Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016

Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής για τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, (Μάθημα 1), 2 Φεβρουαρίου 2016




Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής για τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, (Μάθημα 1), 2 Φεβρουαρίου 2016


31.7.2012   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
C 229/68


Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (αναδιατύπωση)»
[COM(2012) 64 final — 2012/0027 (COD)]
2012/C 229/13
Εισηγητής: ο κ. PEZZINI
Στις 7 και στις 13 Μαρτίου 2012, και σύμφωνα με τα άρθρα 33, 114 και 207 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αντίστοιχα, αποφάσισαν να ζητήσουν γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής σχετικά με την
Πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα
COM(2012) 64 final — 2012/0027 (COD).
Το ειδικευμένο τμήμα «Ενιαία αγορά, παραγωγή και κατανάλωση», στο οποίο ανατέθηκαν οι σχετικές προπαρασκευαστικές εργασίες, υιοθέτησε τη γνωμοδότησή του στις 8 Μαΐου 2012.
Κατά την 481η σύνοδο ολομέλειας, της 23ης και 24ης Μαΐου 2012 (συνεδρίαση της 23ης Μαΐου 2012) η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή υιοθέτησε την ακόλουθη γνωμοδότηση με 135 ψήφους υπέρ, 3 κατά και 3 αποχές.
1.   Συμπεράσματα και συστάσεις
1.1   Η ΕΟΚΕ φρονεί ότι μία αποτελεσματική τελωνειακή ένωση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση της διαδικασίας ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων κατά τρόπο αποτελεσματικό, ασφαλή και διαφανή και να μπορέσει να συνδυαστεί με τη μέγιστη δυνατή προστασία των καταναλωτών και του περιβάλλοντος και με την αποτελεσματική καταπολέμηση της απάτης και της παραποίησης προϊόντων κατά τρόπο ενιαίο σε όλη την έκταση της Ένωσης.
1.2   Η ΕΟΚΕ ζητά, συνεπώς, να επιδιωχθεί η εφαρμογή μιας ενιαίας τελωνειακής πολιτικής, η οποία να βασίζεται σε εναρμονισμένες, διαφανείς, απλοποιημένες και προσαρμοσμένες στα τελευταία δεδομένα διαδικασίες, που να είναι σε θέση να συμβάλει στην ενίσχυση, σε παγκόσμια κλίμακα, της οικονομικής ανταγωνιστικότητας της ΕΕ και που να έχει χαραχθεί κατά τρόπο που να προστατεύονται η διανοητική ιδιοκτησία, τα δικαιώματα και η ασφάλεια των επιχειρήσεων και των ευρωπαίων καταναλωτών.
1.3   Με βάση την προοπτική αυτή, η ΕΟΚΕ επιδοκιμάζει την υποβολή εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της υπό εξέταση πρότασης κανονισμού, η οποία αποτελεί αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 της 23ης Απριλίου 2008, και εκφράζει την ευχή ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί, θα υιοθετηθούν ενιαίοι ορισμοί και θα προβλεφθεί η παροχή της κατάλληλης ενημέρωσης και αναλυτικής κατάρτισης, επιπλέον των απαιτούμενων δημοσιονομικών πόρων, τόσο εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και εκ μέρους των κρατών μελών.
1.4   Η ΕΟΚΕ συμφωνεί, φυσικά, με την ευθυγράμμιση των διατάξεων του κώδικα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας ως προς το ζήτημα της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων και της ανάθεσης εκτελεστικών εξουσιών, δίχως να διαταράσσεται η ισορροπία που έχει επιτευχθεί μεταξύ Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, με τα δύο όργανα να κατέχουν ισότιμη θέση όσον αφορά τις κατ' εξουσιοδότηση πράξεις.
1.5   Η ΕΟΚΕ θεωρεί, εξάλλου, απαραίτητη και σημαντική την εισαγωγή μέτρων εκσυγχρονισμού, π.χ. την απλοποίηση της τελωνειακής νομοθεσίας και την ολοκλήρωση της διαλειτουργικής μηχανοργάνωσης των τελωνείων, για την διευκόλυνση των εμπορικών πρακτικών και την ενίσχυση του συντονισμού των δράσεων πρόληψης και καταστολής.
1.6   Η ΕΟΚΕ εκφράζει, ωστόσο, την ανησυχία της για το ενδεχόμενο να υπάρξουν διαφορετικές ερμηνείες της τελωνειακής νομοθεσίας της ΕΕ εκ μέρους των επιμέρους κρατών μελών, πράγμα που θα αποτελέσει σημαντικό γραφειοκρατικό εμπόδιο για τις επιχειρήσεις, ιδίως δε για τις επιχειρήσεις μικρών διαστάσεων, και θα έχει, κατ' επέκταση, αρνητικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
1.7   Από την οπτική αυτή, η ΕΟΚΕ υποστηρίζει με αποφασιστικότητα την πρόβλεψη του κεντρικού τελωνισμού,ο οποίος διασφαλίζεται χάρη στα κατάλληλα ηλεκτρονικά συστήματα· τη συστηματική χρήση τυποποιημένων μεθόδων εργασίας· τη «μοντελοποίηση» των επιχειρηματικών διεργασιών· τη διάδοση όλων των πρωτοβουλιών που αφορούν τα ηλεκτρονικά τελωνεία· και τη σύσταση, σε πειραματική βάση, μιας ειδικής επιχειρησιακής ομάδας που θα είναι σε θέση να παρεμβαίνει άμεσα, υποστηρίζοντας τις καινοτόμους διαδικασίες.
1.8   Η ΕΟΚΕ αναγνωρίζει ότι είναι σκόπιμο να μετατεθεί σε επόμενο στάδιοη θέση σε εφαρμογή του κώδικα, ώστε να υπάρξει ο χρόνος που απαιτείται για την ανάπτυξη εναρμονισμένων ηλεκτρονικών συστημάτων και τη βελτίωση της οργάνωσης των τελωνειακών διαδικασιών στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρίως όμως για την παροχή της κατάλληλης ενημέρωσης και κατάρτισης των ανθρώπινων πόρωνκαι την διευκόλυνση, κατ’ επέκταση, των διεθνών εμπορικών συναλλαγών και της ταχείας κυκλοφορίας των προσώπων και των εμπορευμάτων.
1.9   Σύμφωνα με την ΕΟΚΕ είναι απαραίτητο να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των τελωνειακών διοικήσεων, των αρχών εποπτείας της αγοράς, των υπηρεσιών της Επιτροπής και των ευρωπαϊκών υπηρεσιών, για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της ποιότητας των αγαθών που διασχίζουν τα σύνορα της ΕΕ.
1.10   Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει τη σημασία της βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους εμπορικούς παράγοντες και στους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, και συνιστά στην Επιτροπή να ενθαρρύνει – προτείνοντας συγκεκριμένα οφέλη και καθιερώνοντας απλοποιημένες διαδικασίες – τους εν λόγω παράγοντες να υποβάλλουν αίτηση προκειμένου να τους αναγνωριστεί η ιδιότητα του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα.
1.11   Η ΕΟΚΕ επιμένει ότι είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η δέουσα κοινή ενημέρωση και κατάρτιση των τελωνειακών υπαλλήλων, των οικονομικών φορέων και των εκτελωνιστών, με σκοπό τη διασφάλιση της ενιαίας εφαρμογής και ερμηνείας της τελωνειακής νομοθεσίας και την αποτελεσματικότερη προστασία των καταναλωτών, μέσω, επιπλέον, και της σύστασης ακαδημαϊκών εδρών Jean Monnet ευρωπαϊκού τελωνειακού δικαίου, σε στενή συνεργασία με τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα από όλη την ΕΕ.
1.12   Η ΕΟΚΕ έχει την πεποίθηση ότι είναι, εξάλλου, απαραίτητο να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες και οι ικανότητες που διαθέτουν τα μεμονωμένα κράτη μέλη, με σκοπό την ίδρυση μιας Ευρωπαϊκής τελωνειακής σχολής υψηλής εξειδίκευσης, η οποία να προάγει την εμπειρογνωμοσύνη των επαγγελματιών του τελωνειακού τομέα, ώστε να καταστεί δυνατό να συσταθεί, συν τω χρόνω, ένα ενιαίο ευρωπαϊκό τελωνείο.
2.   Η σημερινή κατάσταση
2.1   Τα τελωνεία διαδραματίζουν ζωτικής σημασίας ρόλο στην κατοχύρωση της ασφάλειας και της προστασίας, στην διασφάλιση της προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, στην εξασφάλιση της πλήρους είσπραξης των φορολογικών εσόδων, στην καταπολέμηση της απάτης και της διαφθοράς και στην επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας. Η εισαγωγή προϊόντων παραχάραξης και πειρατείας στην ΕΕ οδηγεί σε απώλεια εσόδων και παραβιάζει τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, θέτει δε σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των Ευρωπαίων καταναλωτών.
2.2   Ο κοινοτικός τελωνειακός κώδικας του 1992, που εξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα, εφαρμόζεται με διαδικασίες που συχνά κάνουν χρήση εγγράφων σε έντυπη μορφή, παρά το γεγονός ότι ο ηλεκτρονικός εκτελωνισμός έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, με τη βοήθεια εθνικών ηλεκτρονικών συστημάτων, δίχως, όμως, να είναι υποχρεωτική η χρήση του σε ευρωπαϊκή κλίμακα.
2.3   Στο μεταξύ, ο ρόλος των τελωνείων διευρύνθηκε, εξαιτίας της αύξησης των εμπορικών ροών και άλλων παραγόντων που έχουν σχέση με την ασφάλεια των προϊόντων και με τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής, στοιχεία που είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της εσωτερικής αγοράς, χάρη, μεταξύ άλλων, στις τροποποιήσεις που επέφερε η Συνθήκη της Λισαβόνας.
2.4   Το 2008 υιοθετήθηκε ο εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας (ΕΤΚ) (1), για να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση της αύξησης των εμπορικών ροών, να διασφαλιστεί η νέα διαχείριση των κινδύνων και η προστασία και ασφάλεια του νόμιμου εμπορίου και να εδραιωθεί ένα κοινό περιβάλλον μέσων πληροφορικής, τόσο για τα τελωνεία όσο και για το εμπόριο.
2.5   Οι κανόνες του ΕΤΚ έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, αλλά για να μπορέσουν να εφαρμοστούν κατάλληλα χρειάζονται οι ανάλογες διατάξεις εφαρμογής, οι οποίες είχε προβλεφθεί να υιοθετηθούν έως τις 24 Ιουνίου 2013. Η προθεσμία αυτή, ωστόσο, δεν είναι δυνατό να τηρηθεί για λόγους τεχνικής και πρακτικής φύσεως, εξαιτίας σύνθετων νομικών ή λειτουργικών πτυχών ή πτυχών που άπτονται της πληροφορικής.
2.6   Η ΕΟΚΕ είχε ήδη την ευκαιρία, στις γνωμοδοτήσεις της για το θέμα, να παρατηρήσει ότι «οι προθεσμίες αυτές […] έχουν τεθεί με βάση αισιόδοξες προβλέψεις» (2) και να επισημάνει ότι «η έλλειψη ενός κανονισμού εφαρμογής – η σύνταξη του οποίου υπάγεται, εξάλλου, στις αρμοδιότητες της Επιτροπής – δημιουργεί προς το παρόν ορισμένες αβεβαιότητες όσον αφορά ορισμένους κανόνες» (3)· ωστόσο η ΕΟΚΕ εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι «η τελωνειακή ένωση, που ήταν το εφαλτήριο της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης, δεν θα μπορούσε σήμερα να υπολείπεται αβλαβώς του κόσμου του διεθνούς εμπορίου» (4).
2.7   Όσον αφορά τους δημοσιονομικούς πόρους, η ΕΟΚΕ επαναλαμβάνει όσα ήδη ανέφερε στην πρόσφατη γνωμοδότησή της σχετικά με τη θέσπιση προγράμματος δράσης για τα τελωνεία και τη φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την περίοδο 2014-2020 (FISCUS) (5): «Αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να είναι μόνο η αρχή μιας δράσης την οποία η ΕΟΚΕ έχει υποστηρίξει στο παρελθόν επανειλημμένα (6), της οργανωμένης συνεργασίας όλων των φορέων, εθνικών και ευρωπαϊκών, που μετέχουν στην καταπολέμηση της οικονομικής απάτης και του οικονομικού εγκλήματος: της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, του οργανωμένου εγκλήματος, της τρομοκρατίας, του λαθρεμπορίου, κοκ».
2.8   Εξάλλου, η ΕΟΚΕ φρονεί ότι, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί δύο προγράμματα, το Τελωνεία 2013 και το Fiscalis 2013, τα οποία ακολούθησαν ξεχωριστή πορεία σήμερα όμως συρρέουν σε ένα ενιαίο πρόγραμμα, το FISCUS, είναι σκόπιμο να διατηρηθεί«η κυριότερη θετική πτυχή του προγράμματος» FISCUS, δηλαδή «η σημασία που δίνει στον ανθρώπινο παράγοντα»:
«Πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εθνικές τελωνειακές και φορολογικές διοικήσεις θα διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό για να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις της επόμενης δεκαετίας·

οι τομείς της φορολογίας και των τελωνείων θα πρέπει να διαθέτουν ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα τεχνολογιών πληροφορικής (ΤΠ), το οποίο να περιλαμβάνει στοιχεία όπως ο Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας (ΕΤΚ)·

η ΕΟΚΕ θα επιθυμούσε να διενεργηθούν λεπτομερέστερες εκτιμήσεις του αντίκτυπου του προγράμματος στους προϋπολογισμούς της ΕΕ και των κρατών μελών» (7).
2.9   Για να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί ο τελωνειακός τομέας πρέπει να διατεθούν επαρκείς χρηματοδοτικοί πόροι υπέρ των διαδικασιών και των μεθόδων που εξυπηρετούν τις τελωνειακές δραστηριότητες, ιδιαίτερα δε υπέρ της δημιουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων και της κατάρτισης των ενδιαφερόμενων ανθρώπινων πόρων.
2.10   Οι στρατηγικοί στόχοι της νέας πρότασης κανονισμού παραμένουν οι ίδιοι με αυτούς του κανονισμού (ΕΚ) αρ. 450/2008, ο οποίος τελεί υπό αναδιατύπωση: πρόκειται για στόχους που συνδέονται με τις πολιτικές που εφαρμόζονται στο εμπόριο αγαθών τα οποία εισέρχονται στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξέρχονται από αυτό· η ΕΟΚΕ έχει ήδη διατυπώσει τη γνώμη της για το θέμα (8).
2.11   Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διατύπωσε τις θέσεις του, στο ψήφισμά του της 1ης Δεκεμβρίου 2011, σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των τελωνειακών υπηρεσιών (9) και αντιμετώπισε τα σχετικά προβλήματα: της τελωνειακής πολιτικής, των μέσων διασφάλισης της ανταγωνιστικότητας και της διαχείρισης του κινδύνου, της ενιαίας θυρίδας, της εναρμόνισης των συστημάτων τελωνειακού ελέγχου και κυρώσεων, των απλοποιημένων διαδικασιών, των οικονομικών συμφερόντων και των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, καθώς και της ενίσχυσης της τελωνειακής συνεργασίας.
2.12   Από την πλευρά της, η ίδια η Επιτροπή, στην έκθεση προόδου της σχετικά με τη στρατηγική για την εξέλιξη της τελωνειακής ένωσης (10), εξήρε την ανάγκη:
της υιοθέτησης μιας ευρύτερης στρατηγικής προσέγγισης που να προωθεί τη συνεργασία με άλλες υπηρεσίες και διεθνείς εταίρους, στους τομείς της ασφάλειας, της υγείας και του περιβάλλοντος·

της βελτίωσης και του εκσυγχρονισμού της διακυβέρνησης, και πιο συγκεκριμένα των δομών και των μεθόδων εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στις τελωνειακές διαδικασίες που είναι κατά κύριο λόγο προσανατολισμένες στις επιχειρήσεις·

της συγκέντρωσης και της από κοινού αξιοποίησης των δυνατοτήτων και των ικανοτήτων των κρατών μελών και της Επιτροπής με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ομοιομορφίας και την επίτευξη οικονομιών κλίμακος στο πλαίσιο του προγράμματος FISCUS·

του καθορισμού μιας βάσης για την αποτίμηση και την εκτίμηση της απόδοσης (αποτελέσματα και επιτεύγματα) προκειμένου να καταστεί δυνατό να εκπληρωθούν οι στόχοι της τελωνειακής ένωσης και να αναγνωριστούν οι καθυστερήσεις ή οι ελλείψεις.
2.13   Το Συμβούλιο, από την πλευρά του, με το ψήφισμά του της 13ης Δεκεμβρίου 2011 (11), αποφάσισε να προβεί στη χάραξη μιας στρατηγικής για την μελλοντική συνεργασία, με σκοπό τον προσδιορισμό των μέτρων που πρέπει να αναληφθούν προκειμένου να βελτιωθεί, στη συνέχεια, η τελωνειακή συνεργασία, καθώς και η συνεργασία με άλλες αρχές, και να ενισχυθεί ο ρόλος των τελωνείων ως βασικής αρχής ελέγχου της διακίνησης των αγαθών εντός του χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης, για την αποτελεσματικότερη προστασία των πολιτών της Ένωσης.
3.   Η πρόταση της Επιτροπής
3.1   Η Επιτροπή προτείνει την αντικατάσταση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 (εκσυγχρονισμένος τελωνειακός κώδικας) με έναν αναδιατυπωμένο κανονισμό ο οποίος, μεταξύ άλλων:
ευθυγραμμίζει το κείμενο με τη Συνθήκη της Λισαβόνας·

το προσαρμόζει στις πρακτικές πτυχές και στις εξελίξεις της τελωνειακής νομοθεσίας και των λοιπών τομέων πολιτικής που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη διακίνηση των εμπορευμάτων μεταξύ ΕΕ και τρίτων χωρών·

προβλέπει επαρκή χρόνο για την ανάπτυξη των υποστηρικτικών συστημάτων ΤΠ που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του.
3.2   Η αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 προβλέπει την καλύτερη αντιστοιχία της νομοθεσίας με τις εμπορικές πρακτικές, χάρη στην επιλογή της βέλτιστης δομής και στον άριστο προγραμματισμό της ανάπτυξης συστημάτων ΤΠ, ενώ παράλληλα ενσωματώνει όλα τα πλεονεκτήματα του κανονισμού υπό αναδιατύπωση, και συγκεκριμένα την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών για τις δημόσιες αρχές, τόσο της ΕΕ όσο και των κρατών μελών, και τους ιδιώτες.
4.   Γενικές παρατηρήσεις
4.1   Η ΕΟΚΕ επιδοκιμάζει την υιοθέτηση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της πρότασης κανονισμού για την αναδιατύπωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 450/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2008, για τη θέσπιση του εκσυγχρονισμένου κοινοτικού τελωνειακού κώδικα.
4.2   Η ΕΟΚΕ θεωρεί, ωστόσο, ότι η επιδοκιμασία την εν λόγω πρότασης συνεπάγεται ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν τα εξής:
ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την θέση σε ισχύ των διατάξεων εφαρμογής, ώστε να μην χρειαστούν νέες αναδιατυπώσεις ή να σημειωθούν καθυστερήσεις·

ενιαίες ερμηνείες της τελωνειακής νομοθεσίας της ΕΕ, ώστε οι τελωνειακές αρχές της ΕΕ να μπορούν να δρουν ως ενιαία διοίκηση με σκοπό την υλοποίηση του ενιαίου ευρωπαϊκού τελωνείου·

ίδια επίπεδα ελέγχου και ίση μεταχείριση των φορέων σε όλη την έκταση του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ, με τυποποιημένες διαδικασίες ελέγχου, τελειοποιημένη έκδοση της ενιαίας θυρίδας και διευκολύνσεις πρόσβασης στο καθεστώς του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα·

η ευρεία ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με σκοπό την ομοιόμορφη εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων και των ηλεκτρονικών διαδικασιών, σύμφωνα με κοινά πρότυπα που να διασφαλίζουν την πλήρη διαλειτουργικότητα των τελωνείων·

η ποιοτική κατάρτιση των ανθρώπινων πόρων των τελωνείων και των φορέων, σύμφωνα με ευρωπαϊκά δεδομένα και πρότυπα, με σκοπό την εξύψωση του επιπέδου επαγγελματισμού και των ευθυνών των τελωνειακών, η οποία να συνοδεύεται από τη δέουσα παρακολούθηση, σύμφωνα με ευρωπαϊκές παραμέτρους ποιότητας·

επαρκείς ευρωπαϊκοί και εθνικοί χρηματοδοτικοί πόροι, οι οποίοι να εξασφαλίζουν τη λειτουργία εξειδικευμένων προγραμμάτων όπως τοFISCUSκαι ευρωπαϊκών προγραμμάτων συνεχούς κατάρτισης (που να καλύπτουν, μεταξύ άλλων, και την απαιτούμενη γλωσσική προετοιμασία και κατάρτιση σε ΤΠΕ), καθώς και την ίδρυση ακαδημαϊκών εδρών Jean Monnet·

η συγκέντρωση και από κοινού αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των ικανοτήτων τόσο των κρατών μελών, όσο και των ευρωπαϊκών οργάνων, με σκοπό την ίδρυση μιας Ευρωπαϊκής τελωνειακής σχολής υψηλής εξειδίκευσης η οποία να προάγει την εμπειρογνωμοσύνη των επαγγελματιών του τελωνειακού τομέα.
4.3   Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι τα ζητήματα αυτά είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την κατάρτιση και τις κοινές πρωτοβουλίες στον τομέα των ΤΠ, διότι μπορούν να διασφαλίσουν την καθιέρωση υψηλών προτύπων διαλειτουργικότητας των τελωνειακών συστημάτων και μιας ενιαίας ευρωπαϊκής τελωνειακής νομοθεσίας, καθώς και ομοιογενών προσόντων και προτύπων λειτουργίας.
4.4   Οι σημαντικές επενδύσεις που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί με σκοπό την θέση σε λειτουργία ηλεκτρονικών και διαλειτουργικών τελωνειακών συστημάτων δεν έχουν ακόμη εξαλείψει τις διαφορές στον νομοθετικό τομέα και στον τομέα της χρήσης των δεδομένων: είναι σκόπιμο να αξιοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα της πρότασης της Επιτροπής και να καταβληθούν μεγαλύτερες προσπάθειες εναρμόνισης, ώστε η ενιαία ευρωπαϊκή τελωνειακή νομοθεσία να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα και να χρησιμεύει ως βάση για την επίτευξη του στόχου που υποστηρίζει η ΕΟΚΕ: τη δημιουργία ενόςενιαίου ευρωπαϊκού τελωνείου.
4.4.1   Για την ομοιόμορφη εφαρμογή του νέου κανονισμού, η ΕΟΚΕ συνιστά τη σύσταση, σε πειραματική βάση, μιας ευρωπαϊκής ειδικής ομάδας ταχείας παρέμβασης, η οποία να υποστηρίζει το εξειδικευμένο και επίπονο έργο των τελωνειακών υπαλλήλων, ιδιαίτερα στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
4.5   Η ΕΟΚΕ επιβεβαιώνει όσα έχει ήδη αναφέρει, δηλαδή ότι: «ένας από τους μακροπρόθεσμους στόχους της Ένωσης πρέπει να είναι η διαχείριση των τελωνείων εκ μέρους της Κοινότητας: μία διαχείριση αυτού του είδους παρουσιάζει πλεονεκτήματα διότι είναι πιο απλή, πιο αξιόπιστη και λιγότερο δαπανηρή, καθώς και διότι επιτρέπει την διαλειτουργικότητα με άλλα ανάλογα συστήματα της ΕΕ και των τρίτων χωρών» (12).
4.6   Κατά την ΕΟΚΕ είναι σημαντικό να υπάρχουν διαθέσιμες κατευθυντήριες γραμμές προσαρμοσμένες στα τελευταία δεδομένα, για τους ελέγχους των εισαγωγών και την ασφάλεια των προϊόντων, καθώς και μία δημόσια βάση δεδομένων για τα επικίνδυνα εμπορεύματα που εντοπίζονται στο πλαίσιο τελωνειακών ελέγχων.
4.7   Η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει υπόψη της τις παρατηρήσεις που η ΕΟΚΕ διατύπωσε στη γνωμοδότησή της της 13ης Δεκεμβρίου 2007 για το οριζόντιο νομοθετικό πλαίσιο (13), σχετικά με την ανάγκη βελτίωσης του συντονισμού και ενίσχυσης των δραστηριοτήτων εποπτείας της αγοράς.
4.8   Όσον αφορά την νομική προστασία στην αγορά της ΕΕ, οι κανόνες θα πρέπει να προσανατολιστούν προς νέα συστήματα που να επιτρέπουν τον προσδιορισμό της προέλευσης και να διασφαλίζουν την ανιχνευσιμότητα των προϊόντων, ώστε να βελτιωθεί η ενημέρωση των καταναλωτών και να ενισχυθούν οι δράσεις πρόληψης των παρατυπιών και των περιπτώσεων απάτης στον τελωνειακό τομέα.
Βρυξέλλες, 23 Μαΐου 2012.
Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
Staffan NILSSON


(6)  Γνωμοδοτήσεις της ΕΟΚΕ “Καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του φόρου προστιθέμενης αξίας”, ΕΕ C 347 της 18.12.2010, σελ. 73· “Προώθηση της χρηστής διακυβέρνησης στον φορολογικό τομέα”, ΕΕ C 255 της 22.9.2010, σελ. 61· “Φοροδιαφυγή που συνδέεται με την εισαγωγή και άλλες διασυνοριακές συναλλαγές”, ΕΕ C 277 της 17.11.2009, σελ. 112· “Είσπραξη απαιτήσεων σχετικών με φόρους, δασμούς και άλλα μέτρα” και “Διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας”, ΕΕ C 317 της 23.12.2009, σελ. 120.
(7)  Πβλ. σημ. 5, ό.π.
(8)  Πβλ. σημ. 2.
(9)  Ψήφισμα του ΕΚ 1.12.2011 (2011/2083/INI).
(10)  COM(2011) 922 της 20ης Δεκεμβρίου 2011.


Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας
Σε ισχύ από 1η Μαΐου 2016
1ος τόμος Καν. (ΕΕ) 952/2013 Ενωσιακός σελ. 185, € 25.00
2ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2446/2015 Κατ΄ εξουσιοδότηση σελ. 650, € 45.00
3ος τόμος Καν. (ΕΕ) 2447/2015Εκτελεστικός σελ. 450, € 35.00
Νομοθετική δέσμη ΕΤΚ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου