Δευτέρα 22 Ιουλίου 2019

Η ενιαία αγορά σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Γνωμοδότηση EOKE C-240/2019 (Μάθημα 1) 22 Ιουλίου 2019



Η ενιαία αγορά σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Γνωμοδότηση EOKE C-240/2019 (Μάθημα 1) 22 Ιουλίου 2019


16.7.2019   
EL
Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
C 240/44

Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών: Η ενιαία αγορά σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο — Ένα μοναδικό πλεονέκτημα που χρειάζεται ανανεωμένη πολιτική δέσμευση»
[COM(2018) 772 final]
(2019/C 240/11)
Εισηγητής: ο κ. Gonçalo LOBO XAVIER
Συνεισηγητής: ο κJuan MENDOZA CASTRO
Αίτηση γνωμοδότησης
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 18.2.2019
Νομική βάση
Άρθρο 304 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Αρμόδιο τμήμα
Ενιαία αγορά, παραγωγή και κατανάλωση
Υιοθετήθηκε από το τμήμα
2.4.2019
Υιοθετήθηκε από την ολομέλεια
15.5.2019
Σύνοδος ολομέλειας αριθ.
543
Αποτέλεσμα της ψηφοφορίας
(υπέρ/κατά/αποχές)
153/1/1
1.   Συμπεράσματα και συστάσεις
1.1.
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει και επικροτεί το ισχυρό μήνυμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς και την ανάγκη επίδειξης δέσμευσης από όλα τα κράτη μέλη υπέρ αυτού. Η ενιαία αγορά απαιτεί ισορροπία μεταξύ των προσδοκιών των λαών και των συντονισμένων πολιτικών ώστε να προσαρμοστεί η Ευρώπη στις διάφορες προκλήσεις που θέτουν η παγκοσμιοποίηση, οι νέες τάσεις και η τεχνολογική πρόοδος.

1.2.
Η ΕΟΚΕ ζητεί μια ενιαία αγορά, πανομοιότυπη για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, που θα πρέπει να γίνεται αντιληπτή ως ευκαιρία εκ νέου εμπέδωσης των ευρωπαϊκών αξιών, των θεμελιωδών δικαιωμάτων της κοινωνίας και του καθήκοντος επίτευξης προόδου και ευημερίας σε όλα τα κράτη μέλη και για όλους τους πολίτες.

1.3.
Η ομαλή αλλά συγκεκριμένη διαδικασία ολοκλήρωσης αποτελεί σημαντικότατο λόγο για την αποφυγή και την καταπολέμηση της απειλής του προστατευτισμού, του ατομικισμού και των εξτρεμιστικών κοινωνιών. Τα βασικά επιτεύγματα της οικοδόμησης της ενιαίας αγοράς πρέπει να προβάλλονται καλύτερα στους πολίτες και στα κράτη μέλη.

1.4.
Υπάρχουν ικανοποιητικά παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο οι Ευρωπαίοι πολίτες επωφελούνται από την ενιαία αγορά, με βάση τις προσπάθειες και τη δέσμευση που αναλαμβάνουν οι διάφοροι φορείς. Αξίες όπως η ελευθερία, η οικονομική ανάπτυξη, η δημοκρατία, η ειρήνη, η επιστήμη και η καινοτομία, η πολιτική σταθερότητα, καθώς και τα κοινωνικά δικαιώματα και τα δικαιώματα των καταναλωτών πρέπει να είναι παρούσες στην αντίληψη των πολιτών, ως αποτέλεσμα μιας διεργασίας που ξεκίνησε πριν από 60 χρόνια. Οι δυσκολίες στην επίτευξη αυτών των στόχων δεν μπορούν να λησμονούνται, αλλά θα πρέπει να αποτελούν διδάγματα για το μέλλον.

1.5.
Η ΕΟΚΕ επαναλαμβάνει τη στήριξή της στον περιορισμό των κρατικών ενισχύσεων και στην καταπολέμηση της κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες όταν ανταγωνίζονται στις παγκόσμιες αγορές ολιγοπώλια ή μονοπώλια, τα οποία, σε ορισμένες περιπτώσεις, ανήκουν στο κράτος

1.6.
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει επίσης τον κρίσιμο ρόλο της ενιαίας αγοράς ως μέσου για την προώθηση μιας πιο φιλόδοξης ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής με σαφείς στόχους για το 2030. Η επίτευξη μιας πιο περιεκτικής και ευρείας ολοκλήρωσης της ενιαίας αγοράς στο περιθώριο μιας πραγματικά ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής θα πρέπει επίσης να αποτελέσει ύψιστη προτεραιότητα για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με έμφαση στην αύξηση των επενδύσεων στην καινοτομία και τις τεχνολογίες και σε ένα πιο ελαστικό και εύχρηστο ρυθμιστικό πλαίσιο για τον ανταγωνισμό σε παγκόσμια κλίμακα, χωρίς να παραβλέπεται η τήρηση των κανόνων και των βιώσιμων διαδικασιών του υγιούς παγκόσμιου ανταγωνισμού.

1.7.
Η ΕΟΚΕ επαναλαμβάνει την έκκλησή της να αναπτυχθεί η κοινωνική διάσταση της ΕΕ με στόχο την προώθηση της δημιουργίας ποιοτικών θέσεων εργασίας, τη βελτίωση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων, την αύξηση των κοινωνικών επενδύσεων και την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας με έμφαση στις κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις, αλλά και την πρόληψη της φτώχειας, των ανισοτήτων, των διακρίσεων και του κοινωνικού αποκλεισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική ενσωμάτωση των νέων. Η ΕΟΚΕ κρίνει σκόπιμο να εφαρμοστούν κοινωνικές πολιτικές προς αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής, η οποία προκαλεί δυσαρέσκεια για την ΕΕ, αυξημένο λαϊκισμό και πολλαπλασιασμό της ξενοφοβίας σε τμήματα του πληθυσμού.

1.8.
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι, παρά τις τεράστιες προσπάθειες που καταβλήθηκαν σχετικά με την υλοποίηση και την εφαρμογή των κανόνων της ενιαίας αγοράς, τα στοιχεία καταδεικνύουν (1) ότι τα εθνικά μέτρα ενδέχεται να οδηγήσουν σε δυσανάλογη επιβάρυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων. Για την ΕΟΚΕ, αποτελεί προτεραιότητα να κληθούν τα κράτη μέλη να αποφύγουν αυτές τις πρακτικές.

1.9.
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την ψηφιακή οικονομία εδώ και χρόνια, έχοντας επίγνωση του γεγονότος ότι το μέλλον της ενιαίας αγοράς συνδέεται με αυτήν. Η ΕΟΚΕ συμφωνεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ο γενικός κανονισμός για την προστασία δεδομένων (2) είναι σημαντικός για να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη στην ενιαία αγορά όσον αφορά τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όμως απαιτείται ένα καλύτερο, σαφές και εύχρηστο πλαίσιο για την αποφυγή άσκοπων επιβαρύνσεων και παρανοήσεων. Τα μέτρα αυτά είναι επίσης ζωτικής σημασίας προκειμένου να αυξηθεί η κινητικότητα για έναν καλύτερο τομέα υπηρεσιών που αναπτύσσεται και έχει μείζονα σημασία για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ο αναπτυσσόμενος τομέας των υπηρεσιών και η αυξανόμενη έλλειψη ικανοτήτων απαιτούν καλύτερη λειτουργία της ενιαίας αγοράς.

1.10.
Η ΕΟΚΕ επικροτεί τον στόχο της θέσπισης ενός πλαισίου που θα επιτρέπει τη μετάβαση προς ένα κυκλικό μοντέλο και επαναλαμβάνει ότι ένα υγιές σύστημα χρηματοδότησης της βιώσιμης ανάπτυξης, μέσω μιας μακροπρόθεσμης προσέγγισης, συνιστά τον σημαντικότερο μοχλό για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις αγορές και τη σύνδεση των αποταμιεύσεων με τις βιώσιμες επενδύσεις.

1.11.
Η ΕΟΚΕ επικροτεί τη σαφή πρόοδο όσον αφορά τον μετασχηματισμό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει ρευστότητα κατά τρόπο προληπτικό, μειώνοντας έτσι τη σημασία των προγραμμάτων βάσει προϋποθέσεων. Ωστόσο, για την αντιμετώπιση μελλοντικών κινδύνων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την αναζήτηση συναίνεσης μεταξύ των κρατών μελών για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης. Η υλοποίηση πλήρως διασυνδεδεμένων χρηματοπιστωτικών αγορών και η Ένωση Κεφαλαιαγορών θα πρέπει επίσης να παραμείνουν ζητήματα προτεραιότητας.
2.   Ιστορικό
2.1.
Με τη στρατηγική για την ενιαία αγορά (3), την Ένωση Κεφαλαιαγορών (4) και τη στρατηγική για την ψηφιακή ενιαία αγορά (5), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει μια φιλόδοξη και ισορροπημένη δέσμη μέτρων κατά την τελευταία τετραετία που θα εμβαθύνει περαιτέρω και θα καταστήσει δικαιότερη την ενιαία αγορά.

2.2.
Αρκετές προτάσεις έχουν ήδη εγκριθεί, αλλά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε συμφωνία για 20 από τις 67 προτάσεις που περιλαμβάνονται στις εν λόγω στρατηγικές.

2.3.
Τον Μάρτιο του 2018 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αξιολογήσει την τρέχουσα κατάσταση της ενιαίας αγοράς όσον αφορά την υλοποίηση, την εφαρμογή και την επιβολή της ισχύουσας νομοθεσίας, καθώς και τους εναπομένοντες φραγμούς και τις ευκαιρίες για την πλήρη λειτουργία της ενιαίας αγοράς.

2.4.
Η παρούσα ανακοίνωση εκδίδεται σε συνδυασμό με την Ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης (6) και με μια ανακοίνωση που προβαίνει σε απολογισμό του Επενδυτικού σχεδίου (7).

2.5.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει μια σειρά πρωτοβουλιών για την άρση των μεγαλύτερων εμποδίων στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Πολλές από αυτές τις πρωτοβουλίες έχουν ήδη υιοθετηθεί όσον αφορά τον γεωγραφικό αποκλεισμό (8), τις διασυνοριακές υπηρεσίες αποστολής δεμάτων (9), τον φόρο προστιθέμενης αξίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο (10) και τη συνεργασία για την προστασία των καταναλωτών (11).

2.6.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες έγιναν σημαντικοί παράγοντες στην ενιαία αγορά, δίνοντας τη δυνατότητα σε πάνω από ένα εκατομμύριο επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε πελάτες σε ολόκληρη την Ένωση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μια πρόταση για νέους, εναρμονισμένους κανόνες για πρακτικές που αφορούν τις πλατφόρμες για τις επιχειρήσεις (12), οι οποίες συμφωνήθηκαν σε πολιτικό επίπεδο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, τον Φεβρουάριο του 2019.
3.   Γενικές παρατηρήσεις
3.1.
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει και επικροτεί το ισχυρό μήνυμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς, η οποία αποτελεί σημαντικό επίτευγμα και βασικό στοιχείο της διαδικασίας της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Αυτή θα πρέπει να αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο της ευημερίας στην Ευρώπη.

3.2.
Η εισαγωγή του ευρώ και η συμφωνία του Σένγκεν αποτέλεσαν ορόσημα για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς. Ταυτόχρονα, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών μελών που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Απαιτείται ισχυρή δέσμευση από όλα τα κράτη μέλη για να αλλάξει αυτή η κατάσταση και να διατηρηθεί η συνοχή τους.

3.3.
Η ενιαία αγορά απαιτεί ισορροπία μεταξύ των προσδοκιών των λαών και των συντονισμένων πολιτικών ώστε να προσαρμοστεί η Ευρώπη στις διάφορες προκλήσεις που θέτουν η παγκοσμιοποίηση, οι νέες τάσεις, η τεχνολογική πρόοδος και η ψηφιοποίηση.

3.4.
Η ενιαία αγορά —προσφέροντας πρόσβαση σε περισσότερους από 512 εκατομμύρια καταναλωτές— συνιστά σαφώς μια επιτυχία: έχουν μεν καταργηθεί κανονιστικά εμπόδια για πάνω από το 80 % των βιομηχανικών προϊόντων μέσω της θέσπισης κοινών κανόνων, αλλά αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη. Οι διαφορές όσον αφορά τη δέσμευση των κρατών μελών και η ανάγκη καλύτερης εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας πρέπει να αποτελέσουν πολιτική προτεραιότητα. Η ενιαία αγορά πρέπει να εφαρμόζεται επίσης και στους διαδικτυακούς πωλητές.

3.5.
Η αναγνώριση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της ανάγκης να συμφωνηθούν νομοθετικές προτάσεις και να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ λόγων και έργων αποτελεί καλό σημάδι Τα κράτη μέλη πρέπει να επιτύχουν αυτόν τον στόχο ως μια «καθημερινή διαδικασία».

3.6.
Η πλήρης ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς δεν θα επιτευχθεί ποτέ εάν τα κράτη μέλη δεν συνειδητοποιήσουν την ουσιαστική αξία της διαδικασίας και δεν ενημερώσουν σχετικά τους πολίτες τους. Τα επιτεύγματα πρέπει να επισημανθούν από τους πολιτικούς ηγέτες συνοδευόμενες από ένα θετικό μήνυμα για την ευημερία των ανθρώπων.

3.7.
Το ευρωπαϊκό εγχείρημα βασίζεται στην ειρήνη, την ευημερία και την κοινωνική ανάπτυξη. Το κόστος της «μη Ευρώπης»πρέπει να αποτελεί υπενθύμιση για εκείνους που έχουν αμφιβολίες. Οι Ευρωπαίοι πολίτες πρέπει να εκτιμήσουν τα όσα έχουν επιτευχθεί ώστε να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία, αποφεύγοντας τις παρεξηγήσεις και τον ριζοσπαστισμό. Η διαδικασία της ενιαίας αγοράς συμβάλλει στην ανάπτυξη της Ευρώπης και μπορεί να αξιοποιηθεί ως ένα καλό παράδειγμα για την προαγωγή των ευρωπαϊκών αξιών.

3.8.
Δεν μπορεί να υπάρξει ενιαία αγορά εάν στην αγορά αυτή πωλούνται προϊόντα με δύο επίπεδα ποιότητας («dual»quality products), δηλαδή προϊόντα που διατίθενται με την ίδια εμπορική ονομασία στις χώρες που προσχώρησαν πρόσφατα στην ΕΕ και τα οποία διαφέρουν σε επίπεδο ποιότητας από εκείνα που πωλούνται στα παλαιότερα κράτη μέλη της ΕΕ, έχοντας μικρότερη περιεκτικότητα ποιοτικών πρώτων υλών. Η ΕΟΚΕ θεωρεί απαράδεκτη αυτή την πρακτική.
4.   Ειδικές παρατηρήσεις
4.1.   Η ενιαία αγορά ως μέσο επικοινωνίας για τις ευρωπαϊκές αξίες και τα ευρωπαϊκά επιτεύγματα
4.1.1.
Η ΕΟΚΕ πιστεύει ότι πρέπει να χρησιμοποιείται κοινή γλώσσα για την καλύτερη προβολή των επιτευγμάτων της ενιαίας αγοράς. Υπάρχουν στοιχεία που πρέπει να αξιοποιηθούν, όπως η κυκλοφορία των πολιτών για λόγους αναψυχής και εργασίας, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, ή ακόμη και κοινωνικές πτυχές που αφορούν την ασφάλεια και τις ευκαιρίες εργασίας ή την προστασία των καταναλωτών.

4.1.2.
Η ΕΟΚΕ θεωρεί ότι υπάρχει ένα αφήγημα εκ μέρους ορισμένων, το οποίο υπονομεύει τη διαδικασία ανάπτυξης της ΕΕ. Το αφήγημα αυτό υποστηρίζεται από την παράθεση των διαφορών μεταξύ των κρατών μελών και απλών γεγονότων που δεν αντικατοπτρίζουν την πλήρη πραγματικότητα της ενιαίας αγοράς Είναι ζωτικής σημασίας να αποφευχθεί και να καταπολεμηθεί αυτό το είδος ρητορικής μεταξύ των πολιτών, δεδομένου ότι η πολιτική ολοκλήρωσης είναι πολύ δυναμική και επιτελείται με διαφορετικούς ρυθμούς. Πρέπει να αναδεικνύεται το συνολικό αποτέλεσμα και να αποτελεί προτεραιότητα το μέλημα αποφυγής ανισοτήτων σε διαφορετικά επίπεδα (οικονομικό, κοινωνικό, εκπαιδευτικό κ.λπ.).
4.2.   Περισσότερες ευκαιρίες και οφέλη για τους πολίτες
4.2.1.
Η πολιτική ανταγωνισμού της ΕΕ και η πολιτική της ΕΕ για τους καταναλωτές διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ενιαίας αγοράς. Για να μπορέσουν οι καταναλωτές να επωφεληθούν από τα επιτεύγματά της, η ενιαία αγορά θα πρέπει να λειτουργεί αποτελεσματικά και οι καταναλωτές πρέπει να είναι σε θέση να εμπιστεύονται τα αγαθά και τις υπηρεσίες, τόσο στο Διαδίκτυο όσο και εκτός αυτού, ανεξάρτητα αν αυτές παρέχονται σε τοπικό επίπεδο ή από άλλο κράτος μέλος. Τα κράτη μέλη πρέπει να μεριμνούν έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να συμμορφώνονται με τους κανόνες περί ανταγωνισμού και προστασίας των καταναλωτών και να μην εφαρμόζονται διακρίσεις σε βάρος των ανταγωνιστών, οι οποίες πλήττουν, με τη σειρά τους, την ευημερία των καταναλωτών.

4.2.2.
Η πολιτική ανταγωνισμού της ΕΕ —η οποία έχει παγκόσμιο κύρος— συνέτεινε σημαντικά στην οικοδόμηση της ενιαίας αγοράς. Όπως τονίζει συνεχώς η ΕΟΚΕ εδώ και χρόνια, ο περιορισμός των κρατικών ενισχύσεων και η καταπολέμηση της κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης είχαν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του δυναμισμού της αγοράς της ΕΕ και ωφέλησαν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

4.2.3.
Στο πλαίσιο των κανόνων περί οικονομικού ανταγωνισμού, η ενιαία αγορά πρέπει να γίνεται σεβαστή ακόμα και από τους διαδικτυακούς πωλητές. Πρέπει να διευκρινιστεί, λοιπόν, η θέση των διεθνών επιχειρήσεων.
4.3.   Οφέλη για τις επιχειρήσεις
4.3.1.
Η ενιαία αγορά προσφέρει στους επιχειρηματίες ένα ανοικτό και πολυμερές εμπορικό σύστημα που βασίζεται σε κανόνες, με το οποίο διασφαλίζεται πρόσβαση στις διεθνείς αλυσίδες προστιθέμενης αξίας.

4.3.2.
Ο στόχος της Ένωσης Κεφαλαιαγορών είναι να κινητοποιηθούν κεφάλαια στην Ευρώπη και να διοχετευτούν σε όλες τις επιχειρήσεις, στις υποδομές και σε βιώσιμα μακρόπνοα σχέδια με θετικό αντίκτυπο στην απασχόληση (13).

4.3.3.
Ωστόσο, έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε: οι ευρωπαϊκές εταιρείες βασίζονται πολύ περισσότερο στον τραπεζικό δανεισμό από τις αμερικανικές.

4.3.4.
Όπως τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λόγω του μεγέθους της ενιαίας αγοράς, η ΕΕ είναι σε θέση να διαμορφώσει το ανοικτό και πολυμερές εμπορικό σύστημα που βασίζεται σε κανόνες. Για να αποκτήσουν πρόσβαση στην ενιαία αγορά, οι επιχειρήσεις από τρίτες χώρες πρέπει να συμμορφώνονται με την ενωσιακή νομοθεσία, μεταξύ άλλων στους τομείς της υγείας, του περιβάλλοντος, της ασφάλειας των τροφίμων και των προϊόντων, καθώς και της προστασίας των καταναλωτών.

4.3.5.
Η ΕΟΚΕ υπογραμμίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες όταν ανταγωνίζονται στις παγκόσμιες αγορές ολιγοπώλια ή μονοπώλια, τα οποία, σε ορισμένες περιπτώσεις, ανήκουν στο κράτος. Σχετικά παραδείγματα είναι ο σιδηροδρομικός τομέας, οι αεροπορικές μεταφορές, ο τομέας των ανεμογεννητριών και άλλοι τομείς, όπου οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν εξαιρετικά έντονο ανταγωνισμό (από εταιρείες τρίτων χωρών, ιδίως από την Κίνα).
4.4.   Η κοινωνική διάσταση
4.4.1.
Η ΕΟΚΕ έχει ήδη καλέσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει την κοινωνική διάσταση της ΕΕ με στόχο την προώθηση της δημιουργίας ποιοτικών θέσεων εργασίας, τη βελτίωση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων, την αύξηση των κοινωνικών επενδύσεων και την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας, αλλά και την πρόληψη της φτώχειας, των ανισοτήτων, των διακρίσεων και του κοινωνικού αποκλεισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική ενσωμάτωση των νέων.

4.4.2.
Υπάρχει η αντίληψη ότι οι εργαζόμενοι ήταν οι μεγάλοι χαμένοι της οικονομικής κρίσης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας και της φτώχειας, τη στασιμότητα ή την πτώση των πραγματικών μισθών, αλλά και περικοπές στις κοινωνικές παροχές. Η ΕΟΚΕ κρίνει σκόπιμο να εφαρμοστούν κοινωνικές πολιτικές προς αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής, η οποία προκαλεί δυσαρέσκεια έναντι της ΕΕ, αυξημένο λαϊκισμό και πολλαπλασιασμό της ξενοφοβίας σε τμήματα του πληθυσμού. Ενώ οι συνέπειες της κρίσης αυτής δεν έχουν ακόμη τελειώσει, έρευνα του Ευρωπαϊκού Συνδικαλιστικού Ινστιτούτου (ETUI) (14) αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι σε εννέα κράτη μέλη κέρδιζαν λιγότερα το 2017 από ό,τι το 2010. Η ΕΟΚΕ υπενθυμίζει ότι σε έξι κράτη μέλη της ΕΕ δεν υπάρχουν υποχρεωτικοί κατώτατοι μισθοί, ενώ σε άλλα οι μισθοί αυτοί είναι πολύ χαμηλοί (15).

4.4.3.
Η ΕΟΚΕ εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρόοδο όσον αφορά την προσαρμογή της ευρωπαϊκής πράξης για την προσβασιμότητα (European Accessibility Act), προκειμένου να προωθηθούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να θέσουν φιλόδοξους και ισορροπημένους στόχους κατά τη φάση της μεταφοράς της στην εθνική νομοθεσία. Η ΕΟΚΕ καλεί επίσης την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει ένα ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τον τομέα της κοινωνικής οικονομίας, το οποίο να εξασφαλίζει ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας και να προωθεί την ανάπτυξη του τομέα.
4.5.   Αποτελεσματικότερη εκτέλεση και εφαρμογή των κανόνων της ενιαίας αγοράς
4.5.1.
Η ΕΟΚΕ επισημαίνει ότι, παρά τις τεράστιες προσπάθειες που καταβλήθηκαν σχετικά με την υλοποίηση των οδηγιών της ενιαίας αγοράς, τα στοιχεία καταδεικνύουν (16) ότι τα εθνικά μέτρα ενδέχεται να οδηγήσουν σε δυσανάλογες επιβαρύνσεις των πολιτών και των επιχειρήσεων (17). Πρόκειται για θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσουν ειδικά τα κράτη μέλη, ενώ η εξεύρεση νέων μέσων για την αποφυγή αυτών των επιβαρύνσεων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.

4.5.2.
Η ΕΟΚΕ τονίζει ότι τα πρόσφατα μηνύματα σχετικά με την εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ δεν ήταν πάντοτε ενθαρρυντικά, το οποίο σημαίνει ότι πρέπει τα κράτη μέλη να επιδείξουν μεγαλύτερη δέσμευση.
4.6.   Αξιοποίηση του πλήρους δυναμικού της ενιαίας αγοράς
4.6.1.   Η ψηφιακή ενιαία αγορά και η οικονομία των υπηρεσιών
4.6.1.1.
Η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την ψηφιακή οικονομία εδώ και χρόνια, έχοντας επίγνωση του γεγονότος ότι το μέλλον της ενιαίας αγοράς συνδέεται με αυτήν (18).

4.6.1.2.
Για τον λόγο αυτό, η ΕΟΚΕ επιδοκιμάζει θερμά την πολιτική συμφωνία (19) για το πρώτο στην ιστορία πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη 2021-2027» (20) με συνολικό προϋπολογισμό 9,2 δισεκατ. ευρώ για τη διαμόρφωση και τη στήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού των κοινωνιών και των οικονομιών της Ευρώπης, με επιδίωξη την ευρεία χρήση και εξάπλωση των ψηφιακών τεχνολογιών σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία, έτσι ώστε να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική τεχνολογική πρωτοκαθεδρία.

4.6.1.3.
Καθώς ο τομέας των υπηρεσιών συμβάλλει όλο και περισσότερο στη συνολική οικονομία της ΕΕ (21) και στη δημιουργία θέσεων εργασίας στην ΕΕ, είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό του τομέα αυτού, ιδίως με δεδομένο το αξιόλογο εκτιμώμενο όφελος του τομέα αυτού (22).
4.6.2.   Ευρωπαϊκή οικονομία δεδομένων
4.6.2.1.
Το κύριο θέμα για την ενιαία αγορά είναι η οικοδόμηση ενός οικοσυστήματος δεδομένων με βάση την Ευρώπη ως απαραίτητου παράγοντα οικονομικής και κοινωνικής προόδου, καθώς και ισχυρής ανταγωνιστικότητας σε έναν κόσμο ο οποίος βρίσκεται σε διεργασία ριζικής μεταμόρφωσης με ισχυρούς ανταγωνιστές στις ΗΠΑ και την Ασία. Προκειμένου να ενισχυθούν η συνδεσιμότητα και οι δυνατότητες αποθήκευσης, είναι εξαιρετικά αναγκαίες σε ολόκληρη την ήπειρο οι επενδύσεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα σε υποδομές (23).

4.6.2.2.
Η ΕΟΚΕ συμφωνεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ο γενικός κανονισμός για την προστασία δεδομένων (24) είναι ουσιαστικός για να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη στην ενιαία αγορά όσον αφορά τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα (25), όμως πρέπει να αποσαφηνιστούν τόσο ο προτεινόμενος κανονισμός για την ιδιωτική ζωή και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (26) έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εφαρμογή του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (άρθρα 5, 8 και 11) όσο και οι δυνατότητες περιορισμού που εισάγονται από την εθνική νομοθεσία (27).
4.6.3.   Κυκλική οικονομία και βιώσιμη χρηματοδότηση
4.6.3.1.
Η ΕΟΚΕ επικροτεί τον στόχο της θέσπισης ενός πλαισίου που θα επιτρέπει τη μετάβαση προς ένα κυκλικό μοντέλο, το οποίο θα καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων (28).

4.6.3.2.
Ένα άρτιο σύστημα χρηματοδότησης της αειφόρου ανάπτυξης με μακρόπνοη θεώρηση αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και τη σύνδεση των αποταμιεύσεων με τις βιώσιμες επενδύσεις. Το σχέδιο δράσης της ΕΕ (29) ως προς το θέμα αυτό πρέπει να προωθεί τη διαρκή, χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, την πλήρη και παραγωγική απασχόληση και την αξιοπρεπή εργασία για όλους (στόχος βιώσιμης ανάπτυξης 8) (30).
4.6.4.   Αγορές προϊόντων και υπηρεσιών
4.6.4.1.
Το μοντέλο τυποποίησης καθιστά την ΕΕ παγκόσμιο ηγέτη. Η ΕΟΚΕ αναδεικνύει το έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα αυτό. Η ομοιομορφία και η συνέπεια του συνόλου των ευρωπαϊκών προτύπων διασφαλίζεται μέσω της βασικής αρχής «ένα πρότυπο, μία δοκιμή αποδεκτά σε όλη την Ευρώπη». Με τον τρόπο αυτό παρέχονται στις επιχειρήσεις επενδύσεις, αλλά και νομική και χρηματοοικονομική ασφάλεια (31).

4.6.4.2.
Η δέσμη μέτρων «Καθαρή ενέργεια για όλους τους Ευρωπαίους»στοχεύει στην επιτάχυνση, τον μετασχηματισμό και την παγίωση της μετάβασης της οικονομίας της ΕΕ σε καθαρές μορφές ενέργειας, διατηρώντας παράλληλα τους σημαντικούς στόχους της οικονομικής μεγέθυνσης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας (32).

4.6.4.3.
Μετά την Τέταρτη δέσμη μέτρων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές (2013) (33), η Έκτη έκθεση παρακολούθησης της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών (RMMS) (34), καταδεικνύει ότι το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου της ΕΕ έχει αυξηθεί.

4.6.4.4.
Η ανακοίνωση με τίτλο «5G για την Ευρώπη: σχέδιο δράσης» (35) εξετάζει ένα από τα πλέον κρίσιμα στοιχεία της ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας, οι εμπορικές υπηρεσίες του οποίου θα παρασχεθούν το 2020. Κατά την άποψη της ΕΟΚΕ, οι καθοριστικοί παράγοντες θα είναι τόσο η επιτυχημένη εκτέλεση των έργων που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τις υποδομές πέμπτης γενιάς (5G-PPP) κατά τη φάση της έρευνας όσο και η ενοποίηση των ασύρματων δικτύων πέμπτης γενιάς (fronthaul) με τα δίκτυα οπισθόζευξης (backhaul) για τη μετάδοση δεδομένων, με την ανάπτυξη μεταγωγέων (switches) υψηλής χωρητικότητας, ετερογενών συνδέσεων μετάδοσης δεδομένων, καθώς και με την εγκατάσταση επεξεργαστών εντός του υπολογιστικού νέφους, τους οποίους θα χρησιμοποιούν περισσότεροι πάροχοι υπηρεσιών Διαδικτύου (36).
4.6.5.   Πιο συνδεδεμένες κεφαλαιαγορές και μια πλήρως ανεπτυγμένη Τραπεζική Ένωση
4.6.5.1.
Μετά τα μέτρα που ελήφθησαν ως αποτέλεσμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι ευρωπαϊκές τράπεζες βρίσκονται πλέον σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές αναταράξεις. Η ΕΟΚΕ επικροτεί τη σαφή πρόοδο όσον αφορά τον μετασχηματισμό του ΕΜΣ σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, το οποίο θα μπορούσε να προσφέρει ρευστότητα κατά τρόπο προληπτικό, μειώνοντας έτσι τη σημασία των προγραμμάτων βάσει προϋποθέσεων.
Ωστόσο, για την αντιμετώπιση μελλοντικών κινδύνων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την αναζήτηση συναίνεσης μεταξύ των κρατών μελών για τη σύσταση μιας ισχυρής Τραπεζικής Ένωσης, η οποία θα εστιάζεται σε μέτρα που μπορούν να ενισχύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών και των επιχειρήσεων.
4.6.6.   Μείωση του διοικητικού φόρτου και διευκόλυνση της φορολογικής συμμόρφωσης
4.6.6.1.
Οι σύγχρονοι κανόνες εταιρικού δικαίου στην ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας για την ενιαία αγορά. Υπό την έννοια αυτή, η Δέσμη μέτρων για το ευρωπαϊκό εταιρικό δίκαιο συνιστά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που αποσκοπεί στην εξισορρόπηση και την προστασία των ευλόγων συμφερόντων και αναγκών όλων των ενδιαφερόμενων μερών, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, των μειοψηφικών μετόχων, των πιστωτών και των εργαζομένων (37).

4.6.6.2.
Η απαίτηση της ομοφωνίας στο Συμβούλιο καθιστά δυσχερέστερη τη θέσπιση κοινών κανόνων σε ορισμένες πτυχές της φορολογίας, ιδίως σε σχέση με την κοινή (ενοποιημένη) βάση φορολογίας εταιρειών (ΚΕΒΦΕ), και έναν ενιαίο ενωσιακό φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ). Η ΕΟΚΕ επικροτεί επίσης τη δέσμη μέτρων για τη μεταρρύθμιση του ΦΠΑ (38).
4.6.7.   Βιώσιμη κινητικότητα
4.6.7.1.
Οι τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους οδηγούς που συμμετείχαν στην έρευνα (39)δήλωσαν ότι αναμένουν ότι το επόμενο αυτοκίνητο που θα αγοράσουν θα είναι ηλεκτρικό. Τα πρότυπα για τα καθαρά αυτοκίνητα και τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα θα βοηθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην παγκόσμια αγορά που μεταβαίνει ταχέως προς την ηλεκτροκίνηση.

4.6.7.2.
Η ΕΟΚΕ εκφράζει την ικανοποίησή της για την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Παραγωγών Συσσωρευτών (European Battery Alliance), ως ένα καλό παράδειγμα στρατηγικής αλυσίδας προστιθέμενης αξίας στην Ευρώπη. Ωστόσο, απαιτείται πολύ περισσότερη προσπάθεια επειδή οι ευρωπαϊκές μάρκες υστερούν σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με τους κατασκευαστές της Ασίας και των ΗΠΑ στην κούρσα για τη μαζική διάθεση στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
4.7.   Η μελλοντική πορεία
4.7.1.
Η διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου πρέπει να αξιοποιηθεί ως ένα από τα μέσα για αποτελεσματικότερη και ταχύτερη μετάβαση προς μια καλύτερη ενιαία αγορά, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.

4.7.2.
Τα κράτη μέλη μπορούν να επωφεληθούν από έναν διάλογο με ευρύτερη συμμετοχή και με βάση τις προσδοκίες της κοινωνίας πολιτών. Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο αποτελεί μέρος αυτού του διαλόγου και η ικανότητα των κρατών μελών να επωφελούνται από τις «ειδικές ανά χώρα συστάσεις», που μπορούν να βελτιώσουν —όχι να επιβάλουν— εθνικές μεταρρυθμίσεις, φαίνεται να αποτελεί ένα κρίσιμης σημασίας βήμα για την επίτευξη αποτελεσμάτων και τη συμμετοχή της κοινωνίας.

4.7.3.
Οι προσπάθειες υποστήριξης των επιτευγμάτων της ενιαίας αγοράς πρέπει να ενσωματώνονται στις πολιτικές και τις δεσμεύσεις όλων των κρατών μελών, με τη συμμετοχή των πολιτών και τη δέσμευση των κοινωνιών. Είναι ζωτικής σημασίας η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των πολιτών και «του ευρωπαϊκού εγχειρήματος βάσει της ενιαίας αγοράς»να αποτελέσουν προτεραιότητα των κρατών μελών. Με τον τρόπο αυτό, οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα συμβάλουν στην αποφυγή του εξτρεμισμού και της ριζοσπαστικής δράσης σε βάρος της ενιαίας αγοράς.

4.7.4.
Η ΕΟΚΕ εκφράζει την ικανοποίησή της για τις προτροπές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και δη την προτροπή να διασφαλίσει ότι το Συμβούλιο συνεργάζεται άμεσα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να εγκρίνει, το συντομότερο δυνατόν, τις νομοθετικές πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της στρατηγικής για την ενιαία αγορά, της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, της Ένωσης Κεφαλαιαγορών και της Τραπεζικής Ένωσης (40).
Βρυξέλλες, 15 Μαΐου 2019.
Ο Πρόεδρος
της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
Luca JAHIER

(1)  COM(2018) 772 final, κεφάλαιο 2.1.
(3)  COM(2015) 550 final, ΕΕ C 177 της 18.5.2016, σ. 1.
(4)  COM(2015) 468 final, ΕΕ C 133 της 14.4.2016, σ. 17.
(5)  COM(2015) 192 final, ΕΕ C 71 της 24.2.2016, σ. 65.
(6)  COM(2018) 770 final.
(7)  COM(2018) 771 final.
(8)  Κανονισμός (ΕΕ) 2018/302.
(9)  Κανονισμός (ΕΕ) 2018/644.
(10)  Οδηγία (ΕΕ) 2017/2455.
(11)  Κανονισμός (ΕΕ) 2017/2394.
(12)  COM(2018) 238 final.
(14)  "Benchmarking Working Europe"(Συγκριτική αξιολόγηση της εργασίας στην Ευρώπη) 2018.
(15)  Ευρωπαϊκό ‘Ίδρυμα για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας (Eurofound).
(16)  COM(2018) 772 final, κεφάλαιο 2.1.
(17)  Βλέπε την πρωτοβουλία της Γαλλίας: https://ue.delegfrance.org/suppression-de-sur-transpositions
(19)  IP/19/528.
(20)  COM(2018) 434 final, ΕΕ C 62 της 15.2.2019, σ. 292.
(21)  Ο τομέας των υπηρεσιών αποτελεί σήμερα τον σημαντικότερο τομέα στην ΕΕ και αντιπροσωπεύει περίπου ποσοστό 75 % του ΑΕγχΠ της ΕΕ.
(22)  Βλέπε την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COM(2018) 772 final με τίτλο «Η ενιαία αγορά σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο – Ένα μοναδικό πλεονέκτημα που χρειάζεται ανανεωμένη πολιτική δέσμευση», σημείο 3.4.
(26)  COM(2017) 010 final.
(34)  COM(2019) 51 final.
(35)  COM(2016) 588 final.
(39)  https://www.euractiv.com/section/electric-cars/opinion/dont-let-european-automakers-lose-the-race-to-electrification
(40)  COM(2018) 772 final.


ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΚΡΟΑΣΗΣ στα ΤΕΛΩΝΕΙΑ
Σύνταξη Αίτησης για Απόφαση
σε ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ
με το Μεγαλύτερο Αρχείο στην Ελλάδα
E-Mail = ggioggaras@Gmail.comΗ

Δείτε σχετικές  με το θέμα Αναρτήσεις στις

Κάντε κλικ στην ετικέτα να δείτε τα βιβλία μας

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
E-Mail = ggioggaras@Gmail.com
Να σας απαντήσουμε

Ζητάμε
ΕΝΤΥΠΑ ΔΙΑΣΑΦΗΣΕΩΝ
Από το 1830 μέχρι σήμερα

Ενδιαφέρουσες  Ιστοσελίδες
https://sxoli-ekteloniston.blogspot .com
https://ektelonistivivlia.blogspot.com
https://gnomesmetaforas.blogspot .com
https://logotexnia-ekteloniston.blogspot .com
www.bookstars.gr
Στο δεύτερο blog βιβλία και της Διαμεταφοράς

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος


ΝΕΑ Βιβλία για
Ε Ξ Ε Τ Α Σ Ε Ι Σ
Πιστοποιημένων Εκτελωνιστών
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου