Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Προσωρινή Εναπόθεση - Μάθημα (1) Τελωνειακό Δίκαιο

Μάθημα (1) Τελωνειακό Δίκαιο 

Οδηγίες Χρήσης
Η ύλη των μαθημάτων έχει χωρισθεί σε (12) ενότητες.
Κάθε ανάρτηση έχει και περιεχόμενα. Ανατρέξτε στους μήνες

 Περιεχόμενα
 Σχεδιασμός διαδικασίας

Εμπλεκόμενοι
Μεταφορέας (1,2,3)
Διαμεταφορέας
Ναυτικός Πράκτορας
Αεροπορικός Πράκτορας
Τελωνείο
Αποθήκες (Δημόσιες –Ιδιωτικές)
Πιστοποιημένος Εκτελωνιστής
--------------------à

Έγγραφα
Φορτωτική Μεταφορέα
Δηλωτικό ή συνοπτική διασάφηση ή διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης
ICISnet για ICS ENS ΔΗΛΩΤΙΚΑ
Διατακτική
Φορτωτική Παραλήπτη
------------------à


Τελωνειακό Καθεστώς

Προσωρινή Εναπόθεση

Σχόλιο: Η διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης εμφανίζεται σαν τελωνειακό έγγραφο με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα. Περιμένουμε εφαρμοστικές διατάξεις.

Νομική βάση του καθεστώτος Προσωρινής Εναπόθεσης (στο μάθημα 1)
Σχόλια: Ήταν το έτος 1993 όταν κυκλοφορούσε μεταξύ των εμπόρων, αυτών που δεν είχαν γνώσεις Τελωνείων, ότι  τα Τελωνεία καταργήθηκαν. Ήταν που υπήρχε η εντύπωση ότι όλες οι εισαγωγές, τα καλούδια της Δύσης, θα ερχόντουσαν στην αγορά της Ελλάδας χωρίς να περάσουν από τα Τελωνεία. Ήταν ο άγνωστος τρίτος κόσμος, Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ, που δεν τους θεωρούσαμε σοβαρούς προμηθευτές.
Τότε ακριβώς παραχωρήθηκε το δικαίωμα σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες, η ίδρυση Προσωρινών Τελωνειακών Αποθηκών. Είναι το κυρίαρχο τελωνειακό καθεστώς για την είσοδο τρίτων εμπορευμάτων σαν διευκόλυνση περαιτέρω προορισμού του. Ο μεγάλος αποθηκευτής ΟΛΠ, η Ολυμπιακή, και η Τελωνειακή υπηρεσία κυριαρχούσαν στην «εκμετάλλευση» αυτού του τελωνειακού καθεστώτος. Ψηφίστηκαν έτσι τελωνειακοί νόμοι και το Λιμάνι του Πειραιά το διαχειρίζεται ο ΣΕΠ (COSCO), το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος  θυγατρικές των Αεροπορικών Εταιριών. Έχουμε ακόμα ιδιωτικές προσωρινές τελωνειακές αποθήκες αρκετές, διασκορπισμένες στο λεκανοπέδιο της Ελευσίνας.
Παραθέτουμε εδώ τις νομικές βάσεις για την ίδρυση τέτοιων αποθηκών.

Ο Νόμος 2960/2001 όπως τροποποιήθηκε μέχρι σήμερα (Εθνικός Τελ. Κώδικας)

1. Η προσωρινή εναπόθεση εμπορευμάτων, που μεταφέρονται απευθείας από το εξωτερικό ή αποστέλλονται ύστερα από διαμετακόμιση, επιτρέπεται με γραπτή άδεια της Τελωνειακής Αρχής σε προσωρινές αποθήκες ή χώρους, που βρίσκονται στη χωρική της αρμοδιότητα και τη διαχείριση των οποίων έχουν άλλα εκτός από τις Τελωνειακές Αρχές φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εφόσον αυτό κρίνεται αναγκαίο για την εξυπηρέτηση του εμπορίου.
Η εκφόρτωση των εμπορευμάτων στις παραπάνω αποθήκες και χώρους γίνεται με βάση το δηλωτικό.
Η χρήση των προσωρινών αυτών αποθηκών ή χώρων επιτρέπεται να γίνεται από περισσότερους του ενός μεταφορείς και εισαγωγείς εμπορευμάτων.[1]
Για τα εμπορεύματα που εναποτίθενται στις παραπάνω αποθήκες ή χώρους εφαρμόζονται όλες οι διατάξεις των Τελωνειακών Νόμων και Κανονισμών. Οι αποθήκες και χώροι αυτοί θεωρούνται ως προσωρινές τελωνειακές αποθήκες και χώροι, μέσα στους οποίους μπορούν να διεξάγονται από την Τελωνειακή Υπηρεσία όλες οι προβλεπόμενες τελωνειακές εργασίες και διαδικασίες και θεωρείται ότι αυτές διεξάγονται εκτός Τελωνειακού Καταστήματος.
2. Τα εμπορεύματα που τελούν σε κατάσταση προσωρινής εναπόθεσης επιτρέπεται να μετακινηθούν ή απομακρυνθούν από τον τόπο που είχαν αρχικά τοποθετηθεί ή αποθηκευτεί, μόνο με άδεια της Τελωνειακής Αρχής. Τα εμπορεύματα αυτά επιτρέπεται να υποστούν μόνο επεξεργασία τέτοια, που να εξασφαλίζει τη διατήρησή τους στην αυτή κατάσταση, χωρίς μεταβολή της εμφάνισης ή των τεχνικών χαρακτηριστικών τους.
Επίσης επιτρέπεται, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και ύστερα από άδεια της Τελωνειακής Αρχής, η εξέταση ή η λήψη δειγμάτων των εμπορευμάτων αυτών, με σκοπό να τους δοθεί τελωνειακός προορισμός.
3. Οι Τελωνειακές Αρχές ασκούν έλεγχο και εποπτεία στις αποθήκες ή χώρους που αναφέρονται στην παράγραφο 1. Για την άσκηση του ελέγχου και της εποπτείας, μπορεί να εγκαθίσταται στους χώρους αυτούς κλιμάκιο τελωνειακών υπαλλήλων.
4. Οι εκμεταλλευόμενοι αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης ή χώρους ευθύνονται έναντι του Δημοσίου για τους δασμούς, φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις, που αναλογούν στα εμπορεύματα. Το Δημόσιο δεν υπέχει ευθύνη για οποιαδήποτε βλάβη, φθορά ή καταστροφή, οφειλόμενη σε οποιαδήποτε αιτία, των εμπορευμάτων που εναποτίθενται στις αποθήκες ή χώρους αυτούς.
5. Στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, που προβλέπονται από το άρθρο αυτό, απαγορεύεται η αποθήκευση εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στις διατυπώσεις της τελωνειακής αποταμίευσης ή εξαγωγής.
Η εναπόθεση εμπορευμάτων, στις παραπάνω αποθήκες ή χώρους, που μπορούν από τη φύση ή την κατάστασή τους να επηρεάσουν άλλα εμπορεύματα ή να προκαλέσουν κίνδυνο στη δημόσια υγεία, τάξη, ασφάλεια ή στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, επιτρέπεται μόνο σε ειδικά διαρρυθμισμένα ιδιαίτερα διαμερίσματα ή χώρους, εφόσον υπάρχουν και μπορούν να αποτρέψουν τους κινδύνους αυτούς.
Αν δεν υπάρχουν τέτοιοι ειδικοί χώροι, η εναπόθεση των εν λόγω εμπορευμάτων επιτρέπεται, μόνο με άδεια της Τελωνειακής Αρχής, στις κατάλληλες εγκαταστάσεις του εισαγωγέα αυτών.
Η Τελωνειακή Αρχή μπορεί να μην επιτρέψει την εκφόρτωση σε προσωρινές αποθήκες ή χώρους εμπορευμάτων, που έχουν υποστεί σήψη ή αλλοίωση, κατά τη γνώμη ιατρού της Υγειονομικής ή Κτηνιατρικής ή άλλης Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου ιατρού ή ειδικού επιστήμονα Τα εμπορεύματα αυτά, εφόσον δεν ζητείται η καταστροφή τους, επανεξάγονται, με δαπάνες που βαρύνουν τον κάτοχο αυτών.
6. Για τη λειτουργία των αποθηκών και χώρων προσωρινής εναπόθεσης της παραγράφου 1 απαιτείται άδεια του Προϊσταμένου της οικείας Τελωνειακής Περιφέρειας, που εκδίδεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου και εισήγηση της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής
7. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται:
α) Οι προϋποθέσεις τις οποίες πρέπει να πληρούν οι αποθήκες ή χώροι που προβλέπονται από την παράγραφο 1.
β) Η διαδικασία παραλαβής των εμπορευμάτων
γ) Οι όροι αποθήκευσης και λογιστικής διαχείρισης των εμπορευμάτων
δ) Ο τρόπος παρακολούθησης και άσκησης του τελωνειακού ελέγχου τόσο των εμπορευμάτων όσο και των χώρων.
ε) Ο χρόνος λειτουργίας των αποθηκών και χώρων αυτών και οι λόγοι ανάκλησης της άδειας λειτουργίας πριν από το χρόνο λήξης αυτής
στ) Οι εγγυήσεις, που παρέχονται για τη διασφάλιση των οφειλόμενων κάθε φορά προς το Δημόσιο δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, για τα εμπορεύματα που αποθηκεύονται. Δεν απαιτείται παροχή εγγύησης, όταν ο εκμεταλλευόμενος προσωρινές αποθήκες ή χώρους είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.).
ζ) Κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την έγκριση και λειτουργία των αποθηκών αυτών.
Με όμοια απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είναι δυνατόν να ανατίθεται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα η διαχείριση των εμπορευμάτων που εκφορτώνονται σε δημόσιες προσωρινές αποθήκες ή χώρους.
8. Οι εκμεταλλευόμενοι τις αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης ή χώρους, της παραγράφου 1 του παρόντος, οφείλουν να γνωστοποιούν γραπτά στην Τελωνειακή Αρχή κάθε επιπλέον ή επί έλαττον διαπιστούμενη, κατά την εκφόρτωση, διαφορά μεταξύ των αναγραφόμενων στο δηλωτικό εμπορευμάτων και εκείνων που εναποτέθηκαν.
Επί έλαττον διαφορές εμπορευμάτων, που δεν γνωστοποιήθηκαν γραπτά στην Τελωνειακή Αρχή, εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από την εκφόρτωση, δεν λαμβάνονται υπόψη, οι δε εκμεταλλευόμενοι τις προσωρινές αυτές αποθήκες ή χώρους υποχρεούνται, επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, στην καταβολή των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, που αναλογούν στις διαφορές αυτές.
Για τη βεβαίωση και είσπραξη των οφειλόμενων στο Δημόσιο δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, που αναλογούν στα διαπιστούμενα κάθε φορά ελλείμματα ή τις διαφορές εμπορευμάτων, που εισήχθησαν στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, εκδίδεται από την Τελωνειακή Αρχή καταλογιστική πράξη, σε βάρος των εκμεταλλευομένων τις προσωρινές αυτές αποθήκες ή χώρους.
9. Για την εναπόθεση των εμπορευμάτων στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, που προβλέπονται από το άρθρο αυτό, ισχύουν οι προθεσμίες που ορίζονται στο άρθρο 43 του παρόντα Κώδικα
Οι παραπάνω προθεσμίες εναπόθεσης των εμπορευμάτων μπορούν να περιορίζονται ή παρατείνονται από την Τελωνειακή Αρχή, όταν το απαιτούν οι περιστάσεις.
10. Τα εμπορεύματα που προσκομίζονται στο Τελωνείο και εναποτίθενται στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, πρέπει, μέσα στις προθεσμίες που προβλέπονται από την παράγραφο 1 του άρθρου 43, να λάβουν τελωνειακό προορισμό, που μπορεί να είναι:
α) είτε η υπαγωγή τους σε οποιοδήποτε τελωνειακό καθεστώς,
β) είτε η είσοδός τους σε Ελεύθερη Ζώνη,
γ) είτε η επανεξαγωγή τους εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης (Ε.Ε.),
δ) είτε η καταστροφή τους με την άδεια της Τελωνειακής Αρχής και με τους όρους που η Αρχή αυτή καθορίζει,
ε) είτε η εγκατάλειψή τους υπέρ του Δημοσίου, ύστερα από έγκριση της Τελωνειακής Αρχής.
Για τα εμπορεύματα, στα οποία δεν έχει δοθεί οποιοσδήποτε τελωνειακός προορισμός, μέσα στις προθεσμίες που ορίζονται, εφαρμόζονται οι περί αζήτητων εμπορευμάτων διατάξεις του παρόντα Κώδικα.
11. Η εγκατάλειψη ή η καταστροφή των εμπορευμάτων δεν συνεπάγεται δαπάνη για το Δημόσιο.
Η Τελωνειακή Αρχή μπορεί, σύμφωνα με το άρθρο 37 του παρόντα Κώδικα, να καταστρέψει τα εμπορεύματα που έχουν τοποθετηθεί στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, πληροφορεί δε γι' αυτό τον κάτοχο των εμπορευμάτων. Τα έξοδα καταστροφής των εμπορευμάτων βαρύνουν τον κάτοχό τους.
12. Οι εκμεταλλευόμενοι τις προσωρινές αποθήκες ή χώρους του παρόντος άρθρου υποχρεούνται να διαθέτουν σε αυτούς τους χώρους, χωρίς επιβάρυνση για το Δημόσιο, κατάλληλο και ασφαλή στεγασμένο χώρο:
α) για την εγκατάσταση της Τελωνειακής Υπηρεσίας, προς διενέργεια των κατά περίπτωση απαιτούμενων τελωνειακών και συναφών εργασιών και διατυπώσεων.
β) για τη μεταφορά των εμπορευμάτων που δεν παραλαμβάνονται μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες και κηρύσσονται αζήτητα. Η μεταφορά αυτή διενεργείται με προσωπικό και μεταφορικά μέσα των εκμεταλλευομένων τις αποθήκες αυτές. Οι εκμεταλλευόμενοι τις προσωρινές αποθήκες δικαιούνται σε απόληψη προνομιακώς των τυχόν οφειλόμενων αποθηκεύτρων, εργατικών και μεταφορικών εξόδων, από το πλειστηρίασμα που επιτυγχάνεται.
Μετά τη διάθεση ή καταστροφή από την Τελωνειακή Αρχή των εμπορευμάτων που περιέρχονται στην κυριότητα του Δημοσίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43, οι απαιτήσεις των εκμεταλλευομένων τις αποθήκες ή χώρους αυτούς, αποσβένονται.
13. Με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων του παρόντα ή άλλων Τελωνειακών Νόμων και Κανονισμών σχετικά με τις άδειες εισόδου ή εξόδου των εμπορευμάτων ή άλλων αντικειμένων, απαγορεύεται η είσοδος και έξοδος των κάθε φύσης αντικειμένων, εμπορευμάτων, οχημάτων και ατόμων στις αποθήκες ή χώρους, που προβλέπονται από το παρόν άρθρο και τελούν υπό τελωνειακή επιτήρηση, φρούρηση ή εποπτεία, χωρίς έλεγχο από τους υπαλλήλους της Τελωνειακής Υπηρεσίας, οι οποίοι μπορούν να απαγορεύσουν την είσοδο προσώπων ή οχημάτων, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ιδιωτικών εταιριών ασφάλειας και φρούρησης, που δεν έχει σχέση με συγκεκριμένη εργασία.
Η εκμίσθωση χώρων για την εγκατάσταση επαγγελματιών, προς άσκηση του επιτηδεύματός τους, μέσα στις αποθήκες και χώρους που τελούν υπό τελωνειακή επιτήρηση, επιτρέπεται μόνο με έγκριση της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής.
14. Η αποθήκευση, ταξινόμηση, διαλογή των εμπορευμάτων και αποσκευών επιβατών, οι εργασίες για την επαλήθευση, εξέταση και τον έλεγχο αυτών, καθώς και οι υπόλοιπες απαραίτητες εργασίες στις αποθήκες ή χώρους, που τελούν υπό την αποκλειστική διαχείριση των Τελωνείων του Κράτους, πραγματοποιείται από την Κομιστική Υπηρεσία, κατά τις υποδείξεις του Προϊσταμένου της οικείας Τελωνειακής Αρχής, κατά το χρόνο λειτουργίας της Αρχής αυτής.
Σε περίπτωση άρνησης εκτέλεσης ή παράβασης των υποδείξεων του Προϊσταμένου της Τελωνειακής Αρχής, επιβάλλονται στον υπαίτιο οι κυρώσεις που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, περί ασκήσεως πειθαρχικού ελέγχου των φορτοεκφορτωτών, μετά από αίτηση της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής. Σε περίπτωση υποτροπής, ο υπαίτιος απομακρύνεται της Κομιστικής Υπηρεσίας των Τελωνείων, με απόφαση του Προϊστάμενου του Τελωνείου.
Το προσωπικό που προσλαμβάνεται, από τους εκμεταλλευόμενους τις αποθήκες ή χώρους της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, για τη φορτοεκφόρτωση και διαχείριση των εμπορευμάτων, πρέπει να απομακρύνεται από αυτούς, ύστερα από υπόδειξη του Προϊσταμένου της οικείας Τελωνειακής Αρχής, για δικαιολογημένη αιτία.
Οι υπόχρεοι για την εκτέλεση φορτοεκφορτωτικών εργασιών πρέπει να χρησιμοποιούν, εφόσον κατά την κρίση των Προϊσταμένων του Τελωνείου επιβάλλεται τούτο, προς ταχεία και ασφαλή διενέργεια των εργασιών αυτών, τα κατάλληλα μηχανικά και λοιπά μέσα.
15. Το Δημόσιο δεν ευθύνεται για τις φυσικές απομειώσεις, φθορές ή βλάβες των εναποτιθέμενων εμπορευμάτων στις προσωρινές αποθήκες ή χώρους, που τελούν υπό τη διαχείριση των Τελωνείων, καθώς και για τις οφειλόμενες σε ανώτερη βία.
16. Εφαρμόζονται από την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή οι περί λαθρεμπορίας διατάξεις του παρόντα Κώδικα, ανεξάρτητα από την τυχόν λήψη εγγύησης ή αλλού διασφαλιστικού, των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, μέτρου, όταν διαπιστώνεται ότι ελλείπουν εμπορεύματα που έχουν εναποτεθεί στις αποθήκες ή χώρους της παραγράφου 1, χωρίς την τήρηση γι' αυτά των τελωνειακών και λοιπών συναφών διατυπώσεων και τη χορήγηση της κατά περίπτωση απαιτούμενης, κατά τις διατάξεις του παρόντα ή άλλων Τελωνειακών Νόμων και Κανονισμών, γραπτής άδειας παράδοσης ή εξόδου ή φόρτωσης αυτών.
17. Επιτρέπεται, με έγκριση της Τελωνειακής Αρχής και εφόσον δεν συντρέχει περίπτωση της παραγράφου 5 του παρόντος άρθρου, η προσωρινή εναπόθεση εμπορευμάτων σε αποθήκες ή χώρους παραχωρούμενους από το πρόσωπο που κατέχει τα εμπορεύματα.[2]
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παραγράφου αυτής, καθώς και του εδαφίου 3 της ανωτέρω παραγράφου 5.
1. Επιβάλλεται πρόστιμο εξακοσίων (600) Ευρώ στο διαχειριστή Αποθήκης Προσωρινής Εναπόθεσης, σε περίπτωση παράβασης των όρων και προϋποθέσεων που ορίζονται από την παράγραφο 7 εδάφια β και γ του άρθρου 25 του παρόντα κώδικα. [3]
3. Ειδικά στους τελωνειακούς περιβόλους, τις αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης, αποταμίευσης, φορολογικές αποθήκες και στους λοιπούς υποκείμενους τελωνειακά αναγνωρισμένους χώρους, αποκλειστικά αρμόδια για τους ελέγχους και τις κατασχέσεις των διακινούμενων μέσω των χώρων αυτών είναι μόνο η Τελωνειακή Υπηρεσία συνεπικουρούμενη, εφόσον χρειαστεί και μετά από πρόσκληση του Προϊσταμένου του αρμόδιου Τελωνείου και από τους κατά πεpίπτωση λοιπούς προανακριτικούς υπαλλήλους.
2. Απαγορεύεται η λήψη οποιουδήποτε ασφαλιστικού ή αναγκαστικού μέτρου σε εκτέλεση απόφασης ή διάταξης πολιτικού Δικαστηρίου και από οποιαδήποτε αιτία, για εμπορεύματα που εναποτίθενται ή αποθηκεύονται στις αποθήκες ή χώρους προσωρινής εναπόθεσης ή αποταμίευσης που προβλέπονται από τον παρόντα Κώδικα.

Άρθρο 50
Μέχρις ότου λάβουν τελωνειακό προορισμό, τα εμπορεύματα που προσκομίζονται στο τελωνείο θεωρούνται, αμέσως μετά την προσκόμισή τους, ότι βρίσκονται στην τελωνειακή κατάσταση της προσωρινής εναπόθεσης. Τα εμπορεύματα αυτά καλούνται στο εξής «εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση ».
Άρθρο 51
1. Τα εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση μπορούν να παραμείνουν μόνο σε χώρους που έχουν εγκριθεί από την τελωνειακή αρχή και υπό τους όρους που καθορίζει η εν λόγω αρχή.
2. Η τελωνειακή αρχή μπορεί να απαιτήσει από το πρόσωπο που κατέχει τα εμπορεύματα τη σύσταση εγγύησης για να εξασφαλιστεί η πληρωμή οποιασδήποτε τελωνειακής οφειλής που μπορεί να δημιουργηθεί βάσει των άρθρων 203 ή 204.
Άρθρο 52
Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 42, τα εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση μπορούν να υποστούν μόνο επεξεργασία που εξασφαλίζει τη διατήρησή τους στην αυτή κατάσταση, χωρίς μεταβολή της εμφάνισης ήτων τεχνικών χαρακτηριστικών τους.
Άρθρο 53
1. Η τελωνειακή αρχή λαμβάνει χωρίς καθυστέρηση κάθε απαραίτητο μέτρο, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης των εμπορευμάτων, προκειμένου να ρυθμιστεί η κατάσταση των εμπορευμάτων για τα οποία δεν έχουν ακόμα αρχίσει οι διατυπώσεις με σκοπό να δοθεί στα εμπορεύματα αυτά τελωνειακός προορισμός μέσα στις προθεσμίες που καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 49.
2. Η τελωνειακή αρχή μπορεί να μεταφέρει τα εν λόγω εμπορεύματα, με την ευθύνη και τα έξοδα του προσώπου που τα κατέχει, σε ειδικό χώρο που βρίσκεται υπό την επιτήρησή της, έως ότου τακτοποιηθεί η κατάστασή τους .



Άρθρο 185
1. Όταν οι χώροι που αναφέρονται στο άρθρο 51 παράγραφος 1 του κώδικα έχουν εγκριθεί σε μόνιμη βάση για την τοποθέτηση εμπορευμάτων υπό προσωρινή εναπόθεση, οι χώροι αυτοί ονομάζονται «αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης».
2. Για να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της τελωνειακής νομοθεσίας, οι τελωνειακές αρχές είναι δυνατό, όταν δεν διαχειρίζονται οι ίδιες την αποθήκη προσωρινής εναπόθεσης, να απαιτούν:
α) να κλειδώνονται οι αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης με δύο κλειδιά, από τα οποία το ένα να παραμένει στην τελωνειακή αρχή·
β) το πρόσωπο που εκμεταλλεύεται την αποθήκη προσωρινής εναπόθεσης να τηρεί λογιστική αποθήκης που επιτρέπει την παρακολούθηση της κίνησης των εμπορευμάτων. 
Άρθρο 186
1. Τα μη κοινοτικά εμπορεύματα που προσκομίζονται στο τελωνείο καλύπτονται από συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης όπως ορίζεται από τις τελωνειακές αρχές.
Η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης κατατίθεται από ή για λογαριασμό του προσώπου που προσκομίζει τα εμπορεύματα το αργότερο κατά τη στιγμή της προσκόμισής τους. Στην περίπτωση που η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης κατατίθεται από πρόσωπο διαφορετικό από τον διαχειριστή της εγκατάστασης προσωρινής εναπόθεσης, οι τελωνειακές αρχές κοινοποιούν τη διασάφηση στον διαχειριστή, υπό την προϋπόθεση ότι το εν λόγω πρόσωπο αναγράφεται στη συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης και είναι συνδεδεμένο με το σύστημα του τελωνείου. 
2. Η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης μπορεί να έχει μια από τις ακόλουθες μορφές, όπως προβλέπεται από τις τελωνειακές αρχές:
α) αναφορά σε οποιαδήποτε συνοπτική διασάφηση εισόδου για τα εν λόγω εμπορεύματα, συμπληρωμένη με τα στοιχεία συνοπτικής διασάφησης για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης·
β) συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης περιλαμβανομένης αναφοράς σε οποιαδήποτε συνοπτική διασάφηση εισόδου για τα εν λόγω εμπορεύματα·
γ) δηλωτικό ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο μεταφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνει τα στοιχεία συνοπτικής διασάφησης για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης καθώς και αναφορά σε οποιαδήποτε συνοπτική διασάφηση εισόδου για τα εν λόγω εμπορεύματα.
3. Αναφορά σε οποιαδήποτε συνοπτική διασάφηση εισόδου δεν απαιτείται όταν τα εμπορεύματα έχουν ήδη τεθεί σε προσωρινή εναπόθεση ή έχουν λάβει άλλο τελωνειακό προορισμό ή χρήση και δεν έχουν εγκαταλείψει το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας.
4. Είναι δυνατό να χρησιμοποιούνται εμπορικά, λιμενικά ή μεταφορικά συστήματα απογραφής υπό την προϋπόθεση ότι έχουν εγκριθεί από τις τελωνειακές αρχές.
5. Η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης μπορεί να κατατίθεται με, ή να περιέχει, τη γνωστοποίηση της άφιξης που αναφέρεται στο άρθρο 184ζ.
6. Για τους σκοπούς του άρθρου 49 του κώδικα η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης θεωρείται ότι έχει κατατεθεί κατά την ημερομηνία της προσκόμισης των εμπορευμάτων.
7. Η συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης φυλάσσεται από τις τελωνειακές αρχές προκειμένου αυτές να εξακριβώσουν κατά πόσον τα εμπορεύματα στα οποία αυτή αναφέρεται έχουν λάβει τελωνειακό προορισμό ή χρήση.
8. Συνοπτική διασάφηση για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης δεν απαιτείται όταν, το αργότερο κατά τη στιγμή της προσκόμισης των εμπορευμάτων στο τελωνείο:
α) τα εμπορεύματα διασαφίζονται για τελωνειακό καθεστώς ή άλλως λαμβάνουν τελωνειακό προορισμό ή χρήση· ή
β) αποδεικνύεται ότι τα εμπορεύματα έχουν κοινοτικό χαρακτήρα σύμφωνα με τα άρθρα 314β έως 336.
9. Στην περίπτωση που έχει κατατεθεί στο τελωνείο εισόδου τελωνειακή διασάφηση ως συνοπτική διασάφηση εισόδου, σύμφωνα με το άρθρο 36γ του κώδικα, οι τελωνειακές αρχές κάνουν αποδεκτή τη διασάφηση αμέσως μόλις προσκομισθούν τα εμπορεύματα, και τα εμπορεύματα τίθενται αμέσως υπό το τελωνειακό καθεστώς για το οποίο δηλώθηκαν σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται για το καθεστώς αυτό. 
10. Για τους σκοπούς των παραγράφων 1 έως 9, όταν μη κοινοτικά εμπορεύματα μεταφερόμενα από το τελωνείο αναχώρησης υπό καθεστώς διαμετακόμισης προσκομίζονται σε τελωνείο προορισμού εντός του τελωνειακού εδάφους της Κοινότητας, η διασάφηση διαμετακόμισης που προορίζεται για τις τελωνειακές αρχές του τελωνείου προορισμού θεωρείται ως συνοπτική διασάφηση εισόδου για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης. 
Άρθρο 187
Με την επιφύλαξη του άρθρου 56 του κώδικα και των διατάξεων που εφαρμόζονται στον τομέα πώλησης στο τελωνείο, υποχρεούται να δίνει συνέχεια στα μέτρα που λαμβάνονται από τις τελωνειακές αρχές κατ' εφαρμογή του άρθρου 53 παράγραφος 1 του κώδικα, και να επιβαρύνεται με τα σχετικά έξοδα, το πρόσωπο που υπέβαλε τη συνοπτική διασάφηση ή, εφόσον τέτοια δεν έχει ακόμη υποβληθεί, τα πρόσωπα που αναφέρονται στο  άρθρο 36β παράγραφος 3  του κώδικα. 
Άρθρο 187a
1. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν βάσει του άρθρου 42 του κώδικα να επιτρέψουν στο πρόσωπο το οποίο βάσει της τελωνειακής νομοθεσίας μπορεί να προσδώσει στα εμπορεύματα τελωνειακό προορισμό ή χρήση να εξετάσει τα εμπορεύματα, κατόπιν προφορικού του αιτήματος. Εντούτοις, οι τελωνειακές αρχές, εκτιμώντας τις περιστάσεις, μπορούν να κρίνουν αναγκαία την κατάθεση γραπτής αίτησης.
2. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να επιτρέψουν τη λήψη δειγμάτων μόνο κατόπιν γραπτής αιτήσεως του προσώπου που αναφέρεται στην παράγραφο 1.
3. Η γραπτή αίτηση μπορεί να υποβάλλεται σε χαρτί ή με ηλεκτρονική μορφή. Υπογράφεται ή επικυρώνεται από τον ενδιαφερόμενο και κατατίθεται στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές. Περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
α) ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του αιτούντος·
β) τόπο των εμπορευμάτων·
γ) αναφορά σε ένα από τα ακόλουθα:
i) τη συνοπτική διασάφηση εισόδου·
ii) το προηγούμενο τελωνειακό καθεστώς·
iii) το μέσο μεταφοράς·
δ) κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την εξακρίβωση της ταυτότητας των εμπορευμάτων.
4. Οι τελωνειακές αρχές κοινοποιούν την απόφασή τους στον ενδιαφερόμενο. Όταν η αίτηση αφορά τη λήψη δειγμάτων, η απόφαση προσδιορίζει την ποσότητα των εμπορευμάτων που θα ληφθεί ως δείγμα.
5. Η εξέταση των εμπορευμάτων και η λήψη δειγμάτων πραγματοποιούνται υπό την επίβλεψη των τελωνειακών αρχών, οι οποίες και καθορίζουν τις σχετικές διαδικασίες. 
Ο ενδιαφερόμενος αναλαμβάνει όλους τους κινδύνους και τα έξοδα που σχετίζονται με την εξέταση, τη λήψη δειγμάτων και την ανάλυση των εμπορευμάτων.
6. Τα λαμβανόμενα δείγματα αποτελούν αντικείμενο διατυπώσεων με σκοπό να λάβουν τελωνειακό προορισμό ή χρήση. Όταν η εξέταση των δειγμάτων οδηγεί σε καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλειά τους, δεν θεωρείται ότι γεννάται τελωνειακή οφειλή.
Τυχόν απορρίμματα ή θραύσματα που προκύπτουν από την εξέταση λαμβάνουν έναν από τους τελωνειακούς προορισμούς ή χρήση που προβλέπονται για τα μη κοινοτικά εμπορεύματα.
Άρθρο 526
1. Κατά τη χορήγηση της άδειας οι τελωνειακές αρχές καθορίζουν τις εγκαταστάσεις ή κάθε άλλο χώρο που εγκρίνεται ως αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης τύπου Α, Β, Γ ή Δ. Δύνανται επίσης να εγκρίνουν εγκαταστάσεις προσωρινής εναπόθεσης ως αποθήκες τέτοιων τύπων ή να τις διαχειρίζονται οι ίδιες ως αποθήκη τύπου ΣΤ.
2. Ο ίδιος χώρος δεν μπορεί να εγκριθεί συγχρόνως για περισσότερες της μιας αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης.
2. Όταν εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου τύπου Ι επανεξάγονται και δεν απαιτείται τελωνειακή διασάφηση ή συνοπτική διασάφηση εξόδου, η επανεξαγωγή γνωστοποιείται στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον τόπο από τον οποίο τα εμπορεύματα θα εγκαταλείψουν το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας, πριν από την έξοδο των εμπορευμάτων και σύμφωνα με τις λεπτομέρειες που καθορίζουν οι τελωνειακές αρχές.
Το πρόσωπο που αναφέρεται στην παράγραφο 3, εξουσιοδοτείται κατόπιν αιτήσεώς του, να τροποποιήσει ένα ή περισσότερα στοιχεία της γνωστοποίησης. Μια τέτοια τροποποίηση δεν είναι πλέον δυνατή μετά την έξοδο των εμπορευμάτων που αναφέρονται στη γνωστοποίηση, από το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας.
3. Η γνωστοποίηση που αναφέρεται στην παράγραφο 2 πρώτο εδάφιο πρέπει να πραγματοποιηθεί από τον μεταφορέα. Ωστόσο, μια τέτοια γνωστοποίηση κατατίθεται από τον κάτοχο της αποθήκης προσωρινής εναπόθεσης ή από τον κάτοχο αποθήκης εναπόθεσης σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου τύπου Ι, ή από οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που είναι σε θέση να προσκομίσει τα εμπορεύματα, όταν ο μεταφορέας έχει ενημερωθεί για την κατάθεση της γνωστοποίησης από το πρόσωπο που αναφέρεται στη δεύτερη πρόταση αυτής της παραγράφου και έχει δώσει τη συγκατάθεσή του στο πλαίσιο συμβατικής ρύθμισης. Το τελωνείο εξόδου μπορεί να υποθέσει, εκτός εάν υπάρχουν αποδείξεις για το αντίθετο, ότι ο μεταφορέας έδωσε τη συγκατάθεσή του στο πλαίσιο συμβατικής ρύθμισης και ότι η γνωστοποίηση έχει υποβληθεί εν γνώσει του. 
Το άρθρο 796δ παράγραφος 1 τελευταίο εδάφιο εφαρμόζεται όσον αφορά τον ορισμό του μεταφορέα.
4. Σε περιπτώσεις στις οποίες, μετά τη γνωστοποίηση που προβλέπεται στην παράγραφο 2 πρώτο εδάφιο, τα εμπορεύματα δεν προορίζονται πλέον να μεταφερθούν εκτός τελωνειακού εδάφους της Κοινότητας, εφαρμόζεται κατ’ αναλογία το άρθρο 796δ παράγραφος 4.
ε) όταν εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου τύπου Ι μεταφορτώνονται από το μεταφορικό μέσο με το οποίο μεταφέρθηκαν σε αποθήκη προσωρινής εναπόθεσης ή σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου τύπου Ι, υπό την επιτήρηση του ίδιου τελωνείου σε ένα πλοίο, αεροσκάφος ή σιδηρόδρομο που θα τα μεταφέρει από την εν λόγω αποθήκη προσωρινής εναπόθεσης ή από την ελεύθερη ζώνη, εκτός του τελωνειακού εδάφους της Κοινότητας, υπό την προϋπόθεση ότι:
i) η μεταφόρτωση πραγματοποιείται εντός δεκατεσσάρων ημερολογιακών ημερών αφότου τα εμπορεύματα προσκομίστηκαν για προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου Ι· σε εξαιρετικές περιστάσεις, οι τελωνειακές αρχές δύνανται να παρατείνουν αυτό το χρονικό διάστημα ώστε να αντιμετωπιστούν οι περιστάσεις αυτές·
ii) πληροφορίες σχετικά με τα εμπορεύματα είναι στη διάθεση των τελωνειακών αρχών· και 
iii) σύμφωνα με τα όσα γνωρίζει ο μεταφορέας, ο προορισμός των εμπορευμάτων και ο παραλήπτης δεν αλλάζουν·
στ) όταν, μέσω του συστήματος επεξεργασίας δεδομένων του κατόχου αποθήκης προσωρινής εναπόθεσης, του μεταφορέα ή του οργανισμού διαχείρισης του λιμένος/αερολιμένος, ή μέσω άλλου εμπορικού συστήματος διαχείρισης δεδομένων, υπό τον όρο ότι έχει εγκριθεί από τις τελωνειακές αρχές, προσκομίζονται αποδεικτικά στοιχεία στο τελωνείο εξόδου σύμφωνα με τα οποία τα εμπορεύματα που πρέπει να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας καλύπτονταν ήδη από τελωνειακή διασάφηση που περιείχε τα δεδομένα συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
Άρθρο 859
Οι ακόλουθες παραλείψεις θεωρείται ότι δεν έχουν πραγματικές συνέπειες για την ορθή λειτουργία της προσωρινής εναπόθεσης ή του σχετικού τελωνειακού καθεστώτος, κατά την έννοια του άρθρου 204 παράγραφος 1 του κώδικα, εφόσον:
— δεν αποτελούν απόπειρα διαφυγής από την τελωνειακή επιτήρηση του εμπορεύματος,
— δεν προϋποθέτουν προφανή αμέλεια εκ μέρους του ενδιαφερομένου,
— έχουν διεκπεραιωθεί εκ των υστέρων όλες οι διατυπώσεις που απαιτούνται για τη διευθέτηση της κατάστασης του εμπορεύματος:
1. η υπέρβαση της προθεσμίας, εντός της οποίας τα εμπορεύματα πρέπει να έχουν λάβει έναν από τους προορισμούς που προβλέπονται στο πλαίσιο της προσωρινής εναπόθεσης ή του σχετικού τελωνειακού καθεστώτος, εφόσον θα είχε χορηγηθεί παράταση της προθεσμίας, εάν είχε ζητηθεί εγκαίρως· 
2. όταν πρόκειται για εμπορεύματα υπό καθεστώς διαμετακόμισης, η μη τήρηση μίας από τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται η χρήση του καθεστώτος όταν πληρούνται οι ακόλουθοι όροι:
α) τα εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς προσκομίστηκαν πράγματι άθικτα στο τελωνείο προορισμού 
β) το τελωνείο προορισμού είναι σε θέση να εγγυηθεί ότι τα ίδια αυτά εμπορεύματα έχουν λάβει τελωνειακό προορισμό ή τελούν υπό προσωρινή εναπόθεση μετά την ολοκλήρωση της πράξης διαμετακόμισης και
γ) όταν, μολονότι δεν έχει τηρηθεί η προθεσμία που καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 356 και δεν εφαρμόζεται η παράγραφος 3 του άρθρου αυτού, τα εμπορεύματα προσκομίστηκαν στο τελωνείο προορισμού εντός ευλόγου προθεσμίας· 
3. όταν πρόκειται για εμπορεύματα που έχουν τεθεί υπό προσωρινή εναπόθεση ή υπό το καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης, η υποβολή των εν λόγω εμπορευμάτων σε εργασίες χωρίς την προηγούμενη άδεια των τελωνειακών υπηρεσιών, εφόσον οι εργασίες αυτές θα είχαν επιτραπεί εάν είχε υποβληθεί σχετική αίτηση·
4. όταν πρόκειται για εμπορεύματα που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής, η χρησιμοποίηση των εμπορευμάτων αυτών υπό συνθήκες άλλες από αυτές που προβλέπονται στην άδεια, εφόσον η χρησιμοποίηση αυτή θα είχε επιτραπεί, υπό το ίδιο καθεστώς αν είχε υποβληθεί σχετική αίτηση·
5. όταν πρόκειται για εμπορεύματα υπό προσωρινή εναπόθεση ή που έχουν υπαχθεί σε κάποιο τελωνειακό καθεστώς, η μη εγκεκριμένη μετακίνησή τους εφόσον αυτά μπορούν να προσκομιστούν στις τελωνειακές αρχές που θα το ζητήσουν· 
6. όταν πρόκειται για εμπορεύματα υπό προσωρινή εναπόθεση ή που έχουν υπαχθεί σε κάποιο τελωνειακό καθεστώς, η έξοδος από το τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας των εμπορευμάτων αυτών ή η είσοδός τους σε ελεύθερη ζώνη ελέγχου τύπου Ι κατά την έννοια του άρθρου 799 ή ελεύθερη αποθήκη χωρίς να έχουν τηρηθεί οι αναγκαίες διατυπώσεις· 
7. όταν πρόκειται για εμπορεύματα ή προϊόντα που αποτελούν αντικείμενο μεταφοράς κατά την έννοια των άρθρων 296, 297 ή 511, η μη εκπλήρωση ενός από τους όρους που καθορίζονται για τη μεταφορά, όταν πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αποδείξει στις τελωνειακές αρχές ότι τα εν λόγω εμπορεύματα ή προϊόντα έχουν φθάσει στις προβλεπόμενες εγκαταστάσεις ή στον προβλεπόμενο τόπο προορισμού και, όταν πρόκειται για μεταφορά δυνάμει των άρθρων 296, 297, 512 παράγραφος 2 ή του άρθρου 513, ότι έχει γίνει η δέουσα λογιστική καταχώρηση των εν λόγω εμπορευμάτων ή προϊόντων στις εγκαταστάσεις ή στον προβλεπόμενο τόπο προορισμού, όταν τα άρθρα αυτά προβλέπουν τη λογιστική καταχώριση και
β) όταν, μολονότι η προθεσμία, που ενδεχομένως καθορίζεται στην άδεια, δεν έχει τηρηθεί, τα εμπορεύματα ή τα προϊόντα έχουν φθάσει στις εν λόγω εγκαταστάσεις ή στον τόπο προορισμού εντός ευλόγου προθεσμίας· 
8. προκειμένου για εμπόρευμα το οποίο είναι δυνατόν να τύχει του ευεργετήματος της ολικής ή μερικής απαλλαγής από εισαγωγικούς δασμούς της προβλεπόμενης στο άρθρο 145 του κώδικα σε περίπτωση θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία, η εμφάνιση κάποιας από τις καταστάσεις τις αναφερόμενες στο άρθρο 204 παράγραφος 1 στοιχεία α) ή β) του κώδικα κατά την παραμονή του εν λόγω εμπορεύματος σε τελωνειακή εναπόθεση ή σε άλλο τελωνειακό καθεστώς πριν από τη διασάφησή του για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία· 
9. στο πλαίσιο του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και μεταποίησης υπό τελωνειακό έλεγχο, η υπέρβαση της προθεσμίας που έχει ταχθεί για την υποβολή του εκκαθαριστικού λογαριασμού, εφόσον θα είχε χορηγηθεί παράταση της προθεσμίας εάν αυτό είχε ζητηθεί εγκαίρως·
10. η υπέρβαση της προθεσμίας που έχει ταχθεί για την προσωρινή έξοδο από αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης, εφόσον θα είχε χορηγηθεί παράταση της προθεσμίας εάν αυτό είχε ζητηθεί εγκαίρως. 
Άρθρο 860
Οι τελωνειακές αρχές θεωρούν ότι η τελωνειακή οφειλή γεννάται σύμφωνα με το άρθρο 204 παράγραφος 1 του κώδικα, εκτός αν το πρόσωπο που ενδέχεται να είναι οφειλέτης αποδείξει ότι πληρούνται οι όροι του άρθρου 859.
Άρθρο 861
Το γεγονός ότι οι παραλείψεις που ορίζονται στο άρθρο 859 δεν οδηγούν στη γένεση τελωνειακής οφειλής, δεν εμποδίζει την εφαρμογή των ισχυουσών κατασταλτικών διατάξεων, ούτε των διατάξεων που προβλέπουν την ανάκληση των αδειών που εκδίδονται στο πλαίσιο του συγκεκριμένου τελωνειακού καθεστώτος.

Με εξαίρεση την περίπτωση που το ζητεί ο ενδιαφερόμενος, η ανάκληση, τροποποίηση ή αναστολή ευνοϊκής απόφασης δεν επηρεάζει εμπορεύματα τα οποία, τη στιγμή την οποία αρχίζει να παράγει αποτελέσματα η ανάκληση, τροποποίηση ή αναστολή, έχουν ήδη υπαχθεί και εξακολουθούν να υπάγονται σε τελωνειακό καθεστώς ή βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση δυνάμει της ανακληθείσας, τροποποιηθείσας ή ανασταλείσας απόφασης.
Μη ενωσιακά εμπορεύματα τίθενται σε προσωρινή εναπόθεση από  τη στιγμή της προσκόμισής τους στο τελωνείο.
1. Τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που προσκομίζονται στο τελωνείο καλύπτονται από διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης που  περιέχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την εφαρμογή των διατάξεων που διέπουν την προσωρινή εναπόθεση.
2. Τα έγγραφα για τα εμπορεύματα που βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση παρέχονται στις τελωνειακές αρχές εφόσον απαιτείται από την ενωσιακή νομοθεσία ή όταν είναι απαραίτητο για τη  διενέργεια τελωνειακών ελέγχων.
3. Η διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης υποβάλλεται από ένα  από τα πρόσωπα που αναφέρονται στο άρθρο 139 παράγραφος 1 ή  2, το αργότερο κατά την προσκόμιση των εμπορευμάτων στο  τελωνείο.
Με την εξαίρεση των περιπτώσεων όπου ισχύει απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου, η διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης περιλαμβάνει μνεία οποιασδήποτε  συνοπτικής διασάφησης εισόδου έχει υποβληθεί για τα εμπορεύματα τα οποία προσκομίζονται στο τελωνείο, εκτός εάν ήδη βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή έχουν υπαχθεί σε τελωνειακό  καθεστώς και δεν έχουν εξέλθει από το τελωνειακό έδαφος της  Ένωσης.
5. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να κάνουν δεκτά ως διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης ένα από τα ακόλουθα:
α) μνεία οποιασδήποτε συνοπτικής διασάφησης εισόδου έχει υποβληθεί για τα εν λόγω εμπορεύματα, συμπληρωμένη με τα στοιχεία διασάφησης για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης,
β) δηλωτικό ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο μεταφοράς, υπό την  προϋπόθεση ότι περιλαμβάνει τα στοιχεία διασάφησης για σκοπούς προσωρινής εναπόθεσης καθώς και αναφορά σε οποιαδήποτε συνοπτική διασάφηση εισόδου για τα εν λόγω εμπορεύματα.
6. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δεχτούν να χρησιμοποιούνται συστήματα πληροφορικής του εμπορικού, λιμενικού ή μεταφορικού τομέα για την υποβολή διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, υπό την προϋπόθεση ότι σε αυτά περιέχονται τα στοιχεία που  είναι απαραίτητα για την εν λόγω διασάφηση και ότι τα εν λόγω  στοιχεία είναι διαθέσιμα σύμφωνα με την παράγραφο 2. 
7. Τα άρθρα 188 έως 193 εφαρμόζονται για την διασάφηση  προσωρινής εναπόθεσης.
8. Η διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης μπορεί να χρησιμοποιείται επίσης για τους εξής σκοπούς:
α) την γνωστοποίηση άφιξης που αναφέρεται στο άρθρο 133, ή
β) την προσκόμιση των εμπορευμάτων στο τελωνείο που αναφέρεται στο άρθρο 139, στον βαθμό που πληροί τις προϋποθέσεις  που ορίζονται στις εν λόγω διατάξεις.
9. Δεν απαιτείται διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης όταν, το  αργότερο κατά την προσκόμιση των εμπορευμάτων στο τελωνείο,  έχει καθορισθεί ο τελωνειακός τους χαρακτήρας ως ενωσιακών  εμπορευμάτων σύμφωνα με τα άρθρα 153 έως 156.
10. Οι τελωνειακές αρχές φυλάσσουν τη διασάφηση προσωρινής  εναπόθεσης ή έχουν πρόσβαση σε αυτήν, προκειμένου να επαληθεύσουν ότι τα εμπορεύματα τα οποία αφορά τίθενται εν συνεχεία  σε τελωνειακό καθεστώς η επανεξάγονται σύμφωνα με το  άρθρο 149.
11. Για τους σκοπούς των παραγράφων 1 έως 10, όταν μη  ενωσιακά εμπορεύματα που διακινούνται υπό καθεστώς  διαμετακόμισης προσκομίζονται σε τελωνείο προορισμού εντός  του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, τα στοιχεία για τη σχετική  πράξη διαμετακόμισης επέχουν θέση διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τους όρους για τον  σκοπό αυτόν. Ωστόσο, ο κάτοχος των εμπορευμάτων μπορεί να  υποβάλει διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης με τη λήξη του καθεστώτος διαμετακόμισης.
1. Κατόπιν αιτήσεώς του, επιτρέπεται στον διασαφιστή να τροποποιήσει ένα ή περισσότερα στοιχεία της διασάφησης προσωρινής  εναπόθεσης μετά την υποβολή της. Η τροποποίηση δεν μπορεί να  έχει ως αποτέλεσμα την ισχύ της τελωνειακής διασάφησης για  εμπορεύματα άλλα από αυτά που καλύπτονταν αρχικά.  Δεν μπορεί να γίνει τροποποίηση σε καμία από τις ακόλουθες  περιπτώσεις:
α) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν πληροφορήσει το πρόσωπο που  υπέβαλε τη διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης ότι σκοπεύουν  να εξετάσουν τα εμπορεύματα,
β) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν διαπιστώσει την ανακρίβεια των  στοιχείων της διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης.
2. Όταν τα εμπορεύματα για τα οποία έχει υποβληθεί διασάφηση προσωρινής εναπόθεσης δεν προσκομιστούν στο τελωνείο, οι  τελωνειακές αρχές ακυρώνουν την εν λόγω διασάφηση σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) κατ' αίτηση του διασαφιστή,
β) εντός 30 ημερών μετά την υποβολή της διασάφησης.
1. Τα εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση αποθηκεύονται  αποκλειστικά σε εγκαταστάσεις προσωρινής εναπόθεσης σύμφωνα  με το άρθρο 148 ή, εφόσον δικαιολογείται, σε άλλους χώρους  που έχουν καθορίσει ή εγκρίνει οι τελωνειακές αρχές.
2. Με την επιφύλαξη του άρθρου 134 παράγραφος 2, τα εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση μπορούν να υποστούν μόνο επεξεργασία που εξασφαλίζει τη διατήρησή τους στην ίδια κατάσταση,  χωρίς μεταβολή της εμφάνισης ή των τεχνικών χαρακτηριστικών  τους.
3. Ο κάτοχος της άδειας που αναφέρεται στο άρθρο 148 ή το πρόσωπο που αποθηκεύει τα εμπορεύματα, στις περιπτώσεις όπου τα εμπορεύματα εναποτίθενται σε άλλους χώρους που έχουν καθοριστεί ή εγκριθεί από τις τελωνειακές αρχές, είναι υπεύθυνος για  όλα τα ακόλουθα:
α) εξασφάλιση της μη απομάκρυνσης των εμπορευμάτων σε προσωρινή εναπόθεση από την τελωνειακή επιτήρηση,
β) εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την αποθήκευση των εμπορευμάτων σε προσωρινή εναπόθεση.
4. Όταν για οποιονδήποτε λόγο τα εμπορεύματα δεν είναι δυνατόν να παραμείνουν σε προσωρινή εναπόθεση, οι τελωνειακές αρχές  λαμβάνουν χωρίς καθυστέρηση όλα τα απαραίτητα μέτρα για την  τακτοποίηση της κατάστασης των εμπορευμάτων σύμφωνα με τα  άρθρα 197, 198 και 199.
1. Για τη λειτουργία εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης  απαιτείται άδεια των τελωνειακών αρχών. Δεν απαιτείται σχετική  άδεια όταν ο διαχειριστής της εγκατάστασης προσωρινής εναπόθεσης είναι η ίδια η τελωνειακή αρχή.
Οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιτρέπεται η λειτουργία εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης ορίζονται στην άδεια.
2. Η άδεια που αναφέρεται στην παράγραφο 1 χορηγείται μόνο  στα πρόσωπα που πληρούν όλες τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) είναι εγκατεστημένα στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης,
β) παρέχουν τα αναγκαία εχέγγυα για την ορθή διεξαγωγή των  εργασιών· οι εγκεκριμένοι οικονομικοί φορείς με άδεια για τελωνειακές απλουστεύσεις θεωρείται ότι πληρούν την προϋπόθεση  αυτή, εφόσον η λειτουργία εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης λαμβάνεται υπόψη στην άδεια που αναφέρεται στο άρθρο  38 παράγραφος 2 στοιχείο α),
γ) παρέχουν εγγύηση σύμφωνα με το άρθρο 89.
Όταν συστήνεται συνολική εγγύηση, η συμμόρφωση προς τις υποχρεώσεις που τη συνοδεύουν παρακολουθείται με κατάλληλους  λογιστικούς ελέγχους.
3. Η άδεια που αναφέρεται στην παράγραφο 1 χορηγείται μόνο  εφόσον οι τελωνειακές αρχές είναι σε θέση να ασκήσουν τελωνειακή  επιτήρηση χωρίς να υποχρεωθούν να θεσπίσουν διοικητικές ρυθμίσεις δυσανάλογες προς τις υφιστάμενες οικονομικές ανάγκες.
4. Ο κάτοχος της άδειας τηρεί κατάλληλες καταχωρίσεις σύμφωνα με τον εγκεκριμένο από τις τελωνειακές αρχές τύπο.
Οι εν λόγω καταχωρίσεις περιέχουν τις πληροφορίες και τα στοιχεία  που επιτρέπουν στις τελωνειακές αρχές να επιτηρούν τη λειτουργία  των εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης, ιδίως όσον αφορά την  εξακρίβωση της ταυτότητας των αποθηκευμένων εμπορευμάτων, τον  τελωνειακό τους χαρακτήρα και τις μετακινήσεις τους.
Οι εγκεκριμένοι οικονομικοί φορείς με πιστοποιητικό για τελωνειακές απλουστεύσεις θεωρείται ότι πληρούν την υποχρέωση που  αναφέρεται στο πρώτο και το δεύτερο εδάφιο εφόσον οι καταχωρίσεις τους είναι κατάλληλες για τους σκοπούς της λειτουργίας της  προσωρινής εναπόθεσης.
5. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να επιτρέπουν στον κάτοχο  της άδειας να διακινεί εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση  μεταξύ διαφόρων εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης, με την  προϋπόθεση ότι η μετακίνηση αυτή δεν θα αυξάνει τον κίνδυνο  απάτης, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν η διακίνηση αυτή τελεί υπό την ευθύνη τελωνειακής αρχής,
β) όταν η διακίνηση αυτή καλύπτεται από μία μόνον άδεια που έχει  δοθεί σε εγκεκριμένο οικονομικό φορέα με άδεια για τελωνειακές  απλουστεύσεις, ή
γ) σε άλλες περιπτώσεις διακίνησης.
6. Σε περίπτωση που υπάρχει οικονομική ανάγκη και δεν επηρεάζεται αρνητικά η τελωνειακή επιτήρηση, οι τελωνειακές αρχές  μπορούν να επιτρέπουν την αποθήκευση ενωσιακών εμπορευμάτων  σε εγκατάσταση προσωρινής εναπόθεσης. Τα εμπορεύματα αυτά δεν  θεωρούνται ως εμπορεύματα σε προσωρινή εναπόθεση.
Τα μη ενωσιακά εμπορεύματα που βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση τίθενται σε τελωνειακό καθεστώς ή επανεξάγονται εντός 90  ημερών.
Εάν δεν ορίζεται άλλως, ο διασαφιστής είναι ελεύθερος να επιλέγει  το τελωνειακό καθεστώς στο οποίο θα υπαγάγει τα εμπορεύματα,  βάσει των όρων που ισχύουν για το καθεστώς αυτό, ανεξάρτητα  από το είδος ή την ποσότητα, τη χώρα καταγωγής, αποστολής ή  προορισμού τους.
Ανατίθεται στην Επιτροπή η εξουσία να εκδίδει κατ’ εξουσιοδότηση  πράξεις, σύμφωνα με το άρθρο 284, για τον καθορισμό:
α) των προϋποθέσεων έγκρισης για τους χώρους που αναφέρονται  στο άρθρο 147 παράγραφος 1,
β) των προϋποθέσεων για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας για  την εκμετάλλευση εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης που  αναφέρεται στο άρθρο 148,
γ) τις περιπτώσεις διακίνησης που αναφέρονται στο άρθρο 149  παράγραφος 5 στοιχείο γ).
Η Επιτροπή ορίζει με εκτελεστικές πράξεις τους διαδικαστικούς  κανόνες σχετικά με:
α) την υποβολή της διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης του  άρθρου 145,
β) τη διόρθωση της διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, σύμφωνα  με το άρθρο 146 παράγραφος 1,
γ) την ακύρωση της διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, σύμφωνα  με το άρθρο 146 παράγραφος 2,
δ) τη διακίνηση εμπορευμάτων που βρίσκονται σε καθεστώς προσωρινής εναπόθεσης που αναφέρεται στο άρθρο 148 παράγραφος 5.
Οι εν λόγω εκτελεστικές πράξεις εκδίδονται σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης του άρθρου 285 παράγραφος 4.

1. ΑΥΟ Τ6525/421/Α0019/29−12−2000 (ΦΕΚ 1614/Β/2000) «Προϋποθέσεις, όροι, διαδικασία λειτουργίας αποθηκών ή χώρων προσωρινής εναπόθεσης εμπορευμάτων υπό τη διαχείριση άλλων, πλην των Τελωνειακών Αρχών φυσικών ή νομικών προσώπων»
2. Αριθμ. Δ19Α 5013748 ΕΞ 2013 (1).  Μείωση των εγγυήσεων στους οικονομικούς φορείς που κατέχουν πιστοποιητικό Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα τύπου «AEOS» ή τύπου «AEOF», στην προσωρινή εναπόθεση.





[1] Ν. 3583/2007 ΦΕΚ Α 142/26-8-2007.
Το εδάφιο 3 της παραγράφου 1 του άρθρου 25 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
[2] Ν. 3583/2007 ΦΕΚ Α 142/26-8-2007.
Στο άρθρο 25 προστίθεται νέα παράγραφος 17, ως ακολούθως: 

[3] Ν. 3583/2007 ΦΕΚ Α142/28-6-2007
Η παράγραφος 1 του άρθρου 146 αντικαθίσταται ως ακολούωθως:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου