Νέα οδηγία για τους φόρους κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και
τα αλκοολούχα ποτά Οδηγία 1151?2020
(Μάθημα 3d)
7 Αυγούστου 2020
5.8.2020 |
EL |
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης |
L 256/1 |
ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2020/1151
ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 29ης Ιουλίου 2020
σχετικά με την
τροποποίηση της οδηγίας 92/83/ΕΟΚ για την εναρμόνιση των διαρθρώσεων των
ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της
Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδίως το άρθρο 113,
Έχοντας υπόψη την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
Κατόπιν διαβίβασης του σχεδίου νομοθετικής πράξης στα
εθνικά κοινοβούλια,
Έχοντας υπόψη τη γνώμη του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου (1),
Έχοντας υπόψη τη γνώμη της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και
Κοινωνικής Επιτροπής (2),
Αποφασίζοντας σύμφωνα με ειδική νομοθετική διαδικασία,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1) |
Ορισμένες διατάξεις της οδηγίας 92/83/ΕΟΚ του
Συμβουλίου (3) είναι παρωχημένες και ασαφείς και οδηγούν σε
αδικαιολόγητα επαχθείς διοικητικές διαδικασίες τόσο για τις φορολογικές
διοικήσεις όσο και για τους οικονομικούς φορείς. Σε ό,τι αφορά τους
οικονομικούς φορείς, το κόστος συμμόρφωσης με τις εν λόγω διαδικασίες έχει ως
αποτέλεσμα τον περιορισμό της συμμετοχής των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων
στο εμπόριο της αλκοόλης και των αλκοολούχων ποτών στην εσωτερική αγορά.
Επιπλέον, είναι ανάγκη να επικαιροποιηθούν οι παραπομπές στην ενωσιακή
νομοθεσία που δεν ισχύει πλέον. |
(2) |
Για να διασφαλιστεί η ομοιόμορφη εφαρμογή των
προϋποθέσεων για τον καθορισμό του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη μπίρα, είναι
αναγκαίο να θεσπιστούν προϋποθέσεις για τη μέτρηση των βαθμών Plato.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη μέτρηση των βαθμών Plato για τη μπίρα που έχει
υποστεί γλύκανση ή αρωματισμό, είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι τα
συστατικά της μπίρας που έχουν προστεθεί μετά τη ζύμωση πρέπει να λαμβάνονται
επίσης υπόψη για τη μέτρηση των βαθμών Plato. Λόγω των πρακτικών δυσκολιών
που συνδέονται με την ταυτοποίηση και τη μέτρηση του ξηρού εκχυλίσματος του
αρχικού ζυθογλεύκους του τελικού προϊόντος, η διευκρίνιση αυτή είναι
απαραίτητη και αιτιολογείται από την ανάγκη καθορισμού εναρμονισμένης
προσέγγισης η οποία θα διασφαλίζει την ορθή και απλή εφαρμογή των εν λόγω
κανόνων από τα υπόχρεα στον φόρο πρόσωπα και τις φορολογικές διοικήσεις,
καθώς και την αποτελεσματικότητα των φορολογικών ελέγχων έναντι των κινδύνων
φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης. |
(3) |
Για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση σε μία
εναρμονισμένη μεθοδολογία για τη μέτρηση των βαθμών Plato της μπίρας, είναι
σκόπιμο να επιτραπεί στα κράτη μέλη που, στις 29 Ιουλίου 2020, δεν λαμβάνουν
υπόψη τα συστατικά της μπίρας που έχουν προστεθεί μετά τη ζύμωση για τους
σκοπούς της μέτρησης των βαθμών Plato να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη
μεθοδολογία που εφαρμόζεται επί του παρόντος για μια μεταβατική περίοδο. |
(4) |
Ο αλκοολικός τίτλος της μπίρας στην οποία μπορούν να
εφαρμοστούν μειωμένοι συντελεστές για τη μπίρα χαμηλού αλκοολικού τίτλου
είναι γενικά πολύ χαμηλός για να παρέχει απτά κίνητρα στους ζυθοποιούς να
καινοτομούν και να δημιουργούν νέα προϊόντα χαμηλού αλκοολικού τίτλου. Για να
ενθαρρυνθεί η παραγωγή μπίρας χαμηλού αλκοολικού τίτλου, θα πρέπει να αυξηθεί
το όριο για τους συντελεστές χαμηλού αλκοολικού τίτλου. |
(5) |
Τα κράτη μέλη δύνανται να εφαρμόζουν μειωμένους
συντελεστές στη μπίρα και την αιθυλική αλκοόλη που παράγονται σε μικρές
ποσότητες από ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς. Για να αποφευχθεί η
διαφορετική μεταχείριση των αλκοολούχων ποτών σε σχέση με τη μπίρα και την
αιθυλική αλκοόλη, τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να έχουν την αρμοδιότητα να
εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές σε άλλα αλκοολούχα ποτά που παράγονται σε
μικρές ποσότητες από ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς. Τα κράτη μέλη θα πρέπει
να μπορούν να περιορίζουν την εφαρμογή μειωμένων συντελεστών στα ενδιάμεσα
προϊόντα και στα άλλα παρασκευαζόμενα με ζύμωση ποτά, λαμβάνοντας υπόψη
διάφορα κριτήρια, όπως ο αλκοολικός τίτλος του τελικού προϊόντος ή η ποσότητα
και το είδος των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του. |
(6) |
Για να διευκολυνθεί η αναγνώριση του καθεστώτος τους
ως ανεξάρτητων μικρών παραγωγών σε όλα τα κράτη μέλη, για τους σκοπούς της
εφαρμογής των μειωμένων συντελεστών των ειδικών φόρων κατανάλωσης, θα πρέπει
να ανατεθούν στην Επιτροπή εκτελεστικές αρμοδιότητες όσον αφορά την κατάρτιση
του εντύπου ενιαίου πιστοποιητικού που θα βεβαιώνει την ετήσια παραγωγή του
ανεξάρτητου μικρού παραγωγού και τη συμμόρφωσή του με τα κριτήρια που
θεσπίζονται στην οδηγία 92/83/ΕΟΚ. Οι εν λόγω αρμοδιότητες θα πρέπει να
ασκούνται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (4). Παρότι η πιστοποίηση των ανεξάρτητων μικρών παραγωγών από
το κράτος μέλος στο οποίο είναι εγκατεστημένοι είναι επιθυμητή, είναι σκόπιμο
να μειωθεί η διοικητική επιβάρυνση επιτρέποντας την αυτοπιστοποίηση από τους
ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς. Το κράτος μέλος στο οποίο είναι
εγκατεστημένος ο ανεξάρτητος μικρός παραγωγός θα πρέπει να υποχρεούται να
καθορίσει προϋποθέσεις για τη διασφάλιση της ορθής και απλής εφαρμογής των εν
λόγω διατάξεων και για την πρόληψη φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης.
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόζουν τους μειωμένους συντελεστές ειδικού
φόρου κατανάλωσης με βάση το πιστοποιητικό που εκδίδεται από άλλα κράτη μέλη,
εκτός αν συντρέχουν δεόντως δικαιολογημένες περιστάσεις, για παράδειγμα ο
κίνδυνος φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης. Τα κράτη μέλη που
εφαρμόζουν υψηλότερα όρια για τους μικρούς παραγωγούς θα πρέπει να εφαρμόζουν
τα ίδια κατώτατα όρια για τους παραγωγούς από άλλα κράτη μέλη. |
(7) |
Λαμβάνοντας υπόψη την ειδική κατάσταση του
αμπελοοινικού τομέα στη Δημοκρατία της Μάλτας, το εν λόγω κράτος μέλος θα
πρέπει να μπορεί να εφαρμόζει υψηλότερο κατώτατο όριο σε συνάρτηση με τον
μηχανισμό των μειωμένων συντελεστών που προβλέπεται στην παρούσα οδηγία για
τους ανεξάρτητους μικρούς οινοπαραγωγούς. |
(8) |
Θα πρέπει να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να
εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή στην αιθυλική αλκοόλη που παράγεται σε
αποστακτήρια οπωροκαλλιεργητών από φρούτα (όπως μήλα, αχλάδια, στέμφυλα
σταφυλής και μικρούς σαρκώδεις καρπούς). |
(9) |
Στην περίπτωση της μπίρας, του κρασιού και των
λοιπών παρασκευαζόμενων με ζύμωση ποτών, η οδηγία 92/83/ΕΟΚ επιτρέπει στα
κράτη μέλη να απαλλάσσουν από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης τα προϊόντα
οικιακής παρασκευής και δεν παράγονται για εμπορικούς σκοπούς. Ωστόσο, η
οδηγία 92/83/ΕΟΚ δεν επιτρέπει ανάλογη προαιρετική απαλλαγή για την αιθυλική
αλκοόλη η οποία παράγεται από φρούτα (όπως μήλα, αχλάδια, στέμφυλα σταφυλής
και μικρούς σαρκώδεις καρπούς) για ιδιωτική κατανάλωση. Καθώς αρκετά κράτη
μέλη έχουν μια μακρά παράδοση παρασκευής τέτοιων προϊόντων, τα κράτη μέλη θα
πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ή
απαλλαγές για τα προϊόντα αιθυλικής αλκοόλης περιφερειακού και παραδοσιακού
χαρακτήρα, τα οποία δεν παράγονται για εμπορικούς σκοπούς. Συνεπώς είναι
εύλογο να παρέχεται η δυνατότητα τα κράτη μέλη να μπορούν, υπό αυστηρές
προϋποθέσεις, να απαλλάσσουν από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης ή να εφαρμόζουν
μειωμένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης σε περιορισμένο όγκο
αποσταγμάτων φρούτων παραγόμενων από φρούτα (όπως μήλα, αχλάδια, στέμφυλα
σταφυλής και μικρούς σαρκώδεις καρπούς) που ανήκουν, καλλιεργούνται και
παρέχονται από ιδιώτη παραγωγό από χωράφι το οποίο έχει στην κυριότητά του.
Τα κράτη μέλη που εφαρμόζουν τέτοιους μειωμένους συντελεστές ή τέτοιες
απαλλαγές θα πρέπει να απαιτείται να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα για την
πρόληψη φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης. Τα εν λόγω μέτρα θα πρέπει
να καλύπτουν, για παράδειγμα, την καταγραφή των ιδιωτών που παράγουν τέτοια
ποτά, την καταγραφή των συσκευών απόσταξης συμπεριλαμβανομένου του μεγέθους
και της τοποθεσίας τους, την υποβολή στοιχείων σχετικά με τον όγκο παραγωγής
και άλλα μέτρα ελέγχου που διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τις προϋποθέσεις για
την εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ή απαλλαγών. Τα εν λόγω κράτη μέλη θα
πρέπει επίσης να εφαρμόζουν κατάλληλες απαιτήσεις και διαδικασίες προκειμένου
να διασφαλίζουν τον έλεγχο της παραγωγής και της κατανάλωσης, καθώς και την
πρόληψη διασυνοριακών επιπτώσεων και πωλήσεων. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης
να θεσπίζουν κανόνες για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παράβασης των
σχετικών εθνικών διατάξεων και να διασφαλίζουν την επιβολή των εν λόγω
κυρώσεων. Παρότι η επιλογή των κυρώσεων εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια
των κρατών μελών, οι προβλεπόμενες κυρώσεις θα πρέπει να είναι
αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. |
(10) |
Δεδομένου ότι οι μειωμένοι συντελεστές ή απαλλαγές
από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των ποτών οικιακής παρασκευής δεν θα
πρέπει να εφαρμόζονται από τα κράτη μέλη επιπλέον των μειωμένων συντελεστών
επί της αιθυλικής αλκοόλης που παράγεται από αποστακτήρια μικρών
οπωροκαλλιεργητών και δεδομένων των συγκεκριμένων παραδόσεων της χώρας και
των σχετικών ρυθμίσεων αναφορικά με τα αποστακτήρια μικρών οπωροκαλλιεργητών
στη Δημοκρατία της Βουλγαρίας, άπαξ και το εν λόγω κράτος μέλος ασκήσει τη
δυνατότητα που παρέχεται αναφορικά με τα αποστάγματα φρούτων που παράγονται
για οικιακή χρήση οπωροκαλλιεργητών σε αποστακτήρια μικρών οπωροκαλλιεργητών,
η εν λόγω δυνατότητα θα πρέπει να συνεχίσει να εφαρμόζεται στη Δημοκρατία της
Βουλγαρίας έναντι οποιασδήποτε άλλης δυνατότητας εφαρμογής μειωμένων
συντελεστών ή απαλλαγών. |
(11) |
Είναι σκόπιμο να επικαιροποιηθούν οι παραπομπές
στους κωδικούς της συνδυασμένης ονοματολογίας που χρησιμοποιούνται για την
περιγραφή των αλκοολούχων προϊόντων. |
(12) |
Θα πρέπει να επιτρέπεται στα κράτη μέλη, υπό
ορισμένες προϋποθέσεις, να απαλλάσσουν από τον εναρμονισμένο ειδικό φόρο
κατανάλωσης τα προϊόντα που καλύπτονται από την οδηγία 92/83/ΕΟΚ, όταν τα εν
λόγω προϊόντα χρησιμοποιούνται για την παρασκευή συμπληρωμάτων διατροφής. |
(13) |
Είναι σκόπιμο να επικαιροποιηθεί η οδηγία 92/83/ΕΟΚ
όσον αφορά την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών σε ορισμένα προϊόντα που
αποστάζονται στην Ελληνική Δημοκρατία σε παραδοσιακούς χάλκινους άμβυκες
ασυνεχούς λειτουργίας και σε απλές παραδοσιακές συσκευές απόσταξης. |
(14) |
Για να μειωθεί το βάρος συμμόρφωσης των οικονομικών
φορέων και για να αυξηθεί η ασφάλεια δικαίου, θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι
προϋποθέσεις εφαρμογής των απαλλαγών για κάθε τύπο μετουσιωμένης αλκοόλης. |
(15) |
Για να διασφαλιστεί η ομοιόμορφη εφαρμογή της
απαλλαγής για την πλήρως μετουσιωμένη αλκοόλη, είναι αναγκαίο να
αποσαφηνιστούν περαιτέρω οι προϋποθέσεις για την αμοιβαία αναγνώριση της
πλήρως μετουσιωμένης αλκοόλης. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαλλάσσουν από τον
ειδικό φόρο κατανάλωσης την πλήρως μετουσιωμένη αλκοόλη η οποία έχει υποστεί
πλήρη μετουσίωση σε άλλο κράτος μέλος, σύμφωνα με τη μέθοδο που επιτρέπει το
εν λόγω κράτος μέλος. Για να αυξηθεί η ασφάλεια δικαίου, είναι επίσης
αναγκαίο να αποσαφηνιστούν οι διαδικασίες σχετικά με την κοινοποίηση των
αλλαγών στις απαιτήσεις για την πλήρη μετουσίωση της αλκοόλης. |
(16) |
Για να καθοριστούν οι διαδικασίες αξιολόγησης των
απαιτήσεων των κρατών μελών για την πλήρη μετουσίωση της αλκοόλης, θα πρέπει
να ανατεθούν στην Επιτροπή εκτελεστικές αρμοδιότητες σχετικά με την αποδοχή ή
την απόρριψη των απαιτήσεων για την πλήρη μετουσίωση της αλκοόλης που
κοινοποιούν τα κράτη μέλη. Οι εν λόγω αρμοδιότητες θα πρέπει να ασκούνται
σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011. |
(17) |
Για να διασφαλιστεί η ομοιόμορφη εφαρμογή της
απαλλαγής για τη μερικώς μετουσιωμένη αλκοόλη, είναι αναγκαίο να
αποσαφηνιστούν οι προϋποθέσεις για την αμοιβαία αναγνώριση της μερικώς
μετουσιωμένης αλκοόλης και να προβλεφθεί ότι η συντήρηση και ο καθαρισμός του
εξοπλισμού παρασκευής αποτελεί μέρος της διαδικασίας παρασκευής και ότι, ως
εκ τούτου, η μερικώς μετουσιωμένη αλκοόλη που χρησιμοποιείται για την
αντίστοιχη διαδικασία παρασκευής καλύπτεται από την εν λόγω απαλλαγή. Για να
περιοριστεί η δόλια χρήση της εν λόγω απαλλαγής, είναι αναγκαίο να
καθοριστούν περαιτέρω προϋποθέσεις για την εφαρμογή της. |
(18) |
Οι απαλλαγές για το Ηνωμένο Βασίλειο που είχαν
θεσπιστεί για δύο συγκεκριμένα αλκοολούχα ποτά αντανακλούσαν απαλλαγές που
προβλέπονταν στην εθνική νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου. Καθώς οι εν λόγω
απαλλαγές από τον εναρμονισμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης καταργήθηκαν στη
νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι πλέον άνευ αντικειμένου και θα πρέπει
να καταργηθούν σε ενωσιακό επίπεδο. |
(19) |
Δεδομένου ότι οι στόχοι της παρούσας οδηγίας, δηλαδή
η μείωση του βάρους συμμόρφωσης για τους οικονομικούς φορείς και του
διοικητικού φόρτου για τις φορολογικές διοικήσεις, δεν μπορούν να επιτευχθούν
ικανοποιητικά από τα κράτη μέλη, μπορούν όμως, λόγω των αποτελεσμάτων της
δράσης, να επιτευχθούν καλύτερα σε ενωσιακό επίπεδο, η Ένωση δύναται να λάβει
μέτρα, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας όπως ορίζεται στο άρθρο 5 της
Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας όπως
διατυπώνεται στο ίδιο άρθρο, η παρούσα οδηγία δεν υπερβαίνει τα αναγκαία όρια
για την επίτευξη των στόχων αυτών. |
(20) |
Κατά συνέπεια, η οδηγία 92/83/ΕΟΚ θα πρέπει να
τροποποιηθεί αναλόγως, |
ΕΞΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΟΔΗΓΙΑ:
Άρθρο 1
Η οδηγία 92/83/ΕΟΚ τροποποιείται ως εξής:
1) |
στο άρθρο 3 παράγραφος 1, προστίθενται τα ακόλουθα
εδάφια: «Όλα τα συστατικά της μπίρας, συμπεριλαμβανομένων
εκείνων που προστίθενται μετά την ολοκλήρωση της ζύμωσης, λαμβάνονται υπόψη
για τους σκοπούς της μέτρησης των βαθμών Plato. Κατά παρέκκλιση από το δεύτερο εδάφιο, τα κράτη μέλη
που, στις 29 Ιουλίου 2020, δεν λαμβάνουν υπόψη τα συστατικά της μπίρας που
έχουν προστεθεί μετά τη ζύμωση για τους σκοπούς της μέτρησης των βαθμών Plato
μπορούν να συνεχίσουν αυτή την πρακτική έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030.», |
2) |
στο άρθρο 5, η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το
ακόλουθο κείμενο: «1. Τα κράτη μέλη μπορούν να
εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές, οι οποίοι μπορούν να είναι χαμηλότεροι από
τον ελάχιστο συντελεστή, για τη μπίρα με αποκτημένο αλκοολικό τίτλο κατ’ όγκο
μέχρι και 3,5 % vol.», |
3) |
στο άρθρο 8 σημείο 2, το εισαγωγικό μέρος
αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:
|
4) |
παρεμβάλλεται το ακόλουθο άρθρο: «Άρθρο 9α «1. Τα κράτη μέλη μπορούν να
εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης για το κρασί που
παράγεται από ανεξάρτητους μικρούς οινοπαραγωγούς με τους εξής περιορισμούς:
2. Για την εφαρμογή των μειωμένων
συντελεστών, ως “ανεξάρτητος μικρός οινοπαραγωγός” νοείται ο οινοπαραγωγός
που είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από οποιονδήποτε άλλον
οινοπαραγωγό, χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται χωριστά από εκείνες
οποιουδήποτε άλλου οινοπαραγωγού και δεν λειτουργεί βάσει άδειας
εκμετάλλευσης. Ωστόσο, όταν δύο ή περισσότεροι μικροί οινοπαραγωγοί
συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα
1 000 ή 20 000 εκατόλιτρα, κατά περίπτωση, οι εν λόγω οινοπαραγωγοί
μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος ανεξάρτητος μικρός οινοπαραγωγός. 3. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι
οι μειωμένοι συντελεστές που ενδεχομένως θεσπίζουν να εφαρμόζονται κατά τον
ίδιο τρόπο στο κρασί που παραδίδεται στο έδαφός τους από ανεξάρτητους μικρούς
οινοπαραγωγούς εγκατεστημένους σε άλλα κράτη μέλη. Ειδικότερα, διασφαλίζουν
ότι σε καμία επιμέρους παραδιδόμενη από άλλο κράτος μέλος ποσότητα δεν
επιβάλλεται υψηλότερος ειδικός φόρος κατανάλωσης από τον ακριβώς αντίστοιχο
δικό τους φόρο.», |
5) |
στο άρθρο 12 σημείο 2, το εισαγωγικό μέρος
αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:
|
6) |
στο άρθρο 13, η παράγραφος 2 αντικαθίσταται από το
ακόλουθο κείμενο: «2. Με την επιφύλαξη της παραγράφου
3 του παρόντος άρθρου, καθώς και του άρθρου 13α, τα κράτη μέλη επιβάλλουν τον
ίδιο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης σε όλα τα προϊόντα που υπάγονται
στον ειδικό φόρο κατανάλωσης για τα λοιπά απλά ποτά τα παρασκευαζόμενα με
ζύμωση. Ομοίως, επιβάλλουν τον ίδιο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης σε
όλα τα προϊόντα που υπάγονται στον ειδικό φόρο κατανάλωσης για τα λοιπά
αφρώδη ποτά τα παρασκευαζόμενα με ζύμωση. Μπορούν να εφαρμόζουν τον ίδιο
συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στα λοιπά απλά και αφρώδη ποτά τα παρασκευαζόμενα
με ζύμωση.», |
7) |
παρεμβάλλεται το ακόλουθο άρθρο: «Άρθρο 13α 1. Τα κράτη μέλη μπορούν να
εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης, οι οποίοι
μπορούν να διαφοροποιούνται ανάλογα με την ετήσια παραγωγή των οικείων
παραγωγών, στα λοιπά παρασκευαζόμενα με ζύμωση ποτά που παράγονται από
ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς με τους εξής περιορισμούς:
2. Για τους σκοπούς του παρόντος
άρθρου, τα λοιπά παρασκευαζόμενα με ζύμωση ποτά πρέπει να λαμβάνονται από τη
ζύμωση φρούτων, μικρών σαρκωδών καρπών και λαχανικών, υδατικού διαλύματος
μελιού ή από τη ζύμωση νωπού ή συμπυκνωμένου χυμού που λαμβάνεται από τα
ανωτέρω. Τα κράτη μέλη δεν επιτρέπουν την προσθήκη άλλης αλκοόλης ή
αλκοολούχου ποτού για το σκοπό της παραγωγής λοιπών ποτών παρασκευαζόμενων με
ζύμωση. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, η προσθήκη αλκοόλης που
χρησιμοποιείται για την αραίωση ή τη διάλυση αρωματικών υλών στην απολύτως
αναγκαία δόση ώστε ο αλκοολικός τίτλος να μην αυξάνεται κατά περισσότερο από
1,2 % vol. δεν θεωρείται προσθήκη αλκοόλης για το σκοπό της παραγωγής λοιπών
ποτών παρασκευαζόμενων με ζύμωση. Η προσθήκη των εν λόγω αρωματικών υλών δεν
μεταβάλλει σημαντικά τον χαρακτήρα του αρχικού προϊόντος. 3. Τα κράτη μέλη μπορούν να
περιορίσουν την εφαρμογή του παρόντος άρθρου σε ορισμένα είδη των λοιπών
παρασκευαζόμενων με ζύμωση ποτών. 4. Για τους σκοπούς του παρόντος
άρθρου, ως “ανεξάρτητος μικρός παραγωγός” νοείται ο παραγωγός λοιπών παρασκευαζόμενων
με ζύμωση ποτών ο οποίος είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από
οποιονδήποτε άλλον παραγωγό λοιπών παρασκευαζόμενων με ζύμωση ποτών,
χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται χωριστά από εκείνες οποιουδήποτε
άλλου παραγωγού και δεν λειτουργεί βάσει άδειας εκμετάλλευσης. Ωστόσο, όταν
δύο ή περισσότεροι μικροί παραγωγοί συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια
παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα 15 000 εκατόλιτρα, οι εν λόγω παραγωγοί
μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος ανεξάρτητος μικρός παραγωγός. 5. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι
οι μειωμένοι συντελεστές που ενδεχομένως θεσπίζουν εφαρμόζονται εξίσου στα
λοιπά παρασκευαζόμενα με ζύμωση ποτά τα οποία παραδίδονται στο έδαφός τους
από ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς εγκατεστημένους σε άλλα κράτη μέλη.
Ειδικότερα, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι σε καμία επιμέρους παραδιδόμενη
από άλλο κράτος μέλος ποσότητα δεν επιβάλλεται υψηλότερος ειδικός φόρος
κατανάλωσης από τον ακριβώς αντίστοιχο δικό τους φόρο.», |
8) |
το άρθρο 15 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «Άρθρο 15 Για την εφαρμογή της οδηγίας 92/84/ΕΟΚ και της
οδηγίας 2008/118/ΕΚ του Συμβουλίου (*), οι αναφορές στο “κρασί” θεωρείται ότι
αφορούν επίσης τα λοιπά ποτά τα παρασκευαζόμενα με ζύμωση όπως αυτά ορίζονται
στο παρόν μέρος. (*) Οδηγία
2008/118/ΕΚ του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2008, σχετικά με το γενικό
καθεστώς των ειδικών φόρων κατανάλωσης και για την κατάργηση της οδηγίας
92/12/ΕΟΚ (ΕΕ L 9 της 14.1.2009, σ. 12).»," |
9) |
στο άρθρο 18 παράγραφος 4, το πρώτο εδάφιο
αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «4. Τα κράτη μέλη μπορούν να
εφαρμόσουν ενιαίο μειωμένο συντελεστή στα ενδιάμεσα προϊόντα που ορίζονται
στο παράρτημα VII μέρος II του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (*). (*) Κανονισμός
(ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης
Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών
προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθ.
234/79, (ΕΚ) αριθ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347 της 20.12.2013, σ. 671).»," |
10) |
παρεμβάλλεται το ακόλουθο άρθρο: «Άρθρο 18α 1. Τα κράτη μέλη μπορούν να
εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης, οι οποίοι
μπορούν να διαφοροποιούνται ανάλογα με την ετήσια παραγωγή των ενδιαφερόμενων
παραγωγών σε ενδιάμεσα προϊόντα που παράγονται από ανεξάρτητους μικρούς
παραγωγούς, με τους εξής περιορισμούς:
2. Τα κράτη μέλη μπορούν να
περιορίσουν την εφαρμογή του παρόντος άρθρου σε ορισμένα είδη ενδιάμεσων
προϊόντων. 3. Για τους σκοπούς του παρόντος
άρθρου, ως «ανεξάρτητος μικρός παραγωγός» νοείται ο παραγωγός ενδιάμεσων
προϊόντων ο οποίος είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από οποιονδήποτε
άλλο παραγωγό ενδιάμεσων προϊόντων, χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται
χωριστά από εκείνες οποιουδήποτε άλλου παραγωγού και δεν λειτουργεί βάσει
άδειας εκμετάλλευσης. Ωστόσο, όταν δύο ή περισσότεροι μικροί παραγωγοί
συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα 250
εκατόλιτρα, οι εν λόγω παραγωγοί μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος
ανεξάρτητος μικρός παραγωγός. 4. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι
οι μειωμένοι συντελεστές που ενδεχομένως θεσπίζουν εφαρμόζονται εξίσου στα
άλλα ενδιάμεσα προϊόντα τα οποία παραδίδονται στο έδαφός τους από ανεξάρτητους
μικρούς παραγωγούς εγκατεστημένους σε άλλα κράτη μέλη. Ειδικότερα,
διασφαλίζουν ότι σε καμία επιμέρους παραδιδόμενη από άλλο κράτος μέλος
ποσότητα δεν επιβάλλεται υψηλότερος ειδικός φόρος κατανάλωσης από τον ακριβώς
αντίστοιχο δικό τους φόρο.», |
11) |
το άρθρο 22 τροποποιείται ως εξής:
|
12) |
το άρθρο 23 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «Άρθρο 23 1. Η Γαλλική Δημοκρατία μπορεί να
εφαρμόσει μειωμένο συντελεστή που μπορεί να είναι κατώτερος του ελάχιστου
συντελεστή, αλλά δεν μπορεί να είναι ορισμένος σε επίπεδο χαμηλότερο κατά
πλέον του 50 % του κανονικού εθνικού φορολογικού συντελεστή για την αιθυλική
αλκοόλη, στο ρούμι όπως ορίζεται στο σημείο 1 του παραρτήματος II του
κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 110/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (*) και το οποίο παράγεται από
ζαχαροκάλαμο που συγκομίζεται στον τόπο παρασκευής, όπως ορίζεται στο σημείο
13 του παραρτήματος I του εν λόγω κανονισμού, και έχει περιεκτικότητα σε
πτητικές ουσίες εκτός αιθυλικής και μεθυλικής αλκοόλης τουλάχιστον 225
γραμμάρια ανά εκατόλιτρο καθαρής αλκοόλης και αποκτημένο κατ’ όγκο αλκοολικό
τίτλο τουλάχιστον 40 %. 2. Η Ελληνική Δημοκρατία μπορεί να
εφαρμόσει μειωμένο συντελεστή που μπορεί να είναι κατώτερος του ελάχιστου
συντελεστή:
(*) Κανονισμός
(ΕΚ) αριθ. 110/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης
Ιανουαρίου 2008, σχετικά με τον ορισμό, την περιγραφή, την παρουσίαση, την
επισήμανση και την προστασία των γεωγραφικών ενδείξεων των αλκοολούχων ποτών
και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 1576/89 του Συμβουλίου (ΕΕ L 39 της 13.2.2008, σ. 16).»," |
13) |
στο μέρος VI, παρεμβάλλεται το ακόλουθο άρθρο: «Άρθρο 23α 1. Με την επιφύλαξη των όρων που
θεσπίζουν για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή των άρθρων 4, 9α, 13α και 18α
και του άρθρου 22 παράγραφοι 1, 2 και 3 της παρούσας οδηγίας, τα κράτη μέλη
χορηγούν, κατόπιν αιτήματος, ετήσιο πιστοποιητικό στους ανεξάρτητους μικρούς
παραγωγούς που είναι εγκατεστημένοι στο έδαφός τους με το οποίο
επιβεβαιώνεται η ετήσια συνολική παραγωγή τους που αναφέρεται στα εν λόγω
άρθρα, ανάλογα με την περίπτωση, καθώς και η συμμόρφωση του ανεξάρτητου
μικρού παραγωγού με τα κριτήρια που ορίζονται στο άρθρο 4 παράγραφος 2, το
άρθρο 9α παράγραφος 2, το άρθρο 13α παράγραφος 4, το άρθρο 18α παράγραφος 3
και το άρθρο 22 παράγραφος 2 της παρούσας οδηγίας, ανάλογα με την περίπτωση.
Το διοικητικό έγγραφο για τη διακίνηση προϊόντων βάσει του κεφαλαίου IV ή V
της οδηγίας 2008/118/ΕΚ παραπέμπει στο πιστοποιητικό που αναφέρεται στην
παρούσα παράγραφο. 2. Κατά παρέκκλιση από την
παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, τα κράτη μέλη μπορούν, υπό προϋποθέσεις που
ορίζουν με σκοπό τη διασφάλιση της ορθής και απλής εφαρμογής του παρόντος
άρθρου και την πρόληψη φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης, να επιτρέπουν
στους ανεξάρτητους μικρούς παραγωγούς που αναφέρονται στο άρθρο 4 παράγραφος
1, το άρθρο 9α παράγραφος 1, το άρθρο 13α παράγραφος 1, το άρθρο 18α
παράγραφος 1 και το άρθρο 22 παράγραφος 1 και είναι εγκατεστημένοι στο έδαφός
τους να πιστοποιούν οι ίδιοι τη συμμόρφωσή τους με τα κριτήρια που ορίζονται
στο άρθρο 4 παράγραφος 2, το άρθρο 9α παράγραφος 2, το άρθρο 13α παράγραφος
4, το άρθρο 18α παράγραφος 3 και το άρθρο 22 παράγραφος 2, ανάλογα με την
περίπτωση, και τη συνολική ετήσια παραγωγή που αναφέρεται στα εν λόγω άρθρα. 3. Τα κράτη μέλη, υπό προϋποθέσεις
που ορίζουν με στόχο τη διασφάλιση της ορθής και απλής εφαρμογής του παρόντος
άρθρου και την πρόληψη φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής ή κατάχρησης, αναγνωρίζουν
τα πιστοποιητικά για τους παραγωγούς που αναφέρονται στο άρθρο 4 παράγραφος
1, το άρθρο 9 παράγραφος 1, το άρθρο 13α παράγραφος 1, το άρθρο 18α
παράγραφος 1 και το άρθρο 22 παράγραφος 1 και τα οποία έχουν εκδοθεί από άλλο
κράτος μέλος, εκτός αν συντρέχουν δεόντως δικαιολογημένες περιστάσεις. 4. Η Επιτροπή εκδίδει εκτελεστικές
πράξεις που καθορίζουν:
Οι εν λόγω εκτελεστικές πράξεις εκδίδονται σύμφωνα
με τη διαδικασία εξέτασης που αναφέρεται στο άρθρο 28α παράγραφος 2.», |
14) |
το άρθρο 26 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «Άρθρο 26 Οι παραπομπές στην παρούσα οδηγία στους κωδικούς ΣΟ
αποτελούν παραπομπές στους κωδικούς της συνδυασμένης ονοματολογίας του
εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2018/1602 της Επιτροπής (*), για την τροποποίηση του παραρτήματος
I του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του Συμβουλίου (**). (*) Εκτελεστικός
κανονισμός (ΕΕ) 2018/1602 της Επιτροπής, της 11ης Οκτωβρίου 2018, σχετικά με
την τροποποίηση του παραρτήματος I του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του
Συμβουλίου για τη δασμολογική και στατιστική ονοματολογία και το κοινό
δασμολόγιο (ΕΕ L 273 της 31.10.2018, σ. 1)." (**) Κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του Συμβουλίου,
της 23ης Ιουλίου 1987, για τη δασμολογική και στατιστική ονοματολογία και το
κοινό δασμολόγιο (ΕΕ L 256 της 7.9.1987, σ. 1).»," |
15) |
το άρθρο 27 τροποποιείται ως εξής:
|
16) |
το άρθρο 28 απαλείφεται, |
17) |
στο μέρος VIII, παρεμβάλλονται τα ακόλουθα άρθρα: «Άρθρο 28α 1. Η Επιτροπή επικουρείται από την
“επιτροπή ειδικών φόρων κατανάλωσης”. Η εν λόγω επιτροπή αποτελεί επιτροπή
κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011. 2. Όπου γίνεται αναφορά στην
παρούσα παράγραφο, εφαρμόζεται το άρθρο 5 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011. Άρθρο 28β Η Επιτροπή υποβάλλει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και
στο Συμβούλιο, ανά πενταετία, έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας
οδηγίας. Η πρώτη έκθεση υποβάλλεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2024. Ειδικότερα, στην έκθεση αυτή:
Τα κράτη μέλη, κατόπιν αιτήματος, υποβάλλουν στην
Επιτροπή τις πληροφορίες που απαιτούνται για την κατάρτιση της έκθεσης. Τα κράτη μέλη που εφαρμόζουν εθνικές διατάξεις που
έχουν θεσπιστεί δυνάμει του άρθρου 22 παράγραφος 8 υποβάλλουν στην Επιτροπή,
το αργότερο τρεις μήνες μετά το πρώτο έτος εφαρμογής των σχετικών διατάξεων,
όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη διενέργεια της αξιολόγησης που
αναφέρεται στο στοιχείο γ) του δεύτερου εδαφίου του παρόντος άρθρου. Η έκθεση συνοδεύεται από νομοθετική πρόταση, εφόσον
κρίνεται σκόπιμο.». |
Άρθρο 2
1. Τα κράτη μέλη θεσπίζουν και
δημοσιεύουν, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021, τις αναγκαίες νομοθετικές,
κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για να συμμορφωθούν προς την παρούσα
οδηγία. Ανακοινώνουν αμέσως στην Επιτροπή το κείμενο των εν λόγω διατάξεων.
Τα κράτη μέλη θέτουν σε εφαρμογή τις διατάξεις αυτές
από την 1η Ιανουαρίου 2022.
Όταν τα κράτη μέλη θεσπίζουν τις εν λόγω διατάξεις,
αυτές περιέχουν παραπομπή στην παρούσα οδηγία ή συνοδεύονται από παρόμοια
παραπομπή κατά την επίσημη δημοσίευσή τους. Ο τρόπος πραγματοποίησης αυτής της
παραπομπής καθορίζεται από τα κράτη μέλη.
2. Τα κράτη μέλη ανακοινώνουν στην
Επιτροπή το κείμενο των ουσιωδών διατάξεων εθνικού δικαίου τις οποίες θεσπίζουν
στον τομέα που διέπεται από την παρούσα οδηγία.
Άρθρο 3
Η παρούσα οδηγία αρχίζει να ισχύει την εικοστή ημέρα από
τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρθρο 4
Η παρούσα οδηγία απευθύνεται στα κράτη μέλη.
Βρυξέλλες, 29 Ιουλίου 2020.
Για
το Συμβούλιο
Ο
Πρόεδρος
M. ROTH
(1) Γνώμη της 24ης Οκτωβρίου 2018 (δεν έχει ακόμη
δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα).
(2) ΕΕ C 62 της 15.2.2019, σ. 108.
(3) Οδηγία 92/83/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 19ης
Οκτωβρίου 1992, για την εναρμόνιση των διαρθρώσεων των ειδικών φόρων
κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά (ΕΕ L 316 της 31.10.1992, σ. 21).
(4) Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 182/2011 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Φεβρουαρίου 2011, για τη θέσπιση
κανόνων και γενικών αρχών σχετικά με τους τρόπους ελέγχου από τα κράτη μέλη της
άσκησης των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από την Επιτροπή (ΕΕ L 55 της 28.2.2011, σ. 13).
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΚΡΟΑΣΗΣ στα ΤΕΛΩΝΕΙΑ Σύνταξη Αίτησης για Απόφαση σε ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ με το Μεγαλύτερο Αρχείο στην
Ελλάδα E-Mail = ggioggaras@Gmail.comΗ |
Ενδιαφέρουσες Ιστοσελίδες https://sxoli-ekteloniston.blogspot .com https://ektelonistivivlia.blogspot.com https://gnomesmetaforas.blogspot
.com https://logotexnia-ekteloniston.blogspot
.com www.bookstars.gr Στο δεύτεροο blog βιβλία και
της Διαμεταφοράς
ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ https://drive.google.com/drive/folders/1Mz9t1TxUj7NGZDIwBInpO-w155xdf4nP |
Ζητάμε ΕΝΤΥΠΑ ΔΙΑΣΑΦΗΣΕΩΝ Από το 1830 μέχρι σήμερα |
ΝΕΑ Βιβλία για Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα |
E-mail = ggioggaras@Gmail.com |
Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο: E-Mail = ggioggaras@Gmail.com Να σας απαντήσουμε |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου