Έλεγχος στρατιωτικής τεχνολογίας και
εξοπλισμού στις εξαγωγές (2017/C 153/01)
(Μάθημα 6) 17 Αυγούστου 2017
16.5.2017
|
EL EN
|
Επίσημη Εφημερίδα
της Ευρωπαϊκής Ένωσης
|
C 153/1
|
Δέκατη
όγδοη ετήσια έκθεση σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 2 της κοινής
θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου για τον καθορισμό κοινών κανόνων που
διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού
(2017/C
153/01)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα έκθεση
καλύπτει τις δραστηριότητες που ανέλαβαν η ΕΕ και τα κράτη μέλη της στο πλαίσιο
της εφαρμογής της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (1) το 2015 και το 2016. Όσον αφορά
τα δεδομένα για τις εξαγωγές συμβατικών όπλων, η έκθεση καλύπτει το
ημερολογιακό έτος 2015.
Επιπλέον, η έκθεση
περιέχει μη εξαντλητικές πληροφορίες σχετικά με τις μεταφορές εντός της Ένωσης
προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας, που διέπονται από την οδηγία
2009/43/ΕΚ T του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (2) για την απλούστευση των όρων και
προϋποθέσεων για τις μεταφορές προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας
εντός της Κοινότητας.
Το 2015 και το 2016 η
ΕΕ και τα κράτη μέλη της εξακολούθησαν να εφαρμόζουν την κοινή θέση
2008/944/ΚΕΠΠΑ για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των
εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού, η οποία αντικατέστησε το 2008
τον κώδικα δεοντολογίας της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων, ο οποίος ίσχυε από τον
Ιούνιο του 1998.
Το 2015, μεταξύ
άλλων, ολοκληρώθηκε η επανεξέταση της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ με την
έγκριση σχετικών συμπερασμάτων του Συμβουλίου, της 20ής Ιουλίου 2015, για
την επανεξέταση της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ σχετικά με τις εξαγωγές όπλων
και την εφαρμογή της Συνθήκης για το εμπόριο όπλων (ΣΕΟ). Τα συμπεράσματα
περιείχαν απολογισμό της προόδου που είχε επιτευχθεί και που βρισκόταν σε
εξέλιξη όσον αφορά την εφαρμογή τόσο της κοινής θέσης της ΕΕ όσο και της ΣΕΟ.
Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι συμβαλλόμενα μέρη της ΣΕΟ.
Οι παρακάτω τρίτες
χώρες έχουν επισήμως ευθυγραμμιστεί προς τα κριτήρια και τις αρχές της κοινής
θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Καναδάς, πρώην Γιουγκοσλαβική
Δημοκρατία της Μακεδονίας, Γεωργία, Ισλανδία, Μαυροβούνιο και Νορβηγία. Από το
2012 ισχύει ειδικό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ της ΕΕ και τρίτων
χωρών που ευθυγραμμίζονται με την κοινή θέση.
Η προαγωγή ουσιαστικών
ελέγχων των εθνικών εξαγωγών όπλων σε επιλεγμένες τρίτες χώρες συνεχίστηκε το
2015 και το 2016 με την έκδοση της απόφασης 2015/2309/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (3),
της 10ης Δεκεμβρίου 2015, σχετικά με την προαγωγή ουσιαστικών ελέγχων των
εξαγωγών όπλων, η οποία εξασφάλισε τη συνέχεια της απόφασης 2012/711/ΚΕΠΠΑ του
Συμβουλίου (4).
Οι προσπάθειες
προβολής της ΕΕ όσον αφορά τη ΣΕΟ ενισχύθηκαν επίσης σημαντικά, καθώς πολλές
δραστηριότητες διεξήχθησαν το 2015 και το 2016 δυνάμει της απόφασης
2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (5) με σκοπό την υποστήριξη της
οικουμενικής αποδοχής και της αποτελεσματικής εφαρμογής της ΣΕΟ. Δεδομένου ότι
ισχύς της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ λήγει τον Απρίλιο του 2017, η συνέχεια που θα
δοθεί στην απόφαση αυτή προετοιμάζεται επί του παρόντος στο επίπεδο του Συμβουλίου.
I. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΘΕΣΗΣ 2008/944/ΚΕΠΠΑ
1. Εφαρμογή της κοινής θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ
Η κοινή θέση αποτελεί
εξέλιξη του κώδικα δεοντολογίας της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων, τον οποίον
αντικατέστησε τον Δεκέμβριο του 2008. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, επέκταση των
ελέγχων στη διαμεσολάβηση, τις συναλλαγές διαμετακόμισης και τις άυλες
μεταφορές τεχνολογίας, καθώς και ενισχυμένες διαδικασίες για την προαγωγή της
σύγκλισης των εξαγωγικών πολιτικών των κρατών μελών.
Τα κράτη μέλη
εφαρμόζουν τις διατάξεις της κοινής θέσης στα εθνικά τους συστήματα ελέγχου των
εξαγωγών και πρέπει να διασφαλίζουν ότι η εθνική τους νομοθεσία ή οι
διοικητικοί τους κανόνες συμμορφώνονται προς την κοινή θέση. Η πορεία της
εφαρμογής της κοινής θέσης σε εθνικό επίπεδο απεικονίζεται στον συνημμένο
πίνακα C.
Κοινοποιήσεις
άρνησης και διαβουλεύσεις
Η κοινή θέση
προβλέπει κοινοποίηση των αρνήσεων χορήγησης άδειας και διεξαγωγή διαβουλεύσεων
σχετικά με αυτές, όταν ένα κράτος μέλος επανεξετάζει συναλλαγή που είναι
ουσιαστικά πανομοιότυπη με συναλλαγή την οποία αρνήθηκε προηγουμένως άλλο
κράτος μέλος. Ως αποτέλεσμα της επανεξέτασης της κοινής θέσης της ΕΕ, ένα νέο
σύστημα ΤΠ τέθηκε σε εφαρμογή το 2016 προκειμένου να υποστηριχτεί η εν λόγω
ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις αρνήσεις και να αποθηκευτεί η κεντρική
βάση δεδομένων της ΕΕ όσον αφορά τις αρνήσεις και τις σχετικές με αυτές
διαβουλεύσεις. Με την πάροδο του χρόνου, το νέο σύστημα αναμένεται να
εξασφαλίσει ταχύτερη και ευρύτερη ανταλλαγή πληροφοριών με όλους τους εθνικούς
φορείς που συμμετέχουν στον έλεγχο των εξαγωγών όπλων. Επιπλέον, θα υποστηρίζει
τη διαφάνεια μεταξύ των κρατών μελών έναντι συγκεκριμένων χωρών τελικού
προορισμού και τελικών χρηστών.
Ο αριθμός αρνήσεων
που κοινοποιήθηκαν το 2015 αναγράφεται στη σειρά (d) των πινακίων του
(συνημμένου στην παρούσα) πίνακα ΑΙ ανά προορισμό και ανά κατηγορία
στρατιωτικού καταλόγου. Ο αριθμός των διαβουλεύσεων που εκδίδει και λαμβάνει
έκαστο κράτος μέλος και ο αριθμός των διαβουλεύσεων ανά προορισμό αναγράφονται
στους πίνακες ΒΙ και ΒΙΙ αντιστοίχως.
2. Οδηγίες χρήσης
Οι οδηγίες χρήσης
αποτελούν βασικό εργαλείο στο οποίο συνοψίζονται οι συμφωνηθείσες
κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή των λειτουργικών διατάξεων της κοινής
θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ και για την ερμηνεία των κριτηρίων της. Αναφέρονται στο
άρθρο 13 της κοινής θέσης.
Οι οδηγίες χρήσης
εκπονήθηκαν από την ομάδα «Εξαγωγές συμβατικών όπλων» (COARM) του Συμβουλίου
και επικαιροποιούνται όταν απαιτείται. Η τελευταία φορά που επικαιροποιήθηκαν
ήταν τον Ιούλιο του 2015 ως αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης της επανεξέτασης της
κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ. Οι οδηγίες χρήσης προορίζονται πρωτίστως για τους
αρμόδιους για την έκδοση αδειών εξαγωγής, συμβάλλοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο,
ουσιαστικά και ρεαλιστικά στη σύγκλιση των πολιτικών και διαδικασιών ελέγχου
των εξαγωγών όπλων των κρατών μελών. Οι οδηγίες χρήσης είναι δημόσιο έγγραφο
διαθέσιμο στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (6).
Βέλτιστες
πρακτικές για την ερμηνεία των κριτηρίων
Οι βέλτιστες
πρακτικές για την ερμηνεία των κριτηρίων της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ έχουν
εκπονηθεί από την ομάδα COARM, αξιοποιώντας τις εθνικές βέλτιστες πρακτικές και
λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη συμβολή άλλων σχετικών φορέων, συμπεριλαμβανομένης της
κοινωνίας των πολιτών.
Σκοπός τους είναι η
επίτευξη μεγαλύτερης συνέπειας μεταξύ των κρατών μελών κατά την εφαρμογή των
κριτηρίων της κοινής θέσης. Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, μέσω του
προσδιορισμού των παραγόντων που πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν κατά την
εξέταση των αιτήσεων χορήγησης αδειών εξαγωγής. Οι βέλτιστες πρακτικές
προορίζονται για χρήση από τους αρμόδιους για τη χορήγηση αδειών και άλλους
υπαλλήλους σχετικών κρατικών υπηρεσιών και φορέων. Κατά τη διαδικασία λήψης
αποφάσεων αξιοποιείται η εμπειρογνωμοσύνη των εν λόγω υπαλλήλων σε
περιφερειακά, νομικά (π.χ. δίκαιο περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημόσιο διεθνές
δίκαιο), τεχνικά, αναπτυξιακά και στρατιωτικά ζητήματα, καθώς και σε θέματα
σχετικά με την ασφάλεια.
3. Επανεξέταση της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ
Το Συμβούλιο της ΕΕ
επανέλαβε στα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 19ης Νοεμβρίου 2012 ότι η
κοινή θέση και τα μέσα τα οποία προβλέπει εξακολουθούν να υπηρετούν δεόντως
τους στόχους που όρισε το Συμβούλιο το 2008 και να αποτελούν μια στέρεη βάση
για τον συντονισμό των πολιτικών των κρατών μελών όσον αφορά τις εξαγωγές
όπλων. Συγχρόνως, προέκυψε επίσης από την επανεξέταση ότι μπορούσε να
επιτευχθεί περαιτέρω πρόοδος στην ουσιαστική εφαρμογή της κοινής θέσης.
Για τον σκοπό αυτό,
πραγματοποιήθηκαν εργασίες στο επίπεδο της ομάδας COARM σε τομείς όπως η
τροποποίηση των οδηγιών χρήσης και η ανάπτυξη νέου συστήματος ΤΠ που
υποστηρίζει την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις αρνήσεις. Οι αναθεωρημένες
οδηγίες χρήσης εγκρίθηκαν τον Ιούλιο του 2015 και το νέο σύστημα ΤΠ
εγκαταστάθηκε πλήρως το καλοκαίρι του 2016. Τα συμπεράσματα του Συμβουλίου με
τα οποία περατώνεται η επανεξέταση της κοινής θέσης της ΕΕ εγκρίθηκαν στις
20 Ιουλίου 2015.
4. Δραστηριότητες προβολής
Στο άρθρο 11 της
κοινής θέσης καλούνται τα κράτη μέλη να «καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για
να παροτρύνουν και άλλα κράτη που εξάγουν στρατιωτική τεχνολογία ή εξοπλισμό να
εφαρμόζουν τα κριτήρια της παρούσας κοινής θέσης». Οι δραστηριότητες προβολής
τις οποίες διεξήγαγε τόσο η ΕΕ όσο και μεμονωμένα κράτη μέλη συνεχίστηκαν το
2015 και το 2016, όπως περιγράφεται στον πίνακα D που επισυνάπτεται στην
παρούσα έκθεση.
Βάσει της απόφασης
2012/711/ΚΕΠΠΑ και της απόφασης 2015/2309/ΚΕΠΠΑ, που εφαρμόζονται από το
Γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Οικονομικών και Ελέγχου Εξαγωγών (BAFA), έχουν
πραγματοποιηθεί διάφορα περιφερειακά εργαστήρια, επισκέψεις μελέτης και
επιμέρους εκδηλώσεις παροχής βοήθειας. Επιπλέον, διεξήχθησαν νέες περιφερειακές
δραστηριότητες προβολής, προσαρμοσμένα εθνικά προγράμματα βοήθειας και ad hoc
μεμονωμένα εργαστήρια βοήθειας δυνάμει της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ, για τη
στήριξη της αποτελεσματικής εφαρμογής και της οικουμενικής αποδοχής της
Συνθήκης για το εμπόριο όπλων.
5. Συνεδριάσεις πολιτικού διαλόγου
Συνεδριάσεις
πολιτικού διαλόγου για θέματα σχετικά με τον έλεγχο των εξαγωγών όπλων
διεξήχθησαν σε τακτική βάση το 2015 και το 2016 με τη Νορβηγία, τον Καναδά και
τις ΗΠΑ. Οι πολιτικοί αυτοί διάλογοι λειτούργησαν ως φόρουμ για εποικοδομητικές
συζητήσεις σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως οι πολιτικές εξαγωγών προς
συγκεκριμένους προορισμούς, τα ζητήματα συμμόρφωσης και ελέγχου και η
διαδικασία της Συνθήκης για το εμπόριο όπλων.
6. Επικαιροποίηση του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της
Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σύμφωνα με το
άρθρο 12 της κοινής θέσης, ο Κοινός Στρατιωτικός Κατάλογος της Ευρωπαϊκής
Ένωσης καλύπτει το ελάχιστο εύρος των στρατιωτικών υλικών που τα κράτη μέλη
υποχρεούνται να υποβάλουν σε εξαγωγικούς ελέγχους. Είναι πανομοιότυπος με τον
κατάλογο των συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας προϊόντων που περιλαμβάνεται
στο παράρτημα της οδηγίας 2009/43/ΕΚ, για την απλούστευση του εμπορίου
προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας εντός της Ένωσης (7).
Στις
9 Φεβρουαρίου 2015, το Συμβούλιο ενέκρινε επικαιροποιημένη έκδοση του
καταλόγου, στην οποία λαμβάνονται υπόψη οι αλλαγές που συμφωνήθηκαν στον
Κατάλογο Πολεμικού Υλικού του διακανονισμού του Wassenaar κατά τη συνεδρίαση
ολομέλειας του διακανονισμού το 2014. Η επικαιροποιημένη έκδοση του Κοινού
Στρατιωτικού Καταλόγου δημοσιεύτηκε στη συνέχεια στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C 129
της 21ης Απριλίου 2015.
7. Διαμεσολάβηση με αντικείμενο όπλα
Σύμφωνα με το άρθρο 5
της κοινής θέσης 2003/468/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, της 23ης Ιουνίου 2003 (8),
για τον έλεγχο της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα, τα κράτη μέλη έχουν
θεσπίσει ειδικές ρυθμίσεις για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη χορήγηση
και την άρνηση χορήγησης αδειών διαμεσολάβησης. Επίσης, τα κράτη μέλη που
απαιτούν από τους διαμεσολαβητές να λαμβάνουν γραπτή εξουσιοδότηση προκειμένου
να ενεργούν υπό αυτή την ιδιότητα και/ή που τηρούν μητρώο διαμεσολαβητών στις
συναλλαγές με αντικείμενο όπλα, έχουν προβλέψει ειδικές ρυθμίσεις για την
ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους εγγεγραμμένους σε μητρώο διαμεσολαβητές.
Στο συνημμένο πίνακα ΑΙΙΙ περιέχονται πληροφορίες για τις άδειες διαμεσολάβησης
τις οποίες χορηγούν ή αρνούνται τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Στο συνημμένο πίνακα
C περιέχονται λεπτομερείς πληροφορίες για την εφαρμογή, σε εθνικό επίπεδο, της
κοινής θέσης 2003/468/ΚΕΠΠΑ.
8. Διάλογος με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τις ΜΚΟ
Ο διάλογος με το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με θέματα ελέγχου των εξαγωγών όπλων
πραγματοποιείται συνήθως ετησίως με ακρόαση αξιωματούχου της Ευρωπαϊκής
Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης. Το 2015 και το 2016 η ΕΥΕΔ πραγματοποίησε επίσης
τακτικές επαφές με βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για θέματα σχετικά με
τη Συνθήκη για το εμπόριο όπλων και απάντησε σε σημαντικό αριθμό
κοινοβουλευτικών ερωτήσεων σχετικών με τα θέματα εξαγωγών όπλων.
Σύμφωνα με την
ισχύουσα πρακτική, την περίοδο 2015-2016 οργανώθηκαν σε εξαμηνιαία βάση
συνεδριάσεις της ομάδας COARM με μη κυβερνητικές οργανώσεις.
II. ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΟΠΛΩΝ (ΣΕΟ)
1. Συμμετοχή στη διαδικασία προετοιμασίας της ΣΕΟ και στην
πρώτη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών
Με σκοπό την
προετοιμασία των αποφάσεων που επρόκειτο να ληφθούν από την πρώτη διάσκεψη των
συμβαλλόμενων κρατών, η προπαρασκευαστική διαδικασία της ΣΕΟ εκτυλίχθηκε το
2014 και το 2015 υπό την προεδρία του πρέσβη του Μεξικού κ. Jorge Lomónaco. Η
ΕΕ και τα κράτη μέλη της συμμετείχαν ενεργά σε αυτήν την προπαρασκευαστική
διαδικασία κυρίως με δύο κράτη μέλη που ενήργησαν ως διαμεσολαβητές (η Γαλλία
για θέματα γραμματείας και η Σουηδία για τα υποδείγματα υποβολής εκθέσεων) και
δύο άλλα κράτη μέλη, την Αυστρία και τη Γερμανία, τα οποία διοργάνωσαν
συνεδριάσεις της προπαρασκευαστικής διαδικασίας (τον Νοέμβριο του 2014 στο
Βερολίνο και τον Απρίλιο του 2015 στη Βιέννη). Η Αυστρία και η Γερμανία
συμμετείχαν επίσης στην ομάδα «Φίλοι της Προεδρίας» που υποστήριξε τη
μεξικανική Προεδρία καθ’ όλη τη διάρκεια της προπαρασκευαστικής διαδικασίας.
Η ΕΕ και τα κράτη
μέλη της συμμετείχαν ενεργά στην πρώτη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών
(Κανκούν, Μεξικό, 24-27 Αυγούστου 2015) και χαιρέτισαν τη θετική και
ουσιαστική έκβασή της, δεδομένου ότι η διάσκεψη θέσπισε στερεά θεμέλια για τη
Συνθήκη, ιδίως χάρη στη λήψη αποφάσεων για την έδρα και το μέγεθος της
γραμματείας της ΣΕΟ, τον εσωτερικό της κανονισμό και τους δημοσιονομικούς
κανόνες. Σε συνέχεια της απόφασης που έλαβε η πρώτη διάσκεψη για τη σύσταση
επιτροπής διαχείρισης, η Τσεχική Δημοκρατία και η Γαλλία ορίστηκαν μέλη της εν
λόγω επιτροπής.
Η ΕΕ και τα κράτη
μέλη της συμμετείχαν επίσης ενεργά στη δεύτερη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών
(Γενεύη, 22-26 Αυγούστου 2016) και εξέφρασαν ικανοποίηση για τα
αποτελέσματά της, ιδίως όσον αφορά τον διορισμό του μόνιμου επικεφαλής της
γραμματείας της ΣΕΟ (κ. Dumisani Dladla από τη Νότια Αφρική), την ολοκλήρωση
των εργασιών σχετικά με τα υποδείγματα υποβολής εκθέσεων καθώς και τη σύσταση
του εθελοντικού καταπιστευματικού ταμείου και τριών ομάδων εργασίας: για τη
διαφάνεια και την υποβολή εκθέσεων, την εφαρμογή και την οικουμενικότητα.
2. Το πρόγραμμα της ΕΕ για υποστήριξη της εφαρμογής
δυνάμει της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ
Σε συνέχεια της
έναρξης ισχύος της τον Δεκέμβριο του 2014 και με 90 συμβαλλόμενα κράτη μέχρι
σήμερα, η ΣΕΟ αντιμετωπίζει επί του παρόντος τις προκλήσεις της οικουμενικής
αποδοχής και της αποτελεσματικής εφαρμογής της από τα συμβαλλόμενα κράτη.
Για να συμβάλει στην
αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η ΕΕ ενέκρινε τον Δεκέμβριο του 2013 με την
απόφαση 2013/768/ΚΕΠΠΑ ένα φιλόδοξο και συγκεκριμένο πρόγραμμα υποστήριξης της
εφαρμογής για τρίτες χώρες. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε από το Γερμανικό
Ομοσπονδιακό Γραφείο Οικονομικών και Ελέγχου Εξαγωγών (BAFA) με τη
συγχρηματοδότηση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Βοήθησε συνολικά
15 τρίτες χώρες, κατόπιν αιτήματός τους, στην ενίσχυση των οικείων τους
συστημάτων μεταβίβασης όπλων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Συνθήκης.
Λεπτομέρειες σχετικά με τις δραστηριότητες που διεξήχθησαν στο πλαίσιο του
προγράμματος της ΕΕ το 2015 και το 2016 περιλαμβάνονται στον συνημμένο πίνακα
Δ.
Επί του παρόντος
δίδεται συνέχεια στην απόφαση 2013/768/ΚΕΠΠΑ, καθώς σύντομα θα εκδοθεί νέα
απόφαση του Συμβουλίου.
ΙΙΙ. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ
COARM ΣΤΟ ΕΓΓΥΣ ΜΕΛΛΟΝ
Με τη θέσπιση της
νομικά δεσμευτικής κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ, καθορίστηκαν τα βασικά στοιχεία
της κοινής προσέγγισης για τον έλεγχο των εξαγωγών συμβατικών όπλων από τα
κράτη μέλη. Παρά την πρόοδο που σήμανε η έγκριση της κοινής θέσης, πρέπει ακόμα
να γίνουν πολλά, ιδίως στο επίπεδο εφαρμογής της κοινής θέσης όπως διαπιστώθηκε
από την επανεξέταση της. Οι ακόλουθες κατευθυντήριες γραμμές προτεραιότητας
ισχύουν επομένως για το εγγύς μέλλον:
1.
|
συνέχιση και ενδεχομένως
επέκταση της ανταλλαγής μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ κατάλληλων πληροφοριών
για τις πολιτικές εξαγωγών όπλων προς συγκεκριμένους προορισμούς·
|
2.
|
αξιολόγηση της εγκατάστασης της
νέας πλατφόρμας ΤΠ που υποστηρίζει τον μηχανισμό κοινοποίησης αρνήσεων και
διαβούλευσης, και εφαρμογή βελτιώσεων κατά περίπτωση·
|
3.
|
εξασφάλιση ότι τα κράτη μέλη
που δεν το έχουν πράξει ακόμη θα θεσπίσουν ενδεδειγμένους εθνικούς
νομοθετικούς ή διοικητικούς κανόνες για να εφαρμόσουν πλήρως:
|
4.
|
περαιτέρω υποστήριξη της
αποτελεσματικής εφαρμογής και της οικουμενικής αποδοχής της Συνθήκης για το
εμπόριο όπλων, ιδίως μέσω της συνέχισης του προγράμματος της ΕΕ για
υποστήριξη της εφαρμογής που δρομολογήθηκε με την απόφαση 2013/768/ΚΕΠΠΑ·
|
5.
|
περαιτέρω ανάπτυξη των
ανταλλαγών πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών με τρίτες χώρες που
ευθυγραμμίζονται με την κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ·
|
6.
|
συνεχής παρότρυνση προς άλλα
κράτη που εξάγουν όπλα ώστε να εφαρμόσουν τα κριτήρια της κοινής θέσης·
|
7.
|
συνέχιση του διαλόγου με το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και περαιτέρω ανάπτυξη επαφών με την κοινωνία των
πολιτών και τη βιομηχανία·
|
8.
|
εξασφάλιση της έγκαιρης
οριστικής διατύπωσης και της δημοσίευσης της 19ης ετήσιας έκθεσης της ΕΕ για
τις εξαγωγές όπλων.
|
Σύντομες
περιγραφές των κατηγοριών του κοινού στρατιωτικού καταλόγου της ΕΕ (9)
ML1
|
Λειόκαννα όπλα, διαμετρήματος
κάτω των 20 mm, άλλα όπλα και αυτόματα όπλα διαμετρήματος 12,7 mm
(μισής ίντσας) και κάτω, και τα παρελκόμενά τους, και συστατικά μέρη
σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML2
|
Λειόκαννα όπλα, διαμετρήματος
20 mm και άνω, άλλα όπλα ή εξοπλισμός διαμετρήματος άνω των 12,7 mm
(μισής ίντσας), εκτοξευτήρες και παρελκόμενα, και συστατικά μέρη σχεδιασμένα
ειδικά γι’ αυτά
|
ML3
|
Πυρομαχικά και αναφλεκτικές
διατάξεις και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML4
|
Βόμβες, τορπίλες, ρουκέτες,
πύραυλοι, άλλες εκρηκτικές συσκευές και γομώσεις και συναφής εξοπλισμός και
παρελκόμενα, και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML5
|
Έλεγχος πυρός και συναφής
εξοπλισμός συναγερμού και προειδοποίησης και σχετικά συστήματα, και
εξοπλισμός δοκιμής, ευθυγράμμισης και αντιμέτρων, ειδικά σχεδιασμένα για
στρατιωτική χρήση, και συστατικά μέρη και εξαρτήματα σχεδιασμένα ειδικά γι’
αυτά
|
ML6
|
Οχήματα εδάφους και συστατικά
τους μέρη
|
ML7
|
Χημικοί ή βιολογικοί τοξικοί
παράγοντες, «παράγοντες ελέγχου ταραχών», ραδιενεργά υλικά, συναφής
εξοπλισμός, συστατικά, και υλικά
|
ML8
|
«Ενεργειακά υλικά» και συναφείς
ουσίες
|
ML9
|
Πολεμικά πλοία (επιφανείας ή
υποβρύχια), ειδικός ναυτικός εξοπλισμός, εξαρτήματα, συστατικά μέρη τους και
άλλα σκάφη επιφανείας
|
ML10
|
«Αεροσκάφη», «οχήματα
ελαφρύτερα του αέρα», «μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα», αεροκινητήρες και
εξοπλισμός «αεροσκαφών», συναφής εξοπλισμός και συστατικά μέρη, ειδικά
σχεδιασμένα ή τροποποιημένα για στρατιωτική χρήση
|
ML11
|
Ηλεκτρονικός εξοπλισμός,
«αεροσκάφη» και συστατικά μέρη που δεν προσδιορίζονται σε άλλο μέρος του
Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου
|
ML12
|
Οπλικά συστήματα κινητικής
ενέργειας υψηλής ταχύτητας και συναφής εξοπλισμός και συστατικά μέρη
σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML13
|
Εξοπλισμός θωράκισης ή
προστατευτικός εξοπλισμός, κατασκευές και συστατικά μέρη
|
ML14
|
«Ειδικός εξοπλισμός για
στρατιωτική εκπαίδευση» ή προσομοίωση στρατιωτικών σεναρίων, προσομοιωτές
ειδικά σχεδιασμένοι για την εκπαίδευση στη χρήση οποιουδήποτε πυροβόλου όπλου
ή όπλου προσδιοριζόμενου στα σημεία ML1 ή ML2, και συστατικά μέρη και
εξαρτήματα σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML15
|
Εξοπλισμός παραγωγής και
επεξεργασίας εικόνας ή αντιμέτρων, ειδικά σχεδιασμένος για στρατιωτική χρήση
και ειδικά σχεδιασμένα συστατικά μέρη και εξαρτήματά του
|
ML16
|
Σφυρήλατα, χυτά και άλλα
ακατέργαστα προϊόντα ειδικά σχεδιασμένα για υλικά που προσδιορίζονται στα
σημεία ML1 έως ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 ή ML19.
|
ML17
|
Ποικίλος εξοπλισμός, υλικά και
«βιβλιοθήκες» και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML18
|
Εξοπλισμός «παραγωγής» και
συστατικά του μέρη
|
ML19
|
Οπλικά συστήματα κατευθυνόμενης
ενέργειας (DEW), συναφής εξοπλισμός ή εξοπλισμός αντιμέτρων και υποδείγματα
δοκιμών και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
|
ML20
|
Κρυογόνος και «υπεραγώγιμος»
εξοπλισμός και ειδικά σχεδιασμένα συστατικά μέρη και εξαρτήματα αυτών
|
ML21
|
«Λογισμικό»
|
ML22
|
«Τεχνολογία»
|
(6) https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/8465/arms-export-control_en
(7) Βλέπε υποσημείωση 2.
(9) Η πλήρης περιγραφή των κατηγοριών που ενέκρινε
το Συμβούλιο στις 9 Φεβρουαρίου 2015 (ΚΕΠΠΑ 2015/C 129/01) διατίθεται στη
διεύθυνση:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A52015XG0421%2805%29
ANNEX
The attached tables contain the following information:
A.I
|
TABLES SETTING OUT EXPORTS AND LICENCE REFUSALS PER DESTINATION, PER
REGION AND WORLD WIDE
|
A.II
|
TABLE SHOWING EXPORTS TO UNITED NATIONS-MANDATED OR OTHER INTERNATIONAL
MISSIONS IN 2015
|
A.III
|
TABLE PROVIDING INFORMATION ON BROKERING LICENCES GRANTED AND DENIED PER
MEMBER STATE
|
B.I
|
TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS INITIATED AND TOTAL NUMBER OF
CONSULTATIONS RECEIVED BY EACH MEMBER STATE IN 2015
|
B.II
|
TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS FOR EACH DESTINATION
CONCERNED IN 2015
|
C.
|
INFORMATION ON NATIONAL IMPLEMENTATION OF COMMON POSITION 2003/468/CFSP
ON THE CONTROL OF ARMS BROKERING AND COMMON POSITION 2008/944/CFSP DEFINING
COMMON RULES FOR THE CONTROL OF EXPORTS OF MILITARY TECHNOLOGY AND EQUIPMENT
|
D.
|
TABLE OF EU OUTREACH ACTIVITIES
|
E.
|
TABLE SHOWING INTERNET ADDRESSES FOR NATIONAL REPORTS ON ARMS EXPORTS
|
TABLE A I
Figures of Table A.I are broken down per Member State, and where possible
per EU Common Military List category where (a) = number of licences issued; (b)
= value of licences issued in euros; (c) = value of arms exports in euros (if
available). (1)
Total EU licence refusals to each destination, region and worldwide are
provided, broken down by EU Common Military List category; (d) = number of
licence refusals (small discrepancies may appear between breakdowns and totals
due to refusals concerning more than one ML item or refusals for items other
than those appearing in the ML (2)); (e) =
criteria numbers on which refusals are based (the approximate number of times
each criterion is invoked is indicated in brackets).
NB:
Statistics are compiled differently by each Member State: no uniform
standard is used. Consequently, owing to current procedures regarding arms
export reporting or data protection legislation, not all countries have been
able to submit the same information (3):
—
|
The EU User’s Guide stipulates that just the value of actual exports to
each destination needs only to be provided where it is available. With regard
to actual exports authorised by EU Member States (row c), it is important to
note that Belgium, Germany, Greece, Ireland and the United Kingdom do not
provide these data while France and Italy have reported total values only. No
aggregation is therefore reported at the EU level.
|
—
|
With regard to the use of global and general licences notably applied to
intra-EU transfers pursuant to Directive 2009/43/EC, it is important to note
that the actual value of arms transfers and exports under global and general
licences is generally reported by EU Member States. This is however dependant
on the Member States' ability to report on actual values (row c) as described
above and to possible additional national specificities as explained in
footnote no3.
|
—
|
Data are reported in Euros and accordingly converted from national
currencies for Member States not having the Euro as national currency. Please
bear in mind the possible exchange rate fluctuations between the data
collection at national level, the date of reporting to the EU level and the
date of consultation of the data.
|
It is important to bear in mind that exports to destinations subject to EU
arms embargoes comply with the terms, conditions and possible exceptions set
out in the decisions imposing such embargoes. The full list and details of
embargoes are available at:
http://eeas.europa.eu/cfsp/sanctions/docs/measures_en.pdf.
Exports to UN mandated or other international missions are further reported
in table AII.
TABLES SETTING OUT EXPORTS AND REFUSALS PER
DESTINATION, PER REGION AND WORLDWIDE
EXPORTS AND REFUSALS PER DESTINATION
|
11
|
EXPORTS AND REFUSALS PER REGION:
North Africa
(Algeria,
Libya, Morocco, Tunisia)
|
379
|
Sub-Saharan Africa
(Angola,
Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Cape Verde, Central African
Republic, Chad, Comoros, Congo (Republic of), Congo (Democratic Republic of),
Djibouti, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea,
Guinea-Bissau, Ivory Coast, Kenya, Lesotho, Liberia, Madagascar, Malawi,
Mali, Mauritania, Mauritius, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Sao
Tome and Principe, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, Somalia, South Africa,
Sudan, South Sudan, Swaziland, Tanzania, Togo, Uganda, Zambia, Zimbabwe)
|
384
|
North America
(Canada,
United States)
|
391
|
Central America and the Caribbean
(Antigua
and Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Costa Rica, Cuba, Dominica, Dominican
Republic, El Salvador, Grenada, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamaica, Mexico,
Nicaragua, Panama, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and
Grenadines, Trinidad and Tobago)
|
397
|
South America
(Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia,
Ecuador, Guyana, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay, Venezuela)
|
402
|
Central Asia
(Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan,
Uzbekistan)
|
408
|
North East Asia
(China (Mainland), China (Hong Kong), China (Macao),
Korea (Democratic People’s Rep. of), Korea (Republic of), Japan, Mongolia,
Taiwan)
|
412
|
South East Asia
(Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia,
Myanmar, Philippines, Singapore, Thailand, Timor Leste, Vietnam)
|
418
|
South Asia
(Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, Maldives,
Nepal, Pakistan, Sri Lanka)
|
424
|
European Union
(Austria, Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech
Republic, Denmark; Denmark (Greenland), Denmark (Faeroes),Estonia, Finland,
France, France (French Polynesia), France (Mayotte), France (New Caledonia),
Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg,
Malta, Netherlands, Netherlands (Aruba),Netherlands (Netherlands Antilles),
Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, United Kingdom,
United Kingdom (Bermuda), United Kingdom (Cayman Islands), United Kingdom
(Channel Islands),United Kingdom (Gibraltar), United Kingdom (St Helena),
United Kingdom (Turcs and Caicos Islands)
|
430
|
Other European Countries
(Albania, Andorra, Armenia, Azerbaijan, Belarus,
Bosnia and Herzegovina, Georgia, Holy See, Iceland, Liechtenstein, Former
Yugoslav Republic of Macedonia, Kosovo (under UNSCR 1244/99); Republic of
Moldova, Monaco, Montenegro, Norway, Russian Federation, Serbia, St Marino,
Switzerland, Turkey, Ukraine)
|
437
|
Middle East
(Bahrain,
Egypt, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lebanon, Oman, Palestinian
controlled territories, Qatar, Saudi Arabia, Syria, United Arab Emirates,
Yemen)
|
443
|
Oceania
(Australia, Fiji, Kiribati, Marshall Islands,
Micronesia (Fed. States of), Nauru, New Zealand, Palau, Papua New Guinea,
Samoa, Solomon Islands, Tonga, Tuvalu, Vanuatu)
|
450
|
EXPOR
TS
AND REFUSALS WORLDWIDE
|
455
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου