Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Η Έκθεση της τροποποίησης του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα 952/2013 με τον Καν (ΕΕ) 341/ 15.3.2016 (Μάθημα 1) 21 Μαρτίου 2016




Η Έκθεση της τροποποίησης του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα 952/2013 με τον  Καν (ΕΕ) 341/ 15.3.2016 (Μάθημα 1) 21 Μαρτίου 2016

15.3.2016   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
L 69/1

ΚΑΤ' ΕΞΟΥΣΙΟΔΌΤΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΌΣ (ΕΕ) 2016/341 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ
της 17ης Δεκεμβρίου 2015
για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά μεταβατικούς κανόνες για ορισμένες διατάξεις του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα για τις περιπτώσεις που τα σχετικά ηλεκτρονικά συστήματα δεν έχουν τεθεί ακόμη σε λειτουργία, και την τροποποίηση του κατ' εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Οκτωβρίου 2013, για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (1) (ο «κώδικας»), και ιδίως τα άρθρα 6, 7, 131, 153, 156, και 279,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1)  Σύμφωνα με το άρθρο 290 της ΣΛΕΕ, ο κώδικας αναθέτει στην Επιτροπή την εξουσία να συμπληρώσει ορισμένα μη ουσιώδη στοιχεία του κώδικα.
(2)        Ο κώδικας προάγει τη χρήση των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών, όπως ορίζεται στην απόφαση 70/2008/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (2), τις οποίες αναγνωρίζει ως βασικό στοιχείο για τη διευκόλυνση των συναλλαγών και, συγχρόνως, για την αποτελεσματικότητα των τελωνειακών ελέγχων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 1 του κώδικα όλες οι ανταλλαγές πληροφοριών μεταξύ των τελωνειακών αρχών και μεταξύ των οικονομικών φορέων και των τελωνειακών αρχών, καθώς και η αποθήκευση των εν λόγω πληροφοριών θα πρέπει να γίνονται με τη χρήση ηλεκτρονικών τεχνικών επεξεργασίας δεδομένων. Κατά γενικό κανόνα, τα συστήματα πληροφοριών και επικοινωνιών πρέπει να παρέχουν τις ίδιες διευκολύνσεις στους οικονομικούς φορείς όλων των κρατών μελών.
(3)  Με βάση το υπάρχον έγγραφο προγραμματισμού σχετικά με όλα τα συναφή με την τεχνολογία των πληροφοριών σχέδια στον τελωνειακό τομέα, που καταρτίστηκε σύμφωνα με την απόφαση 70/2008/ΕΚ, η εκτελεστική απόφαση 2014/255/ΕΕ της Επιτροπής (3) (πρόγραμμα εργασιών) περιλαμβάνει κατάλογο των ηλεκτρονικών συστημάτων τα οποία αναπτύσσουν τα κράτη μέλη και, ενδεχομένως, η Επιτροπή, σε στενή συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και της Επιτροπής, προκειμένου να είναι εφικτή η εφαρμογή του κώδικα στην πράξη.
(4)        Από αυτή την άποψη, το άρθρο 278 του κώδικα προβλέπει ότι άλλα μέσα ανταλλαγής και αποθήκευσης πληροφοριών εκτός από τις ηλεκτρονικές τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων, μπορούν να χρησιμοποιούνται μεταβατικά, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 το αργότερο, έως ότου τεθούν σε λειτουργία τα ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία είναι αναγκαία για την εφαρμογή των διατάξεων του κώδικα.
(5)  Μολονότι, καταρχήν, τα μεταβατικά μέτρα που περιέχονται σε αυτόν τον κανονισμό θα πρέπει να εφαρμόζονται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 το αργότερο, ενόψει των πρακτικών ζητημάτων και των ζητημάτων που αφορούν τη διαχείριση των σχεδίων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα εργασιών, εάν η ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας ενός ηλεκτρονικού συστήματος είναι προγενέστερη της τελικής προθεσμίας που προβλέπεται στον κώδικα για την εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων, και με στόχο την προστασία της ασφάλειας δικαίου των φορέων, η χρήση των σχετικών μέσων για την ανταλλαγή και την αποθήκευση πληροφοριών, πλην των ηλεκτρονικών τεχνικών επεξεργασίας δεδομένων, που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό θα πρέπει να γίνεται αποδεκτή ως εναλλακτική της χρήσης του σχετικού ηλεκτρονικού συστήματος, όταν αυτό χρησιμοποιείται, και στη συνέχεια να αναστέλλεται.
(6)        Ενόψει της μη διαθεσιμότητας των ηλεκτρονικών συστημάτων που είναι αναγκαία για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τελωνειακών αρχών και μεταξύ οικονομικών φορέων και τελωνειακών αρχών, χρειάζεται να εκπονηθούν μεταβατικά μέτρα που αφορούν τη μορφή αυτών των αιτήσεων και αποφάσεων. Οποιαδήποτε επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα δυνάμει του παρόντος κανονισμού θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τις ισχύουσες ενωσιακές και εθνικές διατάξεις προστασίας δεδομένων.
(7)  Στην περίπτωση που απαιτούνται διαβουλεύσεις μεταξύ των τελωνειακών αρχών περισσοτέρων του ενός κρατών μελών πριν από την έκδοση απόφασης σχετικά με την εφαρμογή της τελωνειακής νομοθεσίας, στο βαθμό που οι εν λόγω διαβουλεύσεις αφορούν την ανταλλαγή και την αποθήκευση δεδομένων μέσω ηλεκτρονικών μέσων των οποίων η λειτουργία δεν έχει αρχίσει ακόμη, χρειάζεται να εκπονηθούν μεταβατικά μέτρα ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα συνέχισης αυτών των διαβουλεύσεων.
(8)        Καθώς εκκρεμεί η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος που σχετίζεται με τη δεσμευτική δασμολογική πληροφορία (ΔΔΠ) και προκειμένου να παρέχεται στους συναλλασσόμενους βοήθεια στον προσδιορισμό της ορθής δασμολογικής κατάταξης, έως την ολοκλήρωση της πλήρους αναβάθμισης του συστήματος θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος για τις αιτήσεις και αποφάσεις ΔΔΠ.
(9)  Δεδομένου ότι το ηλεκτρονικό σύστημα που είναι απαραίτητο για την εφαρμογή των διατάξεων του κώδικα οι οποίες διέπουν τόσο την αίτηση όσο και την άδεια για τη χορήγηση της ιδιότητας του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα (AEO) δεν έχει ακόμη αναβαθμιστεί, πρέπει να συνεχιστεί η χρησιμοποίηση των επί του παρόντος χρησιμοποιούμενων μέσων, σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, έως ότου το σύστημα αναβαθμιστεί.
(10)      Καθώς κατά το χρονικό διάστημα έως την αναβάθμιση των εθνικών συστημάτων εισαγωγής πρέπει να χρησιμοποιείται το υπάρχον σύστημα για τη δήλωση στοιχείων σχετικών με τη δασμολογητέα αξία (DV1), ο παρών κανονισμός θα πρέπει να θεσπίσει μεταβατικές διατάξεις σχετικά με την κοινοποίηση ορισμένων στοιχείων που αφορούν τη δασμολογητέα αξία των εμπορευμάτων.
(11)  Το άρθρο 147 του εκτελεστικού κανονισμού (EE) 2015/2447 της Επιτροπής (4) αναφέρεται σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα που έχει δημιουργηθεί για την ανταλλαγή και την αποθήκευση πληροφοριών όσον αφορά εγγυήσεις, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιείται σε περισσότερα από ένα κράτη μέλη. Ελλείψει αυτού του ηλεκτρονικού συστήματος, θα πρέπει να προβλέπονται άλλα μέσα αποθήκευσης και ανταλλαγής αυτών των πληροφοριών.
(12)      Δεδομένου ότι το σύστημα ελέγχου εισαγωγών, το οποίο είναι απαραίτητο για την εφαρμογή των διατάξεων του κώδικα που διέπουν τη συνοπτική διασάφηση εισόδου, δεν έχει ακόμη αναβαθμιστεί πλήρως, πρέπει να συνεχιστεί η χρησιμοποίηση των επί του παρόντος χρησιμοποιούμενων μέσων για την ανταλλαγή και την αποθήκευση πληροφοριών, άλλων από τις ηλεκτρονικές τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων που αναφέρονται στο άρθρο 6 παράγραφος 1 του κώδικα.
(13)  Στο ίδιο πλαίσιο, επειδή το ισχύον σύστημα ελέγχου εισαγωγών έχει τη δυνατότητα λήψης συνοπτικής διασάφησης εισόδου με υποβολή ενός μόνο συνόλου δεδομένων, τα άρθρα που προβλέπουν την παροχή δεδομένων σε περισσότερα από ένα σύνολα δεδομένων θα πρέπει να ανασταλούν προσωρινά μέχρι την αναβάθμιση του ICS και θα πρέπει να θεσπιστούν εναλλακτικές απαιτήσεις.
(14)  Έχοντας ως στόχο την υποστήριξη και τη διασφάλιση των τελωνειακών διατυπώσεων που σχετίζονται με την είσοδο των εμπορευμάτων όσον αφορά την ασφάλεια και την προστασία της Ένωσης και των πολιτών της και τη διασφάλιση της έναρξης της τελωνειακής επιτήρησης την κατάλληλη στιγμή και τη δέουσα εκτέλεσή της πριν από την έναρξη λειτουργίας των συστημάτων γνωστοποίησης άφιξης, γνωστοποίησης προσκόμισης και προσωρινής εναπόθεσης, πρέπει να προβλεφθούν εναλλακτικά μέσα για την ανταλλαγή και την αποθήκευση πληροφοριών για τη γνωστοποίηση άφιξης, τη γνωστοποίηση εκτροπής, τη γνωστοποίηση προσκόμισης και την προσωρινή εναπόθεση.
(15)  Προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή εκτέλεση των πράξεων που σχετίζονται με την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε συγκεκριμένο τελωνειακό καθεστώς, θα πρέπει να παρέχεται δυνατότητα για τη χρήση τελωνειακών διασαφήσεων χωρίς χαρτί παράλληλα με τα υφιστάμενα εθνικά συστήματα εισαγωγής για όσο χρονικό διάστημα αυτά δεν αναβαθμίζονται.
(16)      Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα νέα σύνολα δεδομένων και οι μορφότυποι που απαιτούνται από τον κώδικα και οι σχετικές διατάξεις που έχουν θεσπιστεί βάσει του κώδικα δεν θα είναι διαθέσιμες έως την αναβάθμιση των εθνικών συστημάτων εισαγωγής, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια δικαίου των φορέων θα πρέπει να προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής τελωνειακών διασαφήσεων με διαφορετικό σύνολο δεδομένων.
(17)  Κατά την περίοδο κατά την οποία οι φορείς κάνουν χρήση της απλουστευμένης διασάφησης και έως την αναβάθμιση του αυτοματοποιημένου συστήματος εξαγωγών θα πρέπει να τους δοθούν διαφορετικές προθεσμίες για την υποβολή συμπληρωματικής διασάφησης. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να προβλέπουν προθεσμίες διαφορετικές εκείνων που αναφέρονται στο άρθρο 146 του κατ' εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής (5).
(18)      Στο ίδιο πνεύμα, θα πρέπει, κατά τη μεταβατική περίοδο, να επιτρέπεται στα κράτη μέλη να επιτρέπουν την υποβολή απλουστευμένης διασάφησης υπό τη μορφή εμπορικού ή διοικητικού εγγράφου.
(19)  Πριν από την έναρξη της λειτουργίας ή την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων, στις περιπτώσεις εκείνες που η τελωνειακή διασάφηση υποβάλλεται πριν από την προσκόμιση των εμπορευμάτων, θα πρέπει να επιτρέπεται η υποβολή της γνωστοποίησης προσκόμισης των εμπορευμάτων στις τελωνειακές αρχές μέσω των υφιστάμενων εθνικών συστημάτων ή με άλλα μέσα.
(20)      Η υποχρέωση υποβολής τελωνειακών διασαφήσεων μέσω της ηλεκτρονικής ανταλλαγής πληροφοριών που προβλέπεται στο άρθρο 6 παράγραφος 1 του κώδικα και η λήξη των υφιστάμενων απαλλαγών από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικών διασαφήσεων για ταχυδρομικές αποστολές αποτελούν σημαντικές προκλήσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης ταχυδρομικών υπηρεσιών. Η δυνατότητα χρήσης διασάφησης με μειωμένο σύνολο δεδομένων για ορισμένες ταχυδρομικές αποστολές απαιτεί επίσης προσαρμογές στη ροή των δεδομένων και στην υποστηρικτική υποδομή ΤΠ των φορέων εκμετάλλευσης ταχυδρομικών υπηρεσιών και των τελωνειακών αρχών των κρατών μελών. Συνεπώς, οι μεταβατικοί κανόνες είναι αναγκαίοι ώστε να καταστεί δυνατή η ομαλή προσαρμογή στους κανόνες που προβλέπονται στον κατ' εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2015/2446.
(21)  Ελλείψει του συστήματος ΕΤΚ — Τελωνειακές Αποφάσεις, όλες οι πληροφορίες όσον αφορά την αίτηση για τη χορήγηση άδειας κεντρικού τελωνισμού και την έκδοση της σχετικής άδειας θα πρέπει, κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου και για λόγους παρακολούθησης, να εξακολουθούν να δημοσιεύονται για πρόσβαση από την Επιτροπή και τα κράτη μέλη.
(22)      Προκειμένου να καταστεί δυνατή η ομαλή και απρόσκοπτη σιδηροδρομική διαμετακόμιση των εμπορευμάτων, θα πρέπει, πριν από την αναβάθμιση του Νέου Μηχανογραφημένου Συστήματος Διαμετακόμισης («ΝΜΣΔ»), να θεσπιστούν κανόνες για τη συνέχιση του έντυπου καθεστώτος ενωσιακής διαμετακόμισης για εμπορεύματα που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς.
(23)  Προκειμένου να διασφαλίζεται η διαρκής και αποτελεσματική διακίνηση μέσω αεροπορικών ή ναυτιλιακών εταιρειών έως την αναβάθμιση των συστημάτων των σχετικών οικονομικών φορέων, θα πρέπει να θεσπιστούν κανόνες για τη συνέχιση της χρήσης των δηλωτικών σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή.
(24)      Προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία των μεταβατικών ρυθμίσεων που περιγράφονται παραπάνω, θα πρέπει να τροποποιηθούν εξίσου ορισμένες διατάξεις του κατ' εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446.
(25)  Καμία από τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού δεν θα πρέπει να επιβάλει στην Επιτροπή ή τα κράτη μέλη την υποχρέωση αναβάθμισης ή έναρξης λειτουργίας των τεχνικών συστημάτων, παρά μόνο σύμφωνα με τις προθεσμίες που προβλέπονται στο παράρτημα της εκτελεστικής απόφασης 2014/255/ΕΕ.
(26)  Οι διατάξεις του παρόντος κανονισμού θα πρέπει να εφαρμόζονται από την 1η Μαΐου 2016 ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρης εφαρμογή του κώδικα,



Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου