Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

Νομική βάση του καθεστώτος Ελεύθερης Κυκλοφορίας Εμπορευμάτων Μάθημα (1) Τελωνειακό Δίκαιο


 21 Φεβρουαρίου 2014
Μαθήματα Δωρεάν
Βλέπε Ανάρτηση Ίδρυση Σχολής
Διαβάστε τα βιβλία μας
Περιεχόμενα
Περιεχόμενα
Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας Ν. 2960/2001 
Γενικά  
Για το άρθρο 33 
Βασικός- Εφαρμοστικός Καν (ΕΟΚ) 2913/92 και  3454//93 
Διαδικασίες κατά τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία στην Ευρωπαϊκή Ένωση  Άρθρο 97 -97στ 
Διαδικασίες κατά τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία στην Ευρωπαϊκή Ένωση  Άρθρο 97ιδ  -97ιη  
Έγγραφα που επισυνάπτονται στη διασάφηση  Άρθρα 218 -221 
Διασάφηση για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία  
Ελλιπής διασάφηση   Άρθρο 254 -259 
Διαδικασία απλουστευμένης διασάφησης  Άρθρα 260 -262 
Διαδικασία εκτελωνισμού στον προσδιοριζόμενο από τον εισαγωγέα τόπο Άρθρο 263 
Ενωσιακός / Κανονισμός (EE) αριθ. 952/2013 
Άρθρο 77 - Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία και προσωρινή εισαγωγή  
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία  Άρθρο 201 -Πεδίο εφαρμογής και αποτελέσματα  
Άρθρο 202 -Μέτρα εμπορικής πολιτικής 
Υπουργικές Αποφάσεις για το καθεστώς της Ελεύθερης Κυκλοφορίας 

Σχόλια: Η Ενιαία Εσωτερική Αγορά την πρώτη του έτους 1993 έφερε πολλές ανακατατάξεις σε όλους τους χώρους της οικονομίας. Τα Ελληνικά Τελωνεία έγιναν Τελωνεία μόνο για «τρίτες χώρες». Τα κράτη μέλη της τότε ΕΟΚ, σήμερα Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορούσαν να διακινούν τα εμπορεύματά τους χωρίς διατυπώσεις και εισαγωγικούς δασμούς και φόρους. Ο Κοινοτικός Τελωνειακός Κώδικας εισήγαγε το καθεστώς της Ελεύθερης κυκλοφορίας αντί του γνωστού μας καθεστώτος εισαγωγής. Έτσι τα εμπορεύματα που έρχονται από τρίτες χώρες μπορούν να πληρώνουν εισαγωγικούς δασμούς και άλλους ισοδυνάμου αποτελέσματος (πχ αντιντάμπινγκ) με την επιτήρηση για την μελλοντική πληρωμή των εσωτερικών φόρων κάθε κράτους μέλους. Όπου λοιπόν στους κοινοτικούς τελωνειακούς κώδικες αναφέρεται το καθεστώς της Ελεύθερης Κυκλοφορίας, νοείται το καθεστώς της Εισαγωγής με πρόσθετη πληρωμή των εσωτερικών φόρων (ΦΠΑ κλπ).
Έχουμε αναφερθεί και άλλοτε στην προσπάθεια που γίνεται από τα Τελωνεία να συμπορευτούν με την επιχειρηματικό επινοητικότητα. Ο Διεθνής Επιχειρηματίας επιθυμεί να εισάγει ένα φορτίο από τρίτη χώρα (Κίνα), χωρίς να πληρώσει εισαγωγικούς δασμούς ή ισοδύναμους φόρους και να το πουλήσει στη Γερμανία. Αυτή του η επιθυμία ολοκληρώνεται με το καθεστώς της Ελεύθερης Κυκλοφορίας.


Σχεδιασμός κατεύθυνσης του Τελωνειακού καθεστώτος Ελεύθερης Κυκλοφορίας
Από
Σε


Ελεύθερη Κυκλοφορία
Καθεστώς Αποθήκης Φορολόγησης



Καθεστώς Τελωνειακής Αποθήκευσης



Τελωνειακή αποταμίευση



Ενδοκοινοτική Πώληση σε Κ-Μ της Ε.Ε.



Ειδικός Προορισμός (Εφοδιασμός πλοίων και αεροσκαφών)



Αγορά πάγιων εγκαταστάσεων (Π-2869/ 2389/4-5-87  Υπουργική Απόφαση)



Εισαγωγή σε ανάλωση



Εξαγωγή



Καταστροφή

Από
Σε


Ενδοκοινοτική απόκτηση
Ελεύθερη Κυκλοφορία




Γενικά
Από το Κεφάλαιο Γ του ισχύοντος Κώδικα (, το οποίο αφορά Διασάφηση Εισαγωγής και τον τελωνισμό των εμπορευμάτων που τίθενται σε ανάλωση ή Ελεύθερη κυκλοφορία, καταργούνται τα άρθρα 25, 26, 27, 28, 28α, 28ε, 28στ, 28ζ, 28η, 29, 30, 32, 35 και 36, κρίθηκε σκόπιμο να καταργηθούν τα προαναφερθέντα άρθρα, για το λόγο ότι το περιεχόμενο τους εμπεριέχεται σε κοινοτικές διατάξεις, αφενός, αφετέρου δε, θέματα που σχετίζονται με την περιγραφόμενη από αυτά διαδικασία, να ρυθμίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις, όπως αυτό αναφέρεται στο άρθρο 33 του Σχεδίου.
(ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ  ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ Νόμος 2960/2001 όπως τροποποιήθηκε)


Το άρθρο αυτό προήλθε, λόγω της κατάργησης των άρθρων, που αφορούν στην κατάθεση της διασάφησης εισαγωγής και την διαδικασία θέσης σε ανάλωση και ελεύθερη κυκλοφορία, η κατάργηση των σχετικών άρθρων, όπως προαναφέρθηκε, κρίθηκε σκόπιμη, για το λόγο ότι το περιεχόμενό τους προβλέπεται από τις κοινοτικές διατάξεις και δεν επιτρέπεται να επαναλαμβάνεται στον Εθνικό Κώδικα. Παρόλα αυτά, συμπεριλήφθηκε διάταξη, σύμφωνα με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών, με απόφαση του, θα μπορεί να ρυθμίζει τις επί μέρους διαδικασίες, ώστε να διευκολυνθούν οι συναλλαγές με καθιέρωση ταχύτερων και πιο ευέλικτων όρων κα προϋποθέσεων.
Επίσης: με την παράγραφο 4 προβλέπεται η αναστολή είσπραξης εθνικών επιβαρύνσεων για εμπορεύματα κοινοτικά, Τρίτων χωρών ή και εγχώρια τα οποία τίθενται σε τελωνειακό καθεστώς και υφίστανται οιασδήποτε μορφής επεξεργασία, προκειμένου να τεθούν οριστικά σε ανάλωση με σκοπό την ανάπτυξη της Ελληνικής βιομηχανίας,στον τομέα παραγωγής οχημάτων, ναυπηγημάτων κλπ. (ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ  ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ Νόμος 2960/2001 όπως τροποποιήθηκε)



Άρθρο 97
1. Η τελωνειακή διασάφηση για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία παραπέμπει στη βεβαίωση καταγωγής. Η βεβαίωση καταγωγής διατηρείται στη διάθεση των τελωνειακών αρχών, οι οποίες μπορούν να ζητήσουν να υποβληθεί για επαλήθευση της βεβαίωσης. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν επίσης να ζητήσουν τη μετάφραση της βεβαίωσης στην επίσημη γλώσσα ή σε μία από τις επίσημες γλώσσες του ενδιαφερόμενου κράτους μέλους.
2. Όταν ο διασαφιστής ζητά την εφαρμογή του συστήματος, χωρίς να έχει στην κατοχή του βεβαίωση καταγωγής κατά τον χρόνο αποδοχής της τελωνειακής διασάφησης για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, η διασάφηση αυτή θεωρείται ελλιπής κατά την έννοια του άρθρου 253 παράγραφος 1 και αντιμετωπίζεται ανάλογα.
3. Πριν από τη διασάφηση εμπορευμάτων για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, ο διασαφιστής μεριμνά δεόντως ώστε τα εμπορεύματα να είναι σύμφωνα με τους κανόνες του παρόντος τμήματος, κυρίως ελέγχοντας:
i) στην αναφερόμενη στο άρθρο 69 παράγραφος 3 βάση δεδομένων, αν ο εξαγωγέας είναι εγγεγραμμένος, ώστε να μπορεί να συντάσσει βεβαιώσεις καταγωγής, εκτός εάν η συνολική αξία των καταγόμενων προϊόντων της αποστολής δεν υπερβαίνει τις 6 000 ευρώ, και
ii) αν η βεβαίωση καταγωγής έχει συνταχθεί σύμφωνα με το παράρτημα 13δ.
Άρθρο 97a
1. Τα ακόλουθα προϊόντα απαλλάσσονται από την υποχρέωση σύνταξης και προσκόμισης βεβαίωσης καταγωγής:
α) προϊόντα που αποστέλλονται υπό μορφή μικροδεμάτων μεταξύ ιδιωτών και των οποίων η συνολική αξία δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ· 
β) προϊόντα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών και των οποίων η συνολική αξία δεν υπερβαίνει τα 1 200 ευρώ.
2. Τα προϊόντα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 πληρούν τους ακόλουθους όρους:
α) δεν αποτελούν εισαγωγές εμπορικού χαρακτήρα·
β) έχει δηλωθεί ότι πληρούν τους όρους υπαγωγής στο σύστημα·
γ) δεν υπάρχει αμφιβολία ως προς την ακρίβεια της δήλωσης που αναφέρεται στο στοιχείο β).
3. Για τους σκοπούς του στοιχείου α) της παραγράφου 2, οι εισαγωγές δεν θεωρούνται εισαγωγές εμπορικού χαρακτήρα, εάν πληρούνται όλοι οι ακόλουθοι όροι:
α) οι εισαγωγές είναι περιστασιακές·
β) οι εισαγωγές συνίστανται αποκλειστικά σε προϊόντα προσωπικής χρήσης των παραληπτών ή των ταξιδιωτών ή των οικογενειών τους·
γ) είναι προφανές από το είδος και την ποσότητα των προϊόντων ότι δεν επιδιώκεται εμπορικός σκοπός.
Άρθρο 97β
1. Η διαπίστωση μικροδιαφορών μεταξύ των στοιχείων που αναγράφονται στη βεβαίωση καταγωγής και εκείνων που αναφέρονται στα έγγραφα τα οποία υποβάλλονται στις τελωνειακές αρχές για τη διεκπεραίωση των διατυπώσεων εισαγωγής των προϊόντων δεν συνεπάγεται αφ’ εαυτής την ακυρότητα της βεβαίωσης καταγωγής, εάν αποδεικνύεται δεόντως ότι το εν λόγω έγγραφο αντιστοιχεί πράγματι στα καλυπτόμενα προϊόντα.
2. Εμφανή τυπικά σφάλματα, όπως τα τυπογραφικά λάθη στη βεβαίωση καταγωγής, δεν συνεπάγονται την απόρριψη του εγγράφου, αν τα σφάλματα αυτά δεν δημιουργούν αμφιβολίες ως προς την ορθότητα των στοιχείων αυτού του εγγράφου.
3. Οι βεβαιώσεις καταγωγής που υποβάλλονται στις τελωνειακές αρχές της χώρας εισαγωγής μετά την περίοδο ισχύος που αναφέρεται στο άρθρο 96 μπορούν να γίνονται δεκτές για την εφαρμογή των δασμολογικών προτιμήσεων, όταν η μη υποβολή αυτών των εγγράφων μέχρι την καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία  οφείλεται σε εξαιρετικές περιστάσεις.  Σε άλλες περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής, οι τελωνειακές αρχές της χώρας εισαγωγής μπορούν να αποδέχονται τις βεβαιώσεις καταγωγής, όταν τα προϊόντα έχουν προσκομιστεί στο τελωνείο πριν από την εν λόγω καταληκτική ημερομηνία.
Άρθρο 97γ
1. Η αναφερόμενη στο άρθρο 96 παράγραφος 3 διαδικασία εφαρμόζεται για διάστημα που καθορίζουν οι τελωνειακές αρχές των κρατών μελών.
2. Οι τελωνειακές αρχές των κρατών μελών εισαγωγής που επιβλέπουν τις διαδοχικές θέσεις σε ελεύθερη κυκλοφορία επαληθεύουν ότι οι διαδοχικές αποστολές είναι μέρος των αποσυναρμολογημένων ή μη συναρμολογημένων προϊόντων για τα οποία έχει συνταχθεί η βεβαίωση καταγωγής. 
Άρθρο 97δ
1. Όταν τα προϊόντα δεν έχουν τεθεί ακόμα σε ελεύθερη κυκλοφορία, η βεβαίωση καταγωγής μπορεί να αντικατασταθεί από μία ή περισσότερες δηλώσεις αντικατάστασης βεβαίωσης  καταγωγής,  που συντάσσονται από τον κάτοχο των εμπορευμάτων για την αποστολή του συνόλου ή μέρους των προϊόντων σε άλλον τόπο εντός της τελωνειακής επικράτειας της Κοινότητας ή, κατά περίπτωση, στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία. Για να μπορούν να συντάσσουν δηλώσεις αντικατάστασης βεβαίωσης καταγωγής, οι κάτοχοι των εμπορευμάτων δεν χρειάζεται να είναι οι ίδιοι εγγεγραμμένοι εξαγωγείς.
2. Σε περίπτωση αντικατάστασης μιας βεβαίωσης καταγωγής, η πρωτότυπη βεβαίωση καταγωγής αναφέρει τα ακόλουθα:
α) τα στοιχεία της ή των δηλώσεων αντικατάστασης βεβαίωσης καταγωγής·
β)  το όνομα και τη διεύθυνση  του αποστολέα·
γ) τον(τους) παραλήπτη(ες) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στην πρωτότυπη βεβαίωση καταγωγής αναγράφεται η ένδειξη «Replaced» ή «Remplacée», κατά περίπτωση.
3. Στη δήλωση αντικατάστασης βεβαίωσης καταγωγής αναγράφονται τα ακόλουθα:
α) όλα τα στοιχεία των προϊόντων που αποστέλλονται εκ νέου·
β)  η ημερομηνία έκδοσης της προτώτυπης  βεβαίωσης καταγωγής·
γ) όλα τα απαραίτητα στοιχεία που προσδιορίζονται στο παράρτημα 13δ·
δ) το όνομα και η διεύθυνση του αποστολέα των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση·
ε) το όνομα και η διεύθυνση του παραλήπτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία·
στ) η ημερομηνία και ο τόπος αντικατάστασης.
Το πρόσωπο που συντάσσει τη δήλωση αντικατάστασης βεβαίωσης καταγωγής μπορεί να επισυνάπτει αντίγραφο της πρωτότυπης βεβαίωση καταγωγής στη δήλωση αντικατάστασης.
4. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 εφαρμόζονται κατ’ αναλογία στις δηλώσεις που αντικαθιστούν βεβαιώσεις καταγωγής οι οποίες είναι και οι ίδιες δηλώσεις αντικατάστασης βεβαίωσης καταγωγής. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 εφαρμόζονται κατ’ αναλογία στις δηλώσεις αντικατάστασης που συντάσσουν αποστολείς των προϊόντων στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία.
5. Στην περίπτωση των προϊόντων που επωφελούνται από δασμολογικές προτιμήσεις βάσει παρέκκλισης η οποία έχει εγκριθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 89, η προβλεπόμενη στο παρόν άρθρο αντικατάσταση εφαρμόζεται μόνο όταν τα προϊόντα αυτά προορίζονται για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όταν τα εν λόγω προϊόντα έχουν αποκτήσει χαρακτήρα καταγωγής μέσω περιφερειακής σώρευσης, είναι δυνατόν να εκδοθεί δήλωση αντικατάστασης της βεβαίωσης καταγωγής για την αποστολή προϊόντων στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία μόνον εάν οι χώρες αυτές εφαρμόζουν τους ίδιους κανόνες περιφερειακής σώρευσης με αυτούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 
6. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 εφαρμόζονται κατ’ αναλογία στις δηλώσεις που αντικαθιστούν βεβαιώσεις καταγωγής μετά την κατάτμηση μιας αποστολής, σύμφωνα με το άρθρο 74.
Άρθρο 97ε
1. Εάν οι τελωνειακές αρχές έχουν αμφιβολίες ως προς τον χαρακτήρα καταγωγής των προϊόντων, μπορούν να ζητούν από τον διασαφιστή να προσκομίσει, εντός εύλογης προθεσμίας την οποία ορίζουν, κάθε διαθέσιμο αποδεικτικό στοιχείο για να επαληθευθεί η ακρίβεια της ένδειξης της καταγωγής στη βεβαίωση ή η συμμόρφωση με τους όρους του άρθρου 74.
2. Οι τελωνειακές αρχές μπορούν να αναστέλλουν την εφαρμογή του προτιμησιακού δασμολογικού μέτρου κατά τη διάρκεια της διαδικασίας επαλήθευσης που καθορίζεται στο άρθρο 97η, όταν:
α) τα στοιχεία που παρέχει ο διασαφιστής δεν αρκούν για να επιβεβαιωθεί ο χαρακτήρας καταγωγής των προϊόντων ή τη συμμόρφωση με τους όρους του άρθρου 73 ή 74,
β) ο διασαφιστής δεν απαντά εντός της προθεσμίας παροχής των στοιχείων που αναφέρονται στην παράγραφο 1.
3. Εν αναμονή είτε των αναφερόμενων στην παράγραφο 1 στοιχείων, που έχουν ζητηθεί από τον διασαφιστή, ή των αποτελεσμάτων της διαδικασίας επαλήθευσης, που αναφέρεται στην παράγραφο 2, επιτρέπεται στον εισαγωγέα να παραλάβει τα προϊόντα, με την επιφύλαξη κάθε προληπτικού μέτρου που κρίνεται απαραίτητο.
Άρθρο 97στ
1. Οι τελωνειακές αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής απορρίπτουν την υπαγωγή στο σύστημα, χωρίς να είναι υποχρεωμένες να ζητήσουν πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία ή να αποστείλουν  αίτημα του εκ των υστέρων ελέγχου  στη δικαιούχο χώρα, όταν:
α) τα εμπορεύματα δεν είναι τα ίδια με εκείνα που αναφέρονται στη βεβαίωση καταγωγής·
β) ο διασαφιστής δεν έχει υποβάλει βεβαίωση καταγωγής για τα εξεταζόμενα προϊόντα, όταν απαιτείται η υποβολή της·
γ) με την επιφύλαξη του άρθρου 90 στοιχείο β) και του άρθρου 97δ παράγραφος 1, η βεβαίωση καταγωγής που έχει στην κατοχή του ο διασαφιστής δεν έχει συνταχθεί από εξαγωγέα εγγεγραμμένο στη δικαιούχο χώρα·
δ) η βεβαίωση καταγωγής δεν έχει συνταχθεί σύμφωνα με το παράρτημα 13δ·
ε) δεν πληρούνται οι όροι του άρθρου 74.
2. Οι τελωνειακές αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής απορρίπτουν την υπαγωγή στο σύστημα, μετά από  αίτημα του εκ των υστέρων ελέγχου  κατά την έννοια του άρθρου 97η που απευθύνεται στις αρμόδιες αρχές της δικαιούχου χώρας, όταν οι τελωνειακές αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής:
α) έχουν λάβει απάντηση σύμφωνα με την οποία ο εξαγωγέας  δεν ήταν εξουσιοδοτημένος  να συντάξει τη βεβαίωση καταγωγής· 
β) έχουν λάβει απάντηση σύμφωνα με την οποία τα εξεταζόμενα προϊόντα δεν είναι καταγωγής δικαιούχου χώρας ή δεν πληρούνται οι όροι του άρθρου 73·
γ) είχαν βάσιμες αμφιβολίες ως προς την εγκυρότητα της βεβαίωσης καταγωγής ή την ακρίβεια των στοιχείων που παρέσχε ο διασαφιστής όσον αφορά την πραγματική καταγωγή των εξεταζόμενων προϊόντων, όταν υποβλήθηκε  το αίτημα του εκ των υστέρων ελέγχου  και
i) δεν έχουν λάβει απάντηση εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, σύμφωνα με το άρθρο 97η, ή
ii) έχουν λάβει απάντηση που δεν καλύπτει επαρκώς τα ερωτήματα τα οποία  θέτει το αίτημα .




Άρθρο 97ιδ
1. Τα πιστοποιητικά καταγωγής Τύπου Α ή οι δηλώσεις τιμολογίου υποβάλλονται στις τελωνειακές αρχές των κρατών μελών εισαγωγής, σύμφωνα με τις διαδικασίες της τελωνειακής διασάφησης.
2. Τα αποδεικτικά καταγωγής που υποβάλλονται στις τελωνειακές αρχές της χώρας εισαγωγής μετά την περίοδο ισχύος που αναφέρεται στο άρθρο 97ια παράγραφος 5, μπορούν να γίνονται δεκτά για την εφαρμογή δασμολογικών προτιμήσεων, όταν η μη υποβολή αυτών των εγγράφων μέχρι την καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις. Σε άλλες περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής, οι τελωνειακές αρχές της χώρας εισαγωγής μπορούν να αποδέχονται τα αποδεικτικά καταγωγής, εάν τα προϊόντα έχουν προσκομισθεί στο τελωνείο πριν από την εν λόγω καταληκτική ημερομηνία.
Άρθρο 97ιε
1. Όταν, με αίτηση του εισαγωγέα και υπό τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τις τελωνειακές αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής, εισάγονται τμηματικά αποσυναρμολογημένα ή μη συναρμολογημένα προϊόντα κατά την έννοια του γενικού κανόνα 2 α) του Εναρμονισμένου Συστήματος, τα οποία υπάγονται στο τμήμα XVI ή XVII ή στην κλάση 7308 ή 9406 του Εναρμονισμένου Συστήματος, μπορεί να υποβάλλεται στις τελωνειακές αρχές κατά την εισαγωγή της πρώτης τμηματικής αποστολής ένα ενιαίο αποδεικτικό καταγωγής γι’ αυτά τα προϊόντα.
2. Με αίτηση του εισαγωγέα και υπό τους όρους που επιβάλλουν οι τελωνειακές αρχές του κράτους μέλους εισαγωγής, μπορεί να υποβάλλεται στις τελωνειακές αρχές ένα μόνο αποδεικτικό καταγωγής, κατά την εισαγωγή της πρώτης αποστολής, όταν τα εμπορεύματα:
α) εισάγονται εντός του πλαισίου συχνών και συνεχών εμπορικών ροών μεγάλης εμπορικής αξίας· 
β) αποτελούν αντικείμενο της ίδιας σύμβασης πώλησης και τα συμβαλλόμενα μέρη της σύμβασης αυτής είναι εγκατεστημένα στη χώρα εξαγωγής ή στο κράτος μέλος·
γ) υπάγονται στον ίδιο κωδικό (οκταψήφιο) της συνδυασμένης ονοματολογίας·
δ) προέρχονται αποκλειστικά από τον ίδιο εξαγωγέα, προορίζονται για τον ίδιο εισαγωγέα και υποβάλλονται στις διατυπώσεις εισόδου στο ίδιο τελωνείο του ίδιου κράτους μέλους.
Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται για διάστημα που καθορίζουν οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές.
Άρθρο 97ιστ
1. Όταν καταγόμενα προϊόντα τίθενται υπό τον έλεγχο τελωνείου ενός μόνο κράτους μέλους, επιτρέπεται να αντικατασταθεί το πρωτότυπο αποδεικτικό καταγωγής από ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά καταγωγής Τύπου Α με σκοπό την αποστολή του συνόλου ή μέρους των προϊόντων αυτών σε άλλο τόπο στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή, κατά περίπτωση, στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία.
2. Τα πιστοποιητικά αντικατάστασης πιστοποιητικού καταγωγής Τύπου Α εκδίδονται από το τελωνείο υπό τον έλεγχο του οποίου τίθενται τα προϊόντα. Το πιστοποιητικό αντικατάστασης συντάσσεται μετά από γραπτή αίτηση του επανεξαγωγέα.
3. Το πιστοποιητικό αντικατάστασης φέρει στο άνω δεξιό πλαίσιο το όνομα της ενδιάμεσης χώρας στην οποία εκδόθηκε. Το πλαίσιο 4 περιέχει τις ενδείξεις «Replacement certificate» ή «Certificat de remplacement» καθώς και την ημερομηνία έκδοσης του πρωτότυπου πιστοποιητικού καταγωγής και τον αύξοντα αριθμό του. Το όνομα του επανεξαγωγέα αναγράφεται στο πλαίσιο 1. Το όνομα του τελικού παραλήπτη μπορεί να αναγράφεται στο πλαίσιο 2. Όλα τα στοιχεία των επανεξαγόμενων προϊόντων που αναφέρονται στο πρωτότυπο πιστοποιητικό μεταγράφονται στα πλαίσια 3 έως 9, ενώ στο πλαίσιο 10 αναγράφονται τα στοιχεία του τιμολογίου του επανεξαγωγέα.
4. Η τελωνειακή αρχή που εκδίδει το πιστοποιητικό αντικατάστασης το θεωρεί στο πλαίσιο 11. Η ευθύνη της τελωνειακής αρχής περιορίζεται στην έκδοση του πιστοποιητικού αντικατάστασης. Τα στοιχεία του πλαισίου 12 σχετικά με τη χώρα καταγωγής και τη χώρα προορισμού λαμβάνονται από το πρωτότυπο πιστοποιητικό. Το πλαίσιο αυτό φέρει την υπογραφή του επανεξαγωγέα. Επανεξαγωγέας που υπογράφει σε αυτό το πλαίσιο καλόπιστα δεν φέρει ευθύνη για την ακρίβεια των στοιχείων του πρωτότυπου πιστοποιητικού.
5. Το τελωνείο που καλείται να διεκπεραιώσει τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 σημειώνει στο πρωτότυπο πιστοποιητικό τα βάρη, τους αριθμούς και το είδος των αποστελλόμενων προϊόντων και αναγράφει στο ίδιο πιστοποιητικό τον αύξοντα αριθμό του ή των αντίστοιχων πιστοποιητικών αντικατάστασης. Φυλάσσει το πρωτότυπο πιστοποιητικό τουλάχιστον επί τρία έτη. Στο πιστοποιητικό αντικατάστασης μπορεί να επισυνάπτεται φωτοαντίγραφο του πρωτότυπου πιστοποιητικού. 
6. Στην περίπτωση των προϊόντων που επωφελούνται από δασμολογικές προτιμήσεις βάσει παρέκκλισης σύμφωνα με το άρθρο 89, η διαδικασία που καθορίζεται στο παρόν άρθρο εφαρμόζεται μόνο όταν τα προϊόντα αυτά προορίζονται για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όταν το σχετικό προϊόν έχει αποκτήσει το χαρακτήρα καταγωγής μέσω περιφερειακής σώρευσης, είναι δυνατό να εκδοθεί πιστοποιητικό αντικατάστασης για την αποστολή προϊόντων στη Νορβηγία, την Ελβετία ή την Τουρκία μόνο εφόσον οι χώρες αυτές εφαρμόζουν τους ίδιους κανόνες περιφερειακής σώρευσης με αυτούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρθρο 97ιζ
1. Προϊόντα που αποστέλλονται υπό μορφή μικροδεμάτων μεταξύ ιδιωτών ή περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών γίνονται δεκτά ως καταγόμενα προϊόντα που επωφελούνται από τις αναφερόμενες στο άρθρο 66 δασμολογικές προτιμήσεις, χωρίς να απαιτείται η κατάθεση πιστοποιητικού καταγωγής Τύπου Α ή δήλωσης τιμολογίου, υπό την προϋπόθεση ότι:
α) τα προϊόντα αυτά:
i) δεν αποτελούν εισαγωγές εμπορικού χαρακτήρα·
ii) έχει δηλωθεί ότι πληρούν τους όρους υπαγωγής σε αυτό το σύστημα·
β) δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ως προς την ακρίβεια της δήλωσης που αναφέρεται στο στοιχείο α) σημείο ii).
2. Δεν θεωρούνται εισαγωγές εμπορικού χαρακτήρα οι εισαγωγές που πληρούν όλους τους ακόλουθους όρους:
α) οι εισαγωγές είναι περιστασιακές·
β) οι εισαγωγές συνίστανται αποκλειστικά σε προϊόντα προσωπικής χρήσης των παραληπτών ή των ταξιδιωτών ή των οικογενειών τους·
γ) είναι προφανές από το είδος και την ποσότητα των προϊόντων ότι δεν επιδιώκεται εμπορικός σκοπός.
3. Η συνολική εμπορική αξία των αναφερόμενων στην παράγραφο 2 προϊόντων δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ, στις περιπτώσεις μικροδεμάτων, ή τα 1 200 ευρώ, προκειμένου για προϊόντα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών.
Άρθρο 97ιη
1. Η διαπίστωση μικροδιαφορών μεταξύ των στοιχείων που αναφέρονται στο πιστοποιητικό καταγωγής Τύπου Α ή σε δήλωση τιμολογίου και εκείνων που αναφέρονται στα έγγραφα που υποβάλλονται στο τελωνείο για τη διεκπεραίωση των διατυπώσεων εισαγωγής των προϊόντων δεν συνεπάγεται αφ’ εαυτής την ακυρότητα του πιστοποιητικού ή της δήλωσης, εάν αποδεικνύεται δεόντως ότι το έγγραφο αυτό πράγματι αντιστοιχεί στα προσκομισθέντα προϊόντα.
2. Εμφανή τυπικά σφάλματα στο πιστοποιητικό καταγωγής Τύπου Α, στο πιστοποιητικό κυκλοφορίας εμπορευμάτων EUR.1 ή στη δήλωση τιμολογίου δεν αποτελούν αιτία απόρριψης του εγγράφου, εάν τα σφάλματα αυτά δεν δημιουργούν αμφιβολίες ως προς την ορθότητα των στοιχείων του σχετικού εγγράφου. 

Άρθρο 218
1. Τα έγγραφα που επισυνάπτονται στη διασάφηση θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία είναι:
α) το τιμολόγιο βάσει του οποίου δηλώθηκε η δασμολογητέα αξία των εμπορευμάτων, όπως αυτό πρέπει να υποβάλλεται κατ' εφαρμογή του άρθρου 181·
β) εφόσον απαιτείται, δυνάμει του άρθρου 178, η δήλωση των στοιχείων για τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας των διασαφισθέντων εμπορευμάτων, η οποία υπολογίζεται υπό τις προϋποθέσεις που θέτει το εν λόγω άρθρο·
γ) τα έγγραφα που απαιτούνται για την εφαρμογή προτιμησιακού δασμολογικού καθεστώτος ή κάθε άλλου μέτρου παρέκκλισης από το καθεστώς του κοινού δικαίου που εφαρμόζεται στα διασαφισθέντα εμπορεύματα· 
δ) κάθε άλλο έγγραφο που απαιτείται για την εφαρμογή των διατάξεων που διέπουν τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία των διασαφισθέντων εμπορευμάτων.

Τ μ ή μ α 1
Άρθρο 254
Κατόπιν αιτήματος του διασαφηστή, οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δεχτούν διασαφήσεις για θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία οι οποίες δεν περιέχουν όλα τα στοιχεία που καθορίζονται στο παράρτημα 37.
Εντούτοις, οι διασαφήσεις αυτές πρέπει να περιέχουν τουλάχιστον τα στοιχεία που παρατίθενται στο παράρτημα 30Α για την ελλιπή διασάφηση. 
Άρθρο 255
1. Οι διασαφήσεις για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία τις οποίες είναι δυνατό να αποδέχονται οι τελωνειακές αρχές, μετά από αίτηση του διασαφιστή, χωρίς να επισυνάπτονται σ' αυτές ορισμένα από τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζονται για την υποστήριξη της διασάφησης, πρέπει τουλάχιστον να συνοδεύονται από τα δικαιολογητικά, από την προσκόμιση των οποίων εξαρτάται η θέση των εμπορευμάτων σε ελεύθερη κυκλοφορία.
2. Κατά παρέκκλιση από τις διατάξεις της παραγράφου 1, η διασάφηση στην οποία δεν επισυνάπτεται ένα από τα δικαιολογητικά από την προσκόμιση των οποίων εξαρτάται η θέση των εμπορευμάτων σε ελεύθερη κυκλοφορία, μπορεί να γίνει αποδεκτή εφόσον διαπιστωθεί, κατά τρόπο που ικανοποιεί τις τελωνειακές αρχές:
α) ότι το εν λόγω δικαιολογητικό υπάρχει και εξακολουθεί να ισχύει·
β) ότι, το δικαιολογητικό αυτό δεν μπόρεσε να επισυναφθεί στη διασάφηση λόγω περιστάσεων ανεξάρτητων της θέλησης του διασαφιστή·
γ) ότι, οποιαδήποτε καθυστέρηση στην αποδοχή της διασάφησης θα παρεμπόδιζε τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων ή θα είχε ως συνέπεια την υπαγωγή τους σε υψηλότερο δασμολογικό συντελεστή.
Τα στοιχεία που αναφέρονται στα ελλείποντα δικαιολογητικά πρέπει οπωσδήποτε να μνημονεύονται στη διασάφηση. 
Άρθρο 256
1. Η προθεσμία που παρέχουν οι τελωνειακές αρχές στο διασαφιστή για την κοινοποίηση των στοιχείων ή δικαιολογητικών που λείπουν κατά την αποδοχή της διασάφησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τον ένα μήνα από την ημερομηνία αποδοχής της διασάφησης. 
Όταν πρόκειται για δικαιολογητικό από την προσκόμιση του οποίου εξαρτάται η εφαρμογή μειωμένου ή μηδενικού εισαγωγικού δασμού και εφόσον οι τελωνειακές αρχές έχουν βάσιμους λόγους να πιστεύουν ότι μπορεί να παρασχεθεί στα εμπορεύματα στα οποία αναφέρεται η ελλιπής διασάφηση το ευεργέτημα του μειωμένου ή μηδενικού δασμού, επιτρέπεται να χορηγηθεί μεγαλύτερη προθεσμία από αυτή που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο, μετά από αίτηση του διασαφιστή για την προσκόμιση του δικαιολογητικού αυτού, εφόσον το δικαιολογούν οι περιστάσεις. Η εν λόγω προθεσμία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τέσσερις μήνες από την ημερομηνία αποδοχής της διασάφησης και δεν μπορεί να παραταθεί. 
Όταν πρόκειται για την κοινοποίηση των στοιχείων ή των δικαιολογητικών που λείπουν όσον αφορά τη δασμολογητέα αξία, οι τελωνειακές αρχές έχουν την ευχέρεια, εφόσον το κρίνουν αναγκαίο, να καθορίσουν μεγαλύτερη προθεσμία ή να παρατείνουν προθεσμία που καθορίστηκε προηγουμένως. Η συνολική περίοδος που παρέχεται πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ισχύουσες προθεσμίες παραγραφής. 
2. Όταν μειωμένος ή μηδενικός εισαγωγικός δασμός εφαρμόζεται σε εμπορεύματα που τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία εντός δασμολογικών ποσοστώσεων, ή προβλέπεται ότι δεν αποκαθίσταται η εφαρμογή κανονικών εισαγωγικών δασμών, εντός δασμολογικών οροφών ή άλλων προτιμησιακών δασμολογικών μέτρων, το ευεργέτημα της δασμολογικής ποσόστωσης ή του προτιμησιακού δασμολογικού μέτρου χορηγείται μόνο μετά από προσκόμιση στις τελωνειακές αρχές του εγγράφου από το οποίο εξαρτάται η παραχώρηση του μειωμένου ή μηδενικού δασμού. Το έγγραφο πρέπει σε κάθε περίπτωση να προσκομίζεται:
— πριν εξαντληθεί η δασμολογική ποσόστωση, ή
— σε άλλες περιπτώσεις, πριν από την ημερομηνία κατά την οποία ένα κοινοτικό μέτρο αποκαθιστά την εφαρμογή κανονικών εισαγωγικών δασμών. 
3. Με την επιφύλαξη των παραγράφων 1 και 2, το δικαιολογητικό από την προσκόμιση του οποίου εξαρτάται η παραχώρηση του μειωμένου ή μηδενικού εισαγωγικού δασμού μπορεί να προσκομίζεται μετά την ημερομηνία εκπνοής της περιόδου για την οποία είχε καθοριστεί αυτός ο μειωμένος ή μηδενικός εισαγωγικός δασμός, εφόσον η διασάφηση που αφορά τα εν λόγω εμπορεύματα είχε γίνει αποδεκτή πριν από την ημερομηνία αυτή.
Άρθρο 257
1. Η αποδοχή από τις τελωνειακές αρχές ελλιπούς διασάφησης δεν μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση ή την καθυστέρηση της έκδοσης άδειας παραλαβής των εμπορευμάτων που αναφέρονται στη διασάφηση αυτή, εφόσον βέβαια τίποτα δεν αντιτίθεται στην εν λόγω έκδοση. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 248, η παράδοση των εμπορευμάτων διενεργείται σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται στις επόμενες παραγράφους 2 έως 5. 
2. Όταν η μεταγενέστερη συμπλήρωση στοιχείου της διασάφησης ή η προσκόμιση δικαιολογητικού που λείπει κατά τον χρόνο αποδοχής της, δεν μπορεί να έχει καμιά επίδραση στο ποσό των δασμών που επιβάλλονται στα εμπορεύματα, που αφορά η διασάφηση, οι τελωνειακές αρχές προβαίνουν αμέσως στη βεβαίωση του ποσού των δασμών αυτών, όπως προσδιορίζεται υπό κανονικές συνθήκες.
3. Όταν, κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 254, η διασάφηση φέρει προσωρινή ένδειξη της αξίας, οι τελωνειακές αρχές:
— προβαίνουν στην άμεση βεβαίωση του ποσού των δασμών που υπολογίζονται με βάση την ένδειξη αυτή,
— απαιτούν, ενδεχομένως, τη σύσταση επαρκούς εγγύησης για την κάλυψη της διαφοράς μεταξύ του ποσού αυτού και εκείνου στο οποίο τα εμπορεύματα είναι δυνατόν να υποβληθούν τελικά.
4. Όταν, στις άλλες περιπτώσεις, εκτός από εκείνες που αναφέρονται στην παράγραφο 3, η μεταγενέστερη συμπλήρωση στοιχείου της διασάφησης ή η προσκόμιση δικαιολογητικού που λείπει κατά το χρόνο αποδοχής της μπορεί να έχει επίδραση στο ποσό των δασμών που επιβάλλεται στα εμπορεύματα τα οποία αφορά η διασάφηση αυτή:
α) αν η μεταγενέστερη συμπλήρωση του στοιχείου ή η προσκόμιση του δικαιολογητικού που λείπει μπορεί να έχει ως συνέπεια την επιβολή δασμού με μειωμένο συντελεστή, οι τελωνειακές αρχές:
— προβαίνουν στην άμεση βεβαίωση του ποσού των δασμών που υπολογίζονται σύμφωνα με τον εν λόγω μειωμένο συντελεστή,
— απαιτούν τη σύσταση εγγύησης που θα καλύπτει τη διαφορά μεταξύ του ποσού αυτού και εκείνου που θα προέκυπτε από την επιβολή στα εν λόγω εμπορεύματα δασμών, υπολογιζομένων σύμφωνα με τον κανονικό συντελεστή·
β) αν η μεταγενέστερη συμπλήρωση στοιχείου ή η προσκόμιση δικαιολογητικού που λείπει μπορεί να έχει ως συνέπεια την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο ευνοϊκό καθεστώς της πλήρους δασμολογικής απαλλαγής, οι τελωνειακές αρχές απαιτούν τη σύσταση εγγύησης που καλύπτει την ενδεχόμενη είσπραξη του ποσού των δασμών που υπολογίζονται σύμφωνα με τον κανονικό συντελεστή.
5. Με την επιφύλαξη τροποποιήσεων που θα επέλθουν, ενδεχομένως, αργότερα, κατά τη διαδικασία κυρίως του οριστικού προσδιορισμού της δασμολογητέας αξίας, ο διασαφιστής έχει την ευχέρεια, αντί να προβαίνει στη σύσταση εγγύησης, να ζητεί την άμεση βεβαίωση:
— σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 3 δεύτερη περίπτωση ή της παραγράφου 4 στοιχείο α) δεύτερη περίπτωση, του ποσού των δασμών στους οποίους μπορεί να υποβληθούν οριστικά τα εμπορεύματα,
— σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 4 στοιχείο β), του ποσού των δασμών που υπολογίζονται βάσει του κανονικού συντελεστή. 
Άρθρο 258
Αν, με την εκπνοή της αναφερόμενης στο άρθρο 256 προθεσμίας, ο διασαφιστής δεν προσκόμισε τα απαραίτητα στοιχεία για τον οριστικό καθορισμό της δασμολογητέας αξίας των εμπορευμάτων ή δεν συμπλήρωσε τις ενδείξεις ή δεν προσκόμισε τα δικαιολογητικά που λείπουν, οι τελωνειακές αρχές προβαίνουν αμέσως στη βεβαίωση, ως δασμών που επιβάλλονται στα εν λόγω εμπορεύματα, του ποσού της εγγύησης που είχε συσταθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 257 παράγραφος 3 δεύτερη περίπτωση ή παράγραφος 4 στοιχείο α) δεύτερη περίπτωση και στοιχείο β).
Άρθρο 259
Ελλιπής διασάφηση που γίνεται αποδεκτή σύμφωνα με τους καθοριζόμενους στα άρθρα 254 έως 257 όρους μπορεί, είτε να συμπληρώνεται από το διασαφιστή είτε να αντικαθίσταται, μετά από σύμφωνη γνώμη των τελωνειακών αρχών, από άλλη διασάφηση ανταποκρινόμενη στους όρους του άρθρου 62 του κώδικα.
Στις δύο αυτές περιπτώσεις, ως ημερομηνία για τον προσδιορισμό των δασμών που, ενδεχομένως, απαιτούνται και για την εφαρμογή των λοιπών διατάξεων που διέπουν τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, λαμβάνεται η ημερομηνία αποδοχής της ελλιπούς διασάφησης.
Τ μ ή μ α 2
Άρθρο 260
1. Μετά από γραπτή αίτηση που περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία, παρέχεται, σύμφωνα με τους όρους και τον τρόπο που αναφέρονται στα άρθρα 261 και 262,  σε αιτούντα  η άδεια να υποβάλει απλουστευμένη διασάφηση για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, όταν τα εμπορεύματα προσκομίζονται στο τελωνείο. 
2. Η απλουστευμένη διασάφηση περιέχει τουλάχιστον τα στοιχεία που παρατίθενται στο παράρτημα 30Α για την απλουστευμένη διασάφηση εισαγωγής. 
3. Όταν το επιτρέπουν οι περιστάσεις, οι τελωνειακές αρχές είναι δυνατό να επιτρέπουν η αίτηση για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία που αναφέρεται στην παράγραφο 2 δεύτερη περίπτωση να αντικαθίσταται από συνολική αίτηση που θα καλύπτει τις πράξεις θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Στο εμπορικό ή διοικητικό έγγραφο που προσκομίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1, πρέπει να περιλαμβάνονται τα στοιχεία αναφοράς της άδειας που εκδίδεται μετά την εν λόγω συνολική αίτηση.
4. Στην απλουστευμένη διασάφηση πρέπει να επισυνάπτονται όλα τα έγγραφα από τα οποία εξαρτάται, ενδεχομένως, η θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία. Εφαρμόζεται το άρθρο 255 παράγραφος 2.
5. Το παρόν άρθρο εφαρμόζεται με την επιφύλαξη του άρθρου 278. 
Άρθρο 261 
1. Άδεια χρήσης της διαδικασίας απλουστευμένης διασάφησης χορηγείται στον αιτούντα, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που αναφέρονται στα άρθρα 253, 253α, 253β και 253γ. 
2. Όταν ο αιτών είναι κάτοχος πιστοποιητικού ΑΕΟ που αναφέρεται στο στοιχείο α) ή γ) του άρθρου 14α παράγραφος 1, η τελωνειακή αρχή έκδοσης της άδειας χορηγεί την άδεια όταν ρυθμιστεί η απαραίτητη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του αιτούντος και της τελωνειακής αρχής έκδοσης της άδειας. Όλες οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου θεωρείται ότι πληρούνται. 
Άρθρο 262 
1. Η άδεια που αναφέρεται στο άρθρο 260 περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία:
α) το ή τα αρμόδια τελωνεία για την αποδοχή των απλουστευμένων διασαφήσεων·
β) τα εμπορεύματα τα οποία αυτή αφορά· και
γ) αναφορά στην εγγύηση που παρέχει ο ενδιαφερόμενος για την διασφάλιση τυχόν τελωνειακής οφειλής που μπορεί να γεννηθεί.
Καθορίζει επίσης τη μορφή και το περιεχόμενο των συμπληρωματικών διασαφήσεων και τις προθεσμίες εντός των οποίων πρέπει αυτές να κατατεθούν στην τελωνειακή αρχή που έχει οριστεί προς τούτο. 
2. Οι τελωνειακές αρχές έχουν την ευχέρεια να απαλλάσσουν τους ενδιαφερόμενους από την υποχρέωση υποβολής της συμπληρωματικής διασάφησης όταν η απλουστευμένη διασάφηση είναι σχετική με εμπόρευμα του οποίου η αξία είναι κατώτερη από το στατιστικό όριο που προβλέπεται στις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις και η απλουστευμένη διασάφηση περιέχει ήδη όλα τα αναγκαία στοιχεία για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία.
Τ μ ή μ α 3
Άρθρο 263
Η άδεια για εκτελωνισμό σε τόπο προσδιοριζόμενο από τον εισαγωγέα παρέχεται, με τους όρους και τη διαδικασία που προβλέπονται στα άρθρα 264, 265 και 266, σε οποιοδήποτε πρόσωπο επιθυμεί να θέσει σε ελεύθερη κυκλοφορία εμπορεύματα στους αποθηκευτικούς του χώρους ή σε άλλο χώρο που αναφέρεται στο άρθρο 253 και το οποίο υποβάλλει, προς τούτο, στις αρχές αυτές γραπτή αίτηση με όλα τα αναγκαία στοιχεία για τη χορήγηση της άδειας:
— για τα εμπορεύματα που υπόκεινται στο καθεστώς κοινοτικής ή κοινής διαμετακόμισης, για τα οποία έχει παραχωρηθεί στο πρόσωπο που αναφέρεται ανωτέρω η απλούστευση των διατυπώσεων στο τελωνείο προορισμού, βάσει  των άρθρων 406, 407 και 408 , 
— για τα εμπορεύματα που έχουν προηγουμένως υπαχθεί σε οικονομικό τελωνειακό καθεστώς, με την επιφύλαξη του άρθρου 278,
— για τα εμπορεύματα που, μετά την προσκόμισή τους στο τελωνείο, σύμφωνα με το άρθρο 40 του κώδικα, μεταφέρθηκαν στις ανωτέρω αποθήκες ή χώρους υπό διαδικασία διαμετακόμισης άλλη από την προβλεπόμενη στην πρώτη περίπτωση,
— για τα εμπορεύματα που έχουν εισαχθεί στο τελωνειακό έδαφος της Κοινότητας με απαλλαγή από την υποχρέωση προσκόμισης στο τελωνείο, σύμφωνα με το άρθρο 41 στοιχείο β) του κώδικα. M32
Άρθρο 264 
1. Άδεια χρήσης της διαδικασίας εκτελωνισμού στον οριζόμενο από τον ενδιαφερόμενο τόπο χορηγείται στον αιτούντα, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που αναφέρονται στα άρθρα 253, 253α, 253β και 253γ. 
2. Όταν ο αιτών είναι κάτοχος πιστοποιητικού ΑΕΟ που αναφέρεται στο στοιχείο α) ή γ) του άρθρου 14α παράγραφος 1, η τελωνειακή αρχή έκδοσης της άδειας χορηγεί την άδεια όταν ρυθμιστεί η απαραίτητη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του αιτούντος και της τελωνειακής αρχής έκδοσης της άδειας. Όλες οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου θεωρείται ότι πληρούνται.  
Άρθρο 266 
1. Προκειμένου οι τελωνειακές αρχές να έχουν τη δυνατότητα να βεβαιώνονται σχετικά με την κανονική διεξαγωγή των εργασιών, ο δικαιούχος της άδειας της προβλεπόμενης στο άρθρο 263 υποχρεούται:
α) στις περιπτώσεις του άρθρου 263 πρώτη και τρίτη περίπτωση:
i) εφόσον τα εμπορεύματα τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, αμέσως μόλις αφιχθούν στους τόπους τους καθορισμένους προς το σκοπό αυτόν:
— να γνωστοποιεί την άφιξη αυτή στις τελωνειακές αρχές, ακολουθώντας την τυπική διαδικασία και τους τρόπους που καθορίζονται από αυτές, προκειμένου να του επιτραπεί η παραλαβή των εμπορευμάτων και
— να καταχωρεί τα εμπορεύματα στις λογιστικές του εγγραφές·
ii) εφόσον της θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία έχει προηγηθεί προσωρινή εναπόθεση υπό την έννοια του άρθρου 50 του κώδικα στους ίδιους χώρους, πριν λήξουν οι προθεσμίες οι οριζόμενες κατ' εφαρμογή του άρθρου 49 του κώδικα:
— να γνωστοποιεί στις τελωνειακές αρχές τη βούλησή του να θέσει τα εμπορεύματα σε ελεύθερη κυκλοφορία, ακολουθώντας την τυπική διαδικασία και τους τρόπους που καθορίζονται από αυτές, προκειμένου να του επιτραπεί η παραλαβή των εμπορευμάτων, 
— να καταχωρεί τα εμπορεύματα στις λογιστικές του εγγραφές·
β) στις περιπτώσεις του άρθρου 263 δεύτερη περίπτωση:
— να γνωστοποιεί στις τελωνειακές αρχές τη βούλησή του να θέσει τα εμπορεύματα σε ελεύθερη κυκλοφορία, ακολουθώντας την τυπική διαδικασία και τους τρόπους που καθορίζονται από αυτές προκειμένου να του επιτραπεί η παραλαβή των εμπορευμάτων και
— να καταχωρεί τα εμπορεύματα στις λογιστικές του εγγραφές.
Η γνωστοποίηση που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο δεν είναι αναγκαία για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων τα οποία προηγουμένως έχουν τεθεί υπό το καθεστώς της τελωνειακής αποταμίευσης σε αποθήκη τύπου Δ·
γ) στις περιπτώσεις του άρθρου 263 τέταρτη περίπτωση, άμα τη αφίξει των εμπορευμάτων στους χώρους τους καθορισμένους για τον σκοπό αυτόν:
— να καταχωρεί τα εμπορεύματα στις λογιστικές του εγγραφές·
δ) να διατηρεί στη διάθεση των τελωνειακών αρχών, από τη στιγμή της καταχώρησης της προβλεπόμενης στα στοιχεία α), β) και γ), όλα τα έγγραφα στων οποίων την προσκόμιση υπόκειται, ανάλογα με την περίπτωση, η εφαρμογή των διατάξεων που διέπουν τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία. 
2. Εφόσον δεν θίγεται ο έλεγχος της κανονικής διεκπεραίωσης των εργασιών, οι τελωνειακές αρχές μπορούν: 
α) να είναι δυνατόν η γνωστοποίηση που αναφέρεται στην παράγραφο 1 στοιχεία α) και β) να πραγματοποιείται αμέσως μόλις καταστεί άμεσα επικείμενη η άφιξη των εμπορευμάτων. 
β) υπό ορισμένες ιδιαίτερες περιστάσεις, οφειλόμενες στη φύση των εν λόγω εμπορευμάτων και στον ταχύ ρυθμό διεκπεραίωσης των διαδικασιών, να απαλλάξουν το δικαιούχο της άδειας από την υποχρέωση γνωστοποίησης στην αρμόδια τελωνειακή υπηρεσία κάθε άφιξης των εμπορευμάτων, υπό τον όρο ότι ο δικαιούχος παρέχει στην υπηρεσία αυτή όλες τις πληροφορίες που αυτή κρίνει αναγκαίες, για να είναι, ενδεχομένως, σε θέση να ασκήσει το δικαίωμά της για εξέταση των εμπορευμάτων.
Στην περίπτωση αυτή, η καταχώρηση των εμπορευμάτων στα λογιστικά βιβλία του ενδιαφερομένου επέχει θέση άδειας παραλαβής. 
3. Η καταχώριση στις λογιστικές εγγραφές που αναφέρεται στην παράγραφο 1 στοιχεία α), β) και γ), μπορεί να αντικατασταθεί από κάθε άλλη διατύπωση που παρέχει ανάλογα εχέγγυα με εκείνα που ζητούνται από τις τελωνειακές αρχές. Η καταχώριση αυτή αναφέρει την ημερομηνία που έγινε και περιέχει τουλάχιστον τα στοιχεία που παρατίθενται στο παράρτημα 30Α για τη διασάφηση βάσει της διαδικασίας τοπικού εκτελωνισμού στον προσδιοριζόμενο από τον εισαγωγέα τόπο. 
Άρθρο 267
Η αναφερόμενη στο άρθρο 263 άδεια καθορίζει τις πρακτικές λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας, και ειδικότερα:
— τα εμπορεύματα στα οποία αυτή εφαρμόζεται,
— τη μορφή των υποχρεώσεων που αναφέρονται στο άρθρο 266, καθώς και τα στοιχεία της εγγύησης που πρέπει να προσκομίσει ο ενδιαφερόμενος,
— τη στιγμή παραλαβής των εμπορευμάτων,
— την προθεσμία εντός της οποίας η συμπληρωματική διασάφηση πρέπει να κατατεθεί στο αρμόδιο τελωνείο που ορίζεται για το σκοπό αυτό,
— τους όρους υπό τους οποίους τα εμπορεύματα αποτελούν, ενδεχομένως, αντικείμενο συνολικών, περιοδικών ή ανακεφαλαιωτικών διασαφήσεων.



1. Η τελωνειακή οφειλή κατά την εισαγωγή γεννάται με την υπαγωγή των μη ενωσιακών εμπορευμάτων που υπόκεινται σε εισαγωγικό δασμό σε ένα από τα ακόλουθα τελωνειακά καθεστώτα:
α) θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων περί ειδικού προορισμού,
β) προσωρινή εισαγωγή με μερική απαλλαγή από τον εισαγωγικό δασμό.
2. Η τελωνειακή οφειλή γεννάται τη στιγμή αποδοχής της τελωνειακής διασάφησης.10.10.2013 EL Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L 269/353. Οφειλέτης είναι ο διασαφιστής. Σε περίπτωση έμμεσης αντι­προσώπευσης, οφειλέτης είναι επίσης το πρόσωπο για λογαριασμό του οποίου υποβάλλεται η τελωνειακή διασάφηση.
Όταν η τελωνειακή διασάφηση για υπαγωγή σε ένα από τα καθεστώτα που ορίζονται στην παράγραφο 1 συντάσσεται βάσει πληροφοριών δυνάμει των οποίων δεν εισπράττεται το σύνολο ή μέρος του εισαγωγικού δασμού, το πρόσωπο που παρείχε τις αναγκαίες για τη συμπλήρωση της διασάφησης πληροφορίες θεωρείται επίσης οφειλέτης εφόσον γνώριζε, ή όφειλε ευλόγως να γνωρίζει, ότι οι πληροφορίες αυτές ήταν εσφαλμένες.


1. Μη ενωσιακά εμπορεύματα που προορίζονται για την ενωσιακή αγορά ή για ιδιωτική χρήση ή κατανάλωση εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία.
2. Για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία απαιτούνται τα  ακόλουθα:
α) η είσπραξη κάθε οφειλόμενου εισαγωγικού δασμού,
β) η είσπραξη, ενδεχομένως, άλλων επιβαρύνσεων σύμφωνα με τα  προβλεπόμενα στις οικείες ισχύουσες διατάξεις για την είσπραξη  αυτών των επιβαρύνσεων,
γ) η εφαρμογή μέτρων εμπορικής πολιτικής, απαγορεύσεων και  περιορισμών, εφόσον η εφαρμογή των εν λόγω μέτρων δεν  απαιτείται νωρίτερα, και
δ) η διεκπεραίωση των λοιπών προβλεπόμενων διατυπώσεων που  καθορίζονται σχετικά με την εισαγωγή των εμπορευμάτων.
3. Η θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία προσδίδει σε κάθε μη ενωσιακό εμπόρευμα τον τελωνειακό χαρακτήρα του ενωσιακού εμπορεύματος.
1. Όταν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία μεταποιημένα εμπορεύματα τα οποία παράγονται στο πλαίσιο καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και ο υπολογισμός του ποσού του εισαγωγικού δασμού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 86 παράγραφος 3,  τα μέτρα εμπορικής πολιτικής που εφαρμόζονται είναι αυτά που  ισχύουν για τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων  που υπάγονται στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή.
2. Η παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις απορριμμάτων και θραυσμάτων.
3. Όταν τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία μεταποιημένα εμπορεύματα τα οποία παράγονται στο πλαίσιο καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και ο υπολογισμός του ποσού του εισαγωγικού δασμού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 85 παράγραφος 1,  τα μέτρα εμπορικής πολιτικής εφαρμόζονται μόνον εφόσον τα εμπορεύματα που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή υπόκεινται στα εν λόγω μέτρα.
4. Όταν η ενωσιακή νομοθεσία προβλέπει μέτρα εμπορικής πολιτικής κατά τη θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, αυτά τα μέτρα δεν  εφαρμόζονται σε μεταποιημένα προϊόντα που τίθενται σε ελεύθερη  κυκλοφορία μετά την υπαγωγή τους σε καθεστώς τελειοποίησης  προς επανεισαγωγή, όταν:
α) τα μεταποιημένα εμπορεύματα διατηρούν την ενωσιακή καταγωγή τους κατά την έννοια του άρθρου 60,
β) το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεισαγωγή περιλαμβάνει  επισκευή, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος σταθερών  ανταλλαγών που αναφέρεται στο άρθρο 261, ή
γ) το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεισαγωγή έπεται συμπληρωματικών εργασιών τελειοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 258.

ΠΟΛ.1262/2.8.1993 Διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α, της παράδοσης, ενδοκοινοτικής απόκτησης και εισαγωγής αγαθών που προορίζονται για εξαγωγή ή παράδοση σε υποκειμένους στο φόρο εγκαταστημένους σε άλλο κράτος μέλος, καθώς και της παροχής υπηρεσιών που συνδέονται άμεσα με την πραγματοποίηση των πράξεων αυτών.
Τ10440/1923/Α0019/24.11.1993 Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων για άμεση αποστολή σε άλλο κράτος- μέλος ή ταυτόχρονη θέση αυτών υπό καθεστώς αποταμίευσης ή φορολογικής αποθήκης.
ΠΟΛ.1075/13.3.1995  Συμπλήρωση των διατάξεων της με αριθμ. 1103551/8478/Α0014/ΠΟΛ. 1262/2.8.93 απόφασής μας 
ΠΟΛ.1101/11.3.1997 Εφαρμογή της με αριθ. πρωτ. 1103551/8478/Α0014/ΠΟΛ. 1262/2.8.1993 Α.Υ.Ο. Στις εξαγωγές ή τις ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγαθών μέσω αντιπροσώπου (παραγγελιοδόχου), καθώς και στις εργασίες φασόν 
Δ1163/678/Ε0017/30.8.2001 Διαδικασία απαλλαγής από το ΦΠΑ της εισαγωγής αγαθών που προορίζονται για εξαγωγή ή για παράδοση υποκείμενους στο ΦΠΑ εγκατεστημένους σε άλλο κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
ΠΟΛ.1206/31.7.2002 Διαδικασία θεώρησης δύο σειρών του Ειδικού Διπλότυπου Δελτίου Απαλλαγής από το Φ.Π.Α.
ΠΟΛ. 1118/8-9-2005  ΘΕΜΑ: Εφαρμογή της με αρ.πρωτ. 1103551/ 8478/A0014/ΠΟΛ. 1262/2.8.1993 Α.Υ.Ο. στις εξαγωγές ή ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγροτικών προϊόντων μέσω αντιπροσώπου (παραγγελιοδόχου).  ΥΠΟΙΚ 1085863/5002/949/0014/
ΠΟΛ. 1061/26-3-2008: Συμπλήρωση των διατάξεων της με αρ. πρωτ. 1103551/8478/ Α 0014/ ΠΟΛ . 1262/2.8.1993 Α . Υ . Ο .
Αρ.Πρωτ.: Δ17Α 5005535 ΕΞ 14-2-2013 Οδηγίες για τον εφοδιασμό πλοίων και αεροσκαφών με εμπορεύματα που έχουν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία με το καθεστώς του Ειδικού Προορισμού.
Α.Υ.Ο. Πολ. 1100/10.05.2013  Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία με ταυτόχρονη θέση σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης εμπορευμάτων που προορίζονται να παραδοθούν ως εφόδια πλοίων και αεροσκαφών με απαλλαγή από το φόρο προστιθεμένης αξίας.
ΠΟΛ.1165/4.7.2013 Θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία με ταυτόχρονη θέση σε καθεστώς τελωνειακής αποθήκευσης εμπορευμάτων που προορίζονται να παραδοθούν ως εφόδια πλοίων και αεροσκαφών με απαλλαγή από τον ΦΠΑ: Διευκρινίσεις – οδηγίες εφαρμογής της ΑΥΟ ΠΟΛ.1100/2013 
ΠΟΛ 1087/ 19.04.2013 ΘΕΜΑ : Κοινοποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 20 του N .4141/13 (ΦΕΚ 81 Α) - Φορολογική μεταχείριση από πλευράς ΦΠΑ αγαθών τα οποία αποτελούν αντικείμενο εκχώρησης εισαγωγικού δικαιώματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου