταχώρησης (MRN) .
Η μη αποδοχή της υποβολής των δεδομένων δελτίου TIR γνωστοποιείται στο πρόσωπο που πραγματοποιεί την υποβολή με την αποστολή του μηνύματος ΙΕ16 (απόρριψη δήλωσης διαμετακόμισης) και το πρόσωπο αυτό μπορεί να προβεί στην εκ νέου υποβολή.
Εφιστούμε την προσοχή σας στις περιπτώσεις που υπάρχουν περισσότερα του ενός τελωνεία αναχώρησης ή προορισμού (προβλέπονται μέχρι 4 συνολικά). Στις περιπτώσεις αυτές, τα ενδιάμεσα τελωνεία αναχώρησης ή προορισμού εκτελούν διπλό ρόλο (ως προορισμός όλων των εμπορευμάτων και ως αναχώρηση των εμπορευμάτων που προορίζονται για το επόμενο τελωνείο), υποχρεωτικά υποβάλλονται ηλεκτρονικά εκ νέου τα δεδομένα του δελτίου TIR (για την νέα αναχώρηση) και αποδίδεται από το σύστημα νέος αριθμός καταχώρησης (MRN).
Στις περιπτώσεις επίσης, που εμπορεύματα διακινούνται από ένα σημείο της Ε.Ε. σε άλλο, μέσω τρίτων χωρών, η ηλεκτρονική υποβολή γίνεται υποχρεωτικά στο τελωνείο αναχώρησης και στο τελωνείο εισόδου (επανεισόδου των εμπορευμάτων στην Ε.Ε.), γίνεται δυο φορές και αποδίδεται διαφορετικός αριθμός καταχώρησης (MRN).
Ο κάτοχος του δελτίου TIR ή ο εκπρόσωπός του οφείλει να προσκομίσει στο τελωνείο αναχώρησης/εισόδου το εκτυπωθέν αποδεικτικό αποδοχής της ηλεκτρονικής υποβολής, το δελτίο TIR και τα λοιπά εμπορικά έγγραφα ή τελωνειακά παραστατικά που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και τα εμπορεύματα με το όχημα, συνδυασμό οχημάτων ή εμπορευματοκιβώτιο.
 2. ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ / ΕΙΣΟΔΟΥ
Μετά την αποδοχή των δεδομένων δελτίου TIR εκτυπώνεται από το σύστημα το αντίγραφο της πρώτης σελίδας της δήλωσης.
 Για την αποφυγή λαθών σκόπιμο είναι να πραγματοποιείται παραβολή των στοιχείων των δύο εντύπων (δελτίου TIR και αντιγράφου πρώτης σελίδας της δήλωσης) από τον υπάλληλο που καταχωρεί στο σύστημα NCTS/TIR.
Οποιαδήποτε διαφορά διαπιστωθεί μεταξύ των αναγραφομένων στο δελτίο TIR και του αντιγράφου της πρώτης σελίδας της δήλωσης δεν τιμωρείται, αλλά υποχρεούται ο κάτοχος ή ο εκπρόσωπός του να προβεί ενυπόγραφα σε διόρθωση του αντιγράφου της πρώτης σελίδας της δήλωσης, ώστε να συμφωνεί με το δελτίο TIR. Ως δήλωση του κατόχου θεωρείται πάντοτε το δελτίο TIR και βάσει αυτού διαπιστώνεται και βεβαιώνεται παρατυπία ή παράβαση.
Επισημαίνεται ότι η μηχανογράφηση του καθεστώτος TIR βασίζεται στο NCTS και επομένως εμφανίζονται οι οθόνες όπως στην κοινή/κοινοτική διαμετακόμιση, άρα κάποια από τα στοιχεία του Συνοδευτικού Εγγράφου Διαμετακόμισης (ΣΕΔ) ευρίσκονται όχι στο δελτίο TIR, αλλά στα συνοδευτικά έγγραφα. Π.χ. ο αποστολέας ή ο παραλήπτης δεν αναγράφεται στο δελτίο TIR, υπάρχει όμως στη διεθνή φορτωτική CMR, που συνοδεύει υποχρεωτικά το εμπόρευμα, αλλά δεν είναι τελωνειακό παραστατικό.
 Το αντίγραφο της πρώτης σελίδας του Συνοδευτικού Εγγράφου Διαμετακόμισης, μαζί με το δελτίο TIR προσκομίζεται στον αρμόδιο υπάλληλο ελεγκτή, ο οποίος προβαίνει στον έλεγχο εγκυρότητας του δελτίου TIR (ελέγχοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχουν τα έγκυρα δελτία TIR, την ημερομηνία προσκόμισης στο πρώτο τελωνείο αναχώρησης και συσχετισμό με την ημερομηνία λήξης που αναγράφεται στη θέση 1 του εξωφύλλου του δελτίου, το πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση), στον έλεγχο των εμπορευμάτων (εφόσον απαιτείται) και των προσκομιζομένων συνοδευτικών τελωνειακών ή εμπορικών εγγράφων, στον έλεγχο των δεμάτων αν δεν έχει γίνει φυσικός έλεγχος, στον εξωτερικό έλεγχο του οχήματος και στη συνέχεια μόνος του ή μέσω του αρμοδίου υπαλλήλου σφραγιστή προβαίνει στη σφράγιση του ενός ή περισσοτέρων θαλάμων φόρτωσης. Αναγράφει τον αριθμό της τεθείσας τελωνειακής σφραγίδας (μολυβδοσφραγίδας) σε όλα τα φύλλα του δελτίου TIR, συμπληρώνει τις θέσεις 18-23 του αμέσως επόμενου πράσινου φύλλου Νο 2 και θεωρεί το δελτίο θέτοντας υπογραφή και σφραγίδα με το όνομά του, σε όλες τις προβλεπόμενες θέσεις του φύλλου Νο 1 (σώμα και στέλεχος) και του φύλλου Νο2 του δελτίου TIR, σε όλες τις σελίδες.
Υπενθυμίζεται ότι η μη ύπαρξη ισχύοντος πιστοποιητικού καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση συνεπάγεται τη μη διενέργεια της συγκεκριμένης μεταφοράς με το καθεστώς TIR, εκτός και αν πρόκειται για μεταφορά βαρέων και ογκωδών εμπορευμάτων, που η μεταφορά τους πραγματοποιείται με μη σφραγιζόμενα οχήματα και επομένως δεν απαιτείται πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση.
Ως προς την προθεσμία άφιξης επισημαίνουμε ότι μπορεί να ανέρχεται στις οκτώ ημέρες, εκτός και αν υπάρχει ειδικός λόγος παρακολούθησης των εμπορευμάτων, οπότε μειώνεται ο χρόνος κατά την κρίση του ελεγκτή, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη την απόσταση -τυχόν θαλάσσιο ταξίδι, που μπορεί να μεσολαβεί - την αναγκαία ανάπαυση του οδηγού, ανά ορισμένες ώρες κ.λ.π.
 Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου καταχωρούνται στο σύστημα NCTS/TIR τα σχετικά στοιχεία.
Η δήλωση TIR οριστικοποιείται μετά από την καταχώρηση της «προθεσμίας άφιξης». Μετά την οριστικοποίηση δεν είναι δυνατή καμιά μεταβολή.
Τα απαιτούμενα μηνύματα ΙΕ01 (προς το δηλωθέν τελωνείο προορισμού) και ΙΕ29 (προς το πρόσωπο που έχει πραγματοποιήσει την ηλεκτρονική υποβολή) αποστέλλονται μετά την οριστικοποίηση της δήλωσης TIR.
Στη συνέχεια εκδίδονται τα Συνοδευτικά Έγγραφα (αντίτυπο Α για τα μηχανογραφημένα τελωνεία προορισμού και αντίτυπα Α και Β για τις περιπτώσεις μη μηχανογραφημένων τελωνείων προορισμού). Στο Συνοδευτικό Έγγραφο Διαμετακόμισης δεν τίθεται θεώρηση του τελωνείου αναχώρησης/εισόδου.
Ο καταχωρητής θέτει την στρογγυλή σφραγίδα της υπηρεσίας σε όλα τα φύλλα του δελτίου TIR και σε όλες τις θέσεις που απαιτείται, προσαρτά (καρφιτσώνει) στο αμέσως επόμενο πράσινο φύλλο Νο 2 (που έχει συμπληρώσει και θεωρήσει ο ελεγκτής) το ΣΕΔ , αποκόπτει το σώμα του φύλλου Νο1 και επιστρέφει το δελτίο TIR στον κάτοχο ή τον εκπρόσωπό του.
Το αντίγραφο της πρώτης σελίδας του ΣΕΔ προσαρτάται στο σώμα του φύλλου Νο 1 και φυλάσσεται σε ειδικό φάκελο στο τελωνείο αναχώρησης / εισόδου μέχρι την εξόφληση της πράξης TIR και στη συνέχεια υποβάλλεται ως παραστατικό, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Τα τελωνεία εισόδου ή αναχώρησης κινούν αμέσως (το αργότερο εντός επτά ημερών από τη λήξη της προθεσμίας) τη διαδικασία έρευνας κάθε φορά που δεν έχουν λάβει το μήνυμα «γνωστοποίηση άφιξης» εντός της προθεσμίας προσκόμισης του δελτίου TIR και των εμπορευμάτων στο τελωνείο προορισμού/εξόδου, ή δεν έχουν λάβει το μήνυμα «αποτελέσματα ελέγχου» εντός έξι ημερών από τη λήψη του μηνύματος «γνωστοποίηση άφιξης». Όταν δεν είναι διαθέσιμες οι πληροφορίες για την εξόφληση της πράξης μεταφοράς με δελτίο TIR, εφαρμόζεται η ίδια διαδικασία για να προσδιοριστούν οι όροι γένεσης της τελωνειακής οφειλής, να προσδιοριστεί ο οφειλέτης (να προσδιοριστεί δηλαδή αν υπάρχει και άλλος οφειλέτης πλην του κατόχου του δελτίου TIR) και να προσδιοριστούν οι τελωνειακές αρχές που είναι αρμόδιες για τον καταλογισμό.
Στις περιπτώσεις που τα τελωνεία αναχώρησης / εισόδου έχουν λάβει μόνο το μήνυμα «γνωστοποίηση άφιξης» κινούν τη διαδικασία έρευνας ζητώντας το μήνυμα «αποτελέσματα ελέγχου» με το μήνυμα ΙΕ104 από το τελωνείο προορισμού / εξόδου, το οποίο έστειλε το μήνυμα «γνωστοποίηση άφιξης».
 Εξυπακούεται ότι τα τελωνεία εισόδου ακολουθούν την ως άνω περιγραφείσα διαδικασία πλην του ελέγχου των εμπορευμάτων, ο οποίος γίνεται, σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης TIR, μόνο σε περιπτώσεις υπονοιών.
3. ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ / ΕΞΟΔΟΥ
Το αντίτυπο του Συνοδευτικού Εγγράφου Διαμετακόμισης που είναι προσαρτημένο στο πρώτο πράσινο φύλλο Νο 2, μαζί με το δελτίο TIR παρουσιάζεται στον καταχωρητή και αυτός τυπώνει από το σύστημα (με βάση το MRN) αντίγραφο της σελίδας της δήλωσης (με την ένδειξη «ΑΚΥΡΟ»).
Στη συνέχεια το δελτίο TIR και το αντίγραφο της σελίδας της δήλωσης παραδίδεται σε αρμόδιο υπάλληλο ελεγκτή, ο οποίος προβαίνει στον έλεγχο εγκυρότητας του δελτίου TIR (ελέγχοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχουν τα έγκυρα δελτία TIR, την ημερομηνία προσκόμισης στο πρώτο τελωνείο αναχώρησης και συσχετισμό με την ημερομηνία λήξης που αναγράφεται στη θέση 1 του εξωφύλλου του δελτίου, το πιστοποιητικό καταλληλότητας για τελωνειακή σφράγιση), στον εξωτερικό έλεγχο του οχήματος και στον έλεγχο της τελωνειακής σφραγίδας (μολυβδοσφραγίδας) του τελωνείου αναχώρησης / εισόδου.
Ο ελεγκτής μόλις διαπιστώνει το αλύμαντο της τελωνειακής σφραγίδας, το βεβαιώνει στο αντίγραφο της σελίδας της δήλωσης (με την ένδειξη ΑΚΥΡΟ) και η σελίδα αυτή προσκομίζεται στον καταχωρητή, ο οποίος αμέσως αποστέλλει το ηλεκτρονικό μήνυμα ΙΕ06 στο τελωνείο αναχώρησης/εισόδου.
Όταν ο ελεγκτής ολοκληρώσει τον έλεγχο των εμπορευμάτων (εφόσον απαιτείται) και των προσκομιζομένων συνοδευτικών τελωνειακών ή εμπορικών εγγράφων, τον έλεγχο των δεμάτων αν δεν έχει γίνει φυσικός έλεγχος, συμπληρώνει τις θέσεις 24-28 του πράσινου φύλλου Νο 2 του δελτίου TIR, καθώς και τις θέσεις 1 - 6 του στελέχους του ίδιου φύλλου Νο 2 και υπογράφει θέτοντας και την σφραγίδα με το ονοματεπώνυμό του στη θέση 28 του σώματος του φύλλου Νο 2 και στη θέση 6 του στελέχους του φύλλου αυτού. Στο αντίτυπο του ΣΕΔ που είναι προσαρτημένο στο φύλλο Νο 2 αναγράφει ενυπόγραφα τα αποτελέσματα ελέγχου και θέτει την στρογγυλή σφραγίδα του τελωνείου, στις προβλεπόμενες θέσεις του φύλλου Νο 2 και του αντίστοιχου στελέχους του δελτίου TIR και αποκόπτει το φύλλο Νο2.
Στη συνέχεια το φύλλο Νο 2 του δελτίου TIR, με προσαρτημένο σ΄ αυτό το αντίτυπο του ΣΕΔ προσκομίζεται (υπηρεσιακά) στον καταχωρητή, ο οποίος αποστέλλει το μήνυμα ΙΕ18 (αποτελέσματα ελέγχου), εφόσον στο δελτίο TIR (Volet 2, πράσινο φύλλο), που του προσκομίζεται, αναγράφεται το MRN (Movement Reference Number = Αριθμός αναφοράς της κίνησης) και υπάρχει συνημμένο το Συνοδευτικό Έγγραφο Διαμετακόμισης, που εκτυπώνεται από το σύστημα (NCTS/TIR) του τελωνείου αναχώρησης ή εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Συνοδευτικό αυτό Έγγραφο Διαμετακόμισης πριν την 1-1-2009 εκτυπώνεται από το σύστημα μόνο των κρατών μελών που συμμετέχουν στην άσκηση ως «πιλοτικά» κράτη.
Τα «πιλοτικά» αλλά και τα «συμμετέχοντα» κράτη μέλη, καθώς και η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής ή συμμετοχής στην πιλοτική άσκηση, εμφανίζονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι της παρούσας.
Διευκρινίζεται ότι από 1/1/2009 που θα εφαρμοστεί το Νέο Μηχανογραφικό Σύστημα Διαμετακόμισης/TIR (NCTS/TIR) πλήρως ως προς το καθεστώς TIR (αναχώρηση/είσοδο και προορισμό/ έξοδο) σε όλα τα κράτη μέλη, τίθεται σε ισχύ η νομική βάση των ηλεκτρονικών μηνυμάτων και παύει η επιστροφή του αποκόμματος του φύλλου Νο 2 από το τελωνείο προορισμού/εξόδου στο τελωνείο αναχώρησης/εισόδου.
Από 1/1/2009 το τελωνείο προορισμού/εξόδου θα φυλάσσει και θα υποβάλλει ολόκληρο το φύλλο Νο 2( μαζί με το απόκομμα) και το αντίγραφο της σελίδας της δήλωσης, καθώς και το αντίτυπο του ΣΕΔ.
 Η προβλεπόμενη διαδικασία επιστροφής του αποκόμματος συνεχίζει να ισχύει μέχρι και τα καταχωρηθέντα στο σύστημα στις 31/12/2008 δελτία TIR.
Ειδικότερα κατά την εφαρμογή του NCTS/TIR το Τελωνείο Προορισμού/ εξόδου κατά την προσκόμιση του οχήματος και των εμπορευμάτων εφόσον στο δελτίο TIR αναγράφεται MRN και συνημμένο ευρίσκεται το Συνοδευτικό Έγγραφο Διαμετακόμισης:
• Αποστέλλει το μήνυμα ΙΕ06 (γνωστοποίηση άφιξης)
• Μετά την ολοκλήρωση των συνήθων ελέγχων, αποστέλλει το μήνυμα ΙΕ18 (αποτελέσματα ελέγχου) χρησιμοποιώντας έναν από τους κωδικούς:
Κωδικός αποτελεσμάτων ελέγχου
Ερμηνεία
Α1
Ικανοποιητικά
Α2
Θεωρούνται ικανοποιητικά
Α5
Εισπράχθηκαν οι επιβαρύνσεις
Β1
Μη ικανοποιητικά

• Θεωρεί κατάλληλα το πράσινο φύλλο Νο2 (κυρίως σώμα, απόκομμα και στέλεχος), το κόβει και κρατά το κυρίως σώμα με το συνημμένο Συνοδευτικό Έγγραφο Διαμετακόμισης και το απόκομμα,
• Εφόσον το στέλεχος έχει θεωρηθεί επιστρέφει το δελτίο TIR στον κάτοχο,
• Επιστρέφει ταχυδρομικά το απόκομμα του φύλλου Νο 2 (Volet 2) στο τελωνείο εισόδου. Μετά την 1-1-2009 θα κρατάει ολόκληρο το φύλλο Νο 2 (μαζί με το απόκομμα) [Υπενθυμίζεται ότι με την αριθμ.Τ.5753/115/Β0019/21-12-2006 ΕΔΥΟ κοινοποιήθηκε κατάσταση τελωνειακών αρχών, αρμοδίων για την παραλαβή του επιστρεφόμενου αποκόμματος φύλλου Νο 2 των δελτίων TIR ].
Στις περιπτώσεις που σε ένα τελωνείο πραγματοποιείται μερική φόρτωση ή εκφόρτωση εμπορευμάτων το τελωνείο αυτό εκτελεί ταυτόχρονα δυο λειτουργίες.
Λειτουργεί αρχικά ως τελωνείο προορισμού και στη συνέχεια λειτουργεί ως τελωνείο αναχώρησης.
 Τα ενδιάμεσα τελωνεία αναχώρησης ή προορισμού θεωρούν πάντα το πράσινο φύλλο Νο 2 ως προς την άφιξη στον προορισμό των εμπορευμάτων και στη συνέχεια προσθέτουν ή διαγράφουν αντίστοιχα τα φορτωθέντα ή εκφορτωθέντα εμπορεύματα και θεωρούν το επόμενο λευκό φύλλο Νο 1 ως προς την αναχώρηση των εν λόγω εμπορευμάτων για το επόμενο τελωνείο εξόδου/ προορισμού . Στις περιπτώσεις αυτές ο κάτοχος του δελτίου TIR υποχρεούται για την εκ νέου ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων του δελτίου TIR για την αναχώρηση.
 Εξυπακούεται ότι τα τελωνεία προορισμού / εξόδου θα απαντούν υποχρεωτικά και αμέσως στα μηνύματα έρευνας που προέρχονται από τα τελωνεία αναχώρησης /εισόδου. Επισημαίνεται πως κατά την εφαρμογή του NCTS/TIR, οι προθεσμίες που ισχύουν για την έρευνα είναι αυτές που προβλέπονται και για την κοινή/ κοινοτική διαμετακόμιση (NCTS).
Εφιστούμε την προσοχή στα τελωνεία εξόδου να ακολουθούν την ως άνω περιγραφείσα διαδικασία πλην του ελέγχου των εμπορευμάτων, ο οποίος γίνεται, σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης TIR, μόνο σε περιπτώσεις υπονοιών.
4. Μη λειτουργία του συστήματος
Η μη λειτουργία του συστήματος συνεπάγεται χειρόγραφη διαδικασία σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, θέτοντας στην θέση 2 “for official use” και στο στέλεχος του δελτίου TIR την ίδια σφραγίδα, που τίθεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις και στην κοινοτική διαμετακόμιση, διαστάσεων 26 Χ59mm με κόκκινο μελάνι .
Διευκρινίζεται ότι αρχή της μηχανογράφησης είναι: ότι αρχίζει ηλεκτρονικά, τελειώνει ηλεκτρονικά.
Αυτό σημαίνει ότι αν μια κίνηση έχει αρχίσει ηλεκτρονικά σε τελωνείο αναχώρησης / εισόδου και όταν προσκομισθεί το δελτίο TIR με το ΣΕΔ, τα εμπορεύματα και το όχημα στο τελωνείο προορισμού/εξόδου δεν λειτουργεί το σύστημα θα πραγματοποιηθούν όλα χειρόγραφα και όταν λειτουργήσει το σύστημα θα καταχωρήσουμε εκ των υστέρων, ώστε να λάβει τα μηνύματα το τελωνείο αναχώρησης/εισόδου.
Αν επίσης μια κίνηση έχει αρχίσει χειρόγραφα στο τελωνείο αναχώρησης/εισόδου θα την λήξουμε χειρόγραφα στο τελωνείο προορισμού/εξόδου, αλλά θα καταχωρήσουμε (έστω και εκ των υστέρων αν κατά σύμπτωση δεν λειτουργεί το σύστημα) στο υποσύστημα διαμετακόμισης /TIR (αυτό που μέχρι σήμερα χειριζόμαστε) την λειτουργία μας ως τελωνείο προορισμού/εξόδου. Αυτό πρέπει να γίνεται απαραίτητα γιατί δημιουργείται φάκελος με τα στοιχεία των εξοφλημένων δελτίων TIR που υποβάλλεται στην εγγυοδοτική αλυσίδα, μέσω της ΟΦΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι στη χειρόγραφη διαδικασία επιστρέφεται από το τελωνείο προορισμού / εξόδου στο τελωνείο αναχώρησης/ εισόδου το απόκομμα του φύλλου Νο2.
Επισημαίνουμε ότι στις περιπτώσεις που για οποιοδήποτε τεχνικό λόγο είναι αδύνατη η παραλαβή ή αποστολή μηνυμάτων, ενώ το σύστημα γενικά λειτουργεί, το τελωνείο προορισμού / εξόδου αποστέλλει στο τελωνείο αναχώρησης/ εισόδου το απόκομμα του φύλλου Νο2.
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Ν. ΜΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
  






Στο blog που βρισκόσαστε υπάρχουν:
317 αναρτήσεις σε 20.270 προβολές σελίδων
με κανονισμούς ΕΕ, νόμους, εγκυκλίους, μελέτες,  σχόλια, βιβλία
Πίνακας προηγούμενων Μαθημάτων της Σχολής
 στην ανάρτηση της 31 Μαρτίου 2015

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου