Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Μόνο την εισηγητική έκθεση (Μάθημα 3)12 Μαρτίου 2020



Θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Μόνο την εισηγητική έκθεση  (Μάθημα 3)12 Μαρτίου 2020


27.2.2020   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
L 58/4

ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2020/262 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 19ης Δεκεμβρίου 2019
για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης
(αναδιατύπωση)
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ιδίως το άρθρο 113,
Έχοντας υπόψη την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
Κατόπιν διαβίβασης του σχεδίου νομοθετικής πράξης στα εθνικά κοινοβούλια,
Έχοντας υπόψη τη γνώμη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (1),
Έχοντας υπόψη τη γνώμη της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (2),
Αποφασίζοντας σύμφωνα με ειδική νομοθετική διαδικασία,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1)
Η οδηγία 2008/118/ΕΚ του Συμβουλίου (3) τροποποιήθηκε ουσιωδώς και επανειλημμένως. Με την ευκαιρία νέων τροποποιήσεων, είναι σκόπιμη, για λόγους σαφήνειας, η αναδιατύπωση της εν λόγω οδηγίας.

(2)
Οι όροι επιβολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε προϊόντα που καλύπτει η οδηγία 2008/118/ΕΚ πρέπει να είναι εναρμονισμένοι ώστε να διασφαλίζεται η ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.

(3)
Πρέπει να διευκρινιστούν τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης στα οποία εφαρμόζεται η παρούσα οδηγία και να γίνεται αναφορά για τον σκοπό αυτό στις οδηγίες του Συμβουλίου 2011/64/ΕΕ, 92/83/ΕΟΚ (4), 92/84/ΕΟΚ (5), 2003/96/ΕΚ (6) και 2011/64/ΕΕ (7).

(4)
Τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης είναι δυνατόν να υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους για ειδικούς σκοπούς. Ωστόσο, στις περιπτώσεις αυτές και για να μην διακυβευθεί η χρησιμότητα των ενωσιακών κανόνων που αφορούν τους έμμεσους φόρους, τα κράτη μέλη θα πρέπει να συμμορφωθούν με ορισμένα βασικά στοιχεία των κανόνων αυτών.

(5)
Για να διασφαλιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία, η φορολόγηση των προϊόντων πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης δεν θα πρέπει να συνεπάγεται διατυπώσεις που συνδέονται με τη διέλευση συνόρων.

(6)
Είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η εφαρμογή των διατυπώσεων όταν τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης μεταφέρονται μεταξύ των εδαφών τα οποία ορίζονται ως τμήμα του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, αλλά εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας οδηγίας και εδαφών στα οποία εφαρμόζεται η παρούσα οδηγία.

(7)
Δεδομένου ότι, για την ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, η έννοια και οι προϋποθέσεις σχετικά με το απαιτητό των ειδικών φόρων κατανάλωσης πρέπει να ταυτίζονται σε όλα τα κράτη μέλη, είναι απαραίτητο να καταστεί σαφές σε ενωσιακό επίπεδο πότε τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης τίθενται σε ανάλωση και ποιος είναι ο υπόχρεος για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

(8)
Δεδομένου ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης αποτελεί φόρο επί της κατανάλωσης προϊόντων, δεν θα πρέπει να βαρύνει τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα τα οποία, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουν υποστεί ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια.

(9)
Εκτός από την ολική καταστροφή ή την ανεπανόρθωτη απώλεια των προϊόντων, ενδέχεται να επέλθουν μερικές απώλειες λόγω της φύσης των προϊόντων. Εκτός από δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, δεν θα πρέπει να επιβάλλεται φόρος για αυτές τις μερικές απώλειες, εφόσον δεν υπερβαίνουν τα προκαθορισμένα κοινά κατώτατα όρια μερικής απώλειας.

(10)
Σε περίπτωση ακούσιου πλεονάσματος προϊόντων που ανακαλύπτεται κατά τη διάρκεια διακίνησης υπό καθεστώς αναστολής, τα κράτη μέλη θα πρέπει να είναι σε θέση να επιτρέπουν την εισαγωγή των πλεοναζόντων προϊόντων σε φορολογική αποθήκη υπό καθεστώς αναστολής.

(11)
Για να εξασφαλιστεί η ενιαία αντιμετώπιση των μερικών απωλειών σε ολόκληρη την Ένωση, θα πρέπει να ανατεθεί στην Επιτροπή η εξουσία έκδοσης κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων, σύμφωνα με το άρθρο 290 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), όσον αφορά τον καθορισμό των κοινών κατώτατων ορίων μερικής απώλειας. Κατά τον καθορισμό αυτών των κατώτατων ορίων μερικής απώλειας, η Επιτροπή θα πρέπει ειδικότερα να λαμβάνει υπόψη πτυχές που σχετίζονται με τα φυσικά και χημικά χαρακτηριστικά των προϊόντων (όπως η φύση των υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων, ιδίως των ενεργειακών προϊόντων (πτητικότητα), η θερμοκρασία περιβάλλοντος κατά τη διακίνηση, η απόσταση της διακίνησης ή ο χρόνος που παρέρχεται κατά τη διακίνηση). Είναι ιδιαίτερα σημαντικό η Επιτροπή να διεξάγει, κατά τις προπαρασκευαστικές της εργασίες, τις κατάλληλες διαβουλεύσεις, μεταξύ άλλων σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων, και αυτές οι διαβουλεύσεις να πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις αρχές που ορίζονται στη διοργανική συμφωνία της 13ης Απριλίου 2016 για τη βελτίωση του νομοθετικού έργου (8). Πιο συγκεκριμένα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ίση συμμετοχή στην προετοιμασία των κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο λαμβάνουν όλα τα έγγραφα κατά τον ίδιο χρόνο με τους εμπειρογνώμονες των κρατών μελών, και οι εμπειρογνώμονές τους έχουν συστηματικά πρόσβαση στις συνεδριάσεις των ομάδων εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής που ασχολούνται με την προετοιμασία κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων.

(12)
Τα καθεστώτα είσπραξης και επιστροφής του φόρου έχουν επίπτωση στην ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και, επομένως, θα πρέπει να ακολουθούν κριτήρια που δεν δημιουργούν διακρίσεις.

(13)
Σε περίπτωση παρατυπίας κατά τις διακινήσεις προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης υπό καθεστώς αναστολής, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης θα πρέπει να οφείλεται στο κράτος μέλος στο έδαφος του οποίου διαπράχθηκε η παρατυπία η οποία οδήγησε στη θέση σε ανάλωση ή, όταν δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί πού διαπράχθηκε η παρατυπία, να οφείλεται στο κράτος μέλος όπου διαπιστώθηκε η παρατυπία. Εάν τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης δεν έχουν φθάσει στον προορισμό τους και καμία παρατυπία δεν έχει διαπιστωθεί, θα πρέπει να θεωρείται ότι διαπράχθηκε παρατυπία στο κράτος μέλος αποστολής των προϊόντων.

(14)
Εκτός από τις περιπτώσεις επιστροφής που προβλέπονται στην παρούσα οδηγία, τα κράτη μέλη θα πρέπει, εφόσον απαιτείται από τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας, να επιστρέφουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης που έχει καταβληθεί για προϊόντα που υπόκεινται στον φόρο αυτό και τα οποία τέθηκαν σε ανάλωση.

(15)
Οι κανόνες και οι όροι που ισχύουν για τις παραδόσεις που απαλλάσσονται από την καταβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης θα πρέπει να παραμείνουν εναρμονισμένοι. Για τις απαλλασσόμενες παραδόσεις σε οργανισμούς που είναι εγκατεστημένοι σε άλλα κράτη μέλη, θα πρέπει να χρησιμοποιείται πιστοποιητικό απαλλαγής.

(16)
Για να εξασφαλιστούν ενιαίες προϋποθέσεις σχετικά με το έντυπο του πιστοποιητικού απαλλαγής, θα πρέπει να ανατεθούν στην Επιτροπή εκτελεστικές αρμοδιότητες. Οι εν λόγω αρμοδιότητες θα πρέπει να ασκούνται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (9).

(17)
Θα πρέπει να καθοριστούν σαφώς οι περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπονται οι πωλήσεις αφορολόγητων ειδών σε ταξιδιώτες που αναχωρούν από το έδαφος της Ένωσης ώστε να αποφεύγονται η φοροδιαφυγή και η κατάχρηση. Δεδομένου ότι τα πρόσωπα που ταξιδεύουν διά ξηράς μπορούν να μετακινούνται συχνότερα και ευκολότερα σε σύγκριση με τα πρόσωπα που ταξιδεύουν με πλοίο ή αεροπορικώς, ο κίνδυνος μη τήρησης από τους ταξιδιώτες των ορίων για επιτρεπόμενες εισαγωγές ελεύθερες από δασμούς και φόρους, και κατά συνέπεια ο φόρτος λόγω ελέγχων για τις τελωνειακές αρχές, είναι σημαντικά υψηλότερος στην περίπτωση ταξιδιού διά ξηράς. Ως εκ τούτου, είναι σκόπιμο να προβλέπεται ότι δεν θα πρέπει να επιτρέπονται στα χερσαία σύνορα πωλήσεις ελεύθερες από ειδικούς φόρους κατανάλωσης.

(18)
Δεδομένου ότι πρέπει να πραγματοποιούνται έλεγχοι στις μονάδες παραγωγής και αποθήκευσης, ώστε να διασφαλίζεται η είσπραξη του φόρου, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί ένα καθεστώς αποθήκευσης που να υπόκειται σε έγκριση εκ μέρους των αρμόδιων αρχών, προκειμένου να διευκολύνονται οι έλεγχοι αυτοί. Εννοείται ότι η κατοχή ή αποθήκευση των υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων συνεπάγεται τη φυσική κατοχή των εν λόγω προϊόντων.

(19)
Θα πρέπει επίσης να καθοριστούν οι υποχρεώσεις προς τις οποίες πρέπει να συμμορφώνονται οι εγκεκριμένοι αποθηκευτές και οι οικονομικοί φορείς που δεν έχουν την ιδιότητα του εγκεκριμένου αποθηκευτή.

(20)
Τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης θα πρέπει να είναι δυνατόν, προτού τεθούν σε ανάλωση, να διακινούνται εντός της Ένωσης υπό καθεστώς αναστολής. Η διακίνηση αυτή θα πρέπει να επιτρέπεται από μια φορολογική αποθήκη προς διάφορους προορισμούς, ιδίως προς άλλη φορολογική αποθήκη, αλλά και προς τόπους ισοδύναμους για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας.

(21)
Θα πρέπει, επίσης, να επιτρέπεται η διακίνηση προϊόντων τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης και τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής από τον τόπο εισαγωγής τους προς αυτούς τους προορισμούς και, επομένως, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη σχετικά με την ιδιότητα του προσώπου στο οποίο επιτρέπεται να αποστέλλει τα προϊόντα από αυτόν τον τόπο εισαγωγής, αλλά δεν του επιτρέπεται να τα διακρατήσει ή να τα αποθηκεύει.

(22)
Για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή της διάταξης σχετικά με τη λήξη της διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων υπό καθεστώς αναστολής, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η διακίνηση λήγει όταν ο παραλήπτης είναι σε θέση να γνωρίζει με ακρίβεια την ποσότητα των εμπορευμάτων που έχει πράγματι λάβει. Η εκφόρτωση και η εγγραφή στα λογιστικά βιβλία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αποδεικτικά στοιχεία για τη λήξη της διακίνησης.

(23)
Για να καταστεί δυνατή η χρήση του καθεστώτος εξωτερικής διαμετακόμισης μετά το καθεστώς εξαγωγής, το τελωνείο εξόδου θα πρέπει να καταστεί ενδεχόμενος προορισμός διακίνησης υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Θα πρέπει να διευκρινιστεί σε αυτήν την περίπτωση η χρονική στιγμή λήξης του καθεστώτος αναστολής. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους εξαγωγής θα πρέπει να συντάσσουν την αναφορά εξαγωγής με βάση την επιβεβαίωση εξόδου που αποστέλλει το τελωνείο εξόδου στο τελωνείο εξαγωγής κατά την έναρξη του καθεστώτος εξωτερικής διαμετακόμισης. Για να καταστεί δυνατή η ανάληψη των ευθυνών για τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα στο πλαίσιο του καθεστώτος εξωτερικής διαμετακόμισης δυνάμει της παρούσας οδηγίας, έχει τροποποιηθεί το άρθρο 189 του κατ’εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής (10) με τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2018/1063 της Επιτροπής (11). Κατά συνέπεια, θα πρέπει να επιτρέπεται επίσης και στα ενωσιακά προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης να υπάγονται στο καθεστώς εξωτερικής διαμετακόμισης.

(24)
Για να δοθεί στις αρμόδιες αρχές η δυνατότητα να εξασφαλίζουν τη συνοχή μεταξύ του ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου και της τελωνειακής διασάφησης κατά την εισαγωγή όταν υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα που τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία διακινούνται από τον τόπο εισαγωγής υπό καθεστώς αναστολής, θα πρέπει να παρέχονται, από το πρόσωπο που διασαφίζει τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα, στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής πληροφορίες σχετικά με τον αποστολέα και τον παραλήπτη, καθώς και απόδειξη ότι τα εισαγόμενα προϊόντα θα αποσταλούν από το κράτος μέλος εισαγωγής σε άλλο κράτος μέλος.

(25)
Για να διασφαλίζεται η πληρωμή του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε περίπτωση μη εκκαθάρισης της διακίνησης προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαιτούν εγγύηση, η οποία θα πρέπει να παρέχεται από τον εγκεκριμένο αποθηκευτή της αποστολής ή τον εγγεγραμμένο αποστολέα ή, εάν τούτο επιτρέπεται από το κράτος μέλος αποστολής, από άλλο πρόσωπο που εμπλέκεται στη διακίνηση, υπό τους όρους που καθορίζουν τα κράτη μέλη.

(26)
Αρκετά κράτη μέλη χορηγούν ήδη απαλλαγή από την υποχρέωση σύστασης εγγύησης για τη διακίνηση ενεργειακών προϊόντων μέσω σταθερών αγωγών, διότι αυτό το είδος διακίνησης παρουσιάζει πολύ χαμηλό φορολογικό κίνδυνο. Για να εναρμονιστούν οι απαιτήσεις σχετικά με την παροχή εγγύησης σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι σκόπιμο να αρθεί η υποχρέωση σύστασης εγγύησης για διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων μέσω σταθερών αγωγών σε όλα τα κράτη μέλη.

(27)
Για να εξασφαλίζεται η ταχεία ολοκλήρωση των αναγκαίων διατυπώσεων και να διευκολύνεται η επιτήρηση των διακινήσεων υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων που διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης, είναι σκόπιμο να χρησιμοποιείται το μηχανοργανωμένο σύστημα σύμφωνα με την απόφαση (ΕΕ) 2020/263 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (12) για την ανταλλαγή ηλεκτρονικών διοικητικών εγγράφων μεταξύ των ενδιαφερόμενων προσώπων και των αρμόδιων αρχών («μηχανοργανωμένο σύστημα»).

(28)
Για να εξασφαλιστεί ότι τα έγγραφα που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής είναι εύκολα κατανοητά σε όλα τα κράτη μέλη και είναι δυνατό να υποβληθούν σε επεξεργασία μέσω του μηχανοργανωμένου συστήματος, μεταξύ άλλων, όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο, θα πρέπει να ανατεθεί στην Επιτροπή η εξουσία έκδοσης πράξεων, σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, όσον αφορά τον καθορισμό της διάρθρωσης και του περιεχομένου των εν λόγω εγγράφων.

(29)
Για να εξασφαλίζονται ενιαίες προϋποθέσεις για τη συμπλήρωση, προσκόμιση και υποβολή των εγγράφων που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής, μεταξύ άλλων, όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο, θα πρέπει να ανατεθούν εκτελεστικές αρμοδιότητες στην Επιτροπή. Οι εν λόγω αρμοδιότητες θα πρέπει να ασκούνται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011.

(30)
Πρέπει να θεσπιστεί η διαδικασία με την οποία οι οικονομικοί φορείς ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών σχετικά με την αποστολή και τον προορισμό φορτίων προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης. Θα πρέπει να λαμβάνεται δεόντως υπόψη η κατάσταση ορισμένων παραληπτών που δεν είναι συνδεδεμένοι με το μηχανοργανωμένο σύστημα, αλλά οι οποίοι μπορούν να παραλαμβάνουν προϊόντα τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης και τα οποία διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής.

(31)
Για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή των κανόνων σχετικά με τη διακίνηση υπό καθεστώς αναστολής, θα πρέπει να διευκρινιστούν οι όροι έναρξης και λήξης της διακίνησης, καθώς και ο τρόπος εκτέλεσης των καθηκόντων.

(32)
Για να δοθεί στις αρμόδιες αρχές η δυνατότητα να εξασφαλίζουν τη συνοχή μεταξύ του ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου και της τελωνειακής διασάφησης για εξαγωγή σε περιπτώσεις που υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής πριν εξέλθουν από το έδαφος της Ένωσης, το πρόσωπο που διασαφίζει τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα θα πρέπει να γνωστοποιεί στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους εξαγωγής τον μοναδικό διοικητικό κωδικό αναφοράς.

(33)
Για να μπορεί το κράτος μέλος αποστολής να αναλάβει κατάλληλη δράση, η αρμόδια αρχή του κράτους μέλους εξαγωγής θα πρέπει να γνωστοποιεί στην αρμόδια αρχή του κράτους μέλους αποστολής τυχόν παρατυπίες που διαπράττονται κατά την εξαγωγή ή το γεγονός ότι τα προϊόντα δεν πρόκειται πλέον να εξέλθουν από το έδαφος της Ένωσης.

(34)
Για να δοθεί στον αποστολέα η δυνατότητα να καταχωρίζει νέο προορισμό για τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα, το κράτος μέλος αποστολής θα πρέπει να ενημερώνει τον αποστολέα ότι τα προϊόντα δεν πρόκειται πλέον να εξέλθουν από το έδαφος της Ένωσης.

(35)
Με σκοπό τη βελτίωση της δυνατότητας διεξαγωγής ελέγχων κατά τη διακίνηση υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων, το πρόσωπο που συνοδεύει τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα ή, όταν δεν τα συνοδεύει κανένα πρόσωπο, ο μεταφορέας, θα πρέπει να μπορεί να προσκομίσει τον μοναδικό διοικητικό κωδικό αναφοράς, σε οποιαδήποτε μορφή, στις αρμόδιες αρχές, προκειμένου αυτές να είναι σε θέση να ανακτήσουν τα στοιχεία των υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων.

(36)
Είναι αναγκαίο να καθοριστούν οι διαδικασίες που πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο.

(37)
Με σκοπό την εναρμόνιση των καθεστώτων δυνάμει της παρούσας οδηγίας με αυτά του άρθρου 335 παράγραφος 4 του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447 της Επιτροπής (13), και την απλούστευση της αναγνώρισης εναλλακτικών αποδεικτικών στοιχείων εξόδου στο κράτος μέλος αποστολής, θα πρέπει να καθοριστεί ελάχιστος κατάλογος τυποποιημένων εναλλακτικών αποδεικτικών στοιχείων εξόδου, με τα οποία θα αποδεικνύεται ότι τα προϊόντα έχουν εξέλθει από το έδαφος της Ένωσης.

(38)
Θα πρέπει να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να προβλέπουν ειδικό καθεστώς όταν η διακίνηση προϊόντων τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης και τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής διεξάγεται εξ ολοκλήρου εντός του εδάφους τους, ή να συνάπτουν διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες με άλλα κράτη μέλη οι οποίες να επιτρέπουν την απλούστευση. Τα κράτη μέλη που δεν είναι συμβαλλόμενα μέρη διμερών ή πολυμερών συμφωνιών δεν θα πρέπει να υποχρεούνται να αποδέχονται ειδικό καθεστώς που προβλέπεται στο πλαίσιο τέτοιας συμφωνίας.

(39)
Πρέπει να αποσαφηνιστούν, χωρίς να μεταβληθεί η γενική μορφή τους, οι φορολογικοί και διαδικαστικοί κανόνες σχετικά με τη διακίνηση των προϊόντων για τα οποία ο ειδικός φόρος κατανάλωσης έχει ήδη καταβληθεί σε ένα κράτος μέλος.

(40)
Όταν τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης αποκτώνται από ιδιώτες για δική τους χρήση και μεταφέρονται από το έδαφος ενός κράτους μέλους στο έδαφος άλλου κράτους μέλους από τους ίδιους, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης θα πρέπει να καταβάλλεται στο κράτος μέλος όπου αποκτήθηκαν τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα, σύμφωνα με την αρχή που διέπει την εσωτερική αγορά.

(41)
Το επίπεδο των ειδικών φόρων κατανάλωσης για τα προϊόντα καπνού και τα αλκοολούχα ποτά που εφαρμόζονται από τα κράτη μέλη ποικίλλει λόγω διαφόρων παραγόντων, όπως η φορολογική πολιτική και η πολιτική για τη δημόσια υγεία και οι αποκλίσεις αυτές σε ορισμένες περιπτώσεις είναι σημαντικές. Στο πλαίσιο αυτό, τα κράτη μέλη θα πρέπει να είναι σε θέση να περιορίζουν τους κινδύνους, οι οποίοι διευκολύνουν τη φορολογική απάτη, τη φοροαποφυγή ή την κατάχρηση, απειλούν η υπονομεύουν τη δημόσια τάξη ή την προστασία της υγείας και της ζωής των ανθρώπων. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να είναι σε θέση να λαμβάνουν κατάλληλα και αναλογικά μέτρα που θα τους επιτρέπουν να προσδιορίζουν κατά πόσον τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα που μεταφέρονται από το έδαφος ενός κράτους μέλους στο έδαφος άλλου κράτους μέλους από ιδιώτη αποκτήθηκαν από τον εν λόγω ιδιώτη για δική του χρήση.

(42)
Στις περιπτώσεις στις οποίες, μετά τη θέση τους σε ανάλωση σε ένα κράτος μέλος, τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης παραδίδονται για εμπορικούς σκοπούς σε άλλο κράτος μέλος, πρέπει να καθορίζεται ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης οφείλεται στο δεύτερο κράτος μέλος. Προς τον σκοπό αυτόν, πρέπει, συγκεκριμένα, να διευκρινιστεί η έννοια «παράδοση για εμπορικούς σκοπούς».

(43)
Το μηχανοργανωμένο σύστημα, το οποίο επί του παρόντος χρησιμοποιείται για τη διακίνηση υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων τα οποία τελούν υπό καθεστώς αναστολής, θα πρέπει να επεκταθεί στη διακίνηση υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους και διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους προκειμένου να παραδοθούν εκεί για εμπορικούς σκοπούς. Με τη χρήση του εν λόγω μηχανοργανωμένου συστήματος θα απλουστευθεί η παρακολούθηση αυτών των διακινήσεων και θα διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.

(44)
Σε περιπτώσεις που υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα τίθενται σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους και διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους προκειμένου να παραδοθούν εκεί για εμπορικούς σκοπούς, είναι σκόπιμο να διευκρινιστεί ποιος είναι ο υπόχρεος για την καταβολή του φόρου και πότε είναι απαιτητός ο φόρος.

(45)
Για να αποφευχθούν περιττές επενδύσεις, η μηχανοργάνωση της διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους και διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους προκειμένου να παραδοθούν εκεί για εμπορικούς σκοπούς θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με επαναχρησιμοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων από τα υφιστάμενα καθεστώτα για διακινήσεις υπό καθεστώς αναστολής. Προς τον σκοπό αυτό και για τη διευκόλυνση αυτών των διακινήσεων, θα πρέπει να εναρμονιστούν οι διατάξεις περί εγγυήσεων για αυτές τις διακινήσεις με τις διατάξεις περί εγγυήσεων για διακινήσεις υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης, προκειμένου να διευρυνθούν οι επιλογές για τους τριτεγγυητές.

(46)
Για να διευκολυνθεί η ισχύουσα εγγραφή οικονομικών φορέων που ασχολούνται με τα καθεστώτα αναστολής, είναι αναγκαίο να παρέχεται σε φορολογική αποθήκη και σε εγγεγραμμένο αποστολέα η δυνατότητα, αφού ενημερώσουν τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής, να ενεργούν ως πιστοποιημένοι αποστολείς για υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα που τίθενται σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους και διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους προκειμένου να παραδοθούν εκεί για εμπορικούς σκοπούς. Ταυτόχρονα, θα πρέπει μια φορολογική αποθήκη ή ένας εγγεγραμμένος παραλήπτης να μπορεί να ενεργεί ως πιστοποιημένος παραλήπτης για τα εν λόγω υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα.

(47)
Είναι αναγκαίο να καθοριστούν οι διαδικασίες που πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο και πρέπει να χρησιμοποιηθεί εφεδρικό έγγραφο.

(48)
Θα πρέπει να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να προβλέπουν ειδικό καθεστώς για τη διακίνηση προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους και διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους προκειμένου να παραδοθούν εκεί για εμπορικούς σκοπούς βάσει διμερών ή πολυμερών συμφωνιών με άλλα κράτη μέλη οι οποίες να επιτρέπουν απλούστευση. Τα κράτη μέλη που δεν είναι συμβαλλόμενα μέρη διμερών ή πολυμερών συμφωνιών δεν θα πρέπει να υποχρεούνται να αποδέχονται ειδικό καθεστώς που προβλέπεται στο πλαίσιο τέτοιας συμφωνίας.

(49)
Για να εξασφαλιστεί ότι τα έγγραφα που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων τα οποία θεωρούνται ότι παραδίδονται για εμπορικούς σκοπούς είναι εύκολα κατανοητά σε όλα τα κράτη μέλη και είναι δυνατό να υποβληθούν σε επεξεργασία μέσω του μηχανοργανωμένου συστήματος, μεταξύ άλλων, όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο, θα πρέπει να ανατεθεί στην Επιτροπή η εξουσία έκδοσης πράξεων, σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, όσον αφορά τον καθορισμό της διάρθρωσης και του περιεχομένου των εν λόγω εγγράφων.

(50)
Για να εξασφαλίζονται ενιαίες προϋποθέσεις για τη συμπλήρωση, προσκόμιση και υποβολή των εγγράφων που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο διακίνησης υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντων τα οποία θεωρούνται ότι παραδίδονται για εμπορικούς σκοπούς, μεταξύ άλλων, όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο, θα πρέπει να ανατεθούν εκτελεστικές αρμοδιότητες στην Επιτροπή. Οι εν λόγω αρμοδιότητες θα πρέπει να ασκούνται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 182/2011.

(51)
Όταν τα προϊόντα τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης αποκτώνται από πρόσωπα που δεν έχουν την ιδιότητα του εγκεκριμένου αποθηκευτή ή του εγγεγραμμένου παραλήπτη και δεν ασκούν ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, και τα εν λόγω προϊόντα αποστέλλονται ή μεταφέρονται από αποστολέα που ασκεί ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα ή αποστέλλει ή μεταφέρει τα προϊόντα για λογαριασμό του, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης θα πρέπει να καταβάλλονται στο κράτος μέλος προορισμού. Θα πρέπει να προβλεφθεί διαδικασία την οποία θα πρέπει να ακολουθεί ο αποστολέας για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Για να διασφαλίζεται η καταβολή στο κράτος μέλος προορισμού, ο αποστολέας ή ο φορολογικός αντιπρόσωπός του θα πρέπει να εγγράφεται στα μητρώα και να εγγυάται την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αρμόδια υπηρεσία η οποία ορίζεται ειδικά από το κράτος μέλος προορισμού και υπό τις προϋποθέσεις που αυτό ορίζει. Για να διευκολύνονται αυτά τα καθεστώτα, ο αποστολέας θα πρέπει να μπορεί να επιλέγει αν θα χρησιμοποιήσει φορολογικό αντιπρόσωπο με σκοπό να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις εγγραφής και καταβολής της εγγύησης. Αν ούτε ο αποστολέας ούτε ο φορολογικός αντιπρόσωπος δεν πληρούν αυτές τις απαιτήσεις, ο παραλήπτης θα πρέπει να υποχρεούται να καταβάλει τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο κράτος μέλος προορισμού.

(52)
Για να αποφεύγονται οι συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ κρατών μελών και η διπλή φορολογία σε περιπτώσεις στις οποίες προϊόντα τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης και τα οποία έχουν ήδη τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους διακινούνται στο εσωτερικό της Ένωσης, θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τις περιπτώσεις στις οποίες προϊόντα τα οποία υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, μετά τη θέση τους σε ανάλωση, αποτελούν αντικείμενο παρατυπιών.

(53)
Τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να προβλέπουν ότι τα προϊόντα που τίθενται σε ανάλωση φέρουν φορολογικά επισήματα ή εθνικά αναγνωριστικά σήματα. Η χρήση των εν λόγω επισημάτων ή σημάτων δεν θα πρέπει να προκαλεί εμπόδια στο ενδοενωσιακό εμπόριο. Δεδομένου ότι η χρήση των εν λόγω επισημάτων ή σημάτων δεν θα πρέπει να προκαλεί διπλή φορολογική επιβάρυνση, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι το ποσό που καταβάλλεται ή αποτελεί αντικείμενο εγγύησης για την απόκτηση αυτών των επισημάτων ή σημάτων πρέπει να επιστρέφεται, να διαγράφεται ή να αποδεσμεύεται από το κράτος μέλος το οποίο έχει εκδώσει τα σήματα, εφόσον ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καθίσταται απαιτητός και εισπράττεται σε άλλο κράτος μέλος. Ωστόσο, προκειμένου να αποφεύγεται οποιαδήποτε κατάχρηση, τα κράτη μέλη που έχουν εκδώσει αυτά τα επισήματα ή σήματα θα πρέπει να μπορούν να εξαρτούν την επιστροφή, τη διαγραφή ή την αποδέσμευση του ποσού από την απόδειξη ότι αυτά έχουν αφαιρεθεί ή καταστραφεί.

(54)
Η εφαρμογή των συνήθων απαιτήσεων σχετικά με τη διακίνηση και την παρακολούθηση των προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης θα μπορούσε να προκαλέσει δυσανάλογη διοικητική επιβάρυνση στους μικρούς οινοπαραγωγούς. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να απαλλάσσουν αυτούς τους παραγωγούς από ορισμένες υποχρεώσεις.

(55)
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι, όσον αφορά τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης τα οποία χρησιμοποιούνται για τον εφοδιασμό των πλοίων και αεροσκαφών, δεν έχει βρεθεί ακόμη κοινή ικανοποιητική λύση.

(56)
Όσον αφορά τα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης τα οποία χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και τη συντήρηση διασυνοριακών γεφυρών μεταξύ κρατών μελών, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να λαμβάνουν μέτρα τα οποία παρεκκλίνουν από τους συνήθεις κανόνες και διαδικασίες που εφαρμόζονται στα προϊόντα που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης τα οποία διακινούνται από το έδαφος ενός κράτους μέλους στο έδαφος άλλου κράτους μέλους, προκειμένου να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος.

(57)
Για να μπορέσουν να προσαρμοστούν στο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου για τη διακίνηση των προϊόντων, τα κράτη μέλη θα πρέπει να τύχουν μεταβατικής περιόδου κατά την οποία η διακίνηση αυτή μπορεί να συνεχίσει να πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατυπώσεις που προβλέπονται από την οδηγία 2008/118/ΕΚ.

(58)
Δεδομένου ότι ο στόχος της παρούσας οδηγίας, δηλαδή η διασφάλιση κοινού καθεστώτος σχετικά με ορισμένες πτυχές των ειδικών φόρων κατανάλωσης, δεν μπορεί να επιτευχθεί επαρκώς από τα κράτη μέλη, αλλά μπορεί, λόγω της έκτασης και των επιπτώσεών της, να επιτευχθεί καλύτερα σε ενωσιακό επίπεδο, η Ένωση μπορεί να θεσπίσει μέτρα, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας του άρθρου 5 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας του ίδιου άρθρου, η παρούσα οδηγία δεν υπερβαίνει το μέτρο που είναι αναγκαίο για την επίτευξη του στόχου αυτού.

(59)
Η υποχρέωση μεταφοράς της παρούσας οδηγίας στο εθνικό δίκαιο πρέπει να περιοριστεί στις διατάξεις που συνιστούν τροποποιήσεις ουσίας της προϋφισταμένης οδηγίας. Η υποχρέωση μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο των διατάξεων που δεν τροποποιούνται απορρέει από την προϋφισταμένη οδηγία.

(60)
Η παρούσα οδηγία δεν θα πρέπει να θίγει τις υποχρεώσεις των κρατών μελών όσον αφορά τις προθεσμίες μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο και την ημερομηνία εφαρμογής των οδηγιών που εμφαίνονται στο παράρτημα I μέρος Β,


ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΚΡΟΑΣΗΣ στα ΤΕΛΩΝΕΙΑ
Σύνταξη Αίτησης για Απόφαση
σε ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ
με το Μεγαλύτερο Αρχείο στην Ελλάδα
E-Mail = ggioggaras@Gmail.comΗ

Ενδιαφέρουσες  Ιστοσελίδες
https://sxoli-ekteloniston.blogspot .com
https://ektelonistivivlia.blogspot.com
https://gnomesmetaforas.blogspot .com
https://logotexnia-ekteloniston.blogspot .com
www.bookstars.gr
Στο δεύτερο blog βιβλία και της Διαμεταφοράς


Ζητάμε
ΕΝΤΥΠΑ ΔΙΑΣΑΦΗΣΕΩΝ
Από το 1830 μέχρι σήμερα

ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα

E-mail = ggioggaras@Gmail.com


Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου