Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2018

Κανόνες ελέγχου στις εξαγωγές στρατιωτικής τεχνολογίας (2018/C 397/01) (Μάθημα 6) 6 Νοεμβρίου 2018



Κανόνες ελέγχου στις εξαγωγές στρατιωτικής τεχνολογίας (2018/C 397/01) (Μάθημα 6) 6 Νοεμβρίου 2018


31.10.2018   
EL EN
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
C 397/1

Αναθεωρημένη δέκατη ένατη ετήσια έκθεση δυνάμει του άρθρου 8 παράγραφος 2 της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού
(2018/C 397/01)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η παρούσα έκθεση καλύπτει στατιστικά στοιχεία για τις άδειες και τις εξαγωγές συμβατικών όπλων από κράτη μέλη της ΕΕ στη διάρκεια του ημερολογιακού έτους 2016. Καλύπτει επίσης τις δραστηριότητες που πραγματοποίησαν η ΕΕ και τα κράτη μέλη της στο πλαίσιο της εφαρμογής της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ (1) του Συμβουλίου το 2016 και το 2017, πέραν των δραστηριοτήτων που αναφέρονται στη δέκατη όγδοη ετήσια έκθεση.
Επιπλέον, η έκθεση περιέχει μη εξαντλητικές πληροφορίες σχετικά με τις μεταφορές εντός της Ένωσης προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας, που διέπονται από την οδηγία 2009/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (2) για την απλούστευση των όρων και προϋποθέσεων για τις μεταφορές προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας εντός της Κοινότητας.
Το 2016 και το 2017 η ΕΕ και τα κράτη μέλη της εξακολούθησαν να εφαρμόζουν την κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού, η οποία αντικατέστησε το 2008 τον Κώδικα Συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων, ο οποίος ίσχυε από τον Ιούνιο του 1998.
Οι παρακάτω τρίτες χώρες έχουν επισήμως ευθυγραμμιστεί προς τα κριτήρια και τις αρχές της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Καναδάς, πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Γεωργία, Ισλανδία, Μαυροβούνιο και Νορβηγία. Από το 2012 ισχύει ειδικό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ της ΕΕ και τρίτων χωρών που ευθυγραμμίζονται με την κοινή θέση.
Η προαγωγή ουσιαστικών ελέγχων των εθνικών εξαγωγών όπλων και των αρχών και κριτηρίων της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ σε επιλεγμένες τρίτες χώρες συνεχίστηκε κατά την περίοδο που καλύπτει η παρούσα έκθεση, με την έκδοση της απόφασης 2015/2309/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (3), η οποία εξασφάλισε τη συνέχεια της απόφασης 2012/711/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (4). Οι προσπάθειες προβολής της ΕΕ όσον αφορά την οικουμενική αποδοχή και την εφαρμογή της ΣΕΟ ενισχύθηκαν επίσης σημαντικά, καθώς πολλές δραστηριότητες διεξήχθησαν την ίδια περίοδο δυνάμει της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (5) και, στη συνέχεια, της επακόλουθης απόφασης 2017/915/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου (6).
I.   ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΘΕΣΗΣ 2008/944/ΚΕΠΠΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
1.   Εφαρμογή της κοινής θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ
Η κοινή θέση αποτελεί εξέλιξη του Κώδικα Συμπεριφοράς της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων, τον οποίον αντικατέστησε τον Δεκέμβριο του 2008. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, κριτήρια αξιολόγησης για τις αιτήσεις χορήγησης αδειών εξαγωγής, επέκταση των ελέγχων στη διαμεσολάβηση, τις συναλλαγές διαμετακόμισης και τις άυλες μεταφορές τεχνολογίας, καθώς και ενισχυμένες διαδικασίες για την προαγωγή της σύγκλισης των εξαγωγικών πολιτικών των κρατών μελών.
Τα κράτη μέλη εφαρμόζουν τις διατάξεις της κοινής θέσης στα εθνικά τους συστήματα ελέγχου των εξαγωγών και πρέπει να διασφαλίζουν ότι η εθνική τους νομοθεσία ή οι διοικητικοί τους κανόνες συμμορφώνονται προς την κοινή θέση. Η πορεία της εφαρμογής της κοινής θέσης σε εθνικό επίπεδο απεικονίζεται στον συνημμένο πίνακα Γ.
Κοινοποιήσεις άρνησης και διαβουλεύσεις
Η κοινή θέση προβλέπει κοινοποίηση των αρνήσεων χορήγησης άδειας και διεξαγωγή διαβουλεύσεων σχετικά με αυτές, όταν ένα κράτος μέλος επανεξετάζει συναλλαγή που είναι ουσιαστικά πανομοιότυπη με συναλλαγή την οποία αρνήθηκε προηγουμένως άλλο κράτος μέλος. Ως αποτέλεσμα της επανεξέτασης της κοινής θέσης της ΕΕ, προστέθηκε μια νέα λειτουργία στο ηλεκτρονικό σύστημα πληροφοριών της COARM το 2016 προκειμένου να υποστηριχθεί η εν λόγω ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις αρνήσεις και να αποθηκευθεί η κεντρική βάση δεδομένων της ΕΕ όσον αφορά τις αρνήσεις και τις σχετικές με αυτές διαβουλεύσεις. Στη διάρκεια του 2016 και του 2017, έγιναν προσαρμογές και βελτιώσεις σε αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα με στόχο να βελτιωθεί η ασφάλειά του και επιτευχθεί ταχύτερη και πιο αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών με όλους τους εθνικούς φορείς που συμμετέχουν στον έλεγχο των εξαγωγών όπλων. Έχει αποδειχτεί ήδη ότι το σύστημα υποστηρίζει περαιτέρω τη διαφάνεια μεταξύ των κρατών μελών έναντι συγκεκριμένων χωρών τελικού προορισμού και τελικών χρηστών.
Ο αριθμός αρνήσεων που κοινοποιήθηκαν το 2016 αναγράφεται στη σειρά (δ) των πινακίων του (συνημμένου στην παρούσα) πίνακα ΑΙ ανά προορισμό και ανά κατηγορία στρατιωτικού καταλόγου. Ο αριθμός των διαβουλεύσεων που εκδίδει και λαμβάνει έκαστο κράτος μέλος και ο αριθμός των διαβουλεύσεων ανά προορισμό αναγράφονται στους πίνακες ΒΙ και ΒΙΙ αντιστοίχως.
2.   Οδηγίες χρήσης
Οι οδηγίες χρήσης αποτελούν βασικό εργαλείο στο οποίο συνοψίζονται οι συμφωνηθείσες κατευθυντήριες γραμμές για την εφαρμογή των λειτουργικών διατάξεων της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ και για την ερμηνεία των κριτηρίων της. Αναφέρονται στο άρθρο 13 της κοινής θέσης.
Οι οδηγίες χρήσης εκπονήθηκαν από την Ομάδα «Εξαγωγές συμβατικών όπλων» (COARM) του Συμβουλίου και επικαιροποιούνται όταν απαιτείται. Η τελευταία φορά που επικαιροποιήθηκαν ήταν τον Ιούλιο του 2015 ως αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης της επανεξέτασης της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ. Οι οδηγίες χρήσης προορίζονται πρωτίστως για τους αρμοδίους για την έκδοση αδειών εξαγωγής, συμβάλλοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, ουσιαστικά και ρεαλιστικά στη σύγκλιση των πολιτικών και διαδικασιών ελέγχου των εξαγωγών όπλων των κρατών μελών.
Οι οδηγίες χρήσης παρουσιάζουν ορθές πρακτικές για την ερμηνεία των κριτηρίων της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ που έχουν εκπονηθεί από την Ομάδα COARM, αξιοποιώντας τις εθνικές βέλτιστες πρακτικές και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη συμβολή άλλων σχετικών φορέων, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνίας των πολιτών. Σκοπός τους είναι η επίτευξη μεγαλύτερης συνέπειας μεταξύ των κρατών μελών κατά την εφαρμογή των κριτηρίων της κοινής θέσης. Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, μέσω του προσδιορισμού των παραγόντων που πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν κατά την εξέταση των αιτήσεων χορήγησης αδειών εξαγωγής. Οι βέλτιστες πρακτικές προορίζονται για χρήση από τους αρμόδιους για τη χορήγηση αδειών και άλλους υπαλλήλους σχετικών κρατικών υπηρεσιών και φορέων. Κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων αξιοποιείται η εμπειρογνωμοσύνη των εν λόγω υπαλλήλων σε περιφερειακά, νομικά, δικαστικά, τεχνικά, αναπτυξιακά και στρατιωτικά ζητήματα, καθώς και σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια.
Οι οδηγίες χρήσης είναι δημόσιο έγγραφο διαθέσιμο στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (7).
3.   Δραστηριότητες προβολής
Στο άρθρο 11 της κοινής θέσης καλούνται τα κράτη μέλη να «καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παροτρύνουν και άλλα κράτη που εξάγουν στρατιωτική τεχνολογία ή εξοπλισμό να εφαρμόζουν τα κριτήρια της παρούσας κοινής θέσης». Οι εντατικές δραστηριότητες προβολής τις οποίες διεξήγαγε τόσο η ΕΕ όσο και μεμονωμένα κράτη μέλη συνεχίστηκαν το 2016 και το 2017, όπως περιγράφεται στον πίνακα Δ που επισυνάπτεται στην παρούσα έκθεση.
Βάσει της απόφασης 2012/711/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, της 19ης Νοεμβρίου 2012, και της απόφασης 2015/2309/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, της 10ης Δεκεμβρίου 2015, που εφαρμόζονται από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Οικονομικών και Ελέγχου Εξαγωγών (BAFA), πραγματοποιήθηκαν διάφορα περιφερειακά εργαστήρια, επισκέψεις μελέτης και επιμέρους εκδηλώσεις παροχής βοήθειας. Επιπλέον, διεξήχθησαν νέες περιφερειακές δραστηριότητες προβολής, προσαρμοσμένα εθνικά προγράμματα βοήθειας και ad hoc μεμονωμένα εργαστήρια βοήθειας δυνάμει της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, για τη στήριξη της αποτελεσματικής εφαρμογής και της οικουμενικής αποδοχής της Συνθήκης για το εμπόριο όπλων (επιπλέον πληροφορίες για τις δραστηριότητες αυτές περιλαμβάνονται στην ενότητα ΙΙ.2).
4.   Συνεδριάσεις πολιτικού διαλόγου
Συνεδριάσεις πολιτικού διαλόγου για θέματα σχετικά με τον έλεγχο των εξαγωγών όπλων διεξήχθησαν σε τακτική βάση το 2016 και το 2017 με τη Νορβηγία, τον Καναδά, τις ΗΠΑ και την Ουκρανία. Οι πολιτικοί αυτοί διάλογοι λειτούργησαν ως φόρουμ για εποικοδομητικές συζητήσεις σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, όπως οι πολιτικές εξαγωγών προς συγκεκριμένους προορισμούς, τα ζητήματα συμμόρφωσης και ελέγχου και η διαδικασία της Συνθήκης για το εμπόριο όπλων.
5.   Επικαιροποίηση του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σύμφωνα με το άρθρο 12 της κοινής θέσης, ο Κοινός Στρατιωτικός Κατάλογος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΚΣΚ) καλύπτει το ελάχιστο εύρος των στρατιωτικών υλικών που τα κράτη μέλη υποχρεούνται να υποβάλουν σε εξαγωγικούς ελέγχους. Είναι πανομοιότυπος με τον κατάλογο των συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας προϊόντων που περιλαμβάνεται στο παράρτημα της οδηγίας 2009/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 6ης Μαΐου 2009, για την απλούστευση του εμπορίου προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας εντός της Ένωσης (8).
Δεδομένου ότι η παρούσα έκθεση καλύπτει τα στατιστικά στοιχεία για τις εξαγωγές συμβατικών όπλων από κράτη μέλη της ΕΕ στη διάρκεια του ημερολογιακού έτους 2016, ο περιλαμβανόμενος ΚΣΚ αφορά το 2016 και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο στις 14 Μαρτίου 2016· έχουν επίσης ληφθεί υπόψη οι αλλαγές που συμφωνήθηκαν στον Κατάλογο Πολεμικού Υλικού του Διακανονισμού του Wassenaar κατά τη συνεδρίαση ολομέλειας του Διακανονισμού το 2015. Η επικαιροποιημένη έκδοση του ΚΣΚ δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C 122 της 6ης Απριλίου 2016.
6.   Διαμεσολάβηση με αντικείμενο όπλα
Σύμφωνα με το άρθρο 5 της κοινής θέσης 2003/468/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, της 23ης Ιουνίου 2003, για τον έλεγχο της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα (9), τα κράτη μέλη έχουν θεσπίσει ειδικές ρυθμίσεις για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη χορήγηση και την άρνηση χορήγησης αδειών διαμεσολάβησης. Επίσης, τα κράτη μέλη που απαιτούν από τους διαμεσολαβητές να λαμβάνουν γραπτή εξουσιοδότηση προκειμένου να ενεργούν υπό αυτή την ιδιότητα και/ή που τηρούν μητρώο διαμεσολαβητών στις συναλλαγές με αντικείμενο όπλα, έχουν προβλέψει ειδικές ρυθμίσεις για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους εγγεγραμμένους σε μητρώο διαμεσολαβητές. Στο συνημμένο πίνακα ΑΙΙΙ περιέχονται πληροφορίες για τις άδειες διαμεσολάβησης τις οποίες χορηγούν ή αρνούνται τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Στο συνημμένο πίνακα Γ περιέχονται λεπτομερείς πληροφορίες για την εφαρμογή, σε εθνικό επίπεδο, της κοινής θέσης 2003/468/ΚΕΠΠΑ.
7.   Διάλογος με φορείς: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κοινωνία των πολιτών και βιομηχανία
Ο διάλογος με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με θέματα ελέγχου των εξαγωγών όπλων πραγματοποιείται συνήθως ετησίως με ακρόαση αξιωματούχου της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης. Το 2016 και το 2017 η ΕΥΕΔ πραγματοποίησε επίσης τακτικές επαφές με τον εισηγητή του ΕΚ για τον έλεγχο των εξαγωγών όπλων και απάντησε σε σημαντικό αριθμό κοινοβουλευτικών ερωτήσεων για θέματα εξαγωγών όπλων.
Σύμφωνα με την ισχύουσα πρακτική, την περίοδο 2016-2017 οργανώθηκαν σε εξαμηνιαία βάση συνεδριάσεις της Ομάδας COARM με μη κυβερνητικές οργανώσεις. Το 2017 η Ομάδα COARM προσκάλεσε επίσης εκπροσώπους της βιομηχανίας σε μία από τις συνεδριάσεις της.
II.   ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΟΠΛΩΝ (ΣΕΟ)
1.   Συμμετοχή στη διαδικασία προετοιμασίας της ΣΕΟ: Διασκέψεις των συμβαλλόμενων κρατών
Όπως και στην πρώτη και δεύτερη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών (για τις οποίες έγινε ενημέρωση σε προηγούμενες ετήσιες εκθέσεις), η ΕΕ και τα κράτη μέλη της έπαιξαν ενεργό ρόλο στην τρίτη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών, που πραγματοποιήθηκε στη Γενεύη στις 11-15 Σεπτεμβρίου 2017. Στην τρίτη διάσκεψη των συμβαλλόμενων κρατών, της οποίας προήδρευσε ο Πρέσβης κ. Klaus Korhonen της Φινλανδίας, εκφράστηκε στήριξη για την εδραίωση του έργου των τριών ομάδων εργασίας και για τις δραστηριότητες του εθελοντικού καταπιστευματικού ταμείου (ΕΚΤ) και του προγράμματος χορηγιών. Συμφωνήθηκε ότι οι ομάδες θα συνεχίσουν ως μόνιμες ομάδες εργασίας με συμφωνημένους όρους αναφοράς· επίσης συμφωνήθηκε να γίνει νέα πρόσκληση υποβολής σχεδίων που θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΚΤ. Η διάσκεψη έλαβε αποφάσεις σχετικά με τον προϋπολογισμό της για τα έτη 2017/2018 και συμφώνησε ότι η Γραμματεία μπορεί να εξετάσει διάφορες επιλογές για να ελαφρύνει τον μεγάλο φόρτο εργασίας της, ιδίως όσον αφορά τη διαχείριση των έργων του ΕΚΤ. Συμφώνησε να συνεχίσει τις εργασίες για να βελτιωθεί η υποβολή εκθέσεων, ιδίως ο αριθμός και η έγκαιρη υποβολή των εθνικών εκθέσεων, και να διερευνηθούν περαιτέρω οι δεσμοί μεταξύ της ΣΕΟ και των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης. Η διάσκεψη εξέλεξε τον Πρέσβη κ. Nobushige Takamizawa της Ιαπωνίας ως Πρόεδρο της τέταρτης διάσκεψης των συμβαλλόμενων κρατών το 2018. Η συνάντηση χαρακτηρίστηκε από την ενεργό συμμετοχή των συμβαλλόμενων κρατών και των παρατηρητών, καθώς και των αντιπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών, της βιομηχανίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αφού μπήκε τάξη στη δομή και τις διαδικασίες της Συνθήκης, τα συμβαλλόμενα κράτη συμφωνούν ότι στο μέλλον πρέπει να δοθεί προσοχή στην αποτελεσματική εφαρμογή και την οικουμενική αποδοχή.
2.   Το πρόγραμμα της ΕΕ για υποστήριξη της εφαρμογής δυνάμει της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου
Σε συνέχεια της έναρξης ισχύος της τον Δεκέμβριο του 2014 και με 92 συμβαλλόμενα κράτη μέχρι σήμερα, η ΣΕΟ αντιμετωπίζει επί του παρόντος τις προκλήσεις της οικουμενικής αποδοχής και της αποτελεσματικής εφαρμογής της από τα συμβαλλόμενα κράτη.
Για να συμβάλει στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η ΕΕ ενέκρινε τον Δεκέμβριο του 2013 με την απόφαση 2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου ένα φιλόδοξο και συγκεκριμένο πρόγραμμα υποστήριξης της εφαρμογής για τρίτες χώρες. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Οικονομικών και Ελέγχου Εξαγωγών (BAFA) με τη συγχρηματοδότηση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Βοήθησε συνολικά 15 τρίτες χώρες, κατόπιν αιτήματός τους, στην ενίσχυση των οικείων τους συστημάτων μεταβίβασης όπλων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Συνθήκης. Λεπτομέρειες σχετικά με τις δραστηριότητες που διεξήχθησαν στο πλαίσιο του προγράμματος της ΕΕ το 2016 και το 2017 περιλαμβάνονται στον συνημμένο πίνακα Δ. Προς τα τέλη του 2016 εξετάστηκε από την Ομάδα COARM η επακολούθηση της απόφασης 2013/768/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου και τον Νοέμβριο του 2016 ελήφθη η απόφαση να συνεχιστεί η προβολή της ΕΕ στο πλαίσιο περαιτέρω τριετούς προγράμματος που θα υλοποιηθεί από κοινού από το BAFA και την Expertise France (EF). Η νέα απόφαση 2017/915/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου εκδόθηκε από το Συμβούλιο στις 29 Μαΐου 2017.
ΙΙΙ.   ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ COARM ΣΤΟ ΕΓΓΥΣ ΜΕΛΛΟΝ
Με τη θέσπιση της κοινής θέσης 2008/944/ΚΕΠΠΑ, καθορίστηκαν τα βασικά στοιχεία της κοινής προσέγγισης για τον έλεγχο των εξαγωγών συμβατικών όπλων από τα κράτη μέλη. Παρά την πρόοδο που σήμανε η έγκριση της κοινής θέσης, πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά, ιδίως στο επίπεδο εφαρμογής της κοινής θέσης όπως διαπιστώθηκε από την επανεξέταση της. Οι ακόλουθες κατευθυντήριες γραμμές προτεραιότητας ισχύουν επομένως για το εγγύς μέλλον:
1.
συνέχεια της ενίσχυσης της συνεργασίας και της προώθησης της σύγκλισης στον τομέα των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού, σύμφωνα με την κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ, με σκοπό να ισχυροποιηθεί η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον έλεγχο των εξαγωγών, μεταξύ άλλων με την ανταλλαγή ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ σχετικών πληροφοριών για τις κοινοποιήσεις άρνησης και τις πολιτικές εξαγωγών όπλων·

2.
ολοκλήρωση της αξιολόγησης του ηλεκτρονικού συστήματος της COARM και συνέχεια των συζητήσεων για πρόσθετες λειτουργικές δυνατότητες στο σύστημα·

3.
εξασφάλιση ότι τα κράτη μέλη που δεν το έχουν πράξει ακόμη θα θεσπίσουν ενδεδειγμένους εθνικούς νομοθετικούς ή διοικητικούς κανόνες για να εφαρμόσουν πλήρως:
την κοινή θέση 2003/468/ΚΕΠΠΑ για τον έλεγχο της διαμεσολάβησης με αντικείμενο όπλα,

την κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού·

4.
περαιτέρω υποστήριξη της αποτελεσματικής εφαρμογής και της οικουμενικής αποδοχής της Συνθήκης για το εμπόριο όπλων, ιδίως μέσω της συνέχισης του προγράμματος της ΕΕ για υποστήριξη της εφαρμογής που δρομολογήθηκε με την απόφαση 2017/915/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου·

5.
περαιτέρω ανάπτυξη των ανταλλαγών πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών με τρίτες χώρες που ευθυγραμμίζονται με την κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ·

6.
συνεχής παρότρυνση προς άλλα κράτη που εξάγουν όπλα να εφαρμόσουν τα κριτήρια της κοινής θέσης·

7.
συνέχιση του διαλόγου με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και περαιτέρω ανάπτυξη επαφών με την κοινωνία των πολιτών και τη βιομηχανία·

8.
προσπάθειες για οριστικοποίηση και δημοσίευση της 20ής ετήσιας έκθεσης της ΕΕ για τις εξαγωγές όπλων το συντομότερο δυνατόν εντός του 2018.
ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΤΗΣ ΕΕ (10)
ML1
Λειόκαννα όπλα, διαμετρήματος κάτω των 20 mm, άλλα όπλα και αυτόματα όπλα διαμετρήματος 12,7 mm (μισής ίντσας) και κάτω, και τα παρελκόμενά τους, και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML2
Λειόκαννα όπλα, διαμετρήματος 20 mm και άνω, άλλα όπλα ή εξοπλισμός διαμετρήματος άνω των 12,7 mm (μισής ίντσας), εκτοξευτήρες και παρελκόμενα, και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML3
Πυρομαχικά και αναφλεκτικές διατάξεις και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML4
Βόμβες, τορπίλες, ρουκέτες, πύραυλοι, άλλες εκρηκτικές συσκευές και γομώσεις και συναφής εξοπλισμός και παρελκόμενα, και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML5
Έλεγχος πυρός και συναφής εξοπλισμός συναγερμού και προειδοποίησης και σχετικά συστήματα, και εξοπλισμός δοκιμής, ευθυγράμμισης και αντιμέτρων, ειδικά σχεδιασμένα για στρατιωτική χρήση, και συστατικά μέρη και εξαρτήματα σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML6
Οχήματα εδάφους και συστατικά τους μέρη
ML7
Χημικοί ή βιολογικοί τοξικοί παράγοντες, «παράγοντες ελέγχου ταραχών», ραδιενεργά υλικά, συναφής εξοπλισμός, συστατικά, και υλικά
ML8
«Ενεργειακά υλικά» και συναφείς ουσίες
ML9
Πολεμικά πλοία (επιφανείας ή υποβρύχια), ειδικός ναυτικός εξοπλισμός, εξαρτήματα, συστατικά μέρη τους και άλλα σκάφη επιφανείας
ML10
«Αεροσκάφη», «οχήματα ελαφρύτερα του αέρα», «μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα», αεροκινητήρες και εξοπλισμός «αεροσκαφών», συναφής εξοπλισμός και συστατικά μέρη, ειδικά σχεδιασμένα ή τροποποιημένα για στρατιωτική χρήση
ML11
Ηλεκτρονικός εξοπλισμός, «αεροσκάφη» και συστατικά μέρη που δεν προσδιορίζονται σε άλλο μέρος του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της ΕΕ
ML12
Οπλικά συστήματα κινητικής ενέργειας υψηλής ταχύτητας και συναφής εξοπλισμός και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML13
Εξοπλισμός θωράκισης ή προστατευτικός εξοπλισμός, κατασκευές και συστατικά μέρη
ML14
«Ειδικός εξοπλισμός για στρατιωτική εκπαίδευση» ή προσομοίωση στρατιωτικών σεναρίων, προσομοιωτές ειδικά σχεδιασμένοι για την εκπαίδευση στη χρήση οποιουδήποτε πυροβόλου όπλου ή όπλου προσδιοριζόμενου στα σημεία ML1 ή ML2, και συστατικά μέρη και εξαρτήματα σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML15
Εξοπλισμός παραγωγής και επεξεργασίας εικόνας ή αντιμέτρων, ειδικά σχεδιασμένος για στρατιωτική χρήση και ειδικά σχεδιασμένα συστατικά μέρη και εξαρτήματά του
ML16
Σφυρήλατα, χυτά και άλλα ακατέργαστα προϊόντα ειδικά σχεδιασμένα για υλικά που προσδιορίζονται στα σημεία ML1 έως ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 ή ML19.
ML17
Ποικίλος εξοπλισμός, υλικά και «βιβλιοθήκες» και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML18
Εξοπλισμός «παραγωγής» και συστατικά του μέρη
ML19
Οπλικά συστήματα κατευθυνόμενης ενέργειας (DEW), συναφής εξοπλισμός ή εξοπλισμός αντιμέτρων και υποδείγματα δοκιμών και συστατικά μέρη σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτά
ML20
Κρυογόνος και «υπεραγώγιμος» εξοπλισμός και ειδικά σχεδιασμένα συστατικά μέρη και εξαρτήματα αυτών
ML21
«Λογισμικό»
ML22
«Τεχνολογία»

(7)  https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/8465/arms-export-control_en
(8)  Βλ. υποσημείωση 2.
(10)  Η πλήρης περιγραφή των κατηγοριών που ενέκρινε το Συμβούλιο στις 14 Μαρτίου 2016 (2016/C 122/01) είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?qid=1499171400953&uri=CELEX:52016XG0406(01).

ANNEX
The attached tables contain the following information:
A.I
TABLES SETTING OUT EXPORTS AND LICENCE REFUSALS PER DESTINATION, PER REGION AND WORLD WIDE

A.II
TABLE SHOWING EXPORTS TO UNITED NATIONS-MANDATED OR OTHER INTERNATIONAL MISSIONS IN 2016

A.III
TABLE PROVIDING INFORMATION ON BROKERING LICENCES GRANTED AND DENIED PER MEMBER STATE

B.I
TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS INITIATED AND TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS RECEIVED BY EACH MEMBER STATE IN 2016

B.II
TABLE SHOWING TOTAL NUMBER OF CONSULTATIONS FOR EACH DESTINATION CONCERNED IN 2016

C.
INFORMATION ON NATIONAL IMPLEMENTATION OF COMMON POSITION 2003/468/CFSP ON THE CONTROL OF ARMS BROKERING AND COMMON POSITION 2008/944/CFSP DEFINING COMMON RULES FOR THE CONTROL OF EXPORTS OF MILITARY TECHNOLOGY AND EQUIPMENT

D.
TABLE OF EU OUTREACH ACTIVITIES

E.
TABLE SHOWING INTERNET ADDRESSES FOR NATIONAL REPORTS ON ARMS EXPORTS


ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
με βάση τον Ενωσιακό τελωνειακό Κώδικα

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΚΡΟΑΣΗΣ στα ΤΕΛΩΝΕΙΑ
Σύνταξη Αίτησης για Απόφαση
σε ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ
με το Μεγαλύτερο Αρχείο στην Ελλάδα
E-Mail = ggioggaras@Gmail.comΗ

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
E-Mail = ggioggaras@Gmail.com
Να σας απαντήσουμε


Ιστοσελίδες
www.bookstars.gr
ektelonistivivlia.blogspot
sxoli-ekteloniston.blogspot
gnomesmetaforas.blogspot
logotexnia-ekteloniston.blogspot

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου