Πέμπτη 2 Ιουλίου 2020

Τροποποίηση Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (952/2013 και 2446/2015 καν.877/2020. Μόνο η εισήγηση (Μάθημα 1ε) 2 Ιουλίου 2020



Τροποποίηση Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (952/2013 και 2446/2015 καν.877/2020. Μόνο η εισήγηση (Μάθημα 1ε) 2 Ιουλίου 2020



26.6.2020   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
L 203/1

ΚΑΤ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) 2020/877 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
της 3ης Απριλίου 2020
σχετικά με την τροποποίηση και τη διόρθωση του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013, και με την τροποποίηση του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2016/341 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013 για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (1), και ιδίως τα άρθρα 7, 10, 24, 88, 131, 156, 160, 168, 175, 183, 212, 216, 253 και 265,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1)
Από την πρακτική εφαρμογή του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013 (ο κώδικας) σε συνδυασμό με τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής (2) αναδεικνύεται η ανάγκη να επέλθουν ορισμένες τροποποιήσεις στον εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό για την καλύτερη προσαρμογή του στις ανάγκες των οικονομικών φορέων και των τελωνειακών διοικήσεων, καθώς και για τη συνεκτίμηση των νομοθετικών εξελίξεων και των εξελίξεων όσον αφορά την εγκατάσταση των συστημάτων ΤΠ που δημιουργήθηκαν για τους σκοπούς του κώδικα.

(2)
Προκειμένου να διευκρινιστεί ποιο τελωνείο οφείλει να διασφαλίζει ότι η ανάλυση κινδύνων πριν από την άφιξη διενεργείται με βάση τις συνοπτικές πληροφορίες εισόδου, θα πρέπει να τροποποιηθεί ο ορισμός του «τελωνείου πρώτης εισόδου» στο άρθρο 1 σημείο 15 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, ώστε να καταστεί σαφές ότι, όπου χρησιμοποιείται ο όρος αυτός, αναφέρεται στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον τόπο στον οποίο προορίζεται να φθάσει το μεταφορικό μέσο, ακόμη και αν, για οποιονδήποτε λόγο, το μεταφορικό μέσο φθάσει στην πραγματικότητα σε διαφορετικό τόπο για τον οποίο είναι αρμόδιο διαφορετικό τελωνείο.

(3)
Προκειμένου να οριοθετηθεί σαφώς το πεδίο εφαρμογής τόσο των κανόνων για τη συνοπτική διασάφηση εισόδου που καλύπτουν εμπορεύματα σε ταχυμεταφορές όσο και των διατυπώσεων που ισχύουν για την εισαγωγή και την εξαγωγή των εν λόγω εμπορευμάτων, θα πρέπει να διατυπωθούν ορισμοί για τους όρους «ταχυμεταφορά» και «πάροχος υπηρεσιών ταχυμεταφορών».

(4)
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ομοιόμορφη εφαρμογή των τελωνειακών διατάξεων με βάση την ίδια αξία των εμπορευμάτων, απαιτείται ορισμός του όρου «ίδια αξία».

(5)
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης για τη στρατιωτική κινητικότητα (3), υπάρχει ανάγκη εξορθολογισμού και απλούστευσης των τελωνειακών διατυπώσεων για τα εμπορεύματα που διακινούνται ή χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο στρατιωτικών δραστηριοτήτων. Ο στόχος αυτός θα πρέπει να επιτευχθεί με την καθιέρωση ορισμού για τα εν λόγω εμπορεύματα και με τη θέσπιση του εντύπου 302 της ΕΕ ως τελωνειακού εγγράφου που πρέπει να χρησιμοποιείται από τα κράτη μέλη της ΕΕ, μεταξύ άλλων και στο πλαίσιο στρατιωτικών δραστηριοτήτων που άπτονται της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ένωσης.

(6)
Προκειμένου να καταστεί εφικτή, σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία πέραν της τελωνειακής νομοθεσίας, η χρήση του αριθμού καταχώρισης και αναγνώρισης οικονομικών φορέων (EORI) για σκοπούς αναγνώρισης, τα πρόσωπα που δεν είναι οικονομικοί φορείς θα πρέπει να υποχρεούνται να εγγράφονται στο μητρώο EORI όταν η εν λόγω καταχώριση απαιτείται από την ενωσιακή νομοθεσία και όχι μόνον όταν απαιτείται από τη νομοθεσία κράτους μέλους. Συνεπώς, το άρθρο 6 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(7)
Στο άρθρο 13 παράγραφος 4 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας για τη λήψη απόφασης σχετικά με την εφαρμογή της τελωνειακής νομοθεσίας σε περίπτωση που οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές διενεργούν έρευνα για παραβίαση της τελωνειακής νομοθεσίας. Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει επίσης να ισχύει για περιπτώσεις στις οποίες οι αρμόδιες τελωνειακές και φορολογικές αρχές διενεργούν έρευνα για παραβίαση της φορολογικής νομοθεσίας, δεδομένου ότι η χορήγηση ορισμένων αδειών είναι δυνατή μόνον εάν δεν συντρέχουν σοβαρές ή επανειλημμένες παραβάσεις των φορολογικών κανόνων. Στο άρθρο 17 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπεται η υποχρέωση των τελωνειακών αρχών να αναστέλλουν τη λήψη απόφασης μέχρις ότου διαπιστωθεί αν ένας οικονομικός φορέας έχει διαπράξει σοβαρή παράβαση ή επανειλημμένες παραβάσεις. Η εν λόγω υποχρέωση θα πρέπει επίσης να καλύπτει περιπτώσεις σοβαρών ποινικών αδικημάτων συνδεόμενων με την οικονομική δραστηριότητα του αιτούντος, αλλά δεν θα πρέπει να επεκτείνεται σε παραβάσεις ή ποινικά αδικήματα που διαπράττονται από τα πρόσωπα τα οποία είναι υπεύθυνα για τα τελωνειακά θέματα της εταιρείας και δεν είναι υπάλληλοι της εταιρείας αυτής, σύμφωνα με το άρθρο 24 παράγραφος 1 του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447 της Επιτροπής (4). Συνεπώς, το άρθρο 13 παράγραφος 4 και το άρθρο 17 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(8)
Στο άρθρο 86 παράγραφος 3 του κώδικα καθορίζονται ειδικοί κανόνες για τον υπολογισμό του ποσού τελωνειακής οφειλής όταν η εν λόγω οφειλή γεννάται για τα μεταποιημένα προϊόντα που προκύπτουν από το καθεστώς της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή. Κατόπιν αίτησης του διασαφιστή, η εν λόγω τελωνειακή οφειλή καθορίζεται με βάση τη δασμολογική κατάταξη, τη δασμολογητέα αξία, την ποσότητα, τη φύση και την καταγωγή των εμπορευμάτων που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή τη στιγμή της αποδοχής της τελωνειακής διασάφησης που αφορά τα εν λόγω εμπορεύματα. Στο άρθρο 76 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες πρέπει να εφαρμόζεται το άρθρο 86 παράγραφος 3 του κώδικα χωρίς αίτηση του διασαφιστή. Προκειμένου να αποφευχθεί η καταστρατήγηση των δασμών αντιντάμπινγκ και των αντισταθμιστικών δασμών, των μέτρων διασφάλισης και των πρόσθετων δασμών που προκύπτουν από την αναστολή των παραχωρήσεων που θα εφαρμόζονταν στα εμπορεύματα κατά την πρώτη υπαγωγή τους στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, η υποχρέωση εφαρμογής του άρθρου 86 παράγραφος 3 του κώδικα χωρίς αίτηση του διασαφιστή θα πρέπει επίσης να καλύπτει τα μεταποιημένα προϊόντα που προκύπτουν από τα εν λόγω εμπορεύματα τα οποία έχουν υπαχθεί σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή. Συνεπώς, το άρθρο 76 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως. Θα πρέπει να χορηγηθεί μεταβατική περίοδος 1 έτους ώστε οι οικονομικοί φορείς να έχουν τον χρόνο να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες.

(9)
Στο άρθρο 104 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπονται εξαιρέσεις από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου για εμπορεύματα που εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Προκειμένου να μην καθυστερεί η εισαγωγή κατάλληλων για μόνιμη μεταμόσχευση, εμφύτευση ή μετάγγιση οργάνων και άλλων ανθρώπινων ή ζωικών ιστών ή ανθρώπινου αίματος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οι εξαιρέσεις θα πρέπει να καλύπτουν επίσης τα εν λόγω εμπορεύματα. Επιπλέον, για λόγους διευκόλυνσης της στρατιωτικής κινητικότητας, οι εξαιρέσεις αυτές θα πρέπει να επεκταθούν ώστε να καλύπτουν και εμπορεύματα τα οποία διακινούνται βάσει εντύπου 302 του ΝΑΤΟ ή εντύπου 302 της ΕΕ. Επιπλέον, μετά την ένταξη του Campione d’Italia και των ιταλικών υδάτων της λίμνης Λουγκάνο στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης (5), η εξαίρεση δεν θα πρέπει να ισχύει πλέον για τα εμπορεύματα που εισέρχονται από τα εν λόγω εδάφη. Συνεπώς, το άρθρο 104 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(10)
Σκοπός της οδηγίας (ΕΕ) 2019/883 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (6) είναι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τις αρνητικές συνέπειες των απορρίψεων αποβλήτων από πλοία που χρησιμοποιούν λιμένες της Ένωσης, με τη βελτίωση της διάθεσης και χρήσης επαρκών λιμενικών εγκαταστάσεων παραλαβής και της παράδοσης αποβλήτων στις εν λόγω εγκαταστάσεις. Προκειμένου να μην υπονομευθεί ο στόχος της εν λόγω οδηγίας, οι τελωνειακές διατυπώσεις για τέτοιου είδους απόβλητα θα πρέπει να εξορθολογιστούν και να απλουστευθούν, αφενός, με την απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου και, αφετέρου, με το να θεωρείται η προσκόμιση στο τελωνείο ως τελωνειακή διασάφηση για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία. Οι εν λόγω απλουστεύσεις θα πρέπει να εφαρμόζονται μόνον εάν έχει πραγματοποιηθεί στις αρμόδιες αρχές η εκ των προτέρων κοινοποίηση αποβλήτων που αναφέρεται στο άρθρο 6 της οδηγίας (ΕΕ) 2019/883. Τα άρθρα 104, 138, 141 και 142 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(11)
Στο άρθρο 104 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπεται απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου για εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές και για εμπορεύματα των οποίων η αξία δεν υπερβαίνει τα 22 EUR έως την ημερομηνία της αναβάθμισης του συστήματος ελέγχου εισαγωγών. Ωστόσο, με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2019/2151 της Επιτροπής (πρόγραμμα εργασιών) (7), η Επιτροπή αποφάσισε να δημιουργήσει νέο ηλεκτρονικό σύστημα (ICS2) για την υποστήριξη των τελωνειακών αναλύσεων των κινδύνων ασφάλειας και προστασίας πριν από την άφιξη, καθώς και των σχετικών ελέγχων. Η υλοποίηση του νέου συστήματος θα πραγματοποιηθεί μέσω τριών εκδόσεων (έκδοση 1, έκδοση 2 και έκδοση 3). Ως εκ τούτου, η γενική αναφορά στην αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου εισαγωγών, η οποία περιλαμβάνεται στο άρθρο 104 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, θα πρέπει να αντικατασταθεί από πιο συγκεκριμένες αναφορές στις διάφορες εκδόσεις του νέου συστήματος, με το οποίο θα συνδεθούν σταδιακά οι μεταφορείς. Σύμφωνα με το πρόγραμμα εργασιών, όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές, οι ταχυδρομικοί φορείς και οι πάροχοι υπηρεσιών ταχυμεταφορών θα συνδεθούν με το νέο σύστημα από την έκδοση 1, αλλά θα υποχρεούνται να υποβάλλουν μόνο το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου για εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές που έχουν ως τελικό προορισμό την Ένωση και για εμπορεύματα σε ταχυμεταφορές. Από την έκδοση 2 του νέου συστήματος θα καλύπτονται και άλλοι οικονομικοί φορείς ή δραστηριότητες στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών. Όσον αφορά τις σιδηροδρομικές, τις οδικές, τις θαλάσσιες και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές, οι σχετικοί οικονομικοί φορείς πρέπει να συνδεθούν από την έκδοση 3. Κατά συνέπεια, η απαλλαγή για τα εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές δεν θα πρέπει να ισχύει για τις αεροπορικές αποστολές που έχουν ως τελικό προορισμό κράτος μέλος μετά την έκδοση 1. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να ισχύει για αεροπορικές αποστολές που έχουν ως τελικό προορισμό τρίτη χώρα μετά την έκδοση 2 και για ταχυδρομικές αποστολές που μεταφέρονται διά θαλάσσης, μέσω εσωτερικών πλωτών οδών, οδικώς ή σιδηροδρομικώς μετά την έκδοση 3. Ομοίως, η απαλλαγή για εμπορεύματα των οποίων η αξία δεν υπερβαίνει τα 22 EUR σε αεροπορικές ταχυμεταφορές δεν θα πρέπει να ισχύει μετά την έκδοση 1. Επιπροσθέτως, δεν θα πρέπει να ισχύει μετά την έκδοση 2 για τα εν λόγω εμπορεύματα σε αεροπορικές αποστολές οι οποίες δεν είναι ούτε ταχυδρομικές αποστολές ούτε ταχυμεταφορές. Για τα εμπορεύματα σε αποστολές που μεταφέρονται διά θαλάσσης, μέσω εσωτερικών πλωτών οδών, οδικώς ή σιδηροδρομικώς, δεν θα πρέπει να ισχύει μετά την έκδοση 3. Τα κράτη μέλη πρέπει να καθορίσουν, σε συνεργασία με την Επιτροπή, τις συγκεκριμένες ημερομηνίες κατά τις οποίες οι οικονομικοί φορείς υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τις διάφορες εκδόσεις του νέου συστήματος σύμφωνα με το παράρτημα του προγράμματος εργασιών. Το άρθρο 104 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(12)
Στο άρθρο 106 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 ορίζονται προθεσμίες για την υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εισόδου σε περίπτωση αεροπορικής μεταφοράς. Οι προθεσμίες αυτές θα πρέπει επίσης να αντικατοπτρίζουν την απόφαση για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού συστήματος (ICS2) σε τρεις εκδόσεις. Στη διάταξη θα πρέπει να γίνεται σαφής διάκριση μεταξύ, αφενός, του γενικού κανόνα για την προθεσμία υποβολής της συνοπτικής διασάφησης εισόδου και, αφετέρου, των προθεσμιών για την υποβολή του ελάχιστου συνόλου δεδομένων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου και των προθεσμιών για την παροχή άλλων στοιχείων. Αυτό είναι απαραίτητο διότι, όπως αναφέρεται στο άρθρο 183 του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447, από την έκδοση 2 του νέου συστήματος θα καταστεί σταδιακά δυνατή η παροχή των στοιχείων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου από διαφορετικά πρόσωπα (πολλαπλή υποβολή). Από την έκδοση 1 του νέου συστήματος, οι ταχυδρομικοί φορείς και οι πάροχοι υπηρεσιών ταχυμεταφορών θα πρέπει να υποχρεούνται να υποβάλλουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου το συντομότερο δυνατόν και το αργότερο πριν από τη φόρτωση των εμπορευμάτων στο αεροσκάφος με το οποίο πρόκειται να εισέλθουν στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Η υποχρέωση υποβολής του ελάχιστου συνόλου δεδομένων θα πρέπει να ισχύει για όλους τους αερομεταφορείς και τους οικονομικούς φορείς που ασκούν δραστηριότητες αεροπορικών μεταφορών από την έκδοση 2. Από την έκδοση 2 του νέου συστήματος, οι αερομεταφορείς θα πρέπει να υποχρεούνται να συμπληρώνουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων με τα υπόλοιπα στοιχεία ώστε η πλήρης συνοπτική διασάφηση εισόδου να υποβάλλεται εντός των γενικών προθεσμιών. Ωστόσο, μεταξύ των ημερομηνιών εγκατάστασης της έκδοσης 1 και της έκδοσης 2, το ελάχιστο σύνολο δεδομένων που υποβάλλεται από τους ταχυδρομικούς φορείς και τους παρόχους υπηρεσιών ταχυμεταφορών θα πρέπει να θεωρείται πλήρης συνοπτική διασάφηση εισόδου για εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές και για εμπορεύματα σε ταχυμεταφορές με ίδια αξία που δεν υπερβαίνει τα 22 EUR. Ο λόγος είναι ότι στο διάστημα αυτό οι αερομεταφορείς δεν θα είναι συνδεδεμένοι με το νέο σύστημα και, ως εκ τούτου, δεν θα είναι σε θέση να συμπληρώσουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων. Ο κανόνας που θεσπίζει την υποχρέωση των αερομεταφορέων και των οικονομικών φορέων να υποβάλλουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου το συντομότερο δυνατόν, και το αργότερο πριν από τη φόρτωση των εμπορευμάτων στο αεροσκάφος με το οποίο πρόκειται να εισέλθουν στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, διασφαλίζει ότι οι τελωνειακές αρχές είναι σε θέση να διεξάγουν ανάλυση κινδύνων και να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα στο πλαίσιο της ασφάλειας της αεροπορικής μεταφοράς φορτίου. Πρόκειται για σημαντική συμπληρωματική ενέργεια ως προς το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ για την ασφάλεια της αεροπορίας, και συγκεκριμένα τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 300/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (8).

(13)
Στα άρθρα 112 και 113 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπεται η υποχρέωση άλλων προσώπων, πλην του μεταφορέα, να παρέχουν στοιχεία της συνοπτικής διασάφησης εισόδου όσον αφορά, αντίστοιχα, τις θαλάσσιες ή εσωτερικές πλωτές μεταφορές και τις αεροπορικές μεταφορές. Αμφότερα τα άρθρα περιέχουν μεταβατικούς κανόνες για την αναστολή των υποχρεώσεων μέχρι την αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου εισαγωγών. Οι εν λόγω μεταβατικοί κανόνες θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν το γεγονός ότι η παροχή των στοιχείων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου από διαφορετικά πρόσωπα θα πραγματοποιείται μόνο από την έκδοση 2 του νέου συστήματος σε περίπτωση αεροπορικής μεταφοράς και από την έκδοση 3 σε περίπτωση μεταφοράς διά θαλάσσης ή μέσω εσωτερικών πλωτών οδών. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να γίνεται διάκριση μεταξύ των δύο εκδόσεων σε σχέση με την υποχρέωση υποβολής των στοιχείων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου από άλλα πρόσωπα πλην του μεταφορέα. Επιπλέον, ο κανόνας που ορίζει ότι κάθε πρόσωπο είναι υπεύθυνο για τα στοιχεία της συνοπτικής διασάφησης εισόδου που υπέβαλε θα πρέπει να διαγραφεί από τα άρθρα 112 και 113 και να καταστεί νέα γενική διάταξη που θα ισχύει για κάθε τρόπο μεταφοράς και όχι μόνο για τις αεροπορικές και τις θαλάσσιες ή εσωτερικές πλωτές μεταφορές. Στον βαθμό που η απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου για ταχυδρομικές αποστολές και εμπορεύματα αξίας κάτω των 22 EUR θα εξαλειφθεί σταδιακά, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει νέα υποχρέωση των ταχυδρομικών φορέων και των παρόχων υπηρεσιών ταχυμεταφορών να υποβάλλουν τα στοιχεία της συνοπτικής διασάφησης εισόδου στο τελωνείο πρώτης εισόδου, εφόσον δεν έχουν παράσχει τα στοιχεία αυτά στους μεταφορείς που έχουν την υποχρέωση να συμπληρώνουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων που υποβάλλεται από τους ταχυδρομικούς φορείς ή τους παρόχους υπηρεσιών ταχυμεταφορών. Τα άρθρα 112 και 113 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως και θα πρέπει να προστεθεί νέο άρθρο 113α.

(14)
Για λόγους διευκόλυνσης της στρατιωτικής κινητικότητας, το έντυπο 302 της ΕΕ θα πρέπει επίσης να χρησιμεύει ως αποδεικτικό του τελωνειακού χαρακτήρα των ενωσιακών εμπορευμάτων. Συνεπώς, το άρθρο 127 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(15)
Στο άρθρο 128δ του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται οι προϋποθέσεις σχετικά με τη χορήγηση άδειας για την κατάρτιση του δηλωτικού ναυτιλιακής εταιρείας μετά την αναχώρηση. Οι εν λόγω προϋποθέσεις θα πρέπει να εξακολουθήσουν να ισχύουν για όσο διάστημα μπορεί να χορηγηθεί η εν λόγω άδεια, ανεξάρτητα από το αν έχει εγκατασταθεί ή όχι το σύστημα ΕΤΚ — Τελωνειακές Αποφάσεις. Συνεπώς, η αναφορά στο σύστημα ΕΤΚ — Τελωνειακές Αποφάσεις θα πρέπει να διαγραφεί. Το άρθρο 128δ του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(16)
Στο άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 απαριθμούνται ορισμένες πράξεις οι οποίες πρέπει να θεωρούνται τελωνειακές διασαφήσεις για εμπορεύματα που αναφέρονται στο άρθρο 138 στοιχεία α) έως δ), στο άρθρο 139 και στο άρθρο 140 παράγραφος 1 του εν λόγω κανονισμού. Οι διατυπώσεις διασάφησης, τόσο για την εισαγωγή όσο και για την εξαγωγή, κατάλληλων για μόνιμη μεταμόσχευση, εμφύτευση ή μετάγγιση οργάνων και άλλων ανθρώπινων ή ζωικών ιστών ή ανθρώπινου αίματος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο περιορισμένες ώστε να μην καθυστερεί η παράδοσή τους μέσω επαχθών τελωνειακών διατυπώσεων στα σύνορα και να διασφαλίζεται η έγκαιρη χρήση τους. Επομένως, η διασάφηση αυτών των οργάνων, ιστών ή αίματος θα πρέπει να επιτρέπεται με οποιαδήποτε από τις πράξεις που απαριθμούνται στο άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Συνεπώς, τα άρθρα 138, 140 και 141 του εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(17)
Για λόγους περαιτέρω απλούστευσης της διακίνησης εμπορευμάτων που διακινούνται ή χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο στρατιωτικών δραστηριοτήτων, η προσκόμιση εντύπου 302 του ΝΑΤΟ ή εντύπου 302 της ΕΕ στο τελωνείο θα πρέπει να θεωρείται τελωνειακή διασάφηση για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία με απαλλαγή από εισαγωγικούς δασμούς ως επανεισαγόμενων εμπορευμάτων, για προσωρινή εισαγωγή, για εξαγωγή ή επανεξαγωγή ή για διαμετακόμιση. Ελλείψει ηλεκτρονικού συστήματος για την υποβολή εντύπου 302 του ΝΑΤΟ ή εντύπου 302 της ΕΕ στο τελωνείο, είναι επίσης σκόπιμο να επιτρέπεται η υποβολή των εν λόγω εντύπων με άλλα μέσα εκτός των ηλεκτρονικών τεχνικών επεξεργασίας δεδομένων. Συνεπώς, τα άρθρα 138 έως 142 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(18)
Μετά την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων για τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) όσον αφορά τις πωλήσεις εξ αποστάσεως, οι οποίοι καθορίζονται στην οδηγία (ΕΕ) 2017/2455 του Συμβουλίου (9), θα οφείλεται ΦΠΑ για όλα τα εμπορεύματα που εισάγονται στην Ένωση, ανεξάρτητα από την αξία τους. Προκειμένου να εξασφαλίζεται η είσπραξη του ΦΠΑ για τα εν λόγω εμπορεύματα, θα απαιτείται ηλεκτρονική τελωνειακή διασάφηση. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να τροποποιηθεί η ισχύουσα δυνατότητα διασάφησης ταχυδρομικών αποστολών με οποιαδήποτε από τις πράξεις που απαριθμούνται στο άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να ισχύει μόνο μέχρι τη λήξη του χρονικού διαστήματος εγκατάστασης για την έκδοση 1 του ICS2, δεδομένου ότι, έως τότε, όλοι οι ταχυδρομικοί φορείς θα πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους τα ηλεκτρονικά δεδομένα που είναι αναγκαία για την υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εισόδου. Προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή είσπραξη του ΦΠΑ, η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να υπόκειται, επιπλέον, στην έγκριση των τελωνειακών αρχών και να περιορίζεται στις περιπτώσεις στις οποίες ο ΦΠΑ κατά την εισαγωγή εισπράττεται κατά την είσοδο των εμπορευμάτων στο πλαίσιο της συνήθους διαδικασίας. Τα άρθρα 138 και 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(19)
Λόγω της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο αριθμός των αποστολών χαμηλής αξίας που εξάγονται από την Ένωση αυξάνεται. Οι ταχυδρομικοί φορείς και οι πάροχοι υπηρεσιών ταχυμεταφορών διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις εξαγωγές αυτές. Ενώ οι ταχυδρομικές αποστολές μπορούν να διασαφίζονται για εξαγωγή με την έξοδό τους από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης σύμφωνα με το άρθρο 141 παράγραφος 4 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, άλλα εμπορεύματα εμπορικού χαρακτήρα μέγιστου βάρους 1 000 kg και των οποίων η αξία δεν υπερβαίνει τα 1 000 EUR πρέπει να διασαφίζονται για εξαγωγή προφορικά, σύμφωνα με το άρθρο 137 παράγραφος 1 στοιχείο β) του εν λόγω κανονισμού. Δεδομένου ότι η προφορική διασάφηση πρέπει να πραγματοποιείται στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον τόπο εξόδου, η συγκεκριμένη διευκόλυνση δεν συνάδει με το επιχειρηματικό μοντέλο των παρόχων υπηρεσιών ταχυμεταφορών που βασίζεται σε διευκόλυνση τύπου ενιαίας σύμβασης μεταφοράς. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείται ενιαία σύμβαση μεταφοράς, όλες οι διατυπώσεις εξόδου, συμπεριλαμβανομένης της επίσημης περάτωσης της κίνησης εξαγωγής, μπορούν να ολοκληρωθούν σε τελωνείο εσωτερικού, ούτως ώστε το αρμόδιο τελωνείο του τόπου εξόδου να μπορεί να απαιτεί μόνο την εξέταση των εμπορευμάτων σε ad hoc βάση. Οι πληροφορίες σχετικά με την έξοδο των εμπορευμάτων είναι διαθέσιμες στα αρχεία του παρόχου υπηρεσιών ταχυμεταφορών και μπορούν να επαληθευτούν από τις τελωνειακές αρχές στο πλαίσιο των εκ των υστέρων ελέγχων. Προκειμένου να καταστεί δυνατός ο ομαλός εκτελωνισμός κατά την εξαγωγή αποστολών χαμηλής αξίας από παρόχους υπηρεσιών ταχυμεταφορών και να αποφεύγεται, κατ’ επέκταση, η συμφόρηση στα συνοριακά τελωνεία, θα πρέπει να επιτρέπεται η διασάφηση για τις εν λόγω αποστολές με οποιαδήποτε από τις πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Τα άρθρα 140 και 141 του εν λόγω κανονισμού θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(20)
Το άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί για να διευκρινιστεί ότι τα μεταφορικά μέσα για τα οποία ισχύει πλήρης απαλλαγή από εισαγωγικούς δασμούς μπορούν να διασαφίζονται για προσωρινή εισαγωγή απλώς και μόνο με την πράξη διέλευσης των εμπορευμάτων από τα σύνορα του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης σε οποιαδήποτε από τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο δ) του εν λόγω άρθρου. Το ίδιο ισχύει και για τα μεταφορικά μέσα που πρόκειται να τεθούν σε ελεύθερη κυκλοφορία ως επανεισαγόμενα εμπορεύματα σύμφωνα με το άρθρο 203 του κώδικα. Αυτή η διευκρίνιση απαιτείται για λόγους ασφάλειας δικαίου.

(21)
Στο άρθρο 142 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 αναφέρονται ορισμένα εμπορεύματα τα οποία δεν μπορούν να διασαφιστούν προφορικά ή σύμφωνα με το άρθρο 141 του εν λόγω κανονισμού, όπως τα εμπορεύματα που αποτελούν αντικείμενο αίτησης επιστροφής δασμών ή άλλων επιβαρύνσεων. Από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων για τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) όσον αφορά τις πωλήσεις εξ αποστάσεως, οι οποίοι καθορίζονται στην οδηγία (ΕΕ) 2017/2455 του Συμβουλίου, θα οφείλεται ΦΠΑ για όλα τα εμπορεύματα που εισάγονται στην Ένωση, ανεξάρτητα από την αξία τους. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση επιστροφής των εν λόγω εμπορευμάτων, ο διασαφιστής πρέπει να ζητεί την επιστροφή του ΦΠΑ που επιβλήθηκε κατά τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων. Στις περιπτώσεις αυτές, ο διασαφιστής θα πρέπει να παρέχει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα εμπορεύματα εγκατέλειψαν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Προκειμένου να διατηρείται σε εύλογο επίπεδο ο διοικητικός φόρτος για τις αποστολές χαμηλής αξίας, η επανεξαγωγή των εν λόγω αποστολών θα πρέπει να επιτρέπεται με οποιαδήποτε άλλη πράξη σύμφωνα με το άρθρο 141 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, ακόμη και αν έχει υποβληθεί αίτηση επιστροφής του ΦΠΑ. Συνεπώς το άρθρο 142 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(22)
Προκειμένου να αποσαφηνιστεί ότι η υποβολή των δεδομένων που απαιτούνται για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία αποστολών χαμηλής αξίας μπορεί να πραγματοποιηθεί με διάφορες ηλεκτρονικές μορφές, θα πρέπει να τροποποιηθεί η διατύπωση του άρθρου 143α. Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί μεταβατικό μέτρο για τη διασάφηση αποστολών χαμηλής αξίας στα εθνικά συστήματα εισαγωγών που δεν έχουν επικαιροποιηθεί ακόμη σύμφωνα με τον κώδικα. Σύμφωνα με το άρθρο 278 παράγραφος 2 του κώδικα και το πρόγραμμα εργασιών, τα κράτη μέλη μπορούν να επικαιροποιήσουν τα εθνικά τους συστήματα εισαγωγών έως το τέλος του 2022. Αντιθέτως, τα νέα μέτρα ΦΠΑ που προβλέπονται στην οδηγία (ΕΕ) 2017/2455 θα τεθούν σε ισχύ πριν από την εν λόγω ημερομηνία. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να προβλεφθεί εναλλακτικό σύνολο δεδομένων για την ηλεκτρονική τελωνειακή διασάφηση των αποστολών χαμηλής αξίας στα μη επικαιροποιημένα ηλεκτρονικά συστήματα που λειτουργούν με τις μεταβατικές απαιτήσεις περί δεδομένων. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προβλέπουν τη χρήση του συνόλου δεδομένων της απλουστευμένης διασάφησης ή της συνήθους τελωνειακής διασάφησης που καθορίζεται στον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2016/341 της Επιτροπής (10), αντί της τελωνειακής διασάφησης για ορισμένες αποστολές χαμηλής αξίας που προβλέπεται στο άρθρο 143α παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, έως ότου επικαιροποιηθούν τα εθνικά συστήματα εισαγωγών.

(23)
Στο άρθρο 144 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται κανόνες για την τελωνειακή διασάφηση για εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές. Οι εν λόγω κανόνες θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τις αλλαγές στη διασάφηση όσον αφορά τα εν λόγω εμπορεύματα από την έναρξη ισχύος των σχετικών διατάξεων της οδηγίας (ΕΕ) 2017/2455. Ο κανόνας που ορίζει ποιος πρέπει να θεωρείται οφειλέτης και διασαφιστής στη διασάφηση ταχυδρομικών αποστολών μέσω της προσκόμισής τους θα πρέπει να διαγραφεί διότι από την 1η Ιανουαρίου 2021 τα εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές των οποίων η αξία δεν υπερβαίνει τα 150 EUR πρέπει να διασαφίζονται με ηλεκτρονική τελωνειακή διασάφηση. Στη διασάφηση αυτή πρέπει να αναγράφονται σαφώς ο οφειλέτης και ο διασαφιστής. Θα πρέπει να προβλεφθεί μεταβατικό μέτρο για τη διασάφηση των εμπορευμάτων σε ταχυδρομικές αποστολές αξίας μεταξύ 150 EUR και 1000 EUR στα κράτη μέλη τα οποία δεν έχουν επικαιροποιήσει ακόμη τα εθνικά τους συστήματα εισαγωγών σύμφωνα με τον κώδικα. Η δυνατότητα διασάφησης των εν λόγω εμπορευμάτων για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία μέσω της προσκόμισής τους και εφόσον τα εμπορεύματα συνοδεύονται από διασάφηση CN22 ή CN23 έως το τέλος της περιόδου για την επικαιροποίηση των εθνικών συστημάτων εισαγωγών, δηλαδή έως το τέλος του 2022, θα πρέπει να διατηρηθεί, δεδομένου ότι τα κράτη μέλη δεν υποχρεούνται να εφαρμόσουν τα διάφορα σύνολα δεδομένων για τις ηλεκτρονικές διασαφήσεις μέχρι το τέλος της εν λόγω περιόδου. Συνεπώς, το άρθρο 144 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(24)
Στο άρθρο 146 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται οι προθεσμίες υποβολής της συμπληρωματικής διασάφησης που αναφέρεται στο άρθρο 167 παράγραφος 1 πρώτο εδάφιο του κώδικα. Οι εν λόγω κανόνες θα πρέπει να συνδέουν με σαφέστερο τρόπο τις προθεσμίες για τον καταλογισμό του ποσού του εισαγωγικού ή εξαγωγικού δασμού από τις τελωνειακές αρχές σύμφωνα με το άρθρο 105 παράγραφος 1 του κώδικα και τις προθεσμίες που πρέπει να τηρούνται από τους διασαφιστές για την υποβολή των διαφόρων ειδών συμπληρωματικής διασάφησης. Συνεπώς, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι συμπληρωματικές διασαφήσεις που καλύπτουν μία ενιαία απλουστευμένη διασάφηση και συνεπάγονται ένα και μοναδικό καταλογισμό σύμφωνα με το άρθρο 105 παράγραφος 1 πρώτο εδάφιο του κώδικα είναι συνολικές συμπληρωματικές διασαφήσεις. Οι συνολικές συμπληρωματικές διασαφήσεις θα πρέπει να υποβάλλονται εντός δέκα ημερών από την παράδοση των εμπορευμάτων. Θα πρέπει επίσης να διευκρινιστεί ότι οι περιοδικές ή ανακεφαλαιωτικές συμπληρωματικές διασαφήσεις καλύπτουν μία ή περισσότερες απλουστευμένες διασαφήσεις από τον ίδιο διασαφιστή κατά τη διάρκεια καθορισμένης περιόδου και συνεπάγονται ένα και μοναδικό καταλογισμό για συνολικό ποσό εισαγωγικού δασμού σύμφωνα με το άρθρο 105 παράγραφος 1 δεύτερο εδάφιο του κώδικα. Οι διασαφήσεις αυτές θα πρέπει να υποβάλλονται εντός δέκα ημερών από τη λήξη της περιόδου την οποία καλύπτουν.

(25)
Για την καλύτερη προσαρμογή των ισχυόντων κανόνων στις ανάγκες των οικονομικών φορέων, θα πρέπει να επιτρέπεται στις τελωνειακές αρχές να παρέχουν στους διασαφιστές μεγαλύτερη προθεσμία για την υποβολή της συμπληρωματικής διασάφησης και να λαμβάνουν τα σχετικά δικαιολογητικά έγγραφα όταν η κατάθεση της τελωνειακής διασάφησης δεν μπορεί να συνεπάγεται τη γένεση τελωνειακής οφειλής. Η μεγαλύτερη προθεσμία θα πρέπει να είναι έως 120 ημέρες από την παράδοση των εμπορευμάτων στην περίπτωση συνολικών συμπληρωματικών διασαφήσεων. Επιπλέον, η προθεσμία μπορεί να είναι έως και δύο έτη, σε εξαιρετικές και δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, όταν οι λόγοι για τους οποίους παρέχεται μεγαλύτερη προθεσμία συνδέονται με τη δασμολογητέα αξία των εμπορευμάτων. Συνεπώς, το άρθρο 146 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 και το άρθρο 147 του ίδιου κανονισμού, το οποίο ορίζει την προθεσμία για την κατοχή των υποστηρικτικών εγγράφων από τον διασαφιστή σε περίπτωση συμπληρωματικών διασαφήσεων, θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(26)
Στο άρθρο 163 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπονται οι περιπτώσεις στις οποίες η τελωνειακή διασάφηση πρέπει να θεωρείται αίτηση χορήγησης άδειας για ειδικό καθεστώς εκτός της διαμετακόμισης. Η διάταξη αυτή θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει την καταστροφή αποστολών αξίας ίσης ή κατώτερης των 150 000 EUR προκειμένου να διευκολύνονται στις περιπτώσεις αυτές οι τελωνειακές διατυπώσεις για τους οικονομικούς φορείς. Η καταστροφή αποστολών θα πρέπει να είναι δυνατή χωρίς τη χρήση του συστήματος τελωνειακών αποφάσεων, ούτως ώστε οι τελωνειακές αρχές να μπορούν να λάβουν απόφαση σχετικά με την αίτηση κατά τον χρόνο της διασάφησης για το τελωνειακό καθεστώς των προς καταστροφή εμπορευμάτων. Επιπλέον, τα ευαίσθητα εμπορεύματα που αναφέρονται στο παράρτημα 71-02 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να εξαιρούνται από την προαναφερόμενη διευκόλυνση, εκτός εάν πρόκειται να καταστραφούν και η αξία της αποστολής δεν υπερβαίνει τα 150 000 EUR. Συνεπώς, το άρθρο 163 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(27)
Το άρθρο 163 παράγραφος 2 στοιχείο ζ) του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 ορίζει ότι η τελωνειακή διασάφηση δεν μπορεί να θεωρηθεί αίτηση χορήγησης άδειας για ειδικό καθεστώς εκτός της διαμετακόμισης όταν εφαρμόζεται το άρθρο 167 παράγραφος 1 στοιχείο στ) του εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού. Η διάταξη αυτή αφορά τη μεταποίηση ευαίσθητων εμπορευμάτων που ήδη εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 163 παράγραφος 1 στοιχείο γ) του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Προκειμένου να αποφευχθεί η επανάληψη αυτή, το άρθρο 163 παράγραφος 2 στοιχείο ζ) του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να διαγραφεί.

(28)
Το άρθρο 166 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 ορίζει ότι η προϋπόθεση όσον αφορά τη χορήγηση άδειας για καθεστώς τελειοποίησης που προβλέπεται στο άρθρο 211 παράγραφος 4 στοιχείο β) του κώδικα, δηλαδή ότι το καθεστώς δεν θίγει τα ουσιώδη συμφέροντα των ενωσιακών παραγωγών (οι οικονομικοί όροι), δεν ισχύει όσον αφορά τις άδειες τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των αιτήσεων που καλύπτουν εμπορεύματα τα οποία υπόκεινται σε μέτρα όπως δασμοί αντιντάμπινγκ ή αντισταθμιστικοί δασμοί. Ωστόσο, οι εν λόγω αιτήσεις θα πρέπει να εξαιρούνται από την εξέταση των οικονομικών όρων, δεδομένου ότι οι δασμοί αυτοί προορίζονται για την προστασία των ουσιωδών συμφερόντων των ενωσιακών παραγωγών. Επιπλέον, η εξέταση των οικονομικών όρων δεν θα είναι πλέον απαραίτητη στις περιπτώσεις αυτές διότι το άρθρο 76 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, όπως τροποποιείται με τον παρόντα κανονισμό, προβλέπει την αυτόματη εφαρμογή των δασμών αντιντάμπινγκ και των αντισταθμιστικών δασμών στα εμπορεύματα που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή κατά την εκκαθάριση του καθεστώτος. Το άρθρο 166 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(29)
Το άρθρο 168 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 αφορά τον υπολογισμό του ποσού του εισαγωγικού δασμού σε ορισμένες περιπτώσεις τελειοποίησης προς επανεξαγωγή. Ωστόσο, η συγκεκριμένη διάταξη είναι περιττή λόγω των τροποποιήσεων στα άρθρα 76 και 166 του εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού. Σύμφωνα με τις τροποποιήσεις αυτές, ο υπολογισμός του εισαγωγικού δασμού πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 86 παράγραφος 3 του κώδικα στις περιπτώσεις που αναφέρονται στο άρθρο 168 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Επιπλέον, εάν τα εμπορεύματα υπόκεινται σε μέτρα γεωργικής ή εμπορικής πολιτικής, πρέπει να εξετάζονται οι οικονομικοί όροι σύμφωνα με το άρθρο 166 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, όπως τροποποιείται με τον παρόντα κανονισμό. Συνεπώς, το άρθρο 168 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να απαλειφθεί.

(30)
Στο άρθρο 177 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται κανόνες σχετικά με τον λογιστικό διαχωρισμό όταν αποθηκεύονται ενωσιακά εμπορεύματα μαζί με μη ενωσιακά εμπορεύματα σε εγκατάσταση αποθήκευσης για τελωνειακή αποταμίευση. Προκειμένου να αποφεύγεται κάθε πιθανή κατάχρηση των κανόνων αυτών, η αποθήκευση ενωσιακών εμπορευμάτων μαζί με μη ενωσιακά εμπορεύματα σε εγκατάσταση αποθήκευσης για τελωνειακή αποταμίευση (κοινή αποθήκευση) θα πρέπει να επιτρέπεται μόνον όταν τα εμπορεύματα έχουν τον ίδιο κωδικό ΣΟ, την ίδια εμπορική ποιότητα και τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά. Τα εμπορεύματα που υπόκεινται σε μέτρα όπως δασμοί αντιντάμπινγκ ή αντισταθμιστικοί δασμοί δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να τίθενται σε κοινή αποθήκευση, εκτός εάν έχουν καταστεί ενωσιακά εμπορεύματα αφού έχουν υποβληθεί στους σχετικούς δασμούς αντιντάμπινγκ ή αντισταθμιστικούς δασμούς. Το άρθρο 177 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(31)
Για λόγους απλούστευσης της χρήσης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής στο πλαίσιο της διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας, στις παραμεθόριες περιοχές και για συγκεκριμένο παιδαγωγικό, επιστημονικό και τεχνικό εξοπλισμό, θα πρέπει, αφενός, να επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση ο αιτών και ο κάτοχος του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής να είναι εγκατεστημένοι εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης και, αφετέρου, δεν θα πρέπει να είναι απαραίτητο να είναι εγκατεστημένοι εκτός του εν λόγω εδάφους, όπως απαιτείται στο άρθρο 250 παράγραφος 2 στοιχείο γ) του κώδικα. Τα άρθρα 220, 224, 227, 229 και 230 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(32)
Σε περίπτωση που στρατιωτικά εμπορεύματα διασαφίζονται για προσωρινή εισαγωγή, θα πρέπει να υπόκεινται σε πλήρη απαλλαγή από τον εισαγωγικό δασμό και η προθεσμία εκκαθάρισης θα πρέπει να ορίζεται στους 24 μήνες, με δυνατότητα παράτασης. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να προστεθεί νέο άρθρο 235α στον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2015/2446 και θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως το άρθρο 237 του εν λόγω κανονισμού.

(33)
Στο άρθρο 245 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 προβλέπονται εξαιρέσεις από την υποχρέωση υποβολής διασάφησης πριν από την αναχώρηση για εμπορεύματα που εξέρχονται από ορισμένα εδάφη της Ένωσης εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης. Για λόγους διευκόλυνσης της στρατιωτικής κινητικότητας, η εξαίρεση αυτή θα πρέπει να επεκταθεί και στα εμπορεύματα που διακινούνται βάσει εντύπου 302 του ΝΑΤΟ ή εντύπου 302 της ΕΕ. Επιπλέον, μετά την ένταξη του Campione d’Italia και των ιταλικών υδάτων της λίμνης Λουγκάνο στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, η εν λόγω εξαίρεση δεν θα πρέπει να αφορά πλέον το Campione d’Italia και τα ιταλικά ύδατα της λίμνης Λουγκάνο. Συνεπώς, τα στοιχεία θ) και ιστ) του άρθρου 245 παράγραφος 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

(34)
Το άρθρο 248 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να καταστεί σαφές ότι το τελωνείο εξαγωγής πρέπει να ακυρώνει τόσο τη διασάφηση εξαγωγής όσο και τη σχετική πιστοποίηση εξόδου των εμπορευμάτων όταν το τελωνείο εξόδου έχει ενημερώσει ότι μια πράξη μεταφοράς που θα έπρεπε να έχει περατωθεί εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης θα περατωθεί εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης.

(35)
Στο παράρτημα 71-03 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 παρατίθεται κατάλογος των συνήθων εργασιών για τους σκοπούς των εμπορευμάτων που υπάγονται σε καθεστώς τελειοποίησης σύμφωνα με το άρθρο 220 του κώδικα. Προκειμένου να αποφευχθεί η κατάχρηση των συνήθων εργασιών για την απόκτηση αδικαιολόγητων δασμολογικών πλεονεκτημάτων, το εν λόγω παράρτημα θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(36)
Στο παράρτημα 71-04 σημείο 7 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιτρέπεται η χρησιμοποίηση ισοδυναμίας υπό το καθεστώς της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή όσον αφορά το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι προϋποθέσεις αυτές αφορούν το βάρος των διαφόρων συστατικών των εν λόγω προϊόντων, ήτοι της ξηρής ύλης, της λιπαρής ύλης και των πρωτεϊνών. Για λόγους απλούστευσης των διατάξεων αυτών, ούτως ώστε το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να υπόκεινται στους γενικούς κανόνες ισοδυναμίας που θεσπίζονται στο άρθρο 223 παράγραφος 1 τρίτο εδάφιο του κώδικα, το παράρτημα 71-04 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(37)
Στο παράρτημα 71-05 κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 παρατίθενται τα στοιχεία που πρέπει να καθίστανται διαθέσιμα για την τυποποιημένη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των τελωνειακών αρχών στο πλαίσιο των καθεστώτων τελειοποίησης. Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ορισμένα στοιχεία μπορούν να εκφράζονται σε μονάδες μέτρησης διαφορετικές από τα χιλιόγραμμα και σε άλλα νομίσματα εκτός του ευρώ διότι, σε αντίθεση με άλλες διατάξεις για τα στοιχεία δεδομένων που πρέπει να παρέχονται από τους οικονομικούς φορείς, στα άρθρα 176 και 181 και στο παράρτημα 71-05 δεν γίνεται ρητή αναφορά στη δυνατότητα αυτή. Θα πρέπει επίσης να είναι δυνατό μια τελωνειακή διασάφηση να θεωρείται αίτηση για άδεια τελειοποίησης προς επανεξαγωγή ή προς επανεισαγωγή, όπως προβλέπεται στο άρθρο 163 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446. Τέλος, θα πρέπει να προστεθεί ένα νέο στοιχείο στο τμήμα Β όσον αφορά την ημερομηνία γένεσης της τελωνειακής οφειλής ή εφαρμογής των πιθανών μέτρων εμπορικής πολιτικής, δεδομένου ότι πρόκειται για σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ανταλλάσσεται από τις τελωνειακές αρχές κατά τη χρήση του συστήματος INF. Το παράρτημα 71-05 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.

(38)
Ο κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμός (ΕΕ) 2016/341 θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί ώστε να αντικατοπτρίζει ορισμένες αλλαγές σε άλλες νομοθετικές πράξεις της Ένωσης. Πρώτον, η υποχρέωση υποβολής εκθέσεων από τα κράτη μέλη σχετικά με την πρόοδο όσον αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα, η οποία θεσπίζεται στο άρθρο 278α του κώδικα, είναι αυστηρότερη από την υποχρέωση υποβολής στοιχείων που προβλέπεται στο άρθρο 56 παράγραφος 2 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2016/341 και, ως εκ τούτου, το τελευταίο αυτό άρθρο θα πρέπει να διαγραφεί. Δεύτερον, το παράρτημα 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2016/341, στο οποίο καθορίζονται οι κοινές απαιτήσεις περί δεδομένων για τις διασαφήσεις, τις κοινοποιήσεις και την απόδειξη του ενωσιακού καθεστώτος που ισχύουν έως ότου εγκατασταθούν τα ηλεκτρονικά συστήματα του κώδικα, θα πρέπει να αντικατοπτρίζει την απόφαση της Επιτροπής για το επικαιροποιημένο πρόγραμμα εργασιών όσον αφορά την εγκατάσταση του συστήματος ICS2 σε τρεις εκδόσεις. Το συγκεκριμένο παράρτημα θα πρέπει να παραπέμπει αποκλειστικά στα παραρτήματα του εν λόγω κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού που προβλέπουν απαιτήσεις περί δεδομένων για τη μεταβατική περίοδο, αλλά δεν θα πρέπει να παραπέμπει στο παράρτημα Β του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, δεδομένου ότι το παράρτημα Β δεν εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Τέλος, μετά την προσθήκη του ορισμού της ταχυμεταφοράς και του παρόχου υπηρεσιών ταχυμεταφορών στο άρθρο 1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, ο ορισμός της ταχυμεταφοράς στο παράρτημα 9 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2016/341 θα πρέπει να διαγραφεί προς αποφυγή σύγχυσης.

(39)
Το άρθρο 128α του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 θα πρέπει να διορθωθεί ώστε να διευκρινιστούν οι οδηγίες σχετικά με τη σφραγίδα και την υπογραφή ορισμένων αποδεικτικών του ενωσιακού καθεστώτος. Πρώτον, ορισμένες οδηγίες επαναλαμβάνονται και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να διαγραφεί μια σειρά των εν λόγω οδηγιών. Δεύτερον, θα πρέπει να προστεθεί η αναφορά στην ειδική σφραγίδα που περιγράφεται στο παράρτημα 72-04 μέρος II κεφάλαιο II του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447. Τρίτον, οι εγκεκριμένοι εκδότες και οι εγκεκριμένοι αποστολείς είναι κάτοχοι δύο χωριστών αδειών και η διάταξη αναφέρεται εσφαλμένα σε εγκεκριμένους αποστολείς στο πλαίσιο των αδειών για την έκδοση του αποδεικτικού. Στη διάταξη θα πρέπει να γίνεται αναφορά σε «εγκεκριμένο εκδότη» αντί του «εγκεκριμένου αποστολέα», σε όλες τις γλώσσες.

(40)
Η παραπομπή στο άρθρο 138 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου (11), η οποία περιλαμβάνεται στο άρθρο 150 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446, δεν είναι ορθή και θα πρέπει να αντικατασταθεί από παραπομπή στο άρθρο 143 παράγραφος 1 της εν λόγω οδηγίας, δεδομένου ότι αυτό είναι το άρθρο που προβλέπει την εφαρμοστέα απαλλαγή από τον ΦΠΑ.

(41)
Η δυνατότητα διασάφησης, με οποιαδήποτε άλλη πράξη, οργάνων και άλλων ανθρώπινων ή ζωικών ιστών ή ανθρώπινου αίματος που είναι κατάλληλα για μόνιμη μεταμόσχευση, εμφύτευση ή μετάγγιση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να ισχύει αναδρομικά από τις 15 Μαρτίου 2020 προκειμένου να διευκολυνθεί η εισαγωγή των εμπορευμάτων αυτών στο πλαίσιο της κρίσης που προκλήθηκε από τον κοροναϊό,


Ενδιαφέρουσες  Ιστοσελίδες
https://sxoli-ekteloniston.blogspot .com
https://ektelonistivivlia.blogspot.com
https://gnomesmetaforas.blogspot .com
https://logotexnia-ekteloniston.blogspot .com
www.bookstars.gr
Στο δεύτεροο blog βιβλία και της Διαμεταφοράς

ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου