Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Ποινές τελωνειακής παράβασης βάσει αντικειμενικής ευθύνης[1] (Μάθημα 2 και 4), 10 Ιουνίου 2014



Ποινές τελωνειακής παράβασης βάσει αντικειμενικής ευθύνης[1]  (Μάθημα 2 και 4), 10 Ιουνίου 2014

Η αντικατάσταση της ποινής ανακριβούς δήλωσης. Σειρά άρθρων που παρουσιάζουν επερχόμενες αλλαγές που θα αρχίσουν να συμβαίνουν μετά την 1η Μαΐου 2017


Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εφαρμόσει ένα ηλεκτρονικό Τελωνείο σε όλα τα κράτη μέλη μέχρι το 20….. επιβάλλει τη δημιουργία νομικού πλαισίου σχετικά με την επιβολή μη ποινικών κυρώσεων σε τελωνειακές παραβάσεις. Ξεκίνησαν λοιπόν οι νομοθετικές παρεμβάσεις με ΟΔΗΓΙΕΣ που θα ενσωματωθούν ατόφιες ή με εσωτερικές ρυθμίσεις στην έννομη τάξη του κάθε κράτους μέλους.[2]
Ξεκινάμε την ερμηνεία τμηματικά με πρώτο θέμα ποινές τελωνειακής παράβασης αντικειμενικ΄ςη ευθύνης:[3]
Όταν εξακριβώνεται από τις Τελωνειακές Αρχές ότι δεν υπάρχει:
«η ακρίβεια, η πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται στη διασάφηση, στη γνωστοποίηση[4], στην αίτηση»,[5]
τότε :
α) επιβάλλονται χρηματικά πρόστιμα από 1% έως 5% στην αξία των εμπορευμάτων που αφορά συγκεκριμένα εμπορεύματα [6] και
β) χρηματικά πρόστιμα από 150 έως 7500 ευρώ όταν δεν συνδέονται με συγκεκριμένα εμπορεύματα.
Η ορολογία «συγκεκριμένα εμπορεύματα» θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως ουσιαστικά στοιχεία που αλλάζουν το ύψος της δασμοφορολογικής επιβάρυνσης. Για παράδειγμα ένα λάθος στον αριθμό των κιβωτίων χωρίς να αλλάζει την ποσότητα του εμπορεύματος και κατ΄ επέκταση την αξία του. Με αυτή την ερμηνεία θα εφαρμοστούν τα χρηματικά πρόστιμα εφάπαξ από 150 έως 7500 ευρώ.
Η ποινή αυτή μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι η ίδια, με την ποινή ανακριβούς δήλωσης του Εθνικού Τελωνειακού κώδικα. [7] [8]
Τα πρώτα μας σχόλια:
Α) το εμφανιζόμενο επικίνδυνο στοιχείο της «πληρότητας των πληροφοριών» έχει αόριστες επεκτάσεις και θα δίνει το δικαίωμα στον Τελώνη μιας άλλης πολιτικής από αυτή του καλού εννοημένου δημόσιου συμφέροντος.
Β) η αλλαγή της βάσης επιβολής της χρηματικής ποινής στην «αξία των εμπορευμάτων».
Στα ελληνικά δεδομένα είναι η επί πλέον ή έλατον διαφορά των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Ο νομοθέτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιδιώκει βάση επιβολής ίδια σε όλα τα κράτη μέλη. Είναι γνωστή η διαφοροποίηση μεταξύ των κρατών μελών, του ΦΠΑ και άλλων εσωτερικών φόρων.
Θεωρούμε ότι ο νομοθέτης θα εννοεί τη δασμολογητέα αξία αυτού, όταν μιλά για αξία του εμπορεύματος.
Γ) το ύψος των ποσοστών είναι υψηλό, σχεδόν πελώριο. Σκεφτείτε έναν κοντέινερ που εισάγεται στην Ελλάδα. Μπορεί να έχει αξία εμπορεύματος 20.000 ευρώ, μια  λογική τιμή. Η επιβολή του τρόπου μεταφοράς δημιουργεί αρκετά υψηλά μεγέθη παραγγελίας. Θα πληρώσει λοιπόν για την τελωνειακή του παράβαση βάσει αντικειμενικής ευθύνης που αφορά «συγκεκριμένα εμπορεύματα» από 2.000 έως 10.000 ευρώ, ασυνήθιστη για τα ελληνικά δεδομένα.[9]
Γιώργος Γιωγγαράς
Ιούνιος 2014





[1] Παράγραφος (7) στην πρόταση οδηγίας  “Η πρώτη κατηγορία συμπεριφορών θα πρέπει να περιλαμβάνει τελωνειακές παραβάσεις βάσει αντικειμενικής ευθύνης, η οποία δεν προϋποθέτει κανένα στοιχείο ύπαρξης υπαιτιότητας, δεδομένου του αντικειμενικού χαρακτήρα των υποχρεώσεων και του γεγονότος ότι τα άτομα που είναι αρμόδια για την εκπλήρωσή τους δεν είναι δυνατόν να αγνοούν την ύπαρξή τους και τον δεσμευτικό χαρακτήρα τους. ………………… αναρτήθηκε ………………”
[2] Παρ. 5 της αιτιολογική έκθεση της πρότασης Οδηγίας .             ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ Είναι σημαντικό για την Επιτροπή να εξασφαλίσει την ορθή μεταφορά της οδηγίας στην εθνική νομοθεσία. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό και δεδομένης της διαφορετικής διάρθρωσης των εθνικών έννομων τάξεων, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κοινοποιούν την ακριβή παραπομπή στις εθνικές διατάξεις και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μεταφορά στο εθνικό δίκαιο κάθε συγκεκριμένης διάταξης της οδηγίας. Το στοιχείο αυτό δεν υπερβαίνει ό, τι είναι απαραίτητο για την Επιτροπή για να διασφαλίσει την επίτευξη του κύριου στόχου της οδηγίας που είναι η αποτελεσματική εφαρμογή και επιβολή της ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας στο πλαίσιο της τελωνειακής ένωσης.
[3] Άρθρο 3 παρ. α της πρότασης οδηγίας. Άρθρο 3- Αντικειμενική ευθύνη για τελωνειακές παραβάσεις.  Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι οι ακόλουθες πράξεις ή παραλείψεις αποτελούν τελωνειακές παραβάσεις, ανεξάρτητα από κάθε στοιχείο ύπαρξης υπαιτιότητας: μη εκπλήρωση της υποχρέωσης του προσώπου που καταθέτει τελωνειακή διασάφηση, διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης, συνοπτική διασάφηση εισόδου, συνοπτική διασάφηση εξόδου, διασάφηση επανεξαγωγής ή γνωστοποίηση επανεξαγωγής να εξασφαλίζει την ακρίβεια και την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται στη διασάφηση, γνωστοποίηση ή αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 15 παράγραφος 2 στοιχεία α) του κώδικα·

[4] Άρθρο 133 και άρθρο 274 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κοινοτικού Κώδικα  Άρθρο 133 - Γνωστοποίηση της άφιξης θαλασσοπλοούντος πλοίου ή αεροσκάφους  1. Ο φορέας εκμετάλλευσης θαλασσοπλοούντος πλοίου ή αεροσκάφους που εισέρχεται στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης γνωστοποιεί την άφιξη στο τελωνείο πρώτης εισόδου κατά την άφιξη  του μέσου μεταφοράς.  Όταν οι πληροφορίες για την άφιξη θαλασσοπλοούντος πλοίου ή  αεροσκάφους τίθενται στη διάθεση των τελωνειακών αρχών, οι  τελευταίες μπορούν να χορηγούν απαλλαγή από την υποχρέωση  για τη γνωστοποίηση που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο.  2. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δεχθούν να χρησιμοποιούνται τα συστήματα λιμένων ή αερολιμένων ή άλλες διαθέσιμες  μέθοδοι ενημέρωσης για τη γνωστοποίηση της άφιξης του μέσου  μεταφοράς. Άρθρο 274 - Υποβολή γνωστοποίησης επανεξαγωγής  1. Όταν τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που αναφέρονται στο άρθρο 270 παράγραφος 3 στοιχεία β) και γ) εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης και ισχύει απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εξόδου για τα εμπορεύματα αυτά, υποβάλλεται γνωστοποίηση επανεξαγωγής. 2. Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής υποβάλλεται στο τελωνείο εξόδου των εμπορευμάτων από το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για την προσκόμιση των εμπορευμάτων κατά την έξοδο, σύμφωνα με το άρθρο 267 παράγραφος 2.  3. Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής περιέχει τα στοιχεία που απαιτούνται για την εκκαθάριση του καθεστώτος ελεύθερης ζώνης ή για την λήξη της προσωρινής εναπόθεσης.  Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δέχονται τη χρήση συστημάτων πληροφορικής του εμπορικού, λιμενικού ή μεταφορικού τομέα για την υποβολή γνωστοποίησης επανεξαγωγής, υπό την προϋπόθεση ότι σε αυτά περιέχονται τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για την εν λόγω γνωστοποίηση και ότι τα εν λόγω στοιχεία είναι διαθέσιμα πριν από την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.  4. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δέχονται, αντί της υποβολής της γνωστοποίησης επανεξαγωγής, την υποβολή γνωστοποίησης με πρόσβαση στα στοιχεία της γνωστοποίησης επανεξαγωγής στο ηλεκτρονικό σύστημα του οικονομικού φορέα.

[5] Άρθρο 15 παρ. 2α  του ενωσιακού τελωνειακού κοινοτικού κώδικα. Άρθρο 15  - Παροχή πληροφοριών στις τελωνειακές αρχές  1. Κάθε πρόσωπο που συμμετέχει άμεσα ή έμμεσα στη διεκπεραίωση τελωνειακών διατυπώσεων ή σε τελωνειακούς ελέγχους παρέχει, μετά από αίτημα των τελωνειακών αρχών και εντός της εκάστοτε καθοριζόμενης προθεσμίας, στις αρχές αυτές, όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πληροφορίες στην κατάλληλη μορφή, και όλη την απαιτούμενη βοήθεια για τη διεκπεραίωση αυτών των διατυπώσεων ή ελέγχων. Η υποβολή τελωνειακής διασάφησης, διασάφησης για προσω­ρινή εναπόθεση, συνοπτικής διασάφησης εισόδου, συνοπτικής δια­σάφησης εξόδου, διασάφησης επανεξαγωγής ή γνωστοποίησης επανεξαγωγής από πρόσωπο στις τελωνειακές αρχές, ή η υποβολή αίτησης για χορήγηση άδειας ή για τη λήψη άλλης απόφασης, καθιστούν το ενδιαφερόμενο πρόσωπο υπεύθυνο για όλα τα ακόλουθα:  α) την ακρίβεια και την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται στη διασάφηση, τη γνωστοποίηση ή την αίτηση,
[6] Άρθρο 9 πρότασης οδηγίας. Άρθρο 9 - Κυρώσεις για τις τελωνειακές παραβάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 3. Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν την επιβολή αποτελεσματικών, αναλογικών και αποτρεπτικών κυρώσεων για τις τελωνειακές παραβάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 3, εντός των ακόλουθων ορίων: -όταν η τελωνειακή παράβαση αφορά συγκεκριμένα εμπορεύματα, χρηματικό πρόστιμο που ανέρχεται από 1 % έως 5 % της αξίας των εμπορευμάτων·  - όταν η τελωνειακή παράβαση δεν συνδέεται με συγκεκριμένα εμπορεύματα, χρηματικό πρόστιμο από 150 έως 7 500 ευρώ.
[7] Άρθρο 42 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα . Άρθρο 42  1. Σε κάθε περίπτωση που υπολογιστούν δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις κατώτερες ή ανώτερες των πράγματι αναλογουσών και διαπιστωθεί ότι αυτό οφείλεται στην ανακρίβεια εγγραφών και δηλωθέντων στοιχείων επί των τελωνειακών παραστατικών, επιβάλλεται, αντίστοιχα, ποινή ανακριβούς δήλωσης υπολογιζόμενη σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί της επιπλέον διαφοράς και σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί της επί έλαττον διαφοράς του ποσού από δασμούς, φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις, που οφείλονται για τα εμπορεύματα που τίθενται σε ανάλωση, ελεύθερη κυκλοφορία ή οποιοδήποτε άλλο ανασταλτικό καθεστώς. Το ύψος της ποινής δεν μπορεί να είναι κατώτερο εκείνης της επόμενης παραγράφου. 2. Σε κάθε άλλη περίπτωση ανακριβών στοιχείων και εγγραφών επί τελωνειακών παραστατικών, ανεξαρτήτως καθεστώτος, συμπεριλαμβανομένης και της εξαγωγής, που δεν επηρεάζουν τον προσδιορισμό των πράγματι οφειλομένων επιβαρύνσεων, επιβάλλεται πρόστιμο ανακριβούς δήλωσης ποσού εκατό (100) ευρώ ανά παραστατικό.3. Οι ανωτέρω ποινές επιβάλλονται και κατά τον εκ των υστέρων έλεγχο των τελωνειακών παραστατικών.[7]4. Οι ποινές ανακριβούς δήλωσης που προβλέπονται από τις προηγούμενες παραγράφους εισπράττονται έστω και αν τα εμπορεύματα εγκαταλειφθούν ή καταστραφούν.5. Η επιβολή των παραπάνω ποινών δεν αποκλείει την εφαρμογή των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, όταν συντρέχει περίπτωση.6. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών επιτρέπεται η αύξηση ή μείωση κατά πενήντα τοις εκατό (50%) των ποινών του παρόντος άρθρου.
[8] Άρθρο 21 του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικαΆρθρο 21-  Εφαρμογή των κυρώσεων. 1. Κάθε κράτος μέλος προβλέπει κυρώσεις για μη συμμόρφωση με την κοινοτική τελωνειακή νομοθεσία. Οι κυρώσεις αυτές πρέπει να είναι αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. 2. Εφόσον επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, μπορούν να λαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μία ή και τις δύο από τις ακόλουθες μορφές: α) χρηματική επιβάρυνση εκ μέρους των τελωνειακών αρχών, συμπεριλαμβανομένου, όπου απαιτείται, διακανονισμού που επέχει θέση ποινικής κύρωσης· β) ανάκληση, αναστολή ή τροποποίηση άδειας που κατέχει ο ενδιαφερόμενος.  3. Τα κράτη μέλη κοινοποιούν στην Επιτροπή εντός έξι μηνών από την ημερομηνία εφαρμογής του παρόντος άρθρου, όπως υπολογίζεται βάσει του άρθρου 188 παράγραφος 2, τις ισχύουσες εθνικές διατάξεις σύμφωνα με την παράγραφο 1· κοινοποιούν επίσης στην Επιτροπή αμελλητί, οιαδήποτε μεταγενέστερη τροποποίηση που επηρεάζει τις εν λόγω διατάξεις.

[9] Παραδείγματα ανακριβούς Δήλωσης από την ίδια την πράξη, ερμηνευτικές εγκύκλιοι του Υπουργείου Οικονομικών που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα,  βρίσκονται στο βιβλίο μας «Ποινές Σύνταξης Διασάφησης»

E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Ο ηλεκτρονικός επαγγελματισμός μειώνει τη γνώση της πείρας.
Επικεντρωθείτε στο βιβλίο και στην δια βίου εκπαίδευση

Βρείτε επαγγελματικές λύσεις στο Blog  Σχολή Εκτελωνιστών του Γιώργου Γιωγγαρά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου