Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Μάθημα: Μέτρα Εμπορικής Πολιτικής (6)

Μάθημα: Μέτρα Εμπορικής Πολιτικής (6)

Περιεχόμενα
- Τιμολόγια εξωτερικού
- Συναλλαγματικές Διατυπώσεις Εμπορευμάτων
- Χρηματικές προκαταβολές

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

1.1. Έννοια του εμπορικού τιμολογίου.


Το εμπορικό τιμολόγιο (COMMΕRCIAL ΙΝVOICΕ) στο εξωτερικό εμπόριο, σαν έγγραφο που δηλώνει πώληση μεταξύ δύο συμβαλλομένων αποτελεί συνοδευτικό έγγραφο κατά κύριο λόγο της κατατιθέμενης διασάφησης στο αρμόδιο τελωνείο.

Χωρίς την προσκόμιση του εμπορικού τιμολογίου στο Τελωνείο είναι αδύνατος ο τελωνισμός του εμπορεύματος και η πληρωμή των δασμών και λοιπών φόρων, προκειμένου για το τελωνειακό καθεστώς της εισαγωγής σε ανάλωση. Αν πάλι εφαρμοσθεί ένα από τα καθεστώτα της διακίνησης, όπως αυτό της τελωνειακής μεταφόρτωσης και πάλι η προσκόμιση του εμπορικού τιμολογίου θεωρείται απαραίτητη.

Το εμπορικό τιμολόγιο για μεν τον προμηθευτή του εμπορεύματος είναι ένα τιμολόγιο πώλησης ή εξαγωγής, για δε τον αγοραστή είναι ένα τιμολόγιο αγοράς ή εισαγωγής.
Το προσκομιζόμενο τιμολόγιο στο Τελωνείο πρέπει να είναι οριστικό με πρωτότυπη υπογραφή. Πρωτότυπο τιμολόγιο σύμφωνα με τους ελληνικούς τελωνειακούς νόμους θεωρείται εκείνο που έχει πρωτότυπη υπογραφή, ανεξάρτητα αν είναι αντίγραφο ή φωτοαντίγραφο άλλου.

'Οταν τα τιμολόγια εκδίδονται με την μέθοδο των μηχανικών ή ηλεκτρονικών μεθόδων, σχετικά με την ιδιόχειρη υπογραφή έχουν να παρατηρηθούν τα εξής από το Συμβούλιο Τελωνειακής Συνεργασίας (ΕΕ L 204/12-7-82):

«Εκτιμώντας ότι η για τελωνειακούς σκοπούς απαίτηση να τίθεται υπογραφή στο εμπορικό τιμολόγιο δεν παρέχει στις τελωνειακές αρχές καμία ιδιαίτερη εγγύηση όσον αφορά στο γνήσιο της υπογραφής, συνιστά στα Κράτη - μέλη: «Να αποδέχονται οσάκις η προσκόμιση εμπορικού τιμολογίου απαιτείται για τον εκτελωνισμό εμπορευμάτων, τα εμπορικά τιμολόγια που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με οιαδήποτε διαδικασία, π χ. σύμφωνα με τη διαδικασία του κεντρικού εντύπου με τη μέθοδο της εφάπαξ συμπληρώσεως» Να μην απαιτούν πλέον την για τελωνειακούς σκοπούς υπογραφή του εμπορικού τιμολογίου. το οποίο προσκομίζεται συνημμένα σε διασάφηση εμπορευμάτων».

Και συμπληρώνουν διευκρινιστικά τα ελληνικά τελωνεία με την ΕΔΥΟ.Τ 4657/8-12-82 «... Εξυπακούεται ότι η αποδοχή και των τιμολογίων αυτών, που δεν φέρουν την υπογραφή του εκδότη, πρέπει να γίνεται εφόσον η περιγραφή των εμπορευμάτων που αναγράφονται σε αυτά είναι πλήρης και όχι με κωδικό στοιχεία».

Η γλώσσα του τιμολογίου συνήθως είναι αυτή της χώρας εξαγωγής του προϊόντος. Έτσι για μεν τα τιμολόγια εισαγωγής εφόσον αναγράφονται σε ξένη γλώσσα πρέπει ο παραλήπτης να τα μεταφράζει στην ελληνική αν του το ζητήσει η τελωνειακή υπηρεσία. Για δε τα τιμολόγια εξαγωγής, εφόσον γράφονται σε ξένη γλώσσα, θα πρέπει να υποβάλλεται συνημμένα και η ακριβής μετάφραση στην ελληνική.

Το τιμολόγιο δεν είναι υποχρεωτικά ένα συμβόλαιο πώλησης. Μπορεί όμως να αποτελέσει ένα τέτοιο αν συμπεριλαμβάνονται στην έκδοση όλοι οι αναγκαίοι όροι.



ΕΓΓΡΑΦΑ ΓΙΑ ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
ΑΠΟ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ (ΟΛΠ, ΟΛΘ)
1. Πρωτότυπο εμπορικό τιμολόγιο ή φωτοκόπια θεωρημένη από την 
     μεσολαβούσα τράπεζα.
2. T2L Πιστοποιητικό κυκλοφορίας.
3. Αντίγραφο φορτωτικής.
4. Εξουσιοδότηση παραλήπτη προς εκτελωνιστή.
Σημείωση:
Με επικεφαλής το εμπορικό τιμολόγιο ο εκτελωνιστής διενεργεί τις διαδικασίες για απόδειξη του κοινοτικού χαρακτήρα των εμπορευμάτων (όχι τελωνειακές διαδικασίες), ενώπιον των τελωνειακών αρχών, προκειμένου τα τελευταία να ελευθεpοεπικοιvωνήσουν. Έλεγχοι, όπως ο αριθμός φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) των δύο συμβαλλομένων στο τιμολόγιο ή η γνησιότητα αυτού γίνονται με ιδιαίτερη αυστηρότητα



Ο αριθμός των αντιτύπων του εμπορικού τιμολογίου εξαρτάται από τις ανάγκες που παρουσιάζονται σε όλα τα στάδια διακίνησης των εμπορευμάτων, από τις αποθήκες του πωλητή στις αποθήκες του παραλήπτη, στον τόπο προορισμού.

Τιμολόγια χρειάζονται για τις τράπεζες του εισαγωγέα και εξαγωγέα στον διακανονισμό της αξίας, για τα Τελωνεία αποστολής και προορισμού, για  πιθανές ανάγκες των μεταφορέων, και τέλος για τις υπηρεσίες αρχών στο κύκλωμα των απαγορεύσεων και περιορισμών μιας κρατικής νομοθετικής ρύθμισης. Πάντως ένας αριθμός από 5 μέχρι 10 αντίτυπα είναι αρκετός.

ΣΕΙΡΑ ΕΝΤΥΠΑ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ
Γιώργος Γιωγγαράς




ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

Τεχνική Συμπλήρωσης
Είδη και χρήσεις των

Απαραίτητο σε Εισαγωγείς, Εξαγωγείς




Εργαστήρι μεταφοράς  Γιωγγαράς
Μάρτιος 2000 σελ 59, ευρώ 15


1.2 Το περιεχόμενο του εμπορικού τιμολογίου.


Το περιεχόμενο ενός τιμολογίου μπορεί να είναι:
- Ο τίτλος και η διεύθυνση του οίκου του πωλητή/εξαγωγέα.
- Η ημερομηνία και.ο αριθμός του τιμολογίου.
- Το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του αγοραστή/εισαγωγέα.
- Το είδος του εμπορεύματος που θα εισαχθεί.
- Η τιμή μονάδος κατά βάρος, μικτό και καθαρό ή τα τεμάχια του εμπορεύματος 
    που πρόκειται να εισαχθούν.
- Η συνολική αξία FOB και CΙF που εκφράζεται συνήθως στο νόμισμα της χώρας   
    παραγωγής/ εξαγωγής του εμπορεύματος.
- Οι διάφοροι όροι της αγοραπωλησίας.
- Ο τρόπος μεταφοράς.
- Ο ναύλος.
- Ο τρόπος ταχυδρόμησης των φορτωτικών.
- Η ασφάλιση των εμπορευμάτων και το ασφάλιστρο.
- Ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του πωλητού σε κράτη μέλη της     
    ΕΟΚ για λόγους είσπραξης του ΦΠΑ.
- Η οικεία Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ) του εξαγωγέα.
- Ο Αριθμός Μητρώου Εξαγωγέα (ΑΜΕ) του εξαγωγέα στο Εμπορικό και  
    Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
- Η μεσολαβούσα ελληνική τράπεζα προκειμένου για τιμολόγιο εξαγωγής.

Πρόσθετα, σύμφωνα με την Ε6 1973/9-4-84 απόφαση του Υπουργείου Εμπορίου τα τιμολόγια εισαγωγής πρέπει να αναγράφουν τα ακόλουθα:

1. Το συνολικό βάρος των αγαθών του τιμολογίου ΝΕΤ και τον μικτό ή τον συνολικό όγκο αντίστοιχα.

2. Την ονοματολογία και τους αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς του κοινού δασμολογίου της ΕΟΚ - ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΗ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ (με οκτώ αριθμούς) τιθέμενους επικεφαλής των αντίστοιχων ομάδων προϊόντων και την αντίστοιχη μετά τις εκπτώσεις τιμή τσιφ που διαμορφώνεται.....

Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που ο οίκος εξωτερικού δεν αναγράφει τα ανωτέρω στοιχεία στα τιμολόγιά του, τότε η συμπλήρωση των στοιχείων θα γίνεται με την ευθύνη του εισαγωγέα.


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗ

CΟΜΜΕRCΙΑL ΙΝVOICΕ
CUSTOMS ΙΝVOICCΕ
CONSULAR INVOICE
PROFORMA INVOICE
EXPORT INVOICE
VENDOR INVOICE
ΙΜΡΟRΤ ΙΝVOICΕ
LΕGΑLIΖΕD ΙNVOICCΕ
FΙNΑL ΙΝVOICΕ
ΡRΟVISIONAL ΙΝVOICΕ
CERTIFIED ΙΝVOICΕ


1.2.1 Όροι Διεθνούς Συναλλαγής

Σε μια εμπορική παραγγελία βαραίνουν αποφασιστικά στην όλη συναλλαγή δύο σπουδαίοι παράγοντες, ο τρόπος παράδοσης και ο τρόπος πληρωμής.. Ο τρόπος πληρωμής είναι η εξόφληση του τιμολογίου, ο δε τρόπος παράδοσης , η μεθόδευση που θα ακολουθηθεί για την ακέραιη παράδοση των εμπορευμάτων  στα χέρια του αγοραστή ή του αντιπροσώπου του. Ο τρόπος παράδοσης έχει ιδιαίτερη σημασία για τους συναλλασσόμενους, γιατί από αυτόν επηρεάζεται η τελική διαμόρφωση της τιμής του εμπορεύματος. Αν επιβαρυνθεί το εμπόρευμα με τα πρόσθετα έξοδα της αλυσίδας της μεταφοράς, πχ ναύλος, φορτοεκφορτωτικά, τελωνειακά, ασφάλιστρα το εμπόρευμα θα έχει τιμή μεγαλύτερη από αυτή του τόπου του πωλητή, αν  τα έξοδα στην αλυσίδα μεταφοράς επιβαρύνουν τον αγοραστή τότε το εμπόρευμα θα έχει την ίδια τιμή και στον τόπο αγοράς και στον τόπο πώλησης.

Οι όροι που θα εκφράζουν αυτά τα έξοδα της αλυσίδας μεταφοράς πρέπει να είναι σαφείς στη διατύπωση και να μην αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες, γιατί τότε θα προκύψουν μεγάλες δυσχέρειες στις συναλλαγές του εξωτερικού. Τέτοιες δυσχέρειες θα κατέληγαν τους ενδιαφερόμενους στα δικαστήρια ή στην διαιτησία για να λύσουν τις διαφορές τους.  Κάτι τέτοιο όμως (σαφείς κλπ) για μια ακριβή διατύπωση του τρόπου παράδοσης, θα απαιτούσε λεπτομερή ανάπτυξη και σχολαστική περιγραφή της συμφωνίας για την εκτέλεση μιας παραγγελίας, πράγμα που και χρονοβόρο θα ήταν αλλά και δαπανηρό για τον εμπορικό κόσμο (εργατοώρες, τηλεγραφικά, κλπ).

Για τον λόγο αυτό επινοήθηκαν κατάλληλοι λακωνικοί όροι για τη διατύπωση των διαφόρων τρόπων παράδοσης του εμπορεύματος από πλευράς πωλητή, οι οποίο γίνονται αποδεκτοί και από τον αγοραστή. Έτσι αποφεύγονται οι προστριβές ανάμεσα στον πωλητή και αγοραστή αλλά και ή άσκοπη σπατάλη χρόνου για σύνταξη και κατανόηση αυτών μεταξύ τους. Για μεγαλύτερη συντομία και περιορισμό των δαπανών στην μετάδοση περιορίστηκαν οι όροι συναλλαγών σε συντμήσεις, στηριζόμενες κυρίως στα αρχικά των λέξεων της αγγλικής γραφής.

Το Διεθνές Εμπορική Επιμελητήριο (ΔΕΕ) συνειδητοποίησε πολύ νωρίς αυτή την ανάγκη της κοινής εμπορική ορολογίας στη συναλλαγή και ήδη στο πρώτο του συνέδριο του Λονδίνου το 1920 αποφάσισε να συγκεντρώσει και να συστηματοποιήσει τους διάφορους εμπορικούς όρους που ίσχυαν από συνήθεια διεθνώς. Αυτό το έργο ανέλαβε Ειδική Επιτροπή που ήλθε σε επαφή με τις εθνικές επιτροπές και άλλους σχετικούς οργανισμούς , οργανώσεις και τράπεζες. Το 1923 η Ειδική Επιτροπή πρότεινε και συντάχτηκε το πρώτο τεύχος του ΔΕΕ που περιείχε (6) έξη εμπορικούς όρους με πλήρη ανάλυση. Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1929 εξέδωσε το δεύτερο βελτιωμένο τεύχος  με πληρέστερη ερμηνεία των όρων.

Το 1953 πραγματοποίησε νέα έκδοση των όρων συναλλαγών που περιελάμβανε 10 εμπορικούς όρους με  εκτενή ανάλυση της σημασίας των. Οι όροι πήραν την ονομασία Inco Terms 1953  και η γλώσσα ήταν η αγγλική.

Έκτοτε έχουν εκδοθεί τα Incoterms 1990  περιλαμβάνει 13 όρους και το  Incoterms 2000 που περιλαμβάνει και αυτό 13 όρους.

Οι όροι δεν δημιουργούν νομική υποχρέωση για τους συναλλασσόμενους γιατί όπως και το ΔΕΕ αναφέρει σε σχετική έκδοση «η ερμηνεία των εμπορικών όρων είναι προ παντός, έργον της πρακτικής του εμπορίου ….»

Πρέπει να παρατηρηθεί ότι  τα ενδιαφερόμενα μέρη που  χρησιμοποιούν τα Incoterms δύνανται να δώσουν ειδική έννοια σε ένα η περισσότερους όρους ανάλογα με τις συνήθειές τους, τροποποιώντας έτσι τις διάφορες υποχρεώσεις που επιβάλλει ένας όρος. Αυτό είναι επιτρεπτό και πολλές φορές αναγκαίο. Η μεταφορά εμπορευμάτων  είναι διεργασία μακροχρόνιας πρακτικής που συνεχώς εξελίσσετε. Ένας όρος παράδοσης πρέπει να εξελίσσετε.

Χρειάζεται επομένως ιδιαίτερη προσοχή  στην εγγραφή των όρων συναλλαγών σε μια παραγγελία πχ η αναγραφή Incoterms 2000 CIF υποδηλώνει ότι αποδέχονται και τα δύο μέρη τον  όρο CIF, όπως ερμηνεύεται αυτός στα Incoterms 2000 του ΔΕΕ.

Γνωστοί όροι διεθνούς συναλλαγής είναι:

Α) Τα Incoterms τελευταίας έκδοσης 1990.
Έχουν συνταχθεί και εκδοθεί από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο και όποιος επιθυμεί  τα τηρεί κάνοντας σαφή καταγραφή του θεσμού στο τιμολόγιο

Β) Τα American Foreign Trade Definition 1941
Έχουν συνταχθεί  από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής  και συνήθως εφαρμόζονται για τις συναλλαγές των με τις άλλες χώρες

Γ) Οι όροι συναλλαγών Waren Verein  του Χρηματιστηρίου του Αμβούργου
Εκδόθηκαν από το παραπάνω Χρηματιστήριο του Αμβούργου της Γερμανίας  και συνήθως αναφέρονται σε συναλλαγές τροφίμων .

Δ) Οι άτυποι όροι 
Υπάρχει μια πληθώρα άλλων μη τυποποιημένων όρων στις διεθνείς συναλλαγές οι οποίοι δεν έχουν πατρότητα. Οι συναλλασσόμενοι τις χρησιμοποιούν μεταξύ τους και τις ερμηνεύουν κατά το δοκούν.

Ένας έμπορος που θέλει να πραγματοποιήσει μια διεθνή συναλλαγή εμπορική ή  μεταφορική είναι ελεύθερος να εκλέξει  εφόσον συμφωνήσει και  το δεύτερο ή το τρίτο μέλος που συμμετάσχει σε αυτή, να επιλέξει μια από τις τέσσαρες παραπάνω κατηγορίες.

Η σύγχυση εμφανίζεται  όταν επιλέγουμε την τέταρτη κατηγορία  των «άτυπων όρων» που δεν έχουν πατρότητα. Ο καθένας χρησιμοποιεί μια ορολογία  που την παρουσιάζει  σε γραφή συντομογραφίας  στα έγγραφά του όπως τιμολόγια, φορτωτικές, πιστοποιητικά και άλλα φορτωτικά έγγραφα και σε αφήνει εσένα  να λύσεις τον γρίφο.

Το μεγάλο ερώτημα  παραμένει . Πως θα προχωρήσουμε στην ερμηνεία του;
Συνήθως στις Α Β και Γ περιπτώσεις  αναφέρονται ρητά μαζί με τις συντομογραφίες και η κατηγορία  αυτών  πχ  CIF Incoterms 1990. Έτσι η λύση είναι εύκολη. Αρκεί να έχεις τα τρία αυτά έντυπα πρόχειρα και να ανατρέξεις προκειμένου να αντλήσεις σωστές πληροφορίες για την δασμολογητέα αξία, για την ποσότητα, για την μεταφορά του εμπορεύματος  για τους κόμβους εξόδων που θα προκύψουν κλπ.

Στην περίπτωση Δ οι συντομογραφίες χωρίς πατρότητα  μπορούν να ανιχνευτούν μόνο από τα σχετικά βιβλία που κυκλοφορούν  με τίτλους όπως:
-          Αγγλοελληνικό και Ελληνοαγγλικό Τραπεζικών και Οικονομικών Όρων
-          Γερμανοελληνικό Λεξικό Νομικής Ορολογίας
-          Δελτίο Επιστημονική Ορολογίας και Νεολογισμών
-          Διεθνής Τελωνειακή Ορολογία
-          Εισαγωγή Εμπορευμάτων Όροι Διατυπώσεις Απαγορεύσεις
-          Σύγχρονο Ναυτιλιακό Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό
-          Σε οδηγούς μεταφορικών εταιριών
-          Σε διαφημιστικά φυλλάδια λιμένων
-          Αγγλοελληνική Ορολογία Μεταφοράς

Να  ένα παράδειγμα που μας αναφέρθηκε:
CNF = Cost and Freight Αξία και Ναύλος

Παρατήρηση:  Η Υπηρεσία Αξιών  των Τελωνείων Αττικής δίνει την δική της ερμηνεία. Δηλαδή Αξία Χωρίς Ναύλο (Cost not Freight). Σε τέτοιες περιπτώσεις ψάχνουμε  σε βιβλία που διαθέτουμε και αν δεν ευδοκιμήσει η αναζήτηση  κοιτάζουμε  την φορτωτική που δίνει πολύτιμες πληροφορίες. Αν είναι (Prepaid ) προπληρωμένη  είναι φανερό ότι πρόκειται για  την δική μας ερμηνεία  Cost and Freight.  Χρησιμοποιείται δηλαδή το μεσαίο γράμμα του (and).




Γ-1. Ρήτρες τιμολογίου  


Υπάρχουν και οι λεγόμενες ρήτρες στα εμπορικά τιμολόγια, που αναφέρονται κυρίως σε συναλλαγματικούς περιορισμούς, αλλά και σε περιοριστικές εμπορικές πολιτικές, όπως αυτές του εμπάργκο.

Τέτοιες ρήτρες ο συναλλασσόμενος με το εξωτερικό εμπόριο θα τις αναγνωρίσει εύκολα είτε μέσα από τα ανοίγματα πίστωσης που γίνονται στο όνομά του, είτε στην ανάγνωση διαφόρων τιμολογίων εισαγωγής προερχομένων από διάφορες χώρες. Όσον αφορά τους ελληνικούς περιορισμούς και τις απαγορεύσεις είναι πάντα πρόθυμοι οι συνεργάτες του εκτελωνιστές, τράπεζες και μεταφορείς να τον πληροφορήσουν.

Παρατίθενται  συνηθισμένες ρήτρες σε αγγλική γλώσσα, δείγματα συναλλαγματικών περιορισμών, αλλά και μέτρων εμπάργκο:


1.      THESE CΟΜΜΟDΙΤΙΕS LΙCΕΝCΕD ΒΥ ΤΗΕ UNITED STATES FOR ULΤΙΜΑΤΕ DΕSΤΙΝΑΤΙΟΝ GREECE, DΙVΕRSΙΟΝ CONTRARY ΤΟ U.S. LAW ΡRΟΗΙΒΙΤΕD.

2.      WΕ HΕRΕBΥ CΕRTΙFY ΤΗAΤ ΤΗΕ ΜΕRCΗΑΝDΙSΕ SΡΕCΙFΙΕD ΗΕRΕΙN ΙS ΟF UNITED KINGDOM ORIGΙN,

3.      Material for advertising purposes. No charge/ no commercial value not for sale

4.      To pay 60 days after received of the goods

5.      Delivered without duty and taxes VAT No client ………..

6.      Material faults has to be written to us within 8 days of the delivery

7. Transport damage has to be claimed directly in the present of the carrier


1.3. Το τιμολόγιο στον διακανονισμό της τράπεζας.


Στον διακανονισμό μέσα από τις εμπορικές τράπεζες είναι απαραίτητο το τιμολόγιο για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος είναι το αποδεικτικό έγγραφο που επιβεβαιώνει την πραγματοποίηση μιας πώλησης μεταξύ δύο συμβαλλομένων, ο δεύτερος είναι το μέσο για τον έλεγχο του εξαγόμενου ή του εισαγόμενου συναλλάγματος όταν πρόκειται για εισαγωγή ή εξαγωγή αντίστοιχου εμπορεύματος.

Το εμπορικό τιμολόγιο στην τραπεζική διαδικασία και η τεχνική της πληρωμής του δημιουργεί αρκετά προβλήματα σχετικά με τη γνησιότητά του, προκειμένου να εξαχθεί το αντίστοιχο ποσό του συναλλάγματος. Η Τράπεζα της Ελλάδος με εγκύκλιο της (αρ 449/89) παρέχει τις ακόλουθες οδηγίες στις μεσολαβούσες τράπεζες:

«Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που δεν προσκομίζονται πρωτότυπα οριστικά τιμολόγια  και ζητείται εμπρόθεσμος διακανονισμός, οι μεσολαβούσες τράπεζες  μπορούν να δέχονται οριστικά τιμολόγια που μεταδίδονται μέσω τηλεομοιοτύπων (TΕLΕFAX), υπό την προϋπόθεση προσκομίσεως εντός  δύο μηνών από το διακανονισμό των σχετικών πρωτοτύπων οριστικών τιμολογίων .

»Οι μεσολαβούσες τράπεζες θα κρατούν σε εκκρεμότητα τον ειδικό φάκελο του εισαγωγέα μέχρι της προσκομίσεως του σχετικού πρωτοτύπου τιμολογίου, οπότε και θα πρέπει να διαπιστώνεται ότι το τηλεομοιοτύπημα, που χρησιμοποιήθηκε είναι ταυτόσημο με το πρωτότυπο οριστικού τιμολογίου»



1.4. Το εμπορικό τιμολόγιο στη διαδικασία του τελωνισμού.


Το τιμολόγιο εισαγωγής προκειμένου για τον τελωνισμό του εμπορεύματος είναι συνοδευτικό έγγραφο της διασάφησης εισαγωγής που καταθέτει ο παραλήπτης.
Η υποχρέωση κατάθεσης τιμολογίου στα τελωνεία απορρέει από το άρθρο 3 παράγρ 5 του Κώδικα των Νόμων περί Τελωνειακού Δασμολογίου (ΝΔ 25-7-1920 ΦΕΚ 170Α/30-7-1920)[1]
Ο τελωνειακός ελεγκτής  έχει τη δυνατότητα να το χρησιμοποιήσει,σύμφωνα  με τις οδηγίες στα παρακάτω τελωνειακά vομοθετικά κείμενα:

«Η επαλήθευσις των εισαγομένων ειδών δέον να ενεργείται κατά πατρόν εν αντιπαραβολή προς τα οικεία συνοδευτικά έγγραφα (τιμολόγιο, πιστοποιητικό παραγωγής) του εμπορεύματος, η δε δασμολογική κατάταξις δέον να διενεργείται…..».

Και σε άλλο σημείο αναφέρεται:
«Εξοφλεί αναλόγως προς τας  παραλαμβανομένας ποσότητας, είτε μερικώς είτε ολικώς άπαντα τα σχετικά προς την εισαγωγήν δικαιολογητικά έγγραφα (τιμολόγια κ.λ.π.) δι’  αναγραφής έπ’ αυτών του αριθμού της διασαφήσεως και της ημερομηνίας, ως και τας μερικώς παραλαμβανομένας ποσότητας εις κόλλα, τεμάχια, βάρος και αξίαν και μονογραφεί τας πράξεις ταύτας δια της επιθέσεως και της ατομικής σφραγίδος.

»Ενεργεί προσάρτησιν δι αναγραφής επί της διασαφήσεως απάντων των δικαιολογητικών της εισαγωγής, ήτοι... τιμολογίων... Η σχετική εν προκειμένω πράξις προσαρτήσεως κλείεται δια της ημερομηνίας και υπογpαφής του Ελεγκτού και της επιθέσεως της ατομικής σφραγίδος» [2].

1.4.1.  Η κυριαρχία του Τελωνείου επί του εμπορικού τιμολογίου


Θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι τα τελωνεία κυριαρχούν στον καθορισμό της μορφής και του περιεχομένου του εμπορικού τιμολογίου. Κυριαρχούν γιατί σαν φορέας είσπραξης φόρου περνούν και στηρίζουν τις μεθόδους επιβολής έμμεσης φορολογίας μέσα από αυτό το έγγραφο. Αυτή η κυριαρχία μετά την εφαρμογή της ενιαίας εσωτερικής αγοράς στο κοινοτικό τελωνειακό έδαφος της ΕΟΚ δείχνει ότι έχει ατονήσει. Ιδιαίτερα δε στο ελληνικό τελωνειακό τμήμα, όπου από την διόγκωση των διατυπώσεων περιπέσαμε στον μαρασμό με όλα τα επακόλουθά του.

Να ένα δείγμα τελωνειακής κυριαρχίας από τις ΗΠΑ, στο εμπορικό τιμολόγιο, όπως αναφέρεται στην μεταφρασμένη έκδοση του ΟΠΕ: «Πώς να εξάγετε στις ΗΠΑ. Διαδικασίες και τελωνειακές ρυθμίσεις». Αθήνα 1987, σελ. 27 και επόμενα:

«Ένα εμπορικό τιμολόγιο, υπογραμμένο από τον πωλητή, φορτωτή, ή αντιπρόσωπό του, γίνεται δεκτό για τελωνειακούς σκοπούς, αν έχει συνταχθεί σύμφωνα με το άρθρο 141.86 των Τελωνειακών Κανονισμών (των ΗΠΑ) και με τον συνήθη τρόπο που γίνονται για εμπορικές συναλλαγές για τα εμπορεύματα που καλύπτει το τιμολόγιο».

Το τιμολόγιο πρέπει να περιέχει τις παρακάτω πληροφορίες που προβλέπονται από τον Δασμολογικό Νόμο (Tariff Αct):
1. Τον λιμένα εισόδου στον οποίο προορίζεται το εμπόρευμα.

2. Αν το εμπόρευμα είναι προπωλημένο, την ημερομηνία και τόπο έκδοσης και τα ονόματα και του αγοραστή και του πωλητή. Αν δεν είναι προπληρωμένο, την ημερομηνία και προέλευση του φορτίου και τα ονόματα του φορτωτή και παραλήπτη.

3. Λεπτομερή περιγραφή του εμπορεύματος, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος με το οποίο είναι γνωστό το εμπόρευμα, την κατηγορία ή ποιότητά του, το σήμα, τον αριθμό ή το σύμβολο με το οποίο διατίθεται από τον πωλητή ή κατασκευαστή στο εμπόριο της χώρας εξαγωγής και τα σημεία και αριθμούς των δεμάτων στα οποία είναι συσκευασμένο το εμπόρευμα.

4. Τις ποσότητες σε μέτρα και σταθμά των ΗΠΑ ή της χώρας προέλευσης.

5. Αν το εμπόρευμα είναι προπωλημένο, την τιμή αγοράς σε κάθε είδος, στο νόμισμα πληρωμής.

6. Αν το εμπόρευμα δεν είναι προπωλημένο, την αξία κάθε είδους στο νόμισμα στο οποίο γίνονται συνήθως οι συναλλαγές ή ελλείψει της αξίας, την τιμή στο νόμισμα που ο κατασκευαστής, πωλητής, φορτωτής ή κύριος του εμπορεύματος θα πληρωνόταν ή θα επιθυμούσε να πληρωθεί, για το εμπόρευμα αυτό αν πωλείται Κάτω από κανονικές συνθήκες εμπορίου και σε συνήθεις ποσότητες χονδρικής πώλησης, στην χώρα εξαγωγής.

7. Το νόμισμα τιμολόγησης.

8. Όλα τα (πρόσθετα) έξοδα που βαρύνουν το εμπόρευμα με την αιτιολογία και το ποσόν, συμπεριλαμβανομένων του ναύλου, ασφαλίστρων, προμήθειας, αξίας κιβωτίων, εμπορευματοκιβωτίων, καλυμμάτων και την αξία της συσκευασίας. Επίσης, εάν δεν συμπεριλαμβάνονται στα ανωτέρω όλα τα έξοδα, δαπάνες και επιβαρύνσεις που συνεπάγεται η μεταφορά του εμπορεύματος από τον μεταφορέα μέχρι τον πρώτο  λιμένα.εισόδου των ΗΠΑ. Τα έξόδα συσκευασίας, κιβωτίων, εμπορευματοκιβωτίων, και εσωτερικού ναύλου μέχρι το λιμάνι εξαγωγής δεν χρειάζεται να αναλυθούν στο τιμολόγιο, αν περιλαμβάνονται στην τιμή και υπάρχει μνεία επί του τιμολογίου. Αν οι πιο πάνω πληροφορίες δεν περιλαμβάνονται στο τιμολόγιο όπως αρχικά είχε συνταχθεί, πρέπει να αναγραφούν σε ένα παράρτημα που θα επισυναφθεί στα τιμολόγιο. :

9. 'Ολες οι εκπτώσεις, επιστροφές και επιδοτήσεις που έχουν παρασχεθεί με την αιτιολογία τους και το αντίστοιχο ποσόν, κατά την εξαγωγή του εμπορεύματος,

Αν το εμπόρευμα μεταπωληθεί κατά την διάρκεια της διαμετακόμισής του, τοi αρχικό τιμολόγιο που απεικονίζει αυτή την συναλλαγή καθώς και το τιμολόγιο μεταπώλησης ή δελτίο (λιανικής) πώλησης που θα  δείχνει την τιμή που καταβλήθηκε από τον αγοραστή για κάθε επί μέρους είδος, θα υποβληθεί μαζί με την διασάφηση εισαγωγής ή το έντυπο της συνοπτικής διασάφησης ή τα δικαιολογητικά παραλαβής του εμπορεύματος,

Τα τιμολόγια και τα συνημμένα δικαιολογητικά πρέπει να έχουν συνταχθεί στην Αγγλική γλώσσα ή να συνοδεύονται από ακριβή μετάφραση σro Αγγλικά Κάθε τιμολόγιο πρέπει να αναγράφει με επαρκείς λεπτομέρειες τι εμπόρευμα περιέχεται σε κάθε αυτοτελές δέμα.

Αν το τιμολόγιο ή η διασάφηση δεν αναγράφει το βάρος, μέτρα ή διαστάσεις του εμπορεύματος, απαραίτηro για τον καθορισμό των δασμών , ο παραλήπτης θα πληρώσει τα απαιτούμενα για τον προσδιορισμό τους έξοδα πριν απ' την αποδέσμευση των εμπορευμάτων από τον υποκείμενο Τελωνειακό χώρο. Κάθε τιμολόγιο πρέπει να αναγράφει λεπτομερώς για κάθε κατηγορία ή είδος εμπορεύματος, κάθε έκπτωση απ τον τιμοκατάλογο ή άλλη βασική τιμή που έχει γίνει ή έχει παρασχεθεί πριν αναγραφεί η τελική τιμή ή αξία.

Εάν στην ίδια διασάφηση υπάρχουν παραπάνω από ένα τιμολόγια, κάθε τιμολόγιο με τα συνημμένα του πρέπει να αριθμείται αντίστοιχα από τον εισαγωγέα στο κάτω μέρος της πρόσθιας όψης κάθε σελίδας αρχίζοντας από το 1.  Αν ένα τιμολόγιο αποτελείται από 2 και πλέον σελίδες, αρχίζουμε από τον αριθμό 1 για την πρώτη σελίδα του πρώτου τιμολογίου και συνεχίζουμε με συνεχή αρίθμηση για όλα τα τιμολόγια και τα συνημμένα τους που περιλαμβάνονται στη διασάφηση Αν μια διασάφηση καλύπτει ένα τιμολόγιο με μία σελίδα και ένα δεύτερο με 2 σελίδες, η αρίθμηση στο κάτω μέρος των σελίδων θα είναι: Τιμ 1, σελίδα 1 , Τιμ. 2, σελίδα 2, τιμ. 2, σελίδα 3.

Οποιαδήποτε πληροφορία απαιτείται σε ένα τιμολόγιο μπορεί να αναγραφεί είτε στο τιμολόγιο είτε σε συνημμένο παράρτημα».


1.4.2 Πιστοποιητικά κυκλοφορίας ενσωματωμένα στο τιμολόγιο

Τα τελωνεία αποδέχθηκαν τελευταία μόνο το ρόλο του ελεγκτού στην διακίνηση των εμπορευμάτων / φορτίων. Έτσι και μόνο εξηγείται η ηθελημένη εγκατάλειψη έκδοσης εγγράφων για τελωνειακή χρήση  και αντικατάσταση αυτών με μια σφραγίδα ή δήλωση στα εμπορικά τιμολόγια των διεθνώς συναλλασσόμενων.

Τέτοια έγγραφα όπως τα πιστοποιητικά κυκλοφορίας και παραγωγής, που εκδίδονται από τις Τελωνειακές Αρχές, σιγά σιγά εγκαταλείπονται . Η χρήση τους είναι να προσδιορίζεται ο εισαγωγικός δασμός των εμπορευμάτων στον τελωνείο προορισμού σύμφωνα με μια γενική τελωνειακή σύμβαση που έχει υπογραφή μεταξύ των δύο χωρών.

Δείγματα τέτοιων μορφών δηλώσεων ή και σφραγίδων μπορεί να είναι:.  

α.
Authorization No 770/1989 granted by general directorate of Swiss Customs, Berne.
The undersigned, exporter of the goods covered by this document declare that except where otherwise indicated, the goods meet the conditions to obtain originating status in preferential trade with GR, and the country of origin of the goods is CH, FI, DE, IT, SE, Zug 23-9-1993 

β.
99020
ZULASSUNG ANDERER PAPIERE F, DAS VERSANDPAPIER  T2L
VERSAND/ ZOLL/ VORPAPIER
DATUM:
SIGN

Προβλήματα υπάρχουν σχετικά με το πρωτότυπο του τιμολογίου και της έγγραφης πράξης του πιστοποιητικού κυκλοφορίας. Κατά την άποψη του τελωνείου το εμπορικό τιμολόγιο για να γίνει αποδεκτό και σαν πιστοποιητικό κυκλοφορίας πρέπει αν είναι πρωτότυπο. Αν δεν υπάρχει το πρωτότυπο ακολουθείτε η διαδικασία της σύστασης τελωνειακής παρακαταθήκης σε κατάθεση μετρητών για το ύψος των εισαγωγικών δασμών. Στην παρακαταθήκη υπολογίζεται και η προσαύξηση του ΦΠΑ. Η παρακαταθήκη διαρκεί μέχρι της προσκόμισης στο Τελωνείο του πρωτοτύπου.

Μία τέτοια  διαφοροποίηση εκτιμήσεων και συμμετοχής στην έκδοση / παραγωγή των πιστοποιητικών κυκλοφορίας είναι φυσικό να φέρει τριβές μεταξύ των συναλλασσόμενων.

Έτσι ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται από τις μεταφορικές εταιρίες/ εκτελωνιστές στην έκδοση / παραγωγή τέτοιων πιστοποιητικών κυκλοφορίας συνδυασμένων με τα εμπορικά τιμολόγια. Τα προβλήματα αυξάνονται αν τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται σε κάποιο κέντρο διακίνησης.

Η συνεργασία των μεταφορές. Εκτελωνιστών πρέπει να είναι σε υψηλό επίπεδο συντονισμού για την γρήγορη και εύκολη ελευθέρωση των εμπορευμάτων από το Τελωνείο

1.4.3. Η δήλωση αξίας στο τιμολόγιο

Ο εξαγωγέας που εκδίδει το τιμολόγιο είναι υποχρεωμένος να δηλώσει την αξία του εμπορεύματος σύμφωνα με μια παλαιότερη εγκύκλιο του Υπουργείου Εμπορίου προκειμένου να γίνει αποδεκτή η αξία του εμπορεύματος. Αυτή η πανηγυρική δήλωση έχει ατονήσει  σήμερα. Δείγμα αυτής είναι το παρακάτω.


ΤΗΕ UΝDΕRSΙGΝΕD, DECLARES ΤΗΑΤ ΤΗΕ ΡRΙCΕS STATED ΙΝ ΤΗΙS ΙΝVOICΕ ΑRΕ ΤΗΕ CURRENT MARKΕΤ ΡRΙCΕS FOR ΤΗΕ ΜΕRCΗΑΝDΙSΕ DΕSCRΙΒΕD ΑΝD ARE TRUE ΑΝD CORRECT.

Σήμερα δήλωση απλή του ποσού αξίας των εμπορευμάτων είναι αρκετή. Πχ
Amount Invoice.

1.5. Τα είδη των εμπορικών τιμολογίων.


Υπάρχει μια σειρά από διάφορα είδη τιμολογίων που ανάλογα με το περιεχόμενό τους και τον σκοπό που έχουν συνταχθεί εξυπηρετούν διάφορες πλευρές του διεθνούς εμπορίου προκειμένου να ολοκληρωθεί η διεθνής εμπορική πράξη.

Το προτιμολόγιο (PROFORMA ΙNVOICE).

Αυτό εκδίδεται από τον πωλητή/ εξαγωγέα και τιτλοφορείται σαν προτιμολόγιο, προκειμένου να γίνει οδηγός για σύνταξη του ανοίγματος πίστωσης από την πλευρά του αγοραστού. Συνήθως περιέχει πλήρη περιγραφή των εμπορευμάτων, αναλυτική περιγραφή της συσκευασίας, τιμή μονάδας του εμπορεύματος με περίοδο ισχύος αυτής, είδος συσκευασίας και κόστος αυτής  και όπου ζητείται η αξία του ναύλου και ασφάλειας, χωρίς να λείψουν οι όροι πληρωμής.

Το προξενικό τιμολόγιο (CONSULAR INVOICE).

Αποτελεί ένα συνηθισμένο τιμολόγιο όπου έχει επικυρωθεί από το εμπορικό προξενείο[3] της χώρας εισαγωγής το γνήσιο του περιεχομένου και η εξουσιοδοτημένη υπογραφή και σφραγίδα του εξαγωγέα. Επιβεβαιώνει ότι η σχετική εταιρεία της χώρας εξαγωγής πραγματικά διενεργεί εξωτερικό εμπόριο στη χώρα της εισαγωγής και η βεβαίωση αναφέρεται στην τιμή και στο συνολικό ποσό της αξίας του τιμολογίου, όπως στον τόπο αποστολής, στον αριθμό των δεμάτων, στο βάρος και άλλα. Τέτοια έγγραφα όπως το προξενικό τιμολόγιο είναι απαραίτητα με την έννοια του απαγορευτικού της εξαγωγής, όταν τα εμπορεύματα αποστέλλονται σε μέρη του κόσμου ιδιαίτερα σε εκείνες τις χώρες που επιβάλλονται δασμοί στην αξία αυτών.

Τα έντυπα τέτοιων προξενικών τιμολογίων διατίθενται από τα προξενικά γραφεία και πληρώνονται κάποια δικαιώματα για αυτή την επικύρωση. Η συνήθης διαδικασία στην επικύρωση των προξενικών τιμολογίων συνίσταται στην κατακράτηση ενός αντιτύπου, την επιστροφή ενός αντιτύπου στον φορτωτή, με ταυτόχρονη προώθηση, μιας σειράς από έντυπα στις αρχές των τελωνείων της χώρας εισαγωγής.

Το τιμολόγιο του ΚΒΣ

Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που επιτυγχάνει μια πώληση είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό είναι υποχρεωμένο να εκδώσει ένα τιμολόγιο του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ), δηλαδή διάτρητο από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ) με υποχρεωτικά στοιχεία αναγεγραμμένα σε αυτό.

Μια τέτοια υποχρέωση στοχεύει στην σύλληψη της φορολογητέας ύλης σε κάθε πραγματοποιούμενη πώληση. Μπορεί λοιπόν το εμπορικό τιμολόγιο (COΜΜΕRCΙΑL ΙΝVOICΕ) να ανταποκρίνεται και στις προϋποθέσεις που ζητά ο ΚΒΣ με συνέπεια τα δύο να αποτελέσουν ένα, σε ένα λογιστικό μηχανοργανωμένο σύστημα.

Το τιμολόγιο εξαγωγής

Αυτή η μορφή του τιμολογίου χωρίς να διαφέρει από τον γενικό τύπο του εμπορικού τιμολογίου εξυπηρετεί καθαρά σκοπούς εξαγωγικής πολιτικής και διεκπεραίωσης. Μια καλή  εμφάνιση του εντύπου δίνει μια εικόνα πρόσβασης της επιχείρησης στο εξωτερικό. Ένα σχολαστικό ταίριασμα της περιγραφής του εμπορεύματος με αυτό του ανοίγματος πίστωσης ή ακόμα συμπλήρωσης του τιμολογίου με πληροφοριακά στοιχεία προερχόμενα από την εξαγωγική διαδικασία, όπως Αριθμός Μητρώου Εξαγωγέα (ΑΜΕ).

Το φορολογικό τιμολόγιο


Πρόσθετα το εμπορικό τιμολόγιο έχει την φορολογική του πλευρά.

Στην εξαγωγή:
Χρειάζεται για την απαλλαγή από τον Φόρο Προστιθέμενης Άξίας (ΦΠΑ), κάτω από προϋποθέσεις, όταν πραγματοποιείται μία ελληνική εξαγωγή. Αυτή τη διαδικασία επικύρωσης για απαλλαγή της εξαγωγής από τον ΦΠΑ αναφέρεται ως εξής στην σχετική υπουργική απόφαση:

«Από θεωρημένο από την αρμόδια τελωνειακή αρχή αντίγραφο του εμπορικού τιμολογίου πώλησης που εκδίδει ο πωλητής εξαγωγέας των αγαθών στον αγοραστή/λήπτη εξωτερικού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΣ και το οποίο τιμολόγιο προσαρτάται στο παραστατικό εξαγωγής - αποστολής ΕΔΕ.

» Το θεωρημένο αυτό αντίγραφο του τιμολογίου, το οποίο εκτός των άλλων στοιχείων του αγοραστή θα αναγράψει και τα αγαθά που εξάγονται κατ' είδος, ποιότητα, ποσότητα και αξία, καθώς και την ένδειξη ΕΞΑΓΩΓΗ - ΧΩΡΙΣ ΦΠΑ θα χορηγείται από την Τελωνειακή αρχή της εξαγωγής άμεσα, μετά από περάτωση του τελωνισμού των προς εξαγωγή αγαθών (άρθ. 1 παρ. 1 της Π 1701/ 10-3-87 του Υπ. Οικ., όπως τροποποιήθηκε).

Στην εισαγωγή: Απαλλαγή πληρωμής ΦΠΑ σε εκχωρήσεις εισαγομένων εμπορευμάτων.

Απόφαση Δ 747/336/1997 του ΥπΟικ για έκδοση τιμολογίου σε περίπτωση εκχώρηση εισαγωγικού δικαιώματος

'Αρθρο 1 Διαδικασία απαλλαγής
Για την απαλλαγή από το Φ.Π.Α. ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:

1. Σε περίπτωση παράδοσης αγαθών προέλευσης τρίτων χωρών, τα οποία προέρχονται είτε από εκχώρηση εισαγωγικού δικαιώματος, είτε από οπισθογράφηση φορτωτικών εγγράφων, με σκοπό να τεθούν σε ένα από τα καθεστώτα του άρθρου 21 του Ν. 1642/86, εκδίδεται από τον κύριο των αγαθών, εκχωρητή, τιμολόγιο πώλησης, στο οποίο αναγράφεται, εκτός των άλλων αναφερομένων στο άρθρο 12 του Κ.Β.Σ. στοιχείων, και ο αναλογών Φ.Π.Α.

2. Μετά την, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ολοκλήρωση της διαδικασίας θέσης των αγαθών σε ένα από τα καθεστώτα αυτά, η αρμόδια Τελωνειακή Αρχή εκδίδει αυθημερόν, κατόπιν αίτησης του αγοραστή έπ’ ονόματι του οποίου τέθηκαν τα αγαθά στο καθεστώς, για κάθε ένα προμηθευτή - εκδότη του υποχρεωτικά προσκομιζόμενου σ' αυτή και προβλεπόμενου από την Π 63/ 3/7.1.93 Δ.Υ.Ο. "τιμολογίου πώλησης", βεβαίωση, όπως το συνημμένο υπόδειγμα, σε δύο αντίτυπα.
Το πρώτο εξ αυτών, με την ένδειξη "ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΔΟΤΗ ΤΟΥ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ ΠΩΛΗΣΗΣ”, το παραδίδει στον αιτούντα και το δεύτερο, με την ένδειξη "ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ", μαζί με τα προσκομισθέντα, κατά τ' ανωτέρω, "τιμολόγιο πώλησης", το προσαρτά στο εκδιδόμενο κατά περίπτωση τελωνειακό παραστατικό, ενεργώντας έπ’ αυτού σχετική πράξη, προς αποφυγή έκδοσης και δεύτερης βεβαίωσης για τον ίδιο σκοπό.

3. Η χορηγούμενη στον αγοραστή βεβαίωση της προηγούμενης παραγράφου, παραδίδεται από αυτόν στον προμηθευτή - εκδότη του "τιμολογίου πώλησης" εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την έκδοση του "τιμολογίου πώλησης" του προμηθευτή, προκειμένου αυτός να εκδώσει, σε κάθε περίπτωση εντός της προθεσμίας αυτής, "πιστωτικό τιμολόγιο", σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 12 του Κ.Β.Σ, για την έκπτωση του αναγραφόμενου στο "τιμολόγιο πώλησης" Φ.Π.Α.
Η βεβαίωση επισυνάπτεται στο στέλεχος του "πιστωτικού τιμολογίου" ή τηρείται σε ειδικό φάκελο ως δικαιολογητικό για την έκπτωση του Φ.Π.Α.

4. Στην περίπτωση όπου δεν τίθεται στο καθεστώς το σύνολο της ποσότητας των αγαθών που αναγράφεται στο "τιμολόγιο πώλησης", ο εκδότης αυτού εκδίδει "πιστωτικό τιμολόγιο" για την έκπτωση του Φ.Π.Α. που αναλογεί μόνο στην αξία των αγαθών που τέθηκαν στο καθεστώς, όπως αυτή θα προκύπτει από τη βεβαίωση της Τελωνειακής Αρχής.

5. Για τυχόν, μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσης, περιπτώσεις τελωνισμού αγαθών, προερχομένων είτε από εκχώρηση εισαγωγικού δικαιώματος είτε από οπισθογράφηση φορτωτικών εγγράφων, με τιμολόγια εκχώρησης - πώλησης χωρίς Φ.Π.Α. θα πρέπει οι Τελωνειακές Αρχές, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που καλύπτονται από τις διατάξεις των αριθμ. Δ. 129/86/ 2.2.1987 και Δ. 663/453/ΠΟΛ 26/3.6.1987 Δ.Υ.Ο. για τις οποίες προβλέπεται έκδοση τιμολογίων εκχώρησης - πώλησης χωρίς Φ.Π.Α., να προβούν σε άμεση ενημέρωση του προϊσταμένου της αρμόδιας για τη φορολογία του εκχωρητή - εκδότη του τιμολογίου Δ.Ο.Υ., στέλνοντας συγχρόνως και φωτοτυπία του τιμολογίου αυτού, προκειμένου ο τελευταίος να προβεί στον άμεσο καταλογισμό του οφειλόμενου στην αξία του τιμολογίου Φ.Π.Α.





[1] άρθρο 3 παράγρ 5 του Κώδικα των Νόμων περί Τελωνειακού Δασμολογίου (ΒΔ 25-7-1920 ΦΕΚ 170Α/30-7-1920)
5. Εις πάσαν διασάφησιν πρέπει να επισυνάπτηται  τιμολόγιον της τελωνειακής αρχής δυναμένης κατά την κρίσιν της να απαλλάσση της υποχρεώσεως προσαγωγής τοιούτου δι είδη κομιζόμενα δια της ταχυδρομικής οδού ή παρ επιβατών ή τοιαύτα ευτελούς αξίας ή δώρα (( ΕΥΟ 144/1936 …της υποχρεώσεως προς προσαγωγήν τιμολογίων εξαιρούνται τα μεταχειρισμένα είδη (ενδύματα ) και είδη τινά καινουργή αποστελλόμενα εκ του εξωτερικού δωρεάν παρ ομογενών ή άλλων προς ενταύθα διαμένοντας οικείους των ως και τα δείγματα άνευ αξίας))
Εάν το εμπόρευμα υπόκειται εις δασμούς κατ’ αξίαν , το τιμολόγιον δύναται να επικυρώνηται υπό της Ελληνικής Διπλωματικής ή Προξενικής αρχής. Δια συμφωνιών συναπτομένων έπ’ αμοιβαιότητι δύναται να αντικαθίσταται η ανωτέρω επικύρωσις δια θεωρήσεως υπό οργανισμών εγκεκριμένων υπό της Ελληνικής Κυβερνήσεως, είτε να καταργήται η διατύπωσις της επικυρώσεως ή της θεωρήσεως.
6. Η τελωνειακή υπηρεσία δύναται ωσαύτως να απαιτή την προσαγωγήν των συμβάσεων, συμβολαίων και της αλληλογραφίας και παντός στοιχείου σχετικού  προς την εμπορική πράξιν.
7. Τα τιμολόγια και τα λοιπά ανωτέρω αναφερόμενα έγγραφα δεν δεσμεύουν την κρίσιν της τελωνειακής υπηρεσίας ή την κρίσιν των οργάνων των αρμοδίων εκ του νόμου προς καθορισμόν της αξίας επί τον καθορισμόν ταύτης , της κατά τα ανωτέρω καθοριζομένης αξίας εξευρισκομένης δια παντός πείθοντος στοιχείου.

[2] Απόσπασμα από έκδοση του Υπουργείου Οίκον. «Περί της Πρακτικής Εφαρμογής εν τοις Τελωνείοις των τελωνειακών και λοιπών συναφών νόμων και διατάξεων» Αθήνα 1966 σελ. 224.

[3] Νόμος 3376 της 19ηςΑπρ/21 Μαίου 1927 περί Κυρώσεως της Διεθνούς Σύμβασις απλοποιήσεως των τελωνειακών διατυπώσεων (Γενεύη 3 Νοεμ 1923)

Άρθρον 12 Τα υπό το όνομα «προξενικά τιμολόγια» γνωστά έγγραφα δεν θέλουσιν απαιτείσαι ειμή μόνον εφ’ όσον ήθελεν είσθαι αναγκαία η προσαγωγή αυτών είτε προς καθορισμόν της προελεύσεως του εισαγόμενου εμπορεύματος , όταν η προέλευσις δύναται να επιδράση επί των όρων  της παραδοχής του εμπορεύματος , είτε προς διαπίστωσιν  της αξίας τούτου, εν η περιπτώσει εφαρμόζεται δασμολόγιον με δασμούς επί της αξίας του εμπορεύματος, δια την εφαρμογήν των οποίων δεν ήθελεν είσθαι επαρκές το εμπορικόν τιμολόγιον.

Η σύνταξις του κειμένου των προξενικών τιμολογίων θέλει απλοποιηθεί εις τρόπον ώστε να προλαμβάνωνται περίπλοκαι ή δυσχέρειαι και να διευκολύνηται  η σύνταξις των τίτλων τούτων υπό του ενδιαφερομένου εμπορίου.

Τα έξοδα της θεωρήσεως των προξενικών τιμολογίων θέλουσι συνίστασθαι εις ωρισμένον τέλος, όπερ να είναι όσον το δυνατόν ηλαττωμένο  δεν θέλουσιν δι απαιτείσθαι δι εν και το αυτό τιμολόγιον πλείονα των τριών αντιγράφων.






ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΙΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
Εισαγωγών- Εξαγωγών
(Απαγορεύσεις,  Περιορισμοί)

Ευρετήρια προϊόντων

 

Εκδόσεις
www.bookstars.gr
βιβλίο σελ. 165

 Σχόλια: Τη δεκαετία του 60' οι Συναλλαγματικές Διατυπώσεις στα Τελωνεία ήταν μια από τις πιο σοβαρές διαδικασίας. Είχαν σχέση βέβαια με το εισερχόμενο και το εξερχόμενο συνάλλαγμα. Θυμάμαι τον πατέρα μου που έλεγε συνέχεια: "αν περάσω συνάλλαγμα θα το στείλω το εμπόρευμα". Οι καιροί άλλαξαν και το κέντρο βάρους τέτοιων αποφάσεων βρίσκεται στις Βρυξέλλες. Αυτό που δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει  η παρούσα ελληνική ηγεσία είναι η αδυναμία της να διεκδικεί τα συμφέροντα του Εμπορίου και της Βιομηχανίας σε αυτά τα κέντρα. 

Περιορισμοί και Απαγορεύσεις Εμπορευμάτων εξωτερικού

Περιεχόμενα
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΗ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
II.  ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΟΚ) αριθ. 339/93 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 8ης Φεβρουαρίου 1993 σχετικά με τους ελέγχους της πιστότητας των προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες προς τους κανόνες που ισχύουν για την ασφάλεια των προϊόντων
Α) ---------------Σήμανση CE. Διαβατήριο Προϊόντων, Ασφάλεια Καταναλωτών
Β) -------------------93/583/ΕΟΚ. Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ, ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 28ης Ιουλίου 1993 σχετικά με τον κατάλογο των προϊόντων που προβλέπει το άρθρο 8 του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 339/93 του Συμβουλίου
III.  Σύνοψης --------Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 765/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Ιουλίου 2008 για τον καθορισμό των απαιτήσεων διαπίστευσης και εποπτείας της αγοράς όσον αφορά την εμπορία των προϊόντων και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 339/93 του Συμβουλίου
ΠΡΑΞΗ
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
ΣΥΝΑΦΗΣ ΠΡΑΞΗ
IV.  KAΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 765/2008 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 9ης Ιουλίου 2008 για τον καθορισμό των απαιτήσεων διαπίστευσης και εποπτείας της αγοράς όσον αφορά την εμπορία των προϊόντων και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 339/93 του Συμβουλίου
Άρθρο 1 - Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής
Άρθρο 2- Ορισμοί
Άρθρο 3 - Πεδίο εφαρμογής
Άρθρο 4- Γενικές αρχές
Άρθρο 6- Αρχή του μη ανταγωνισμού
Άρθρο 7- Διασυνοριακή διαπίστευση
Άρθρο 8- Απαιτήσεις για τους εθνικούς οργανισμούς διαπίστευσης
Άρθρο 9- Συμμόρφωση με τις απαιτήσεις
Άρθρο 10- Αξιολόγηση από ομότιμους
Άρθρο 11- Τεκμήριο συμμόρφωσης για τους εθνικούς οργανισμούς διαπίστευσης
Άρθρο 12 - Υποχρέωση πληροφόρησης
Άρθρο 13- Αιτήσεις προς τον φορέα που αναγνωρίζεται βάσει του άρθρου 14
Άρθρο 14- Ευρωπαϊκή υποδομή διαπίστευσης
Άρθρο 15- Πεδίο εφαρμογής
Άρθρο 16- Γενικές απαιτήσεις
Άρθρο 17- Υποχρεώσεις πληροφόρησης
Άρθρο 18- Υποχρεώσεις των κρατών μελών όσον αφορά την οργάνωση
Άρθρο 19- Μέτρα εποπτείας της αγοράς
Άρθρο 20- Προϊόντα που παρουσιάζουν σοβαρό κίνδυνο
Άρθρο 21- Περιοριστικά μέτρα
Άρθρο 22- Ανταλλαγή πληροφοριών. Κοινοτικό σύστημα ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών
Άρθρο 23- Γενικό σύστημα υποστήριξης πληροφοριών
Άρθρο 24- Αρχές συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών και Επιτροπής
Άρθρο 25- Επιμερισμός των πόρων
Άρθρο 26 - Συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές τρίτων χωρών
Άρθρο 27- Έλεγχοι των προϊόντων που εισέρχονται στην κοινοτική αγορά
Άρθρο 28- Αποδέσμευση των προϊόντων
Άρθρο 29- Εθνικά μέτρα
Άρθρο 30- Γενικές αρχές της σήμανσης CE
Άρθρο 31- Οργανισμός που επιδιώκει σκοπό γενικού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος
Άρθρο 32- Δραστηριότητες επιλέξιμες για κοινοτική χρηματοδότηση
Άρθρο 33- Οργανισμοί επιλέξιμοι για κοινοτική χρηματοδότηση
Άρθρο 34- Χρηματοδότηση
Άρθρο 35- Κανόνες χρηματοδότησης
Άρθρο 36- Διαχείριση και παρακολούθηση
Άρθρο 37- Προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Κοινότητας
Άρθρο 38- Τεχνικές κατευθυντήριες γραμμές
Άρθρο 39- Μεταβατικές διατάξεις
Άρθρο 40 - Ρήτρα αναθεώρησης
Άρθρο 41- Κυρώσεις
Άρθρο 42- Τροποποίηση της οδηγίας 2001/95/ΕΚ
Άρθρο 43- Κατάργηση
Άρθρο 44 - Έναρξη ισχύος
Αρ. Πρωτ.:Δ19Α 5009396 ΕΞ 2011 Κοινοποίησης Καν (ΕΚ) αριθ. 765/2008
V.  Σύνοψη------------Κανονισμός (ΕΚ) αριθ.764/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Ιουλίου 2008 για τη θέσπιση διαδικασιών σχετικά με την εφαρμογή ορισμένων εθνικών τεχνικών κανόνων στα προϊόντα που κυκλοφορούν νομίμως στην αγορά άλλου κράτους μέλους και για την κατάργηση της απόφασης αριθ. 3052/95/ΕΚ.
ΣΥΝΟΨΗ
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
VI. Κατευθυντήριες γραμμές για τους ελέγχους κατά την εισαγωγή στον τομέα της ασφάλειας και της συμμόρφωσης των προϊόντων.  Οι κατευθυντήριες γραμμές δεν αποτελούν νομικά δεσμευτική πράξη και έχουν επεξηγηματικό και επικουρικό χαρακτήρα
1. Εισαγωγή
2. Σκοπός, στόχοι και στοχευόμενο κοινό των κατευθυντηρίων γραμμών
3. Επισκόπηση της νομοθεσίας της ΕΕ και αποσαφήνιση των νομικών απαιτήσεων και του πεδίου εφαρμογής των συνοριακών ελέγχων
VII.  Από την 01/01/2010 σύμφωνα με τον Κανονισμό 765/2008/ΕΚ και την Απόφαση 768/2008/ΕΚ, τα προϊόντα που διακινούνται στην Ευρωπαϊκή Αγορά οφείλουν να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις των Οδηγιών της Νέας Προσέγγισης.
VIIΙ.  Εμπορεύματα τα οποία υπόκεινται σε περιορισμούς (Από ανακοίνωση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης)
Πρωτ.:Δ19Α 5009396 ΕΞ 2011 Έλεγχοι πιστότητας των προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες προς του κανόνες που ισχύουν για την ασφάλεια των προϊόντων: Κανονισμός 765/2008 ( L 218/13.8.2008)
IX.  Πρόταση απόφαση του Συμβουλίου σεχετικά με τη θέση που θα λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην Μεικτή Επιτροπή του ΕΟΧ όσον αφορά την τροποποίηση του παραρτήαμτος ΙΙ (τεχνικοί κανόνες, πρότυπα, δοκιμές και πιστοποίηση) της συμφωνίας ΕΟΧ Βρυξέλλες 10-5-2012
X.  ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 18ης Φεβρουαρίου 2013 για την επιτήρηση, τους φυτοϋγειονομικούς ελέγχους και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για τα υλικά ξύλινων συσκευασιών που χρησιμοποιούνται σήμερα για τη μεταφορά συγκεκριμένων εμπορευμάτων καταγωγής Κίνας
Άρθρο 1 - Ορισμοί
Άρθρο 2 - Επιτήρηση
Άρθρο 3 - Φυτοϋγειονομικοί έλεγχοι φυτών
Άρθρο 4 - Μέτρα σε περίπτωση μη συμμόρφωσης
Άρθρο 5 - Κοινοποίηση
Άρθρο 6 - Επανεξέταση
Άρθρο 7 - Έναρξη ισχύος και περίοδος εφαρμογής
Άρθρο 8 - Αποδέκτες
XI.  Αριθ. Πρωτ. 5012782ΕΞ 2013 Σχετικά με ελέγχους πιστότητας πλαστικών σωλήνων στα πλαίσια εφαρμογής του Καν. 765/2008. 3/4/2013
XII.  Αρ Πρωτ. Δ19Γ5017669ΕΞ 2013 Σχετικά με ελέγχους πιστότητας ορισμένων εισαγομένων εμπορευμάτων στα πλαίσια εφαρμογής του καν 765/2008. Μάιος/9 /2013
XIII.  Έκθεση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1523/2007 γι ατηναπαγόρευση της εμπορίας των εισαγωγων και τα ων εξαγωγών από τηνΚοινότητα γούνας γάτας και σκύλου και προϊόντων που περιέχουν τέτοια γούνα. Βρυξέλλες 13-6-2013
XIV.   Πρόταση Κανονισμός του Συμβουλίου για τον καθορισμό κριτηρίων προσδιορισμού των περιπτώσεων στις οποίες ανακτημένο χαρτί παύει να αποτελεί απόβλητο σύμφωνα με το α΄ρθρο 6 παράγραφος 1 της οδηγίας 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα. Βρυξέλλες 9-7-2013
XV.   Ποια είναι τα είδη που κατά την είσοδο–εισαγωγή/εξαγωγή υπόκεινται σε περιορισμούς - απαγορεύσεις και ποια τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και οι σχετικές ΔΥΟ;(Απόσπασμα του Τελωνείου)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
I.   Απαγορεύσεις και περιορισμοί - Περιορισμοί κατά την εξαγωγή (απόσπασμα από το Τελωνείο Κύπρου)
II. Ο όρος "εξαγωγή" αναφέρεται σε εμπορεύματα που προορίζονται για τρίτες χώρες (μη κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και περιλαμβάνει την επανεξαγωγή και διαμετακόμιση αγαθών/εμπορευμάτων προς τρίτες χώρες( Από το Τελωνείο Κύπρου).
III.   Απαγορεύσεις και περιορισμοί - Περιορισμοί κατά την εισαγωγή (απόσπασμα από το Τελωνείο Κύπρου)
IV.  Κατά την εισαγωγή εμπορευμάτων προερχόμενα από τρίτες χώρες (μη κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης) που προορίζονται για ελεύθερη κυκλοφορία και ανάλωση, ισχύουν οι ακόλουθες απαγορεύσεις (από το Τελωνείο Κύπρο)
V. Κατά την εισαγωγή εμπορευμάτων προερχόμενων από τρίτες χώρες που προορίζονται για ελεύθερη κυκλοφορία και ανάλωση ισχύουν οι ακόλουθοι περιορισμοί (Από τό :Τελωνείο Κύπρου)
Ευρετήριο λέξεων και ενοιών.

Εισαγωγή

 Επιπροσθέτως, ο ρόλος των τελωνείων μετατοπίζεται από την είσπραξη των δασμών, η οποία έχει μειωθεί αισθητά κατά τα τελευταία είκοσι έτη, προς την εφαρμογή μη δασμολογικών μέτρων, περιλαμβανομένων, ειδικότερα,

των μέτρων που αφορούν την ασφάλεια
και την προστασία,
την παρεμπόδιση της διάθεσης εμπορευμάτων παραποίησης/ απομίμησης,
την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της διακίνησης ναρκωτικών,
την εφαρμογή υγειονομικών μέτρων καθώς και
μέτρων για την υγεία,
το περιβάλλον και
την προστασία των καταναλωτών και
μέτρων που αφορούν την είσπραξη του ΦΠΑ και
των ειδικών φόρων κατανάλωσης κατά την εισαγωγή ή
την απαλλαγή από αυτούς τους φόρους κατά την εξαγωγή.
(Υλοποίηση του κοινοτικού προγράμματος της Λισσαβόνας - Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα (Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας) {SEC(2005) 1543 } /* COM/2005/0608 τελικό - COD 2005/0246 */)

Γιώργος Γιωγγαράς


Χρηματικές Προκαταβολές
Κείμενα κανονιστικών αποφάσεων
Παράλληλη ανάπτυξη πινάκων κατά κλάση δασμολογίων 1985 και 1986
Ευρετήρια αλφαβητικά αριθμητικά


Πειραιάς 1986


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου