Σάββατο 23 Ιουλίου 2016

Επιβολή δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας σε τελωνειακά καθεστώτα ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμετακόμισης (Μάθημα 3) 23 Ιουλίου 2016



Επιβολή δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας  σε τελωνειακά καθεστώτα ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμετακόμισης (Μάθημα 3) 23 Ιουλίου 2016


5.7.2016   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
C 244/4

Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την τελωνειακή επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας όσον αφορά τα εμπορεύματα που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευμάτων υπό διαμετακόμιση
(2016/C 244/03)
Περιεχόμενα
1.
ΣΤΟΧΟΣ
4

2.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ
5

2.1.
Εμπορεύματα προερχόμενα από τρίτες χώρες που δεν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία
5

2.2.
Εμπορεύματα προερχόμενα από τρίτες χώρες που δεν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία και φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα
5

3.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΠΟΨΙΑ ΟΤΙ ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ — ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΕΠΙΒΟΛΗ
6

3.1.
Έλεγχος και δέσμευση
6

3.2.
Εμπορεύματα που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα
7

3.3.
Φάρμακα
8

3.4.
Συνεργασία με τους δικαιούχους
8
1.   ΣΤΟΧΟΣ
Οι «Κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την επιβολή από τις τελωνειακές αρχές της ΕΕ των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας όσον αφορά στα εμπορεύματα, ιδίως στα φάρμακα, κατά τη διέλευση μέσω της ΕΕ», οι οποίες δημοσιεύθηκαν από τις υπηρεσίες της Επιτροπής την 1η Φεβρουαρίου 2012 στον δικτυακό τόπο της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης (TAXUD), πρέπει να επικαιροποιηθούν ώστε να ληφθούν υπόψη:
ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 (1) που αντικατέστησε τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1383/2003 του Συμβουλίου (2)·

η δέσμη μέτρων για τα σήματα [ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/2424 (3) τροποποίησε τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 207/2009 του Συμβουλίου (4) και εκδόθηκε η οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 (5)].
Με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 608/2013 καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες για την τελωνειακή επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας (ΔΔΙ) και διευρύνεται ιδίως το πεδίο εφαρμογής των ΔΔΙ που υπόκεινται σε τελωνειακή επιβολή (εμπορικά σήματα, σχέδια ή υποδείγματα, δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικά δικαιώματα, γεωγραφικές ενδείξεις, διπλώματα ευρεσιτεχνίας, δικαιώματα επί φυτικής ποικιλίας, τοπογραφίες προϊόντων ημιαγωγών, υποδείγματα χρησιμότητας, εμπορικές επωνυμίες).
Οι διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013 σχετικά με την τελωνειακή επιβολή των ΔΔΙ πρέπει να εφαρμόζονται λαμβανομένης υπόψη της ανάγκης να ενισχυθεί η αποτελεσματική και επαρκής προστασία των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και να εξασφαλιστεί ότι τα μέτρα και οι διαδικασίες για την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας δεν παρακωλύουν το νόμιμο εμπόριο, όπως προβλέπεται στο προοίμιο και το άρθρο 41 της συμφωνίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στον τομέα του εμπορίου (συμφωνία TRIPS) του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) (6).
Με τη δέσμη μέτρων για τα σήματα διευρύνονται τα δικαιώματα του δικαιούχου σήματος καταχωρισμένου είτε σε ενωσιακό επίπεδο ως σήματος της ΕΕ είτε σε επίπεδο κρατών μελών ως εθνικού σήματος, ο οποίος δικαιούται πλέον να εμποδίζει τρίτους να εισάγουν εμπορεύματα, στο πλαίσιο εμπορικών συναλλαγών, στην Ένωση, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, όταν τα εμπορεύματα αυτά προέρχονται από τρίτες χώρες και φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα ταυτόσημο με το καταχωρισμένο σήμα για τα εν λόγω εμπορεύματα ή το οποίο δεν διακρίνεται ως προς τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του από το εν λόγω σήμα. Αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη στο πλαίσιο της τελωνειακής επιβολής των ΔΔΙ.
Επομένως, το παρόν έγγραφο αντικαθιστά τις «Κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την επιβολή από τις τελωνειακές αρχές της ΕΕ των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας όσον αφορά στα εμπορεύματα, ιδίως στα φάρμακα, κατά τη διέλευση μέσω της ΕΕ».
2.   ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ
Ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 προβλέπει διαδικασίες επιβολής που καθιστούν δυνατή την παρέμβαση των τελωνειακών αρχών έναντι εμπορευμάτων για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας. Στο άρθρο 2 του κανονισμού απαριθμούνται τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας που σχετίζονται με την τελωνειακή επιβολή. Με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 608/2013 καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες παρέμβασης των τελωνειακών αρχών, όταν εμπορεύματα, για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας, τελούν ή θα έπρεπε να τελούν υπό οικεία τελωνειακή επιτήρηση ή οικείο τελωνειακό έλεγχο (άρθρο 1 παράγραφος 1), διότι οι διαδικαστικές αρμοδιότητες των τελωνειακών αρχών περιορίζονται στην εξακρίβωση κατά πόσον τα εμπορεύματα είναι «εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας» υπό την έννοια του άρθρου 2 παράγραφος 7.
Κατά συνέπεια, ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 δεν θέτει κριτήρια για την εξακρίβωση της ύπαρξης παραβίασης δικαιώματος διανοητικής ιδιοκτησίας (αιτιολογική σκέψη 10). Το ζήτημα σχετικά με την ύπαρξη παραβίασης δικαιώματος διανοητικής ιδιοκτησίας εμπίπτει στο ουσιαστικό δίκαιο περί διανοητικής ιδιοκτησίας, όπως αυτό ερμηνεύεται από τα αρμόδια εθνικά δικαστήρια και το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2.1.   Εμπορεύματα προερχόμενα από τρίτες χώρες που δεν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία
Για τα εμπορεύματα που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, τα σχετικά δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας ενδέχεται να παραβιάζονται όταν, κατά την παρουσία των εν λόγω εμπορευμάτων εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης (π.χ. όταν υπάγονται σε ειδικό καθεστώς σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα (7)), ή ακόμη και πριν καν εισέλθουν στο έδαφος αυτό, τα εν λόγω εμπορεύματα αποτελούν αντικείμενο εμπορικής πράξης απευθυνόμενης προς τους καταναλωτές της Ένωσης, όπως είναι η πώληση, η προσφορά προς πώληση ή η διαφήμιση [βλέπε, συναφώς, αποφάσεις Philips/Nokia, σκέψη 57 (8)] ή όταν προκύπτει από έγγραφα (π.χ. εγχειρίδια οδηγιών) ή αλληλογραφία σχετική με τα επίμαχα εμπορεύματα ότι προβλέπεται η εκτροπή τους προς την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς την άδεια του δικαιούχου.
Κατά συνέπεια, τα εμπορεύματα που προέρχονται από τρίτη χώρα χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας προστατευόμενο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης π.χ. από εμπορικό σήμα, δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας ή συγγενές δικαίωμα, σχέδιο ή υπόδειγμα, ή δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, μπορούν να χαρακτηριστούν ως «εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας», εφόσον υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι προορίζονται να διατεθούν προς πώληση εντός της Ένωσης. Τα εν λόγω αποδεικτικά στοιχεία υποδηλώνουν ενδεχομένως ότι τα επίμαχα εμπορεύματα αποτέλεσαν αντικείμενο πώλησης σε πελάτη εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή προσφοράς προς πώληση ή διαφήμισης απευθυνόμενης σε καταναλωτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλέπε, συναφώς, αποφάσεις Philips/Nokia, σκέψη 78).
2.2.   Εμπορεύματα προερχόμενα από τρίτες χώρες που δεν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία και φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα
Σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 207/2009 όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/2424 και την οδηγία (ΕΕ) 2015/2436, διευρύνονται τα δικαιώματα του δικαιούχου σήματος καταχωρισμένου είτε σε ενωσιακό επίπεδο ως σήματος της ΕΕ είτε σε επίπεδο κρατών μελών ως εθνικού σήματος, ώστε ο εν λόγω δικαιούχος να δικαιούται να εμποδίζει τρίτους να εισάγουν εμπορεύματα, στο πλαίσιο εμπορικών συναλλαγών, στην Ένωση, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, όταν τα εμπορεύματα αυτά προέρχονται από τρίτες χώρες και φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα το οποίο είναι ταυτόσημο με το καταχωρισμένο σήμα για τα εν λόγω εμπορεύματα ή το οποίο δεν διακρίνεται ως προς τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του από το εν λόγω σήμα (εφεξής «εμπορεύματα που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα»), ακόμη και αν τα εμπορεύματα δεν προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της Ένωσης. Όπως εξηγείται στην αιτιολογική σκέψη 15 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/2424, στόχος είναι η «ενίσχυση της προστασίας των σημάτων και η αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της απομίμησης, και συμφώνως προς τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ένωσης στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) […]».
Οι νέες διατάξεις σχετικά με τη μεταχείριση των εμπορευμάτων που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα και εισέρχονται στο έδαφος της Ένωσης χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, εφαρμόζονται ως εξής:
Σήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Στην περίπτωση των σημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/2424 τέθηκε σε ισχύ στις 23 Μαρτίου 2016 (άρθρο 4) και άρχισε να εφαρμόζεται την ίδια ημέρα. Ως εκ τούτου, από τις 23 Μαρτίου 2016 είναι δυνατή η παρέμβαση των τελωνειακών αρχών έναντι εμπορευμάτων προερχόμενων από τρίτες χώρες που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, και φέρουν σήμα ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με σήμα της ΕΕ.
Εθνικά σήματα
Στην περίπτωση των εθνικών σημάτων, η οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 τέθηκε σε ισχύ την 12η Ιανουαρίου 2016 (άρθρο 56). Σύμφωνα με το άρθρο 54 της οδηγίας (ΕΕ) 2015/2436, τα κράτη μέλη προσαρμόζουν τις εθνικές τους νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις περί σημάτων για να εφαρμόσουν την οδηγία το αργότερο έως τις 14 Ιανουαρίου 2019. Αυτό σημαίνει ότι, στην περίπτωση των εθνικών σημάτων, οι νέες διατάξεις σχετικά με τα εμπορεύματα που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα και εισέρχονται στο κράτος μέλος όπου είναι καταχωρισμένο το σήμα, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, εφαρμόζονται στο εν λόγω κράτος μέλος μόλις εκδοθούν και τεθούν σε ισχύ οι νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις που απαιτούνται για να συμμορφωθεί με το άρθρο 10 της οδηγίας, δηλαδή οποιαδήποτε στιγμή πριν από τις 14 Ιανουαρίου 2019. Κατά συνέπεια, οι τελωνειακές αρχές κάθε κράτους μέλους θα πρέπει να παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς την αναθεώρηση του οικείου εθνικού δικαίου περί σημάτων, ώστε να γνωρίζουν από ποια ημερομηνία και μετά θα πρέπει να εφαρμόζουν τις διατάξεις περί διαμετακόμισης για τα εθνικά σήματα. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να λαμβάνουν μέτρα έναντι εμπορευμάτων προερχόμενων από τρίτες χώρες που δεν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία και φέρουν σήμα ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με εθνικό σήμα από την ημερομηνία έναρξης ισχύος και εφαρμογής των εθνικών διατάξεων στο εν λόγω κράτος μέλος.
Δικαιώματα του δικαιούχου όσον αφορά τα εμπορεύματα που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα
Το άρθρο 9 παράγραφος 4 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 207/2009, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/2424, έχει ως εξής:
«Δικαιώματα που παρέχει το σήμα της ΕΕ
[…] 4. Με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων των δικαιούχων που έχουν αποκτηθεί πριν από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης ή την ημερομηνία προτεραιότητας του σήματος της ΕΕ, ο δικαιούχος του εν λόγω σήματος της ΕΕ έχει επίσης δικαίωμα να εμποδίζει τρίτους να εισάγουν, στο πλαίσιο των εμπορικών συναλλαγών, προϊόντα στην Ένωση χωρίς να έχουν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία εκεί, όταν τα προϊόντα αυτά, συμπεριλαμβανομένης της συσκευασίας, προέρχονται από τρίτες χώρες και φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα το οποίο είναι ταυτόσημο με το καταχωρισμένο σήμα της ΕΕ των εν λόγω προϊόντων ή το οποίο δεν διακρίνεται ως προς τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του από το εν λόγω σήμα. […]»(προστέθηκε υπογράμμιση)
Δικαιώματα που παρέχει το εθνικό σήμα
Η διατύπωση του άρθρου 10 παράγραφος 4 της οδηγίας (ΕΕ) 2015/2436 είναι παρεμφερής με εκείνη του άρθρου 9 παράγραφος 4 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 207/2009, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/2424, και διευρύνει τα δικαιώματα του δικαιούχου καταχωρισμένου εθνικού σήματος όσον αφορά τα εμπορεύματα που εισέρχονται στο έδαφος του κράτους μέλους και φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα το οποίο είναι ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με το καταχωρισμένο εθνικό σήμα, χωρίς τα εν λόγω εμπορεύματα να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία στο κράτος μέλος.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το γράμμα και τον σκοπό αυτών των νέων διατάξεων, τα δικαιώματα του δικαιούχου σήματος δεν αφορούν μόνο τα εμπορεύματα που φέρουν σημείο το οποίο είναι ταυτόσημο με το καταχωρισμένο σήμα του δικαιούχου (ήτοι, σημείο το οποίο είτε αναπαράγει χωρίς τροποποίηση ή προσθήκη όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το προστατευόμενο σήμα είτε, θεωρούμενο στο σύνολό του, παρουσιάζει διαφορές τόσο αμελητέες ώστε να περνούν απαρατήρητες από έναν μέσο καταναλωτή, όπως ορίζεται από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση 291/00, LTJ Diffusion SA).
Οι νέες διατάξεις καλύπτουν επίσης εμπορεύματα που φέρουν σημείο «το οποίο δεν διακρίνεται ως προς τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του» από το καταχωρισμένο σήμα.
3.   ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΠΟΨΙΑ ΟΤΙ ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ — ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΕΠΙΒΟΛΗ
3.1.   Έλεγχος και δέσμευση
Σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα (κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 952/2013), οι τελωνειακές αρχές μπορούν να διεξάγουν οποιονδήποτε τελωνειακό έλεγχο θεωρούν απαραίτητο σε μη ενωσιακά εμπορεύματα που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης (9). Οι εν λόγω έλεγχοι πρέπει να είναι αναλογικοί και να διενεργούνται σύμφωνα με κριτήρια ανάλυσης κινδύνων.
Πέραν της γενικής δυνατότητας διενέργειας τελωνειακών ελέγχων, σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013, οι τελωνειακές αρχές είναι επίσης αρμόδιες να δεσμεύουν εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας και τα οποία τελούν ή θα έπρεπε να τελούν υπό τελωνειακή επιτήρηση ή τελωνειακό έλεγχο εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, και δη εμπορεύματα στις ακόλουθες καταστάσεις:
α)
όταν διασαφίζονται για παράδοση προς ελεύθερη κυκλοφορία, εξαγωγή ή επανεξαγωγή·

β)
όταν εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης ή εξέρχονται από αυτό·

γ)
όταν υπάγονται σε ειδικό καθεστώς.
Η απόφαση δέσμευσης των εμπορευμάτων λαμβάνεται από τις τελωνειακές, βάσει ευλόγων ενδείξεων ότι τα εν λόγω εμπορεύματα παραβιάζουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας.
Η δέσμευση των εμπορευμάτων σημαίνει παρακράτηση των εμπορευμάτων και παροχή πρόσβασης στον δικαιούχο σε εμπιστευτικές πληροφορίες και δυνατότητα επιθεώρησης των επίμαχων εμπορευμάτων, καθώς και ενδεχομένως καταστροφή των εμπορευμάτων χωρίς να χρειάζεται να εξακριβωθεί αν έχει παραβιαστεί δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας (10). Η διαδικασία αυτή υπερβαίνει την απλή διενέργεια ελέγχων από τις τελωνειακές αρχές.
3.2.   Εμπορεύματα που φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική σκέψη 15 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/2424 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 207/2009:
«[…] Για την ενίσχυση της προστασίας των σημάτων και την αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της απομίμησης, και συμφώνως προς τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ένωσης στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), ιδίως βάσει του άρθρου V της Γενικής Συμφωνίας Δασμών και Εμπορίου (GATT) για την ελευθερία διαμετακόμισης και, όσον αφορά τα γενόσημα φάρμακα, συμφώνως προς τη “Δήλωση για τη συμφωνία TRIPS και τη δημόσια υγεία”, που εγκρίθηκε κατά την Υπουργική διάσκεψη του ΠΟΕ στην Ντόχα στις 14 Νοεμβρίου 2001, ο δικαιούχος σήματος της ΕΕ θα πρέπει να δικαιούται να εμποδίζει τρίτους να εισάγουν προϊόντα, στο πλαίσιο των εμπορικών συναλλαγών, στην Ένωση, χωρίς να έχουν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία εκεί, όταν τα προϊόντα αυτά προέρχονται από τρίτες χώρες και φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με το καταχωρισμένο σήμα της ΕΕ για τα εν λόγω προϊόντα. […]».
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική σκέψη 16 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/2424 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 207/2009 και στην αιτιολογική σκέψη 22 της οδηγίας (ΕΕ) 2015/2436:
«[…], θα πρέπει να επιτρέπεται […] η παρεμπόδιση της εισόδου παράνομων προϊόντων και της υπαγωγής τους σε όλα τα τελωνειακά καθεστώτα, περιλαμβανομένων της διαμετακόμισης, της μεταφόρτωσης, της αποθήκευσης, των ελευθέρων ζωνών, της προσωρινής αποθήκευσης, της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή ή της προσωρινής εισαγωγής, επίσης όταν τα εν λόγω προϊόντα δεν προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της Ένωσης. Κατά τη διεξαγωγή των τελωνειακών ελέγχων, οι τελωνειακές αρχές θα πρέπει να ασκούν τις εξουσίες και τις διαδικασίες που ορίζονται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 608/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, […]».
Σύμφωνα με το ενωσιακό και το εθνικό δίκαιο περί σημάτων, τα εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι φέρουν ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα μπορούν να δεσμεύονται από τις τελωνειακές αρχές δυνάμει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013, όταν αυτά εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, χωρίς να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία και χωρίς να προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της Ένωσης. Τα εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα είναι δυνατόν να βρίσκονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης:
υπό προσωρινή αποθήκευση,

υπό διαμετακόμιση από τρίτη χώρα προς άλλη τρίτη χώρα,

υπό καθεστώς αποθήκευσης σε ελεύθερη ζώνη ή σε αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης, χωρίς να προορίζονται ακόμη προς διάθεση στην αγορά της ΕΕ ή τρίτης χώρας,

υπό καθεστώς προσωρινής εισαγωγής,

υπό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή.
Πριν να προβούν σε δέσμευση των εμπορευμάτων για τα οποία υπάρχει υποψία ότι φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με το προστατευόμενο σήμα, εφόσον τα εν λόγω εμπορεύματα δεν προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της ΕΕ, οι τελωνειακές αρχές, σύμφωνα με το άρθρο 17 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013, και προκειμένου να μην παρεμποδίζεται το νόμιμο εμπόριο, μπορούν να ζητήσουν από τον υπέρ ου η απόφαση να τους παράσχει κάθε σχετική πληροφορία για τα εμπορεύματα.
Μόλις δεσμευτούν τα εμπορεύματα για τα οποία υπάρχει υποψία ότι φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, σήμα ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με το προστατευόμενο σήμα και δεν προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της ΕΕ, οι τελωνειακές αρχές μεριμνούν ώστε η κοινοποίηση της δέσμευσης να διαβιβάζεται άμεσα στα ενδιαφερόμενα πρόσωπα (δηλαδή στον κάτοχο ή τον διασαφιστή των εμπορευμάτων, καθώς και στον δικαιούχο).
Προκειμένου να διασφαλίζεται η αποτελεσματική επιβολή των δικαιωμάτων επί του σήματος και ταυτόχρονα να μην παρεμποδίζεται η ελεύθερη ροή του εμπορίου νομίμων προϊόντων, στις νέες διατάξεις της δέσμης μέτρων για τα σήματα προβλέπεται ότι το δικαίωμα του δικαιούχου καταχωρισμένου σήματος να παρεμποδίζει την απλή είσοδο εμπορευμάτων στην ΕΕ παύει να υφίσταται σε ορισμένες περιπτώσεις όσον αφορά τα εμπορεύματα υπό διαμετακόμιση για τα οποία υπάρχει υποψία ότι φέρουν, χωρίς σχετική άδεια, ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο σήμα και φέρεται ότι προορίζονται προς διάθεση στην αγορά τρίτης χώρας. Το εν λόγω δικαίωμα παύει να υφίσταται, εάν, κατά τη διάρκεια των διαδικασιών εξακρίβωσης τυχόν παραβίασης του καταχωρισμένου σήματος, ο διασαφιστής ή ο κάτοχος των εμπορευμάτων μπορεί να αποδείξει ότι ο δικαιούχος του καταχωρισμένου σήματος δεν δικαιούται να απαγορεύει τη διάθεση των εμπορευμάτων στην αγορά στη χώρα τελικού προορισμού, επειδή το συγκεκριμένο σήμα δεν προστατεύεται στη χώρα τελικού προορισμού.
3.3.   Φάρμακα
Παρόλο που η ενωσιακή νομοθεσία που αναφέρεται στην παρούσα ανακοίνωση δεν περιέχει ειδικούς κανόνες για τα φάρμακα, ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 (αιτιολογική σκέψη 11), ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/2424 (αιτιολογική σκέψη 19), καθώς και η οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 (αιτιολογική σκέψη 25) τονίζουν την ανάγκη διασφάλισης της ομαλής διαμετακόμισης των νομίμων φαρμάκων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Βάσει της «Δήλωσης σχετικά με τη συμφωνία TRIPS και τη δημόσια υγεία», η οποία εγκρίθηκε από την υπουργική διάσκεψη του ΠΟΕ στην Ντόχα στις 14 Νοεμβρίου 2001, η συμφωνία TRIPS θα πρέπει να ερμηνεύεται και να εφαρμόζεται κατά τρόπο ώστε να υποστηρίζεται το δικαίωμα των μελών του ΠΟΕ να προστατεύουν τη δημόσια υγεία και, ιδίως, να προωθούν την πρόσβαση όλων στα φάρμακα. Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της δεσμεύονται πλήρως να συμμετάσχουν σε όλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στα φάρμακα των χωρών που έχουν ανάγκη, σύμφωνα με τη Δήλωση.
Κατά συνέπεια, οι τελωνειακές αρχές πρέπει να λάβουν όλα τα κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα νόμιμα φάρμακα (11), γενόσημα και μη, που διατίθενται νομίμως στην αγορά μπορούν να διέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης χωρίς να δεσμεύονται δυνάμει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013.
Ως εκ τούτου, οι τελωνειακές αρχές δεν θα πρέπει να προβαίνουν σε δέσμευση φαρμάκων – ελλείψει ενδείξεων ότι αυτά προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της ΕΕ – εάν, για παράδειγμα, υφίστανται ομοιότητες μεταξύ της ΔΚΟ (12) για το δραστικό συστατικό των φαρμάκων και το καταχωρισμένο σήμα στην ΕΕ.
Οι τελωνειακές αρχές θα πρέπει, συνεπώς, να λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις για να αποτρέπεται τυχόν δέσμευση φαρμάκων δυνάμει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013, εκτός εάν αυτά προορίζονται προς διάθεση στην αγορά της ΕΕ ή εκτός εάν τα εν λόγω εμπορεύματα φέρουν σήμα για το οποίο υπάρχει υποψία ότι είναι ταυτόσημο ή κατ’ ουσία ταυτόσημο με προστατευόμενο σήμα υπό την έννοια του σημείου 2.2 της παρούσας ανακοίνωσης.
3.4.   Συνεργασία με τους δικαιούχους
Είναι καθοριστικής σημασίας οι τελωνειακές αρχές να έχουν στη διάθεσή τους επαρκείς και κατάλληλες πληροφορίες από τους δικαιούχους, ώστε να οργανώνουν την οικεία ανάλυση κινδύνων κατά τρόπο αποδοτικό και αποτελεσματικό.
Επομένως, οι δικαιούχοι που υποβάλλουν αίτηση παρέμβασης θα πρέπει να λαμβάνουν πάντοτε σοβαρά υπόψη την υποχρέωση να διαβιβάζουν κάθε διαθέσιμη πληροφορία που ενδέχεται να φανεί χρήσιμη στις τελωνειακές αρχές στο πλαίσιο της αξιολόγησης του κινδύνου όσον αφορά την παραβίαση των σχετικών δικαιωμάτων.
Το άρθρο 28 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013 προβλέπει ότι ο δικαιούχος ευθύνεται για ζημίες έναντι του κατόχου των εμπορευμάτων εφόσον, μεταξύ άλλων, αποδεικνύεται μεταγενέστερα ότι τα εν λόγω εμπορεύματα δεν παραβιάζουν δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας.
Λόγω των αυστηρών προθεσμιών που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 608/2013, οι δικαιούχοι οφείλουν να εξασφαλίζουν ότι οι υπεύθυνοι επικοινωνίας που αναφέρονται στις αιτήσεις είναι διαθέσιμοι και δύνανται να ανταποκρίνονται άμεσα σε κοινοποιήσεις και αιτήματα των τελωνειακών αρχών.

(1)  Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουνίου 2013, σχετικά με την τελωνειακή επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας (ΕΕ L 181 της 29.6.2013, σ. 15).
(2)  Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1383/2003 του Συμβουλίου, της 22ας Ιουλίου 2003, για την παρέμβαση των τελωνειακών αρχών έναντι εμπορευμάτων που είναι ύποπτα ότι παραβιάζουν ορισμένα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται έναντι των εμπορευμάτων που διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν παρόμοια δικαιώματα (ΕΕ L 196 της 2.8.2003, σ. 7).
(3)  Κανονισμός (ΕΕ) 2015/2424 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2015, για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 207/2009 του Συμβουλίου για το κοινοτικό σήμα και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2868/95 της Επιτροπής περί της εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 40/94 του Συμβουλίου για το κοινοτικό σήμα, και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2869/95 της Επιτροπής σχετικά με τα πληρωτέα προς το Γραφείο Εναρμόνισης στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς τέλη (εμπορικά σήματα, σχέδια και υποδείγματα) (ΕΕ L 341 της 24.12.2015, σ. 21).
(4)  Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 207/2009 του Συμβουλίου, της 26ης Φεβρουαρίου 2009, για το κοινοτικό σήμα (ΕΕ L 78 της 24.3.2009, σ. 1).
(5)  Οδηγία (ΕΕ) 2015/2436 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2015, για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών περί σημάτων (ΕΕ L 336 της 23.12.2015, σ. 1).
(6)  Παράρτημα 1Γ της συμφωνίας του Μαρακές για την ίδρυση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, που υπεγράφη στο Μαρακές του Μαρόκου στις 15 Απριλίου 1994.
(7)  Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (ΕΕ L 269 της 10.10.2013, σ. 1).
(8)  Συνεκδικασθείσες υποθέσεις C-446/09 και C-495/09.
(9)  Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, και ιδίως το άρθρο 46.
(10)  Βλέπε άρθρο 17 και άρθρο 23 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 608/2013.
(11)  Για παράδειγμα, φάρμακα που τελούν υπό απλή διαμετακόμιση μέσω του εδάφους της ΕΕ και καλύπτονται από δικαίωμα ευρεσιτεχνίας που ισχύει για τα εν λόγω φάρμακα στο έδαφος της ΕΕ, χωρίς να υφίστανται επαρκή αποδεικτικά στοιχεία για την ύπαρξη σημαντικής πιθανότητας εκτροπής των εν λόγω φαρμάκων στην αγορά της ΕΕ.
(12)  Οι διεθνείς κοινόχρηστες ονομασίες (ΔΚΟ) χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό φαρμακευτικών ουσιών ή δραστικών φαρμακευτικών συστατικών. Κάθε ΔΚΟ είναι μοναδική ονομασία διεθνώς αναγνωρισμένη και αποτελεί δημόσια ιδιοκτησία. Η κοινόχρηστη ονομασία είναι επίσης γνωστή ως κοινή ονομασία. Πληροφορίες για τις ΔΚΟ διατίθενται στον ακόλουθο δικτυακό τόπο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας: http://www.who.int/medicines/services/inn/innguidance/en/


Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Απορίες στα ξενόγλωσσα
Τιμολόγια, Φορτωτικές, Πιστοποιητικά, Διατακτικές
Λεξικό
Μεταφοράς, Τελωνείου, Ναυτιλίας, Logistics

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου