Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

Κεντρικός Εκτελωνισμός 4 Μαρτίου 2014. Μάθημα 4 Εκτελωνιστικές Επιχειρήσεις


Κεντρικός Εκτελωνισμός 4 Μαρτίου 2014. Μάθημα 4 Εκτελωνιστικές Επιχειρήσεις

Γιώργος Γιωγγαράς

ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΜΟΥ
Μάθημα πρακτικής συνεργασίας με τα Τελωνεία της ΕΕ
(Κεντρικός Εκτελωνισμός)


Εκδόσεις bookstars.gr
σελ 32

Επιλογή Διαδικασίας Εκτελωνισμού
Περιεχόμενα 
ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΜΟΥ
Α)Συνοπτική διασάφηση εισόδου (Δηλωτικό εμπορευμάτων)
Β)Κλασικός εκτελωνισμός
Από άποψη κατάθεσης εντύπου (Διασάφησης)
Γ)Εκτελωνισμός στις αποθήκες του παραλήπτη
Δ)Εκτελωνισμός σε επικράτεια
Ε)Κεντρικός εκτελωνισμός
Εκτελωνισμός στα 27 μέλη –κράτη της Ε.Ε.
Δασμοί στην έδρα του συναλλασσόμενου με το οικείο Τελωνείο
Συναλλαγή με ένα Τελωνείο
Ορισμός
Νεωτερισμός
Ανάλυση κινδύνου, τελωνειακές κυρώσεις
Ερωτηματικά – μειονεκτήματα που αφορούν την ιδέα του κεντρικού εκτελωνισμού:
Ερωτηματικά- πλεονεκτήματα της ιδέα του κεντρικού εκτελωνισμού
Το κόστος δασμών και ΦΠΑ
Αργές εξελίξεις του θεσμού
ΣΤ)Εκτελωνισμός ελλιπούς διασάφησης
Ζ)Εκτελωνισμός με απλουστευμένες διαδικασίες
Περιορισμός φυσικής παρουσίας συναλλασσόμενου στην εξαγωγή
Απλουστευμένη τελωνειακή διασάφηση και ολοκλήρωση με συμπληρωματική
Πρόσωπα που εμπλέκονται στους τελωνισμούς με απλουστευμένες διαδικασίες με άδεια των τελωνειακών αρχών
Η) Εκτελωνισμός στα Ταχυδρομεία
Ταχυδρομικές αποστολές



Κεντρικός εκτελωνισμός
 Η έννοια του 'κεντρικού εκτελωνισμού' καθιστά δυνατή για τους εμπορευόμενους να δηλώνουν εμπορεύματα ηλεκτρονικά και να καταβάλλουν τους τελωνειακούς δασμούς στον τόπο όπου έχουν την έδρα τους ασχέτως κράτους μέλους εισαγωγής ή εξαγωγής των εμπορευμάτων. Οι υπηρεσίες τελωνείων σε όλα τα 27 κράτη μέλη πρέπει να εργάζονται ως εάν ήταν μία υπηρεσία, εξασφαλίζοντας σε ολόκληρη την ΕΕ ομοιόμορφους ελέγχους και ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης των ασκούντων εμπόριο.
 Οι εταιρείες θα μπορούν να χρησιμοποιούν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τη διαδικασία κεντρικού εκτελωνισμού, που θα τους παρείχε τη δυνατότητα να συναλλάσσονται με ένα μόνο τελωνείο σε επίπεδο ΕΕ. Επίσης, θα υπήρχε ευχερέστερη πρόσβαση στην πληροφόρηση, μέσω διαδικτυακών πυλών πληροφόρησης για τα τελωνεία, και το σύνολο των συναλλαγών με τις διάφορες αρμόδιες αρχές θα πραγματοποιούνταν μέσω μιας ενιαίας ηλεκτρονικής θυρίδας.
Το σύστημα e-customs (ηλεκτρονικά τελωνεία), συγκεκριμένα ο κεντρικός εκτελωνισμός, είναι μία από τις κύριες πτυχές εκσυγχρονισμού και απλούστευσης των τελωνείων.
Ως κεντρικός εκτελωνισμός νοείται η αποσύνδεση του τόπου υποβολής της διασάφησης από τον τόπο στον οποίο βρίσκονται πράγματι τα εμπορεύματα. Αυτό είναι δυνατό καθώς οι φορείς επωφελούνται από μια μονοαπευθυντική διαδικασία (παρέχεται δηλαδή στους οικονομικούς φορείς, εκτελωνιστικές εταιρίες  η δυνατότητα να εκπληρώνουν μόνο μία φορά τις υποχρεώσεις διασάφησης που έχουν προς το τελωνείο και τις άλλες κυβερνητικές υπηρεσίες – κτηνιατρικές, φυτοϋγειονομικές, κτλ.– χρησιμοποιώντας από τις εγκαταστάσεις τους ηλεκτρονικά μέσα προσβάσιμα οποιαδήποτε ώρα) και τα εμπορεύματα να ελέγχονται από τις εν λόγω αρχές ταυτόχρονα και στο ίδιο μέρος. Αυτή είναι η ενιαία ηλεκτρονική θυρίδα.
Κεντρικό ς εκτελωνισμός. Η εν λόγω πρόταση εισάγει νέες έννοιες, τα πλεονεκτήματα των οποίων είναι δύσκολο να γνωρίζουμε εξαρχής. Συνεπώς, γίνεται λόγος για κεντρικό εκτελωνισμό (αναφέρεται στην αιτιολογική σκέψη 27) με ενιαία ηλεκτρονική θυρίδα και μονοαπευθυντική διαδικασία (αναφέρεται στην αιτιολογική σκέψη 7).
Στο πλαίσιο μιας διευρυμένης Κοινότητας, για να διευκολυνθεί η είσπραξη φόρων στον κατάλληλο τόπο, ήτοι στον τόπο στον οποίο είναι εγκατεστημένη η επιχείρηση (κεντρικός εκτελωνισμός), απαιτούνται ριζικές αλλαγές του κώδικα, καθώς, επίσης, και η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού περιβάλλοντος εμπορικών συναλλαγών. Συγχρόνως, είναι σημαντικό να διασφαλιστούν κοινά πρότυπα, περιλαμβανομένων των προτύπων για την ανάλυση των κινδύνων και τις τελωνειακές κυρώσεις.
Ο κεντρικός τελωνισμός υπογραμμίζει πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη συνοχής στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης· επαναλαμβάνει την έκκλησή του προς την Επιτροπή και τα κράτη μέλη για μεγαλύτερο βαθμό εναρμόνισης των συστημάτων τελωνειακού ελέγχου αφενός και των κυρώσεων αφετέρου·
ο κεντρικός εκτελωνισμός θα έχει επίπτωση στα ποσά που θα εισπράττει κάθε κράτος μέλος και συνεπώς στο μερίδιο (25%) των δασμών που τους αναλογεί βάσει των εξόδων είσπραξης· τούτο, εξάλλου, συνδέεται με το ζήτημα της ατελούς εκτέλεσης των διαδικασιών ηλεκτρονικού εκτελωνισμού (άρθρο 32), καθώς για να αντισταθμιστεί το κόστος επενδύσεων των φορέων, η ατελής εκτέλεση των διαδικασιών εκτελωνισμού θα αποτελεί πλέον τον κανόνα, ενώ θα τιμολογούνται ορισμένες μόνο πολύ συγκεκριμένες υπηρεσίες.
Ο κεντρικός εκτελωνισμός επιτρέπει αφενός, την ανάπτυξη ανταγωνισμού μεταξύ των διοικήσεων των κρατών μελών και, αφετέρου, τούς στερεί μια τιμολόγηση η οποία δεν αντιβαίνει στους κανόνες της εσωτερικής αγοράς. Εξάλλου, η εν λόγω τιμολόγηση συμβάλλει στη χρηματοδότηση της αναβάθμισης των συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών που διαθέτουν οι διοικήσεις και στην εξάλειψη των παραγόντων που καθυστερούν ενδεχομένως την εφαρμογή του μηχανισμού.
Ο κεντρικός εκτελωνισμός εγκυμονεί τον κίνδυνο, κυρίως εάν δεν εναρμονιστούν οι δραστηριότητες ελέγχου, να ευνοήσει τη συγκέντρωση της εμπορικής δραστηριότητας στις πλέον ελκυστικές χώρες που διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες και να δημιουργήσει σοβαρές εκτροπές των συναλλαγών.
Πώς θα διασφαλίσει η Επιτροπή ότι θα εφαρμοστούν τα βασικά σημεία του ΕΤΚ[1] όπως o κεντρικός εκτελωνισμός, η μονοαπευθυντική διαδικασία και η ενιαία ηλεκτρονική θυρίδα, στον πλήρη βαθμό στον οποίο στοχεύει ο ΕΤΚ, δεδομένων των περιορισμών που αντιμετωπίζουν τα κράτη μέλη και η βιομηχανία; Πώς θα εξασφαλίσουν οι MCCIP [2]την κατάλληλη ισορροπία μεταξύ της διευκόλυνσης του εμπορίου και του τελωνειακού ελέγχου; ( από Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις).
Ο κεντρικός τελωνισμός θα πρέπει να επιτρέπει τη χρήση απλουστευμένων διασαφήσεων, την αναβολή της κατάθεσης της πλήρους διασάφησης και των απαιτούμενων εγγράφων, την περιοδική διασάφηση και την αναστολή της πληρωμής. (Εκσυγχρονισμένος ΚτΚ)
Το Συμβούλιο εισήγαγε ένα νέο άρθρο 106, κρίνοντας ότι θα ήταν προτιμότερο, στα πλαίσια της λογικής και της διαφάνειας, να ενσωματωθούν σε ένα μοναδικό άρθρο όλες οι διατάξεις του κώδικα που συνδέονται με την έννοια του κεντρικού εκτελωνισμού. Βάσει της νέας διατύπωσης, όλοι οι οικονομικοί φορείς μπορούν να επωφεληθούν από τον κεντρικό εκτελωνισμό στην επικράτεια [3]του ίδιου κράτους μέλους αλλά πρέπει να ανταποκρίνονται στα κριτήρια χορήγησης του καθεστώτος του εγκεκριμένου οικονομικού φορέα για να επωφεληθούν από τον κεντρικό εκτελωνισμό όταν ενέχονται πολλά κράτη μέλη.
Το Συμβούλιο της Ε.Ε. προέβη σε δήλωση σχετικά με τον καταμερισμό της κάλυψης του κόστους των τελωνειακών δασμών, του ΦΠΑ και σχετικά με τις στατιστικές στο πλαίσιο του κεντρικού εκτελωνισμού. Επίσης προβλέπεται ένας διορθωτικός μηχανισμός της κατανομής του κόστους κάλυψης ο οποίος θα έπρεπε να λάβει υπόψη την πραγματική συμμετοχή των τελωνειακών και φορολογικών διοικήσεων στις τελωνειακές δραστηριότητες που συνδέονται με την εισαγωγή και την εξαγωγή των εμπορευμάτων. Αυτός ο μηχανισμός θα επιτρέψει συνεπώς να μην καθυστερήσει η έγκριση του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα και να αποφευχθεί το ενδεχόμενο οιασδήποτε μείζονος διαταραχής της δημοσιονομικής διαχείρισης των κρατών μελών.
Εξάλλου, το Συμβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Ε.Ε. προέβησαν σε κοινή δήλωση διότι είναι τα δύο κοινοτικά όργανα που πρέπει να αξιολογήσουν τη λειτουργία του κεντρικού εκτελωνισμού μετά από τρία χρόνια από την έναρξη της ισχύος του εκσυγχρονισμένου τελωνειακού κώδικα. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα υποβάλουν συνεπώς έκθεση στο Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Επιτροπή θα καταρτίσει, εάν χρειασθεί, τις προτάσεις τροποποίησης της νομοθεσίας που επιβάλλονται.
Ευχές των οργάνων της Ε.Ε.: Υποστηρίζεται θερμά η έννοια του κεντρικού εκτελωνισμού, μία από τις κύριες πτυχές του εκσυγχρονισμού των τελωνείων όπως τον εννοεί ο εκσυγχρονισμένος ΚτΚ, εκφράζει δε τη λύπη του για τη μη επίτευξη προόδου στην υλοποίηση αυτής της έννοιας. Καλούνται τα κράτη μέλη να αναλάβουν πλήρη δέσμευση ως προς αυτήν την έννοια, καθόσον μόνον με πραγματική εναρμόνιση των τελωνειακών κανόνων, των συστημάτων ανταλλαγής πληροφοριών και των μορφοτύπων δεδομένων μπορεί να εξασφαλισθεί η επιτυχής υλοποίηση της έννοιας του κεντρικού εκτελωνισμού. ·Εκφράζεται η ανησυχία λόγω των αργών εξελίξεων στη διεργασία απλούστευσης των κανόνων ΦΠΑ, στοιχείου ζωτικής σημασίας για ένα πραγματικό σύστημα κεντρικού εκτελωνισμού·
Κρίνεται λυπηρό το ότι εξελίσσεται αργά στα κράτη μέλη η διεργασία απλούστευσης των κανόνων ΦΠΑ και των ειδικών φόρων, και ότι ανακύπτουν προβλήματα στην είσπραξη του ΦΠΑ και των ειδικών φόρων κατανάλωσης, δεδομένου ότι αυτοί είναι τομείς ζωτικής σημασίας για ένα πραγματικά κεντρικό σύστημα εκτελωνισμού· ζητεί επίσης να υπάρξει μεγαλύτερη συνεργασία και ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών όσον αφορά τον τρόπο είσπραξης του ΦΠΑ κατά την εισαγωγή, τα ωράρια λειτουργίας των τελωνείων καθώς και ως προς τα τέλη και τις κυρώσεις λόγω μη συμμόρφωσης προς τον κοινοτικό τελωνειακό κώδικα καθώς οι υφιστάμενες αποκλίσεις προκαλούν στρεβλώσεις των εμπορικών ροών·
Η αρχή της χωρικής αρμοδιότητας  εγκαταλείπεται εκ των πραγμάτων σε αυτή τη διαδικασία.


Πηγές:
-([pic] | ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ | Βρυξέλλες, 30.11.2005 COM(2005) 608 τελικό 2005/0246 (COD) Υλοποίηση του κοινοτικού προγράμματος της Λισσαβόνας Πρόταση ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ.ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα (Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας) (υποβάλλεται από την Επιτροπή){SEC(2005) 1543 } ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ)
-(ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ  σχετικά με την κοινή θέση του Συμβουλίου ενόψει της έγκρισης του κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που αφορά τη θέσπιση του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα (Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας) (11272/6/2007 – C6-0354/2007 – 2005/0246(COD)))
-(ΕΓΓΡΑΦΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ σχετικά με την πρόταση κανονισμού (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα (COM(2005)608 τελικό))
-(11 Απριλίου 2011 E-003464/2011 Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή  Άρθρο 117 του Κανονισμού Jürgen Creutzmann (ALDE), Dirk Sterckx (ALDE) και Olle Schmidt (ALDE))




[1] Εκσυγχρονισμένος Τελωνειακός Κώδικας
[2] Modernized Customs Code Implemented Provision
[3] Βλέπε εκτελωνισμός στην επικράτεια


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου