Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

Τελωνειακή αποταμίευση. Αποσπάσματα α) Εγχειρίδιο ενημέρωσης εισαγωγέων - εξαγωγέων, 2016 β) Κοινοποίηση των διατάξεων εφαρμογής του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα των ειδικών καθεστώτων Δ 1067367 ΕΞ 2016 (Μάθημα 1) 5 Οκτωβρίου 2016


Τελωνειακή αποταμίευση.  Αποσπάσματα α) Εγχειρίδιο ενημέρωσης εισαγωγέων - εξαγωγέων, 2016 β) Κοινοποίηση των διατάξεων εφαρμογής του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα των ειδικών καθεστώτων Δ 1067367 ΕΞ 2016 (Μάθημα 1) 5 Οκτωβρίου 2016

8. ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ

Το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης αποτελεί ειδικό καθεστώς, το οποίο επιτρέπει την είσοδο και την αποθήκευση μη ενωσιακών εμπορευμάτων σε αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης, οι οποίες είναι εγκεκριμένες από την Τελωνειακή Υπηρεσία και στις οποίες τα εν λόγω εμπορεύματα μπορούν να παραμείνουν για απεριόριστο χρονικό διάστημα, με αναστολή καταβολής των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που τους αναλογούν έως την εκκαθάριση του καθεστώτος.
Δικαίωμα σύστασης αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης κατέχουν τα πρόσωπα που ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα (εισαγωγείς, αποθηκευτικές επιχειρήσεις, μεταφορικές εταιρείες, εφοδιαστικές επιχειρήσεις κλπ).
Οι αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:
Α) Δημόσιες αποθήκες (τύπου Ι, ΙΙ, ΙΙΙ), στις οποίες μπορεί να αποταμιεύσει εμπορεύματα οποιοδήποτε πρόσωπο.
Β) Ιδιωτικές αποθήκες, στις οποίες αποταμιεύει τα εμπορεύματά του μόνο ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης.
Στις αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης μπορούν να τοποθετηθούν οποιαδήποτε μη ενωσιακά εμπορεύματα. Εάν, όμως, πρόκειται για εμπορεύματα επικίνδυνα για την δημόσια τάξη, ασφάλεια, υγεία, περιβάλλον κλπ, τότε πρέπει να υπάρχουν οι απαραίτητες άδειες που προβλέπονται από την σχετική νομοθεσία και εκδίδονται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες.
Για την απόκτηση άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης πρέπει να πραγματοποιηθούν οι κάτωθι ενέργειες:
α) Ο ενδιαφερόμενος απευθύνεται στο Τελωνείο στο οποίο υπάγονται, κατά χωρική αρμοδιότητα, οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τις οποίες ζητείται η άδεια λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης, προκειμένου το Τελωνείο να διενεργήσει αυτοψία των χώρων.
β) Μετά από την αυτοψία ο ενδιαφερόμενος απευθύνεται στην αρμόδια Τελωνειακή Περιφέρεια (σύμφωνα με τις οδηγίες που του δίδονται από το Τελωνείο), όπου συμπληρώνει την αίτηση για την χορήγηση άδειας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης. Μαζί με την αίτηση συνυποβάλλονται και τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
• καταστατικό - έναρξη επιτηδεύματος,
• απόσπασμα ποινικού μητρώου του νόμιμου εκπροσώπου της αιτούσας εταιρίας,
• τοπογραφικό σχέδιο και άδεια ανέγερσης του κτιρίου,
• πιστοποιητικό πυροσβεστικής κάλυψης,
• έγγραφα κυριότητας ή μίσθωσης του χώρου,
• λογιστικό σχέδιο παρακολούθησης των εμπορευμάτων.
γ) Η αρμόδια Τελωνειακή Περιφέρεια, αφού εξετάσει την αίτηση του ενδιαφερομένου, προβαίνει στην έκδοση της εν λόγω άδειας ή στην αιτιολογημένη απόρριψη αυτής.
Για την απόκτηση της άδειας λειτουργίας της αποθήκης απαιτούνται επίσης:
α) Κατάθεση εγγύησης η οποία εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 89 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (Καν. 952/13). β) Καταβολή διοικητικού κόστους για την λειτουργία της αποθήκης, το οποίο είναι ανάλογο του εμβαδού της αποθήκης και υπολογίζεται σε 500 ευρώ για κάθε στεγασμένο χώρο μέχρι 1.000 τ.μ. ή υπαίθριο χώρο μέχρι 10.000 τ.μ. Σε περίπτωση υπέρβασης των παραπάνω ορίων, το διοικητικό κόστος αυξάνεται με ανάλογο επιμερισμό του ανωτέρω ποσού, ενώ το συνολικό ποσό δεν μπορεί να υπερβεί τα 3.000 ευρώ για κάθε άδεια αποθήκης αποταμίευσης.
Για τη λειτουργία των αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης απαιτούνται τόσο η τήρηση της λογιστικής αποθήκης από τον διαχειριστή, όπου καταγράφονται πληροφορίες σχετικές με την διακίνηση των αποταμιευμένων εμπορευμάτων, όπως τα στοιχεία των παραστατικών εισόδου και εξόδου, οι αποταμιευμένες ποσότητες κλπ, όσο και η κατάθεση κατάστασης αποθεμάτων στο Τελωνείο Ελέγχου σε μηνιαία βάση.
Για την είσοδο των εμπορευμάτων στην αποθήκη απαιτείται καταρχήν η προσκόμισή τους στο Τελωνείο, όπου κατατίθεται από τον κάτοχό τους διασάφηση αποταμίευσης. Μετά από την ολοκλήρωση των ελέγχων από το Τελωνείο εκδίδεται άδεια παραλαβής των εμπορευμάτων. Τότε, τα εμπορεύματα μπορούν να οδηγηθούν στην εγκεκριμένη αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης, όπου και παραμένουν στην κατάσταση που εισήχθησαν.
Κατά την παραμονή των εμπορευμάτων στην αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης, αυτά μπορούν, κατόπιν σχετικής έγκρισης της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής, να υποβάλλονται στις συνήθεις εργασίες του Παραρτήματος 71-03 του Καν. (ΕΕ) 2446/15, να εξέρχονται προσωρινά από αυτή, προκειμένου να υποβάλλονται στις εν λόγω συνήθεις εργασίες ή για οποιοδήποτε άλλο τεκμηριωμένο λόγο, καθώς και να συναποθηκεύονται με ενωσιακά εμπορεύματα αρκεί να είναι δυνατή, ανά πάσα στιγμή, η εξακρίβωση του τελωνειακού χαρακτήρα των εμπορευμάτων.
Για να εξέλθουν τα εμπορεύματα από την αποθήκη πρέπει να κατατεθεί διασάφηση με την οποία αυτά υπάγονται σε άλλο τελωνειακό καθεστώς (επανεξαγωγή, θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία και ανάλωση, διαμετακόμιση, θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία και άμεση αποστολή σε άλλο κράτος-μέλος, τελειοποίηση προς επανεξαγωγή κλπ). Στην περίπτωση εξόδου των εμπορευμάτων από την αποθήκη, προκειμένου να διατεθούν στην κατανάλωση, πρέπει να γίνει καταβολή των αναλογουσών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Το Τελωνείο διενεργεί τους ελέγχους που απαιτούνται και εκδίδει άδεια παραλαβής των εμπορευμάτων. Βάσει αυτής της άδειας μπορούν να εξέλθουν από την αποθήκη.
Επίσης, τα εμπορεύματα που προέρχονται από καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης μπορούν να καταστρέφονται ή να εγκαταλείπονται υπέρ του Δημοσίου.
Το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης διέπεται από τις ακόλουθες διατάξεις:
- `Αρθρα 210-225 (οριζόντιες διατάξεις των ειδικών καθεστώτων) και 237-242 του Καν. (ΕΕ) 952/13 για τη θέσπιση Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.
- `Αρθρα 161-183 (οριζόντιες διατάξεις των ειδικών καθεστώτων) και 201-203 του Καν. (ΕΕ) 2446/15, όσον αφορά λεπτομερείς κανόνες σχετικούς με ορισμένες από τις διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.
- `Αρθρα 258-271 (οριζόντιες διατάξεις των ειδικών καθεστώτων) του Καν. (ΕΕ) 2447/15 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.
- `Αρθρα 22-23 του Καν. (ΕΕ) 341/16 όσον αφορά μεταβατικούς κανόνες για ορισμένες διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.
- Αριθμ. Τ.1460/10/Γ0019/21-03-2002 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Λειτουργία του καθεστώτος της Τελωνειακής Αποταμίευσης» (ΦΕΚ Β΄ 468), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

Κοινοποίηση των διατάξεων εφαρμογής του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα που αφορούν τη χρήση των ειδικών καθεστώτων, εκτός της διαμετακόμισης Δ 1067367 ΕΞ 2016
Τελωνειακή Αποταμίευση
Άρθρα 240-242
Άρθρα 201-203
Καν. 952/13 Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας
Κατ’ εξουσιοδότηση Καν. 2246/15
2.1 ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗ 
2.1.1 Τύποι αποθηκών 
Σύμφωνα με το άρθρο 240 του Κώδικα, τα άρθρα 1, σημεία (32)-(33) και 203 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2246/15 και το άρθρο 1, σημείο (11) του Εκτελεστικού Καν. (ΕΕ) 2447/15, πλέον υφίστανται τέσσερις (4) τύποι αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης. 
Ειδικότερα: 
  • Δημόσια αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης τύπου Ι: δημόσια αποθήκη όπου τις ευθύνες που αναφέρονται στο άρθρο 242, παρ.1 του Κώδικα φέρει ο κάτοχος της άδειας (διαχειριστής) και ο δικαιούχος του καθεστώτος (αποταμιευτής).
     
  • Δημόσια αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης τύπου ΙΙ: δημόσια αποθήκη όπου τις ευθύνες που αναφέρονται στο άρθρο 242, παρ.2 του Κώδικα φέρει ο δικαιούχος του καθεστώτος.
     
  • Δημόσια αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης τύπου Ill: αποθήκη την οποία διαχειρίζονται οι Τελωνειακές Αρχές.
     
  • Ιδιωτική αποθήκη: αποθήκη στην οποία ο κάτοχος της άδειας και ο δικαιούχος του καθεστώτος είναι το ίδιο πρόσωπο. 
Η αντιστοιχία των προαναφερόμενων τύπων αποθηκών με τους τύπους αποθηκών που ισχύουν με τις διατάξεις του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα και των διατάξεων εφαρμογής του είναι η εξής: 
Κοινοτικός Τελωνειακός Κώδικας Καν. (ΕΟΚ) 2913/92
Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας Καν. (ΕΕ) 952/13
Δημόσια αποθήκη τύπου Α'
Δημόσια αποθήκη τύπου Ι
Δημόσια αποθήκη τύπου Β' 
Δημόσια αποθήκη τύπου ΙI
Δημόσια αποθήκη τύπου Γ'
Δημόσια αποθήκη τύπου ΙII
Δημόσια αποθήκη τύπου Δ'
Ιδιωτική αποθήκη
Δημόσια αποθήκη τύπου Ε΄
Παύει να υφίσταται
Δημόσια αποθήκη τύπου Ζ' 
Ιδιωτική αποθήκη 
Επί της ουσίας, οι ευθύνες του διαχειριστή της αποθήκης (κατόχου της άδειας) και του αποταμιευτή (δικαιούχου του καθεστώτος) παραμένουν όπως έχουν διαμορφωθεί έως σήμερα βάσει των κοινοτικών και εθνικών διατάξεων, χωρίς καμία μεταβολή πέραν της υποχρέωσης του διαχειριστή αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης τύπου ΙΙ (πρώην Β') να τηρεί λογιστική αποθήκης, όπως αναφέρεται στην ενότητα 2.1.3 που ακολουθεί. 
Όσον αφορά τις πρώην αποθήκες τύπου Ε', αυτές πλέον εμπίπτουν στη γενική κατηγορία των ιδιωτικών αποθηκών όπως προκύπτει από τη διάταξη του άρθρου 240, παρ.1 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα όπου αναφέρεται ότι τα μη ενωσιακά εμπορεύματα μπορούν να αποθηκεύονται και σε «κάθε άλλο χώρο εγκεκριμένο για το συγκεκριμένο καθεστώς από τις τελωνειακές αρχές». Κατά συνέπεια, πλέον για τη λειτουργία ιδιωτικής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης που αντιστοιχεί στην αποθήκη τύπου Ε', ο χώρος όπου βρίσκονται αποθηκευμένα τα εμπορεύματα πρέπει να είναι εγκεκριμένος για το συγκεκριμένο καθεστώς από την αρμόδια για την έκδοση της άδειας Τελωνειακή Αρχή, ενώ μέχρι πρότινος η έγκριση αφορούσε μόνο τη χρήση του καθεστώτος ακόμη κι αν τα εμπορεύματα δεν βρίσκονταν αποθηκευμένα σε χώρο εγκεκριμένο ως αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης. 
2.1.2 Οδηγίες και επισημάνσεις για την υποβολή αίτησης και την έκδοση άδειας μέσω του Υποσυστήματος Αδειών-Εγκρίσεων μετά την 1/5/2016 
Εφιστάται η προσοχή στους οικονομικούς φορείς και τις αρμόδιες για την έκδοση της άδειας Τελωνειακές Αρχές όσον αφορά την υποβολή αιτήσεων και την έκδοση αδειών μέσω του Υποσυστήματος Αδειών-Εγκρίσεων από την 1/5/2016 κι έπειτα ως προς τα εξής σημεία: 
  • κατά τη δημιουργία αίτησης, στο πεδίο «Κατηγορία άδειας» επιλέγεται από τη λίστα η «Άδεια χρήσης ειδικού καθεστώτος εκτός της διαμετακόμισης» και στο πεδίο «Τύπος άδειας» επιλέγεται ο κατάλληλος τύπος αποθήκης μεταξύ των επιλογών «Τελωνειακή Αποταμίευση - Δημόσια τύπου Ι», «Τελωνειακή Αποταμίευση - Δημόσια τύπου ΙΙ» και «Τελωνειακή Αποταμίευση -Ιδιωτική»,
     
  • το πεδίο 15 «Μεταφορά», με την τρέχουσα μορφή του, δεν θα συμπληρώνεται σε καμία περίπτωση, καθώς το εν λόγω πεδίο με τις διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα αφορά πλέον τη σχεδιαζόμενη μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του δικαιούχου του καθεστώτος σε άλλο πρόσωπο, ωστόσο προσωρινά και έως την παροχή νέων οδηγιών από την Υπηρεσία μας, οι προϋποθέσεις για την εν λόγω μεταβίβαση θα συμπληρώνονται στο πεδίο 25 «Συμπληρωματικές πληροφορίες» του συμπληρωματικού εντύπου για την αίτηση/άδεια λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ή, εναλλακτικά, σε παράρτημα το οποίο θα κοινοποιείται στον κάτοχο της άδειας και θα επισυνάπτεται στον σχετικό φάκελο. 
Όσον αφορά τα πεδία του εντύπου της άδειας τα οποία αλλάζουν τίτλο σύμφωνα με τα προαναφερόμενα στην ως άνω ενότητα 1.7, οι τελωνειακοί υπάλληλοι των αρμόδιων για την έκδοση της άδειας Τελωνειακών Αρχών παρακαλούνται, μέχρι να δοθούν νεότερες οδηγίες από την Υπηρεσία μας, για τη χειρόγραφη διόρθωση των εν λόγω τίτλων στα εκτυπωμένα αντίγραφα της εκδοθείσας άδειας. 
Τέλος, ο αριθμός αναφοράς των αδειών λειτουργίας αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης που θα εκδίδονται από την 1/5/2016 κι έπειτα, υφίσταται αλλαγή ως προς το γράμμα που υποδηλώνει τον τύπο της αποθήκης, ως εξής: 
R: Δημόσια αποθήκη τύπου Ι

S: Δημόσια αποθήκη τύπου ΙΙ

U: Ιδιωτική αποθήκη 
Για παράδειγμα, νέα άδεια που θα εκδοθεί, μετά την 1/5/2016, από την Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής για τη λειτουργία δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης τύπου Ι θα έχει αριθμό αναφοράς 16GR000001CWR00XXX, ενώ πριν από την 1/5/2016 θα ήταν 16GR000001CWA00XXX. 
2.1.3 Άρση περιορισμών που ίσχυαν έως σήμερα για την έκδοση άδειας 
Με τις διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα αίρονται ορισμένοι περιορισμοί που ίσχυαν με τις διατάξεις του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα για την έκδοση άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης, η οποία πλέον επιτρέπεται για τις εξής περιπτώσεις: 
  • όταν στην αποθήκη πρόκειται να διενεργηθούν συνήθεις εργασίες οι οποίες υπερισχύουν της δραστηριότητας αποθήκευσης των εμπορευμάτων,
     
  • όταν για τον ίδιο χώρο έχει ήδη χορηγηθεί άλλη άδεια λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης, ενδεχομένως άλλου τύπου, εφόσον διασφαλίζεται η τελωνειακή επιτήρηση (π.χ. αποθηκευτική εγκατάσταση η οποία λειτουργεί κατά το ήμισυ ως ιδιωτική αποθήκη και κατά το ήμισυ ως δημόσια αποθήκη τύπου Ι και υπάρχει σαφής διαχωρισμός των χώρων για την ορθή άσκηση της τελωνειακής επιτήρησης),
     
  • όταν ζητείται η έκδοση άδειας λειτουργίας δημόσιας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης στην οποία εμπλέκονται και άλλα κράτη-μέλη. 
2.1.4 Τήρηση λογιστικής αποθήκης 
Όπως προαναφέρθηκε, βάσει του άρθρου 214 του Κώδικα, ο κάτοχος της άδειας ή ο δικαιούχος του καθεστώτος τηρεί τις κατάλληλες λογιστικές καταχωρίσεις, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο από τις Τελωνειακές Αρχές τύπο. 
Κατά συνέπεια, από 1/5/2016 οι διαχειριστές δημοσίων αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης τύπου ΙΙ (πρώην τύπου Β') οφείλουν να τηρούν λογιστική αποθήκης κατά τα προβλεπόμενα για τους λοιπούς τύπους αποθηκών. 
Επίσης, οι διαχειριστές των αποθηκών τύπου ΙΙ οφείλουν να καταθέτουν κατάσταση αποθεμάτων έως την 5η ημέρα του μήνα του ακολουθεί τον μήνα αναφοράς, χωρίς ωστόσο να υπάρχει υποχρέωση εκτίμησης των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων των αποταμιευμένων εμπορευμάτων καθώς στον συγκεκριμένο τύπο αποθήκης η προσκόμιση εγγύησης αποτελεί ευθύνη του αποταμιευτή. 
2.1.5 Συνήθεις εργασίες - Κατάργηση πληροφοριακού δελτίου INF8 
Όπως προκύπτει από το Παράρτημα 13 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 341/16, το πληροφοριακό δελτίο INF8 για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας των εμπορευμάτων που πρόκειται να υποβληθούν σε συνήθεις εργασίες στα πλαίσια του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης ή των ελευθέρων ζωνών, παύει να υφίσταται. 
Αντί αυτού και σύμφωνα με το άρθρο 178, παρ.1, στοιχείο (ζ) του κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2446/15, όταν διενεργούνται συνήθεις εργασίες που έχουν ως αποτέλεσμα την αλλαγή του κωδικού Σ.Ο., η τηρούμενη λογιστική αποθήκης ενημερώνεται με τα στοιχεία των συνήθων εργασιών και τη νέα δασμολογική κατάταξη που προκύπτει από αυτές. 
Τα πληροφοριακά δελτία INF8 που έχουν εκδοθεί πριν από την 1/5/2016 και αφορούν συνήθεις εργασίες οι οποίες δεν έχουν ολοκληρωθεί έως την ημερομηνία αυτή, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από την 1/5/2016 κι έπειτα, για σκοπούς εκκαθάρισης του καθεστώτος (π.χ. θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, επανεξαγωγή κλπ). 
2.1.6 Μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στα πλαίσια του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης 
Για το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης, οι περιπτώσεις μεταβίβασης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του δικαιούχου του καθεστώτος (αποταμιευτή) σε άλλο πρόσωπο, για τις οποίες απαιτείται έγκριση των Τελωνειακών Αρχών διακρίνονται ως εξής: 
1.     Στις περιπτώσεις ιδιωτικών αποθηκών όπου οι ιδιότητες του διαχειριστή της αποθήκης και του αποταμιευτή συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο, η άδεια λειτουργίας της αποθήκης αποτελεί και την έγκριση για τη σχεδιαζόμενη μεταβίβαση εφόσον έχουν συμπληρωθεί οι απαιτούμενες προϋποθέσεις στο σχετικό πεδίο της άδειας.
 
2.     Στις περιπτώσεις των δημοσίων αποθηκών τύπου ΙΙ όπου ο αποταμιευτής είναι πρόσωπο άλλο από τον διαχειριστή της αποθήκης, αρμόδια Τελωνειακή Αρχή για την έγκριση της μεταβίβασης είναι το Τελωνείο Ελέγχου. 
Οι βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να τίθενται από την αρμόδια για την έγκριση Τελωνειακή Αρχή για την μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του δικαιούχου του καθεστώτος σε νέο δικαιούχο είναι: 
  • για την ως άνω περίπτωση (1), η κατάλληλη ενημέρωση της λογιστικής αποθήκης με τις πληροφορίες που αφορούν την εν λόγω μεταβίβαση (π.χ. νέος δικαιούχος του καθεστώτος, ημερομηνία μεταβίβασης, στοιχείο που αποδεικνύει την εν λόγω μεταβίβαση ),
     
  • για την ως άνω περίπτωση (2), η κατάλληλη ενημέρωση της λογιστικής αποθήκης κατά τα προαναφερόμενα, καθώς επίσης και η προσκόμιση εγγύησης από τον νέο δικαιούχο του καθεστώτος δεδομένου ότι η δημόσια αποθήκη τύπου ΙΙ (πρώην Β') λειτουργεί με ευθύνη του δικαιούχου του καθεστώτος. 
Όπως έχει ήδη αναφερθεί, με τη μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, δεν απαιτείται η κατάθεση νέας διασάφησης αποταμίευσης από τον νέο δικαιούχο του καθεστώτος εφόσον η βούλησή του είναι τα εμπορεύματα να εξακολουθήσουν να υπάγονται σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης στην ίδια αποθήκη όπου βρίσκονται κατά την ημερομηνία της μεταβίβασης. 
Ωστόσο, απαιτείται η υποβολή νέας διασάφησης αποταμίευσης εάν η μεταβίβαση συνεπάγεται και τη μεταφορά των εμπορευμάτων σε άλλη αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης η οποία λειτουργεί βάσει διαφορετικής άδειας (θέση 37 ΕΔΕ: 7171). 
2.1.7 Διακίνηση εμπορευμάτων υπό καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης 
Οι τρόποι διακίνησης των εμπορευμάτων που υπάγονται σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης ορίζονται στο άρθρο 179, παρ.3-4 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2246/15 και το άρθρο 267, παρ.1 και 4-5 του Εκτελεστικού Καν. (ΕΕ) 2447/15. 
Ειδικότερα, η διακίνηση των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς πραγματοποιείται ως εξής: 
  • προς το τελωνείο εξόδου, υπό την κάλυψη της διασάφησης επανεξαγωγής,
     
  • για τις περιπτώσεις υπαγωγής στο καθεστώς κατά τη συνήθη διαδικασία, από το τελωνείο υπαγωγής στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, υπό την κάλυψη της διασάφησης αποταμίευσης,
     
  • μεταξύ διαφορετικών αποθηκευτικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται στην ίδια άδεια, με σχετική εγγραφή στην λογιστική αποθήκης που περιλαμβάνει στοιχεία σχετικά με τον τόπο που βρίσκονται τα εμπορεύματα και τη διακίνησή τους. 
Επίσης, μία σημαντική αλλαγή που επέρχεται στις διακινήσεις των αποταμιευμένων εμπορευμάτων είναι ότι η διακίνηση τερματίζεται εντός 30 ημερών από την έξοδο των εμπορευμάτων από την αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης, με δυνατότητα παράτασης της εν λόγω προθεσμίας ύστερα από αίτηση του δικαιούχου του καθεστώτος για δεόντως τεκμηριωμένους λόγους (π.χ. λόγω ανωτέρας βίας η οποία έχει ως συνέπεια τον μη έγκαιρο τερματισμό της διακίνησης). 
Εάν η διακίνηση των εμπορευμάτων δεν έχει ολοκληρωθεί εντός της τιθέμενης προθεσμίας, τότε γεννάται τελωνειακή οφειλή κατά την έννοια του άρθρου 79 του Κώδικα. 
Στις περιπτώσεις διακίνησης των εμπορευμάτων από την αποθήκη στο τελωνείο εξόδου, πρέπει να παρέχονται πληροφορίες στη λογιστική αποθήκης σχετικά με την έξοδο των εμπορευμάτων εντός 100 ημερών από την ημερομηνία εξόδου των εμπορευμάτων από την αποθήκη, με δυνατότητα παράτασης της εν λόγω προθεσμίας ύστερα από αίτηση του δικαιούχου του καθεστώτος (αποταμιευτής). 
Όπως προαναφέρθηκε στις ενότητες 1.4 και 1.7, από την 1/5/2016, οι σχετικοί με την μεταφορά εμπορευμάτων κωδικοί 1 -6 του πεδίου 15 του εντύπου άδειας υπαγωγής σε ειδικό καθεστώς παύουν να υφίστανται, καθώς πλέον το πεδίο 15 πρέπει να συμπληρώνεται μόνο με πληροφορίες σχετικές με τη μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Ωστόσο, ως προς την ανάληψη της ευθύνης μεταφοράς εμπορευμάτων από τον διαχειριστή δημόσιας αποθήκης τύπου Ι (πρώην τύπου Α') κατά την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς και την επανεξαγωγή, εξακολουθούν να ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στην ενότητα V της αριθμ. ΔΔΘΤΟΚ Δ 5019648 ΕΞ 2015/15-9-2015 ΕΔΥΟ «Παροχή οδηγιών και διευκρινίσεων αναφορικά με ορισμένες διαδικασίες του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης» (ΑΔΑ: 67ΞΒΗ-ΗΟΕ). 
2.1.8 Εργασίες τελειοποίησης εντός αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης 
Σύμφωνα με το άρθρο 241 του Κώδικα, δίνεται η δυνατότητα διενέργειας μεταποιητικών εργασιών (εργασιών τελειοποίησης) εντός του χώρου αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης, εφόσον δεν θίγεται η τελωνειακή επιτήρηση, και για τα εμπορεύματα που υπάγονται σε καθεστώς ειδικού προορισμού, υπό τους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν για το εν λόγω καθεστώς. 
Υπενθυμίζεται ότι η δυνατότητα αυτή προβλεπόταν με τις διατάξεις του Κοινοτικού Τελωνειακού Κώδικα και εξακολουθεί να ισχύει με τις νέες διατάξεις και για το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή. 
Σε κάθε περίπτωση, τα εμπορεύματα που υποβάλλονται σε εργασίες τελειοποίησης υπό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή ή ειδικού προορισμού δεν θεωρείται ότι υπάγονται σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης. 
Οι Τελωνειακές Αρχές καλούνται να μην επιτρέπουν την εκτέλεση συνήθων εργασιών με το καθεστώς της τελωνειακής Αποταμίευσης όταν για τα εμπορεύματα αυτά έχει επιβληθεί δασμός αντιντάμπινγκ ή άλλα μέτρα εμπορικής πολιτικής και οι εργασίες αυτές μεταβάλλουν τον κωδικό ΣΟ. 
Οι εργασίες αυτές μπορεί να πραγματοποιηθούν αποκλειστικά με το καθεστώς της Τελειοποίησης προς Επανεξαγωγή. 


Σχετικά θέματα με ημερομηνία ανάρτησης
Τελωνειακής αποταμίευσης καθεστώς
Τελωνειακή αποταμίευση Νομική βάση 1 Απριλίου 2014
Καθεστώς Τελωνειακής αποταμίευσης από άποψη του ΠΔ 231/2007 Οργανισμού Τελωνείων,  3 Μαρτίου 2015
Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τις μηνιαίες καταστάσεις αποθεμάτων που υποβάλλονται στα πλαίσια του καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης Αρ. πρωτ.: ΔΔΘΤΟΚ Δ 5010763 ΕΞ 2015, Αθήνα, 14 Μαΐου 2015
Τελωνειακή αποταμίευση και διαδικασίες μετά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού Τελωνείου ICISnet. Αρ. πρωτ.: ΔΔΘΤΟΚ Δ 5019648 ΕΞ 2015/15.9.2015 (Μάθημα 1) 26 Σεπτεμβρίου 2015
Η επανεξαγωγή από τελωνειακή αποταμίευση δεν δικαιολογεί ούτε επιβολή ΦΠΑ ούτε επιστροφή  (Μάθημα 1) 6 Σεπτεμβρίου 2016
Τελωνειακή αποταμίευση.  Αποσπάσματα α) Εγχειρίδιο ενημέρωσης εισαγωγέων - εξαγωγέων, 2016 β) Κοινοποίηση των διατάξεων εφαρμογής του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα των ειδικών καθεστώτων Δ 1067367 ΕΞ 2016 (Μάθημα 1) 5 Οκτωβρίου 2016



E-mail = ggioggaras@Gmail.com

Ρωτήστε μας Τελωνειακά θέματα στο:
Να σας απαντήσουμε

Παραγγείλετε αντίτυπα με το σύστημα PrePrint

Εκτύπωση πολυσέλιδων Νόμων, Κανονισμών κλπ
Ιστοσελίδα = PrePrint.gr
Με μικρό κόστος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου